Untuvatakin pesu

Untuvatakkia

Ajattelemattomuuttani pesin untavatakkia normaalissa 40 asteissa pesussa kuivauksella. Nyt kaikki toppaukset ovat siirtyneet kasoihin sinne sun tänne. Onko enää mitään tehtävissä? Harmittaa kovasti!

23

50014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nakki.

      Kuivausrumpu, mieto lämpö ja muutama tennispallo mukaan kolisemaan. Voit joutua pyörittämään useampaankin kertaan. Mahdollisesti loput sitte sormin nyppimällä, joka saattaa vaatia hieman aikaa ja hermoja.
      Ne tennispallot on ehdottomia, muuten ei rumpukaan auta.

      • andi

        Jostain ohjeesta olen lukenut,ettei missään nimessä saa laittaa tennispalloja kuivausrumpuun! Niistä kun voi liimaukset sulaa ja tahria koko takin!


      • pöyhimään.
        andi kirjoitti:

        Jostain ohjeesta olen lukenut,ettei missään nimessä saa laittaa tennispalloja kuivausrumpuun! Niistä kun voi liimaukset sulaa ja tahria koko takin!

        Ikäönä kuullutkaan. Takki kuivausrumpuun, pallot ja MIETO kuivauslämpö (ei ne tennispallot sula Australian avoimissakaan) ja antaa pyöriä. Kuivausaika tulee olemaan pitkä (useita tunteja).
        Käsipelillä untuvatakin kuivaamisessa on aika työ, hiustenkuivaajasta ei ole apua, takkia pitäisi jatkuvasti olla ravistelemassa.


      • alz heimer

        Pesin untuvatakin ensin nähtävästi väärin. Kävin sitten täällä katselemassa ohjeita. Näillä opastuksilla näyttää takki palautuvan taas ennalleen. kiitos


    • Tuula Anneli

      Sama juttu minullakin oli , luukin jo pilanneeni kalliin untuvatakin pesussa.Sain ohjeita moneltakin taholta ja kovalla työllä sain takkini entiselleen .
      Kuivausrumpu on aivan ehdoton untuvatakille ja joudun koko kuivaus ajan sitä "pöllyyttämään ja niitä untuvia pöyhimään , välillä käytin hiustenkuivaajaakin .Kuivausajan pitää olla lyhyt muuten untuvat alkaa haisemaan . Voit pestä nyt takin uudelleen ja aloittaa nämä toimenpiteet.

    • ravistella

      minulla onnistui,kun laitoi henkariin kuivumaa linkouksen jälkeen ilmavaan paikkaan. Sitten ravisteli useamassti takkia kyllä höyhnet lähtivät paakuista.Sitä vain pitää useasi pöyhiä.olen useasti pessyt saman takin ei ole ollu haju eikä muutakaa ongelmaa kuivauksen suhteen.Koska en ´omista kuivaus rumpua.kesä on verraton silloin on hyvä pestä untuvatakki kuivuu nopeasti ku lämmin kesätuuli kuivattaa.

      • keittäjätär

        onnistuuko se tennispallo juttu sit ihan kun sen takin pesee? en omista kuivausrumpua mutta olettaen että kun kone linkoaa niin teho olisi sama? vai?


      • Santtuliinim
        keittäjätär kirjoitti:

        onnistuuko se tennispallo juttu sit ihan kun sen takin pesee? en omista kuivausrumpua mutta olettaen että kun kone linkoaa niin teho olisi sama? vai?

        Itsellekin tuli ajankohtaiseksi untuvatakin pesu. En ole aikaisemmin sellaista takkia pessyt, mutta tennispalloista olen kanssa kuullut puhuttavan. Googlasin ("untuvatakki tennispallot") pesuohjeita ja kappas-Yhteishyvän sivuilla on artikkeli, jossa sanotaan, ettei tennispalloja tulisi käyttää (pallot voivat vahingoittaa takkia ja niistä voi tarttua kumin haju takkiin).

        Tuosta allaolevasta linkistä pääsee siihen artikkeliin. Untuvatakin pesuohje on 2. kohtana.

        http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva/pukeutuminen/vaatehuolto/10_kysymysta_pyykinpesusta/fi_FI/10_kysymysta_pyykinpesusta/


    • Vilma31

      Miten untuvatakki pestään? Haluisin pestä omani mutten löydä vastauksia miltään sivustolta.

      • pesunallukka

        Itse olen pessyt untuvatakkini 11-vuotta vanhan untuvatoppikseni 7 kertaa.
        Hienopesu 40 ast, pulveria alle puoli desiä. Lopuksi linkous.
        Muista että untuvatakkia pestessä EI käytetä huuhteluainetta= untuvat eivät kuiva pöyheiksi.
        Minulla ei ole tennispalloja eikä kuivauskonetta. Ihan tavallinen vanha pesukone.
        Laita takki pesun jälkeen kuivumaan vaikka saunaan, joka on hieman lämmitetty, kuiva.
        Pöyhi ja nypi käsilläsi takin jaokkeita, jotta untuvat jakautuisivat mahdollisimman tasaisesti ja ilmavasti. Pidä takkia koko ajan lämpimässä ja ehdottoman kuivassa.
        Pöyhi useita kertoja päivässä.
        Parissa päivässä takin untuvat eivät rupea vielä haisemaan ja kuivuvat kyllä, kun vain muistat ravistella ja nyppiä.
        Ei niin työlästä kuin kuullostaa ja halpaa ja onnistuu keltä tahansa..


      • pesunallero
        pesunallukka kirjoitti:

        Itse olen pessyt untuvatakkini 11-vuotta vanhan untuvatoppikseni 7 kertaa.
        Hienopesu 40 ast, pulveria alle puoli desiä. Lopuksi linkous.
        Muista että untuvatakkia pestessä EI käytetä huuhteluainetta= untuvat eivät kuiva pöyheiksi.
        Minulla ei ole tennispalloja eikä kuivauskonetta. Ihan tavallinen vanha pesukone.
        Laita takki pesun jälkeen kuivumaan vaikka saunaan, joka on hieman lämmitetty, kuiva.
        Pöyhi ja nypi käsilläsi takin jaokkeita, jotta untuvat jakautuisivat mahdollisimman tasaisesti ja ilmavasti. Pidä takkia koko ajan lämpimässä ja ehdottoman kuivassa.
        Pöyhi useita kertoja päivässä.
        Parissa päivässä takin untuvat eivät rupea vielä haisemaan ja kuivuvat kyllä, kun vain muistat ravistella ja nyppiä.
        Ei niin työlästä kuin kuullostaa ja halpaa ja onnistuu keltä tahansa..

        ...Siis että ON halpaa ja onnistuu.


      • lila koo
        pesunallero kirjoitti:

        ...Siis että ON halpaa ja onnistuu.

        Olen pesulassa töissä ja näin takki pestään ammattimaisesti:

        (esikäsittele näkyvät tahrat jos sellaisia on nestemäisellä pesuaineella ja esim. hammasharjalla)

        1) Käytä nestemäistä mietoa ja hajusteetonta pesuainetta puolet norm. määrästä.
        2) Pese 30C, mieluiten ylimääräisellä huuhtelulla ja pitkällä linkouksella.
        3) Kuivaa kuivausrummussa 2-4 tennispallon kanssa alhaisessa lämpötilassa 30 min. kerrallaan, pöyhi ja anna viilentyä välillä ja kuivaa yhteensä ainakin 4 tuntia, paksua takkia puolet pidempään. Kuivaus on kaikkein kriittisin vaihe. Älä anna takin olla yhtä mittaa pidempään, koska untuvat saattavat palaa! Anna siis viilentyä ja pöyhi välillä. Kuivaa ainakin tunti vielä sen jälkeen kun takki jo tuntuu pöyheältä ja kuivalta. Näin ei jää yhtään kosteutta, untuvat ovat täydellisesti irti toisistaan ja takki pysyy yhtä lämpimänä kuin uutena! :)


      • Korjaaja
        pesunallukka kirjoitti:

        Itse olen pessyt untuvatakkini 11-vuotta vanhan untuvatoppikseni 7 kertaa.
        Hienopesu 40 ast, pulveria alle puoli desiä. Lopuksi linkous.
        Muista että untuvatakkia pestessä EI käytetä huuhteluainetta= untuvat eivät kuiva pöyheiksi.
        Minulla ei ole tennispalloja eikä kuivauskonetta. Ihan tavallinen vanha pesukone.
        Laita takki pesun jälkeen kuivumaan vaikka saunaan, joka on hieman lämmitetty, kuiva.
        Pöyhi ja nypi käsilläsi takin jaokkeita, jotta untuvat jakautuisivat mahdollisimman tasaisesti ja ilmavasti. Pidä takkia koko ajan lämpimässä ja ehdottoman kuivassa.
        Pöyhi useita kertoja päivässä.
        Parissa päivässä takin untuvat eivät rupea vielä haisemaan ja kuivuvat kyllä, kun vain muistat ravistella ja nyppiä.
        Ei niin työlästä kuin kuullostaa ja halpaa ja onnistuu keltä tahansa..

        Ainakin kaksi virhettä: Pesulämpötila on 30 astetta ja pulveria ei saa käyttää, pitää olla untuvalle tarkoitettu nestemäinen pesuaine.


      • kasmir1
        lila koo kirjoitti:

        Olen pesulassa töissä ja näin takki pestään ammattimaisesti:

        (esikäsittele näkyvät tahrat jos sellaisia on nestemäisellä pesuaineella ja esim. hammasharjalla)

        1) Käytä nestemäistä mietoa ja hajusteetonta pesuainetta puolet norm. määrästä.
        2) Pese 30C, mieluiten ylimääräisellä huuhtelulla ja pitkällä linkouksella.
        3) Kuivaa kuivausrummussa 2-4 tennispallon kanssa alhaisessa lämpötilassa 30 min. kerrallaan, pöyhi ja anna viilentyä välillä ja kuivaa yhteensä ainakin 4 tuntia, paksua takkia puolet pidempään. Kuivaus on kaikkein kriittisin vaihe. Älä anna takin olla yhtä mittaa pidempään, koska untuvat saattavat palaa! Anna siis viilentyä ja pöyhi välillä. Kuivaa ainakin tunti vielä sen jälkeen kun takki jo tuntuu pöyheältä ja kuivalta. Näin ei jää yhtään kosteutta, untuvat ovat täydellisesti irti toisistaan ja takki pysyy yhtä lämpimänä kuin uutena! :)

        Hei! Olen tehnyt kauhean mokan. Sain uuden ohuen, mm. retkeilyyn tarkoitetun untuvatakin. Sitten roiskautin vahingossa bensaa takille, kun yritin tankata kanisteriin. Siitä tuli tummia läiskiä takkiin. Yritin heti huuhdella, mutta se ei auttanut yhtään. Kellään toisella ei varmaan ole samanlaista kokemusta.
        Voiko takille vielä tehdä jotain? Kiitollinen vastauksesta!!!


      • elvi neuvonen
        kasmir1 kirjoitti:

        Hei! Olen tehnyt kauhean mokan. Sain uuden ohuen, mm. retkeilyyn tarkoitetun untuvatakin. Sitten roiskautin vahingossa bensaa takille, kun yritin tankata kanisteriin. Siitä tuli tummia läiskiä takkiin. Yritin heti huuhdella, mutta se ei auttanut yhtään. Kellään toisella ei varmaan ole samanlaista kokemusta.
        Voiko takille vielä tehdä jotain? Kiitollinen vastauksesta!!!

        Käsitiskiaine eli tavallinen astianpesuaine pitäisi tehota bensiinitahroihin koska ne ovat rasvaisia. Siis laita astianpesuainetta raakana tahroille, hiero ja anna vaikuttaa hetki. Huuhdo astianpesuaine pois ja pese takki sen jälkeen ohjeen mukaan koneessa nestemäisellä pyykinpesuaineella.


    • SusQ1

      Kiitos lila koo, todella hyvistä ohjeista. nyt uskallan pestä takin :)

    • Pesu-Ukko

      Terve! Kunnollinen kuivaus ja sopiva pesuainemäärä on todellakin avainasemassa untuvatakkia pestessä. Jos käytössä on suuntaa vaihtava kuivausrumpu, ei tennispalloja tarvita. Kuivaus suuressa lämpötilassa on itseasiassa parempi suurimmalle osalle takeista, mekaaninen kulutus (kuivausaika) kuluttaa takkia enemmän kuin lämpö. Vaikka olisit pessyt takin väärin, on se mahdollista saada kuntoon kunnollisella uusintapesulla ja kuivauksella, vaikkapa 24 Pesulassa:
      http://www.24pesula.fi/koneet-ja-hinnat/untuvaohjelma

    • fdasse

      Untuvat sinänsä kestävät korkeankin pesulämpötilan, jos takki muuten sen kestää. Yleensähän untuvapeitot ja -tyynyt saa pestä 60 asteessa.

    • UnTuVaInEn

      Siis täh...voiko untuvatakin mukamas lingota? ainakin omassa takissa on ohjeena, ettei missään nimessä saisi lingota. Nyt on litimärkä untuvatakki kuivumassa ja mietin vaan että kuinka hiivatin kauan tuota joutuu nyt sit kuivattelemaan :o

    • Anonyymi

      Entä pellavapaita, kuuluu pestä viileässä, muuttuuko karkeaksi jos 60 asteessa?
      Ajattelin vaan se on ihanan pehmeä.

      • Anonyymi

        Itse pesin ja kuivasin (rummussa) marjapuuron värisen kevytuntuvatakin ja jostain tummasta pyykistä oli irronnut takkiin väriä:( takki on aivan laikukas ja pilalla.. Vai oisko jollain jotain kikkakolmosia jolla takin voisi vielä pelastaa?


    • Anonyymi

      Untuvaisen pesu ja hoito
      https://www.lumipallo.fi/2015/03/09/untuvatuotteiden-pesu-ja-hoito/
      https://www.meillakotona.fi/artikkelit/pyykkietikka-katso-ohje-ja-tee-itse pesuetikka -neutraloi pesuaineen, kirkastaa, raikastaa, desinfisioi
      eli ruojoja sekaan vaan 10-15tipaaeteeristä öljyä

    • Anonyymi

      Pesin mustan untuvatakin pesukoneessa. Pesun jälkeen se näyttää ihan hyvältä mutta kun se kuivuu siihen tulee vaaleita laikkuja selän alueelle. Ja takki on siis musta. Huuhtelin sen uudelleen kska ajattelin että kyse on jostain pesuainejäämistä ja taas takki näytti hyvältä. Nyt kun se kuivuu vaaleat laikut tulevat taas hiljalleen esiin. Ei sitä kehtaa enää käyttää kuin metsässä.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe