klitoriksen pienennys tarve??

äityliini1974

En oikein tiennyt mihin kategoriaan asiani kuuluisi...

Eli 9 -vuotiaalla tyttärelläni on pienestä lähtien ollut todella iso klitoris. Se roikkuu/työntyy esiin aika paljon häpyhuulien välistä.

Onko tällainen ihan normaalia?? Lähinnä näyttää kuin pienen pieni penis olisi häpyhuulien välissä =(

Pelkään vain että tytärtäni aletaan kiusata asian takia esim. liikunta tuntien jälkeen suihkussa tai uimahallissa.

Onko tuollaista isoa klitorista tarpeen leikata tai leikataanko niitä ylipäätään?

Kiitos jos joku osaa vastata!!

19

10567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaahas2

      Onko sinulla mitään tietoa mitä tuon klitoris on?
      Voihan sen leikata kuten joillain muslimeilla on tapana, mutta samalla lähtee tunto. On tytöllä sitten isona kivaa kun ei saa orgasmeja vaan sen takia ettei olisi kiusattu suihkussa/uimahallissa...

    • korjaa

      Eiköhän ikä korjaa ongelman. Kun tytön häpyhuulet kasvavat lisää niin eiköhän se tavallista isompi klitoriskin peity sopivasti.

      Toisaalta oletko tuosta "isosta" klitoriksesta puhunut lääkärin kanssa? Jos klitoris on todella suuri myös jonkinasteinen intersukupuolisuuskin voi olla kyseessä. Asiaatuntevan lääkärin pitäisi tietää miten se tutkitaan. Kannattaisi tutkia nyt kun tyttö on vielä nuori ettei sitten myöhemmin löydy muitakin vikoja sisäisistä sukuelimistä.

      • kyllä mennä

        näyttämään asiaa lastenlääkärille. Huolesi voi olla aiheeton, mutta voi olla toisinpäinkin. Parasta, että asiantuntija arvioi hoidontarpeen, kyllä niitä tosiaan tarvittaessa leikataan ja ihan onnistuneesti.


      • Jättäkää lapset rauhaan
        kyllä mennä kirjoitti:

        näyttämään asiaa lastenlääkärille. Huolesi voi olla aiheeton, mutta voi olla toisinpäinkin. Parasta, että asiantuntija arvioi hoidontarpeen, kyllä niitä tosiaan tarvittaessa leikataan ja ihan onnistuneesti.

        Perkele joissain maissa naisilta viedään klitoris ja sitä myöden mielenkiinto seksiä kohtaan. Sairasta edes miettiä moista leikkausta. Menkää hoitoon itse. Klitoris on hienoin asia mitä ikinä keksitty. Ilman sitä mieskin voi lopettaa elämisen.


    • niimpä häpyhuulten

      kehityksessä oli jäänyt jotenkin vajaaksi.Niimpä se väliliha,eli klitoris näkyi lapsena sieltä välistä,mutta kun tulin aikuisikään nämä ulommat häpyhuulet saivat myöskin enemmän lihaa ja vaiva hävisi itsestään.

      En usko että olisi mitään haittaa näyttää kuitenkin lääkärille,jos asia sinua tai tytärtäsi vaivaa,minua vaivasi jonkinverran lapsena,kun en muilla nähnyt sammanlaista.Itse olen nyt ihan normaali nainen ja kolmen lapsen äiti.

      Mutta kuten sanoit,voi leikkaus varmasti tulla tarvittaessa kysymykseen.Ei siinä todellakaan tarvitse koko häpykieltä viedä,kyllä ne lääkärit osaavat asiansa.

      Voihan olla niinkin,että hänellä tosiaan on molempia ilmentävät elimet,jotka sitten vasta murrosiässä osoittautuuvat,että kumpiko sieltä tulee esille.Lääkärin tutkimus osoittaa tämänkin.Lapsellahan voi olla esim,piilokivekset.

      Menkää ihmeessä tutkittamaan asia,mitä pikemmin,sen parempi.

      Jos lapsesi osoittautuu pojaksi,kannattaisi,jos suinkin on mahdollista,lapsen tähden muuttaa kokonaan paikkakuntaa ja alkaa ihan uusi elämä,nimen vaihtoineen ja muine tarvittavine toimenpiteineen.

      Näin olisi helpompi tottua uuteen asiaan.

      • epäselvää...

        tekstiä tältä kirjoittajalta, mutta ei kannata pelästyä. Anatomia ei taida tälle kolmen lapsen äidille olla ihan tiedossa. Ensinnäkin väliliha ja klitoris ovat täysin eri asia, häpykieli onkin ihan outo elin.

        Tuossa lopussa kirjoittaja viittasi intersukupuolisuuteen. Siitä saa tietoa ainakin seuraavista osoitteista:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Intersukupuolisuus http://www.seta.fi/transtukipiste/intersukupuolisuus/ Jälkimmäinen palvelin näytti juuri nyt olevan kumossa, mutta sieltä saa ilmeisesti tarkimman tiedon Suomessa intersukupuolisuudesta.

        Vaikka kirjoittaja jo pelotteli paikkakunnalta muuttamisella ym. siihen ei kannata uskoa. Itse olen transsukupuolinen, joka on korjannut sukupuolensa, eikä minun ole tarvinnut muuttaa paikkakuntaa asun jopa samassa asunnossakin ja muut ihmiset ovat suhtautuneet minuun hyvin. Ei intersukupuolisuuskaan ole mikään rankka asia, mikäli sellainen ilmenee lapsella syntyessä tai myöhemmin. Mikäli lapsi on pystynyt elämään noinkin vanhaksi, ongelmia ei todennäköisesti tule myöhemminkään. Jos em. tyttö ei ole osoittanut poikamaisia ominaisuuksia, ei sukupuolenkorjausta tarvita, vain tarvittavat leikkaukset ja mahdollinen hormonihoito tulevaisuudessa.

        Ei kannata pelotella ihmisiä, koska asia ei ole mitenkään varma. Tutkimuksilla voidaan asia varmistaa, eikä se silloinkaan ole mikään maailmanloppu. Mikäli intersukupuolisuus löytyy, apua ja lisätietoa saa myös Potilasyhdistys Trasekista http://www.trasek.net


      • eli klitoris?

        Nyt puhut kyllä ihan levottomia. Ehkä kannattaisi jättää neuvomiset niille, joilla on edes ihmisen anatomian perusteet hallussa.


      • valaisee
        eli klitoris? kirjoitti:

        Nyt puhut kyllä ihan levottomia. Ehkä kannattaisi jättää neuvomiset niille, joilla on edes ihmisen anatomian perusteet hallussa.

        "Väliliha (lat. perineum) on sukupuolielinten ja peräaukon välissä lantiopohjassa sijaitseva alue. Naisilla väliliha on peräaukon ja häpyalueen, miehillä peräaukon ja kivespussin välissä."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Väliliha

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Klitoris

        ;-)


      • Keskos lapsi

        Anteeksi virheeni?

        Mutta ei todellakaan ole hallussa kaikki suomen kielen hienoudet,kun olen asunut ulkomailla jo melkein 30 vuotta,niin pakostakin jotakin pääsee unohtumaan,

        ymmärrän nyt että suomessa todella tarkoitetaan ihan määrättyä paikkaa sillä "välilihalla",

        eikä se tietenkään tarkoita sitä lihaa,joka suojaa siinä häpyhuulien välissä olevaa klitorista.

        Anteeksi vielä kerran tyhmyyteni?

        Tarkoitukseni oli kuitenkin ihan hyvä ja auttavainen.

        Me olemme ja saammekin olla yksilöitä,mutta toiset lapset voivat olla joskus aika armottomia.

        Senvuoksi on todella tärkeää että otat asianyuntijaan,eli lääkäriin yhteyttä.Hän kyllä varmaankin osaa neuvoa edelleen!


      • Lapset kunniaan

        Kun lapsi on aikuinen hän voi päättää itse mitä haluaa sukupuoleltaan. Onnellisuus ei ole kiinni onko sinulla iso klitoris vai sekä pillu että kyrpä. Sairasta alkaa leikkelemään lapsia.


    • Vaahteran lehti

      Kuinka iso klitoris tällä hetkellä on? Useita senttejä? Hankaako pikkuhousuihin? Ja onko tytöllä alkanut vielä murrosikä vai onko vielä ihan lapsi?

      Mulla on aina ollut iso klitoris ja jo ihan pikkutyttönä sen kärki näkyi häpyhuulten välistä. Homma vaivasi mua varsinkin murrosiän alussa kun silloin tietysti tuli vertailtua itseä muihin tyttöihin. Isompi ongelma oli kuitenkin se että klitoris hankasi koko ajan pikkuhousuihin ja murrosiässä tulehduksia alkoi olla vähän väliä. Lopulta päädyttiin leikkaukseen jossa klitorista ja häpyhuulia korjattiin sen verran että hankaus loppui. Periaatteessa olisi voinut kai korjautua itsestäänkin murrosiässä kun häpyhuulten muoto muuttuu. Mulla ei leikkauksesta ole ongelmia tullut eli tunto on säilynyt ja kaikki on ihan ok!

      Vaivaako asia tyttöä itseään? Jos vaivaa tai jos on vähänkään riskiä että hankaa pikkuhousuihin niin kannattaa ehdottomasti käydä näyttämässä lääkärille. Ei välttämättä koululääkärille koska kokemusta vastaavasta ei välttämättä ole mutta jollekin erikoislääkärille (gynekologi, kirurgi) joka osaa kunnolla arvioida tilanteen. Jos haluat jutella asiasta lisää niin voit laittaa myös mailia vaahteranlehti (at) netti.fi

      • odottaa....

        kunnes tyttö on kykeneväinen itse päättämään omasta kehostaan. Olisi se julmaa että tyttö 16 vuotiaana ymmärtäisi, mitä klitoriksella tehdään ja sitten tajuaisi että äiti pakotti leikkaukseen ja nyt ei ole tuntoa ollenkaan.

        Pystyisitkö itse elämään sen tiedon kanssa, että olet mahdollisesti tuhonnut tyttäresi seksuaalisuuden? Ja aiheuttanut jatkuvia kipuja?

        Itse en halua minkäänlaista teräesinettä jalkojeni väliin ikinä, vaikka sellainen varmaan joskus tapahtuu, jos lapsia meinaan hankkia.

        Käsittämättömän myönteistä ajattelua klitoriksen silpomisesta. Mahdatteko itse tietää mistä puhutte?

        Anna tytön itse päättää, ettei tehdä mitään täysin peruuttamatonta sen takia että äidin mielestä tytöllä on penis. Voihan se nyt olla isokokoinen mutta entäs 10 vuoden päästä, kun tyttö on täysin kehittynyt naiseksi?

        Jos sinulla olisi poika, ja pojalla isokokoinen penis 10 vanhana, menisitkö leikkauttamaan siitä osan pois? Vain sen takia että se on "väärän kokoinen"?


      • Heteroäijä

        Iso klitoris on mielestäni kaunis. Naisen pillu on kaunis. Joskus vaan karvat peittävät kauniin pillun ihanine muotoineen ja poimuineen. Pillu on karvattomana suloinen. Ja tarkoitan aikuisen naisen kaunista pillua!!!!!!!!!


    • äityliini1974

      Kiitos kaikille vastanneille!!

      Lapseni tuntuu ja näyttää olevan ihan täysi tyttö, joten en tuosta inter- jutusta osaa sanoa. Murroskä ei vielä ole alkanut =)

      Muutama vuosi sitten neuvolalääkäriltä asiaa kyselin ja sanoi vain että " me ihmiset ollaan erilaisia"

      Tyttöä itseään ei asia ole vaivannut, eikä tulehduksiakaan ole ollut, eli klitoriksen pää ei ilmeisesti hankaa pikkuhousuihin.

      MISSÄÄN NIMESSÄ en halua tyttäreni klitorista silpoa tai aiheuttaa hänelle ongelmia seksuaalisuuden kanssa myöhemmin. Siksi asiaa täällä kyselin, kun tahdoin tietää onko vain osittainen pienentäminen mahdollista, JOS tarve tulee...

      Taidan odottaa nyt jonkin aikaa tyttären kasvamista/vanhenemista, josko "ongelma" poistuisi itsestään. Mikäli ei, niin otan yhteyttä asiantuntijalääkäriin.

      Nimittäin, tuollainen erilaisuus (iso, roikkuva klitoris) voi sen suhteen vaikuttaa lapsen myöhempään seksualisuuteen/ haitata sitä jos jossain vaiheessa huomaa olevansa erilainen kuin muut kaverit ja joutuvansa vielä pilkan kohteeksi sen vuoksi.

      Tyttäreni parasta ajattelen...en estetiikkaa vaan henkistä puolta.

      • Äityliinille

        Tyttäresi sukupuolielimet ovat sellaiset kuin ovat - turha siitä tehdä ongelmaa, lapset ovat nimittäin hyvin herkkiä vaistoamaan vanhempiensa ajatukset: jos lapsesi huomaa jatkuvan huolestuneen ilmeen, joka kerta kun katselet hänen jalkoväliään esim. saunassa tai suihkussa, hän kyllä rupeaa huolestumaan itsekin ja ihmettelemään, että "mitäs vikaa minun jalkovälissäni nyt on, kun äidillä noin huolestunut ilme aina naamalla?". Ja silloin todelliset ongelmat vasta alkavatkin. Lisäksi, jos tytärtäsi yritettäisi koulussa ruveta kiusaamaan asian vuoksi, niin mitään parempaa suojaa hänellä ei voisi takataskussaan olla kuin varmuus siitä, että oma keho on ok. Sinä olet kuitenkin tyttäresi maailma vielä tässä vaiheessa ja sinun sanasi hänelle lopullinen totuus. Tiedän, ettet halua opettaa hänelle totuutta, jonka mukaan hän olisi jotenkin vääränmallinen.

        Lääkäri, jolle olet jo asiasta puhunut oli aivan oikeassa: olemme kaikki erilaisia ja hän nyt vaan sattuu olemaan isolla klitoriksella varustettu. Mitä luultavammin aika tulee tuotakin näkyä kuitenkin muuttamaan hänen sukupuolielintensä kehittyessä. Ja miten, eikös toivottaisi, että jos hänellä on oikein suuri klitoris, että hänellä olisi siinä siten enemmän hermopäätteitäkin ja hänen tulevaisuuden seksielämänsä oikein superia? ;D


      • Toinen äiti
        Äityliinille kirjoitti:

        Tyttäresi sukupuolielimet ovat sellaiset kuin ovat - turha siitä tehdä ongelmaa, lapset ovat nimittäin hyvin herkkiä vaistoamaan vanhempiensa ajatukset: jos lapsesi huomaa jatkuvan huolestuneen ilmeen, joka kerta kun katselet hänen jalkoväliään esim. saunassa tai suihkussa, hän kyllä rupeaa huolestumaan itsekin ja ihmettelemään, että "mitäs vikaa minun jalkovälissäni nyt on, kun äidillä noin huolestunut ilme aina naamalla?". Ja silloin todelliset ongelmat vasta alkavatkin. Lisäksi, jos tytärtäsi yritettäisi koulussa ruveta kiusaamaan asian vuoksi, niin mitään parempaa suojaa hänellä ei voisi takataskussaan olla kuin varmuus siitä, että oma keho on ok. Sinä olet kuitenkin tyttäresi maailma vielä tässä vaiheessa ja sinun sanasi hänelle lopullinen totuus. Tiedän, ettet halua opettaa hänelle totuutta, jonka mukaan hän olisi jotenkin vääränmallinen.

        Lääkäri, jolle olet jo asiasta puhunut oli aivan oikeassa: olemme kaikki erilaisia ja hän nyt vaan sattuu olemaan isolla klitoriksella varustettu. Mitä luultavammin aika tulee tuotakin näkyä kuitenkin muuttamaan hänen sukupuolielintensä kehittyessä. Ja miten, eikös toivottaisi, että jos hänellä on oikein suuri klitoris, että hänellä olisi siinä siten enemmän hermopäätteitäkin ja hänen tulevaisuuden seksielämänsä oikein superia? ;D

        Jos klitoris ei hankaa pikkuhousuihin eikä tyttö itse ole asiasta huolissaan niin eipä kai silloin ole syytä sen kummempaa tehdä. Jos haluat vielä lääkärin mielipiteen asiaan niin kannattaa käydä näyttämässä niin kauan kuin tyttö ei ole vielä murrosiässä. Omalla tytöllä jouduttiin tutkimaan alapäätä muista syistä kun tyttö oli 12 vuotias ja keskellä pahinta murrosikää, ja monet itkut tyttö itki ku ujosteli ja pelkäsi siinä iässä niin kovasti lääkärin tutkimusta ja riisumista.

        Murrosikä voi hyvinkin korjata asiaa kun tytön häpyhuulet kasvaa ja muuttaa muotoaan. Ja sitten kun karvoitus kasvaa niin peittää se varmaan sen verran ettei ainakaan koulussa tarvitse ujostella. Voisit tietysti puhua opettajalle ihan huomaamattomasti ettei tytön tarvitsisi käydä uimassa tai liikunnan jälkeen suihkussa ennen kuin murrosikä on alkanut ja karvoitusta sen verran ettei enää näy niin pahasti. Ja oman perheen kesken ei kannata asiasta tehdä numeroa. Onko tytöllä muuten siskoja tai veljiä? Jos näin on niin silloin pitää olla vähän valppaana ettei sisko tai veli täräytä mitään oudon näköisestä pimpistä saunassa yms.

        Mutta tosiaan toivotaan että homma korjaantuu aikanaan ja tyttö ei jutusta pahemmin kärsi. Sinänsähän juttu on kyllä ihan luonnollinen mutta pienet lapset toisilleen joskus aika julmia..


    • Mies, joka tykkää antaa suu...

      Älkää vaan lapselta viekö klitorista perkele. Auikuisena hän tulee vihaamaan teitä. Sitäpaitsi iso klitoris takaa naiselle paremman nautinnon. Varsinkin kun me miehet tykätään antaa naisille suuseksiä kunhat pillukarvat on ajeltu. Iso klitoris kunniaan!

      • 1!!

        juuri karvoituksen alta sojottava klitorishan se kiihottaa on kiihottavaa imeskellä,nuoleskella kypsännaisen karvakolmion alta sojottavaa klitorista.

        "naiset nyt haluttaa"


    • anna?!!

      kasvaa vaan kyllä ne pojat isompana osaavat sen kaa vehata1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe