natriumbentsoaatti ja E210-219

-R-

Sain juuri diagnoosin: allergia natriumbentsoaatille (E211)ja muille bentsoehapon johdannaisille (E210-219)

Sisältävätkö Alkon tuotteet natriumbentsoaattia? Tähänkö loppui punaviinin juominen...

18

13424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      aina parempi vaihtoehto.

      • -R-

        kiitos vast. :)


      • I--
        -R- kirjoitti:

        kiitos vast. :)

        Varsinkin tuota e 211 löytyy joka puolelta (tarkista tästä lähtien limsat, mehut ja siiderit, valmisruoat tarkkaan, niissä sitä on paljon.) Suosittelen luomuviinejä. Sulfiitteja on lähes kaikissa viineissä, (jos olet niille allerginen), mutta luomuviineissä ei ole!


    • Pikkujuttu

      No eihän tuo heikennä elämälaatua. Onhan niitä muitakin juomia.

      Minä sain hirvittävän päänsäryn aina punaviinistä. Sitten jo 15 vuotta sitten kuulin radiosta, että monet ovat allergisia punaviinin selvitysaineelle.
      Siinäkö se oli?

      Mutta en koe elämäni laadun siitä mitenkään kärsineen, kun olen luopunut punaviinistä. Myöhemmin tehtiin kyllä testikin, ja kyllähän se piti paikkansa. Mutta paljon suurempia ongelmia minulle tuottaa E621 joka tuli testissä kaikkein pahimmin esille, vaikeimmin allergiaa aiheuttavana.

      Se on jo suomalaisessa elintarvikekulttuurissa suuri rajottava tekijä. Suomalainen elintarviketeollisuus kun tunkee E621:stä melkein joka paikkaan.

      • vierailija

        Hei

        Olen itse bentsoe allergikko. Jos sinulla on E621 kanssa ongelmia, niin voinpa sanoa mistä kaikkialta mm bentsoejuttuja käytetään ja esim.E211/sodium bentsoate.
        Löytyy seuraavista:
        Lihat,kalat,jugurtit,mehut,mehutiivisteet,limpparit,jäätelöt,karkit,
        keksit,valmis leivonnaiset,valmis ruuat, einekset, leikkeleet.
        Ja sitten missä vielä lisää:
        Shamppoot,hoitoaineet,suihkugeelit,hammastahnat,pyykinpesu aineet,meikit,kynsilakat,hajuvedet.

        Eli sinun allergia rajoittaa ruokapuolta, bentsoe allergisen elämää rajoittuu myös henkilökohtaisen hygienin kanssa ja mm meikkejen.


    • josefina
    • helpompaa

      Nykyisin on onneksi paljon elintarvikkeita, joissa ei käytetä säilöntäaineita. Lisäaineyliherkkyyden kanssa oppii kyllä elämään. Itse luen ihan rutiininomaisesti tuoteselosteet ja suurimman osan tiedän entuudestaan.

      Punaviineissä sulfiittipitoisuus vaihtelee, valkoviineissä rikkiyhdisteitä on huomattavasti enemmän, sama taitaa koskea kuohuviinejä. Lähes kaikki makeat virvoitusjuomat sisältävät E211:tä, mutta sentään yksi cokismerkki on ja pari muuta limua, joissa ei ole.

      Oman kokemukseni perusteella kannattaa varoa kaikkia yliherkkyyttä aiheuttavia lisäaineita, jos kerta on jo herkistynyt jollekin aineryhmälle, vaikka ne muut eivät testeissä olisi vielä näkyneetkään. Sillä kun kerta on taipumusta, niin myöhemmin voi herkistyä, myös kosmetiikkatuotteiden säilöntäaineille, kuten minulle kävi.

      • piiskula

        Missä limsoissa ei löydy tuota allergisoivaa 211 lisäainetta? Kokeilisin minäkin jos pystyisin sitä nauttimaan...


      • ruusaheimari
        piiskula kirjoitti:

        Missä limsoissa ei löydy tuota allergisoivaa 211 lisäainetta? Kokeilisin minäkin jos pystyisin sitä nauttimaan...

        Hei!!

        Mitä oireita teillä yliherkillä on ollut?


      • minullakin
        ruusaheimari kirjoitti:

        Hei!!

        Mitä oireita teillä yliherkillä on ollut?

        Olen 37-v atoopikko. E211 yliherkkyys "laukesi" syksyllä Herkkumaan elefantti-juomasta. Oireina suun ympärillä ihottuma ja ihottumaläiskiä silmien ympärillä ja kaamea kutina. Allergialääkkeet ja kortisoni ei auta. Ainetta on mm. limuissa, marinadeissa, salaattikastikkeissa, säilykkeissä. "Ulkona" syöminen,valmisruokien tai valmiiksi marinoitujen ruokien käyttö haastavaa. Hese on poissa laskuista. ravintolat käyttävät paljon tuotteita, joissa ainetta on. Juomista cokis, vissyt ja tuoremehut käyvät. Olen odotellut aikaa ihopolille jo kolme kuukautta. Tuskin sinne edes pääsen, kun tämä ei uhkaa henkeä -vielä.

        Inhottava vaiva. Allergiat, infektio- ja iho-ongelmat ovat iän myötä vain lisääntyneet. Lääkärit nostelevat käsiään. Täytyisi olla lääkäri, että saisi oikeaa hoitoa tai edes diagnoosin! Kaikkea ei voi laittaa aina korvien välin syyksi. Sielläkin voi olla vikaa, vaan kun se vika ei yleensä nosta kutiavaa ihottaumaa tai kuumetta! Äitinä korostan vanhempien vastuuta hoidon vaatimisessa. Mitään ei saa, jos ei osaa vaatia, edes hotoa.


      • Nimetön
        piiskula kirjoitti:

        Missä limsoissa ei löydy tuota allergisoivaa 211 lisäainetta? Kokeilisin minäkin jos pystyisin sitä nauttimaan...

        Itsekkin sain hetki sitten tietää E211 allergiasta ja olen myös E 120 ja makeutusaine allergikko.
        Limut joissa ei ole E211 jotka olen löytänyt:
        Hartwallin seven up ja pepsi.ColaCola companyt Fanta,
        Olvin? Muumilimppari uusi metsämansikka.
        Ja tänään kaupassa osui silmään ulkomaalainen valmistaja joka olisi käynyt kanssa.
        Tiiviste mehuista olen löytänyt ainostaan Robinson sarjan joka ulkomaalainen jossa ei ole kyseistä säilönta-ainetta.
        Järjestään suomalaisissa tiivisteissä on E211.

        Isoilta firmoilta voi tiedustella mitkä heidän tuotteistaan käyvät ja mitkä eivät.
        Yllätyksellinen missä voi olla vielä tuota säilötänainetta on jopa jäätelöt/mehujäät.


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Itsekkin sain hetki sitten tietää E211 allergiasta ja olen myös E 120 ja makeutusaine allergikko.
        Limut joissa ei ole E211 jotka olen löytänyt:
        Hartwallin seven up ja pepsi.ColaCola companyt Fanta,
        Olvin? Muumilimppari uusi metsämansikka.
        Ja tänään kaupassa osui silmään ulkomaalainen valmistaja joka olisi käynyt kanssa.
        Tiiviste mehuista olen löytänyt ainostaan Robinson sarjan joka ulkomaalainen jossa ei ole kyseistä säilönta-ainetta.
        Järjestään suomalaisissa tiivisteissä on E211.

        Isoilta firmoilta voi tiedustella mitkä heidän tuotteistaan käyvät ja mitkä eivät.
        Yllätyksellinen missä voi olla vielä tuota säilötänainetta on jopa jäätelöt/mehujäät.

        Ulkona syöminen ja hana limut voi unohtaa ihan kokonaan jostain syystä vaikka kyseisen firman limut kävisivät järjestään heidän tiivisteitään löytyy kyseistä säilön ainetta.Esimerkkinä Fanta jossa ei ole pulloversiossa E 211 mutta tiiviste mitä mm saa hese yms niin siinä taas on.
        Raivostuttavaa tupla varmistamista varmaan koko loppu ikä.


    • Näppylänaama

      Minulle lääkäri sanoi, että viineissä ja siidereissä sekä maustetuissa juomissa voi olla tätä E210 ja E211 lisäainetta, eli bentsoehappoa ja suositteli juomaan olutta tai kirkkaita, jos haluaa juoda. Olin itsekin allergiatesteissä ja noille lisaäineille allerginen.

    • Ent. "Päävika"

      Hei!
      Kyllä saat heittää menemään viinit siiderit ja muutkin hedelmiä ja marjoja sisältävät alkojuomat. Alkoholi yleensäkin tekee mielen herkäksi se myös kiihdyttää allergisia reaktioita. Itsellä bentsoehappo todettiin iho-ongelmien, turvotuksen, palakurkussa, patti naamassa, urtikarian lähteeksi. Olin todella onnellinen kun sairaalasta päästyäni tiesin pahanolon aiheuttajan. Nyt vältän kaikkea benz liitteen sisältäviä aineita. Poikkeuksena tietysti mersedesbenz, siinäkin nahkaverhoilu voi kutittaa nenää. Vakava juttu ja vaikea selittää ystäville, tutuille ravintoloissa ja ruokapaikoissa lähes täysin mahdoton saada ruokaa, joka ei aiheuta oireita.

      • hörhö20

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00720
        Tuolla sanotaan näin:
        "Bentsoehappo ja bentsoaatit (E210–E213)
        Bentsoehappo ja bentsoaatit aiheuttavat iholle joutuessaan ei-allergista kosketusnokkosihottumaa. Syötyinä niistä ei ole haittaa."

        Miten on mahdollista, että arvostettu ja paljon luettu Terveyskirjasto sisältää tällaisen tiedon, vaikka näistä mainituista aineista todella tulee oireita myös syötyinä?


    • J.L.

      TEKOVIKA

      Olen yliherkkä Monille E-koodeille sekä kaikille hedelmille paitsi banaanille.Yliherkkyysoireina ovat ihottumaläiskät,sietämätön kutina silmien ympärillä yleensä aamuyöllä alkaen n. klo 4.Kestää muutaman tunnin.Kutina aiheuttaa vastustamattomam hieromisen silmiin,jonka jälkeen huomattava turvotus.Turvotukseen ei auta mikään voide/kortisoni t.m.s.Katson tarkkaan E-koodit ja mistä ne ovat valmistetut.Luomuruokakaan ei aina ole ratkaisu sillä niissä käytettävissä tuotteissa on aineita kuten esim.sitrus-ja vastaavat ym.jotka eivät ole sinällään normaalisti lisäaineita.Voit arvata,että ruokavalioni on erittäin suppea.
      Tässä olisi aihetta paljon enempäänkin mutta riittäköön tällä kertaa.
      Tunnistaako kukaan tällaista ilmiötä?Lääkärit eivät voi auttaa.

    • Heips!
      Itse olen sairastanut säilöntäaineallergiaa eli E 210 ja E 211 jo 14 vuotta. Allergiaa aiheuttavien aineiden lista on todella pitkä ja lisänä siihen tuli tänä kesänä mansikka ja viellä kotimainen.
      Oma allergiani on niin paha, että kannan mukanani epipeniä ja allergian tullessa päälle on hoitona soitto hälytyskeskukseen ja sitten makoillaan muutama tunti kortisooni tiputukseesa.
      Ja nyt pikkujoulun aikaan kannattaa ainakin unohtaa hehkuviini ja hehkuviiniglögi.
      Itsellä on ainoastaan pari glögiä mitä voin juoda ja toinen löytyy päivittäis ruokakaupasta ja toinen alkosta.
      Suolakurkut teen itse samoin hillot paitsi niitäkään ei enää ole montaa lajia mistä teen, ainoastaan vadelma tai omena.
      Ja kun se allergia minulle tulee niin olen koko kropalta täynnä punaisia läikkiä ja kurkku menee tukkoon eli tilanne on silloin todella paha.

    • turvallinen vai ?

      Sodium bentsoaattia on ostamassani meksikolaisessa chilikastikkeessa, voikohan sitä käyttääkään ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2894
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      539
      2755
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1887
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1704
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1362
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1154
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe