Stressihermon salpausleikkaus (Privatix)!

Punaposki

Moi!

Onko kellään kokemusta ko. leikkauksesta? Tekikö sen Timo Telaranta? Auttoiko se ja mihin vaivaan?
Minun pngelmani on punastelu, joka todella rajoittaa jo elämääni. Terapiasta eikä lääkitysestä ole ollut tarvittavaa apua ja siksi harkitsenkin nyt stressihermon salpausta. Vähän vaan pelottaa...jos jokin meneekin pieleen?
Kuulisin mielelläni kokemuksia, kiitos!

77

23180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tehty

      n.10 v sitten.Itselläni ei ollut apua paitsi että käsien hikoilu loppui,punastelu jäi.Mutta jos harkitset niin kokeile kunnolla vaikutuksia koepuudutuksen jälkeen...jollet huomaa mitään apua niin älä mene leikkaukseen !!

      • punaposki

        Privatix-kotisivuila lukee, että joku x-henkilö olisi tehnyt tästä väitöskirjan ja sen tulosten mukaan salpaus auttaa 9/10 potilaista. Ilmeisesti tehoa on paranneltu vuosien saatossa? Toki väikkäri voi olla Telarannan itsensä tilaama? , mutta epäilen. Siksi rohkenen uskoa, että suurinta osaa leikkaus auttaisi. harmi, ettei sinulle tapahtunut niin.


      • punastelija
        punaposki kirjoitti:

        Privatix-kotisivuila lukee, että joku x-henkilö olisi tehnyt tästä väitöskirjan ja sen tulosten mukaan salpaus auttaa 9/10 potilaista. Ilmeisesti tehoa on paranneltu vuosien saatossa? Toki väikkäri voi olla Telarannan itsensä tilaama? , mutta epäilen. Siksi rohkenen uskoa, että suurinta osaa leikkaus auttaisi. harmi, ettei sinulle tapahtunut niin.

        Tehtiinkö sinullekin koepuudutus? Toimiko se sinulla?


      • aina on toivoa
        punastelija kirjoitti:

        Tehtiinkö sinullekin koepuudutus? Toimiko se sinulla?

        punastumiseen se auttaa mutta mutta hikoilu on inhottavaa:(:(


      • Orbotti
        aina on toivoa kirjoitti:

        punastumiseen se auttaa mutta mutta hikoilu on inhottavaa:(:(

        Mahdollinen hikoilun loppuminen tekeen elämästä helvetin, liikunta ja saunomiset muuttuvat todella tukaliksi, eikä keho kestä enää edes helteitä.


    • kypsä

      Moi!

      Oot kirjoittanut tän aika päiviä sitten ootkohan mahdollisesti ollut jo siellä leikkauksessa?
      Ise miettiny samaa vaihtoehtoa tähän ikuiseen punasteluun kun ei mikään auta! Olis kiva kuulla kokemuksia asiasta...

      • punaposki

        Hei!
        Olen menossa nyt marraskuussa toimenpiteeseen. Voin tulla sitten kertomaan lisää! Leikkaus on 14.11.


      • kypsä
        punaposki kirjoitti:

        Hei!
        Olen menossa nyt marraskuussa toimenpiteeseen. Voin tulla sitten kertomaan lisää! Leikkaus on 14.11.

        sehän on hyvä juttu, toivottavasti toimii!
        Mul olis tämmönen tyhmä kysymys että onko sulla joku yksityinen sairasvakuutus? Toimenpideaikas kallis.haluisin vaan tietää korvaako se vakuutus sen leikkauksen? tietämätön kun oon......


      • punaposki
        kypsä kirjoitti:

        sehän on hyvä juttu, toivottavasti toimii!
        Mul olis tämmönen tyhmä kysymys että onko sulla joku yksityinen sairasvakuutus? Toimenpideaikas kallis.haluisin vaan tietää korvaako se vakuutus sen leikkauksen? tietämätön kun oon......

        Mulla on vakuutus Fenniassa, mutta se ei korvaa toimenpidettä. Onhan se kallis, mutta onneksi tilanteemme on nyt sellainen, että saan maksettua koko summan omasta pussista (myytiin kämppä, jäi ylimääräistä). Olisin joka tapauksessa ottanut sitten lainaa pankista ja maksellut sitä sitten pienissä erissä pois. Sen verran tärkeältä tuntuu päästä tästä vaivasta eroon! Jotkut vakuutusyhtiöt saattavat korvata leikkauksen ja siis pitää olla se sairasvakuutus tietty ko.yhtiössä.

        palaamisiin!


      • Läikkä
        punaposki kirjoitti:

        Hei!
        Olen menossa nyt marraskuussa toimenpiteeseen. Voin tulla sitten kertomaan lisää! Leikkaus on 14.11.

        Eli ilmoittelethan sitten miten meni ja miten vaikutti... josko sitten itekki innostuis operaatiosta.


      • punaposki
        Läikkä kirjoitti:

        Eli ilmoittelethan sitten miten meni ja miten vaikutti... josko sitten itekki innostuis operaatiosta.

        Moi ja kiitos...mutta valitettavasti sain tulehdukden käteeni enkä päässyt operaatioon. Sain uuden ajan 28.11. eli silloin uusintayritys...


      • Läikkä
        punaposki kirjoitti:

        Moi ja kiitos...mutta valitettavasti sain tulehdukden käteeni enkä päässyt operaatioon. Sain uuden ajan 28.11. eli silloin uusintayritys...

        Ja uudestaan... eli huomiselle onnea ja toivotaan parasta kaikin puolin!!!


      • punaposki
        Läikkä kirjoitti:

        Ja uudestaan... eli huomiselle onnea ja toivotaan parasta kaikin puolin!!!

        Moi!
        Olin siis keskiviikkona salpauksessa ja toimenpide meni hyvin. Vielä en osaa sanoa vaikutuksista, mutta hieman osviittaa olen jo saanut muutamasta tilanteesta tämän päivän aikana, jolloin yleensä olisin punastunut, mutta nyt en! Ehkä kuvittelen klipsine auttavan tai ehkä ne todella auttavat! Menen ensi viikolla uuteen työpaikkaan ja siellä varsinainen 'tulikoe' sitten tulee eteen.

        Toimenpiden meni ohi nopeasti, nukutuksessa. Heräsin ja oli jotain kiua rintalastassa ja selässä, mutta kipulääkkeillä sain/saan ne kuriin. Nyt 2 vrk tähystyksestä ei kipuja juuri enää ole ja voin tehdä asioita normaalisti. Vielä syön varm vuoksi Panacodia 3x vrk.

        Netissä on todella vähän kokemuksia tai kirjoituksia aiheesta. Monilla palstoilla puhutaan vääriä asioita, joihin ei siis kannatta uskoa. Tähystys siis tapahtuu rintojen sivuilta, EI PÄÄSSÄ, kuten moni luulee. Klipsit tulevat siis rintaonteloon, ei aivoihin:) Mitään ei leikata poikki vaan stressihermo ainoastaan puristetaan kiinni. Klipsit voidaan myös poistaa, joten toimenpide ei ole peruuttamaton.

        Minun vieressäni sairaalassa makasi 3 muuta saman toimenpiteen käynyttä aikuista. Meitä oli siis sen päivän aikana 4! Tri Telarannan mukaan salpauksia tehdäänkin n.200 vuodessa eli kyse ei ole mitenkään harvinaisesta toimenpiteestä (kuten jollain saiteilla väitetään).

        Voin tulla kertomaan kuulumisia myöhemminkin; onko apua, haittavaikutuksia, yms.

        Olen itse käyttänyt lääkkeitä ja käynyt terapiassa enkä koe tätä asiaa mitenkään huonompana vaihtoehtona, päinvastoin. Mielluummin olen syömättä pillereitä ja säästän terapiakuluissa, jos tästä suinkin vaan on helpostusta elämääni!
        t. punaposki (toiv ex)


      • Kuupajones
        punaposki kirjoitti:

        Moi!
        Olin siis keskiviikkona salpauksessa ja toimenpide meni hyvin. Vielä en osaa sanoa vaikutuksista, mutta hieman osviittaa olen jo saanut muutamasta tilanteesta tämän päivän aikana, jolloin yleensä olisin punastunut, mutta nyt en! Ehkä kuvittelen klipsine auttavan tai ehkä ne todella auttavat! Menen ensi viikolla uuteen työpaikkaan ja siellä varsinainen 'tulikoe' sitten tulee eteen.

        Toimenpiden meni ohi nopeasti, nukutuksessa. Heräsin ja oli jotain kiua rintalastassa ja selässä, mutta kipulääkkeillä sain/saan ne kuriin. Nyt 2 vrk tähystyksestä ei kipuja juuri enää ole ja voin tehdä asioita normaalisti. Vielä syön varm vuoksi Panacodia 3x vrk.

        Netissä on todella vähän kokemuksia tai kirjoituksia aiheesta. Monilla palstoilla puhutaan vääriä asioita, joihin ei siis kannatta uskoa. Tähystys siis tapahtuu rintojen sivuilta, EI PÄÄSSÄ, kuten moni luulee. Klipsit tulevat siis rintaonteloon, ei aivoihin:) Mitään ei leikata poikki vaan stressihermo ainoastaan puristetaan kiinni. Klipsit voidaan myös poistaa, joten toimenpide ei ole peruuttamaton.

        Minun vieressäni sairaalassa makasi 3 muuta saman toimenpiteen käynyttä aikuista. Meitä oli siis sen päivän aikana 4! Tri Telarannan mukaan salpauksia tehdäänkin n.200 vuodessa eli kyse ei ole mitenkään harvinaisesta toimenpiteestä (kuten jollain saiteilla väitetään).

        Voin tulla kertomaan kuulumisia myöhemminkin; onko apua, haittavaikutuksia, yms.

        Olen itse käyttänyt lääkkeitä ja käynyt terapiassa enkä koe tätä asiaa mitenkään huonompana vaihtoehtona, päinvastoin. Mielluummin olen syömättä pillereitä ja säästän terapiakuluissa, jos tästä suinkin vaan on helpostusta elämääni!
        t. punaposki (toiv ex)

        Näköjään tuo aikaisempi ketju suljettiin mihin kirjotin kokemuksista. Sulkeeko Terveystalo tämänkin ketjun? ;D


      • Kuupajones
        punaposki kirjoitti:

        Moi!
        Olin siis keskiviikkona salpauksessa ja toimenpide meni hyvin. Vielä en osaa sanoa vaikutuksista, mutta hieman osviittaa olen jo saanut muutamasta tilanteesta tämän päivän aikana, jolloin yleensä olisin punastunut, mutta nyt en! Ehkä kuvittelen klipsine auttavan tai ehkä ne todella auttavat! Menen ensi viikolla uuteen työpaikkaan ja siellä varsinainen 'tulikoe' sitten tulee eteen.

        Toimenpiden meni ohi nopeasti, nukutuksessa. Heräsin ja oli jotain kiua rintalastassa ja selässä, mutta kipulääkkeillä sain/saan ne kuriin. Nyt 2 vrk tähystyksestä ei kipuja juuri enää ole ja voin tehdä asioita normaalisti. Vielä syön varm vuoksi Panacodia 3x vrk.

        Netissä on todella vähän kokemuksia tai kirjoituksia aiheesta. Monilla palstoilla puhutaan vääriä asioita, joihin ei siis kannatta uskoa. Tähystys siis tapahtuu rintojen sivuilta, EI PÄÄSSÄ, kuten moni luulee. Klipsit tulevat siis rintaonteloon, ei aivoihin:) Mitään ei leikata poikki vaan stressihermo ainoastaan puristetaan kiinni. Klipsit voidaan myös poistaa, joten toimenpide ei ole peruuttamaton.

        Minun vieressäni sairaalassa makasi 3 muuta saman toimenpiteen käynyttä aikuista. Meitä oli siis sen päivän aikana 4! Tri Telarannan mukaan salpauksia tehdäänkin n.200 vuodessa eli kyse ei ole mitenkään harvinaisesta toimenpiteestä (kuten jollain saiteilla väitetään).

        Voin tulla kertomaan kuulumisia myöhemminkin; onko apua, haittavaikutuksia, yms.

        Olen itse käyttänyt lääkkeitä ja käynyt terapiassa enkä koe tätä asiaa mitenkään huonompana vaihtoehtona, päinvastoin. Mielluummin olen syömättä pillereitä ja säästän terapiakuluissa, jos tästä suinkin vaan on helpostusta elämääni!
        t. punaposki (toiv ex)

        punaposki satuikko samaan heräämöön? ryynäsit lattialle siinä vieres? :D


      • Läikkä
        punaposki kirjoitti:

        Moi!
        Olin siis keskiviikkona salpauksessa ja toimenpide meni hyvin. Vielä en osaa sanoa vaikutuksista, mutta hieman osviittaa olen jo saanut muutamasta tilanteesta tämän päivän aikana, jolloin yleensä olisin punastunut, mutta nyt en! Ehkä kuvittelen klipsine auttavan tai ehkä ne todella auttavat! Menen ensi viikolla uuteen työpaikkaan ja siellä varsinainen 'tulikoe' sitten tulee eteen.

        Toimenpiden meni ohi nopeasti, nukutuksessa. Heräsin ja oli jotain kiua rintalastassa ja selässä, mutta kipulääkkeillä sain/saan ne kuriin. Nyt 2 vrk tähystyksestä ei kipuja juuri enää ole ja voin tehdä asioita normaalisti. Vielä syön varm vuoksi Panacodia 3x vrk.

        Netissä on todella vähän kokemuksia tai kirjoituksia aiheesta. Monilla palstoilla puhutaan vääriä asioita, joihin ei siis kannatta uskoa. Tähystys siis tapahtuu rintojen sivuilta, EI PÄÄSSÄ, kuten moni luulee. Klipsit tulevat siis rintaonteloon, ei aivoihin:) Mitään ei leikata poikki vaan stressihermo ainoastaan puristetaan kiinni. Klipsit voidaan myös poistaa, joten toimenpide ei ole peruuttamaton.

        Minun vieressäni sairaalassa makasi 3 muuta saman toimenpiteen käynyttä aikuista. Meitä oli siis sen päivän aikana 4! Tri Telarannan mukaan salpauksia tehdäänkin n.200 vuodessa eli kyse ei ole mitenkään harvinaisesta toimenpiteestä (kuten jollain saiteilla väitetään).

        Voin tulla kertomaan kuulumisia myöhemminkin; onko apua, haittavaikutuksia, yms.

        Olen itse käyttänyt lääkkeitä ja käynyt terapiassa enkä koe tätä asiaa mitenkään huonompana vaihtoehtona, päinvastoin. Mielluummin olen syömättä pillereitä ja säästän terapiakuluissa, jos tästä suinkin vaan on helpostusta elämääni!
        t. punaposki (toiv ex)

        Mukava kuulla, että kaikki sujui hyvin. Mielelläni kuulisin jatkossakin miten menee ja onko ollut apua. Kun sitä aikaa oon varaamassa, ehkä... Eli palaillaan!


      • punaposki
        Kuupajones kirjoitti:

        Näköjään tuo aikaisempi ketju suljettiin mihin kirjotin kokemuksista. Sulkeeko Terveystalo tämänkin ketjun? ;D

        No kerrohan uudelleen nuo kokemuksesi:)


      • punaposki
        Kuupajones kirjoitti:

        punaposki satuikko samaan heräämöön? ryynäsit lattialle siinä vieres? :D

        Siis juu, sähän oot sä! Joka jäit sinne yöksi ja kirosit mutsilles puhelimeen;)

        Kerro vaan kokemuksistas, miten voit ja onks auttanu?


      • Kuupajones
        punaposki kirjoitti:

        Siis juu, sähän oot sä! Joka jäit sinne yöksi ja kirosit mutsilles puhelimeen;)

        Kerro vaan kokemuksistas, miten voit ja onks auttanu?

        Joo sama tyyppi. Onneks jouduin jäämään, oli aika paska olo, mut hyvät sapuskat ja telkku ni mikäs siin :D
        Leikkaus auttoi, juuri niinkuin pitikin, vähän aristaa vielä mut eiköhän tämä tästä.


      • punaposki
        Kuupajones kirjoitti:

        Joo sama tyyppi. Onneks jouduin jäämään, oli aika paska olo, mut hyvät sapuskat ja telkku ni mikäs siin :D
        Leikkaus auttoi, juuri niinkuin pitikin, vähän aristaa vielä mut eiköhän tämä tästä.

        Mul oli tänään eka duunipäivä. Aamupalaveri meni hienosti, ei mitään jännitystä/punastumista:) Mutta iltapäivällä tuli takapakkia, kahvipöydässä:( Vähänkö vitutti.

        En tiedä, ootko halukas kertomaan, mut olis kiva kuulla omasta 'vaivastas' ja et miksi hakeuduit Telarannalle.

        Mulla särkee vielä selkää ja kainaloiden kohdilta on arkana. Rintalihakset on vähän puutuneet. Muuten voin toimia ihan normisti.

        Kiva, et sulla hyvä fiilis! Mä toivon, et kunto oireet tästä häviäis ainaki suurimmaksi osaksi...


      • Läikkä
        punaposki kirjoitti:

        Mul oli tänään eka duunipäivä. Aamupalaveri meni hienosti, ei mitään jännitystä/punastumista:) Mutta iltapäivällä tuli takapakkia, kahvipöydässä:( Vähänkö vitutti.

        En tiedä, ootko halukas kertomaan, mut olis kiva kuulla omasta 'vaivastas' ja et miksi hakeuduit Telarannalle.

        Mulla särkee vielä selkää ja kainaloiden kohdilta on arkana. Rintalihakset on vähän puutuneet. Muuten voin toimia ihan normisti.

        Kiva, et sulla hyvä fiilis! Mä toivon, et kunto oireet tästä häviäis ainaki suurimmaksi osaksi...

        Mitä tarkoitit ku kerroit, et tuli iltapäiväl takapakkia?


      • punastuja m-84
        punaposki kirjoitti:

        Moi!
        Olin siis keskiviikkona salpauksessa ja toimenpide meni hyvin. Vielä en osaa sanoa vaikutuksista, mutta hieman osviittaa olen jo saanut muutamasta tilanteesta tämän päivän aikana, jolloin yleensä olisin punastunut, mutta nyt en! Ehkä kuvittelen klipsine auttavan tai ehkä ne todella auttavat! Menen ensi viikolla uuteen työpaikkaan ja siellä varsinainen 'tulikoe' sitten tulee eteen.

        Toimenpiden meni ohi nopeasti, nukutuksessa. Heräsin ja oli jotain kiua rintalastassa ja selässä, mutta kipulääkkeillä sain/saan ne kuriin. Nyt 2 vrk tähystyksestä ei kipuja juuri enää ole ja voin tehdä asioita normaalisti. Vielä syön varm vuoksi Panacodia 3x vrk.

        Netissä on todella vähän kokemuksia tai kirjoituksia aiheesta. Monilla palstoilla puhutaan vääriä asioita, joihin ei siis kannatta uskoa. Tähystys siis tapahtuu rintojen sivuilta, EI PÄÄSSÄ, kuten moni luulee. Klipsit tulevat siis rintaonteloon, ei aivoihin:) Mitään ei leikata poikki vaan stressihermo ainoastaan puristetaan kiinni. Klipsit voidaan myös poistaa, joten toimenpide ei ole peruuttamaton.

        Minun vieressäni sairaalassa makasi 3 muuta saman toimenpiteen käynyttä aikuista. Meitä oli siis sen päivän aikana 4! Tri Telarannan mukaan salpauksia tehdäänkin n.200 vuodessa eli kyse ei ole mitenkään harvinaisesta toimenpiteestä (kuten jollain saiteilla väitetään).

        Voin tulla kertomaan kuulumisia myöhemminkin; onko apua, haittavaikutuksia, yms.

        Olen itse käyttänyt lääkkeitä ja käynyt terapiassa enkä koe tätä asiaa mitenkään huonompana vaihtoehtona, päinvastoin. Mielluummin olen syömättä pillereitä ja säästän terapiakuluissa, jos tästä suinkin vaan on helpostusta elämääni!
        t. punaposki (toiv ex)

        Moi, hieno homma jos salpaus auttaa, toivottavasti minullekkin. mille tasolle salpaus tehtiin sulle? itellä on tämä leikkaus edessä jos vaan uskallan mennä sinne.


      • punaposki
        punastuja m-84 kirjoitti:

        Moi, hieno homma jos salpaus auttaa, toivottavasti minullekkin. mille tasolle salpaus tehtiin sulle? itellä on tämä leikkaus edessä jos vaan uskallan mennä sinne.

        Ja hei, mikset uskaltaisi? Mitä pelkäät? Itse toimenpidettä vai jotain muuta? Kerro, ehkä voin lievittää pelkojasi.

        P-P


      • punastuja m-84
        punaposki kirjoitti:

        Ja hei, mikset uskaltaisi? Mitä pelkäät? Itse toimenpidettä vai jotain muuta? Kerro, ehkä voin lievittää pelkojasi.

        P-P

        Moi, kai se suurin pelko on se leikkaus ja sen sivuvaikutukset. oon vasta menossa sinne ensikäynille tampereelle. ikinä kun ei ole edes tarvinu tikata niin nyt suoraan leikkaukseen ja vähän pistää pelottamaan :)


      • punastuja m-84
        punaposki kirjoitti:

        Ja hei, mikset uskaltaisi? Mitä pelkäät? Itse toimenpidettä vai jotain muuta? Kerro, ehkä voin lievittää pelkojasi.

        P-P

        Moi, kai se suurin pelko on se leikkaus ja sen sivuvaikutukset. oon vasta menossa sinne ensikäynille tampereelle. ikinä kun ei ole edes tarvinu tikata niin nyt suoraan leikkaukseen ja vähän pistää pelottamaan :)


      • punaposki
        punastuja m-84 kirjoitti:

        Moi, kai se suurin pelko on se leikkaus ja sen sivuvaikutukset. oon vasta menossa sinne ensikäynille tampereelle. ikinä kun ei ole edes tarvinu tikata niin nyt suoraan leikkaukseen ja vähän pistää pelottamaan :)

        Moro

        Ymmärrän, että leikkaus pelottaa. Mutta tosiasiassahan se ei ole edes leikkaus vaan tähystys. Toki siinäkin mennään ihon läpi ja haava tulee, mutta ei todellakaan mikään massiivinen operaatio. Sä meet sairaalaan aamulla, puet kaavun päälles, Telaranta tulee vielä juttelemaan ja sitten ootkin valmis leikkaussaliin. Sut nukutetaan, se ei tunnu miltään (oikeestaan magee fiilis) ja kun heräät, kaikki on ohi. Voi olla vähän huono olo, ei välttämättä. Mun vieressä oli 3 muuta samassa operaatiossa ja olin ainoa, joka voi huonosti (oksensi).Kotiin lähdin jo 15 maissa ip, kun aamujunalla täältä pk-seudulta Treelle läksin.
        Kotona sitten kipulääkkeen turvin pärjäilin ihan ok, rinnassa arkuutta oli ehkä viikon verran. Mulla tosin kaksi pientä lasta, joita piti kannella enkä saanu kunnolla levätyksi.

        Viikko toimenpiteestä oli saunassa, kaksi viikkoa kävin jumpassa ja salilla. Haavat parani hyvin.

        Älä siis pelkää, hyvin se menee!

        P-P


      • punastuja m-84
        punaposki kirjoitti:

        Moro

        Ymmärrän, että leikkaus pelottaa. Mutta tosiasiassahan se ei ole edes leikkaus vaan tähystys. Toki siinäkin mennään ihon läpi ja haava tulee, mutta ei todellakaan mikään massiivinen operaatio. Sä meet sairaalaan aamulla, puet kaavun päälles, Telaranta tulee vielä juttelemaan ja sitten ootkin valmis leikkaussaliin. Sut nukutetaan, se ei tunnu miltään (oikeestaan magee fiilis) ja kun heräät, kaikki on ohi. Voi olla vähän huono olo, ei välttämättä. Mun vieressä oli 3 muuta samassa operaatiossa ja olin ainoa, joka voi huonosti (oksensi).Kotiin lähdin jo 15 maissa ip, kun aamujunalla täältä pk-seudulta Treelle läksin.
        Kotona sitten kipulääkkeen turvin pärjäilin ihan ok, rinnassa arkuutta oli ehkä viikon verran. Mulla tosin kaksi pientä lasta, joita piti kannella enkä saanu kunnolla levätyksi.

        Viikko toimenpiteestä oli saunassa, kaksi viikkoa kävin jumpassa ja salilla. Haavat parani hyvin.

        Älä siis pelkää, hyvin se menee!

        P-P

        Moi, Hei kiitos paljon sulle tiedoistasi ja rohkasusta. Kyllä minäkin sen operaation varmaan sitte selviän.


      • ota selvää
        punaposki kirjoitti:

        Moi!
        Olin siis keskiviikkona salpauksessa ja toimenpide meni hyvin. Vielä en osaa sanoa vaikutuksista, mutta hieman osviittaa olen jo saanut muutamasta tilanteesta tämän päivän aikana, jolloin yleensä olisin punastunut, mutta nyt en! Ehkä kuvittelen klipsine auttavan tai ehkä ne todella auttavat! Menen ensi viikolla uuteen työpaikkaan ja siellä varsinainen 'tulikoe' sitten tulee eteen.

        Toimenpiden meni ohi nopeasti, nukutuksessa. Heräsin ja oli jotain kiua rintalastassa ja selässä, mutta kipulääkkeillä sain/saan ne kuriin. Nyt 2 vrk tähystyksestä ei kipuja juuri enää ole ja voin tehdä asioita normaalisti. Vielä syön varm vuoksi Panacodia 3x vrk.

        Netissä on todella vähän kokemuksia tai kirjoituksia aiheesta. Monilla palstoilla puhutaan vääriä asioita, joihin ei siis kannatta uskoa. Tähystys siis tapahtuu rintojen sivuilta, EI PÄÄSSÄ, kuten moni luulee. Klipsit tulevat siis rintaonteloon, ei aivoihin:) Mitään ei leikata poikki vaan stressihermo ainoastaan puristetaan kiinni. Klipsit voidaan myös poistaa, joten toimenpide ei ole peruuttamaton.

        Minun vieressäni sairaalassa makasi 3 muuta saman toimenpiteen käynyttä aikuista. Meitä oli siis sen päivän aikana 4! Tri Telarannan mukaan salpauksia tehdäänkin n.200 vuodessa eli kyse ei ole mitenkään harvinaisesta toimenpiteestä (kuten jollain saiteilla väitetään).

        Voin tulla kertomaan kuulumisia myöhemminkin; onko apua, haittavaikutuksia, yms.

        Olen itse käyttänyt lääkkeitä ja käynyt terapiassa enkä koe tätä asiaa mitenkään huonompana vaihtoehtona, päinvastoin. Mielluummin olen syömättä pillereitä ja säästän terapiakuluissa, jos tästä suinkin vaan on helpostusta elämääni!
        t. punaposki (toiv ex)

        ota selvää missä vaiheessa klipsit täytyy poistaa jos tuleekin tilanne että haluaa ne poistattaa


    • toivoa on aina

      Hei kaikki!

      Olen käynyt salpauksessa kohta kolme vuotta sitten. Hikoilu lähti lähes kokonaan ja punastuminenkin suurimmaksi osaksi. Punastuminen on kuitenkin hieman palautunut, mutta on nykyään ns. normaalia.

      Joten, leikkauksesta on ollut hyötyä. Siksi siti tavallaan suosittelen. Mutta..

      Ehdottomasti pitää mennä myös psykoterapiaan puhumaan koko tilanteesta! Ainakin minulla punastuminen vaikutti koko persoonallisuuteeni eikä punastumisen väheneminen vaikeiden aikoijen vaikutusta poista. On todella tärkeää käydä kaikki asiat läpi ja vahvistua ja kasvaa niissä kipeissä asioissa, vaikka oireita ei einää ulospäin yhtä paljon näkyisikään.

      Vaikka oma kokemukseni leikkauksesta on melko positiivinen, olen kuitenkin lukenut monista huonoista kokemuksista leikkauksesta. Joten kannattaa keskustella omasta tilanteesta huolella Privatix-henkilökunnan kanssa.

      Tsemppiä kovasti kaikille. Muistakaa, että toivoa on aina.

      • punaposki

        Kiitos kokemuksistasi! Mun elämä on kyllä muuttunut 90%:sti parempaan suuntaan salpauksen ansioista. On aivan upeeta, kun ei tarvitse enää miettiä, missä ja milloin ja kelle voin sanoa mitään, etten lehahda tulipunaiseksi. Nyt teen sellaista duunia, jossa joudun puhumaan jopa 6 hengen porukassa ASIAA ja kaikki siis kuuntelee mua. Ennen leikkausta en olisi koskaan ikinä maailmassa voinut kuvitellakaan istuvani pyöreän pöydän ääressä palaveeraamassa asiantuntijoiden kanssa tiedostaen, että jokainen silmäpari tuijottaa minua ja arvioi sanomisiani. Nyt se onnistuu: sydän ei hakkaa eikä muljahtete, naama ei helota kirkkaan punaisena eikä kädet tai ääni tärise lainkaan. Olen rentoutunut ja itsevarma.

        Mä kävin aikoinani terapiassa, mutten koe tarvitsevani sitä nyt. Mun ongelma on yksinkertaisesti ratkaistu. Mä en tiedä, mistä punastelu joskus alkoi, mutta herkkänä ihmisenä siitä tuli kierre, josta ei päässyt irti. Mulla ei ole mitään traumoja lapsuudessa tms vaan olen aina saanut tukea ja kannustusta vanhemmiltani jne.

        Ainoa negatiivinen asia tässä on, että kainalot ja jalkapohjat hikoavat enemmän. Se ei silti ole mitään verrattuna siihen entiseen panikointiin ja elämänhalun kaventumiseen punastelun myötä. Nyt mun elämä on mallillaan ja olen siitä ikinonnellinen.


      • punastelija
        punaposki kirjoitti:

        Kiitos kokemuksistasi! Mun elämä on kyllä muuttunut 90%:sti parempaan suuntaan salpauksen ansioista. On aivan upeeta, kun ei tarvitse enää miettiä, missä ja milloin ja kelle voin sanoa mitään, etten lehahda tulipunaiseksi. Nyt teen sellaista duunia, jossa joudun puhumaan jopa 6 hengen porukassa ASIAA ja kaikki siis kuuntelee mua. Ennen leikkausta en olisi koskaan ikinä maailmassa voinut kuvitellakaan istuvani pyöreän pöydän ääressä palaveeraamassa asiantuntijoiden kanssa tiedostaen, että jokainen silmäpari tuijottaa minua ja arvioi sanomisiani. Nyt se onnistuu: sydän ei hakkaa eikä muljahtete, naama ei helota kirkkaan punaisena eikä kädet tai ääni tärise lainkaan. Olen rentoutunut ja itsevarma.

        Mä kävin aikoinani terapiassa, mutten koe tarvitsevani sitä nyt. Mun ongelma on yksinkertaisesti ratkaistu. Mä en tiedä, mistä punastelu joskus alkoi, mutta herkkänä ihmisenä siitä tuli kierre, josta ei päässyt irti. Mulla ei ole mitään traumoja lapsuudessa tms vaan olen aina saanut tukea ja kannustusta vanhemmiltani jne.

        Ainoa negatiivinen asia tässä on, että kainalot ja jalkapohjat hikoavat enemmän. Se ei silti ole mitään verrattuna siihen entiseen panikointiin ja elämänhalun kaventumiseen punastelun myötä. Nyt mun elämä on mallillaan ja olen siitä ikinonnellinen.

        Mä olen miettiny salpausta,mut se on hurjan kallis. Ajattelin mennä kysyy pankisa lainaa,niin saakohan tuollaiseen lainaa,vai pitäisikö hakea sitä "johku muuhun",onko kellään kokemusta tästä asiasta?


      • punaposki
        punastelija kirjoitti:

        Mä olen miettiny salpausta,mut se on hurjan kallis. Ajattelin mennä kysyy pankisa lainaa,niin saakohan tuollaiseen lainaa,vai pitäisikö hakea sitä "johku muuhun",onko kellään kokemusta tästä asiasta?

        moi
        Mä hain ainaki pankista lainaa, ei ne juuri mitään kyselleet, jos on talous kunnossa. Sovin järkevät maksuerät/kk ja ne on ihan tyytyväisiä. Mikset voisi sanoa suoraan syytä?

        Minusta leikkaus ei ole kallis, kun vertaa esim. kauneusleikkauksiin ( silikonit tms)- moni kärsii esim. isosta nenästä tai liian pienistä rinnoista ja menee leikkauttamaan ne. Kukin tekee elämästään juuri sellaisen, kun haluaa. Minusta salpaus (jos se onnistuu) voi oikeesti pelastaa ihmisen hengen tai ainakin mielenterveyden eikä sitä voi rahassa mitata...


      • punastelija
        punaposki kirjoitti:

        moi
        Mä hain ainaki pankista lainaa, ei ne juuri mitään kyselleet, jos on talous kunnossa. Sovin järkevät maksuerät/kk ja ne on ihan tyytyväisiä. Mikset voisi sanoa suoraan syytä?

        Minusta leikkaus ei ole kallis, kun vertaa esim. kauneusleikkauksiin ( silikonit tms)- moni kärsii esim. isosta nenästä tai liian pienistä rinnoista ja menee leikkauttamaan ne. Kukin tekee elämästään juuri sellaisen, kun haluaa. Minusta salpaus (jos se onnistuu) voi oikeesti pelastaa ihmisen hengen tai ainakin mielenterveyden eikä sitä voi rahassa mitata...

        Onko sulla ollut vielä jotain oireita salpauksen jälkeen? Esim huonoa oloa?


      • punaposki
        punastelija kirjoitti:

        Onko sulla ollut vielä jotain oireita salpauksen jälkeen? Esim huonoa oloa?

        Moi
        Ekat pari viikkoa oli rintalihakset kipeenä, mutta ei muuta oiretta. Tietty nukutuksen jälkeen heti voin pahoin, mutta se meni alle vuorokaudessa ohi. Ei oo muuta oiretta, mistä tietäs, että jotain on tehty, kun se hikoilemisen lisääntyminen ja leposykkeen lasku. Ennen leposyke oli noin 60-85, nyt se on 50-55.


      • punastelija
        punaposki kirjoitti:

        Moi
        Ekat pari viikkoa oli rintalihakset kipeenä, mutta ei muuta oiretta. Tietty nukutuksen jälkeen heti voin pahoin, mutta se meni alle vuorokaudessa ohi. Ei oo muuta oiretta, mistä tietäs, että jotain on tehty, kun se hikoilemisen lisääntyminen ja leposykkeen lasku. Ennen leposyke oli noin 60-85, nyt se on 50-55.

        Kiva,ettei ole mitään oireita jäänyt,paitsi tietty tuo hikoilu.Entä kun on leposyke niin alhainen,onko se kuitenki ihan ok? Urheiletko,lenkkeiletkö?Vaikuttaako se sellaseen?
        Mä kun käyn lenkillä,niin poset on tulipunaset pari tuntia lenkin jälkeen,tai salilla en viitsi ees käydä,kun posket punottaa niin kauheesti!
        Kiva kun kerrot täällä kokemuksistasi!


      • punaposki
        punastelija kirjoitti:

        Kiva,ettei ole mitään oireita jäänyt,paitsi tietty tuo hikoilu.Entä kun on leposyke niin alhainen,onko se kuitenki ihan ok? Urheiletko,lenkkeiletkö?Vaikuttaako se sellaseen?
        Mä kun käyn lenkillä,niin poset on tulipunaset pari tuntia lenkin jälkeen,tai salilla en viitsi ees käydä,kun posket punottaa niin kauheesti!
        Kiva kun kerrot täällä kokemuksistasi!

        heips
        mä käyn salilla ja jumpissa, ennen harrastin itsepuolustuslaleja. oon siis ollut aina suht hyvässä kunnossa fyysisesti. nyt se syke vaikuttaa silleen, että syke ei nouse urheillessa läheskään niin korkeelle kun yleensä. 160 sykettä on nykyisin vaikea tavoittaa. eikä naamakaan punoita samalla tavalla yhtään.

        tosin, se urheilusta johtuva punoitus kasvoilla on ihan eri puna kun se, mikä johtuu sosiaalisista peloista ja jännityksestä. mulla on luonnostaankin ns. couperosa-iho (googleta, jos et tiedä mikä se on) ja naama punoittaa helposti muutenkin esim. saunan jälkeen tai pakkasella. (verisuonet pinnassa)

        sykkeenlasku ei ole haitannut elämääni mitenkään, kivempi urheillakin, kun ei sydän hakkaa tuhatta ja sataa koko ajan:D

        ootko menossa salpaukseen/harkitsemassa/käynyt jo?


      • punastelija
        punaposki kirjoitti:

        heips
        mä käyn salilla ja jumpissa, ennen harrastin itsepuolustuslaleja. oon siis ollut aina suht hyvässä kunnossa fyysisesti. nyt se syke vaikuttaa silleen, että syke ei nouse urheillessa läheskään niin korkeelle kun yleensä. 160 sykettä on nykyisin vaikea tavoittaa. eikä naamakaan punoita samalla tavalla yhtään.

        tosin, se urheilusta johtuva punoitus kasvoilla on ihan eri puna kun se, mikä johtuu sosiaalisista peloista ja jännityksestä. mulla on luonnostaankin ns. couperosa-iho (googleta, jos et tiedä mikä se on) ja naama punoittaa helposti muutenkin esim. saunan jälkeen tai pakkasella. (verisuonet pinnassa)

        sykkeenlasku ei ole haitannut elämääni mitenkään, kivempi urheillakin, kun ei sydän hakkaa tuhatta ja sataa koko ajan:D

        ootko menossa salpaukseen/harkitsemassa/käynyt jo?

        Joo,mulla myös couperosa iho. Mä haluisin mennä salpaukseen,mut rahotusongelmia on. Olen yksityisellä työssä,joten pankki ei halua antaa tuota summaa lainaan,(ilman takauksia,joita mulla ei ole),ehkä voisin saada sen jostain muusta rahotuksesta,mutta se tulee sit kyl puolet kallimmaksi! Mut ilmeisesti menen,makso mitä makso,vaik sitä tietty mietin,että jos se sit ei mun kohdal onnaaka!


      • toivoa on aina
        punaposki kirjoitti:

        Kiitos kokemuksistasi! Mun elämä on kyllä muuttunut 90%:sti parempaan suuntaan salpauksen ansioista. On aivan upeeta, kun ei tarvitse enää miettiä, missä ja milloin ja kelle voin sanoa mitään, etten lehahda tulipunaiseksi. Nyt teen sellaista duunia, jossa joudun puhumaan jopa 6 hengen porukassa ASIAA ja kaikki siis kuuntelee mua. Ennen leikkausta en olisi koskaan ikinä maailmassa voinut kuvitellakaan istuvani pyöreän pöydän ääressä palaveeraamassa asiantuntijoiden kanssa tiedostaen, että jokainen silmäpari tuijottaa minua ja arvioi sanomisiani. Nyt se onnistuu: sydän ei hakkaa eikä muljahtete, naama ei helota kirkkaan punaisena eikä kädet tai ääni tärise lainkaan. Olen rentoutunut ja itsevarma.

        Mä kävin aikoinani terapiassa, mutten koe tarvitsevani sitä nyt. Mun ongelma on yksinkertaisesti ratkaistu. Mä en tiedä, mistä punastelu joskus alkoi, mutta herkkänä ihmisenä siitä tuli kierre, josta ei päässyt irti. Mulla ei ole mitään traumoja lapsuudessa tms vaan olen aina saanut tukea ja kannustusta vanhemmiltani jne.

        Ainoa negatiivinen asia tässä on, että kainalot ja jalkapohjat hikoavat enemmän. Se ei silti ole mitään verrattuna siihen entiseen panikointiin ja elämänhalun kaventumiseen punastelun myötä. Nyt mun elämä on mallillaan ja olen siitä ikinonnellinen.

        Moi Punaposki!:)

        Mulla tuli niin iloinen olo, kun luin sun viestin! Tiedän ja muistan hyvinkin, miten suuri muutos salpaus kuitenkin oli ja voi sitä elämäniloa, jonka se kaikki muutos sai aikaan! Tuntui, että sai olla just sellainen kuin olisi aina halunnut!

        Mulla tuli kuitenkin jossain vaiheessa salpauksen jälkeen, kun koin jotain pieniä punastumisen tuntemuksia sellainen pelko, että mitä jos kaikki taas palautuu ja oon taas kohta samassa inhottavassa tilanteessa. Sitten tarkkailin paljon itseäni peileistä joka paikassa ja joskus koin punastuvankin (ja kyllä punastuinkin). Jotenkin ahdistuin taas kun kaikki se alkuvaiheen vapaus oli hieman kadonnut ja olin todella pettynyt. Sain masennuslääkettä ja se auttoi: olin taas vapaa, vaikka punastuminen oli tuntemuksineen hieman palautunut. Lopetin lääkkeet noin vuoden käytön jälkeen ja ahdistuin täysin! Silloin päätin hakea (vanhempieni lähes käskystä) psykoterapiaan, jossa olen nyt käynyt reilut puoli vuotta. Lisäksi jatkoin lääkitystä. Taas meni paremmin (koko viime syksy) ja päätin taas kokeilla lääkkeiden lopettamista. No samalla tavalla siinä kävi kuin viimeksi, ehkä vielä vähän pahemminkin. Reilun kuukauden olin todella ahdistunut ja punastuminenkin tuntui lisääntyvän. Tällä hetkellä lääkkeitä otetaan taas ja tuntuu, että vähän paremmin taas menee. Terapiassa aion käydä ainakin kaksi vuotta ehkä kolmannenkin. SIellä ei ole selvinnyt mitään traumoja lapsuudesta ym., mutta pyrkimykseni on vavhistua siellä niin, että en ahdistu hieman takaisin tulleesta punastumisesta ja sen tunteista. Uskon, että loppujen lopuksi siihen pääsen - ilman lääkkeitäkin.

        Haluan vain tällä kokemuksieni kirjoituksella sanoa, että vaikka punastuminen hieman palautuisi, niin ei punastuminen varmastikaan mene niin pahaksi kuin se josksus oli! Että sitä ei kannata pelätä. Ja myös, että muitakin keinoja päästä eteenpäin on. Itse olen niin kriittinen itseni suhteen, että pienikin vika minulle (kuten nyt tämä punastumisen osittainen palautuminen) saa minut ahdistuneeksi ja masentuneeksi. Mutta onneksi kaikki eivät ole niin tarkkoja itsensä suhteen kuin minä! Yritänkin päästä siitä eroon..Nyt terapialla ja lääkkeillä. Jotenkin siellä taustalla mulla on jotain tällaisia itseä hyvin arvostelevia ajatuksia.

        Mutta kaikkea hyvääkin on tästä prosessista seurannut. Olen paljon läheisempi vanhempieni kanssa ja hyväksyn toisten vajaavuksia paljon paremmin. Osaan myös nauttia elämän pienistä asioista. Ja olen myös päässyt lähemmäksi Jumalaa. Koen, että kaikkia meidän asiat on Hänen käsissään ja Hän meitä auttaa omalla tavallaan. (Pieni julistus tähän loppuun..hehe :))

        Voikaa hyvin kaikki ja krijotelkaa ajatuksianne. Aina joskus tulee täällä käytyä vähän kohtalotovereiden kokemuksia lukemassa.

        Hyvää kevättä!:)


      • punaposki
        toivoa on aina kirjoitti:

        Moi Punaposki!:)

        Mulla tuli niin iloinen olo, kun luin sun viestin! Tiedän ja muistan hyvinkin, miten suuri muutos salpaus kuitenkin oli ja voi sitä elämäniloa, jonka se kaikki muutos sai aikaan! Tuntui, että sai olla just sellainen kuin olisi aina halunnut!

        Mulla tuli kuitenkin jossain vaiheessa salpauksen jälkeen, kun koin jotain pieniä punastumisen tuntemuksia sellainen pelko, että mitä jos kaikki taas palautuu ja oon taas kohta samassa inhottavassa tilanteessa. Sitten tarkkailin paljon itseäni peileistä joka paikassa ja joskus koin punastuvankin (ja kyllä punastuinkin). Jotenkin ahdistuin taas kun kaikki se alkuvaiheen vapaus oli hieman kadonnut ja olin todella pettynyt. Sain masennuslääkettä ja se auttoi: olin taas vapaa, vaikka punastuminen oli tuntemuksineen hieman palautunut. Lopetin lääkkeet noin vuoden käytön jälkeen ja ahdistuin täysin! Silloin päätin hakea (vanhempieni lähes käskystä) psykoterapiaan, jossa olen nyt käynyt reilut puoli vuotta. Lisäksi jatkoin lääkitystä. Taas meni paremmin (koko viime syksy) ja päätin taas kokeilla lääkkeiden lopettamista. No samalla tavalla siinä kävi kuin viimeksi, ehkä vielä vähän pahemminkin. Reilun kuukauden olin todella ahdistunut ja punastuminenkin tuntui lisääntyvän. Tällä hetkellä lääkkeitä otetaan taas ja tuntuu, että vähän paremmin taas menee. Terapiassa aion käydä ainakin kaksi vuotta ehkä kolmannenkin. SIellä ei ole selvinnyt mitään traumoja lapsuudesta ym., mutta pyrkimykseni on vavhistua siellä niin, että en ahdistu hieman takaisin tulleesta punastumisesta ja sen tunteista. Uskon, että loppujen lopuksi siihen pääsen - ilman lääkkeitäkin.

        Haluan vain tällä kokemuksieni kirjoituksella sanoa, että vaikka punastuminen hieman palautuisi, niin ei punastuminen varmastikaan mene niin pahaksi kuin se josksus oli! Että sitä ei kannata pelätä. Ja myös, että muitakin keinoja päästä eteenpäin on. Itse olen niin kriittinen itseni suhteen, että pienikin vika minulle (kuten nyt tämä punastumisen osittainen palautuminen) saa minut ahdistuneeksi ja masentuneeksi. Mutta onneksi kaikki eivät ole niin tarkkoja itsensä suhteen kuin minä! Yritänkin päästä siitä eroon..Nyt terapialla ja lääkkeillä. Jotenkin siellä taustalla mulla on jotain tällaisia itseä hyvin arvostelevia ajatuksia.

        Mutta kaikkea hyvääkin on tästä prosessista seurannut. Olen paljon läheisempi vanhempieni kanssa ja hyväksyn toisten vajaavuksia paljon paremmin. Osaan myös nauttia elämän pienistä asioista. Ja olen myös päässyt lähemmäksi Jumalaa. Koen, että kaikkia meidän asiat on Hänen käsissään ja Hän meitä auttaa omalla tavallaan. (Pieni julistus tähän loppuun..hehe :))

        Voikaa hyvin kaikki ja krijotelkaa ajatuksianne. Aina joskus tulee täällä käytyä vähän kohtalotovereiden kokemuksia lukemassa.

        Hyvää kevättä!:)

        Sulla on tavallaan hyvin asiat, kun olet kyennyt puhumaan tästä 'ongelmasta' vanhemmillesi. Mun sosiaalisia pelkoja ei tiedä kukaan muu kun mun mieheni. Onneksi ees se. Tuskin koskaan meinaan muille edes jutella asiasta.
        Mäkin olen syönyt paroxetin-nimistä lääkettä aikoinani, mutta lopetin sen kun tulin raskaaksi enkä kokenut siitä suuria apuja olevan...psykoterapiassakin kävin, mutta en uskaltanut sille terapeutillekaan jutella avoimesti...
        Mä olen nyt lähiaikoina huomannut, että miten paljon sellaista punastumista oikeestaan onkaan ihmisillä! Hirveen paljon. Olen alkanut tarkkailla esim kaupan kassoja, työkavereita jne. Moni punastelee, mutta niitä se ei ilm. haittaa?! TAi mistäpä mä tiedän. Onpahan sellanen olo ainakin, etten ole yksin!!
        En mäkään siis todellakaan valkoiseksi ole muuttunut, mutta sellanen paniikissa hetkeksi tulipunaiseksi muuttuminen on kadonnut ja se tunne rinnassa, kun joku yhtäkkiä kysyy jotain tai joudun puhumaan yleisesti muiden tuijottaessa....sellanen kaikki on kadonnut ja se tekee mut todella onnelliseksi. Mä en enää tavallaan välitä siitä, jos mä MUUTUN pikkuhiljaa punaisemmaksi esim palaverin aikana...koska se ei tapahdu nopeesti tai silleen hetkessä. Ja mun sydämensyke pysyy kaikesta huolimatta rauhallisena eikä ala jyskyttää tuhatta ja sataa.
        Ihan eroon salpauksella siis punastumisesta ei koskaan pääsekään, sen mä tieson jo alunperinkin. Mutta tällänen balanssi on mulle hyvä. Oma identiteetti ei ole kriisissä, mutta elämä on rennompaa. Musta on upeeta, kun saa olla tavallaan oma itsensä nykyään esim. työpaikan kahvihuoneessa...voi heittää läppää, nauraa ja kertoilla juttuja. Sellanen mä olen pohjimmiltani ja olin vielä lukioiässä. Jossain vaiheessa aloin sitten jännittää ja punastella yms ja muutuin hilajaiseksi taustahenkilöksi koko ajan peläten, että joku kysyy jotakin. En olltu se, mitä halusin olla, mutten muuhunkaan pystynyt. Mulla olis ollut aina kauheesti asiaa ja sanottavaa, mutten uskaltanut sanoa mitään. kamalaa.

        Nyt siis voin elää normaalia elämää, sillä sosiaalinen jännitys on LÄHES poissa.

        Toivottavasti sullakin asiat kääntyy parhain päin!


      • toivoa on aina
        punaposki kirjoitti:

        Sulla on tavallaan hyvin asiat, kun olet kyennyt puhumaan tästä 'ongelmasta' vanhemmillesi. Mun sosiaalisia pelkoja ei tiedä kukaan muu kun mun mieheni. Onneksi ees se. Tuskin koskaan meinaan muille edes jutella asiasta.
        Mäkin olen syönyt paroxetin-nimistä lääkettä aikoinani, mutta lopetin sen kun tulin raskaaksi enkä kokenut siitä suuria apuja olevan...psykoterapiassakin kävin, mutta en uskaltanut sille terapeutillekaan jutella avoimesti...
        Mä olen nyt lähiaikoina huomannut, että miten paljon sellaista punastumista oikeestaan onkaan ihmisillä! Hirveen paljon. Olen alkanut tarkkailla esim kaupan kassoja, työkavereita jne. Moni punastelee, mutta niitä se ei ilm. haittaa?! TAi mistäpä mä tiedän. Onpahan sellanen olo ainakin, etten ole yksin!!
        En mäkään siis todellakaan valkoiseksi ole muuttunut, mutta sellanen paniikissa hetkeksi tulipunaiseksi muuttuminen on kadonnut ja se tunne rinnassa, kun joku yhtäkkiä kysyy jotain tai joudun puhumaan yleisesti muiden tuijottaessa....sellanen kaikki on kadonnut ja se tekee mut todella onnelliseksi. Mä en enää tavallaan välitä siitä, jos mä MUUTUN pikkuhiljaa punaisemmaksi esim palaverin aikana...koska se ei tapahdu nopeesti tai silleen hetkessä. Ja mun sydämensyke pysyy kaikesta huolimatta rauhallisena eikä ala jyskyttää tuhatta ja sataa.
        Ihan eroon salpauksella siis punastumisesta ei koskaan pääsekään, sen mä tieson jo alunperinkin. Mutta tällänen balanssi on mulle hyvä. Oma identiteetti ei ole kriisissä, mutta elämä on rennompaa. Musta on upeeta, kun saa olla tavallaan oma itsensä nykyään esim. työpaikan kahvihuoneessa...voi heittää läppää, nauraa ja kertoilla juttuja. Sellanen mä olen pohjimmiltani ja olin vielä lukioiässä. Jossain vaiheessa aloin sitten jännittää ja punastella yms ja muutuin hilajaiseksi taustahenkilöksi koko ajan peläten, että joku kysyy jotakin. En olltu se, mitä halusin olla, mutten muuhunkaan pystynyt. Mulla olis ollut aina kauheesti asiaa ja sanottavaa, mutten uskaltanut sanoa mitään. kamalaa.

        Nyt siis voin elää normaalia elämää, sillä sosiaalinen jännitys on LÄHES poissa.

        Toivottavasti sullakin asiat kääntyy parhain päin!

        Hei tosi kiva kuulla! Oon tosi iloinen, että sait avun salpauksesta. Sun ajatukset kuulostaa tosi terveiltä ja uskon, että sä pääset vielä elämässä pitkälle! Mäkään en enää tulipunasseksi tule, mutta kuitenkin on raskas olo. Joten mulla taitaa olla sitten muutakin selvitettävää omassa itsessäni, joten sitä sielä psykoterapiassa hoidetaan. Toivottvasti asiat selvenee pikku hiljaa!

        Vaikeita juttuja nääkin on ymmärtää, mutta onneksi on näitä keinoja saada fyysisisä ja psyykkisiä vaikeuksia hieman hillittyä.

        Oikein mukavaa kevään jatkoa!:)


      • punastuja m-84
        punaposki kirjoitti:

        Moi
        Ekat pari viikkoa oli rintalihakset kipeenä, mutta ei muuta oiretta. Tietty nukutuksen jälkeen heti voin pahoin, mutta se meni alle vuorokaudessa ohi. Ei oo muuta oiretta, mistä tietäs, että jotain on tehty, kun se hikoilemisen lisääntyminen ja leposykkeen lasku. Ennen leposyke oli noin 60-85, nyt se on 50-55.

        Moi, kiva kuulla että salpaus auttaa, toivottavasti itellenikin. mille tasolle sulle salpaus tehtiin? itellä sama leikkaus edessä jos vaan uskallan sinne mennä. mä tarvisin punasteluun ja kasvojen hikoiluun avun.


      • punaposki
        punastuja m-84 kirjoitti:

        Moi, kiva kuulla että salpaus auttaa, toivottavasti itellenikin. mille tasolle sulle salpaus tehtiin? itellä sama leikkaus edessä jos vaan uskallan sinne mennä. mä tarvisin punasteluun ja kasvojen hikoiluun avun.

        Moi!
        Mä en valitettavasti ihan muista, mille tasolle salpaus tehtiin...taisi olla T2. Mulla ei hiloilu ollut se päällimäinen ongelma vaan punastuminen.
        Mitään ei voi ennustaa etukäteen, ei myöskään sitä, auttaako salpaus sinua. Mutta koskaan et sitä myöskään saa tietää, mikäli et koita. Joskus sitä on vaan sellaisessa tilanteessa, umpikujassa, josta on vain tie ylöspäin. Mun kohdalla salpaus nosti mut sieltä pohjalta, koska muuta vaihtoehtoa mulla ei enää ollut.

        Toivottavasti saat apua.


      • pumpittaja
        toivoa on aina kirjoitti:

        Moi Punaposki!:)

        Mulla tuli niin iloinen olo, kun luin sun viestin! Tiedän ja muistan hyvinkin, miten suuri muutos salpaus kuitenkin oli ja voi sitä elämäniloa, jonka se kaikki muutos sai aikaan! Tuntui, että sai olla just sellainen kuin olisi aina halunnut!

        Mulla tuli kuitenkin jossain vaiheessa salpauksen jälkeen, kun koin jotain pieniä punastumisen tuntemuksia sellainen pelko, että mitä jos kaikki taas palautuu ja oon taas kohta samassa inhottavassa tilanteessa. Sitten tarkkailin paljon itseäni peileistä joka paikassa ja joskus koin punastuvankin (ja kyllä punastuinkin). Jotenkin ahdistuin taas kun kaikki se alkuvaiheen vapaus oli hieman kadonnut ja olin todella pettynyt. Sain masennuslääkettä ja se auttoi: olin taas vapaa, vaikka punastuminen oli tuntemuksineen hieman palautunut. Lopetin lääkkeet noin vuoden käytön jälkeen ja ahdistuin täysin! Silloin päätin hakea (vanhempieni lähes käskystä) psykoterapiaan, jossa olen nyt käynyt reilut puoli vuotta. Lisäksi jatkoin lääkitystä. Taas meni paremmin (koko viime syksy) ja päätin taas kokeilla lääkkeiden lopettamista. No samalla tavalla siinä kävi kuin viimeksi, ehkä vielä vähän pahemminkin. Reilun kuukauden olin todella ahdistunut ja punastuminenkin tuntui lisääntyvän. Tällä hetkellä lääkkeitä otetaan taas ja tuntuu, että vähän paremmin taas menee. Terapiassa aion käydä ainakin kaksi vuotta ehkä kolmannenkin. SIellä ei ole selvinnyt mitään traumoja lapsuudesta ym., mutta pyrkimykseni on vavhistua siellä niin, että en ahdistu hieman takaisin tulleesta punastumisesta ja sen tunteista. Uskon, että loppujen lopuksi siihen pääsen - ilman lääkkeitäkin.

        Haluan vain tällä kokemuksieni kirjoituksella sanoa, että vaikka punastuminen hieman palautuisi, niin ei punastuminen varmastikaan mene niin pahaksi kuin se josksus oli! Että sitä ei kannata pelätä. Ja myös, että muitakin keinoja päästä eteenpäin on. Itse olen niin kriittinen itseni suhteen, että pienikin vika minulle (kuten nyt tämä punastumisen osittainen palautuminen) saa minut ahdistuneeksi ja masentuneeksi. Mutta onneksi kaikki eivät ole niin tarkkoja itsensä suhteen kuin minä! Yritänkin päästä siitä eroon..Nyt terapialla ja lääkkeillä. Jotenkin siellä taustalla mulla on jotain tällaisia itseä hyvin arvostelevia ajatuksia.

        Mutta kaikkea hyvääkin on tästä prosessista seurannut. Olen paljon läheisempi vanhempieni kanssa ja hyväksyn toisten vajaavuksia paljon paremmin. Osaan myös nauttia elämän pienistä asioista. Ja olen myös päässyt lähemmäksi Jumalaa. Koen, että kaikkia meidän asiat on Hänen käsissään ja Hän meitä auttaa omalla tavallaan. (Pieni julistus tähän loppuun..hehe :))

        Voikaa hyvin kaikki ja krijotelkaa ajatuksianne. Aina joskus tulee täällä käytyä vähän kohtalotovereiden kokemuksia lukemassa.

        Hyvää kevättä!:)

        Mulle tehtiin esb3 toimenpide loppuvuodesta.
        Aluksi toimi hyvin, vapinat ja hikoilu loppui.
        Nyt noin 1kk. sitten alkoi oireet palautua pikkuhiljaa (keskivartalohikoilu/nivushikoilu) ja nykypäivänä saa taas otsaa pyyhkiä hiestä vaikka vaan istuu, sekä paitaa vaihtaa viidesti päiväs, että semmosta. Hikistä kesää odotelles..


      • punastelija
        punaposki kirjoitti:

        Kiitos kokemuksistasi! Mun elämä on kyllä muuttunut 90%:sti parempaan suuntaan salpauksen ansioista. On aivan upeeta, kun ei tarvitse enää miettiä, missä ja milloin ja kelle voin sanoa mitään, etten lehahda tulipunaiseksi. Nyt teen sellaista duunia, jossa joudun puhumaan jopa 6 hengen porukassa ASIAA ja kaikki siis kuuntelee mua. Ennen leikkausta en olisi koskaan ikinä maailmassa voinut kuvitellakaan istuvani pyöreän pöydän ääressä palaveeraamassa asiantuntijoiden kanssa tiedostaen, että jokainen silmäpari tuijottaa minua ja arvioi sanomisiani. Nyt se onnistuu: sydän ei hakkaa eikä muljahtete, naama ei helota kirkkaan punaisena eikä kädet tai ääni tärise lainkaan. Olen rentoutunut ja itsevarma.

        Mä kävin aikoinani terapiassa, mutten koe tarvitsevani sitä nyt. Mun ongelma on yksinkertaisesti ratkaistu. Mä en tiedä, mistä punastelu joskus alkoi, mutta herkkänä ihmisenä siitä tuli kierre, josta ei päässyt irti. Mulla ei ole mitään traumoja lapsuudessa tms vaan olen aina saanut tukea ja kannustusta vanhemmiltani jne.

        Ainoa negatiivinen asia tässä on, että kainalot ja jalkapohjat hikoavat enemmän. Se ei silti ole mitään verrattuna siihen entiseen panikointiin ja elämänhalun kaventumiseen punastelun myötä. Nyt mun elämä on mallillaan ja olen siitä ikinonnellinen.

        Hei. Missä ja kuka em. toimenpiteen Sinulle teki.Oliko jälkitoimenpiteitä,särkyä,kuinka pian olo helpottio operaation jälk...entä oliko terapiasta mitään apua ja millaista se oli? Tiedosta Kiitollinen M-69


      • punaposki
        punastelija kirjoitti:

        Hei. Missä ja kuka em. toimenpiteen Sinulle teki.Oliko jälkitoimenpiteitä,särkyä,kuinka pian olo helpottio operaation jälk...entä oliko terapiasta mitään apua ja millaista se oli? Tiedosta Kiitollinen M-69

        Moi! Mulla auttoi jännittämiseen ja niihin reaktioihin, joita esiintyessä tai sosiaalisissa tilanteissa koin. Täysin 100%:sti ei auttanut, mutta tarpeeksi, jotta ellämänlaatu on parantunut huomattavasti´. Tää kai on aika yksilöllistä. Jos ei ole liian suuret odotukset, tuskin pettyy. Mä en punastele oikeestan enää ollenkaan silleen häiritsevästi ja se on ihanaa! Mulle toimenpiteen teki Timo Telaranta Tampereen terveystalossa. Kävin miehen vastaanotolla Helsingissä ja leikkaus oli Tampereella. Samana päivänä pääsi kotiin. Viikonn, pari kesti rintakipua, mutta se meni ohi eikä muita oireita tullut. Nyt salpauksesta 1,5v ja hikoilu ón valitettevasti lisääntynyt. Sen saa onneksi kuriin esim apteekin Absolutt Torr- dödön avulla, joten pieni pulma alkuperäiseen verrattuna. Maksoi muistaakseni 4900e.


    • punastuja m-84

      Moi kaikki. Jes mä kävin sielä leikkauksessa ja vielä en ole katunu yhtään sitä.

      • punaposki

        Olisi kiva kuulla lisää ja muutenkin, miten asiat ovat helpottuneet salpauksen jälkeen?
        Onneksi olkoon ilmeisesti onnistuneesta toimenpiteestä:D


      • punastuja m-84
        punaposki kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla lisää ja muutenkin, miten asiat ovat helpottuneet salpauksen jälkeen?
        Onneksi olkoon ilmeisesti onnistuneesta toimenpiteestä:D

        Morjesta. Viikko leikkauksen jälkeen oli tosi hyvä, ei hikoilua eikä punastumista. nyt on kyllä vähän palautunut taas :( mutta pitää toivoa että ei niin pahaksi kun ennen. Oliko sulla miten leikkauksen jälkeen?


      • punaposki
        punastuja m-84 kirjoitti:

        Morjesta. Viikko leikkauksen jälkeen oli tosi hyvä, ei hikoilua eikä punastumista. nyt on kyllä vähän palautunut taas :( mutta pitää toivoa että ei niin pahaksi kun ennen. Oliko sulla miten leikkauksen jälkeen?

        Moi
        Mulla vaihtelee. Nyt siis salpauksesta reilu puoli vuotta. Enää en lehahtele punaiseksi ja sydämen syke on matalampi koko ajan. Ei siis ala enää jyskyttää esim. jossain tilaisuudessa, jossa pitäisi puhua ääneen tai joku kysyy multa jotakin. Punainen olen usein kasvoiltani, mutta enää en siis tule silleen yhtäkkiä punaiseksi. usein en lainkaan. Mutta jos joudun esim puhumaan pitkään ja moni ihminen katsoo minua, muutun silleen pikkuhiljaa punertavaksi naamaltani. Mutta se ei haittaa mua, sillä se ei tapahdu yhtäkkiä. Olen huomannut, että lähes jokainen, joka joutuu esiintymään tai puhumaan yleisesti esim palaverissa, on kasvoiltaan punertava. Ennen kuvittelin, että olen ainoa, mutta en todellakaan ole!
        Nyt, jos on tiukka paikka, ajattelen niitä klipsejä siellä stressihermossa kiinni ja rauhoitun- mielikuvissani siis en punastu ja luotan tavallaan niiden klipsien voimaan. Itsevarmuuteni on kasvanut ihan sairaasti. Toki siis pois ovat jääneet kaikki sellaiset kaupan kassalla punastumiset jne. Enää ei sentyyppistä paniikkia tule enää koskaan. ja olen oppinut elämään asian kanssa, että olen usein kasvoiltani punainen. MITÄ SITTEN?! Ennen en muuta ajatellutkaan, nyt se ei juuri voisi vähempää kiinnostaa, vaikka tiedostankin asian.

        Telarantahan kirjoittaa (ja sanoo), ettei kukaan ole koskaan täysin valkoinen lakana kasvoiltaan. Se olisi luonnotonta. Sitähän ei salpaus edes lupaa tehdä. Pieni punastuminen voi jäädä ja se on ihan normaalia. Salpaus on mulla auttanut ainakin rauhoittumaan stressitilanteissa ja just niissä tilanteissa, missä usein punastelin (joku tulee kysymään jotakin henkilökohtaista, kuvittelen junassa/kaupassa, että kaikki katsoo mua yms)
        Toisinaan en punastu siis enää lainkaan, joskus saatan olla punertava kasvoista, mutten silleen tulipalopunainen, kuten ennen.
        Eniten häiritsee kainalo ja jalkahikoilu, joka on lisääntynyt:/

        Mutta siis en osaa paremin selittää....tokihan kai sunkin kannattaisi käydä vielä jossain terapiassa tai terapeutilla juttelemassa olostasi ja syistä, mitkä johti punastelukierteeseen. mä en koe tarvitsevani sellaista. Koen siis, että SUURIMMAT ongelmat ovat ratkenneet ja koen, että salpaus oli yksi elämäni tärkeimmistä ja upeimmista asioista, mitä ole tehnyt. En kykenisi toimimaan tässä ammatissa, missä nyt ole, ilman salpausta.

        Luulen, että säkin odotit totaalista punastumisen poistumista ja kun niin ei tapahtunutkaan, luulet, että salpaus on epäonnistunut. En usko, että on. Alat vaan luottaa siihen, ettet punastu ja että vaikka vähän tuntuiskin siltä, että punastut, anna olla. Se ei näy kuitenkaan niin hyvin, kuin ehkä sulla ennen. Onko sydämen lyöntitiheytesi laskenut? Mulla jo sekin auttaa, kun sydän lyö aina rauhallisesti, vaikka kuinka jännittäisi.
        Voihan olla, että sulla isompi vaikutus näkyy vasta vähän ajan kuluttua.

        Zemppiä!

        ex-punaposki:)


      • punastuja m-84
        punaposki kirjoitti:

        Moi
        Mulla vaihtelee. Nyt siis salpauksesta reilu puoli vuotta. Enää en lehahtele punaiseksi ja sydämen syke on matalampi koko ajan. Ei siis ala enää jyskyttää esim. jossain tilaisuudessa, jossa pitäisi puhua ääneen tai joku kysyy multa jotakin. Punainen olen usein kasvoiltani, mutta enää en siis tule silleen yhtäkkiä punaiseksi. usein en lainkaan. Mutta jos joudun esim puhumaan pitkään ja moni ihminen katsoo minua, muutun silleen pikkuhiljaa punertavaksi naamaltani. Mutta se ei haittaa mua, sillä se ei tapahdu yhtäkkiä. Olen huomannut, että lähes jokainen, joka joutuu esiintymään tai puhumaan yleisesti esim palaverissa, on kasvoiltaan punertava. Ennen kuvittelin, että olen ainoa, mutta en todellakaan ole!
        Nyt, jos on tiukka paikka, ajattelen niitä klipsejä siellä stressihermossa kiinni ja rauhoitun- mielikuvissani siis en punastu ja luotan tavallaan niiden klipsien voimaan. Itsevarmuuteni on kasvanut ihan sairaasti. Toki siis pois ovat jääneet kaikki sellaiset kaupan kassalla punastumiset jne. Enää ei sentyyppistä paniikkia tule enää koskaan. ja olen oppinut elämään asian kanssa, että olen usein kasvoiltani punainen. MITÄ SITTEN?! Ennen en muuta ajatellutkaan, nyt se ei juuri voisi vähempää kiinnostaa, vaikka tiedostankin asian.

        Telarantahan kirjoittaa (ja sanoo), ettei kukaan ole koskaan täysin valkoinen lakana kasvoiltaan. Se olisi luonnotonta. Sitähän ei salpaus edes lupaa tehdä. Pieni punastuminen voi jäädä ja se on ihan normaalia. Salpaus on mulla auttanut ainakin rauhoittumaan stressitilanteissa ja just niissä tilanteissa, missä usein punastelin (joku tulee kysymään jotakin henkilökohtaista, kuvittelen junassa/kaupassa, että kaikki katsoo mua yms)
        Toisinaan en punastu siis enää lainkaan, joskus saatan olla punertava kasvoista, mutten silleen tulipalopunainen, kuten ennen.
        Eniten häiritsee kainalo ja jalkahikoilu, joka on lisääntynyt:/

        Mutta siis en osaa paremin selittää....tokihan kai sunkin kannattaisi käydä vielä jossain terapiassa tai terapeutilla juttelemassa olostasi ja syistä, mitkä johti punastelukierteeseen. mä en koe tarvitsevani sellaista. Koen siis, että SUURIMMAT ongelmat ovat ratkenneet ja koen, että salpaus oli yksi elämäni tärkeimmistä ja upeimmista asioista, mitä ole tehnyt. En kykenisi toimimaan tässä ammatissa, missä nyt ole, ilman salpausta.

        Luulen, että säkin odotit totaalista punastumisen poistumista ja kun niin ei tapahtunutkaan, luulet, että salpaus on epäonnistunut. En usko, että on. Alat vaan luottaa siihen, ettet punastu ja että vaikka vähän tuntuiskin siltä, että punastut, anna olla. Se ei näy kuitenkaan niin hyvin, kuin ehkä sulla ennen. Onko sydämen lyöntitiheytesi laskenut? Mulla jo sekin auttaa, kun sydän lyö aina rauhallisesti, vaikka kuinka jännittäisi.
        Voihan olla, että sulla isompi vaikutus näkyy vasta vähän ajan kuluttua.

        Zemppiä!

        ex-punaposki:)

        Moi, Joo mulla kun on ollu se punastelu aika herkässä aina, että ei väliä onko tuttu ihminen vai ei kun alkaa panikoimaan, tai melkein sitä punastuu helpommin tutun ihmisen seurassa. Kyllä tuntuu että se sydänmen lyöntitiheys olisi laskenu, se on ihan positiivinen asia kyllä. Mulle tehtii se t3 tason salpaus mikä ei ole ihan yhtä tehokas kun t2. Toivottavasti klipsit on vielä kiinni kun sekin riski on että ne voi irrota. KIITOS SULLE JA PALAILLAAN..


      • mä3
        punastuja m-84 kirjoitti:

        Moi, Joo mulla kun on ollu se punastelu aika herkässä aina, että ei väliä onko tuttu ihminen vai ei kun alkaa panikoimaan, tai melkein sitä punastuu helpommin tutun ihmisen seurassa. Kyllä tuntuu että se sydänmen lyöntitiheys olisi laskenu, se on ihan positiivinen asia kyllä. Mulle tehtii se t3 tason salpaus mikä ei ole ihan yhtä tehokas kun t2. Toivottavasti klipsit on vielä kiinni kun sekin riski on että ne voi irrota. KIITOS SULLE JA PALAILLAAN..

        Kuinka olet voinut,onko ollut apua salpauksesta?
        Oliko sulla sillai,että kaulakin punotti,vai posket vaan?Mulla tulee myös kaula punaiseksi tai läikykkääksi.Olisi kiva kuulla,kuinka salpaus on auttanut,vai onko se?


    • minua

      Itse olin ESB 3-leikkauksessa viime kesäkuun lopulla. Syynä oli koko ikäni kestänyt erittäin vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko, jonka takia olen ollut osastohoidossa, 13 vuotta psykoterapiassa, sekä siihen on kokeiltu tuloksetta lukuisia lääkkeitä. Se on invalidisoinut elämääni todella pahasti, niin päiväkodissa lapsena, koulussa kuin siinäkin, etten ole vieläkään työelämässä. Valitettavasti leikkauksesta ei ollut minulle hyötyä kuin minimaalisesti. Minulla ei ollut ongelmana mikään punastuneisuus tai hikoilu siis, vaan paljon laajempi problematiikka. Lisäksi minulla on jonkinlainen persoonallisuus- ja ahdistuneisuushäiriö lisänä, joka hankaloittaa problematiikkaa entisestään. Itse toimenpide ei ollut kummoinen, melkein yhtä yksinkertainen kuin hampaan poisto. Aamulla menin junalla Tampereelle Terveystaloon, leikkaus noin klo 12, keuhkokuva, muutaman tunnin päästä hotelliin yöksi (asun Hesassa, joten en voinut heti lähteä kotiin, kun matkaa yli 100 km). Aamulla sitten vielä lääkärin kanssa juttelemaan ennen kotiin lähtöä. Kipuja on oli viikon, toki pahimmillaan kolmena ensimmäisenä päivänä. Minkäänlaisia haittavaikutuksia ei ole ollut, ainoastaan ettei itse leikkaus ollut minun ongelmiini tehoava. Mutta eihän se kaikille tehoakaan. Ihmeelliseksi asian teki se, että koepuudutus kyllä auttoi minua, muttei varsinainen toimenpide!

      • mä9

        Otettiinko kaikilla muillakin keuhkokuva ennen toimenpidettä?Minulla vasta toimenpiteen jälkeen.Minulle salpauksesta oli hyötyä,juuri punastumiseen ja sosiaalisiin ahdistuksiin.Minulle ei tehty koepuudutusta.


      • vastausta
        mä9 kirjoitti:

        Otettiinko kaikilla muillakin keuhkokuva ennen toimenpidettä?Minulla vasta toimenpiteen jälkeen.Minulle salpauksesta oli hyötyä,juuri punastumiseen ja sosiaalisiin ahdistuksiin.Minulle ei tehty koepuudutusta.

        Ei minullekaan tehty keuhkokuvausta kuin vasta toimenpiteen jälkeen. Olen siis se sama henkilö, joka kirjoitti tuon viestin johon vastasit.

        Nyt on selvinnyt hieman, että miksi toimenpide ei ehkä minulle tehonnut. Olin tässä kuukausi sitten psykiatrisessa päiväsairaalassa, jossa todettiin, ettei minulla olekaan sosiaalisten tilanteiden pelkoa ollenkaan, vaan todennäköisemmin neuropsykiatrinen sairaus, joita selvittelevään tutkimukseen olen jonossa. Osaston henkilökunnan mielestä diagnoosi sosiaalisten tilanteiden pelko on annettu minulle ilman huolellista harkintaa. Vaikkei minulla olisikaan mitään neuropsykiatrista diagnoosia, joka tapauksessa minulla ei ole sosiaalisten tilanteiden pelkoa.


    • beta nielijä

      hieman betasalpaajalääkkeitä? itse otan sellaisen jos tiedän joutuvani sosiaaliseen tilanteeseen jossa jännitän, en kärsi punoituksesta tai hikoilusta vaan paniikkihäiriöstä. paniikki tulee tilanteissa joissa kaikkia varmaan alkaa jännittämään mutta itsellä menee yli.. tämä leikkaus kiinnostaa paljon mutta tuolla hinnalla pitäisi olla jotain takuuta, siihen asti menen lääkkeillä, sosiaalisten tilanteiden pelko ollut n.12v. olen nyt 30v.

      • maratonari

        Mielenkiintoista ja asiallista keskustelua. Itseä kiinnostais tietää, kuinka tuo leikkaus vaikuttaa fyysiseen kuntoon. Muutaman kerran käyny lenkillä beetasalpaajan vaikutuksella ja voin kertoa että oli aika kauheeta.syke ei noussut yli 140 ja puolen tunnin hölkkäilyn jälkeen tuli kylmä hiki ja tosi heikko olo. Onko samaa ongelmaa havaittavissa tässä hermon salpauksessa, ettei kestävyys urheilua pysty enää tosissaan harjoitteleen


      • punaposki
        maratonari kirjoitti:

        Mielenkiintoista ja asiallista keskustelua. Itseä kiinnostais tietää, kuinka tuo leikkaus vaikuttaa fyysiseen kuntoon. Muutaman kerran käyny lenkillä beetasalpaajan vaikutuksella ja voin kertoa että oli aika kauheeta.syke ei noussut yli 140 ja puolen tunnin hölkkäilyn jälkeen tuli kylmä hiki ja tosi heikko olo. Onko samaa ongelmaa havaittavissa tässä hermon salpauksessa, ettei kestävyys urheilua pysty enää tosissaan harjoitteleen

        Moi! Ei vaikuta mitenkään pitkäaikaiseen urheilusuorituksee´n, aluksi tietenkin, mutta ei enää parin kuukauden jälkeen. Nyt salpauksesta on 1,5v ja ihan normaalisti urheilen. Tosin, en ole maratoonari, joten siihen ei osaa vastata, vaikuttaako siihen. Tuskin, kun ei 1,5 tunnin nyrkkeilytreeniinkään vaikuta negatiivisesti.


      • pelkääjä
        punaposki kirjoitti:

        Moi! Ei vaikuta mitenkään pitkäaikaiseen urheilusuorituksee´n, aluksi tietenkin, mutta ei enää parin kuukauden jälkeen. Nyt salpauksesta on 1,5v ja ihan normaalisti urheilen. Tosin, en ole maratoonari, joten siihen ei osaa vastata, vaikuttaako siihen. Tuskin, kun ei 1,5 tunnin nyrkkeilytreeniinkään vaikuta negatiivisesti.

        olen jo viitisen vuotta kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta ja viimeisen vuoden aikana jätettyäni koulun kesken, olen hieman erakoitunut syödessäni lääkkeitä, enkä edes tiedä onko oireita enää koska en kyseisiin tilanteisiin ole joutunut, mutta yksi asia kuitenkin vainannut, tuo couperosa-iho. Ajattelin myös tuota leikkausta, mutta itselläni tai vanhemmillani ei siihen varmastikkaan ole varaa ja oma itsetunto ja elämänhalut on valunu jo aikapäiviäsitten kaivoon. Olisi hienoa päästä näistä paniikkihäiriöistä eroon, noiden takia sain vapautuksenkin armeijasta, mutta eise silti helpota asiaa että elämä on päin honkia. Olisi ihana jos kertoisit omaa kokemusta, millainen tilanteesi oli aikoinaan jne. Olen toki tavannut erästä ihmistä, ja tuntuu että hänen seurassa ei ole ikinä mitään ongelmaa, ei edes ensimmäisen kerran tavatessamme, kaikenlisäksi hän on vastakkaista sukupuolta eli nainen, joka on itselleni ollut sellainen arka alue, saada naiselta mm. ulkonäköön liittyvää palautetta tai jos toinen repeää nauruun paniikkihäiriön aikana. Tämä henkilö on tukenut minua paljon, vaikkei tiedäkkään meikäläisen paniikkihäiriöistä, luulee vain että minulla on masennus, ei näistä asioista uskalla puhua koska se ajatus tuomitsemisesta ja ilkkumisesta on juurtunut alitajuntaan. Toki olen viime aikoina uskaltautunut puhumaan ongelmastani sisaruksille ja lapsuuden ystävälleni, apu oli hetkellinen, nyt en enää sitä kovinkaa tunne.


      • punaposki
        pelkääjä kirjoitti:

        olen jo viitisen vuotta kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta ja viimeisen vuoden aikana jätettyäni koulun kesken, olen hieman erakoitunut syödessäni lääkkeitä, enkä edes tiedä onko oireita enää koska en kyseisiin tilanteisiin ole joutunut, mutta yksi asia kuitenkin vainannut, tuo couperosa-iho. Ajattelin myös tuota leikkausta, mutta itselläni tai vanhemmillani ei siihen varmastikkaan ole varaa ja oma itsetunto ja elämänhalut on valunu jo aikapäiviäsitten kaivoon. Olisi hienoa päästä näistä paniikkihäiriöistä eroon, noiden takia sain vapautuksenkin armeijasta, mutta eise silti helpota asiaa että elämä on päin honkia. Olisi ihana jos kertoisit omaa kokemusta, millainen tilanteesi oli aikoinaan jne. Olen toki tavannut erästä ihmistä, ja tuntuu että hänen seurassa ei ole ikinä mitään ongelmaa, ei edes ensimmäisen kerran tavatessamme, kaikenlisäksi hän on vastakkaista sukupuolta eli nainen, joka on itselleni ollut sellainen arka alue, saada naiselta mm. ulkonäköön liittyvää palautetta tai jos toinen repeää nauruun paniikkihäiriön aikana. Tämä henkilö on tukenut minua paljon, vaikkei tiedäkkään meikäläisen paniikkihäiriöistä, luulee vain että minulla on masennus, ei näistä asioista uskalla puhua koska se ajatus tuomitsemisesta ja ilkkumisesta on juurtunut alitajuntaan. Toki olen viime aikoina uskaltautunut puhumaan ongelmastani sisaruksille ja lapsuuden ystävälleni, apu oli hetkellinen, nyt en enää sitä kovinkaa tunne.

        Hei pelkääjä. Minä aloin oirehtia joskus 10 vuotta sitten tavattuani erään miehen, joka oli minulle todella kurja. Hän haukkui, ilkkui, huomautteli ja varsinkin siis huomautteli, jos punastuin hänen seurassaan. Siitä kaikki alkoi, punastelu, joka vain paheni pahenemistaan. Aloitin amk:ssa opiskelut, joista ei meinannut tulla mitään, koska jopa ruokasalissa menin aina ihan punakseksi, jos joku vaikka vain vilkaisikin minuun vastakkaisesta pöydästä. Saatikka esseiden yms pitäminen....ihan kamalaa. En uskaltanut vastata ikinä kysymyksiin, olin hiljainen ja vetäydyin kuoreeni. Kaupan kassalla menin paniikkiin, jos takana oli jonoa..ja jos jouduin esim hetkekin kauemmin kaivamaan rahaa lompakosta yms. Menin ihan punaiseksi ja paniikkiin. Tilanteita olisi kerrottavana vaikka kuinka...voit vain kuvitella esim. metro/junamatkat, kun ihmiset tuijottaa jne... Kävin yksityisellä psykiatrilla, joka määräsi mulle paroxetinia. Kävin myös omaan piikkiin kognitiivisessa psykoterapiassa n. 6 kertaa. Silloin sain helpotusta olooni, ymmärsin, mistä tää kaikki johtuu. Oireet helpottui joksikin aikaa, kunnes pahenivat taas tossa 2-3 vuotta sitten. Olin hoitovapaalla enkä voinut kuvitellakaan palaavani töihin oireitteni takia.Päätin tehdä asialle jotakin ja silloin silmiini osui mainos salpauksesta. Se oli viimeinen keinoni. Ajattelin, että raha on pieni pulma tämän kaiken edessä; rahaa saa pankista ja se on vain materiaa; en haöunnut pilata koko elämääni rahan puutteen vuoksi. Onneksi menin salpaukseen, sillä elämäni on todellakin muuttunut! Olen rohkeampi, avoimempi, en pelkää astua ihmisten eteen. Uskallan sanoa mielipiteeni, opiskelen uutta ammattia ja pidin yliopistolla kuukausi sitten jopa puheen (otin tosin yhden beetasalpaajan varmuuden vuoksi). Muuten en ole lääkkeitä tarvinnut tänä aikana, kun hermot ovat olleet salpautuneina.:) Olethan koittanut eri terapiamuotoja? On helpottavaa puhua avoimesti luotettavalle henkilölle ja saada kenties vastauksia siihen, mistä kaikki oireet johtuvat.


      • pelkääjä
        punaposki kirjoitti:

        Hei pelkääjä. Minä aloin oirehtia joskus 10 vuotta sitten tavattuani erään miehen, joka oli minulle todella kurja. Hän haukkui, ilkkui, huomautteli ja varsinkin siis huomautteli, jos punastuin hänen seurassaan. Siitä kaikki alkoi, punastelu, joka vain paheni pahenemistaan. Aloitin amk:ssa opiskelut, joista ei meinannut tulla mitään, koska jopa ruokasalissa menin aina ihan punakseksi, jos joku vaikka vain vilkaisikin minuun vastakkaisesta pöydästä. Saatikka esseiden yms pitäminen....ihan kamalaa. En uskaltanut vastata ikinä kysymyksiin, olin hiljainen ja vetäydyin kuoreeni. Kaupan kassalla menin paniikkiin, jos takana oli jonoa..ja jos jouduin esim hetkekin kauemmin kaivamaan rahaa lompakosta yms. Menin ihan punaiseksi ja paniikkiin. Tilanteita olisi kerrottavana vaikka kuinka...voit vain kuvitella esim. metro/junamatkat, kun ihmiset tuijottaa jne... Kävin yksityisellä psykiatrilla, joka määräsi mulle paroxetinia. Kävin myös omaan piikkiin kognitiivisessa psykoterapiassa n. 6 kertaa. Silloin sain helpotusta olooni, ymmärsin, mistä tää kaikki johtuu. Oireet helpottui joksikin aikaa, kunnes pahenivat taas tossa 2-3 vuotta sitten. Olin hoitovapaalla enkä voinut kuvitellakaan palaavani töihin oireitteni takia.Päätin tehdä asialle jotakin ja silloin silmiini osui mainos salpauksesta. Se oli viimeinen keinoni. Ajattelin, että raha on pieni pulma tämän kaiken edessä; rahaa saa pankista ja se on vain materiaa; en haöunnut pilata koko elämääni rahan puutteen vuoksi. Onneksi menin salpaukseen, sillä elämäni on todellakin muuttunut! Olen rohkeampi, avoimempi, en pelkää astua ihmisten eteen. Uskallan sanoa mielipiteeni, opiskelen uutta ammattia ja pidin yliopistolla kuukausi sitten jopa puheen (otin tosin yhden beetasalpaajan varmuuden vuoksi). Muuten en ole lääkkeitä tarvinnut tänä aikana, kun hermot ovat olleet salpautuneina.:) Olethan koittanut eri terapiamuotoja? On helpottavaa puhua avoimesti luotettavalle henkilölle ja saada kenties vastauksia siihen, mistä kaikki oireet johtuvat.

        Olin alkuvaiheessa säännöllisesti nuorisopsykiatrilla, noin 10 kertaa siellä kävin, sitten se jäi, tiedän toki mistä kaikki johtuu mutta se ei oloa niinkään helpota kun ajatus juurtunut tuonne aivokoppaan niin vahvasti. Olen tässä välillä diapamia rauhoitavana, sertralin orionia 50mg masennus/ahdisutkseen ja nyt siirtynyt sertralin tevan 100mg. Onko nämä diapamit sitten niitä betasalpaajia vai pitäiskö mun ihan ensalkuun niitä käydä apteekista hakemassa? Lainan vois pankista ottaa tuohon leikkaukseen, kuulostaa erittäin hyvältä idealta koska ei tälläistä elämää kuin itsellä, kovinkaan kauan jaksa jatkaa(mm. isän asekaappia yrittänyt murtaa). Ja on aina helpottava lukea kuinka samanlaisia kokemuksie sinullakin on, se on kuin suoraan omasta pääkopasta ja samaisesta syystäkin. Itse opiskelin 2v ravintolakokiksi ja ekan vuoden alkuvuonna tuntui että oireet on hävinny kun uusia ihmisiä jotka ei ns. tunne mun ongelmaa, siihen asti meni hyvin, huomasin että muutama nainen jopa kiinnostunut musta ja tuntu että elämä on niin hyvin raiteilla että siitä on mukava jatkaa(tämä kaikki siis ennen lääkityksen aloitusta). Sitten alkoi tulla näitä esitelmiä yleisainejaksolla ja saatoin olla jopa viikon pois koulusta sen takia ettei vaan kyennys "pilaamaan" kaikkea sitä hyvää oloa minkä oli saanu, noh lopulta jouduin sitten esitelmän pitämään, ilkkuvia uteluita myös missä olin ollut viikon ajan ja tuntui että lattia olis vedetty jalkojen alta. Siitä sitten kakkosvuodelle sinnittelin kunnes puolivälissä lukukautta ei enää edes jaksanut herätä kouluun, eristäydyin, masennuin todella pahasti ja olin jo suorastaan valmis poistumaan oman käden kautta. Sitten luokkakaverit sanoivat luokanvalvojalle ettei minulla taida olla kaikki ihan kunnossa koska olin niin usein poissa koulusta, hän otti sitten vanhempiin yhteyttä ja siitä varattiin aika lääkärille josta sitten minut ohjattiin nuorisopsykiatrille ja erikoislääkärille joka sitten määräsi lääkityksen.


      • jännittäjä 88
        pelkääjä kirjoitti:

        Olin alkuvaiheessa säännöllisesti nuorisopsykiatrilla, noin 10 kertaa siellä kävin, sitten se jäi, tiedän toki mistä kaikki johtuu mutta se ei oloa niinkään helpota kun ajatus juurtunut tuonne aivokoppaan niin vahvasti. Olen tässä välillä diapamia rauhoitavana, sertralin orionia 50mg masennus/ahdisutkseen ja nyt siirtynyt sertralin tevan 100mg. Onko nämä diapamit sitten niitä betasalpaajia vai pitäiskö mun ihan ensalkuun niitä käydä apteekista hakemassa? Lainan vois pankista ottaa tuohon leikkaukseen, kuulostaa erittäin hyvältä idealta koska ei tälläistä elämää kuin itsellä, kovinkaan kauan jaksa jatkaa(mm. isän asekaappia yrittänyt murtaa). Ja on aina helpottava lukea kuinka samanlaisia kokemuksie sinullakin on, se on kuin suoraan omasta pääkopasta ja samaisesta syystäkin. Itse opiskelin 2v ravintolakokiksi ja ekan vuoden alkuvuonna tuntui että oireet on hävinny kun uusia ihmisiä jotka ei ns. tunne mun ongelmaa, siihen asti meni hyvin, huomasin että muutama nainen jopa kiinnostunut musta ja tuntu että elämä on niin hyvin raiteilla että siitä on mukava jatkaa(tämä kaikki siis ennen lääkityksen aloitusta). Sitten alkoi tulla näitä esitelmiä yleisainejaksolla ja saatoin olla jopa viikon pois koulusta sen takia ettei vaan kyennys "pilaamaan" kaikkea sitä hyvää oloa minkä oli saanu, noh lopulta jouduin sitten esitelmän pitämään, ilkkuvia uteluita myös missä olin ollut viikon ajan ja tuntui että lattia olis vedetty jalkojen alta. Siitä sitten kakkosvuodelle sinnittelin kunnes puolivälissä lukukautta ei enää edes jaksanut herätä kouluun, eristäydyin, masennuin todella pahasti ja olin jo suorastaan valmis poistumaan oman käden kautta. Sitten luokkakaverit sanoivat luokanvalvojalle ettei minulla taida olla kaikki ihan kunnossa koska olin niin usein poissa koulusta, hän otti sitten vanhempiin yhteyttä ja siitä varattiin aika lääkärille josta sitten minut ohjattiin nuorisopsykiatrille ja erikoislääkärille joka sitten määräsi lääkityksen.

        Hei!
        Tehtiinkö jollekin muulle koepuudutus?
        Kahden tunnin ajan minulla oli todella hyvä olo (puudutksen kesto n. 2h)
        Itse salpaus oli minulle pettymys,myöhemmin keskustelin asiasta Telarannan kanssa
        sähköpostilla ,hän myönsi,että koepuudutus oli"voimkkaampi"kuin varsinainen
        salpaus.Minulle jäi arvoitukseksi miksi koepuudutus piti tehdä vaikka se oli eri tasoa ,kuin varsinainen salpaus.


    • kaipaan apuasi

      hei!
      toivottavasti täällä olisi joku joka voisi vastata vielä..
      itse aloin kärsiä kamalasta punastelusta yläasteen ensimmäisellä luokalla alettuani seurustelemaan. suhde ei ollut mikään ihana koska siitä siitä seurasi jälkeen päin minulle vain ongelmia.
      poikaystäväni tykkäsi nimittäin nöyryyttää minua kaikkien nähden ja sehän se minut punaiseksi sai se että kaikki kuorossa sanoivat "oooi ku oot taas punanen" . hän sai myös leikkiin mukaan kaikki ystäväni .. pelkäsin koulussa käytiä ja olin todella pettynyt elämääni. en uskaltanut edes pistää suhdetta poikki. lopulta ero kuitenkin tuli. onneksi!
      sen jälkeen en ole seurustellut vaan kärsin sitoutumiskammosta ja pelkään ettei minulla ole ikinä oikeutta onneen :( nyt olen 18 vuotta ja alan pikkuhiljaa valmistua ammattiini. opiskelu aikani eivät ole menneet hyvin koska aloin kärsiä paniikkihäiriöstä joka häiritsee koulunkäyntiäni, tiedän etten koulussani vastaavaa nouryytystä joudu kokemaan mutta se saa silti minut pelkäämään ja punastelemaan hillittömästi. paniikkia esiintyi ehkä n. 4-9 kertaa joka päivä ! jouduin olemaan koulusta usein pois kunnes tavallaan opin elämään sen kanssa ja pääsin jokseinkin siitä eroon. mutta nyt on tullut takapakkia ja paljon... paniikkihäiriöt on pahentuneet ja niitä tulee nykyään taas ainakin pariin kertaan päivässä ja punastelu jatkuu. tuntuu että alan eristäytyä ja jään aina vain kämpille miettimään huonoa elämääni.. vaikka olen sosiaalinen ja ns. suosittu. olen vielä nuori ja haluan tästä eroon! en ole puhunut asiasta juuri kenellekkään, tuntuu ettei ymmärrystä heru. MITÄ MINÄ TEEN?! haluan elämäni takaisin ilman ahditusta,paniikkia,punastelua ja sykkeen nousua tappiin asti. en halua jäädä yksin ! :'( auttakaa joku.

    • Mies 37

      Moi

      Pitkä ja mielenkiintoinen keskusteluketju. Itselleni on tehty tämä tri Telarannan salpausleikkaus vuonna 2004. Elämää merkittävästi rajoittanut punastelu ja sosiaalisten tilanteiden pelko jäi sinne leikkauspöydälle, näin voi sanoa. Minulla salpausleikkaus auttoi punastelun vähentymisenä ja sitä kautta liiallisen jännittämisen loppumisena aikaa myöten. Leikkauksesta on jo 7 vuotta, ja elämänlaatu on ollut koko sen ajan ratkaisevasti parempi kuin ennen tuota stressihermon salpausta.

      Vartalohikoilun lisääntyminen on tullut tilalle, kuten Telaranta kertoi. Niissä tilanteissa, joissa ennen punastui, tulee nyt kuuma ja usein hiki. Mutta se on mielestäni paljon vähemmän rajoittava vaiva kuin punastelu. Sosiaalisia tilanteita ei pelkää samalla tavoin kuin ennen, vähä vähältä on oppinut rohkeammaksi ja rohkeammaksi. Itse asiassa aika nopeastikin leikkauksen jälkeen.

      Nuorena kävin terapiassa sosiaalisten pelkojen ja ahdistuksen takia, ja käytin myös rauhoittavia. Nämä jäivät pois jo aiemmin, mutta eroon sosiaalisten tilanteiden pelosta pääsin vasta tämän leikkauksen myötä. Ehkä myönteisiä tekijöitä oli silloin muitakin. Esim. ikää on karttunut, ei enää niin jännitä asioita.

      Tämä ei ole mikään ihmeleikkaus, eikä vie murheita pois, jos elämässä on kasautunut ongelmia. Mutta fyysistä punastelua ja jännittämisen näkyviä oireita se ainakin minulla vähensi välittömästi, ja siitä alkoi myönteinen itsevarmuuden parantuminen.

      Tv:ssä on ilmeisesti tullut jokin kriittinen ja negatiivinenkin juttu tästä Telarannan salpausleikkauksesta. En nähnyt sitä, enkä ole netistä löytänyt tv-juttua koskevaa matskua. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä siinä kritisoitiin. Esim. pitkän ajan päästä mahdollisesti tulevista haittavaikutuksista ei ole tietoa, mutta hikoilun lisääntymisen lisäksi ei ole minulla muuta ilmennyt.

    • Mies 37

      Moi vielä "kaipaan apuasi"

      Minulla oli sinun iässäsi hyvin samanlaisia ongelmia punastelun ja sosiaalisten tilanteiden pelkojen kanssa. Opiskelukaverit huomauttelivat ja nauroivat, kun punastelin lähes aina ryhmässä, etenkin jos huomio kiinnittyi minuun. Varsinainen ongelma siitä muodostui noin 19-vuotiaana, jolloin aloin eristäytyä.

      Vaikka tämä kuulostaa tietenkin typerältä, eikä ratkaise asiaa, niin rohkaisen sinua yrittämään elää normaalisti ja tekemään kaikkea, mitä HALUAT TEHDÄ. Eristäytyä ei missään nimessä kannata. Olen jälkeen päin tajunnut, että se huomauttelu minulle punaisesta naamasta tapahtui oikeastaan aivan ystävällisessä hengessä, ilkkujat eivät tienneet loukkaavansa minua niin syvästi. Mainitset olevasi suosittu. Niin olin minäkin, ja niiden ystävien seuraan kannattaa hakeutua, jotka eivät asiasta huomauttele.

      Itse hain rohkeutta alkoholista, mikä oli hyvin huono ratkaisu. Alkoholi vain pahensi ongelmaa siten, että alkuillasta ja krapulassa kasvot olivat entistä punaisemmat. Lisäksi kännissä tehdyt ylilyönnit hävettivät ja eristivät entisestään.

      Jos onnistuu saamaan elämänsä hyvälle raiteelle ja yrittää elää normaalisti ongelmasta huolimatta, on aivan mahdollista huomata sosiaalisten tilanteiden pelon olevan ohi muutamassa vuodessa. Näin on mielestäni käynyt monille tuttavilleni, jotka olivat minun tapaani punastelijoita nuorena.

      Itselläni homma meni pitkän kaavan mukaan ja päädyin lopulta tähän salpausleikkaukseen, 5-6 vuoden harkinnan jälkeen. Minulla se auttoi ratkaisevasti kasvojen punastumiseen, ja näin jälkeen päin ajatellen olin tuolloin valmis kokoamaan muut tarvittavat palikat itsekseni kasaan. Leikkaus ei ole mitenkään välttämätön tässä ongelmassa, mutta toisille siitä näyttää olevan ratkaisevaa apua.

    • kysnro

      Lisää kommentteja kaivataan. Kiitos.

      On tämä vaan niin vaikea päätös, että mennäkö vai eikö mennä.

      • pettynyt syvästi

        Elä ihmeessä mene. Minä onneton menin 10 vuotta sitten ja kyllä olen katunut. Ei mitään hyötyä, mutta hikoilen keskikropasta kuin pieni possu. Poistattaisin, mutta turha mennä enää niitä poistattamaan, kun klipsit on tehneet tehtävänsä.


    • Pikavoittaja

      Ohessa on hieman lukuja Telarannan liiketoiminnan tuotoista:

      Suomen Stressihermon Salpausklinikka Oy
      http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/suomen-stressihermon-salpausklinikka-oy/taloustiedot/165996

      Kaverilla on useita muitakin yrityksiä saman liiketoiminnan piirissä, yksi on rekisteröity ulkomaille:

      Privatix Klinikka Oy
      http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/privatix-klinikka-oy/yhteystiedot/678968

      Lääkäriasema Privatix Oy
      http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/laeaekaeriasema-privatix-oy/taloustiedot/340577

      Telaranta S.R.L
      http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/telaranta srl/23968583

    • ikkeh

      En suosittele kenellekään. Haluan nostaa tätä keskustelua taas pinnalle

    • Amiili

      Vieläkö näitä leikkauksia tehdään? Mitä maksavat nykyään? Kokemuksia viime vuosilta?

    • dsadsadsadsa

      Terve.

      Onko kellään tuoreempia kokemuksia leikkauksesta? Itse en näe enää muuta vaihtoehtoa kuin tämän leikkauksen, elämä mennyt vituiksi punastelun takia.

    • Opellepo

      Hei! Kavin salpausleikkauksessa 26 vuotiaana, Silloin olin kova punastumaan ja elaminen alkoi menna taysin pieleen. Leikkaus auttoi ja luin itseni insinooriksi. Teimme 70 luvun alussa litteita nayttoja. Suomalaisen keksinnon avulla. Punastuminen ei kokonaan havinnyt, mutta lieveni paljon. Nyt olen 59 vuotias eika punastumisesta ole mitaan jaljella.

    • Maikkuli98

      Tehdäänkö näitä leikkauksia vielä suomessa? Eräs kiinnostunut...

    • pekkapekku

      Kävin 26 vuotiaana stressihermon salpausleikkauksessa Mehiläisessä. En ole katunut päivääkään toimenpidettä. Nu aivan pieleenorena olin tosi kova punastelija. Koulut meni aivan pieleen. Samoin seurusteluelämä. Se oli pelkkää pettymystä täynnä. Harkitsin pitkään leikkausta. Säästin rahaa, olin ylitöissä jatkuvasti. Kokonaan leikkaus ei poistanut, mutta väheni huomattavasti. Nyt olen 59 vuotias, eikä punastumisesta ole enää mitään jäljellä.

      • Toinenpunaposki

        Tiedätkö tekeekö ne näitä leikkauksia Mehiläisessä enään? :( Tuntuu että se olisi vähä luotettavampi vaihtoehto kun toi Telaranta...


    • Toinenpunaposki

      Moi! Onko kukaan käynyt stressihermon salpausleikkauksessa nyt viime vuosina? Harkitsen itse sitä. Jos joku on ollut olisi kiva kuulla kokemuksia ja että onko auttanut?

    • Epätoivoinen

      Mua myös kiinnostaa kovasti, mitä hyötyjä/haittoja tullut? Ja mikä taso salvattiin? Pää hajoaa ku miettii riittääkö uskallus tähän!

    • Ex-epätoivoinen

      Keräsin rohkeuteni operaatioon ja sain pankista lainaa, vielä en ole katunut. Hyödyin leikkauksesta ja koen olevani vapaa punastelusta! Voin nauttia uudella tapaa elämästä ilman jatkuvaa panikointia/ pelkoa punastelusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe