AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Nyt pelottaa vanhuus Lohjalla

Nyt pelottaa vanhuus Lohjalla

56 Vastausta 2 378 Lukukertaa
Olen seurannut keskustelua vanhusten hoidosta ja hoitopaikoista. Olen kyllä järkyttynyt jos asiat on tosiaan näin huonosti, vaikka tietoa on vähäsen ollutkin (ystäväni omaisen kautta). Totuushan on, että jos henkilökunta voi huonosti ja on ylityöllistetty, niin missä vika? Päättäjissä/johdossa/esimiehissä...tietenkin. Tulosta syntyy kun on pienet menot ja suuret tulot eli pienet palkat ja potilaita ylipaikoilla. Ja kun saa tulosta siitä saa yleensä palkkion, mutta ei lisää hoitopaikkoja.

Kaikki kynnelle kykenevät

Lohja on syvältä. Olen asunut täällä alle viisi vuotta, ja aion muuttaa parin vuoden sisällä! Paetkoon ken voi!

Lohja

Yhteiskunnan tulee huolehtia vanhuksista asuinpaikkakunnasta riippumatta. Tässä tapauksessa Lohjan kaupunki. Meidän tulee vaatia, mitä meille kuuluu.

Lohja

Kaupunginjohtajan loistoautoon. Ison maailman meiningillä.

Älä usko kaikkea

Täällä kirjoittelee joku, joka haluaa kovasti julkisuutta asialleen. Ehkä poliitikko tai jotain. Älä provosoidu vaikka provosoidaan. Asiat ovat Lohjalla paaaljon paremmin kuin monella muulla paikkakunnalla.

Vanhuus jos pelottaaa, niin sitä et valitettavasti pääse karkuun. Henkilökuntakin on hyvin työllistettyä joka paikassa, sitäkään et pääse karkuun. Jos sinulla on Lohjalla sukua niin pysy täällä, ainakin lapset käyvät sitten useammin katsomassa.

Täällä

ainakin on syytä niin uskoa, lukijoista päätellen.
Kovasti tuntui kolahtavan, taisi osua arkaan paikkaan. Meitä omaisia tulee ja pitää uskoa. Et pääse sinäkään vanhuutta karkuun, toivottavasti silloin on jo asiat paremmin hoidettu kuin tällä hetkellä. Kenenköhän ansiosta, luultavasti ei sinun.

Kokoomus

Peruspalveluihin esitettyjä parannuksia on johdonmukaisesti vastustanut Kokoomus ja Demarit myös ovat vastustaneet panostuksia vanhusten ja sairaiden hoitoon.

Äänestäjien pitäisi huomioida tämä totuus kun äänestävät vaaleissa. Tosin eduskuntavaaleissa ei voi suoranaisesti vaikuttaa kuntien peruspalveluihin. Mutta kyllä äänimäärät ohjaavat myös kunnallisia päättäjiä.

kokoomus kannattaa peruspalveluja

Kokoomushan kannattaa nimenomaan peruspalveluja! Kokoomuksen linja on karsia turhat ja vähemmän tärkeät palvelut pois tai supistaa niitä, jotta jää rahaa peruspalvleuille enemmän. Peruspalveluja siis ovat mm.: lakisääteiset lasten ja vanhusten hoito, terveyspalvelut, koulut ja kunnan tekniset palvelut kuten tieverkoston ja kaavoituksen hoito. Ei välttämättä verovaroin järjestettäviä ovat mm. urheilu ja kulttuuri, jätehuolto yms. jotka voidaan järjestää yksityisestikin.

kovasti olisi

Veit sanat suustani, kyllä minäkin kannatan peruspalveluja,olen tästä täysin samaa mieltä, mutta kun tämä kaikki ei käytännössä näin hienosti mene. Niinhän ne demaritkin lupaavat...ja mitä ovat tehneet?? Lupauksia satelee. Ensin tietysti omat edut..

osaatko

moniko vanhus Lohjalla on vailla palvelukoti/tai palvelukeskuspaikkaa ja kuinka monta niihin v.2006 on sijoitettu ja montako on vielä jonossa? Ja mitkä ovat olleet valintaperusteet? Tietosi on tärkeä, yritähän selvittää.

Tähän minäkin haluaisin

Mistäs tämän mahtais saada selville ja julkiseksi? Ja sitten vielä voisi selvittää samaan syssyyn kuka/ketkä ovat siitä vastuussa.

Olisin valmis vaikka vähän maksamaan tiedosta.

Onhan

perusturvajohtaja,hoitopalvelujen ylilääkäri ja vanhustyön johtaja, kuten muissakin kunnissa. Luulisi, että heillä olla sellaista tietoa joka on ihan julkista. Eikös nämä ole sellaisessa virassa olevia viranhaltijoita jotka päättävät ja ovat vastuussa vanhuksia koskevissa asioissa. Ei muuta kuin puhelin käteen, soitto ja kysely....eri asia saatko haluamaasi tietoja.

Kirkkonummella

Vanhus kuoli hankeen, vanhuksella koti-ikävä, joten hän lähti kotiin. Miksi ei ollut tarjolla kevyempää vaihtoehtoa kuin laitoshoito, kun ja jos kerran koti-ikävä oli tiedossa? Palvelukoti tai muu kodinomaisempi vaihtoehto. Kotona asuminen kun ei onnistu kaikilta. Miksi ja miksi?

Tuskin

sentään, mutta on hyvä että asiasta keskustellaan. Huono vanhustenhoito on Lohjalla tosiasia,ja siitä pitää saada mielipiteensä esittää varsinkin ne jotka siitä jotain tietävät. Vanhuus on asia josta ei tosiaankaan pois päästä, eikä ole tarkoituskaan, mutta pelottaa jos ko asialle ei mitään tehdä. Olen myös sitä mieltä, ettei vanhusten hoito kuulu sukulaisille, kyllä kaupungilla pitää olla paikka tarjota sitä haluaville ja tarvitseville. Eikä kaikilla ole niitä lapsia, ja tuskin nekään kiireiltää ja omilta perheiltää hoitoa ehtis vanhuksille antaa, koska "moikkaaminen" ei tosiaankaan riitä.

Minä

mitä näen ja koen. Minua on turha provosoida kenenkään. Asiat ei ole Lohjalla ollenkaan hyvin. Ollaan jonotettu palvelutaloon/keskukseen ties kuinka kauan ja mitään ei ole tapahtunut.Sen lisäksi tuntuu ja sain selvästi ymmärtää, etteivät itsekään taida tietää kelle päätäntä kuuluu??

Miten niin

Jos kelaat vähän alaspäin näet erilaisissa viestiketjuissa kyselyjä ja palautetta vaikka kuinka paljon.

Pääkirjaston

Mahtailevan pääkirjaston rakentaminen ohitti terveyspalvelut. Kierikööt mummot ja papat ulosteissaan nehän eivät näy kadulle kun ovat sänkyihinsä sidottuina. Kulttuuri ja taide on Lohjalla pääasia.

Kirjasto

Mikä ihme joitain riivaa kun pitää mollata uutta kirjastoa.Uuden pääkirjaston tarve on ollut ilmeinen jo 70-luvulta lähtien.
Vanhusten hoitoon pitäisi palkata lisää tekeviä käsipareja ja se on taas kiinni sekä rahan kohdentamisesta että saadaanko henkilökuntaa.Osasta työttömiä saataisiin varmaan koulutettua perushoitoon sopivaa henkilökuntaa.Myös vapaaehtoisia voitaisiin kurssittaa syöttämään,seurustelemaan ja kävelyttämääm/ulkoiluttamaan vanhuksia.

Pidän

tärkeämpänä rahan kohdentamista vanhustenhoitoon kuin esim kirjastoon. Koska vanhuksen ovat elämäntyönsä tehteenä sen ansainneet. He eivät tarvitse enään kirjastoa vaan kaipaavat kunnollista ja turvallista "kotia". Tärkeysjärjestys pitäisi olla. Ajatuksesi ns. epäpätevistä hoitajista kuulostaa melko hyvältä mutta ei tule onnistumaan, törmätään lakipykäliin ja byrokratiaan.

tarkoitus

mollata uutta, hienoa ja kallista pääkirjastoa. Se vaan ei ole mielestäni peruspalveluista ensimmäisenä, koska meillähän oli jo kirjasto. Asiat tärkeysjärjestykseen,jos ja kun, sitä rahaa on nuukanlaisesti kassassa, on sitä silloin karsittava vähemmäntärkeistä.Sillä rahamäärällä olisi monta käsiparia saatu palkattua vanhusten ja sairaiden hoitoon.Se on aina valinnanpaikka, et itsekkään, jos raha on tiukalla, osta kuin sen välttämättömän, kun puhutaan isoista asioista. Kirjasto on tosin hieno...

vapaaehtoisiako

Hieno ajatus, mutta moniko meistä ehtii vapaaehtoistyöhön. Lähtisitkö itse siihen? Työ vie niin suuren ajan jo päivästä, ettei se käytännön syistä onnistu.On lapset,lastenlapset ja isovanhemmat. Se on siinä.

Lohjalaisittain

Tärkeysjärjestys on olennaista. Vanhuksista, sairaista ja köyhyysrajan alapuolella elävistä eläkeläisistä sivistyneessä yhteisöissä pidetään huolta. Vasta sitten jos rahaa näyttää riittävän voidaan ehkä rakentaa kerskailevia pytinkejä kuten Lohjan pääkirjasto on. Lohjalla perusarvot ovat kieroutuneet.

Kirjaston ulkoinen loistokkuus on sivuseikka. Tärkein asia kirjastossa on kirjastoaineiston ajanmukaisuus ja kattavuus. Lohjalla rakennettiin pröystäilevä pääkirjasto mutta kirjastoaineistoon ei sitten riitäkään varoja. Melko kummallista toimintaa? Sairaat ja vanhukset ovat heitteillä kun ei ole myönnetty varoja heidän hoitamisekseen säällisesti.

kanssasi samaa

Pyytäisin ja toivoisin, että jotain konkreettistakin tehtäisiin, eikä vaan puhuta ja kaunistella asioita. Vanhukset ja sairaat kun eivät itsestään numeroa tee ja päättäjillä on pää vahvasti pensaassa...Sinne kun on helppo piiloutua ja vastuu, onko sitä kellään??? Kirjoituksista päätellen meitä samoin ajattelivia on monia. Yhdessä olemme vahvempia.

Täytyy

Ketkä ovat olleet rakentamassa Suomea. Ja mikä on palkka? Ilman heitä meillä tuskin olisi näinkään hyvin asiat kuin ovat.Hoitakaamme heidät hyvin.

Vapaaehtoistyö

Aina on joku jolla on aikaa olla vaikka jonkun mummun tai papan ystävä.Käydä vaikka pari-kolme kertaa viikossa tervehtimässä,lukemassa,ulkoiluttamassa ja kyselemässä kuulumisia.Tästä on myös se etu ,että kun hoitajat huomaavat mummua/pappaa käytävän katsomassa, niin hekin pitävät hieman parempaa huolta asiakkaastaan.

Hieno

mutta monelle mahdoton tämän päivän arjessa. Tarkoitan työelämässä olevia. Olisiko itselläsi valmiutta, voisit kokeilla.

Kokeillut

Olen kokeillut ja hyväksi havainnut.Asia on paljolti halu- ja järjestelykysymys.Täytyy tosin myöntää että kyseinen mummu oli ennestään tuttu naapurustosta.Kynnys lähteä täysin vieraan ystäväksi voi olla korkea,mutta sitä voitaisiin tasoittaa nk. ystäväkurssituksella.
Niistä töistä ja lähiomaisista,olen koko aikuisikäni käynyt kokopäivätöissä,kasvattanut 2 lasta ja autellut apivanhempiani heidän poimenoonsa saakka.Joistain omista harrastuksista on joutunut tinkimään,mutta nämähän ovat valintakysymksiä.

Mummun

Erittäin hienoa, mutta ei meille kaikille pelkkä järjestelykysymys. Täytyy ottaa huomioon hoidon tarve ja laajuus. Jokaikinen vanhus joka pienellä avulla pärjää, pitää ja tietysti hänen tuleekin saada asua kotona. Kun omaisten apu ei enään, eikä kotihoito riitä, niin ei auta vaikka tinkisit kuinka harrastuksistasi. Työpäivätkin jo venyvät väkisin ehtoon puolelle. Silloin tulee yhteiskunnan järjestää hyvä ja kodinomainen hoitopaikka.

Olen

mieltä, että vanhuksen paras paikka on koti, niinkauan kun se on mahdollista. Mutta siinä vaiheessa kun voimat alkaa hiipua eikä tahdo pärjäillä jokapäiväisistä toiminnoista, astuu kuvioihin omaisten huoli ja murhe siitä miten se mummu siellä selviää. Hauras vanhus kaatuilee tosi helposti sekä jättää tärkeitäkin asioita tekemättä, esim hygieniapuoli voi olla aika huonosti hoidettu. Tässä vaiheessa moni ajattelee, että silloin viimeistään tulisi saada turvallinen ja kodinomainen "hoitopaikka" kaupungilta, mutta näinhän se ei ole. Kyllä vastuu siirtyy omaisille, eikä ketään kiinnosta miten ne omaiset jaksavat.

Joskus

miettimään, onko tässä kaikessa mitään järkeä. Yhteiskunta kun lisää velvotteita senkun kerkiää.Ja jos jotain apua työtätekevä joskus tarvitsee yhteiskunnalta, on se kaikki tehty niin vaikeaksi, että ei kannata edes töissä kävijän vaivaantua. Viranhaltijoilla kun tuntuu olevan ns. organisaatiokykyä. Mitä vaikeammaksi asiat suunnitellaan, tietää se töitä heille ja meille, sillä erolla että heille maksetaan palkkaa siitä mutta meille ei. Vielä sitten pitäisi vanhuksetkin kotona hoitaa työn ohella. Eihän se tunnu ammattilaisiltakaan sujuvan. Miten sitten meiltä omaisilta? Eipä taida kukaan uskaltaa vastata.

Luulisi Lohjan päättäjien

Lohja mielikuvasta. Mikä virta on Espoosta ja pääkaupunkiseudulta tänne päin ollut! Mutta kuinka kauan kun vanhusten palvelut on niin käsittämättömän surkeat!!! Kertoohan se nyt arvomaailmasta jotain, jos heikoimpien turva viedään kaupungista tälle tasolle.

Vain niukkuutta on jaettavana

Lohjalla on asiat paljon paremmin kuin Espoossa. Ongelma on pikemminkin suomalaisessa yhteiskunnassa kuin Lohjan päättäjissä.

Maatalousyhteiskunnassa sukulaiset hoitivat omat vanhuksensa. Teollisuusyhteiskunnassa ihmiset muuttamaan maalta kaupunkeihin töihin. Hyvinvointivaltion ajatus oli, että työssäkäyvien palkoista kootaan verot ja rahoitetaan niillä vanhusten ja lasten hoito. Nyt ollaan siirtymässä uuteen aikaan, jolle ei vielä nimikään ole vakiintunut.

Ilkeimmät sanovat tämän johtuvan siitä, että ihmiset hiffasivat ettei kannata tehdä töitä kun ilmankin pärjää. En usko, itse ainakin teen töitä ja maksan veroja. Olen myös kiinnostuntu kotikaupungin asioista ja mukana päätöksenteossa. Varmalta kuitenkin näyttää, että verovaroilla ei pystytyä ylläpitämään nykyistä palvelutasoa.

Meillä kun ei ole täällä kaupungintalolla sellaista Jeesusta, joka muuttaisi veden viiniksi tai ruokkisi koko kansan viidellä leivällä ja kahdella kalalla.

Riippuu siitä miten

Priorisointi. Siinä on Lohjalaisilla päättäjillä kyllä vielä paljon oppimista.

Laitetaanko rahaa kaupunginjohtajan autoon, kulttuuriin vai vanhusten hoitoon - kas siinäpä visainen pulma.

Taitaapi olla liian vaikee

priorisointi meidän päättäjille. Pitäis vissiin lähettää kirjahyllyssä pölyttynyt tietosanakirjan P-osio Lehdolle.

Niin, ei siinä etteikö kaupunginjohtaja tarvitsisi uutta autoa jos sattuu edellisen pilaamaan (vai isukkiko se oli?). Mutta juu, josko sen P-sanan voisit vaikka vilaista.

Jos olet mukana päätöksissä

kuinkas julkista kaikki "päätökset" ovat?

Esim. vanhusten palveluihin liittyvät asiat, vastuuhenkilöt? Kun paikka palvelutalosta vapautuu, niin miten päätetään että kuka onnekas sinne palvelutaloon pääsee? Kuka päätöksen tekee? Ja miten varmistetaan se, että oikeus siinä varmistuu?

Miten julkista tietoa kaupungin rahan käyttö on? Valtio antoi rahaa omaishoitajien aseman parantamiseksi - menikö raha omaishoitajien aseman parantamiseen vai minne?

Jotain vastauksia

Vanhusten palvelut hoituvat pitkälti virkamiespäätöksinä. Eli nimiä mainitsematta se virkamies, jonka vastuualueeseen vanhuspalvleut kuuluvat, tekee päätökset.

Kyllä ne päätökset julkisia ovat ja on niistä valitusoikeus. http://www.lohja.fi > kaupunki tiedottaa > esityslistat ja pöytäkirjat. Mutta tietysti ymmärrän kyllä että eihän heikkokuntoinen vanhus osaa hakea netistä kaupungin päätöksiä tai lähteä Monkolaan vaatimaan päätösluetteloita nähtäväksi. Saatikka sitten tehdä niistä valituksia. Tämä on yleinen ongelma, ei vain Lohjaa koskeva.

Kaupungin päättäjissä on sekä virkamiehiä että luottamushenkilöitä. Virkamiehet ovat virkasuhteessa ja luottamushenkilöt valitaan äänestämällä. Me luottamushenkilöt olemme siis tavallisia ihmisiä, jotka yritämme pitää kuntalaisten puolia. Mutta ei se helppoa ole.

Aika turhautunut olen itsekin tähän systeemiin, luultavasti ensi vaaleissa en enää lähde ehdolle. Tämä on aivan pellehommaa tapella jatkuvasti niukkenevista resursseista ja saada haukut päälle, ja ilman palkkaa tietysti. Paras motiivi on se, että saa olla edes nimellisesti mukana päätöksenteossa, vaikka kyllähän sitä joihinkin asioihin aina välillä onnistuu vaikuttamaankin, tietysti.

Erityisesti Lohjalla on kuitenkin se ongelma, että kaupungin ylin virkamiesjohto (joka on Lohjalla hyvin demarivetoinen, kaupunginjohtajaa myöten) sanelee puolueensa luottamusmiehille mitä pitää äänestää. Kun asiat on sovittu kabinetissa etukäteen ylimmän johdon ja demariluottamushenkilöiden kanssa, niin muiden on hyvin vaikea mennä siihen väliin. Siinä ei aina oikeus tapahdu.

Viimeiseen kysymykseen: oikeasti en edes tiedä, mihin se raha meni, ei siitä ole minulle ainakaan kerrottu.

En tee päätöksiä

taitaa olla niin että ne palvelutalopaikat antaa yksi henkilö,jolla on valtaa käytettävissä ja sitä hän myös käyttää.

Tuo ehkä hyväkin

Jos todella on niin. että yksi ihminen on voitu järjestää päättämään vanhuspaikoista, se voi olla onni.
Omat vanhempani asuvat kunnassa, jossa päätöksiä tekevät useat viranhaltijat. Niinpä sitten paikoille pääsevatkin jokaisen tutut ja tutun tutut. Ne joilla on kovaäänisemmät puolesta puhujat ja vaativimmat omaiset.
Jos paikkojen jako olisi yhdellä henkilöllä, luulisi hänellä olevan hyvä kokonaisnäkemys kaikista tarvitsijoista, jotta kykenisi antamaan paikat niille jotka kiireisimmin niitä tarvitsevat. Paikkojahan voi jakaa vain silloin kun niitä vapautuu. Jos niitä ei ole, ei ole mitä jakaa.
Täällä kysellään kovasti kuka noita paikkoja saa ja millä perusteilla. Vaikea siihen on kenenkään missään kunnassa julkisesti vastata. ne kun ovat yksilöasioita. En haluaisi että jossain olisi luettavissa, että Maija Meikäläinen sai paikan, koska puoliso ei jaksa hoitaa tai sairastaa sitä ja sitä tautia, joka on edennyt siihen ja siihen vaiheeseen. Täytyy voida luottaa myös viranhaltijoiden ammattitaitoon, sillä kaikkea ei voi nähdä ulkopuolisen silmin, eikä kylilllä kuuluttaa.

Että

oikein, että yksi ihminen saa päättää vanhuspaikoista. Se ei ole onni. Siinä saattaa käydä samalla tavalla,että paikoille pääsee tutut ja tuttujen tutut. Yhdellä ihmisellä ei voi olla hyvää kokonaisnäkökulmaa, kyllä siihen tulee vaatia lisäksi ainakin joku sos.puolen henkilö ja tietysti omainen,joka tietää parhaiten mikä paikka on läheiselleen sopiva.En ole koskaan lukenut lehdistä kuka on paikan saanut.Lukea haluaisin miten ja kuka niitä saa ja mitkä on perusteet. Taidat olla yksi viranhaltija jolla on valtaa päättää. Osaatko käyttää sitä?

Kirjoitusvirhe

onnettomalta. lause kuuluu:Lukea haluaisin miten ja kuinka niitä saa ja mitkä ovat perusteet.

Todella pelottavaa

jos yksi henkilö päättää asioista.

Sellainen tsydeemi ei pelaa kuin jossain Fantasia maassa, josta Lohja ikävä kyllä on hyvin kaukana.

Ihminen kun valitettavasti on hyvin erehtyväinen, objektiivinen ja lahjottavissa oleva.

Miten ihmeessä voit

Tuohan kuulostaa ihan joltain diktatuurilta. Vai olenko nukkunut niissä "vaaleissa" joissa tämä henkilö valittiin niitä vanhuspaikkoja jakamaan?

diktatuurilta

kyllä se näin on, että yksi ihminen "ammattitaidolla" päättänee vanhuspaikoista, jos naama ei miellytä, niin siinä sitten pyristelet etkä muuta voi....mutta kukapa siihen haluaisi/uskaltaisi puuttua, on senverran kovatahtoinen ja vallasta nauttiva tämä päättäjä.

Nimiä ei kukaan vaadi

Tai ei ainakaan siis niiden vanhusten nimiä, joiden asioista päätetään. Toinen asia on sitten, että jos vanhusten palvelutalo ja muista asioista päättää joku yksittäinen henkilö omassa ylhäisessä vallassaan - niin ei todellakaan kuulosta demokratialta.

Eikä tarvita kovin korkeeta älykkyytä ymmärtämään, että tämmoisen yksinvaltiaan on luonnollisesti kyettävä todistamaan tekemiensä päätökssien oikeudenmukaisuus. Jokaiseen vanhuksen hakemukseen tulisi antamaa kirjallinen palaute, miksi hänelle ei paikkaa myönnetty ja mikä hänen kunnossaan mahdollistaa kotona yhä vain jaksamisen. Täytyyhän olla jonkinlainen arkisto olemassa, miksi joku toinen sai paikan toisen sijasta? Voidaan pelata numeroilla, ei tarvitse käyttää nimiä, jolloin yksilön tietosuoja säilytetään.

Kyllä on päätösluettelo

Nämä päätökset tehdään virkamiespäätöksinä. Luottamushenkilöt voivat puuttua asiaan jos lakia on rikottu, soita esim. sille henkilölle jota äänestit kunnallisvaaleissa japyydä puuttumaan asiaan, luulisi olevan vastuussa asiasta äänestäjälleen. Ja tietysti kunnallisvalituksen päätöksestä voi tehdä kuka vain kunnan asukas, eli itsekin voit sen tehdä. Päätökset ovat Monkolassa.

Päättäjien

edes vähän miettii, mitä päättävät. Eiköhän teitä siellä kaupungintalolla ole aikamoinen määrä päättämässä kaupungimme asioista. Kyllä meidän veromaksajien rahoilla tulisi jotain vettä sakeampaa saada. Jos rahat ei riitä, niin silloin on tehtävä velkaa,jos on niin ettei ole enään mistä tinkiä.Varmasti löytyisi muita tinkismisen kohteita. On selvästi nähtävissä ketkä ovat säästökohteena. Vanhukset. Itse olen myös veronmaksaja.

hei, kerrohan

Olisi mukava jos vastaat tähän: mistä sinun mielestäsi pitää säästää, että saadaan rahaa vanhustenhuoltoon?

Velkaa ei voi tehdä käyttömenoja varten. Ymmärrät varmaan, että jos velkalinjalle lähdetään, niin sitä joudutaan ottamaan joka vuosi lisää enemmän ja enemmän, koska joka vuosi pitää lyhentää velka ja maksaa korko. Sille tielle ei voi lähteä niin kauan kun ei ole tietoa, millä velkaa lyhennetään. Muuten meidän rahat menevät kohta palvelujen sijaan korkoihin. Mieluummin käytetään ne rahat palveluihin.

Mutta:
-voidaanko kouluilta säästää, kun lapset jo nyt lukevat vanhoja kirjoja ja luokissa on lapsia enemmän kuin laki sallii?
- voidaanko terveyspalveluista säästää?
- lasten päivähoitopaikat ovat lakisääteisiä, niistä ei voi säästää ...
- voiko kaupunginjohtajan kuluistakaan säästää kun palkka on Lohjalla jo nyt huomattavasti pienempi kuin muissa vastaavan kokoisissa kunnissa. Siihenhän otettiin nainen mm. siksi, että suostui tulemaan pienemmillä palkalla.
- poistetaanko sittenkin luistelukentät ja matonpesupaikat, ja sammutetaan viimeisetkin katuvalot, vaikka ei niistä paljoa säästöä tule? Mutta päästäisi ainakin näkemästä tätä kurjuutta.
- vai ollaanko sittenkin tyytyväisiä kun me käytetään kuitenkin aikas paljon rahaa siihen vanhustenhuoltoonkin, ja toivotaan, että ihmiset itsekin kantaisivat huolta omista sukulaisistaan. Niin on nyt pakko tehdä, niin se on muuallakin Euroopassa. Asennemuutosta tarvitaan ja äkkiä. Muuten vanhukset ovat pulassa, jos lapset eivät ota vastuuta vanhemmistaan.

Kuules Puska Demari

kun niin tietävästi puhut, niin tiedät varmaan myös että esim. työssä käyvien naisten osuus on huomattavasti pienempi Etelä- ja Keski-Euroopassa kuin täällä Pohjois-Euroopassa.

Kukas niistä vanhuksista sitten sun esimerkkisi mukaan huolehtii, joilla niitä omaisia ei ole? Tai joiden omaiset asuvat siellä Euroopassa?

Ja tuo kaupunginjohtajan valinta - johan meille jo naurettiin etukäteen Hämeenlinnaa myöten kun nykyinen kaupunginjohtaja valittiin. Siihen lankaan kun voitiin vain Lohjalla langeta...

Hoitajia on

Maaseutupaikoilla, missä on eniten vanhuksia, on myös eniten työttömiä. Vaikka naiset käyvät suhteellisesti enemmän töissä, niin ei suomalaiset sen enempää töissä käy kuin muuallakaan. Vanhuksia voi minusta hoitaa muutkin kuin naiset.

Koko meidän systeemihän perustuu siihen, että työikäiset käyvät töissä ja verovaroilla maksetaan hoitaminen. Mutta kun tarpeeksi moni ei käy töissä, ei kerry verojakaan ja tulee ongelmia.

Niissä maissa, joissa on "aina" totuttu huolehtimaan sukulaisista, tästä ei ole niin suurta ongelmaa. Yhteiskunta huolehtii sitten niistä, joista sukulaiset eivät huolehdi. Ensisijaisesti yritetään kuitenkin tulla itse toimeen.

No, en nyt jaksaisi enää jauhaa tätä mutta jotain tälle asialle on pakko tehdä. Rahat eivät vain riitä koko suurten ikäluokkien hoitamiseen laitoksissa. Tämä on ikävä fakta.

Lohja on harvinaisen

kaupunki. Ja se seikka tulee vastaan tässäkin asiassa. Ei ymmärretä, että yrittäjuus työllistää.

Meillä

on laskenut, ja tavoite työllistämisestä täyttynyt, niinhän meidän suuret päättäjät ovat viimepäivinä toitottaneet. Elikä meillä on suhteellisen paljon työssäkäyviä veronmaksajia, jonka verorahoilla tulisi mielestäni vanhustenhoitokin maksaa.Ja mihinkäs ne eläkeläisten verorahat ovat hukattu, eläkeläinen kun on maksanut veronsa jo töissäollessaan,sekä eläkkeestäänkin vielä viimeisen päälle. Palvelukotipaikasta jos sellaisen joku sattuisi saamaan, maksat nettoeläkkeestäsi 80%.Kuka tässä on ahne? Ja sitten sanotaan, ettei ole paikkoja riittävästi. Kyllähän Lohjalla rakennetaan. Milläköhän rahalla?

Minäkin

mielipiteeni tästä paljon mielenkiintoa herättäneessä keskustelussa vanhusten hoidosta. Kokemuksesta kerron, ettei se omaisten apu ole aina läheskään mahdollista, senhän sanoo jo järkikin, suku kun harvoin asuu edes samassa kaupungissa...avunanto on silloin mahdotonta, ja vanhusta ei ihan tosta vaan siirretä toiseen paikkakuntaa.

Kyllä niitä säästökohteita varmaankin ainakin jonkinverran löytyy jos vaan löytyy tahtoa. Kyllä meidän kaupungissamme on liian paljon toinen toistaa suuremmalla palkalla istuvia johtajia/päälliköitä. Joskus mietityttää onko niillä kaikilla edes alaisi joita johtaa. Niille myös löytyy rahaa aika helposti palkankorotuksiin, josta luimme jokin aika Länskäristäkin, vaikka se palkannousu ei tainu onnistua. Ja jos tilastoihin on uskomista, sen luin jokin aika sitten iltapäivälehdestä, jonka mukaan kaupunginjohtajamme palkkaus on keskitason yläpuolella. Ja kuinka paljon laitetaan rahaa kaikenmaailman konsultteihin, luulisi että kaupungin oma henkiökunta pystyisi ainakin osan niistä itsekin tekemään.

ja entäs sitte

omaisia,tarkoitan lapsia ja muita sellaisia.
Isä on vielä elossa,mutta tuskin hän minua hoitaa kun olen 75-80 vuotias?
Nämä tälläiset immeiset,peräkammarinpojat pitäs laittaa etusijalle vanhustenhoidossa.

että näin

nyt on ihan pakko sanoa oma mielipide tähän väliin... itse voin omalla työkokemuksella sanoa että vanhustenhulto on melko suuresti päätäjien tasolta todella huonossa jamassa.... tk ym. osastot ylikuormittuu koska ei rakenneta uusia paikkoja eikä perusteta uusia virkoja hoitajille... kotihoidossa ja esim. palvelukeskuksessa se yksi ja sama: hoitajat irtisanoutuvat paremman työilmapiirin ja palkan toivossa. varsinkin pakessa yhteishenki on tosi huono. Joka paikkaan pomot lupaavat asiakkaille hoitoa, vaikkei ole tarpeeki resursseja.
sitten ihmettelevät miksi tulee jatkuvia sairaslomia ym. loppuunpalamisia, koska ei enää yksinkertaisesti pystytä/ehditä/voida huolehtia niin monesta.tehdään sitten kahta vuoroa peräkkäin, jossa ehkä puolen tunnin ruokis JOSSAIN välissä. Korvaukset mitattömät, kaupunki ei painosta työntekijöiden terveyteen/vanhusten hyvinvointiin eikä kukaan isoista kihoista varmaan ajattelekaan että myöshoitajilla on oma elämä vaikka suurin osa lähtekin työhön kutsumuksen takia. mutta monelta tämä kutsumuskin on tylysti murskattu.....

jep jep

ja työnjohdon esimiehet välillä kokeilemaan mitä on paskanlippaminen.
Heille pakolliseksi tuuraaminen sairaspoissaoloihin.Laitetaan parivuoroa peräjälkeen niin katotaan mitä sitte tapahtuu.
Se on nääs helppoa omasta kopistaan sanoa:"meillä kaikki hyvin".

Yksityisellä alalla

käännetään kehittämistarpeiksi, oli sitten ala kuin ala. Tämä on nykykäytäntö, kaikki muu on auttamattomasti vanhanaikaista.

Vain julkinen ala katsoo kritiikin hyökkäykseksi. Puolustusmekanismit nousee pintaan ja täällä sitten valitellaan ja selitellään kun ei ehdi/jaksa/kykene hoitamaan hommiaan siitä ja siitä syystä. Tämä sen sijaan että otettaisiin kritiikki haasteena, josta selvitä voittajana.

Kun ei kestä kritiikkiä, ei kehity. Yksityisellä sektorilla Lohjan aataminaikuiset päättäjät ja yksittäiset valtaa pitävät olisi saaneet potkut aikoja sitten.

Julkinen

seisoo paikallaan. Samat ihmiset roikkuvat vuosikausia vallan päällä. Sana uudistus
ei kerro heille mitään ja kaikenlainen kritiikki on pahasta. Mielestäni, jos ei ehdi eikä kykene hoitamaan työtään eikä hyväksymään/kuuntelemaan veronmaksajien kritiikkiä on alan vaihto silloin tehtävä. Sanon samaa kun edellä kirjoittanut, että yksityisellä puolella valtaa pitävät olisivat saaneet potkut jo aikoja sitten.Miksi kunnallisella puolella katsotaan läpi sormien vaikka mitä??
 /   /  /  / Nyt pelottaa vanhuus Lohjalla

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta