Luomen poistaminen "hirttämällä"

-M-

Onko kukaan saanut poistettua ulkonevaa luomea
kiristämällä hiuksen/langan luomen juureen?
Liittyykö millaisia riskejä tähän?

27

55123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttänyt

      Olen aina poistanut nämä pienet ulkonevat luomet juuri tuollaisella hirttomenetelmällä. En tiedä mikä tuollainen luomi oikein on nimeltään, mutta kyseessä on kuin varren päässä oleva pallukka. Olen hirttänyt nämä luomet vetämällä rullalangalla tiukan solmun mahdollisimman juureen. Sitten haavateipin pala päälle muutamaksi päiväksi. Viimeistään viikon kuluttua luomi on kuollut ja se lähtee lankoineen teipin mukana pois. Sen kyllä tuntee kipuna kun solmu on tarpeeksi tiukalla. Minulla luomet on kuolleet, mutta uusia kasvaa jonkun ajan päästä. Riski lienee liian suuri luomi itse hirtettäväksi. Omani on ollut maksimissaan neulanpään luokkaa.

    • meillä

      otettiin nivuksesta luomi onnistuneesti juuri siten pois. Ei käynyt kuinkaan, kuivui ja kuolettui ja putosi.

    • on kun

      Helpompi on kun talsit lääkäriin ja lääkäri ottaa pinseteillä luomesta kiinni ja leikkaa irti steriileillä saksilla. Mulle tehtiin vasta niin ja ihme kyllä ei sattunu. Nippas vaan vähän. Mutta mitään riskejä tuohon hirttämiseen ei liity. Siinä luomi kuivuu hissuksiin ja tippuu pois. Saattaa tosin kiristää se hirttosilmukka :D siinä joten siks toi leikkaaminen on kivempi.

    • varren poikki

      ja pistin laastarin päälle. hyvin parantui.

    • myy2972

      lääkärissä 4 luomea kerralla, puudutettii ja veitsellä leikkas,ei sattunu lainkaan. vuoden verran kesti että arpi haalistu.. vaikka näkyyhän se edelleen mut ei niin selvänä enää

      • Marleevi

        Hirtin itseltäni yhden luomen nivusista - ja samalla ensimmäisen ja viimeisen! Kivut olivat nimittäin sitä luokkaa ja monta päivää. Aivan kamala kokemus, en siis vähällä kenellekään suosittele...


      • poistin sterileillä

        pinseteillä ja saksilla.Hieman nipisti,mut hyvää jälkeä tuli ja parani nopeasti.


      • Pirunkurinen
        Marleevi kirjoitti:

        Hirtin itseltäni yhden luomen nivusista - ja samalla ensimmäisen ja viimeisen! Kivut olivat nimittäin sitä luokkaa ja monta päivää. Aivan kamala kokemus, en siis vähällä kenellekään suosittele...

        Oliko tulehtunut yhtään kun niin kipeä oli?Mirkku on pirunkurinen netissä saman luomen kanssa.Ei niitä mennä paljoa keittiöveitsillä ym.sohiin jossa on bakteeria.
        Siitä voi tulla ihotulehdus.


    • siitä vaan

      Otin nivusista itseltäni ulkonevan luomen leikkaamalla saksilla. Desinfioin alueen ja sakset. Nostin pinseteillä hieman koholle ja napsautin juuresta poikki. Vähän aikaa tuli verta. Puhdistin taas leikkauskohdan ja laitoin laastarin päälle. Seur.päivänä jo ihan siistin näköinen.

      • eiverta

        otin kainalosta peukalon ja etusormen väliin ja pyörittämällä hirtin sen ja kappas se irtosi tällä tavalla :)


    • dasfasdd

      Muuten iha hyviä näät kotikonstit mutte se luomen juurikin pitää saada pois jollei halua että se luomi kasvaa siihen uudestaan törölle.

      • käyttänyt

        Olen tuo ensimmäinen vastaaja (satuinpa vielä lukemaan tätä palstaa). Minulla nuo luomet ovat kadonneet lopullisesti tuolla ompelulangalla hirttämällä. Joskus ne tulivat uudelleen mutta nyt ei ole enää aikoihin tullut.


    • kukin tavallaan

      Helpompaa kun menee lääkäriin.

      Tuosta kotona ottamisessa on aina se infektion riski kun otetaan epästeriileillä välineillä pois. Ei se itse poistaminen varmaankaan vaikeaa ole, mutta infektio voi joskus olla hyvinkin paha ja aiheuttaa pahemmat vammat kuin itse luomi.

      ps. Ja niitä bakteereita/viruksia ei näe paljaalla silmällä.

      • käyttänyt

        Tuossa langan tai hiuksen solmimisesta varsiluomen varren ympärille ei tule infektiota koska iho ei rikkoudu. Luomi kuolee ja kuivuu pois kun verenkierto lakkaa siihen. Kuollessaan kuroutumispinta arpeutuu samalla ilman avohaavaa, lisäksi ainakin minä olen pitänyt päällä haavateipin palaa joka suojaa lisää.

        Muunlaiset luomet onkin poistettava lääkärin toimesta.


    • Ex-kotilääkäri

      Itse tein noin lääkärin neuvosta eli hirttämällä yritin saada luomea pois. Eli kysees oli sellainen ihon värinen varsiluomi vai miksikä sitä nyt kutsutaankaan. Muutama päivä meni hyvin, mutta sitten alkoi punertumaan/mustumaan ja vuotamaan verta. Ja tosi kipeäkin oli. Ei verta mitenkään paljon tullut, mutta 2-3 piti vaihtaa päiväs uus laastari. Neljä päivää sinnittelin ja menin yksityiselle lääkärille. Lääkäri sitten totesi, että on pahasti ärtynyt ja tulehtunut. Ei auttanut muu kuin varata aika kirurgiseen luomenpoistoon. Nyt on sitten parantunut hyvin. Eli en suosittele. Joillain varmasti onnistuukin, mutta tiedoksi vain, että riskejäkin siinä on. Ennemmin kannattaa mennä lääkäriin poistattamaan. Tulehtuneen luomen lääkäri puudutti eikä tuntunut poisto miltään. Kaksi muuta poisti ilman puudutusta, eikä siinäkään tuntunu kun pieni nipistys.

      • .

        Ilmeisesti luomesi oli liian suuri tuollaiselle tee-se-itse menetelmälle ja solmukin taisi olla löysä jos vuoti verta. Tuo solmumenetelmä perustuu siihen että varsiluomen verenkierto suljetaan jolloin se menee kuolioon ja tipahtaa aikanaan pois. Jos luomeesi tuli tulehdus, se oli saanut jostain bakteereita, laastari ei ehkä riittänyt suojaamaan riittävästi kun syntyi avohaava. Laastarin vaihdon yhteydessä olisi kannattanut desinfioida iho haavahoitonesteellä.


      • ex-kotilääkäri
        . kirjoitti:

        Ilmeisesti luomesi oli liian suuri tuollaiselle tee-se-itse menetelmälle ja solmukin taisi olla löysä jos vuoti verta. Tuo solmumenetelmä perustuu siihen että varsiluomen verenkierto suljetaan jolloin se menee kuolioon ja tipahtaa aikanaan pois. Jos luomeesi tuli tulehdus, se oli saanut jostain bakteereita, laastari ei ehkä riittänyt suojaamaan riittävästi kun syntyi avohaava. Laastarin vaihdon yhteydessä olisi kannattanut desinfioida iho haavahoitonesteellä.

        Joo oli liian suuri. Tk-lääkäri kyllä sanoi, että sen voi hirttää, mutta näin ei ollut. Solmu oli niin kireällä kun vaan mahdollista, mutta luomen koko teki varmaan sen, että verta pääsi läpi. Desinfioin luomen joka kerta laastarin vaihdon yhteydes. Myös laastari oli sellainen iso mikänkä olisi pitänyt suojata kunnolla.

        Varmasti oli kuitenkin omaa vikaa, että se tulehtui, mutta viestini tarkoitus oli se, että ei tuo hirttäminenkään ihan vaaratonta ole.


    • miia444

      varsiluomella ei ole juuria.

      • Anonyymi

        Minä revin luomet juurinen irti.


    • pelokasluomenomistaj

      minulla on niskassa rötäleluomi naiset haluaisivat hirttää sen mutta minua pelottaa. Olenhan vasta 14-vuotias.

    • nipsnaps

      Otin juuri halkaisijaltaan noin tupakan filtterin paksuisen luomen pois hirttämällä. Ensin pidin käsin lankaa tiukalla, sattui hieman mutta turtui nopeasti sitten kiristin lisää jne. viimein lanka oli niin tiukalla että soi eikä sattunut enää yhtään, tunto oli poissa. Sitten lankaan solmut ja mahdollisimman tiukalle niin ettei katkennut. Tunnin päästä luomi oli jo ihan kylmä, siitä pikkuhiljaa muuttui kovaksi ja mustaksi. 7vrk annoin langan olla mutta ei tippunut itsekseen siinä ajassa. Sitten kyllästyin ja leikkasin "varren" poikki. varsi oli halkaisijaltaan alle millimetrin paksuinen siinä vaiheessa ja lanka oli tullut näkyviin. Leikkaamista ei tunto aisti huomannut ja verta ei tullut yhtään missään vaiheessa.

    • jhgh

      Itse hirtin rullalangalla mutta luomen varsi jäi paikoilleen.

    • Tietämätönnnnn

      Minkälaista lankaa käytitte?

      • Usein_hirttänyt

        Ohutta ns. rullalankaa (ompelulankaa).


    • Anonyymi

      Olen usein hirttänyt hiuksella. Vähän nipistää ja jonkin ajan päästä mustuneena putoaa irti.

    • Anonyymi

      Minä otan hohtimillä oikein rutistusotteen ja repasen juurineen irti mokomat.

    • Anonyymi

      Hyvin onnistui hirttämällä ei näy jälkeäkään luomesta säästin yhteiskunnan varoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe