INR-mittauslaite omaseurantaan

manditos

Onko kenelläkään kokemuksia CoaguChek XS mittauslaitteen käytöstä? Lähinnä kiinnostaisi se, onko laitteen hankintaan mahdollista saada Kelakorvausta? Tai jotain. Laitehan on hemmetin tyyris. Hinta käsittääkseni noin 550€ tietämillä. Puhumattakaan siitä mitä ne indikaatioliuskat mahtavat maksaa. Itselläni pysyvä Marevan lääkitys, ollut vuodesta 2000 lähtien. Olen 30-vuotias, työelämässä, järki pelaa. Muita vaivoja ei ole kuin verisairaus joka vaatii antikoagulanttihoitoa ja näin ollen jatkuvaa INR arvon seurantaa. Eli täysin kykenevä suorittamaan mittauksen itse. Helpompaa olisi jos saisi mittailla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Vuorotyön vuoksi rasittavaa laukata labrassa. Ja enköhän tuossa vähän säästäisi kotikunnan varojakin jos suorittaisin mittaukset itse kotona.

Jos jollakulla siis kokemuksia CoaguChekin hankkimisesta/käytöstä niin jakaisitko ystävällisesti tietosi? Kiitosta :)

42

21142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marevan

      Olen pitkäaikaismarevanilla infarktin jälkeen. Ehkä jopa loppuelämäni, kun ovat nuo rytmihäiriötkin riesana. Olen 48v.

      Tuli vain mielen, että miksi koet terveyskeskuslabran rasitteeksi, kun kuitenkin periaatteessa käymme (me) siellä vain noin 12 kertaa vuodessa?
      Pääasiassa silloin kun kontrolli on, voimme myös jutella lääkärin/sairaanhoitajan kanssa, jos jotain kysyttävää olisi.

      Ja eikö ole kuitenkin parempi olla kirjoilla siellä, jos jotain pahempaa tulee myöhemmin?

      • manditos

        Hyvä "marevan",

        INR-arvon omaseurannassa toki tulokset ilmoitetaan omaan terveyskeskukseen ja tarvittaessa omalääkäri määrää lääkkeen annostuksen. Laitteen käyttö ei siis tarkoita sitä, että heittäytyisi täysin omilleni vakavan asian kanssa. Sitä en toki haluaisikaan.

        Tosin tätä omalääkäriäni välttelen viimeiseen asti syystä että: Hän on mm. naureskellut diagnoosilleni(primaari antifosfolipidisyndrooma) ja tituleerannut sitä itse keksimäkseni. Hän ei ole tutustunut ollenkaan potilaskertomukseeni joka on lähetetty pyynnöstäni terveyskeskukseen Meilahden sairaalasta jossa olen ollut useita kertoja potilaana. Näistä papereistahan käy selville myös tämä kyseinen diagnoosini.

        Hän suhtautui väheksyen rinnassani olleeseen pattiin ja sanoi sen olevan normaalia rintarauhaskudosta. Suurin piirtein nyrkkiä pöytään lyömällä sain hänet kirjoittamaan lähetteen mammografiaan. Patti osoittautui tutkimuksissa hyvänlaatuiseksi sidekudoskasvaimeksi ja patin poistanut kirurgi sanoi, että sellaiset poistetaan poikkeuksetta jos potilas itse leikkaukseen suostuu. No totta hemmetissä suostuin.
        Lisäksi omalääkärini jättää laboratoriotuloksia kommentoimatta eikä toisinaan näe syytä muuttaa Marevanin annostusta vaikka INR-arvo olisi selvästi alle 2.0, kun hoitotaso on 2.0-3.0, ei yhtään enempää eikä vähempää.

        Tässä vain muutama tapaus niistä älyttömyyksistä joita olen omalääkärin vastaanotolla kohdannut.

        Seuraavan kerran, kun todella lääkärin palveluja tarvitsen, suuntaan yksityislääkärille vaikka se lompakkoani kirpaiseekin.

        Juttuni lähti nyt aika lailla hakoteille aiheesta, kun oli tarkoitukseni kertoa omaseurannasta se minkä tuohon alkuun kirjoitinkin.

        Minä syön sitä "rotanmyrkkyä" lopun elämääni ja olen kiitollinen siitä, että moinen lääke on keksitty. Todennäköisesti ilman sitä olisin jo joko haudassa tai halvaantuneena jossain.

        Aurinkosia talvipäiviä toivotellen :)

        -M


      • marevan
        manditos kirjoitti:

        Hyvä "marevan",

        INR-arvon omaseurannassa toki tulokset ilmoitetaan omaan terveyskeskukseen ja tarvittaessa omalääkäri määrää lääkkeen annostuksen. Laitteen käyttö ei siis tarkoita sitä, että heittäytyisi täysin omilleni vakavan asian kanssa. Sitä en toki haluaisikaan.

        Tosin tätä omalääkäriäni välttelen viimeiseen asti syystä että: Hän on mm. naureskellut diagnoosilleni(primaari antifosfolipidisyndrooma) ja tituleerannut sitä itse keksimäkseni. Hän ei ole tutustunut ollenkaan potilaskertomukseeni joka on lähetetty pyynnöstäni terveyskeskukseen Meilahden sairaalasta jossa olen ollut useita kertoja potilaana. Näistä papereistahan käy selville myös tämä kyseinen diagnoosini.

        Hän suhtautui väheksyen rinnassani olleeseen pattiin ja sanoi sen olevan normaalia rintarauhaskudosta. Suurin piirtein nyrkkiä pöytään lyömällä sain hänet kirjoittamaan lähetteen mammografiaan. Patti osoittautui tutkimuksissa hyvänlaatuiseksi sidekudoskasvaimeksi ja patin poistanut kirurgi sanoi, että sellaiset poistetaan poikkeuksetta jos potilas itse leikkaukseen suostuu. No totta hemmetissä suostuin.
        Lisäksi omalääkärini jättää laboratoriotuloksia kommentoimatta eikä toisinaan näe syytä muuttaa Marevanin annostusta vaikka INR-arvo olisi selvästi alle 2.0, kun hoitotaso on 2.0-3.0, ei yhtään enempää eikä vähempää.

        Tässä vain muutama tapaus niistä älyttömyyksistä joita olen omalääkärin vastaanotolla kohdannut.

        Seuraavan kerran, kun todella lääkärin palveluja tarvitsen, suuntaan yksityislääkärille vaikka se lompakkoani kirpaiseekin.

        Juttuni lähti nyt aika lailla hakoteille aiheesta, kun oli tarkoitukseni kertoa omaseurannasta se minkä tuohon alkuun kirjoitinkin.

        Minä syön sitä "rotanmyrkkyä" lopun elämääni ja olen kiitollinen siitä, että moinen lääke on keksitty. Todennäköisesti ilman sitä olisin jo joko haudassa tai halvaantuneena jossain.

        Aurinkosia talvipäiviä toivotellen :)

        -M

        Hei, ja kiitos selvennyksestäsi.
        Niin, ymmärrän kyllä että haluat eroon siitä lääkärin talutusnuorasta noilla kokemuksilla.

        Samaa ongelmaa poden minäkin, ettei hoitotasoa saavuteta ja sen tärkeyttä ymmärretä. Oma lääkärini piti inriä alle kahden useita viikkoja, vaikka sairaalan ehdoton vaatimus oli se 2.5-3. Jouduin huomauttamaan siitä useasti ja käyttämään sairaalan ylilääkäriä taustapiruna.
        Onneksi meillä on terveyskeskuksessa varsin täysipäinen labrahoitaja. Hän pitää puoliani.

        Aika kallis tuo laite kyllä on! Miksiköhän se on noin tyyris? Eiköhän sitä voisi verrata kuin sokerin mittauslaitteeseen...hmm.
        Aurinkoa sinullekin!


      • mielipide siis
        manditos kirjoitti:

        Hyvä "marevan",

        INR-arvon omaseurannassa toki tulokset ilmoitetaan omaan terveyskeskukseen ja tarvittaessa omalääkäri määrää lääkkeen annostuksen. Laitteen käyttö ei siis tarkoita sitä, että heittäytyisi täysin omilleni vakavan asian kanssa. Sitä en toki haluaisikaan.

        Tosin tätä omalääkäriäni välttelen viimeiseen asti syystä että: Hän on mm. naureskellut diagnoosilleni(primaari antifosfolipidisyndrooma) ja tituleerannut sitä itse keksimäkseni. Hän ei ole tutustunut ollenkaan potilaskertomukseeni joka on lähetetty pyynnöstäni terveyskeskukseen Meilahden sairaalasta jossa olen ollut useita kertoja potilaana. Näistä papereistahan käy selville myös tämä kyseinen diagnoosini.

        Hän suhtautui väheksyen rinnassani olleeseen pattiin ja sanoi sen olevan normaalia rintarauhaskudosta. Suurin piirtein nyrkkiä pöytään lyömällä sain hänet kirjoittamaan lähetteen mammografiaan. Patti osoittautui tutkimuksissa hyvänlaatuiseksi sidekudoskasvaimeksi ja patin poistanut kirurgi sanoi, että sellaiset poistetaan poikkeuksetta jos potilas itse leikkaukseen suostuu. No totta hemmetissä suostuin.
        Lisäksi omalääkärini jättää laboratoriotuloksia kommentoimatta eikä toisinaan näe syytä muuttaa Marevanin annostusta vaikka INR-arvo olisi selvästi alle 2.0, kun hoitotaso on 2.0-3.0, ei yhtään enempää eikä vähempää.

        Tässä vain muutama tapaus niistä älyttömyyksistä joita olen omalääkärin vastaanotolla kohdannut.

        Seuraavan kerran, kun todella lääkärin palveluja tarvitsen, suuntaan yksityislääkärille vaikka se lompakkoani kirpaiseekin.

        Juttuni lähti nyt aika lailla hakoteille aiheesta, kun oli tarkoitukseni kertoa omaseurannasta se minkä tuohon alkuun kirjoitinkin.

        Minä syön sitä "rotanmyrkkyä" lopun elämääni ja olen kiitollinen siitä, että moinen lääke on keksitty. Todennäköisesti ilman sitä olisin jo joko haudassa tai halvaantuneena jossain.

        Aurinkosia talvipäiviä toivotellen :)

        -M

        Ensinnäkin. Vaihda omalääkäriä. Jos eivät suostu, valita asiasta ylilääkärille. Kerro kokemista asioista jos perusteluja lääkärin vaihdokseen kaipaavat.

        Jos arvo on selvästi alle 2.0 pitää ilman muuta muuttaa annostusta. Hoitovirhehän se on jos lääkäri muuta väittää.

        Toiseksi. Minun mielestäni sinun kuuluu saada liuskat ilmaiseksi jos laitteen hankit. Samaan tapaan kuin diabeetikot. Voit myös yrittää hankkia laitetta terveyskeskuksen eli kunnan piikkiin. Yrittäminen ei maksa mitään vaikkei se toisikaan tulosta.

        Kaikkea ei tarvi jaksaa sietää terveyskeskuksenkaan taholta. Toisaalta ei ole oikein jos heti ryntää yksityispuolelle yksityislääkärien iloksi rahoja tuhlaamaan. Terveyskeskuksen pitäisi saada asiallista palautetta jotta se toimintaansa pystyisi parantamaan. Siitä olisi kaikille hyötyä.


      • UUNELI
        marevan kirjoitti:

        Hei, ja kiitos selvennyksestäsi.
        Niin, ymmärrän kyllä että haluat eroon siitä lääkärin talutusnuorasta noilla kokemuksilla.

        Samaa ongelmaa poden minäkin, ettei hoitotasoa saavuteta ja sen tärkeyttä ymmärretä. Oma lääkärini piti inriä alle kahden useita viikkoja, vaikka sairaalan ehdoton vaatimus oli se 2.5-3. Jouduin huomauttamaan siitä useasti ja käyttämään sairaalan ylilääkäriä taustapiruna.
        Onneksi meillä on terveyskeskuksessa varsin täysipäinen labrahoitaja. Hän pitää puoliani.

        Aika kallis tuo laite kyllä on! Miksiköhän se on noin tyyris? Eiköhän sitä voisi verrata kuin sokerin mittauslaitteeseen...hmm.
        Aurinkoa sinullekin!

        INR-mittariasiassa.
        Inr-mittari asia kuuluu oman kunnan sosiaalitoimelle ja oman kunnan terveyskeskukselle.
        Jos on pitkäaikaissairaus ja siitä aiheutuu olennaista ja pitkaäaikaista haittaa. (esim. elinikäinen Marevan hoito) Lääkärin suositus ja perustelut tarvitaan laadittavissa hakemuksissa, Itse on haettava, kukaan ei niitä tule tarjoamaan.
        Sosiaalipalvelussa siis lakeja soveltaa kunnan vammaispalvelut ja hoitotarvikeasíoissa kunnan terveyskeskus.
        Vammaispalvelulain nojalla voidaan korvata puolet mittarin hankintahinnasta. Terveyskeskus hoitaa hoitotarvikejakelun ja sitä kautta tarvittavat mittausliuskat sekä pistämisessä tarvittavat lansetit.
        Mainittakoon, että tällaiseen potilasryhmään kuuluvan kannattaa viitata yhdenvertaiseen kohteluun
        julkisella sektorilla - samanlainen kohtelu samanlaisissa tapauksissa - maassamme.


      • merituuli46
        UUNELI kirjoitti:

        INR-mittariasiassa.
        Inr-mittari asia kuuluu oman kunnan sosiaalitoimelle ja oman kunnan terveyskeskukselle.
        Jos on pitkäaikaissairaus ja siitä aiheutuu olennaista ja pitkaäaikaista haittaa. (esim. elinikäinen Marevan hoito) Lääkärin suositus ja perustelut tarvitaan laadittavissa hakemuksissa, Itse on haettava, kukaan ei niitä tule tarjoamaan.
        Sosiaalipalvelussa siis lakeja soveltaa kunnan vammaispalvelut ja hoitotarvikeasíoissa kunnan terveyskeskus.
        Vammaispalvelulain nojalla voidaan korvata puolet mittarin hankintahinnasta. Terveyskeskus hoitaa hoitotarvikejakelun ja sitä kautta tarvittavat mittausliuskat sekä pistämisessä tarvittavat lansetit.
        Mainittakoon, että tällaiseen potilasryhmään kuuluvan kannattaa viitata yhdenvertaiseen kohteluun
        julkisella sektorilla - samanlainen kohtelu samanlaisissa tapauksissa - maassamme.

        Mihin jätän sen hakemuksen tästä mittarista?

        merituuli100(miukumauku)suomi24.fi


      • UUNELI
        merituuli46 kirjoitti:

        Mihin jätän sen hakemuksen tästä mittarista?

        merituuli100(miukumauku)suomi24.fi

        Hei !

        Ota yhteyttä vammaispalvelujen järjestäjään kunnassasi. Eli sosiaalipalveluihin
        Valmistaudu esittämään perustelut mittarin tarpeellisuudesta.
        Terveystilanne, syy miksi mittarin käyttäminen on tarpeen mm.

        Vammaispalvelulain perusteella on mahdollista korvata puolet hankintahinnasta.

        Liuskat mittariin pitää lisäksi hankkia omasta terveyskeskuksesta lääkinnälliseen kuntoutukseen vedoten. myös sinne perustelut kuten edellä ja mahdolliset suositukset.

        Toivottavasti saat myönteisen päätöksen, koska INR-mittari voi olla elintärkeä,
        kuten omalla kohdallani osoittautui.


      • Anonyymi
        marevan kirjoitti:

        Hei, ja kiitos selvennyksestäsi.
        Niin, ymmärrän kyllä että haluat eroon siitä lääkärin talutusnuorasta noilla kokemuksilla.

        Samaa ongelmaa poden minäkin, ettei hoitotasoa saavuteta ja sen tärkeyttä ymmärretä. Oma lääkärini piti inriä alle kahden useita viikkoja, vaikka sairaalan ehdoton vaatimus oli se 2.5-3. Jouduin huomauttamaan siitä useasti ja käyttämään sairaalan ylilääkäriä taustapiruna.
        Onneksi meillä on terveyskeskuksessa varsin täysipäinen labrahoitaja. Hän pitää puoliani.

        Aika kallis tuo laite kyllä on! Miksiköhän se on noin tyyris? Eiköhän sitä voisi verrata kuin sokerin mittauslaitteeseen...hmm.
        Aurinkoa sinullekin!

        Tilasin saman ebaystä noin 200 e.


    • ...

      Minä myös käytän marevania todennäköisesti koko lopun elämääni. Kysyin lääkäriltäni tätä että kuinka saisin itselleni inr mittarin. Hän ei osannut sanoa siihen mitään.
      Soitin tuonne firmaan ja sieltä sanottiin, että mittari maksaa 800 euroa ja liuskat jotka ovat kertakäyttöisiä maksavat 6 euroa per liuska. Eli on tosi kallista.
      Mutta omaa elämääni tämä itse mittaaminen parantaisi paljon. Olen viimeiset puoli vuotta käynyt labrassa joka toinen viikko, koska arvo on edelleen matala tai sitten se on yhtäkkiä hypännyt kun olen syönyt myös siihen vaikuttavia lääkkeitä. Eli ei se nyt ihan niin ole että verikokeissa käydään vain 12 kertaa vuodessa niinkuin joku sanoi.
      Kelalta en usko että saa avustusta. Ehkäpä sossusta. Vai mistä nyt vammaisetkin saavat avustusta apuvälineisiinsä.

      • daadadaa

        Liuskoja ei tarvitse itse maksaa. Ne saa terveyskeskuksesta ilmaiseksi.


    • alan F

      Kyllä se on hyvä mittari, mutta kannattaa oppia millä tavalla käytät sen. Kannattaa saada tietoa sen käyttämisestä ilman virhettä. Se on labran tutkimus mittari ja sinä käytät sen vaikka sulla ei oo mitään koulutusta. Jos voit perehtyä sen käyttämisestä oikein, silloin kyllä se on hyvä mittari, mutta jos haluat ilman koulutusta käyttää sen, silloi se ei ole hyvä mittari ja kannattaa mennää laboratorioon jokakerta tutkimaan.
      Onnea ja tervehdys!

      • käyttänyt

        Mittarin käytöstä on saatavilla hyvät ohjeet. Mittaria myös testataan ohjeiden mukaan tietyin väliajoin, jotta sen luotettavuutta voitaisiin arvioida.

        Säännöllisin väliajoin on hyvä myös käydä laboratorion tutkimuksessa. Ennen verikoetta laboratoriossa kannattaa mitata INR-arvo myös kotikoneella, jotta selviäisi voiko koneeseen luottaa.

        INR-mittari vähentää labrakäyntejä, muttei lopeta niitä.


    • OSTOA HARKINNUT

      AMAZON:com näyttää myyvän laitetta n. 200 eurolla

      • mittari kotona

        Meillä on käytössä ko. mittari ja se on todella kätevä. Laboratoriossa käymme vain kerran vuodessa, muutoin mittaamme kotona n. kerran viikossa (kyseessä pieni lapsi jonka INR-arvoa seurataan). Määrittelemme lääkeannoksen myös itse mikä osaltaan auttaa pitämään INR-arvon tasaisena.
        Suosittelen hankkimaan vaikka kallis onkin ja liuskat ilmeisesti hyvin kalliita, mutta tähän XS-mittariin ei tarvita erikseen kalliita kontrolliliuoksia ja on pieneen tilaan menevä (=kätevä ulkomaan matkoilla).


      • Utelija
        mittari kotona kirjoitti:

        Meillä on käytössä ko. mittari ja se on todella kätevä. Laboratoriossa käymme vain kerran vuodessa, muutoin mittaamme kotona n. kerran viikossa (kyseessä pieni lapsi jonka INR-arvoa seurataan). Määrittelemme lääkeannoksen myös itse mikä osaltaan auttaa pitämään INR-arvon tasaisena.
        Suosittelen hankkimaan vaikka kallis onkin ja liuskat ilmeisesti hyvin kalliita, mutta tähän XS-mittariin ei tarvita erikseen kalliita kontrolliliuoksia ja on pieneen tilaan menevä (=kätevä ulkomaan matkoilla).

        Kirjoitat, että liuskat "ilmeisesti hyvin kalliita", eli mistä ja miten saatte omanne maksutta? Mikä kunta/sairaanhoitopiiri ne Teille tarjoaa? Auttaisi muita neuvottelemaan asiasta...


      • hankinta kiinnostaa
        mittari kotona kirjoitti:

        Meillä on käytössä ko. mittari ja se on todella kätevä. Laboratoriossa käymme vain kerran vuodessa, muutoin mittaamme kotona n. kerran viikossa (kyseessä pieni lapsi jonka INR-arvoa seurataan). Määrittelemme lääkeannoksen myös itse mikä osaltaan auttaa pitämään INR-arvon tasaisena.
        Suosittelen hankkimaan vaikka kallis onkin ja liuskat ilmeisesti hyvin kalliita, mutta tähän XS-mittariin ei tarvita erikseen kalliita kontrolliliuoksia ja on pieneen tilaan menevä (=kätevä ulkomaan matkoilla).

        Kertoisitko mistä olet mittarin hankkinut ja minkä
        merkkinen se on. Joudun käymään kokeissa yleensä
        joka toinen viikko, koska arvot heittelevät jatkuvasti.
        Marevania joudun käyttämään elämäni loppuun saakka.
        Ei labrassa käyntikään ilmaista ole.


      • UUNELI
        hankinta kiinnostaa kirjoitti:

        Kertoisitko mistä olet mittarin hankkinut ja minkä
        merkkinen se on. Joudun käymään kokeissa yleensä
        joka toinen viikko, koska arvot heittelevät jatkuvasti.
        Marevania joudun käyttämään elämäni loppuun saakka.
        Ei labrassa käyntikään ilmaista ole.

        INR- mittaria Coagu check Xs myy ROCHE Suomessa Ja helpoiten sellaisen saa hankittua todennäköisesti kaikkien maamme Sydänpiirien toimistojen välityksellä. Ainakin esim. Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla homma toimii, ja varmaan muissakin, koska ovat SYDÄNLIITON organisaatiossa.Ainakin osaavat kertoa, kehen ottaa yhteyksiä. Tekevät yhteistyötä Rochen kanssa käsitykseni mukaan. Sydänpiirissä myös koulutetaan laitteen käyttöön ja sieltä saa tukea käyttöprobleemissa, jos niitä tulee, senkin jälkeen tarvitessaan. Ja se on "kullanarvoinen asia. " Joten "ei ku mittaria hankkimaan" Olisi kiva lukea viestiä miten kävi, koska jouduin itsekin yli 5 vuotta tutkailemaan mistä ja miten mittarin ja liuskat saisi.


    • app786

      Omistan CoaguCheck mittarin mutta vanhemman PT version (isompi kuin XS) sain sen 13-15 vuotta sitten ollessani 8-10 vuotias, liuskat maksavat todellakin sen 6-8€ kpl ja itse käytän noin 100-120 kpl vuodessa. kontrollissa labrassa käyn 1-2 vuoden välein tarkistamassa että mittari näyttää oikein.

      Käytän mittaria sydämmen keinoläppien ja sairastetun aivoinfarktin takia marevanin hoitotason tiukan pysymisen yli kolmessa.

      Liuskat sain mukisematta ilmaiseksi aina 20 vuotiaaksi asti mutta kun muutin pois opiskelemaan ja siirsin kirjat opiskelu kuntaani ei uuden kuntani hoitotarvijakelun vastaava lääkäri katsonut liuskoja enään tarpeelliseksi eikä myöntännyt maksusuostumusta. Lukuisten puhelin soittojen ja juoksemisien jälkeen vasta kun sain Yliopistollisen sairaalan neurologian erikoislääkärin ja sydänpuolen johtavan erikoislääkärin lausunnot ja tuen irtosi maksusuotumus INR PT liuskoille.

      INR mittarin saaminen ei ole hankalaa sen voi ostaa itse tai yrittää hakea avustusta erillaisilta järjestöiltä mutta liuskat ovat sen verran kalliita että ainakaan minulla opiskelijana ei ole varaa maksaa 600-800€ vuodessa niistä. Liuskojen korvattavuudelle tarvitaan hyvät perusteet ainakin kunnassa jossa minä asun.

    • Mirja 70

      Ongelmani on samankaltainen kuin useilla muillakin embolia ja verisairauspotilailla. Marevania joudun syömään loppuikäni ja inr-arvoa on seurattava säännöllisesti. Olen sopinut terveyskeskukseni kanssa, että saan mittausarvon labrassakäynnin jälkeen sähköpostiini, samoin lääkärin annostusohjeet. Tämä systeemi ei kuitenkaan tunnu pelaavan. Esim. viimeksi käydessäni, en saanut minkäänlaista tietoa emailiin eikä terveyskeskuksen oman tiimin puhelinpalvelukaan vastannut. Monien yritysten jälkeen onnistuin saamaan terveydenhoitajan langan päähän. Hän kertoi kyllä inr-arvon, mutta ei voinut antaa annostusohjetta. Lääkäri, joka oli aikaisemmin arvioinut marevanin käytön ei enää ollut palveluksessa, eikä myöskään lääkäri jonka kanssa olin asioinut omassa tiimissäni. Aika heitteillä me asiakkaat ollaan! Onneksi on jo kokemusta sen verran, että itse tiedän miten toimia kun arvo on hieman liian alhainen eli alle 2.
      Mikäli terveyskeskuksesta saisi mittauslaitteen kotikäyttöön voisi itse seurata inr-arvoaan ja vaivata terveyskeskusta vain, kun ongelmia ilmenee.

    • fosfolipidit

      "primaari antifosfolipidisyndrooma", mikä tuo on?? tarkoitatko fosfolipidivasta-ainesyndroomaa?

    • jaanamark

      Hei!!!

      Olen käyttänyt kyseistä mittaria viime syksystä. ostin sen oman tk:n kautta. liuskat saan tklta ilmaiseksi. itse säätelen oman lääkityksen.

      • FIl

        Hei, mista sinä ostin mittari?


      • lumipeite

        Hei Missä kunnassa asut. Voisin hakemuksessa vedot tasavertaisuutteen. Meillä tk ei luvannut maksaa liuskoja.


    • Fil

      Hei,mista voi osta mittari 550?

    • Katarina2

      Äidilläni on mittari ja kotihoidossa ,mitataan viikon välein arvoa silloin ,kun arvot heittelevät ,muuten ei tarvitsisi mitata ,kun 1x kk.Tosi ätevä,en osaa sanoa hinnoista mitään koska veljeni huolehtii siitä että liuskoja aina on.

    • Tulppa-nainen

      Minulla on myös oma INR- mittari. Helsingissä myy Instrumentarium, muualla maassa Sydänpiirit. Instrumentariumin opastukseen en ole ollut tyytyväinen, he jopa myivät minulle vääriä lansetteja (= se piikki, jolla pistetään, mittarin mukana tulee kynä). Oikeita liuskoja sieltä on kyllä saanut.

      Helsingin kaupunki ei ainakaan minulle maksanut mittaria, vaan jouduin ostamaan itse, samoin joudun ostamaan liuskat itse. Mittari on silti ollut hintansa väärti. Mittarin ostovuonna meni kesälomarahat mittariin, mutta en vaihtaisi pois. Minulla INR arvo heittelee paljon, joten on hyvä tarkkailla tiheästi.

      Käyn kaksi kertaa vuodessa laboratoriossa verikokeessa. Silloin mittaan INR mittarilla heti perään, niin pystyn vertaamaan tuloksen. Mittari näyttää 0,1 tai 0,2 astetta korkeampaa arvoa kuin laboratorio, tasaisesti samalla tavalla. Tämä on hyväksyttävä ero myös eri laboratorioiden välillä, ja kun se ero vielä pysyy koko ajan samana, niin on hyvä tarkkuus.

      Kuulemma Tukholmassa annetaan ilmaiseksi sikäläisestä terveyskeskuksesta, muusta Ruotsista en tiedä.

    • Punainen pilleri

      Pikalaite ei ole niin luotettava kuin labran tulokset, esim. kysillä eivät siihen luottaneet ennenn toimenpidettä vaan mittasivat labrassa. Itsekin jossain vaiheessa tuota kotilaitetta haaveilin, mutta toisaalta täällä tuo labramittaus toimii niin kätevästi että turha ruveta rahojaan siihen tumpuloimaan.

      • Jockko

      • Anonyymi

    • jaanamark

      Minulla on ollut tuo laite jo muutaman vuoden. Maksoin sen itse mutta liuskat saan tk:lta. Meillä ottavat labra inr harvoin enää. Minulla taas arvo pikana näyttää 0,2 alempaa kuin labra tulos.

    • Tulppa-nainen

      INR-mittarin tulos on aivan luotettava. Sitä käytetään terveydenhuollon paikoissakin. Mittari on hyvä kalibroida pari kertaa vuodessa ja ottaa arvo laboratoriossa.

      INR-mittarissa ei ole muuta huonoa kuin hinta. Tuleehan siitä kallista, vaikka täällä joku linkkasi e-bayn, josta voi ostaa halvemmalla. Minun pitää mitata usein ja mittari on tähän oikein hyvä.

      Jos menee matkoille niin mittarin voi ottaa mukaan. Matkoilla usein syö eri tavalla kuin kotona ja INR-arvo voi heitellä.

    • INRpottilaas

      Markkinoille on tullut myös uusi tuote INR-seurantaan CoaguChekiltä; CoaguChek InRange. http://213.141.109.211:8888/

    • G.E.Niini

      Mielenkiintoista kirjoittelua. Itselläni on geenivirhe (Leidner)ja syön siksi Marevania loppuikäni. Ei siis ole rytmiongelmia. Tuntuu näin ollen hieman liioiteltuna käydä 2-4 kertaa kuukaudessa labrassa.

      Tässä tulee varmaan se terveydenhuollon monikanavaisuus esiin. Näistä mittareista pitäisi maksaa vaikka mitä ja Kela ei korvaa. Labrakäynnit ovat itselle edullisia, mutta kyllähän yhteiskunta maksaa tästä paljon enemmän.

    • Rytmitkurissa

      Olen käyttänyt kyseistä mittaria noin 4 vuotta. Sain mittarin lainaan Sisä-Savon kuntayhtymän terveysasemalta, samoin liuskat. Näppärä vehje ja toimiva käytäntö: mittasin 5-6 viikon välein ja ilmoitin tekstiviestillä INR-hoitajalle tuloksen, paluupostina sain viestillä ohjeet jos tarvitsi muuttaa lääkitystä. Kerran vertailutarkistus mittarin ja labranäytteen kesken, arvot olivat yhtenevät. Nyt uusi tilanne Kuopioon muuton jälkeen: joko labrassa käyntejä tai mittarin osto itselle.

    • INRR-män

      Valmistaja näyttää myyvän uutta INRange INR-mittaria vuoden loppuun saakka -10%. Mittari 620€ alennettuna.
      http://www.coaguchek.fi/coaguchek_patient/fi_FI/home/products.html

    • Tulppa-nainen

      Minulla on ollut oma INR-mittari nyt viisi vuotta. Ostin itse, koska kunta ei korvaa (Helsinki). Helsinki ei korvaa edes liuskoja.

      Olen ollut tyytyväinen mittariin. Käyn pari kertaa vuodessa terveyskeskuksen laboratoriossa tarkistusmittauksessa, ja oma mittari on näyttänyt samaa lukemaa eli on luotettava. Minulla INR heittelee helposti, joten minulle mittarista on iso apu. Kallis tietysti, ostovuonna meni kesälomarahat mittariin ja liuskoihin.

      Kumma että Suomessa yhteiskunta ei tue mittaria, Ruotsissa nämä saa terveyskeskuksesta. Yhteiskunnalle ei tule yhtään kalliimmaksi oma mittari, sillä terveyskeskuksen mittaukset maksetaan verorahoista, eivätkä ne ole ilmaisia veronmaksajille.

    • mareva

      Hankin mittarin itse lähes 15v.sitten ja olen ollut tyytyväinen. Liuskat hankin ensin itse mutta nyt jo vuosia olen saanut ne veloituksetta hoitotarvikejakelusta (terveyskeskus). Mittari on hyvä ja luotettava.
      Huom! lääkärikeskukset käyttävät samaa mittaria...
      Lääkityksen säädän tulosten mukaan. Pääpiirteet ja hoito-ohjeet lääkehoidon tavoitearvoihin ja muutoksiin sain kardiologilta. Käytännöllistä ja varmaa. Kaikki on toistaiseksi sujunut ilman komplikaatioita. Mielestäni potilasjärjestöjen tulisi vaatia yhteneväinen käytäntö asiaa kaikkialle ja rinnastettavissa diabetekseen jossa kaikki välineet veloituksetta. Ikävää jotta asuinpaikkakunta määrittää hoidon tason koska omaseuranta myös motivoi hyvään ja säännölliseen lääkehoitoon.

      • Anonyymi

        Poikamme-88 syntynyt sydanlapsi sai aikoinaan hoitavasta sairaalasta pilotti kokeiluun ko. mittarin. Liuskat myös toimi hyvin. Itse annostlime Marevanin. Aikanaan mittari lakkasi toimomasta, ostimme oman, kotikunta Kirkkonummi ei jakele ilmaisia liuskoja, Mutto Joensuuhun, siellä ilmaiset liuskat tosi hyvä, koska läppä potilaalla tämä on elinikäinen ja nain vältetään lääkäri, joka ei ole perehtynyt Marevan hoitoon.


    • Tulppa-nainen

      Olen samaa mieltä siitä, että tätä tulisi vaatia kaikilta paikkakunnilta. Oman mittarin kanssa veriarvoista tulee tasaisempia (tästä on siis ihan tieteellisiä tutkimuksia) ja komplikaatiot vähenevät. Lisäksi terveyskeskusten labroissa hyppääminen jää miltei kokonaan pois, mikä säästää veronmaksajien rahoja.

      Minä maksoin itse mittarin 6 vuotta sitten, ja maksan koko ajan itse liuskoja. Se kirpaisee aina, sillä liuskat ovat kalliita. Toivoisin niin, että saisin edes liuskat julkiselta, mutta minun kaupungissani ei saa.

    • Inr10

      Mulle lääkäri sanoi että jos haluan inr kotimittarin se onnistuu helsingissä meilahden sairaalan kautta. Mutta vielä en ole käynyt kysymässä mittaria. Liuskat olisivat ilmaiset. Mulla noi arvot on olleet pahimmillaan yli sen 9,9 eli niin korkeat että menee yli labran asteikoista, joka pättyy tuohon 9,9. Mutta ei varmaan silloin saa jos ei ole ollut tällaista vaarallista heittelyä arvoissa.

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan miten Espoossa toimitaan, saako mittaria tai liuskoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1854
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1437
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1416
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1379
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      145
      1334
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1270
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1267
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1202
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1078
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1077
    Aihe