Millä kaasulla nukutettiin/anestesia 70-luvulla?

m a

70-luvun puolenvälin jälkeen olin leikkauksessa lapsena muutaman kerran ja nukutus tehtiin kaasulla maskin avulla. Mikäköhän ainetta tuolloin käytettiin anestesiaan?

Nukutetaankohan vielä samalla tavalla? Aika ahdistava kokemus sinänsä...



/m

13

4116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus ennen

      on käytetty nukutukseen eetteriä. Ei mikään varma nukutus... nykyään on kyllä ihan suonensisäiset myrkyt käytössä

      • se -

        mutta en jaksa olla jälleen kerran ihmettelemättä, miksi lääkkeet mielletään myrkyiksi. Kun on kerran kyse hengen pelastamisesta tai ruumiinvamman korjaamisesta? Usein vielä ns. itse aiheutetusta.

        Voisitko sinä kenties kertoa? Mielestäni ihmiset myrkyttävät itseään enemmän vapaaehtoisesti (alkoholi ja tupakka mm.) kuin lääketiede tekee.


    • timanttimies

      1970 kitarisaleikkaukses,kyllä sitte sai 2 tuntia oksentaa

    • fghjklöä

      Jos ei haissut miltään, vaan taju lähti toisella henkäisyllä, niin kyseessä oli ilokaasu. Korva puhkottiin kerran noihin aikoihin (60-luvun loppu tai 70-luvu alku). Hyvä aine, eikä mitään huonoja kokemuksia.
      Jos haisi liuottimelle, niin silloin se oli eetteriä. Ikävää hengittää, toimii hitaammin ja aiheuttaa myöhemmin pahoinvointia. Veljelleni käytettiin kerran tuota (ei pitänyt aineesta).

      • m a

        Nukutusaine haisi kyllä. Lääkkeenomainen haju. Jotain samaa pakokaasun kanssa ehkä myös...


      • joopa3

        Ilokaasu ei vie tajua, ainakaan nykyisin. Oliko sitten menneinä vuosikymmeninä käytössä tujummat pitoisuudet. Nykyisellä ilokaasulla saa vain pienet kännit ikään, vie kivulta huipun pois. Halotaani oli käytössä 50-luvulta lähtien, varmaan vielä paikoin 70-luvullakin. Mitä niitä nyt oli muita, joitain fluraaneja. Niillä saatiin taju kankaalle. Eetteri oli sitten oma lukunsa, se on höyrystyvä neste, jota pantiin koppaan ja eiku koppa naamalle, karmea. Eetteriä käytettiin tosin jo aika harvoin 70-luvulla.


      • iloilo

        Sain ilokaasua kahdessa synnytyksessä. Nauratti, mutta vähemmistä kivuista, en tiedä. Olisin voinut olla ilmankin. Ystäväni oli sanonut kätilöille, että viekää tuo koppa pois, kun he tarjosivat ilokaasua.


    • Minä.vaan.

      Halotaania todennäköisesti. Muitakin madollisuuksia on...

    • yök-kaasua

      Eetterillä minut leikattiin 70-luvun puolivälissä, kun tehtiin uudet korvat. Kuonokoppa naamalle..järkyttävän tuntuista hengittää, sitä ei unohda ikinä!!

      • rewrwer

        Niin, kyllä sitä eetteriä varmaan käytettiin vielä 80-luvun alussa. Kitarisaleikkauksessa olin itse noin 5-vuotiaana. Eniten järkytti nukutusaineen haju, ja sitten tuollainen välkkyvä näkymä, ihan kuin seepran raitoja olisi vilissyt silmien edessä, muuta en muista. Selkeää spiraalikuviota ei muistaakseni ollut. Eetteri myös aiheuttaa sen että sylkeä erittyy paljon, joten ennen nukutusta annettin jokin sylkeä estävä ruiske, suu tuntui ihan kuivalta.

        Ei siitä leikkauksesta mitään iloa ollut, rahastusta kuten lääkepseudotieteellä on tapana. Kitarisa kasvoi myös takaisin. Vasta äskettäin tehtiin kunnon tutkimus kitarisaleikkausten hyödyistä: niitä ei juuri ollut. Itse asiassa kuumejaksot kestivät pidempään niille, joille leikkaus oli tehty, kuin niille joille leikkausta ei tehty, ja nämä korvatulehdukset loppuvat aikanaan kaikille lapsille, kunhan tulivat tarpeeksi vanhoiksi.

        Ajatelkaa nyt itsekin millaista hömppätiedettä lääketiede on: kitarisaleikkauksia ollaan tehty vuosikymmeniä, ilman että niiden hyötyjä oltaisiin selvitetty laadukkailla kaksoissokkotutkimuksilla, missä samalla viivalla olevat leikkaittaisiin puolet ja puolet jätettäsiin leikkaamatta, ja verrattaisiin näitä ryhmiä keskenään. Älkää maksako mitään lääkäreille, ihan turhia ne ovat.


    • kjnjjhkjhjh

      Leikkauksia tehdään satoja erilaisia. Yhden kitarisaleikkauksen pohjalta on aika turha alkaa dissaamaan koko lääketiedettä. Etkö näe kokonaisuuksia?

    • MLL, ruusula

      Yksityisellä lääkäriasemalla tehtiin kita- ja nielurisaleikkauksia ym. polikliinisiä toimenpiteitä nukutuksessa ainakin vuosina -78-84, jolloin käytössä oli hengittäminen maskin kautta yhdistelmää happi, ilokaasu ja halotaani. Halotaani oli nestemäistä ainetta, joka nukutuskoneen avulla muuttui kaasuksi ja ilokaasu ja happi tulivat isoista 'pulloista'.

    • kitajanielurisatveke

      Eetterillä nukutettiin -74 nielurisaleikkauksessa.
      Aika perseestä, en edes ollut koko aikaa tajuttomana. Välillä heräilin.
      Helvetillinen kokemus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4269
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2100
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      242
      1023
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      135
      1021
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe