Kilpirauhasen liikatoiminta

tei

Hei!
Onko muita kilpirauhasen liikatoimintaa (Basedow) sairastavia odottajia kuulolla? Diagnoosini 3v sitten, hoito tyroksiini tyrazol 1,5v. sekä melko paha silmäoireyhtymä johon kortisonia. Nyt vuosi ilman lääkitystä ja arvot kohdallaan, tällä hetkellä rv 14 4 ja arvot vajaatoiminnan puolella eli taas tyroksiinia ;-) Sinänsä kaikki ok, mutta ois kiva kuulla muiden kokemuksia ja tuntemuksia, miten raskautenne on mennyt?

21

10040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suski000

      Heippa!! En kyllä osaa sun kysymykseen nyt vastata, mutta sä osaisit varmaan mun kysymykseen!
      Kun mulla on todettu toi liikatoiminta ja syön nyt kahta lääkettä, samat kuin sulla ja ollaan tässä mietitty lapsia ja kun en tiedä haittaako nämä tyrazol ja thyroxin jotenkin raskaaksi tuloa tai onko niistä jatain haittaa jos on raskaana? Eli siis voidaanko ihan yrittää lasta nyt kun syön lääkkeitä, vai pitäisikö ne lopettaa??

      • tei

        Moi! Kiva kuulla kohtalotovereista ;-) vaikkei sairaus mukava olekaan. Ikävä kyllä tuo tyrazol-lääke ei sovi raskauden aikana, se aiheuttaa kohonneen epämuodostumariskin, näin lääkäri informoi minua hoidon aikana. Tyroksiini sen sijaan on ihan vastaava kuin kehon oma hormoni joten siitä ei ole haittaa. Minä olin 27 v. kun diagnoosi tehtiin, ja lapsihaaveet laitettiin miehen kanssa ö-mappiin hoitojen ajaksi. Kyllä lääkäri sanoi että tyrazolin voi vaihtaa toiseen vastaavaan lääkkeeseen joka on turvallisempi kuin tyrazol (ei siis ilmeisesti ihan täysturvallinen) mutta ei niin tehokas sairauden hoidossa kuin tyrazol. Mulla tosiaan niihin yhdistyi vielä 6kk kortisonihoito, joka viimeistään vaati keskittymisen pelkästään oman itsen hoitamiseen. Mutta tyrazoliahan jatketaan yleensä max.18kk joten jos sen ajan maltat odottaa niin tilanne on uusi. Sen neuvoisin, että älä nyt ainakaan lääkityksen kesken jättämistä harkitse, kyllä se on ihan tarpeeseen määrätty. Toki siis ymmärtääkseni raskaus on täysin mahdollinen lääkityksien aikana, mutta vaatii erityisseurantaa. Toivottavasti lohdutusta tuo tieto, että täällä odotellaan nyt esikoista ;-) ja ikää on 30v. Ei ehkä optimaalista, mutta niillä eväillä mennään mitkä on annettu.

        Miten pitkään hoito on sulla nyt kestänyt? Onko sulla silmäoireita? Kuulen mielelläni!Toivottavasti jaksat vastailla ;-) on virkistävää vaihtaa ajatuksia kohtalotoverin kanssa! Zemppiä ja voimia!


      • Pyykko76
        tei kirjoitti:

        Moi! Kiva kuulla kohtalotovereista ;-) vaikkei sairaus mukava olekaan. Ikävä kyllä tuo tyrazol-lääke ei sovi raskauden aikana, se aiheuttaa kohonneen epämuodostumariskin, näin lääkäri informoi minua hoidon aikana. Tyroksiini sen sijaan on ihan vastaava kuin kehon oma hormoni joten siitä ei ole haittaa. Minä olin 27 v. kun diagnoosi tehtiin, ja lapsihaaveet laitettiin miehen kanssa ö-mappiin hoitojen ajaksi. Kyllä lääkäri sanoi että tyrazolin voi vaihtaa toiseen vastaavaan lääkkeeseen joka on turvallisempi kuin tyrazol (ei siis ilmeisesti ihan täysturvallinen) mutta ei niin tehokas sairauden hoidossa kuin tyrazol. Mulla tosiaan niihin yhdistyi vielä 6kk kortisonihoito, joka viimeistään vaati keskittymisen pelkästään oman itsen hoitamiseen. Mutta tyrazoliahan jatketaan yleensä max.18kk joten jos sen ajan maltat odottaa niin tilanne on uusi. Sen neuvoisin, että älä nyt ainakaan lääkityksen kesken jättämistä harkitse, kyllä se on ihan tarpeeseen määrätty. Toki siis ymmärtääkseni raskaus on täysin mahdollinen lääkityksien aikana, mutta vaatii erityisseurantaa. Toivottavasti lohdutusta tuo tieto, että täällä odotellaan nyt esikoista ;-) ja ikää on 30v. Ei ehkä optimaalista, mutta niillä eväillä mennään mitkä on annettu.

        Miten pitkään hoito on sulla nyt kestänyt? Onko sulla silmäoireita? Kuulen mielelläni!Toivottavasti jaksat vastailla ;-) on virkistävää vaihtaa ajatuksia kohtalotoverin kanssa! Zemppiä ja voimia!

        Hei!

        Miullakin oli kilpirauhasen liikatoiminta. Todettiin -99, olin 22 vee. Se todettiin minulla vasta aika myöhään, oli kerennyt päästä aika pahaksi. Olin sairaalassa 3 kk kun ei tiedetty mistä minun oireet johtuivat. Sen jälkeen söin tyrazolia 4 vuotta ja 2003 kilpirauhaseni leikattiin eli poistettiin kokonaan. Leikkaus vaurioitti lisäkilpirauhasia joten joudun syömään d-vitamiinia ja kalkkia thyroxinin lisäksi. Minulla on siis nyt kilpirauhasen vajaatoiminta.

        Arvot ovat heitelleet tässä 3 vuoden aikana. Ja joulukuussa aloin odottaa esikoistani. Olen nyt 30 vuotias. Syön thyroksinia mikä ei haittaa ja sitä kalkkia ja d-vitamiinia. Tarkastukset ovat vaan useammin.

        Sinun kannattaisi kysyä lääkäriltä jatkohoidosta että miten olisi leikkaus. Minulle sisätautien apualaisylilääkäri sanoi että hän ihmettelee miksi minä söin niinkin kauan thyrazolia kun yleensä sitä ei syödä kovin kauan vaan se hoidetaan leikkauksella. Miun serkun tytöltäkin leikattiin melkein heti kun todettiin.

        Kiva huomata että täällä on kohtalotovereita. Tiedän kyllä että tämä ei ole mikään ihan vaaraton sairaus.


      • voi hitsi!!
        tei kirjoitti:

        Moi! Kiva kuulla kohtalotovereista ;-) vaikkei sairaus mukava olekaan. Ikävä kyllä tuo tyrazol-lääke ei sovi raskauden aikana, se aiheuttaa kohonneen epämuodostumariskin, näin lääkäri informoi minua hoidon aikana. Tyroksiini sen sijaan on ihan vastaava kuin kehon oma hormoni joten siitä ei ole haittaa. Minä olin 27 v. kun diagnoosi tehtiin, ja lapsihaaveet laitettiin miehen kanssa ö-mappiin hoitojen ajaksi. Kyllä lääkäri sanoi että tyrazolin voi vaihtaa toiseen vastaavaan lääkkeeseen joka on turvallisempi kuin tyrazol (ei siis ilmeisesti ihan täysturvallinen) mutta ei niin tehokas sairauden hoidossa kuin tyrazol. Mulla tosiaan niihin yhdistyi vielä 6kk kortisonihoito, joka viimeistään vaati keskittymisen pelkästään oman itsen hoitamiseen. Mutta tyrazoliahan jatketaan yleensä max.18kk joten jos sen ajan maltat odottaa niin tilanne on uusi. Sen neuvoisin, että älä nyt ainakaan lääkityksen kesken jättämistä harkitse, kyllä se on ihan tarpeeseen määrätty. Toki siis ymmärtääkseni raskaus on täysin mahdollinen lääkityksien aikana, mutta vaatii erityisseurantaa. Toivottavasti lohdutusta tuo tieto, että täällä odotellaan nyt esikoista ;-) ja ikää on 30v. Ei ehkä optimaalista, mutta niillä eväillä mennään mitkä on annettu.

        Miten pitkään hoito on sulla nyt kestänyt? Onko sulla silmäoireita? Kuulen mielelläni!Toivottavasti jaksat vastailla ;-) on virkistävää vaihtaa ajatuksia kohtalotoverin kanssa! Zemppiä ja voimia!

        Joo siis mulla alotettiin hoito vasta tossa viime vuoden syys-lokakuussa.... eikä ole mitään silmä oireita! Nyt kyllä harmittaa, en millään enää jaksais oottaa niin pitkään, eikö sitä sit voi vaan jättää kesken?=( oon niin kauan jo halunnu lasta ja nyt ku olis sellanen aika ku kaikki autot,asunnot jne... on jo hankittu ja en vaan millään jaksais enää odottaa. Täytyy varmaan jutella lääkärin kanssa et mikä sit olis paras vaihtoehto tai jotain! No kai se tästä....=)


      • voi hitsi!!
        tei kirjoitti:

        Moi! Kiva kuulla kohtalotovereista ;-) vaikkei sairaus mukava olekaan. Ikävä kyllä tuo tyrazol-lääke ei sovi raskauden aikana, se aiheuttaa kohonneen epämuodostumariskin, näin lääkäri informoi minua hoidon aikana. Tyroksiini sen sijaan on ihan vastaava kuin kehon oma hormoni joten siitä ei ole haittaa. Minä olin 27 v. kun diagnoosi tehtiin, ja lapsihaaveet laitettiin miehen kanssa ö-mappiin hoitojen ajaksi. Kyllä lääkäri sanoi että tyrazolin voi vaihtaa toiseen vastaavaan lääkkeeseen joka on turvallisempi kuin tyrazol (ei siis ilmeisesti ihan täysturvallinen) mutta ei niin tehokas sairauden hoidossa kuin tyrazol. Mulla tosiaan niihin yhdistyi vielä 6kk kortisonihoito, joka viimeistään vaati keskittymisen pelkästään oman itsen hoitamiseen. Mutta tyrazoliahan jatketaan yleensä max.18kk joten jos sen ajan maltat odottaa niin tilanne on uusi. Sen neuvoisin, että älä nyt ainakaan lääkityksen kesken jättämistä harkitse, kyllä se on ihan tarpeeseen määrätty. Toki siis ymmärtääkseni raskaus on täysin mahdollinen lääkityksien aikana, mutta vaatii erityisseurantaa. Toivottavasti lohdutusta tuo tieto, että täällä odotellaan nyt esikoista ;-) ja ikää on 30v. Ei ehkä optimaalista, mutta niillä eväillä mennään mitkä on annettu.

        Miten pitkään hoito on sulla nyt kestänyt? Onko sulla silmäoireita? Kuulen mielelläni!Toivottavasti jaksat vastailla ;-) on virkistävää vaihtaa ajatuksia kohtalotoverin kanssa! Zemppiä ja voimia!

        No voi perk.....tää on niin mun tuuria!! Harmittaa kyllä nyt todella paljon, alotin lääkityksen vasta viime vuonna syys-lokakuussa kun todettiin ja ei ollu mulla mitään silmäoireita.Harmittaa kyllä jos nyt joudun kaikki mapittaa... Ollaan kauan jo haluttu mut meinattu et sit ku kaikki asunnot jne....No nyt sit on autot,asunnot ja vakituiset työpaikat ja olis niinku loistava aika, ja sit näin.....Täytyy varmaan soitella lääkäril ja kysellä et täytyykö sit ihan ehdottomasti unohtaa vauvahaaveet, vaikka en kyllä tee lastakaan ellei se oo täysin turvallista!!kiitos vastauksesta=)


      • Maremma
        voi hitsi!! kirjoitti:

        No voi perk.....tää on niin mun tuuria!! Harmittaa kyllä nyt todella paljon, alotin lääkityksen vasta viime vuonna syys-lokakuussa kun todettiin ja ei ollu mulla mitään silmäoireita.Harmittaa kyllä jos nyt joudun kaikki mapittaa... Ollaan kauan jo haluttu mut meinattu et sit ku kaikki asunnot jne....No nyt sit on autot,asunnot ja vakituiset työpaikat ja olis niinku loistava aika, ja sit näin.....Täytyy varmaan soitella lääkäril ja kysellä et täytyykö sit ihan ehdottomasti unohtaa vauvahaaveet, vaikka en kyllä tee lastakaan ellei se oo täysin turvallista!!kiitos vastauksesta=)

        Mä jo melkeen meinasin aloittaa radiojodihoidon (ei sovi voimakkaista silmäoireista kärsiville) kilpirauhasen liikatoiminnan hävittämiseksi (hoitoa tarjottiin 3kk lääkehoidon jälkeen), mutta mulla on kaks alle 3-vuotiasta lasta ja olen töissä alle 10-vuotiaiden parissa eikä ole mitään paikkaa mihin mennä 3 viikoksi pakoilemaan lapsia, raskaana olevia ja melkein yleensä vaan kaikkia ihmisiä. Hoito siis kestää n.20 min ja sen jälkeen on 3 viikon "eristäytyminen" ja raskautta voi taas ajatella yli 4kk kuluttua hoidon aloittamisesta. Haluaisin lisää lapsia, mutta sairauteni on estänyt raskaaksi tulemisen ja nyt sitten vaihtoehtoina on odottaa vielä ainakin vuosi, tulla lääkityksen aikana raskaaksi (huonoin vaihtoehto) tai ottaa radiojodihoito (vaikein vaihtoehto toteutettavaksi). Mulla on kaveri, joka tuli pian kilpirauhasen liikatoiminnan lääkehoidon aloittamisen jälkeen raskaaksi, lapsi syntyi täysin terveenä eikä ole vieläkään 2,5 vuotiaana millään tavalla erilainen muihin lapsiin nähden.


      • täti
        tei kirjoitti:

        Moi! Kiva kuulla kohtalotovereista ;-) vaikkei sairaus mukava olekaan. Ikävä kyllä tuo tyrazol-lääke ei sovi raskauden aikana, se aiheuttaa kohonneen epämuodostumariskin, näin lääkäri informoi minua hoidon aikana. Tyroksiini sen sijaan on ihan vastaava kuin kehon oma hormoni joten siitä ei ole haittaa. Minä olin 27 v. kun diagnoosi tehtiin, ja lapsihaaveet laitettiin miehen kanssa ö-mappiin hoitojen ajaksi. Kyllä lääkäri sanoi että tyrazolin voi vaihtaa toiseen vastaavaan lääkkeeseen joka on turvallisempi kuin tyrazol (ei siis ilmeisesti ihan täysturvallinen) mutta ei niin tehokas sairauden hoidossa kuin tyrazol. Mulla tosiaan niihin yhdistyi vielä 6kk kortisonihoito, joka viimeistään vaati keskittymisen pelkästään oman itsen hoitamiseen. Mutta tyrazoliahan jatketaan yleensä max.18kk joten jos sen ajan maltat odottaa niin tilanne on uusi. Sen neuvoisin, että älä nyt ainakaan lääkityksen kesken jättämistä harkitse, kyllä se on ihan tarpeeseen määrätty. Toki siis ymmärtääkseni raskaus on täysin mahdollinen lääkityksien aikana, mutta vaatii erityisseurantaa. Toivottavasti lohdutusta tuo tieto, että täällä odotellaan nyt esikoista ;-) ja ikää on 30v. Ei ehkä optimaalista, mutta niillä eväillä mennään mitkä on annettu.

        Miten pitkään hoito on sulla nyt kestänyt? Onko sulla silmäoireita? Kuulen mielelläni!Toivottavasti jaksat vastailla ;-) on virkistävää vaihtaa ajatuksia kohtalotoverin kanssa! Zemppiä ja voimia!

        Kaikkea ei kannata uskoa, mitä tänne kirjoitellaan. Duodecim artikkelissa mainitaan, että Thyroxin-hoito altistaa lapsen liialle tyreostaatti (Tyrazol) vaikutukselle. Tyrazol on -thyroksinin vastavaikuttaja. Tyrazolin ei ole todettu aiheuttavan aiemmin arveltua kasvojen ihon epämuodostumaa. Sen sijaan hoitamaton liikatoiminta voi ohtaa ennenaikaiseen synnytykseen, pienipainoisuuteen ja sikiön kuolemaan. Eli Tyrazolista pienin mahdollinen annos 2.5-7,5mg tai tarpeen mukaan, Thyroxin tauolle. Tyrazol lopetetaan 4 vkoa ennen synnytystä.


      • oo
        tei kirjoitti:

        Moi! Kiva kuulla kohtalotovereista ;-) vaikkei sairaus mukava olekaan. Ikävä kyllä tuo tyrazol-lääke ei sovi raskauden aikana, se aiheuttaa kohonneen epämuodostumariskin, näin lääkäri informoi minua hoidon aikana. Tyroksiini sen sijaan on ihan vastaava kuin kehon oma hormoni joten siitä ei ole haittaa. Minä olin 27 v. kun diagnoosi tehtiin, ja lapsihaaveet laitettiin miehen kanssa ö-mappiin hoitojen ajaksi. Kyllä lääkäri sanoi että tyrazolin voi vaihtaa toiseen vastaavaan lääkkeeseen joka on turvallisempi kuin tyrazol (ei siis ilmeisesti ihan täysturvallinen) mutta ei niin tehokas sairauden hoidossa kuin tyrazol. Mulla tosiaan niihin yhdistyi vielä 6kk kortisonihoito, joka viimeistään vaati keskittymisen pelkästään oman itsen hoitamiseen. Mutta tyrazoliahan jatketaan yleensä max.18kk joten jos sen ajan maltat odottaa niin tilanne on uusi. Sen neuvoisin, että älä nyt ainakaan lääkityksen kesken jättämistä harkitse, kyllä se on ihan tarpeeseen määrätty. Toki siis ymmärtääkseni raskaus on täysin mahdollinen lääkityksien aikana, mutta vaatii erityisseurantaa. Toivottavasti lohdutusta tuo tieto, että täällä odotellaan nyt esikoista ;-) ja ikää on 30v. Ei ehkä optimaalista, mutta niillä eväillä mennään mitkä on annettu.

        Miten pitkään hoito on sulla nyt kestänyt? Onko sulla silmäoireita? Kuulen mielelläni!Toivottavasti jaksat vastailla ;-) on virkistävää vaihtaa ajatuksia kohtalotoverin kanssa! Zemppiä ja voimia!

        Kaikkea ei kannata uskoa, mitä tänne kirjoitellaan. Duodecim artikkelissa mainitaan, että Thyroxin-hoito altistaa lapsen liialle tyreostaatti (Tyrazol) vaikutukselle. Tyrazol on -thyroksinin vastavaikuttaja. Tyrazolin ei ole todettu aiheuttavan aiemmin arveltua kasvojen ihon epämuodostumaa. Sen sijaan hoitamaton liikatoiminta voi ohtaa ennenaikaiseen synnytykseen, pienipainoisuuteen ja sikiön kuolemaan. Eli Tyrazolista pienin mahdollinen annos 2.5-7,5mg tai tarpeen mukaan, Thyroxin tauolle. Tyrazol lopetetaan 4 vkoa ennen synnytystä.


    • raskausaikana

      odottaessani kahta ekaa lasta n. 10 vuotta sitten.
      Sain lääkkeeksi Tiotil-tabletteja.
      Silloin sanottiin, että se on lääke jota käytetään ainoastaan silloin, kun on liikatoimintaa raskausaikana.
      Lääkeellä ei ollut myyntilupaa Suomessa, vaan piti anoa lupa sen ostamiseen, ja sitä sai ostaa vain yhdestä apteekista keskussairaalan naapurista.
      Minulla onneksi kilpirauhasongelmat (tulehdus, vajaa- ja liikatoimintaa vuorotellen) liittyivät vain raskausaikaan, ja sen jälkeen arvot normalisoituivat.

      • ääitiii

        tuo silmäoire tarkoittaa?n mielenkiinnosta kysyn, sillä odotan nyt kolmatta lastani ja minulla todettiin juuri lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. testejä ei oltu otettu aikaisempien lasten kohdalla ja nytkin vain sattumalta, kun lääkäri vaihtui. mitä oireita teillä on tuo vajaatoiminta aiheuttanut? itelläni on ihmeellistä väsymystä, tukka lähtee, paino nousee(muutenkin kun raskaana ollessani) tulee kummia hikoilu-/ palelukohtauksia, muistihäiriöitä...ja tuo silmäoire....oisikohan se tällaista; itselläni on oikea silmä reistaillut jo monta vuotta, tuntuu kuin se karsastaisi ja ettei aina näkisi kunnolla. tämä taas aiheuttaa silmän takaista särkyä joka leviää päähän asti. olenkin ajatellut jopa kasvaimen mahdollisuutta, sillä oireet ovat vain pahentuneet! auttakeehan viisaammat!


      • Kolmen äippä
        ääitiii kirjoitti:

        tuo silmäoire tarkoittaa?n mielenkiinnosta kysyn, sillä odotan nyt kolmatta lastani ja minulla todettiin juuri lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. testejä ei oltu otettu aikaisempien lasten kohdalla ja nytkin vain sattumalta, kun lääkäri vaihtui. mitä oireita teillä on tuo vajaatoiminta aiheuttanut? itelläni on ihmeellistä väsymystä, tukka lähtee, paino nousee(muutenkin kun raskaana ollessani) tulee kummia hikoilu-/ palelukohtauksia, muistihäiriöitä...ja tuo silmäoire....oisikohan se tällaista; itselläni on oikea silmä reistaillut jo monta vuotta, tuntuu kuin se karsastaisi ja ettei aina näkisi kunnolla. tämä taas aiheuttaa silmän takaista särkyä joka leviää päähän asti. olenkin ajatellut jopa kasvaimen mahdollisuutta, sillä oireet ovat vain pahentuneet! auttakeehan viisaammat!

        Voin olla hiukan myöhässä tämän ketjun kanssa, mutta haluan kuitenkin kertoa, että minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta syksyllä 2009 ja aloitin Tyrazolin. Tammikuussa 2010 tulin raskaaksi! Tyrazol lopettiin kolmeksi viikoksi, mutta oireet paheni niin paljon, että sitä jatkettiin sen jälkeen. Kävin tavallista useammin verikokeissa sekä ultrassa, ja sain taysin terveen 10 pisteen tyttövauvan lokakuussa 2010! Raskaus toki oli aika hankala pahoinvointeineen ja kilpirauhasesta johtuvine oireineen, mutta näin jälkeen päin ajateltuna kaikki meni hyvin kuitenkin.

        Lapsi on täysin terve, kasvaa tasaisesti eikä hänellä ole mitään oireita että Tyrazol olisi häirinnyt hänen kehitystään. Imetys aikana olen myös syönyt Tyrazolia. Nyt olen vajaatoiminnalla, ja aloitetaan muutamaksi kuukaudeksi yhdistelmähoito (Tyrazol & Tyroksiini), jonka aikana lääkäri kehoitti olemaan imettämättä (johan se on aika lopettaakin, tyttö on jo vuoden!) ja keväällä on sitten kilpirauhasleikkaus edessä. Minulta poistetaan kilpirauhanen kokonaan, myös lisäkilpirauhaset.

        Mutta että näin! Halusin kertoa oman tarinani!
        Kaikkea hyvää kaikille! :)


      • N miukulainen
        Kolmen äippä kirjoitti:

        Voin olla hiukan myöhässä tämän ketjun kanssa, mutta haluan kuitenkin kertoa, että minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta syksyllä 2009 ja aloitin Tyrazolin. Tammikuussa 2010 tulin raskaaksi! Tyrazol lopettiin kolmeksi viikoksi, mutta oireet paheni niin paljon, että sitä jatkettiin sen jälkeen. Kävin tavallista useammin verikokeissa sekä ultrassa, ja sain taysin terveen 10 pisteen tyttövauvan lokakuussa 2010! Raskaus toki oli aika hankala pahoinvointeineen ja kilpirauhasesta johtuvine oireineen, mutta näin jälkeen päin ajateltuna kaikki meni hyvin kuitenkin.

        Lapsi on täysin terve, kasvaa tasaisesti eikä hänellä ole mitään oireita että Tyrazol olisi häirinnyt hänen kehitystään. Imetys aikana olen myös syönyt Tyrazolia. Nyt olen vajaatoiminnalla, ja aloitetaan muutamaksi kuukaudeksi yhdistelmähoito (Tyrazol & Tyroksiini), jonka aikana lääkäri kehoitti olemaan imettämättä (johan se on aika lopettaakin, tyttö on jo vuoden!) ja keväällä on sitten kilpirauhasleikkaus edessä. Minulta poistetaan kilpirauhanen kokonaan, myös lisäkilpirauhaset.

        Mutta että näin! Halusin kertoa oman tarinani!
        Kaikkea hyvää kaikille! :)

        Hei
        Eksyin minäkin tähän vanhaan keskusteluun kun etsiskelin juuri kokemuksia aiheesta. Mulla on todettu liikatoiminta jonka syyksi varmistui verikokeessa Basedow. Meillä on yksi lapsi ja toista oltiin jo yritetty jonkin aikaa, kun lääkäriin menin liikatoimintaoireiden vuoksi. Lääkäri pelotteli minut, että pitää ruveta käyttämään ehkäisyä niin kauan kuin Tyrazolia syön :( syön nyt siis yhtä aikaa myös tyroksiinia, eli syy raskauskieltoon saattoi olla siinä. Ahdistaa vähän, kun ei mennytkään omien suunnitelmien mukaan tämä lasten"teko" mutta eihän elämässä monestikaan niin käy. Nyt lääkekuuria vuoden loppuun ja sitten katsotaan tilanne, leikataanko pois vai. Pitää koittaa siihen asti jaksaa/muistaa estää raskaus :( :( Ehkä ensi vuonna sitten lapsihaaveet saa nostaa päätään.
        Hyvää kevättä kohtalotoverit!


      • Pöh.
        N miukulainen kirjoitti:

        Hei
        Eksyin minäkin tähän vanhaan keskusteluun kun etsiskelin juuri kokemuksia aiheesta. Mulla on todettu liikatoiminta jonka syyksi varmistui verikokeessa Basedow. Meillä on yksi lapsi ja toista oltiin jo yritetty jonkin aikaa, kun lääkäriin menin liikatoimintaoireiden vuoksi. Lääkäri pelotteli minut, että pitää ruveta käyttämään ehkäisyä niin kauan kuin Tyrazolia syön :( syön nyt siis yhtä aikaa myös tyroksiinia, eli syy raskauskieltoon saattoi olla siinä. Ahdistaa vähän, kun ei mennytkään omien suunnitelmien mukaan tämä lasten"teko" mutta eihän elämässä monestikaan niin käy. Nyt lääkekuuria vuoden loppuun ja sitten katsotaan tilanne, leikataanko pois vai. Pitää koittaa siihen asti jaksaa/muistaa estää raskaus :( :( Ehkä ensi vuonna sitten lapsihaaveet saa nostaa päätään.
        Hyvää kevättä kohtalotoverit!

        Ja minä se jätin päinvastoin just e-pillerit pois, kun ajattelin jo syöväni ihan tarpeeks hormonia (Thyroxin, Tyrazol), ei ollu lääkärillä tähän mitään sanottavaa..
        Nyt, puoli vuotta e-pillereiden lopetuksen jälkeen on kkt myöhässä 4pv, jota ei koskaan muulloin ole tapahtunut, kilpirauhasarvot heitelly viimeiset puoli vuotta myöskin vajaalta liikatoiminnalle ja takas, ja olo on tosi sekava ja hämmentynyt, kun ei tiedä mitä tehdä. Lääkitystä Basedowiini olisi ollut vielä tammikuuhun asti jäljellä..


      • Salla
        N miukulainen kirjoitti:

        Hei
        Eksyin minäkin tähän vanhaan keskusteluun kun etsiskelin juuri kokemuksia aiheesta. Mulla on todettu liikatoiminta jonka syyksi varmistui verikokeessa Basedow. Meillä on yksi lapsi ja toista oltiin jo yritetty jonkin aikaa, kun lääkäriin menin liikatoimintaoireiden vuoksi. Lääkäri pelotteli minut, että pitää ruveta käyttämään ehkäisyä niin kauan kuin Tyrazolia syön :( syön nyt siis yhtä aikaa myös tyroksiinia, eli syy raskauskieltoon saattoi olla siinä. Ahdistaa vähän, kun ei mennytkään omien suunnitelmien mukaan tämä lasten"teko" mutta eihän elämässä monestikaan niin käy. Nyt lääkekuuria vuoden loppuun ja sitten katsotaan tilanne, leikataanko pois vai. Pitää koittaa siihen asti jaksaa/muistaa estää raskaus :( :( Ehkä ensi vuonna sitten lapsihaaveet saa nostaa päätään.
        Hyvää kevättä kohtalotoverit!

        Hei!
        Ihan kuin olisi minun kirjoittama tämä juttu! Loka-marraskuussa 2011 vihdoin päätettiin miehen kanssa, että toinen lapsi olisi tervetullut, lopetin ehkäisyn ja heti joulukuussa minulla todettiin Basedow. Aloitin Tyrazolin ja tk-lääkäri käski käyttää ehkäisyä, toinen lääkäri käski vain miettiä ja keskustella että onko nyt juuri oikea hetki. Aluksi käytettiin ehkäisyä n.1 kk, mutta jostain syystä vain jätettiin se kuitenkin pois. 8kk olen nyt Tyrazolia syönyt eikä ehkäisyä olla käytetty, silti en ole raskaaksi tullut. Luulen, että se johtuu lääkkeistä. Näköjään tilanteen on jotenkin vain hyväksynyt, lapsi tulee sitten joskus jos on tullakseen. Joulukuuhun asti tod.näk. joudun vielä noita nappeja popsimaan, sitten en tiedä mitä tapahtuu. Olen kuitenkin hitusen toiveikas, monta kuukautta kilpirauhasarvot olleet hyvät ja jo heti alussa sain nopeasti vähentää lääkkeen annostusta yhteen tablettiin päivässä. Saa nähdä miten käy... Tsemppiä tulevaisuuteen! =)


      • Salla ^
        Salla kirjoitti:

        Hei!
        Ihan kuin olisi minun kirjoittama tämä juttu! Loka-marraskuussa 2011 vihdoin päätettiin miehen kanssa, että toinen lapsi olisi tervetullut, lopetin ehkäisyn ja heti joulukuussa minulla todettiin Basedow. Aloitin Tyrazolin ja tk-lääkäri käski käyttää ehkäisyä, toinen lääkäri käski vain miettiä ja keskustella että onko nyt juuri oikea hetki. Aluksi käytettiin ehkäisyä n.1 kk, mutta jostain syystä vain jätettiin se kuitenkin pois. 8kk olen nyt Tyrazolia syönyt eikä ehkäisyä olla käytetty, silti en ole raskaaksi tullut. Luulen, että se johtuu lääkkeistä. Näköjään tilanteen on jotenkin vain hyväksynyt, lapsi tulee sitten joskus jos on tullakseen. Joulukuuhun asti tod.näk. joudun vielä noita nappeja popsimaan, sitten en tiedä mitä tapahtuu. Olen kuitenkin hitusen toiveikas, monta kuukautta kilpirauhasarvot olleet hyvät ja jo heti alussa sain nopeasti vähentää lääkkeen annostusta yhteen tablettiin päivässä. Saa nähdä miten käy... Tsemppiä tulevaisuuteen! =)

        Vahingossa löysin tän ketjun taas, ja jos joku tästä jotain hyötyä saa niin lisäämpä mitä mulle nyt kuuluu.

        Pari kuukautta tuosta edellisestä viestistäni eteenpäin suunta kääntyi. Olen siitä lähtien syönyt Tyrazolia millon mitäkin määriä, puolikkaasta tabletista tämän hetkiseen kolmeen tablettiin päivässä. Arvot siis jojoillut koko ajan. Reilusti yli vuoden siis olen syönyt jo Tyrazolia, ja lääkäri totesi että josko jotain muuta tehtäisiin. Kävin kaulan ultrassa, ja kilpirauhaseni on tuplasti isompi kuin mitä maksimi saisi olla. ONNEKSI mitään muuta ei löytynyt.... Päätettiin siis, että leikkaus olisi seuraava keino mitä kokeillaan kun lääkkeet eivät minulla auta. Ja niistä silmäoireista niin mitään sellaisia minulla ei ole. Kuukauden päästä selviää milloin pääsen leikkaukseen, toivottavasti sen jälkeen tämä olisi jo ohi! Mietityttää vaan johtuuko niistä lääkkeistä tosiaan se etten ole tullut raskaaksi.... En kyllä tähän tilanteeseen sitä haluaisikaan. Ehkä jonain päivänä.... Asiaa ei tietenkään yhtään auta, että 4-vuotias kyselee säännöllisin väliajoin "äiti, voisitko sä synnyttää meille vauvan mitä mä voisin pitää sylissä" :D


    • Salla^

      Toukokuussa 2013 kilpirauhaseni siis poistettiin kokonaan, ja mulla on kait nyt siis kilpirauhasen vajaatoiminta loppuelämäni... 6kk kulunut leikkauksesta ja nyt vasta kuulemma oltaisi löydetty mulle sopiva annostus Thyroxinista. Lääkityksen ja arvojen puolesta raskaudelle ei pitäisi olla estettä, jos ei 3-4kk:n kuluessa mitään kuulu niin ruvetaan selvittelemään mikä mättää...

    • laura3

      Minulla todettiin viime syksynä kilpirauhasen liikatoiminta (basedow). Lopetin syksyllä tupakanpolton ja samaan aikaan etsittiin ensinmäistä omaa asuntoa -> hirveä stressi ja siitä se ilmeisesti sitten puhkesi. Sydän pamppaili hirveästi, hikoilua, kuuma, laihdun 7kg kuukaudessa (vaikka rempatessa syötiin joka päivä noutoruokaa), unettomuutta, lihasheikkoutta (en meinannut päästä kyykky asennosta ylös tai portaita ylös) ja patti tuli kaulalle. Äidille sitten valittelin yksi päivä oireista ja äiti käski googlettaa liikatoiminnan. Äidin äidillä ja 2 siskolla on liikatoiminta ja 1 siskolla vajaatoiminta joten äiti osasi epäillä liikatoimintaa. Oireet mätsäsi ja aika työterveyslääkärille ja sieltä testien jälkeen sisätautilääkärille. Hoidoksi aluksi 3x2 5mg tyrazolia, sitten laskettiin 4x5mg päivässä, nostettiin 5x5mg ja nyt taas 6x5mg päivässä. Lasta ollaan yritetty miehen kanssa nyt 2 vuotta, tuloksetta. Syksyllä menkat oli myöhässä 1 viikon ja kerkesin jo innostua että joko tärppäsi (en silloin tiennyt vielä liikatoiminnasta) ja tein testin -> negatiivinen. Siitä sitten menkatkin alkoi 2 päiväksi (yleensä kesto n. 6 pvää). Samaa jatkui 4kk menkat 1 viikon myöhässä ja kesto 2 päivää. Sitten normalisoitui ja nyt taas menkat 6 päivää myöhässä. Eli näköjään kilpparin ongelmat sotkee myös menkat vaikka sisätautilääkäri ei myöntänytkään niitä kilpirauhasen oireiksi. Sisätautilääkäri myös veikkaili että vaikka liikatoiminta puhkesi vasta syksyllä, on se voinut vaikuttaa jo aikaisemmin raskautumiseen ja kun liikatoiminta on saatu hoidettua luulisi mahdollisuuksien parantuvan.

      • laura4

        Teinkin eilen raskaustestin ja positiivista näytti :) nyt soittoja vaan neuvolaan ja sisätautilääkärille.


    • laura4

      Ajattelin jatkaa tarinaani, jos joku nyt sattuu näitä lukemaan ja toivottavasti tästä on hyötyä muille, kun nyt raskaus on kestänyt viikolle 13 2 asti.

      Elikkäs positiivisen testin jälkeen soitin sisätautilääkärille joka pudotti lääkemäärät samantien 6x5mg -> 4x5mg/päivä. Sitten piti käydä veri- ja virtsakokeissa, jonka jälkeen pysyttiin tuossa 4x5mg määrässä.
      Siitä 2 viikkoa, piti käydä taas verikokeissa ja annostus tiputettiin 2x5mg, joka minulla on edelleen. Tähän asti on siis pitänyt käydä verikokeissa 2 viikon välein ja nyt kun kilppariarvot pysyneet hyvänä, niin seuraavan kerran tarvitsee käydä vasta 1kk päästä ja silloin yritetään tiputtaa annostus 1x5mg/päivä. Sain kuitenkin lähetteen hyvinkään äitiyspoliklinikalle, jossa tarkkaillaan raskautta tarkemmin. Sisätautilääkäri sanoi heti alussa että raskauden aikana lääkemäärissä mennään enemmän vauvan ehdoilla, kuin äidin, koska tyrazol läpäisee istukan ja voi aiheuttaa haittaa vauvalle. Kuitenkin joillakin kilpparin liikatoiminta saattaa parantua kokonaan raskauden aikana.
      Neuvola taas ei ole ottanut kantaa kilppari hoitoihin, kun olen kuitenkin säännöllisesti ollut yhteydessä suoraan sisätautilääkärille.
      Viime viikolla kävin ensimmäisessä ultrassa (rv 11 6) ja vauvalla oli kaikki hyvin, löytyi kaikki silloin näkyvissä olevat sisäelimet ja ruuminosat ja niskaturvotuskin oli vain 1,5mm.
      Nyt sitten ylihuomenna on neuvolalääkäri ja parin viikon päästä neuvola. Rakenneultrakin varattiin elokuun loppuun, tosin se on äitiyspoliklinikan kautta, niin siellä sitten taas tutkitaan tarkemmin onko kaikki hyvin.

    • Salla3

      Kiva kuulla! =)

      Täällä ei vieläkään mitään... Yli puoli vuotta ainakin ollut lääkitys ja arvot kohdillaan, mutta mitään ei vaan tapahdu. Menkat on päivälleen säännölliset, lapsettomuuspolilla käyty kaikissa tutkimuksissa eikä mitään "vikaa" löytynyt mistään, minusta eikä miehestä. 3 vuotta vissiin kohta jo yritetty. Nää kilpirauhasjututhan siihen vaikuttaa, mutta en vaan ymmärrä miten kun kaiken pitäisi olla kunnossa?! En tiedä otetaanko syksyllä jotain hormonaalista avustusta tähän hommaan. Ehkä se vielä joskus tärppää, tai sitten ei... Vaikeinta yrittää keksiä vastauksia kohta 6-vuotiaalle, että miksei meille tule vauvaa, miksei hän saa siskoa tai veljeä kun muillakin on.

      • Bambi10

        Hei! Poikani on nyt 8 vuotias ja 7,5 vuotta ollaan yritetty lasta nro. 2... tuloksetta :(. Lapsettomuushoidoissa käyty ja meissä ei ole myöskään todettu mitään vikaa, joka estäisi normaalin raskautumisen. Olen varmaan jo pidemmän aikaan sairastanut basedowia, mutta nyt 3kk sitten se todettiin. Olen ihan takuuvarma, että tuo hemmetin tauti on estänyt raskaaksi tulemisen. Minä syön tiotil-lääkettä nyt 1vuotta (tyrazol ei sopinut minulle). Lapsihaaveet haudattu, suuri suru, kun toista kääröä ei ikinä tullut. Ensimmäinen lapsi on kultaakin kalliimpi ja rakkaampi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe