hitsaajan palkka 7,41e

tuntiliksa

ei sillä paljon juhlita. työ on vetoista, kylmääkin, kuumaa, meteliä, likaista. työasennot on kuin suoraan kilpavoimistelusta välillä. mutta jotain sitä on tehtävä. olishan se kiva tienata saman verran kuin täällä jotkut mainostavat tienaavansa. uskon että monet puhuvat vain puppua.

110

38638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaimoli

      Mun mies on ihan perus hitsaaja, tuntipalkka vähän alle 20E, ja asutaan 450km Hesasta eli pk-seudun palkkatasoa... vuositulot noin 45 0000 siis hitsaajalla..

      • tuntiliksa

        perushitsaaja ei saa missään 20e tunti. silloin pitää olla jo todella erikoistunut hitsaaja joka hallitsee esim. alumiinit ja luokat on kunnossa. toisin sanoen vaativampaa hitsausta. perushitsarit tienaa 7-8e tunti. tämä on fakta.


      • jajmari

        20 ecua tunnilta menee kyllä yläkanttiin perushitsarilta. putkimiehet saatavat päästä noille tuloille pääkaupunkiseudulla. mutta silloin pitää olla "rautainen" ammattimies.


      • IWS

        Siinä taas joku onneton valehtelee päin näköä.


      • epäilyttää

        Taitaa olla urakkapalkasta kyse ja siinä on ehkä vielä vuorolisät päälle tai jotain muuta "haittalisää".


      • Sahin

        Moi!Olen itse hitsaarina turussa akerin telakkalla ja vaikka olen hyvä työntekijä ja osan hitsaus hommani hyvin mutta mulla on vaan 12 euroa tunti palkaa.Voisiko miehesi auttaa siiheen että löytäisin hyvä palkallista hitsaus homma.Koska,olen raha pulassa ja telakan palkat ei riitä mihinkään.Kiitos etu käteen!


      • Aimoli

        No ite oon pienellä maaseutu paikkakunnalla hitsarina, urakkahommaa. Kta vähän päälle 20€. Tällä alueella tuntipalkat pyörii 13€ paikkeilla.


    • huuhaalle on oma palsta,

    • niin minäkin tein

      tienaan siellä 21-33e/h riippuen vuoroista. Ja ihan perus mustan raudan hitsari olen ja tuon päälle tulee vielä päiväraha yms.

      • ammattimies olen

        olin muutama vuosi sitten Norjassa hitsaus hommissa ja firma oli Norjalainen ja mun palkka jäi verojen jälkeen ja Norjan sisäinen päiväraha 30euroa tunti.Asunto ilmainen.


      • Sahin

        Olen pitkästä aikaa yrittämässä päästää norjaan hitsaus hommiin mutta,kun ei tiedä mistä saa apua tai oikea henkilö tai semmonen firma joka maksa asunnosta ja ruokaa ja sillä ehdolla päästää hitaus hommiin.Jos joku auta mua siiheen olisin tosi kiitollinen siitä.Kiitos etukäteen!


      • luokat kunnossa

        Terve!
        Voisitkohan antaa pari "tipsiä" miten kannattaa lähteä liikkeelle ja minne?
        Reissuhommat kiinnostaa!


      • Hitsaan alamäkeen
        ammattimies olen kirjoitti:

        olin muutama vuosi sitten Norjassa hitsaus hommissa ja firma oli Norjalainen ja mun palkka jäi verojen jälkeen ja Norjan sisäinen päiväraha 30euroa tunti.Asunto ilmainen.

        Huonosta suomenkielestä päätellen tänne kirjoittelee lähinnä kateelliset virolaiset.
        6 vuotta hitsarina pakkani on 13€/h joka ei ole tienkään huippupalkka mutta on päivätyö ja ilman lisiä. Palkka lienee keskitasoa hesassa liksat tietenkin enemmän


      • 34v norjassa
        Sahin kirjoitti:

        Olen pitkästä aikaa yrittämässä päästää norjaan hitsaus hommiin mutta,kun ei tiedä mistä saa apua tai oikea henkilö tai semmonen firma joka maksa asunnosta ja ruokaa ja sillä ehdolla päästää hitaus hommiin.Jos joku auta mua siiheen olisin tosi kiitollinen siitä.Kiitos etukäteen!

        Norjassa on kyllä töitä mutta pitää tosiaan osata hitsata ja sertifikaatit(luokat) voimassa. Mitä enemmän osaa sitä parempi. Tig hitsareille on putkihommia, jossain saatetaan tarvita pelkkiä ydinlankakone-miehiäkin. Useasti vaikka luokat onkin kunnossa niin asia varmistetaan vielä omalla testillä ns. "sitetest". Joten kyllä kokemusta pitäis olla, ei suoraan hitsauskoulusta kannata lähteä. Useasti joka ainoa putkisauma kuvataan, tai sitten 10-20%. Uusien hitsareitten kolme ensimmäistä karvia kuvataan ja jos tulee virhe niin taas kuvataan lisää. Sitten jos vielä tulee pummeja niin tulee kenkää. Tig miehen pitää pystyä hitsaamaan mustaa ja kirkasta(duplex, 316, 6mo) . Titaaniluokat tietysti vielä lisäävät miehen arvoa vaikka kyllä kaikkien luokkien voimassa pitäminen on vaikeaa koska 6kk sisällä pitäis joka materiaalia hitsata(ja kuvata) jotta sertifikaatin saa leimattua, hyvät firmat kyllä huolehtii siitä niin ettei itse tartte vaivautua.


    • +työkohtainen

      palkanosuus 7,41?
      Kyse ei voi olla "oikeasta" hitsaajasta.

      2 paikkakuntakalleusluokka ja pienin TES:sta löytyvä lukema niin työkohtainen palkka menee lähelle.

      Jos esimerkiksi joku mättää peltiläysyjä pistehitsauskoneen kärkien väliin niin kyllähän siinä periaatteessa "hitsataan".
      Yleisessä käsitteistössä ko. henkilö ei kuitenkaan ole hitsaaja.
      Kaikilta metallimiehiltä odotetaan jonkin tason puikko- ja mighitsaustaitoa työhön kuuluvine materiaalivalintoineen ja säätöineen.
      Nämä henkilöt eivät kuitenkaan mainosta itseään hitsaajina.

      Työolosuhteet vaihtelevat työpaikoittain.
      Mainitsemissasi olosuhteissa työskentelevä HITSAAJA kyllä ansaitsee vähintään tuplasti tuon sinun väittämäsi.
      Ja halvalla menee sittenkin!

      • TöihinVittuuntunut

        No ei sentään tuplasti enemmän, mutta vähän yli kympin saa hitsaajat Varsinais-Suomessa


    • siitä

      mitä tekee missä tekee kelle tekee paljonko tekee jne.

    • jajmari

      itse ole työskennellyt n. 2 vuotta rakennusmayeriaalituotannossa. työ vaatii erikoisosaamista. kt. n. 10,50 e tunnilta.

      • ö.ö.ö.ö

        Eipä ne maksa täällä Savossakaan kun kirjapalkan eli rautarakenne hitsari/asentaja saa kympin kahtapuolta ja 11€ on työnantajan mielestä jo huippuliksa ja sitten valitetaan kun ei saa ukkoja töihin.


      • Nimetön
        ö.ö.ö.ö kirjoitti:

        Eipä ne maksa täällä Savossakaan kun kirjapalkan eli rautarakenne hitsari/asentaja saa kympin kahtapuolta ja 11€ on työnantajan mielestä jo huippuliksa ja sitten valitetaan kun ei saa ukkoja töihin.

        16/2 Aamulehdessä saatiin hitsarin palkaksi 2500e/kk. Kyllähän tällaistakin maksetaan, tottakai ja enemmänkin. Yleensä tuijotetaan vain taulukkopalkkaa, eikä sen enempää tipu. Luokkia on 9 ja siinä liksat 7,63-11.27 elikkä noin


      • alalla 20 v
        ö.ö.ö.ö kirjoitti:

        Eipä ne maksa täällä Savossakaan kun kirjapalkan eli rautarakenne hitsari/asentaja saa kympin kahtapuolta ja 11€ on työnantajan mielestä jo huippuliksa ja sitten valitetaan kun ei saa ukkoja töihin.

        niinpä, näin paljon meitä arvostetaan


      • ei
        ö.ö.ö.ö kirjoitti:

        Eipä ne maksa täällä Savossakaan kun kirjapalkan eli rautarakenne hitsari/asentaja saa kympin kahtapuolta ja 11€ on työnantajan mielestä jo huippuliksa ja sitten valitetaan kun ei saa ukkoja töihin.

        Ihekkii satun olemaan savossa Levy-seppä hitsarina ja kyllä tunti palkka alkaa 1 ja 5. Osalla porukka on noin 17e/t mutta ne heput on ollu pitempään talossa. Nii ja tietty luokat ratkasee paljon!!! Kannattaa käydä ajamassa kokeet jollain kurssi keskuksella.


      • TöihinVittuuntunut
        ö.ö.ö.ö kirjoitti:

        Eipä ne maksa täällä Savossakaan kun kirjapalkan eli rautarakenne hitsari/asentaja saa kympin kahtapuolta ja 11€ on työnantajan mielestä jo huippuliksa ja sitten valitetaan kun ei saa ukkoja töihin.

        Sama juttu Varsinais-Suomen maakunnassa


    • pahalla

      mutta ei aina tarvi tyytyä siihen mitä tuodaan nokan eteen .. sitä kannattais pyytää lisää aina välillä ... aikoinaan reilut 10 vuotta jaoin lehtiä eikä kertaakaan palkka noussu ittestään, vasta sitkun meni kysyy ja arvatkaa nousiko mainosten hinnat sinä
      aikana aika perkeleesti . Ne jotka sanoo että perus heppari tianaa alle 10e/h niin en voi muutakuin nauraa niiden tyhmyydelle ...

    • sulle

      maksaa alle TESsin mukaista palkkaa. Itse tienaan 12.60H ja kta 13.15. Että sairaslomilla ja pekkasilla kannattaa olla =)

      • elämä on..

        Ei tarvii olla pääkaupunkiseudulla, eikä telakalla, eikä myöskään monen vuoden kokemusta alalta, ja silti päästään helposti yli 15 euron tuntipalkalle.. Meillä jopa ammattikoulusta valmistuvat kaverit tienaa heti sen 12-13 euroa lisät ja tulospalkkiot. Tietysti kyläpajat on erikseen jossa ei noudateta mitään sopimuksia...


      • Nimetön
        elämä on.. kirjoitti:

        Ei tarvii olla pääkaupunkiseudulla, eikä telakalla, eikä myöskään monen vuoden kokemusta alalta, ja silti päästään helposti yli 15 euron tuntipalkalle.. Meillä jopa ammattikoulusta valmistuvat kaverit tienaa heti sen 12-13 euroa lisät ja tulospalkkiot. Tietysti kyläpajat on erikseen jossa ei noudateta mitään sopimuksia...

        Mahtaa palkkasi muodostua lisistä tai urakoista? Mihin palkkaluokkaan mahdat kuulua?


      • Eki_
        Nimetön kirjoitti:

        Mahtaa palkkasi muodostua lisistä tai urakoista? Mihin palkkaluokkaan mahdat kuulua?

        Ei ole käytössä urakkapalkka, ja sitten tulee vuorolisät tuohon päälle.. Palkkakehitys ollut yllättävän positiivinen. Kun aloitin olin palkkaluokka 8:ssa ja 1,5v jälkeen nousin 9:iin. VR:n nosto ei ole kylläkään palkankorottamisen peruste. Kerran vuoteen esimiehemme tarkistaa ja tarvittaessa korottaa palkkojamme, lisäksi käytössä on ns. henkilökohtainen %-lisä joka vaikuttaa palkkaan korottavasti.


      • TöihinVittuuntunut
        elämä on.. kirjoitti:

        Ei tarvii olla pääkaupunkiseudulla, eikä telakalla, eikä myöskään monen vuoden kokemusta alalta, ja silti päästään helposti yli 15 euron tuntipalkalle.. Meillä jopa ammattikoulusta valmistuvat kaverit tienaa heti sen 12-13 euroa lisät ja tulospalkkiot. Tietysti kyläpajat on erikseen jossa ei noudateta mitään sopimuksia...

        Huomaa, että et ole työelämässä


    • palkalla

      ei pääse oikein leuhkimaan. Viime kesänä nykyinen työnantaja pyysi töihin ja terjosi alkupalkaksi 8,20€/h, eli samaa jolla jokainen uusi työntekijä taloon tullessa aloittaa.
      Vaikka kuinka näillä pienillä paikkakunnilla joutuu töihin minimipalkalla, niin kaikkeen ei onneksi tarvitse suostua. Melko kovan väännön seurauksena sain lähtöpalkaksi sen 10€. Nyt kun aloin hitsaamaan ruostumatonta, niin sain palkan nousemaan 12€/h.
      ...että tällaista menoa täällä "tuppukylässä"...

      • hitsari

        joo varmaa pääkaupunkiseudul luokka hitsari saa liki 20e tunti.. mutta ottaa huomioo mitä siellä asunnot ym maksaa ni se verran pitää saadakkin..!! täällä pohjanmaalla maksetaan 10-12e ja se varmaa vastaa hesan 18-20e tunti... karkeasti sanottuna tääl teke 150t eurolla melekosen omakotitalon ja hesassa sillä saa jostai 20 kerroksesta 60 neliön kaksion


      • hitsarilla
        hitsari kirjoitti:

        joo varmaa pääkaupunkiseudul luokka hitsari saa liki 20e tunti.. mutta ottaa huomioo mitä siellä asunnot ym maksaa ni se verran pitää saadakkin..!! täällä pohjanmaalla maksetaan 10-12e ja se varmaa vastaa hesan 18-20e tunti... karkeasti sanottuna tääl teke 150t eurolla melekosen omakotitalon ja hesassa sillä saa jostai 20 kerroksesta 60 neliön kaksion

        voiko muka hitsareilla olla noin paskat liksat?? ite oon putkimies etelässä ja saan tuntitöissä vähän alle 16€ ruokarahat ja firman auto.. enkä hitsaa kun kaasulla


      • asia on
        hitsarilla kirjoitti:

        voiko muka hitsareilla olla noin paskat liksat?? ite oon putkimies etelässä ja saan tuntitöissä vähän alle 16€ ruokarahat ja firman auto.. enkä hitsaa kun kaasulla

        Hyviä veronmaksajía tarvitaan paljon ja toivottavasti niitä riittää. Minä olen tienannut elämän varrella välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta netossa ei ole ollut suurtakaan eroa. Se on tärkeää minkälaisen työpanoksen joutuu antamaan palkkansa eteen ja tietysti minkälaiset on työajat ym. asiat. Kokonaisuus on tärkein, ei yksittäinen asia, esim. palkka.


      • ei edes ammattilaine

        12€ ei ole mitään!


      • josetek
        ei edes ammattilaine kirjoitti:

        12€ ei ole mitään!

        on se 12€ kuitenkin..


      • TöihinVittuuntunut

        Tuo tuppukulä taitaa olla Varsinais-Suomen aluetta, koska palkat tota luokkaa


    • maksaa...

      ...uudelle työntekijälle, jolla ei tarvitse olla alalta mitään aikaisempaa kokemusta tai koulutusta, kuuden kuukauden kurssin(motivoituneimmat pääsivät työsuhteeseen eli palkoille jo kolmen kk:n jälkeen!!!) päätyttyä 10,50 euroa tunnissa. Ei mielestäni ihan onnettomasti etenkin, kun tuon kurssin jälkeen ollaan vielä pitkään vähän niin kuin apupoikia ja -tyttöjä eikä voida kovin itsenäisestä työnteosta vielä puhua - eihän kukaan ole oikea ammattilainen noin lyhyen kurssin pohjalta. Nyt olen ollut työsuhteessa puolisen vuotta ja pomo antoi pyytämättä palkankorotuksen. Lisäksi työnantaja on kaikin puolin reilu (ainakin oma työnjohtajani on todella fiksu) ja työntekijän oikeudet ovat kunnossa. Olen ammatinvaihtooni hyvin tyytyväinen ja omasta puolestani suosittelen Aker Yardsia lämpimästi. Tervetuloa!

      • laivanrakentaja

        No jopas tuli ruusuista kuvaa Akerista! Valitettavasti totuus ei ole lähellekään joka telakan kolkassa tuo, eikä edes sinne päinkään! Kyllä minuakin nauratti nuo edellisen viestin hyvät puolet aluksi, mutta yli kahden vuoden jälkeen ei paljoa hymyilytä.

        Lähdetään siitä, että pomo on kaukana fiksusta. Äijältä tulee "kehityskeskustelussa" sanahelinää ahkeruudesta ynnä muusta, mutta kumma kyllä se ei palkassa näy mitenkään. Enkä ole ainoa nuorehko työntekijä Turun telakalla jolla on asiat ihan samalla tolalla, ja kuten tälläkin hetkellä tämä asia näkyy, telakan työntekijät ovat viikonlopun yli lakossa juuri tämän asian takia.

        Nuorten työntekijöiden arvostus on aivan perseestä, esim. kurssin jälkeen (ainakaan oman hallini) pomoa ei kiinnosta (ainakaan omasta taustastani ei pomo kysellyt yhtään mitään) oletko tehnyt esim. yli viisi vuotta teräsrakennehommia vai et, jos olet alle nelikymppinen niin aloituspalkka on saletisti reilustikin huonompi kuin jollain vanhemmalla, vaikka kokemusta alalta olisi vieläkin vähemmän kuin sinulla.

        Reilua? Paskan marjat.

        Nuorille työntekijöille en tosiaankaan suosittele (koska monissa muissa paikoissa maksetaan paremmin), mutta jos olet vaikkapa keski-ikäinen, laiska, tupakoiva, viinaan menevä luuseri niin tervemenoa! Palkka on varmasti euron-pari parempi kuin vaikkapa minulla tai suurimmalla osalla muista nuorista, vaikka polttelisit päivän tupakkaa palkin päällä istuskellen, senkun välillä (pomon näyttäytyessä) NÄYTÄT siltä että teet töitä.

        Ja tämähän ei ole laajalla telakka-alueella ongelma, voit lähteä vaikka koko päiväksi kävelemään minne haluat, ja jos pomo kysyy missä olet, voit sanoa olleesi vaikkapa varastossa. Ajatteles, viinarahoja ei vähemmällä vaivalla voisi saada!

        Menkää siis ihmeessä vielä kun pulju on pystyssä, koska eiköhän Genesiksien jälkeen ole pöytä taas tyhjä ja porukkaa lakaistaan urakalla pihalle. Ja jos realistisia ollaan niin eiköhän Turun laivanrakennus niinkuin se nyt tunnetaan, olekin sitten siinä. Vaikkei sen tulevan (varman) lomautuksen jälkeen olisikaan noin, on ainakin minua turha houkutella takaisin, jos ei asioihin ala tulla radikaaleja muutoksia.


      • oppilaitokseen
        laivanrakentaja kirjoitti:

        No jopas tuli ruusuista kuvaa Akerista! Valitettavasti totuus ei ole lähellekään joka telakan kolkassa tuo, eikä edes sinne päinkään! Kyllä minuakin nauratti nuo edellisen viestin hyvät puolet aluksi, mutta yli kahden vuoden jälkeen ei paljoa hymyilytä.

        Lähdetään siitä, että pomo on kaukana fiksusta. Äijältä tulee "kehityskeskustelussa" sanahelinää ahkeruudesta ynnä muusta, mutta kumma kyllä se ei palkassa näy mitenkään. Enkä ole ainoa nuorehko työntekijä Turun telakalla jolla on asiat ihan samalla tolalla, ja kuten tälläkin hetkellä tämä asia näkyy, telakan työntekijät ovat viikonlopun yli lakossa juuri tämän asian takia.

        Nuorten työntekijöiden arvostus on aivan perseestä, esim. kurssin jälkeen (ainakaan oman hallini) pomoa ei kiinnosta (ainakaan omasta taustastani ei pomo kysellyt yhtään mitään) oletko tehnyt esim. yli viisi vuotta teräsrakennehommia vai et, jos olet alle nelikymppinen niin aloituspalkka on saletisti reilustikin huonompi kuin jollain vanhemmalla, vaikka kokemusta alalta olisi vieläkin vähemmän kuin sinulla.

        Reilua? Paskan marjat.

        Nuorille työntekijöille en tosiaankaan suosittele (koska monissa muissa paikoissa maksetaan paremmin), mutta jos olet vaikkapa keski-ikäinen, laiska, tupakoiva, viinaan menevä luuseri niin tervemenoa! Palkka on varmasti euron-pari parempi kuin vaikkapa minulla tai suurimmalla osalla muista nuorista, vaikka polttelisit päivän tupakkaa palkin päällä istuskellen, senkun välillä (pomon näyttäytyessä) NÄYTÄT siltä että teet töitä.

        Ja tämähän ei ole laajalla telakka-alueella ongelma, voit lähteä vaikka koko päiväksi kävelemään minne haluat, ja jos pomo kysyy missä olet, voit sanoa olleesi vaikkapa varastossa. Ajatteles, viinarahoja ei vähemmällä vaivalla voisi saada!

        Menkää siis ihmeessä vielä kun pulju on pystyssä, koska eiköhän Genesiksien jälkeen ole pöytä taas tyhjä ja porukkaa lakaistaan urakalla pihalle. Ja jos realistisia ollaan niin eiköhän Turun laivanrakennus niinkuin se nyt tunnetaan, olekin sitten siinä. Vaikkei sen tulevan (varman) lomautuksen jälkeen olisikaan noin, on ainakin minua turha houkutella takaisin, jos ei asioihin ala tulla radikaaleja muutoksia.

        onko asia noin? itse ajattelin hakea seuraavalle kurssille.kuinka kauan taytyy työskennellä että sa täyden palkan?


      • on noin
        oppilaitokseen kirjoitti:

        onko asia noin? itse ajattelin hakea seuraavalle kurssille.kuinka kauan taytyy työskennellä että sa täyden palkan?

        8.80€/tunti. Ammattitaidon nousun jälkeen 10,40/tunti jonka jälkeen se on taidoista ja itsestä kiinni. Tämä koskee telakoita. Niillä on vielä keskinäinen sopimus ettei talon väelle makseta ikinä yli 13.50/tunti vaikka olisi ikänsä hitsannut. Tämä taas johtaa siihen että ne joutuu ottamaan komennusmiehiä mitkä ei ole talon väkeä. Ne tienaa jo 15-16€.
        Itsellä kokemusta kurssin jälkeen 1v ja palkka 12€. Lähtisin mielelläni täytelankaa hitsaamaan norjaan kun vielä saan vuodenverran kokemusta lisää...


      • samppapam

        Reissuhommissa tienaa hitsarina suomenkin puolella 14-16e. palkka itellä 14.10 ja luokat langoilla levylle ja putkelle.


      • 4+1=3

        Virolaista halpatyövoimaa!!


      • EnVälitäTippaakaan
        laivanrakentaja kirjoitti:

        No jopas tuli ruusuista kuvaa Akerista! Valitettavasti totuus ei ole lähellekään joka telakan kolkassa tuo, eikä edes sinne päinkään! Kyllä minuakin nauratti nuo edellisen viestin hyvät puolet aluksi, mutta yli kahden vuoden jälkeen ei paljoa hymyilytä.

        Lähdetään siitä, että pomo on kaukana fiksusta. Äijältä tulee "kehityskeskustelussa" sanahelinää ahkeruudesta ynnä muusta, mutta kumma kyllä se ei palkassa näy mitenkään. Enkä ole ainoa nuorehko työntekijä Turun telakalla jolla on asiat ihan samalla tolalla, ja kuten tälläkin hetkellä tämä asia näkyy, telakan työntekijät ovat viikonlopun yli lakossa juuri tämän asian takia.

        Nuorten työntekijöiden arvostus on aivan perseestä, esim. kurssin jälkeen (ainakaan oman hallini) pomoa ei kiinnosta (ainakaan omasta taustastani ei pomo kysellyt yhtään mitään) oletko tehnyt esim. yli viisi vuotta teräsrakennehommia vai et, jos olet alle nelikymppinen niin aloituspalkka on saletisti reilustikin huonompi kuin jollain vanhemmalla, vaikka kokemusta alalta olisi vieläkin vähemmän kuin sinulla.

        Reilua? Paskan marjat.

        Nuorille työntekijöille en tosiaankaan suosittele (koska monissa muissa paikoissa maksetaan paremmin), mutta jos olet vaikkapa keski-ikäinen, laiska, tupakoiva, viinaan menevä luuseri niin tervemenoa! Palkka on varmasti euron-pari parempi kuin vaikkapa minulla tai suurimmalla osalla muista nuorista, vaikka polttelisit päivän tupakkaa palkin päällä istuskellen, senkun välillä (pomon näyttäytyessä) NÄYTÄT siltä että teet töitä.

        Ja tämähän ei ole laajalla telakka-alueella ongelma, voit lähteä vaikka koko päiväksi kävelemään minne haluat, ja jos pomo kysyy missä olet, voit sanoa olleesi vaikkapa varastossa. Ajatteles, viinarahoja ei vähemmällä vaivalla voisi saada!

        Menkää siis ihmeessä vielä kun pulju on pystyssä, koska eiköhän Genesiksien jälkeen ole pöytä taas tyhjä ja porukkaa lakaistaan urakalla pihalle. Ja jos realistisia ollaan niin eiköhän Turun laivanrakennus niinkuin se nyt tunnetaan, olekin sitten siinä. Vaikkei sen tulevan (varman) lomautuksen jälkeen olisikaan noin, on ainakin minua turha houkutella takaisin, jos ei asioihin ala tulla radikaaleja muutoksia.

        Kaukorassa, eli Jäspi ja Jämä tuotteita tekevässä yhtiössä on sama juttu, kehutaan kovin kun joku on ahkera ja tekee hyvää jälkeä ja on luokat suoritettu (eli vähintään luokka 4 tai suoraan paras luokka 5), mutta silti maksavat sellaista 10-11€/h. Eli ihan työntekijöiden riistämistä


    • Miukkup.

      Mun poikaystävä alotti justiinsa oppisopimiksella hitsausopintoja ja siitä saatu palkkahan on vähän alle sen peruspohjapalkan, mut kyllä sil on 8,8e tunti. Ja likkakaveri on pajalla 3kk kurssinjälkeen ja sillä on vähän yli 11e tunti.
      Kannattaa varmaan pyytää palkan korotusta tai hakee toinen työpaikka.

      • Welders

        3kk kurssin jälkeen? Mitä ihmettä, jos kokemus on 3kk kurssi niin mitä siitä voi maksaa, kyllä se 11€ on silloin vähintään kohillaan.
        Mikä ihme hinku sinne telakalle on kilpailemaan virolaisten ja puolalaisten kanssa?
        Niiden käyttö halpatyövoimana on painanut palkat sinne missä ne on eikä ne vähin sieltä nouse, pois sieltä! Kyllä niitä töitä muualtakin löytyy.


    • Itse aloitin viime vuonna 23.3 hitsaamaan ilman aikaisempaa työ kokemusta, hitsaan alumiinia ja cuprobrazea mig ja tig koneilla. 8.30e oli lähtö palkka ja tähän mennessä se on noussut 9.39e enkä ole tyytyväinen palkkaani työ on tosi rasittavaa kiireistä ja todella vaativaa.

      • Levyseppäh

        Että on pojilla sitten pienet liksat! Itse ammattikoulun jälkeen jäin töihin kesätyöpaikkaani, missä kesätöissäkin maksettiin jo 9,50e. Tein koulun jälkeen sitten työsopimuksen vuodeksi, koska armeija tuli vastaan. Palkka laitettiin 10,20e sopimukseen, josta 4kk päästä se nousi 10,67e ei iso nousu, mutta enpä välittänyt, koska tein urakka hommia ja niistähän tunnille tuli aina yli 12-13e.. Nyt armeijan jälkeen olen sitten mennyt VR:lle hitsailemaan ja palkka on paljon parempi, kuin vanhassa työpaikassani ;) Joten olisikohan nyt vain ihmisistä kiinni, jotka eivät osaa pyytää lisää vai ovatko niin pienissä pajoissa töissä, että ei vain makseta enempää.. Mutta kyllä oikeissa paikoissa hitsarit saa hyvää palkkaa. Ja hitsaajahan on eriasia sitten kuin Levyseppä-hitsaaja ja HITSAAJALLA kovempi palkka :)


      • vai kuinkahan
        Levyseppäh kirjoitti:

        Että on pojilla sitten pienet liksat! Itse ammattikoulun jälkeen jäin töihin kesätyöpaikkaani, missä kesätöissäkin maksettiin jo 9,50e. Tein koulun jälkeen sitten työsopimuksen vuodeksi, koska armeija tuli vastaan. Palkka laitettiin 10,20e sopimukseen, josta 4kk päästä se nousi 10,67e ei iso nousu, mutta enpä välittänyt, koska tein urakka hommia ja niistähän tunnille tuli aina yli 12-13e.. Nyt armeijan jälkeen olen sitten mennyt VR:lle hitsailemaan ja palkka on paljon parempi, kuin vanhassa työpaikassani ;) Joten olisikohan nyt vain ihmisistä kiinni, jotka eivät osaa pyytää lisää vai ovatko niin pienissä pajoissa töissä, että ei vain makseta enempää.. Mutta kyllä oikeissa paikoissa hitsarit saa hyvää palkkaa. Ja hitsaajahan on eriasia sitten kuin Levyseppä-hitsaaja ja HITSAAJALLA kovempi palkka :)

        on asian laita sen suhteen että kumpi tienaa enempi, hitsari vai levyseppä-hitsari ?
        Nimikkeestäkin käy jo ilmi ...


      • suoraan
        Levyseppäh kirjoitti:

        Että on pojilla sitten pienet liksat! Itse ammattikoulun jälkeen jäin töihin kesätyöpaikkaani, missä kesätöissäkin maksettiin jo 9,50e. Tein koulun jälkeen sitten työsopimuksen vuodeksi, koska armeija tuli vastaan. Palkka laitettiin 10,20e sopimukseen, josta 4kk päästä se nousi 10,67e ei iso nousu, mutta enpä välittänyt, koska tein urakka hommia ja niistähän tunnille tuli aina yli 12-13e.. Nyt armeijan jälkeen olen sitten mennyt VR:lle hitsailemaan ja palkka on paljon parempi, kuin vanhassa työpaikassani ;) Joten olisikohan nyt vain ihmisistä kiinni, jotka eivät osaa pyytää lisää vai ovatko niin pienissä pajoissa töissä, että ei vain makseta enempää.. Mutta kyllä oikeissa paikoissa hitsarit saa hyvää palkkaa. Ja hitsaajahan on eriasia sitten kuin Levyseppä-hitsaaja ja HITSAAJALLA kovempi palkka :)

        verrannollinen siihen miten hyvin firma menestyy..?? että ihan mistä tahansa nyrkkipajasta joka hitsaa puutarha-aitoja ei ehkä kannata pyytää yli 10 egeä...


    • teollisuusputkihitsaaja

      olen ollut alalla 22vuotta tämänhetkinen ulosmaksu on 20E urakoissa pärjää ko ottaa hyvän asentajan!komennustöissä pärjää kö kehittyy nopeaksi ja varmaksi hitsariksi.kokeita pitää olla voimassa.itelläkin on superduplex,titan,crmo,musta,kirkas puikolla ja tig:llä hitsattuna.YIT on huono maksaja 16e

      • :)

        Itse olen 20v levyseppähitsaaja, ammattitaitoinen ja ahkera. luokat hitsattu puikolla ja migillä mustalle, rosteria hitsannut nyt 2v. Työnlaatuani ja ahkeruuttani on kehuttu, ei vielä näy palkassa. talossa 1,5v ja heko vieläkin 3%!!


      • klfgnkldfgkdf
        :) kirjoitti:

        Itse olen 20v levyseppähitsaaja, ammattitaitoinen ja ahkera. luokat hitsattu puikolla ja migillä mustalle, rosteria hitsannut nyt 2v. Työnlaatuani ja ahkeruuttani on kehuttu, ei vielä näy palkassa. talossa 1,5v ja heko vieläkin 3%!!

        Isommissa firmoissa maksavat aina paremmin kuin nyrkkipajoissa. Rahakin tulee paljon helpommalla mutta työ on paljon yksipuolisempaa, tylsää monestikin. Itsellä ollut viime vuonna ~15e Kta urakkahommissa 7 tvr:llä. Ja se on vasta Suomen keskiarvoa hitsaajalla ainakin iltalehtien mukaan. Tuntipalkka on 11.60 jos tulee tuntihommia. Nyt useita luokkia alumiinille mut ei palkka ainakaan parane vaikka työnvaativuus kasvaa. En ymmärrä miten joku itseään arvostava työntekijä menee kirjoittamaan nimensä noihin 8 e/h hommiin.


      • Pyöräilijätär
        klfgnkldfgkdf kirjoitti:

        Isommissa firmoissa maksavat aina paremmin kuin nyrkkipajoissa. Rahakin tulee paljon helpommalla mutta työ on paljon yksipuolisempaa, tylsää monestikin. Itsellä ollut viime vuonna ~15e Kta urakkahommissa 7 tvr:llä. Ja se on vasta Suomen keskiarvoa hitsaajalla ainakin iltalehtien mukaan. Tuntipalkka on 11.60 jos tulee tuntihommia. Nyt useita luokkia alumiinille mut ei palkka ainakaan parane vaikka työnvaativuus kasvaa. En ymmärrä miten joku itseään arvostava työntekijä menee kirjoittamaan nimensä noihin 8 e/h hommiin.

        Jos asut syrjässä ja et omista ajokorttia on tyydyttävä siihen ns. nyrkkipajaan mikä lähin. Itse käyn konkelilla\potkukelkalla duunissa päivittäin. Matka yhteen suuntaan 10km, että näin. Nyt 15v. täynnä, ja palkka 8,66e\h. Pidän työstä ja henkilökunnan kanssakin tulen hyvin toimeen. Kuntokin kasvaa matkoissa ja saa nauttia upeista maisemiista raittiissa ilmassa. Linnut visertää ja niityt haisee, ah!
        Kertaakaan en ole sairastellut hyvän kuntoni ansiosta. Kyllä elämä on sitten ihana asia!
        Näillä siis mennään.

        Ei liika raha onnelliseksi tee, mutta jos sitä on riittävälti niin kummakyllä tekee. Pääasiahan on että on itse tyytyväinen, eikä anna muiden puuttua heille kuulumattomiin asioihin, kuten palkkaan. Jättää nämä ns. lusmuilevat palkallarehvastelijat omaan arvoon. Ei kunnon työläisen tarvitse palkallaan rehvastella. Ne on niitä tyhjäntoimittajia ne, jotka palkoillaan muita pätevät.

        Olkaa hyvät ihmiset tyytyväisiä kun on edes töitä. Huominen kun voi tuoda sille palkallaan rehvastelevalle kovat paikat eteen. Eläkää siis itsellenne, älkööt muille!


      • juuriheppi

        sekin riippuu, missä yit konttoreista olet ollut, itsellä ei ole 3 vuoteen palkka mennyt alle 17/h ja YIT on työnantaja, lomat ja pekkaset pelaa ja työterveyshuolto myös! mitens se menee sit loppujen lopuksi, jos saat 20e/h ja mä tällä hetkellä 19,20 lomat pekkaset ja TYÖTERVEYSHUOLTO??
        reissuhommissa kuljen kyllä, eli ei kaksista, vaikka porukka sanookin, että teillähän on päivärahat ja kaikki...
        Olen nähnyt tässä vuosien varrella noita hitsausluokilla rehvastelijoita.... eipä ole koskaan tarvinnu kuin hitsata ne luokat voimaan mitä kulloinkin tarvii, titaani on yhtä helppoa hitsata kuin ruostumaton by the way, ei tarvi olla ruudinkenksijä siihen hommaan, ainoa mitä pitää muistaa / huomioida / tietää on kaasuuntuminen / kaasuttaminen siinä se! kirkkaat, kuumalujat, titaanit ynnä muut scheisset menee, mut ei silti ole täl hetkel kuin kuumalujat puikolla ja tigillä voimassa kirkkaat 2mm 8mm puikolla ja 1,5mm tigillä,,,
        luokilla voi pyyhkiä persettä, joka työmaal melkein joutuu ajaa näyttökokeen ennenkuin saa hitsata, vaik olis luokat kalapuikollekin!

        mut tuossa asentaja aiheessa olet täysin oikeassa, huomio myös siihen, että jotkut asentajat vain tarvitsevat paremman hitsarin ;D


      • Waste of time
        :) kirjoitti:

        Itse olen 20v levyseppähitsaaja, ammattitaitoinen ja ahkera. luokat hitsattu puikolla ja migillä mustalle, rosteria hitsannut nyt 2v. Työnlaatuani ja ahkeruuttani on kehuttu, ei vielä näy palkassa. talossa 1,5v ja heko vieläkin 3%!!

        Tämä jätkä kuulostaa ihan perseennuolijalta.


    • on............

      tällä hetkellä 12€ tunti ja töissä olen ollut vähän yli 2 vuotta. Aloitin oppisopimuksella jolloin aloituspalkka oli 9€ tunnille. työ sijaitsee Pohjois-Savossa. että näin täällä.

    • miksi maksaisin

      mun alaisuudessa toimii kolme hitsaajaa jotka on kaikki harjoittelussa, hyvin ne työnsä tekee mut ei onneks tarvii senttiäkään maksaa kun nämä saa valtiolta tukea, sit kun ne lähtee niin saan uudet tilalle, ne saa palkkioksi kokemusta ja minä niiden työpanoksen, eri reilua

    • 13 euroa

      Kyllä konepajoilla täälläpäin on 12-15e/h urakat ja vuorolisät. Ei nuo palkat ole puppua, sinulla vain on huono duuni:)

      • hitsaaja myös

        Mulla 12e tunti kirkkaalle putkelle pätevyys.


      • hitsari myös
        hitsaaja myös kirjoitti:

        Mulla 12e tunti kirkkaalle putkelle pätevyys.

        ja kohta nousee 13,50 on jo sovittu.....


    • molisia

      itse saan kolmivuorotyössä molahtelevien työkavereiden kanssa 4,15e tunti.
      minusta ihan hyvä palkka! Nakkarilla sais 9,50e mut se on nii raskasta hommaa.Nyt tosin oon pakko lomalla ja saan liitosta 18e päivä,siitä jää vähän säästöönkin,ja on aikaa sottailla kotihommia

    • vai hitsarihitsari

      Riippu ihan siitä oletko oikea hitsari vai leikkihitsari joka sillon tällön lyö pari peltiläpyskää kiinni.
      Itse tienaan leikkihitsarina 13.20/h

      • Mällisaumari

        Roiskit päin peetä ja tienaat silti hunajaa? Höpö höpö juttuja nää!


    • palkasta mitä saat

      miten työ jaksatte aina napista palkoista? vuosi vuodelta metallityöt vähenevät suomesta ja siirtyvät kehittyviin maihin, missä maksetaan hyvä jos euro tunnilta, samalla suomessa irtisanotaan ja potkitaan työntekijöitä kortistoihin jotta nämä saadaan nöyryytettyä 8€ päiväkorvauksella vastaaviin töihin mitä ammattilaiset tekee. olisitte siis iloisia siitä että on töitä ja yli 5 euron tuntipalkka on minusta jo luksusta.

    • rst hst hommia

      putki levy laidasta laitaan. mutta firman paras saa 17.5 tunti. ja ihan tunnettu kohtalaisen iso firma.

    • ditter

      18v Itte valmistuin kesäkuussa, töitä siitä asti riittäny ja palkaks löi 12€ tunti.. kyllä se alotus palkkana kuulostaa ainakin ihan sopivalta, aikasempaa työkokemusta oli 4kk työharjotteluista. joten toi 7,41€ ei taida olla edes TESsin mukainen. Ite tarkotuksena olis hankkia kaikki TIGin luokat ja palkkaus nousee n.14-15€. Päällikön kanssa neuvottelu ei ikinä ole turhaa, kun muistaa vain lähestyä oikein!

    • enempiki kelpais

      ~12,5e / h, kunhan railoon osuu niin riittää. 8h päivästä teen 5-6h töitä kun on suht tylsä duuni mutta kohtuu hyvät edut

    • liian vähän

      itse teen metallialalla ihan kevyttä istumatyötä jotai pirun ruuveja vaan pyörittelen ja saan 11e, että nyt menet vaatimaan lisää palkkaa tai sit ainakin hidastat työtahtia rajusti.
      Turha odottaa hyvää tulosta jos maksetaan noin huonosti.

      • Narsistijohtajaa

        "Turha odottaa hyvää tulosta jos maksetaan noin huonosti."
        Narsisti odottaa ja suorastaan vaatii huippulaatua mitättömään palkkaan.
        Jos vaadit, joudut henkisen väkivallan ytimeen. Saat sadistista kohtelua normaalin palkan tähde.


    • työtä takana.
      putkihommia ja 16.50e. LVI puolella tienaa jo ammattikoulusta päässyt poikanen saman. niitä jotka miettii vielä alaa kehotan miettimään suuntausta,

      • AGC

        Vähän yritystä niin palkat nousee, enkä epäile sitä ettei jengi ahertaisi mutta ettii sitte vähän parempia työpaikkoja tai samantien vaihtaa alaa.


      • Tahkoa kiertänyt

        Kyllä varmaan mummolta menee yö unet kun ammattikoulupoika tulee hanaa vaihtamaan ja tussaroi kolme päivää sen kimpussa. Elikkä 16.50 E/ h * 1.85 = 30.52 * 18 h= 529E hanan vaihto ilman muita kuluja, esim matkakulut, ateriakorvaus. päivärahakulut,kännykkäkulut, laskutuskulut, ja täytyyhän taloonkin jotain jäädä. Oikeat kulut ovat silloin hanan vaihdosta yli tuhat euroa. Kiinassa sekoittaja keittiöön maksaa 1.3E kpl. Italiassa vajaa viisi euroa ja Suomessa pelkkä työ yli tuhat euroa. Oletko sinä valmis maksamaan sähkölampun vaihdosta saman hinnan. Ennätykseni muuten sekoittajien vaihdossa 8h/ 28 sekoittajaa. Kyseisellä hinnalla hankkisi päivässä 28000E.


    • Jerkku90

      Koneistajana suoraan intistä työhön ja manuaalisorvilta vähä reilu 11egee tunnilta lisät.

    • tyhmähitsari

      Niin vika on varmasti miehessä.
      Hyvälle miehelle maksetaan varmasti parempaa palkkaa.

      • esabthebest

        joo kaikenlaisia kurahitsareita on olemassa :)


      • surkeaa.
        esabthebest kirjoitti:

        joo kaikenlaisia kurahitsareita on olemassa :)

        Lakatkaa tekemästä niitä huippuvaativia insinööri- hommia sossu- palkalla. Nimim. entinen vittuuntunut pellinvääntäjä, nykyinen lihanleikkaaja 21e tunti.


      • omenankukku
        surkeaa. kirjoitti:

        Lakatkaa tekemästä niitä huippuvaativia insinööri- hommia sossu- palkalla. Nimim. entinen vittuuntunut pellinvääntäjä, nykyinen lihanleikkaaja 21e tunti.

        on palkka alle 13e. Täällä päin Suomea maksavat pienet nyrkkipajatkin vähintään 17e/t , nää telakat oo mitään kunnon työpaikkoja, vuorotyötäkii pitää tehä.


      • JOHTAMISESSA VIKA.

        Rippuu ja roikkuu pomosta, johtajista... Johtoporras kun voi toisinaan olla hyvinkin epäreilu alaisiensa nokitusjärjestyksessä, mikä näkyy myös aloittajan, selvästi nöyryyttämiseen suunnatussa 7,41!"###¤¤¤%%?????!!!!!!!!! palkassa varsin selvästi.
        Onkin aivan samantekevää miten hyvä, tuottava tai taitava hitsaaja olet, jos johtajapuoli todella pettää!
        Sitäpaitsi, esim, mighitsaaminen on varsin helposti omaksuttava metallin perustaito, ettei sitä voi oikein edes pitää mittapuuna työntekijöiden todellisesta paremmuudesta. Surkuhupaisa vertausuva paremmuudesta se kylläkin on - ja valitettavasti myös melkoinen egonjatke niin moniille, sanan parhaassa merkityksessä.

        Millainen työmies on sitten hyvä?

        Sellainen työmies on oikeasti hyvä, joka tekee, ei nysvää kulmahiomakoneella minuuttikaupalla pientä kappaletta, eikä HIDASTELE TURHAAN. Hyvä työmies omaa siis ripeän toiminnan asenteen, olematta kuitenkaan sählääjä ja on rehellinen, ei pelkkä munaton perseenlepsijä lahon systeemin tähden!
        Eli: Tuottava työntekijä on paras, ei se joka "osaa omasta mielestä hitsata", nysväten puoli päivää kohteessa, minkä hitsaamiseen riittää kevyempikin asennoituminen ja tätäkautta nopeampi suoritus.
        Sellainen on hyvä työmies, mutta kuten sanottu; kaikki riippuu johtoportaasta. Niin vaikeasti nieltävä tosiasia kuin se ikinä onkaan.

        Millainen on huono työntekijä?

        Huono työntekijä ei edusta oman työväen puolta, vaan nuolee lahoa johtoa, runsaamman tilinteon toivossa. Tälläinen on huono työntekijä.

        Kieli kuriin!!


      • TöihinVittuuntunut

        Päin vastoin, hyvä mies on huonolla palkalla hyvää saumaa tekevä, huono mies on hyvällä palkalla hyvää saumaa tekevä


    • asdsdaasddsadsdads

      Aika kura palkka, mulla oli 7.30 €/h kesätöissä.

    • palkkaa?

      missäs nyt mennään palkoissa? itelläni 10v. kokemus teollisuusputkipuolelta ja peruspalkka 15.90€/h urakoista helposti 20-28€ tunti hitsaan ja sepitän suhkot isossa talossa...

    • hitsaaaaaja

      Juuri valmistunut levyseppähitsaajan perustutkinnosta, ainoat kokemukset työharjottelu ja palkka on 12€ päivärahat, lounassetelit ja tuontantolisät..

    • tyytyväinen hitsaaja

      siis tuollaisella palkalla, no täytyy tunnustaa jotta olen joskus nuorempana ollut suunnilleen samansuuruisella palkalla töissä, mutta en enää menisi.

      -kyllä hitsaus hommat sen verran raskaita on jotta pitää enemmän saada,

      Tammikuussa olin noin 2 viikkoa yhdessä nyrkkipajassa jossa pomo yritti hitsaus hommiin suunnilleen 8,50e tunnissa ja siihen olisi pekkaset sisältyneet, en tietenkään suostunut ja sitten pääsin sinne 11e/ tunti.

      Kyseisessä firmassa ei vaan mikään oikein toiminut ja pomokin tuntui olevan melkoinen orjapiiskuri, niin lähdin toisiin töihin.

      Nyttemmin olen taas metallialan töissä jossa hitsausta ja palkka vaihtelee suunnilleen 12-15e/tunti väliltä. Ja ketkä ovat vakituisena niin saavat vieläkin kovempaa liksaa.

    • entinen hitsari

      puhelin myynnillä saa 8.5e peruspalkkaa vaikka ei myisi edes mitään aika kauheelta kuulostaa tommone 7.4e jäätökioskillakin tienaa enemmän.

      itse pääsin vakituisetksi yit:lle ennen koulustavalmistumista hitsaamaan ja sain nuoremman hitsarin palkkaa mistä koostui 3800e bruttona kuukaudessa. se on neuvottelu kysymys se palkka.

    • valivalinapinapi

      Joko täällä TAAS napistaan palkoista! Mistä johtuu, että juuri metallipuolella norkuu kaikki palkasta kitisevät valittajat? Suurin siunaus ihmiselle on se, että saa tehdä töitä - nauttia työstään näkemällä oman työnsä jälki ja tuntemalla itsensä tärkeäksi osana työyhteisöä. Työpaikalla vietetään elämän tärkeimmät vuodet ja ollaan sosiaalisissa vuorovaikutuksissa muiden työntekijöiden kanssa, millä ylläpidetään hyvää mielenterveyttä ja tervettä itsetuntoa. Palkka on täysin yhdentekevä asia, koska jos palkka ei jostain syystä riitä perusmenoihin niin tukea voi aina hakea Suomessa! Lopettakaa siis se rahasta vinkuminen nyt heti ja nauttikaa täysillä työn riemusta ja eheyttävästä vaikutuksesta.

      • polan

        Hieno provo.


    • Tig-master

      Onpa Suomessa vaihtelevat palkat,täällä Ruotsissa olen töissä Yit:lle näissä voimalaitoksissa hitsarina ja saan noin 21e tunti...olen ollut tällä alalla nyt 14 vuotta,meininki on että palaan takaisin Suomeen muutaman vuoden päästä mutta ainahan sitä voi käydä takaisin täällä duunaamassa jos ei palkat mielytä siellä;-)

    • ....................

      Savossa työskentelen hitsailijana ja vuosiansiot 45000. Tuohon palkkaan pääsi vuoden koulutuksella.
      Elämä on valintoja, ei pidä ruikuttaa.

    • Juusoh1988

      Omat tuntemukset alalta ja työkokemusta se 4v, palkka tällä hetkellä vähän päälle 14e/h. Ihan ok työ, vuokran maksun jälkeen jää käteen 1200e, helposti elää yksin.

      Keskipalkka tuntuu olevan perushommissa 13e/h.

      Riippuu todella paljon firmasta, siskon mies sai vuokrafirman kautta 15e/h aloituspalkan, ei vaadittu edes luokkia. Jos vähänkään osaa, löytyy alan koulutusta, tuntee termit ja osaa lukea piirustuksia sekä säätää konetta ja suoriutuu hyvin niin palkan tarvii ehdottomasti olla 13-15e välillä.
      Firmoissa joissa hitsausta ei ole 8h päivässä on palkkaus monesti pienempi, sinut luokitellaan vain metallimieheksi.

      Alle 11e/h ei kannata kenenkään suostua edes hyvin suppealla osaamisella, hakee enemmin vaikka siivoojaksi ja saa heti alkuun sen 12e/h....

      • vinkkitieto

        siivoojat saa 7,7 e/h, joten tietämyksesi kirves osui graniittiin. Hitsarit saa tässä maassa 7-11 e/h, ja hesan ulkopuolella lähempänä 7-9 e/t.

        Olet ilmeisesti PK seudulta tai et muuten vaan tiedä asiasta mitään.


      • älä selitä
        vinkkitieto kirjoitti:

        siivoojat saa 7,7 e/h, joten tietämyksesi kirves osui graniittiin. Hitsarit saa tässä maassa 7-11 e/h, ja hesan ulkopuolella lähempänä 7-9 e/t.

        Olet ilmeisesti PK seudulta tai et muuten vaan tiedä asiasta mitään.

        olet kyllä ihan pihalla tietoinesi, tuottaville hitsaajille jotka tekee ped töitä maksetaan aika paljon enemmän..

        vinkkinä voin sanoa että ei paljoa jää paperimiesten palkoista vuosiansiot..


      • halvala menee
        älä selitä kirjoitti:

        olet kyllä ihan pihalla tietoinesi, tuottaville hitsaajille jotka tekee ped töitä maksetaan aika paljon enemmän..

        vinkkinä voin sanoa että ei paljoa jää paperimiesten palkoista vuosiansiot..

        16,48 euroa per tunti ja ei oo minkäännäköttis luokkia ,eikä oo mikään hääppönen tämäkään palkka .....


    • putkimies

      ite tienaan 13€ tuntii mut mie teenkii putki hommia :D

      • ketturules

        htt 5 työnantajana pitkähkö kokemus 14euroo ja hommia n.4kk vuodessa ,että semmosta pärjäämistä


    • Kouluttamaton kesäduunari saa 7,41e, mutta jo puolikkaalla koulutuksella eli ammattikoulu puolessa välissä saa sen 8,61e valmistumisen jälkeen palkka nousee ~10e. Huom ja koulutukseni ei ole hitsaaja vaan artesaani :)

    • Niinpä84

      Paskaraudan hitsaaja 5 vuotta, 15€/h puhelin etu. Välillä asennuskeikkaa... Kuluvan vuoden keski tuntipalkka 24.90€/h! Ylitöillä saa lisää rahaa, mutta peruspalkka on paska! Päijät-Häme.

      • hullut juoksee

        Miten helvetisti teet ylitöitä? en minä ainakaan 2 duunarin töitä tekis yhden duunarin palkalla..


    • nffkln

      kvl maksaa ryssillekkin yli 16e/h ja töitä riittää.

    • alipalkkaa

      hitsarina 16v perustuntipalkka 14 eur tunti, kta tuotantolisineen pikkasen yli 15 egee tunti. itäsuomessa

    • Tää kusimulkku valmistu 2 viikkoa sitten, ja palkka on 9,5e/h. Sopimuksen mukaan otetaan palkka uudelleen käsittelyyn koeajan jälkeen, jos työtilanne sallii jatkaa hommissa. Olen siis perus pajahirmu, eli hitsaan, koneistan ja valmistelen omat putket ja kepit työtä varten. Siihen päälle teen mahdolliset jigit yms. Teen pääasiassa pakkauskoneiden ja robottien runkojen osia.

    • easy or hard money

      Mistä lähtien käsityöstä on maksettu Suomessa (tai yleensä missään muuallakaan)? Ja kyllä, hitsaaminen on käsityötä.

      Kannattaa opiskella, että pääsee pelaamaan pasianssia toimiston puolelle, niin johan alkaa raha liikkua.

      • eihän se kannata

        Kyllä näissä käsitöissäkin sen 4000/ kuussa tienaa.

        Pitää kyllä osata tehdä vähän muitakin käsitöitä kun jotain v itun pasia ja anssia.


    • kjhgf5544

      noin 2vuotta sitte sain levyseppähitsaajan hommista vähä yli 18€/h ja työkokemusta oli vaa 5kk kyseisestä alasta

    • Pummejasatelee

      Luokka putkihitsari. Pk-seudulla vuosi tulot bruttona 55-70 t. riipuen ylitöitten määrästä.

    • Anonyymi

      Oon levyseppä-hitsaaja Tre-lla,kokemusta yli 6v...ja paska palkka mulla...15€....elikkä 1900 € netto kk.

    • Anonyymi

      Meidän yritysketju ei osta tuotteita/palveluja sellaiselta toimittajalta, josta ei olla varmoja tai tiedetä että työntekijät, tavara ja osaaminen on kotimaista 100%. Tämä ehkäisee myös osaltaan palkka-alea ja kannattaa muidenkin toimia samoin.

      Nuorille sanon että älkää missään herran nimessä lähtekö metallialalle ja pilatkoon ne vuokraukot mieluummin terveytensä kokonaan 10€/h palkalla. Tyhmäähän se tuollaisella korvauksella hankkia ammattitauti ALS, astmaa, ahtaumia jne jne jne. Lista on pitkä kuin nälkävuosi. Yleensä metalli on poikkeuksellisen tarkkaa työtä, vaatii pätevyyksiä ja kortteja. Joita pitää uusia jatkuvasti. Hitsauspätevyydet vanhenee työttömänä 6kk välein tai töissä yleensä 2v välein sama rumba taas pätevyyksiä kuviin/murrettavaksi. Toki ne voi olla toistaiseksi voimassaolevana, mutta lähestulkoon kaikki yritykset ei näin tee kuitenkaan. Työkortit sitten 5v välein.

      Eläminen on kallistunut ja palkat alentunut, niin jossakin mättää ja pahasti eli joku vie välistä ja miljardi tolkulla. Yleensä palkat ja eläminen pitäisi kulkea käsi kädessä tai palkan nousta helpottaakseen elämistä eikä toisinpäin.

      Sitten liikevaihdoilla puljaillaan yrityksissä miinuksille tarkoituksellisesti lisähankinnoilla yms, niin rekisteristä ei saa oikeaa kokonaiskuvaa yrityksen varallisuudesta ja voidaan sanoa että yrityksellä menee "huonosti". Tätähän me opeteltiin yrittäjäkoulutuksessakin. ;)

      • Anonyymi

        Fuck you


      • Anonyymi

        Juurikin näin, lisää kertomuksia paskoista työpaikoista.


    • Anonyymi

      Muutenkin kaikki epäreilua!Meille maksetaan 15€/h bruttona ja vuokra virollaisille 15 €h nettona. Vuokramiesten verot, polttoaineet ja asumisen maksaa heidän työnantaja. Perseestä touhu !

    • Anonyymi

      Se että saa hitsata on palkka. t.Purra

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe