Monta pikku pulmaa!

Paljon kysymyksiä!!!

Hei kaikille!

Minulla olisi aika monta kysymystä jotka askarruttaa mieltäni. Omistan 2 kääpiökania, oikein ihania ovat. Mutta niihin kysymyksiin:

1. Saako kanille antaa kesäkurpitsaa?

2. Mitä puun oksia kaneille voi antaa. Itse annan omenapuunoksia ja haapaa. Hieman kuusta, ja pikkuisen koivua, sekä pajua. Mutta saako antaa jalostettuja puita. Meillä komeilee tuossa pihassa 2 isoa Balsakuusta (en ole varma miten kirjoitetaan). Puut ovat siis kuusia, mutta pehmeä neulaisia. Saako kaneille antaa sellaisia? Entäs muut puut, mitä muita saa antaa?

3. Mistä mahtoi johtua kun ihana Mustikka poika rupesi laihtumaan? Laihtui vain. Olin juuri soittamassani eläinlääkärille, mutta lihotus kuuri auttoi. Kani lihosi taas normaaliksi. Mutta rupesi laihtumaan jälleen. Nyt kani on ollut jo kauan normaali. Ruokaa on aina riittävästi. Heinmää, pellettejä, puun oksia, vettä, iltaisin tuoreruokaa ym. Jokin vakava sairausko? Kani on ollut siis iahn normaalisssa painossa, ihan tukeva ja vankka taas...Huolestuttaa niin kovasti.

4. Saako kanien kopisssa käyttää valkoista lastulevyä? Sisältääkö myrkyllisiä kemikaaleja, joista voi olla vaaraa kanille, kun jyrsii levyä?

5. Kuinka huolissaan pitää olla jos kani yskii? Meillä tämä samainen Mustikka yksii joskus. Ravistelee päätä ja yskii. Sitten juo vaan päälle. Olen todella huolissani koko Mustikasta. Olin täsätkin soittamassa juuri eläinlääkärille, kun tapa loppui. Pitkän ajan jälkeen kani yksi taas eilen hieman. Kani on ollut koko elämänsä ihan virkeä, ei siinä mitään. Ainoa mikä on joskus normaalista poikkeavaa on papanat. Ne ovat normaalia pienempiä joskus. (kanit asuvat navetassa, jossa on päivisin yli 10 astetta lämmintä ja öisin on n. 6 astetta)

6.Eihän kanille saa antaa kuivattuja herneitä? (sellaisia kun kylvetään keväisin maahan) Kun ihmettelen vaan kun niiitä on siemensekoituksessa, jota annoin kaneille kun olivat lihotuskuurilla. Nypin sieltä sekoituksista pois mm. maissin siemenet, auringonkukan siemenet, herneet ym.

Lisää kysymysksiä oli, mutta en muista nyt niitä kaikkia. Toivoisin, että mahd. moni vastailisi. Mutta en kaipaa yhtään arvostelijoiden viestiä.

Ystävällisin terveisin pirteiden kanien, Mustikan ja Mintun omistaja.

15

1877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjuu

      1. Kanille ei mielellään kesäkurpitsaa, mutta jos haluat antaa, niin ihan maistiainen vain :)

      2. Hmm.. Nuo mitä mainitsit on just ne perus, hyviä eikä mitään vaaroja. Ite en menis antamaan mitään ulkomaalaisia/vieraita/jalostettuja puita, pärjäävät vallan hyvin noilla suomalaisilla peruspuilla.

      3. Aika oudon kuuloista. Voipi olla että kanilla on matoja? Ostappa apteekista matolääkettä ja koita jos auttaa.

      4. Meillä ainakin on valkoista lastulevyä, ei ole maistunut pahemmin, hiukan nirhaistu nurkasta. Ei mun käsittääkseni ole mitään vaarallista.

      5. Tuossa saattaa olla flunssa/vilustuminen, mutta sinuna veisin kanin eläinlääkäriin ihan vain vaikkapa perustarkastuksele ja juttelisin el.lääkärin kanssa asiasta.

      6. Hyvin tehty. Ite en syötä siemenseosta yhtään juuri tästä syystä. Herneitä, ei kiitos sanoo meidänkin puput =)

    • peppimaaria

      Tuosta laihtumis- ja yskimisongelmasta tuli mieleen, että mitä jos kaneilla on matoja? Silloin ilmenee juuri laihtumista, ja tietyn tyyppiset madot viihtyy myös keuhkoissa, jolloin saattaa ilmetä yskimistä. Sinuna siis kokeilisin matolääkettä ensimmäisenä, mikäli kaneja ei ole madotettu. Konsultoisin kyllä varmaan eläinlääkäriä vielä varmuuden vuoksi.

      • Paljon kysymyksiä!!!

        Hei!

        Minäkin mietin kyllä noita matoja kanin kohdalla, mutta se ei tuntunut luontevalta. Kanin maha ei ole turvoksissa, eikä ulosteessa näy mitään poikkeavaa. Noista keuhkoissa elävistä madoista en ole kyllä kuullutkaan.

        Mutta aijon kokeilla matolääkettä. Minkäverran ja miten sitä kannattaisi antaa. Kanin paino on n. 1 200 kg.

        Mustikka poika on leikkauksen jälkeen hieman rauhoittunut ja antaa jo vähän käsitellä, kun ennen silittäminenkin oli mahdotonta. Kesy kani on kyllä ja tykkää muuten touhuamisesta ja huomiosta, mutta kun tuo käsittely ei ole kanista vieläkään kovin hauskaa, eli siinä matolääkkeen antamisessa on pieni pulma. Joten miten annan matolääkkeen? En haluaisi menettää kaniin sitä "yhteyttä" kun yhteispelimme sujuu jo aika hyvin. Toista kaneista saa pitää sylissä ja käsitellä. Miksei toisella kanilla ole näitä samoja oireita. Eikö luulisi, että molemmilla olisi näitä ongelmia?

        Pitänee koittaa ottaa eläinlääkäriin yhteyttä.


      • samaa mieltä

        Meiäkään kani ei koskisi edes kuivattuun maissiin ja herneisiin ym vastaavaan siemensekoituksissa olevaan.. ja kannattaa pysyä tutuissa puulajeissa tuossa oksa-jutussa.


    • [JuuBa]

      3. Kanillasi saattaa olla vain huonoja päivä kun hän ei syö. On ihmisilläkin päiviä kun ruoka ei maita yhtään


      6.Meidän kani syö ainakin kuivattuja herneitä
      Auringonkukan siemenet lihottavat kania (olen kuullut)

      • ...

        En uskoisi tähän teoriaan, kanit harvemmin paastoavat ellei ole esim. hammaspiikkejä tai vakavampaa


    • mä!!

      mitä siitä seuraa jos antaa kesäkurpitsaa?? :)

      • Oikeaa tietoa

    • ken tietää?

      Moi kaikki:) eli oma kanini on luppakorva eikä vielä edes 1 vuotta vanha. Päästän Honeyn(tarkoitan kaniani) aina joka päivä vapaaksi, mutta aina juostessaan se röhkii. Mistä tämä voisi johtua? Jos joku osaa auttaa ni tulkaa juttelee:)

      • Etenkin urokset röhkii eräänlaisena kosintaäänenä, mutta myös naaraat tekee sitä. Ihan normaalia siis :)


    • Tiuhti yskii

      Hmp.. Olen hieman huolissani Tiuhti- kääpiölupasta.
      Hän on yskii yleensä kerran päivässä tai vähemmän.
      Tiuhti täyttää marraskuussa 1v.
      Mutta ei ole kipeä sillä ei ole ollut ulkona.. Saisinko kysyä mikä tässä on kyse?
      Yskiminen kuullostaa: ''thiu'', joltain tuollaselta. Hän yskäsee jotenkin nenällä.
      Olisiko tässä joku allergia? Tiuhtin häkki on peilin edessä, melkein olohuoneen puolella ,lähellä on eteinen.
      Apuja?

    • Kanittttttrrtdzg

      No jos on eteinen tai ikkuna lähellä niin kyllä voi olla flunssa kun ikkunoistakin tulee pieni veto sisälle

    • Tiuhti yskii

      Mutta mitä minä voisin sitten tehdä?
      Ikkunoita emme pidä auki.

    • Äskeinen

      Ei se siitä että vaikuta että pitääkö niitä auki koska niistä kuitenkin tulee sisälle pieni veto. Ja käytä e-lääkärissä jos ei helpotu

      • Äskeistä

        Selvä.
        Mutta tiuhtilla on ollut tämä n. 3-4kk.. En ole vain huolestunut, tänäänkin kun oli nukkumassa, niin nukkuessaan, niin kuulin:'' nhöf''


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe