Sähkömoottorin ottama virta

Apua

Moottori on Bonfiglioli BN80A-4 230/400
teho 0,55kW

Kytketään 400V verkkoon. Paljonko ottaa virtaa?

35

26239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi suunnittelija

      Jos se on muuten normaali oikosulkumoottori, niin eiköhän se jää alle 1,3 A 0,55 kW teholla.

      • Apua

        Kiitoksia arviosta. Mistä tiedon löytää? Onko olemassa jokin taulukko?


      • Kynnysmatto
        Apua kirjoitti:

        Kiitoksia arviosta. Mistä tiedon löytää? Onko olemassa jokin taulukko?

        Oikosulkumoottorin virta voidaan laskea kaavasta

        I=P/(neliöjuuri(3)*U*cos(ϕ)), jossa

        I=virta
        P=koneen teho
        U=jännite
        cos(ϕ)=konekohtainen tehokerroin, painettu koneen kilpeen. (Käytin laskussa arviota 0,71)

        Sama lukuina, pyöristettynä:
        I=550/(1,73*400*0,71), josta saadaan I=1,1 A


      • mutta väärä
        Kynnysmatto kirjoitti:

        Oikosulkumoottorin virta voidaan laskea kaavasta

        I=P/(neliöjuuri(3)*U*cos(ϕ)), jossa

        I=virta
        P=koneen teho
        U=jännite
        cos(ϕ)=konekohtainen tehokerroin, painettu koneen kilpeen. (Käytin laskussa arviota 0,71)

        Sama lukuina, pyöristettynä:
        I=550/(1,73*400*0,71), josta saadaan I=1,1 A

        Sinä et tiedä sähkömoottoreista yhtään mitään.


      • se oikea ohje
        mutta väärä kirjoitti:

        Sinä et tiedä sähkömoottoreista yhtään mitään.

        Onko se salaisuus?


      • olevan
        se oikea ohje kirjoitti:

        Onko se salaisuus?

        salaisuus nykyoppilaitoksissa.

        Nimittäin se, että moottoritehot ovat AKSELITEHOJA!

        Jos akselitehosta lasketaan nimellisvirta saadaan liian pieni arvo.

        Pahimmillaan tämä aiheuttaa moottorikeskuksen alimitoituksen. (Liian pienet sulakkeet syötössä)


      • Paavola
        olevan kirjoitti:

        salaisuus nykyoppilaitoksissa.

        Nimittäin se, että moottoritehot ovat AKSELITEHOJA!

        Jos akselitehosta lasketaan nimellisvirta saadaan liian pieni arvo.

        Pahimmillaan tämä aiheuttaa moottorikeskuksen alimitoituksen. (Liian pienet sulakkeet syötössä)

        niinkö se on?


    • Virta riippuu myös kierrosluvusta, jos
      tarkkoja ollaan. Tuon 0,55 kW koneen ottama
      virta vaihtelee 1,5 - 2,1 ampeeriin ollen
      3000 kierroksella 1,5 A ja 750 kierroksella
      2.1 A.

      Lämpöreleen asetteluarvot taas ovat 3000
      kier. 1,1-1,6 A ja 750 kier. 1,5-2.2 A.
      Etusulake on 4 A.

      Lämpöreleelle saat oikean asettelun, kun
      koneen käydessä irroitat yhden sulakkeen,
      niin pitäisi koneen pysähtyä alle 2 minuutissa.

      Em arvot pätevät ABB:n moottoreille, joten
      on parasta katsoa valmistajan taulukoista,
      sillä ohmin laki ei pelkästään riitä arvojen
      laskemiseen.

      • mutta helpompi on

        laittaa pihtiampeerimittari yhden vaiheen ympärille ja mitata se virta.
        Se on se nimellisvirta ja lämpöreleen asetusarvo.


      • taasen
        mutta helpompi on kirjoitti:

        laittaa pihtiampeerimittari yhden vaiheen ympärille ja mitata se virta.
        Se on se nimellisvirta ja lämpöreleen asetusarvo.

        on täällä taas hevosmiesten tietotoimisto asialla.


      • mutta helpompi on kirjoitti:

        laittaa pihtiampeerimittari yhden vaiheen ympärille ja mitata se virta.
        Se on se nimellisvirta ja lämpöreleen asetusarvo.

        Tuli vaan spontaanisti ajateltua, että henkilö
        joka tommosia kyselee, niin ei kuljeskele pihti-
        ampeerimittari taskussa.


      • taasen kirjoitti:

        on täällä taas hevosmiesten tietotoimisto asialla.

        Kun eväät rakentavaan keskusteluun loppuvat,
        mennään höpö höpö-linjalle.


      • Autonrassaaja
        Täpinä kirjoitti:

        Tuli vaan spontaanisti ajateltua, että henkilö
        joka tommosia kyselee, niin ei kuljeskele pihti-
        ampeerimittari taskussa.

        automiehellä/mekaanikolla on pihtiampeerimittari. Useimmilla sähkömiehillä on vain tavallinen yleismittari. Naapurin automieheltä kannattaa kysyä lainaan. Kunhan muistaa palauttaa sen joskus.


      • automiehet tarvitsevat
        Autonrassaaja kirjoitti:

        automiehellä/mekaanikolla on pihtiampeerimittari. Useimmilla sähkömiehillä on vain tavallinen yleismittari. Naapurin automieheltä kannattaa kysyä lainaan. Kunhan muistaa palauttaa sen joskus.

        pihtivirtamittaria?

        En ole itse vielä koskaan nähnyt autoa, jossa olisi vaihtovirtajärjestelmä!


      • sellaista, mutta ei ole
        automiehet tarvitsevat kirjoitti:

        pihtivirtamittaria?

        En ole itse vielä koskaan nähnyt autoa, jossa olisi vaihtovirtajärjestelmä!

        tarviskaan.
        Autossa on yleensä 12VDC systeemi.

        Pihtimittarista valitaan katsos dc puoli ja sopiva alue.

        Sulla taitaa olla se köyhänmiehen mittari, missä on se vain AC. Mutta niitä on myös AC/DC. Siis tasasähkön virtaakin voidaan jopa mitata. Yllättävää eikö totta?


      • se on
        Täpinä kirjoitti:

        Kun eväät rakentavaan keskusteluun loppuvat,
        mennään höpö höpö-linjalle.

        Ei tahdo aina jaksaa Pelle Pelottomien kanssa.

        Tuossa ohjeessakaan ei ole järjen hiventäkään.

        Mistä näitä idiootteja riittä?

        Moottorin nimellisvirta on painettuna arvokilpeen. Sen arvon perusteella valitaan lämpörele, eikä minkään mitatun arvon perusteella.


      • DC:tä ?
        sellaista, mutta ei ole kirjoitti:

        tarviskaan.
        Autossa on yleensä 12VDC systeemi.

        Pihtimittarista valitaan katsos dc puoli ja sopiva alue.

        Sulla taitaa olla se köyhänmiehen mittari, missä on se vain AC. Mutta niitä on myös AC/DC. Siis tasasähkön virtaakin voidaan jopa mitata. Yllättävää eikö totta?

        Induktioilmiöönhän se perustuu eli kentän vaihteluun.Jos pihti laitetaan tasavirtajohtoon (jolla toki on myös magneettikenttä,mutta muuttumaton virran ollessa vakio)niin kuinka tieto voisi mittariin välittyä ?


      • Fluket perustuu mm. Hall-
        DC:tä ? kirjoitti:

        Induktioilmiöönhän se perustuu eli kentän vaihteluun.Jos pihti laitetaan tasavirtajohtoon (jolla toki on myös magneettikenttä,mutta muuttumaton virran ollessa vakio)niin kuinka tieto voisi mittariin välittyä ?

        tekniikkaan. Pääsääntöisesti AC/DC pihtimittarit on kalliimpia kuin pelkät AC-mittarit, joita saa hyviä jo 50e:lla.

        Niitä on ihan joka paikassa myynnissä, missä on mittareitakin.

        Katso Fluken sivut, Finnparttian sivut, ihan mistä vaan.

        Ne on käteviä just esim. autosähkövikoja etsiessä.


      • syytä
        DC:tä ? kirjoitti:

        Induktioilmiöönhän se perustuu eli kentän vaihteluun.Jos pihti laitetaan tasavirtajohtoon (jolla toki on myös magneettikenttä,mutta muuttumaton virran ollessa vakio)niin kuinka tieto voisi mittariin välittyä ?

        pysyä pois tältä palstalta,jos on noin saatanan tyhmä!


      • täällä
        syytä kirjoitti:

        pysyä pois tältä palstalta,jos on noin saatanan tyhmä!

        pistorasiapalstalla.Kannattaa aina hankkiutua viisaampiensa joukkoon niin kehittyy itsekin.


      • hybridi-
        automiehet tarvitsevat kirjoitti:

        pihtivirtamittaria?

        En ole itse vielä koskaan nähnyt autoa, jossa olisi vaihtovirtajärjestelmä!

        autoissa kuulemma on osittain ac.


      • japanilaisissa
        hybridi- kirjoitti:

        autoissa kuulemma on osittain ac.

        Oli jo ammoin osittainen AC, nimittäin vaihtovirtalaturi!


      • kuin käyntivirta.
        mutta helpompi on kirjoitti:

        laittaa pihtiampeerimittari yhden vaiheen ympärille ja mitata se virta.
        Se on se nimellisvirta ja lämpöreleen asetusarvo.

        Nimellisvirta eri kuin käyntivirta.
        Riippuu moottorin kuormituksesta.
        Tyhjäkäyntivirta ilman kuormaa ehkä n.1/3 nimellisvirrasta.
        Nimellisvirta moottorin maksimivirta.
        Moottori voi ottaa enemmänkin virtaa kunnes tulee savut ulos,jos kuormitus liian suuri.


      • nykyäänkin on
        japanilaisissa kirjoitti:

        Oli jo ammoin osittainen AC, nimittäin vaihtovirtalaturi!

        Niin nykyäänkin on vaihtovirtalaturi,se tosin tasasuunnataan jo laturin sisällä.Koskee myös "länsi autoja" ei pelkästään "nipponeja".
        Vaihtovirta akkua kun ei vielä nykytekniikka tunne.


      • kuin käyntivirta. kirjoitti:

        Nimellisvirta eri kuin käyntivirta.
        Riippuu moottorin kuormituksesta.
        Tyhjäkäyntivirta ilman kuormaa ehkä n.1/3 nimellisvirrasta.
        Nimellisvirta moottorin maksimivirta.
        Moottori voi ottaa enemmänkin virtaa kunnes tulee savut ulos,jos kuormitus liian suuri.

        Nimellisvirta on suunniteltu virta jonka moottori kestää kuumentumatta liikaa. Maksimivirta, eli kippi on suurin virta, jonka moottori voi ottaa. Moottorin kipatessa sen virtaa rajoittama magneettivuo muodostuu hyödyttömäksi ja ainoastaan staattorin resistanssi (joka on pieni) rajoittaa virtaa. ; )


    • tämän verran

      Nämä on ABB:n moottorin ottamia virtoja mutta pätevät aika lähelle kyllä Bonfigliolin moottoreillakin.
      1500 kierroksinen ottaa noin 1,45A
      3000 kierroksinen ottaa noin 1,31A

      • mittaroitsija

        olla noin helppoa. Katselisit edes sen, mitä muut ovat asian tiimolta esittäneet.


      • noin helppoa
        mittaroitsija kirjoitti:

        olla noin helppoa. Katselisit edes sen, mitä muut ovat asian tiimolta esittäneet.

        Kun katsoo vaan koneen arvokilvestä
        siinä ne on merkitty selvästi.
        Ja sitä mukaa vaan lämpörele säädetään oikeaan arvoon.
        Ei niitä mitata millään mittarilla koska et voi tietää mitenkään onko kuormitus moottorin akselilla sen moottorin nimelliskuorman kokoinen.

        PS. Ei minun tarvitse katsoa mitä toiset ovat esittäneet kun tiedän että se on noin.


      • edelliseen
        noin helppoa kirjoitti:

        Kun katsoo vaan koneen arvokilvestä
        siinä ne on merkitty selvästi.
        Ja sitä mukaa vaan lämpörele säädetään oikeaan arvoon.
        Ei niitä mitata millään mittarilla koska et voi tietää mitenkään onko kuormitus moottorin akselilla sen moottorin nimelliskuorman kokoinen.

        PS. Ei minun tarvitse katsoa mitä toiset ovat esittäneet kun tiedän että se on noin.

        Katsoin esitteestä mitkä ovat kyseisen koneen arvot.
        0.55kW BN 80A 4
        1390 rpm
        3.8 Nm
        72.0 ή(100%)%
        71.3 ή(100%)%
        0.77 cosφ
        1.43 In[400V]A
        4.1 Is/In
        2.3 Ms/Mn
        2.0 Ma/Mn
        15 Jm x 10-4 kgm2
        8.2 IM B5 Kg


    • onni_onninen

      kysykää aktivasta

    • "ammattilaisen"

      nyrkkisääntö on, että 400V koneen ottama virta on akseliteho kertaa 2. Eli sinun koneessasi 0,55x2, eli 1,1A.

      690V kytketyn koneen ottama virta on sama, kuin akseliteho.

      Ja HUOM. Näin ei tietenkään saada mitään tarkkoja virtoja laskettua, mutta näin pääsee kuitenkin ns. "tontille". Tarkat arvot lukee yleensä tyyppikilvessä.

    • Zähkäri

      Kysymys että mitä moottori ottaa virtaa on ihan yhtä tyhmä kuin kysymys että paljonko sähköpatteri kuluttaa.

      Moottori ottaa virtaa juuri sen verran kun sitä kuormittaa, nimelliskuormalla nimellisvirran, vajaakuormalla vähemmän ja ylikuormalla yli nimellisvirran.

      Samoin sähkölämmitin kuluttaa juuri sen verran kun tila tarvitsee lämmetäkseen termostaatin asetteluun asti, jollei se jaksa lämmittää tilaa niin koko ajan nimellistehon verran, jos jaksaa lämmittää niin jotain muuta alle nimellistehon.

    • ihme juttuja

      No sähköpatteri ottaa juuri sen verran virtaa kuin sen ilmoitetu teho on siihen asti kunnes jokin katkaisee sen virran.

      siihen ei vaikuta mikään tila mitään.

      • Zähkäri

        Ottaa virtaa juuri noin, mutta kirjoitin paljonko sähköpatteri KULUTTAA.


    • s2 sähkäri

      Onko palstalle kirjoittelijat sähkömiehiä ollenkaan.Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
      Sähköasennus töissä.Todellakin on uskottava arvokilven lukemiin.Ei ole aikaa pohtia ja mittailla,tai urakat kusee.
      Kaikissa kunnollisissa moottoreissa on arvo kilpi.
      Jos niin vinku Intialainen laite ettei arvoja löydy.Ei kannata kytkeä ollenkaan,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe