Xanor kysely...

Minttu*

Kysyisin muilta että millasilla pv.muut syövät Xanoria paniikkkiin. Itse syön tällä hetkellä n. 3-4 tabl 1mg:sta päivässä, koska olen aikuiskoulutuksessa.
Mites muilla??? Entäs alkoholia meneekö???

178

59615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieni kyynel

      Mulla paniikkihäiriöön lääkityksenä Cipralex 20mg aamuisin, ja Xanor 0,25mg:sta tarvittaessa ½-1 tabletti vrk:ssa. Nyt on mennyt jo kokonainen viikko etten ole Xanoria tarvinnut ollenkaan, sitä ennen oli pitkä aika jolloin otin sitä lähes poikkeuksetta joka aamu yhden, että selvisin lähtemään töihin. Uskoakseni olin vain henkisesti "riippuvainen" siitä aamun xanorista ja hyvin on pelkkä Cipralex toistaiseksi auttanut. Vielä muutama kuukausi sitten otin Xanor 1mg:sta tarvittaessa, ennen Cipralexin aloittamista. Mutta kun otin sen yhden 1mg vahvuisen tabletin, niin se väsytti todella paljon ja sai aikaan tosi heikon tunteen. Sun käyttämä määrä Xanoria kuulostaa tosi hurjalle, itse olisin tuosta määrästä varmastikin jo taju kankaalla. Alkoholia en ole koskaan käyttänyt, ihan hyvä ettei ole tullut sellaista opittua, lääkkeet ja alkoholi kun ei kovin hyvä yhdistelmä muutenkaan ole.

    • kimmo*

      napsittuu saman verran pitemmän aikaa, fyysinen riippuvuus on kehittyny nytten puolittanu ja puolittanu pääsy 1mg aamuisin, syöny myös serotoniini takas. estj. taannoin tässä vaihettiin mao-estäjään. toimii mulla aika hyvin, viinan kanssa tullu läträttyä joka on lääkityksen vuoks ollu tosituomitua, vaikka onhan käytön takana ahdistuneisuus..

      • Anonyymi

        Viina ja lääkkeet vaikuttavat aivojen samaan osaan, ja jos niitä käyttää yhdessä niin voi olla ettei unessa jaksa hengitellä kun aivot on turrutettu monella eri aineella saman aikaisesti .
        Viina yksistäänkin tekee monelle ihmiselle tuskatiloja ja paniikki häiriöitä , joten jos viinaa vetää naamaan niin miksi edes käy lääkärissä jos ei hoida itseään ainoastaan lääkkeillä .
        Eikös sinne lääkäriin mennä kun olo on huono, ja se ei tule koskaan paremmaksi jos sekoitetaan viina lääkkeiden kanssa. Silloin on ihan turhaa hoidattaa itseään ja ihmetellä kun ei tule paremmaksi koskaan jos käyttää viinaakin vielä saman lääkityksen aikana
        Ei ne varoittele viinan käytöstä huvikseen


    • Nimetön

      xanoria käytetään?Mulle sanottiin,että se on vanha lääke ja niin voimakkaasti riippuvuutta aiheuttavaa,eetei sitä mielellään käytetä.

      • Jompe

        Eiköhän se ole ihmisestä kiinni jos johonkin lääkkeeseen,kuten xanoriin jää koukkuun".itse olen käyttänyt sitä n.17 vuotta ja annos on ollut 1-3 0,5 mg/pv.Itsekurilla se sujuu hyvin.Xanor on kuitenkin paniikkihäiriössä paras apu kohtauksiin.


      • MARKKINATALOUS JA YHTEISKUN...

        huono lääke riippuvuuden vuoksi ja erittäin tuskallista päästä eroon riippuvuudesta.itselläni ollut parhaillaan 6mg/pv,joo oli tosi autuas olo,ehkä vähän liiankin.lääkkeen käyttöä ei kannata aloittaa vakituisesti,vaan mahdollisimman lyhyeksi aikaa.

        luin tossa kirjoituksen jossa joku väitti,että vieroitusoireisiin kuolee.se ei pidä paikkaansa,vaan niihin saattaa kuolla,mikäli annoksia tiputetaan liian nopeasti.eli mikäli mahdollista niin älkää aloittako lääkkeen käyttöä.

        riippuvuuden kehittyessä niitä tarvitsee olla jatkuvasti mukana ja saatavilla.
        sukulaisvierailut eivät ole kivoja,kun pitää mennä ottaan nappi jonnekkin.kaiken huipuksi sukulaiset eivät välttämättä ymmärrä asiaa ja saattavat neuvoa kaikennäköisiä poppakonsteja.itse olen törmännyt tällaiseen lähes väkisin ihmisjoukkoon viemiseen ja on kehotettu nauttimaan elämästä ja kerrottu kuinka aurinko paistaa yms.joo,auttaa tosi paljon,kun sisällä on helvetti käynnissä.raivostuttaa lähinnä ymmärtämättömyys,luulaan kemiallisten riippuvuuksien häviävän hymyilemällä.

        tällai suht kyllästyneenä lääkkeeseen voin vaan todeta,että kaikilla sitä ihmistä hallitaankin.mikä mikä on verotuksen- ja lääkefirmojen kannalta hyvä,niin sillai ihmistä ohjataan viiis ihmisyydestä.olen joo saanut apua lääkkeestä,mutta millä hinnalla.

        loppuyhteenveto on,että ottakaa selvää ensin lääkkeestä jota teille määrätään ja sitten päättäkää haluatteko tämän lääkkeen.ottakaa huomioon myös ettei ketään voi pakottaa lääkitykseen,vaikka kuinka lääkäri maanittelisi ja muuta sellaista,kuinka tämä on hyväksi ja sillai.ymmärrän kyllä,jos ei vaan jaksa välittää mitä määrätään ja tätä kautta tapahtuu vahinko jota katuu myöhemmin.koittakaa kuitenkin olla valveutuneita.tämä taitaa päteä kaikkiin lääkkeisiin.


      • mieli maassa
        MARKKINATALOUS JA YHTEISKUN... kirjoitti:

        huono lääke riippuvuuden vuoksi ja erittäin tuskallista päästä eroon riippuvuudesta.itselläni ollut parhaillaan 6mg/pv,joo oli tosi autuas olo,ehkä vähän liiankin.lääkkeen käyttöä ei kannata aloittaa vakituisesti,vaan mahdollisimman lyhyeksi aikaa.

        luin tossa kirjoituksen jossa joku väitti,että vieroitusoireisiin kuolee.se ei pidä paikkaansa,vaan niihin saattaa kuolla,mikäli annoksia tiputetaan liian nopeasti.eli mikäli mahdollista niin älkää aloittako lääkkeen käyttöä.

        riippuvuuden kehittyessä niitä tarvitsee olla jatkuvasti mukana ja saatavilla.
        sukulaisvierailut eivät ole kivoja,kun pitää mennä ottaan nappi jonnekkin.kaiken huipuksi sukulaiset eivät välttämättä ymmärrä asiaa ja saattavat neuvoa kaikennäköisiä poppakonsteja.itse olen törmännyt tällaiseen lähes väkisin ihmisjoukkoon viemiseen ja on kehotettu nauttimaan elämästä ja kerrottu kuinka aurinko paistaa yms.joo,auttaa tosi paljon,kun sisällä on helvetti käynnissä.raivostuttaa lähinnä ymmärtämättömyys,luulaan kemiallisten riippuvuuksien häviävän hymyilemällä.

        tällai suht kyllästyneenä lääkkeeseen voin vaan todeta,että kaikilla sitä ihmistä hallitaankin.mikä mikä on verotuksen- ja lääkefirmojen kannalta hyvä,niin sillai ihmistä ohjataan viiis ihmisyydestä.olen joo saanut apua lääkkeestä,mutta millä hinnalla.

        loppuyhteenveto on,että ottakaa selvää ensin lääkkeestä jota teille määrätään ja sitten päättäkää haluatteko tämän lääkkeen.ottakaa huomioon myös ettei ketään voi pakottaa lääkitykseen,vaikka kuinka lääkäri maanittelisi ja muuta sellaista,kuinka tämä on hyväksi ja sillai.ymmärrän kyllä,jos ei vaan jaksa välittää mitä määrätään ja tätä kautta tapahtuu vahinko jota katuu myöhemmin.koittakaa kuitenkin olla valveutuneita.tämä taitaa päteä kaikkiin lääkkeisiin.

        xanor on lääke josta ei pääse eroo itte 15 vuotta vetäny ja lääkäri sano et ei ees kannata yrittää lopettaa mut mul menee asiat ok terveisin 20 vuotta paniikkihäiriöö


      • Pasi 66
        MARKKINATALOUS JA YHTEISKUN... kirjoitti:

        huono lääke riippuvuuden vuoksi ja erittäin tuskallista päästä eroon riippuvuudesta.itselläni ollut parhaillaan 6mg/pv,joo oli tosi autuas olo,ehkä vähän liiankin.lääkkeen käyttöä ei kannata aloittaa vakituisesti,vaan mahdollisimman lyhyeksi aikaa.

        luin tossa kirjoituksen jossa joku väitti,että vieroitusoireisiin kuolee.se ei pidä paikkaansa,vaan niihin saattaa kuolla,mikäli annoksia tiputetaan liian nopeasti.eli mikäli mahdollista niin älkää aloittako lääkkeen käyttöä.

        riippuvuuden kehittyessä niitä tarvitsee olla jatkuvasti mukana ja saatavilla.
        sukulaisvierailut eivät ole kivoja,kun pitää mennä ottaan nappi jonnekkin.kaiken huipuksi sukulaiset eivät välttämättä ymmärrä asiaa ja saattavat neuvoa kaikennäköisiä poppakonsteja.itse olen törmännyt tällaiseen lähes väkisin ihmisjoukkoon viemiseen ja on kehotettu nauttimaan elämästä ja kerrottu kuinka aurinko paistaa yms.joo,auttaa tosi paljon,kun sisällä on helvetti käynnissä.raivostuttaa lähinnä ymmärtämättömyys,luulaan kemiallisten riippuvuuksien häviävän hymyilemällä.

        tällai suht kyllästyneenä lääkkeeseen voin vaan todeta,että kaikilla sitä ihmistä hallitaankin.mikä mikä on verotuksen- ja lääkefirmojen kannalta hyvä,niin sillai ihmistä ohjataan viiis ihmisyydestä.olen joo saanut apua lääkkeestä,mutta millä hinnalla.

        loppuyhteenveto on,että ottakaa selvää ensin lääkkeestä jota teille määrätään ja sitten päättäkää haluatteko tämän lääkkeen.ottakaa huomioon myös ettei ketään voi pakottaa lääkitykseen,vaikka kuinka lääkäri maanittelisi ja muuta sellaista,kuinka tämä on hyväksi ja sillai.ymmärrän kyllä,jos ei vaan jaksa välittää mitä määrätään ja tätä kautta tapahtuu vahinko jota katuu myöhemmin.koittakaa kuitenkin olla valveutuneita.tämä taitaa päteä kaikkiin lääkkeisiin.

        No moi!
        Itselläni toi paniikkihäiriö ilmeni jo vuosia sitten , en vaan ymmärtänyt mistä oli kyse. Nykyään 1 - 3 kpl 0,5 mg Xanoria/vrk eikä aina sitäkään- se piti turvallisen mielen yllä. Olen kesällä ollut viikon ilman Xanoria, hyvin meni; ensimmäinen vastoinkäyminen ja eka Xanor. Ja homma jatkuu. Pahinta on, että menee krapula-masennukseen napsimaan Xanoreita; ne kun vaikuttavat keskushermostoon, joka säätelee kaikkia elintoimintoja.
        Olen huomannut, että liikunta oikessa määrin vähentää Xanorin tarvetta ja liika liikunta lisää sitä.
        Lisäksi olen huomannut, että Xanorin syönti aiheuttaa nälkää. Onko muilla samanlaisia oireita? Pärjäilemisiin : Pasi


      • markoolios
        MARKKINATALOUS JA YHTEISKUN... kirjoitti:

        huono lääke riippuvuuden vuoksi ja erittäin tuskallista päästä eroon riippuvuudesta.itselläni ollut parhaillaan 6mg/pv,joo oli tosi autuas olo,ehkä vähän liiankin.lääkkeen käyttöä ei kannata aloittaa vakituisesti,vaan mahdollisimman lyhyeksi aikaa.

        luin tossa kirjoituksen jossa joku väitti,että vieroitusoireisiin kuolee.se ei pidä paikkaansa,vaan niihin saattaa kuolla,mikäli annoksia tiputetaan liian nopeasti.eli mikäli mahdollista niin älkää aloittako lääkkeen käyttöä.

        riippuvuuden kehittyessä niitä tarvitsee olla jatkuvasti mukana ja saatavilla.
        sukulaisvierailut eivät ole kivoja,kun pitää mennä ottaan nappi jonnekkin.kaiken huipuksi sukulaiset eivät välttämättä ymmärrä asiaa ja saattavat neuvoa kaikennäköisiä poppakonsteja.itse olen törmännyt tällaiseen lähes väkisin ihmisjoukkoon viemiseen ja on kehotettu nauttimaan elämästä ja kerrottu kuinka aurinko paistaa yms.joo,auttaa tosi paljon,kun sisällä on helvetti käynnissä.raivostuttaa lähinnä ymmärtämättömyys,luulaan kemiallisten riippuvuuksien häviävän hymyilemällä.

        tällai suht kyllästyneenä lääkkeeseen voin vaan todeta,että kaikilla sitä ihmistä hallitaankin.mikä mikä on verotuksen- ja lääkefirmojen kannalta hyvä,niin sillai ihmistä ohjataan viiis ihmisyydestä.olen joo saanut apua lääkkeestä,mutta millä hinnalla.

        loppuyhteenveto on,että ottakaa selvää ensin lääkkeestä jota teille määrätään ja sitten päättäkää haluatteko tämän lääkkeen.ottakaa huomioon myös ettei ketään voi pakottaa lääkitykseen,vaikka kuinka lääkäri maanittelisi ja muuta sellaista,kuinka tämä on hyväksi ja sillai.ymmärrän kyllä,jos ei vaan jaksa välittää mitä määrätään ja tätä kautta tapahtuu vahinko jota katuu myöhemmin.koittakaa kuitenkin olla valveutuneita.tämä taitaa päteä kaikkiin lääkkeisiin.

        toi sun juttu oli cool koska se on totta on ihmisiä jotka "ottaa mitä lääkäri tarjoo"ne ei uskalla sanoo ei kokemusta 17 vuotta tällä hetkellä lopettaa xanor 2mg vähitellen huumetausta 4,5 nyt ollu kuivilla 3vuotta voisin kirjotella ennemmän mut on myöhä ja huomenna lääkäri päättää saanko panacod 3vrk 2 viikkoo sit leikkatiin kyynärpää 20 niittii 9vrk sairaalassa veren myrkytys ja keuhkokuume ja mulle määrätään kipuun panadol 400mg mitä v.... se autaa merkkarit on parempii.


      • mimma771
        Jompe kirjoitti:

        Eiköhän se ole ihmisestä kiinni jos johonkin lääkkeeseen,kuten xanoriin jää koukkuun".itse olen käyttänyt sitä n.17 vuotta ja annos on ollut 1-3 0,5 mg/pv.Itsekurilla se sujuu hyvin.Xanor on kuitenkin paniikkihäiriössä paras apu kohtauksiin.

        ei se tosiaan oo ihmisestä kii ku käyttää xanoria ite menin pyytää jotain rauhoittavaa ja lekuri määräs sitä 3mg pv nyt oon käyttäny 15v 5mg pv et ei oo yhtään kivaa vaik ei oo paniikkia oon käyny vierotuksessa muutaman kerran mut ku vähennetään niin ei tosiaan oo normaali olo sydän hakkaa hiki virtaa et sillee se on pahin lääke rauhoittumiseen et sillee henki meinas lähtee ku jouduin olee 2pv ilman ois vaikka määränny jotain pameja ettei ois tätä helvettiä tullu pamit ku ei korvaa xanoria paskan vertaa et onneks olkoo jos xanor ei aiheuta riippuvuutta EN SUOSITTELE KELLEKKÄÄ JOS EI HALUA PÄÄTÄ SEKASI ajan myötä se ei kolahda


      • exx-kofeinisti
        mimma771 kirjoitti:

        ei se tosiaan oo ihmisestä kii ku käyttää xanoria ite menin pyytää jotain rauhoittavaa ja lekuri määräs sitä 3mg pv nyt oon käyttäny 15v 5mg pv et ei oo yhtään kivaa vaik ei oo paniikkia oon käyny vierotuksessa muutaman kerran mut ku vähennetään niin ei tosiaan oo normaali olo sydän hakkaa hiki virtaa et sillee se on pahin lääke rauhoittumiseen et sillee henki meinas lähtee ku jouduin olee 2pv ilman ois vaikka määränny jotain pameja ettei ois tätä helvettiä tullu pamit ku ei korvaa xanoria paskan vertaa et onneks olkoo jos xanor ei aiheuta riippuvuutta EN SUOSITTELE KELLEKKÄÄ JOS EI HALUA PÄÄTÄ SEKASI ajan myötä se ei kolahda

        Jos haluaa päästä eroon Xanoreista, on lopetettava ensin kofeiinin käyttö, muuten lopettaminen tuo esille kofeiinin aiheuttamia oireita, kuten hikoilua, tinnitusta ja sydänoireita adrenaliinierityksen kiihtyessä. Puolisen vuotta sen jälkeen kun on lopettanut kofeiinin, voi alkaa vähentämään Xanoria ja siirtyä sitten pameihin, kun on tarpeeksi matala annostus. 5mg Xanoria vastaa 100mg Diapamia. Täällä on hyvät ohjeet, joita käytin itsekin, kun lopetin Xanorit.

        Xanor ja kofeiini yhdessä muodostavat erittäin voimakkaan soluja tappavan myrkyn, asiasta tuli tutkimus jokin aikaa sitten. Siksi Xanor ja kofeiini vain pahentavat paniikkihäiriötä ja ahdistuneisuutta, ja lopettaminen on niin ristuksen vaikeaa. Ikävä, että Suomeen tieto tulee yleensä vuosikausien viiveellä, jos tulee.

        http://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf


      • vanhanvanha
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Jos haluaa päästä eroon Xanoreista, on lopetettava ensin kofeiinin käyttö, muuten lopettaminen tuo esille kofeiinin aiheuttamia oireita, kuten hikoilua, tinnitusta ja sydänoireita adrenaliinierityksen kiihtyessä. Puolisen vuotta sen jälkeen kun on lopettanut kofeiinin, voi alkaa vähentämään Xanoria ja siirtyä sitten pameihin, kun on tarpeeksi matala annostus. 5mg Xanoria vastaa 100mg Diapamia. Täällä on hyvät ohjeet, joita käytin itsekin, kun lopetin Xanorit.

        Xanor ja kofeiini yhdessä muodostavat erittäin voimakkaan soluja tappavan myrkyn, asiasta tuli tutkimus jokin aikaa sitten. Siksi Xanor ja kofeiini vain pahentavat paniikkihäiriötä ja ahdistuneisuutta, ja lopettaminen on niin ristuksen vaikeaa. Ikävä, että Suomeen tieto tulee yleensä vuosikausien viiveellä, jos tulee.

        http://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

        viesti on jo vuosia vanhentunut, onkohan käyttäjä edes kirjoilla! Elämässä.


      • ,.-.,-.

        kyllä, onnettomimmat valmiiks riippuvaiset sitä saa.


      • m,.-.,
        exx-kofeinisti kirjoitti:

        Jos haluaa päästä eroon Xanoreista, on lopetettava ensin kofeiinin käyttö, muuten lopettaminen tuo esille kofeiinin aiheuttamia oireita, kuten hikoilua, tinnitusta ja sydänoireita adrenaliinierityksen kiihtyessä. Puolisen vuotta sen jälkeen kun on lopettanut kofeiinin, voi alkaa vähentämään Xanoria ja siirtyä sitten pameihin, kun on tarpeeksi matala annostus. 5mg Xanoria vastaa 100mg Diapamia. Täällä on hyvät ohjeet, joita käytin itsekin, kun lopetin Xanorit.

        Xanor ja kofeiini yhdessä muodostavat erittäin voimakkaan soluja tappavan myrkyn, asiasta tuli tutkimus jokin aikaa sitten. Siksi Xanor ja kofeiini vain pahentavat paniikkihäiriötä ja ahdistuneisuutta, ja lopettaminen on niin ristuksen vaikeaa. Ikävä, että Suomeen tieto tulee yleensä vuosikausien viiveellä, jos tulee.

        http://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

        ja paskat.
        Ite oon lopettanu seinään,eikä ollu mitään oireita.


      • riippuvainen.
        mimma771 kirjoitti:

        ei se tosiaan oo ihmisestä kii ku käyttää xanoria ite menin pyytää jotain rauhoittavaa ja lekuri määräs sitä 3mg pv nyt oon käyttäny 15v 5mg pv et ei oo yhtään kivaa vaik ei oo paniikkia oon käyny vierotuksessa muutaman kerran mut ku vähennetään niin ei tosiaan oo normaali olo sydän hakkaa hiki virtaa et sillee se on pahin lääke rauhoittumiseen et sillee henki meinas lähtee ku jouduin olee 2pv ilman ois vaikka määränny jotain pameja ettei ois tätä helvettiä tullu pamit ku ei korvaa xanoria paskan vertaa et onneks olkoo jos xanor ei aiheuta riippuvuutta EN SUOSITTELE KELLEKKÄÄ JOS EI HALUA PÄÄTÄ SEKASI ajan myötä se ei kolahda

        Että kun niihin tottuu, käyttänen vuosia niin parikin pv ilman on aivan hirveää tuskaa. Samoin käy pamienkin kohdalla. Eli loppuelämän syonti edessä. Mutta entäs jos lääkäri vaihtuu ja ei enää kirjota. Sit on puolen vuoden tuskat edessä eikä silloinkaan helpota.


      • No Elmo
        Jompe kirjoitti:

        Eiköhän se ole ihmisestä kiinni jos johonkin lääkkeeseen,kuten xanoriin jää koukkuun".itse olen käyttänyt sitä n.17 vuotta ja annos on ollut 1-3 0,5 mg/pv.Itsekurilla se sujuu hyvin.Xanor on kuitenkin paniikkihäiriössä paras apu kohtauksiin.

        ...vahvuus ja määrä. Paitsi silloin kun en ole työssä. "Kotioloissa" en tarvitse lainkaan. Nyt menny 1 kk ilman nappeja vaikka yli 10 v syönyt Xanoria. Että en sanois että hirveesti koukuttaa kun i minkään näköisiä vieroitusoireita ole ollut. T. Elmo


      • elämän kolhima m79
        Pasi 66 kirjoitti:

        No moi!
        Itselläni toi paniikkihäiriö ilmeni jo vuosia sitten , en vaan ymmärtänyt mistä oli kyse. Nykyään 1 - 3 kpl 0,5 mg Xanoria/vrk eikä aina sitäkään- se piti turvallisen mielen yllä. Olen kesällä ollut viikon ilman Xanoria, hyvin meni; ensimmäinen vastoinkäyminen ja eka Xanor. Ja homma jatkuu. Pahinta on, että menee krapula-masennukseen napsimaan Xanoreita; ne kun vaikuttavat keskushermostoon, joka säätelee kaikkia elintoimintoja.
        Olen huomannut, että liikunta oikessa määrin vähentää Xanorin tarvetta ja liika liikunta lisää sitä.
        Lisäksi olen huomannut, että Xanorin syönti aiheuttaa nälkää. Onko muilla samanlaisia oireita? Pärjäilemisiin : Pasi

        Moikka.
        Minä olin tuhota elämäni xanor 1mg tenoxeilla koska käytin niitä sekaisin
        alkoholin kanssa.
        Sanoisin näin että jos elämän tilanne on vaikea (ero,unettomuus,masennus)
        niin oikein käytettyinä ne ovat valtava apu jos esim.juuri töissä pitää käydä.
        Mut niiden varjopuoli (kuten kaikilla bentsodiatsepiineilla) on juuri tuo riippuvuus
        ja alpratsolaami /klonatsepaami ovat juuri KAIKKEIN hankalimpia siksi,että
        niihin voi kehittyä hyvin nopeasti riippuvuus.
        Voisin mainita oksatsepaamin (opamox,oxamin ,oxepam,alopam) jotka ovat
        ns "helpoimpia " päästä irti koska niiden vaikutus alkaa hitaammin eikä kolise
        kuten esim diapamissa niin nopeasti. Näin ollen myös lääkkeen pitoisuus
        veressä laskee hitaammin joten suosittelen ,jos pitää valita, opamoxia.


      • Xantax
        Pasi 66 kirjoitti:

        No moi!
        Itselläni toi paniikkihäiriö ilmeni jo vuosia sitten , en vaan ymmärtänyt mistä oli kyse. Nykyään 1 - 3 kpl 0,5 mg Xanoria/vrk eikä aina sitäkään- se piti turvallisen mielen yllä. Olen kesällä ollut viikon ilman Xanoria, hyvin meni; ensimmäinen vastoinkäyminen ja eka Xanor. Ja homma jatkuu. Pahinta on, että menee krapula-masennukseen napsimaan Xanoreita; ne kun vaikuttavat keskushermostoon, joka säätelee kaikkia elintoimintoja.
        Olen huomannut, että liikunta oikessa määrin vähentää Xanorin tarvetta ja liika liikunta lisää sitä.
        Lisäksi olen huomannut, että Xanorin syönti aiheuttaa nälkää. Onko muilla samanlaisia oireita? Pärjäilemisiin : Pasi

        Hui-hai
        Oon käyttänyt 1mg xanoa jo 10-v. Riippuen miten elämä muuten sujuu, siis ollaanko Pohjanmaalla vai Itävallan Alpeilla olen kyennyt halutessani tulemaan toimeen puolikkaalla tabua. Kun taas vastoin käymisten hurrikaanien iskiessä oon pahimmillani joutunut turvautumaan jopa 6-8:n kokonaisen ottamiseen päivän aikana. Tälläkin hetkelllä oon pakottanut itseni "laihikselle" eli siis tärisen tässä koneen äärellä yrittäen kirjoittaa myöhäistä vastausta sulle Pasi. Oon ottanut aamupäivällä puolikkaan ja nukkumaan yrittämistä varten on toinen puolikas tuolla pöydällä odottamassa. Keskim. käyttö mulla pysyy pitkässä janassa kuitenkin vain tolllaisena vähän yli kaks kpl/vrk.
        Ruokahaluun X:t ei vaikuta mitään elleivät peräti oikeastaan laske sitä. Liikunta mulla vähentää X:n tarvetta. Tsemppiä kaikille X-klubilaisille. Terveisin Mr X.


      • Anonyymi
        riippuvainen. kirjoitti:

        Että kun niihin tottuu, käyttänen vuosia niin parikin pv ilman on aivan hirveää tuskaa. Samoin käy pamienkin kohdalla. Eli loppuelämän syonti edessä. Mutta entäs jos lääkäri vaihtuu ja ei enää kirjota. Sit on puolen vuoden tuskat edessä eikä silloinkaan helpota.

        EI bentsoja kuulu/saa lopettaa cold turkey (seinään). Pitää annosta tiputtaa pitkällä aikavälillä, sanotaan vaikka jos on 6mg/pv annostus niin tiputtaa 0.5mg-1mg puolen vuoden välein(tai mitä kroppa/mieli sallii, voi vähemmänki annostusta tiputtaa. Tähän pitäisi löytyä netistä jotain tapering-guideja miten se tehdä.

        Että se jos olet koukussa alpratsolaamiin ei todellakaan tarkoita että koko loppuelämän niitä joudut popsimaan, ellet itse niin halua.


    • Pasi 66

      Moi
      Aika kovat sun Xanor-annokset. Itsellä 1-3 kpl 0,5mg. Enkä tarvii aina sitäkään. Menee päiviä, jos viitsis treenata, niin ei tarviis.
      Alkoholia käytän ja yritän kaikkeni pitää ne erikseen Xanorista. Tosin täytyy tunnustaa, että joskus krapula-masennukseen olen ottanut (vaikka niin ei saisi tehdä).
      Pikku liikunta helpottaa; mutta mistä löytää sen elämänilon?

      • Anonyymi

        Jos olet jo krapulassa etkä enään humalassa Xanorit on jumalan lahja krapulaan. Itse useasti syön bentsoja darraan että pystyn toimimaan ja välillä on tainnut olla vähä promillejakin vielä, että ei se vaarallista oo. Eri asia sitten jos kännin päälle alkaa popsimaan, sitä ei kannata ikinä tehdä


    • Marianna

      Minttu hyvä. Jäin miettimään että syötkö Xanoria koulutuksen takia tavallista enemmän vai vähemmän?
      Paniikkini alkuaikoina 18 vuotta sitten sain lääkäriltä ohjeen, että maksimi päivässä on yhteensä 6 kpl 1mg:n tabuja. Suurin piirtein niillä pärjäsin silloin ja pystyin jatkamaan normaalia elämää.
      Nyt tilanne on muuttunut niin, että otan joka aamu yhden 1mg:n tabun ja lähden töihin.
      Kärsin kahvikuppineuroosista kaikenlaisissa ruokapöytätilanteissa, joten silloin otan varulta toisen napin ennen tilannetta.
      Viimeisin lauseesi on merkittävä minulle: meneekö alkoholia?
      Menee ja paljon. Se on ollut ongelma ainakin 15 vuotta, enkä tiedä, onko sillä yhteys Xanoriin. Lääkärini mielestä ei ole.
      Olen äiti ja siksi lähes päivittäinen juominen aiheuttaa hirveitä tunnontuskia.
      Aamulla otan sen napin, olipa krapula tai ei.
      Joku oli vastannut sun viestiin, että mistä sen elämänilon löytää? Niinpä: mitä muuta voi tehdä kuin pehmentää tätä arkipäivää viinin voimalla ja välillä viinankin (saa nopeammin kännin päälle).
      Olen hakenut apua juomiseen, kokeillut Antabustakin, mutta ei ne mitään auta.
      Paniikkihäiriötäni kolme vuotta hoitanut psykoanalyytikko sanoi minun olevan liian vaativa itselleni, eikä paheksunut alkoholin käyttöäni. Naukkailin joskus jopa terapiassa!
      Xanor on lääkkeenä kaikkein paras ja tehokkain omaan paniikkiini ja ahdistukseeni. Olen kokeillut turhaan useita muita merkkejä vuosien aikana ja palannut aina Xanoriin. Enää en vaihda. Luulen käyttäväni sitä lopun elämäni, enkä koe sitä negatiivisena asiana. Käyttäähän diabeetikkokin lääkettä koko elämänsä. Ja moni muu.
      Tyhmiä hysteerikkoja ovat ne, jotka puhuvat riippuvuutta aiheuttavista lääkkeistä kuten Xanor. Olkoon niin, mutta minä olen myös riippuvainen elämästäni ja se ei jatku ilman Xanoria!

      • bonantza

        marianna!olen miettinyt itsekkin mennä lääkäriin neuvottelemaan xanor lääkityksestä koska olen saanut positiivista palautetta sen tehokkuudesta.Olen jo vuosia kärsinyt pahasta masentuneisuudesta ja paniikki oireista nyt menneet aika huonoon suuntaan.Alkoholilla yleensä helpottelen oloa mut joskus pahentaa tilannetta.Onko lääkehoitoon vaikea päästä vai pitääkö juosta ensin psykologeilla sun muilla??


      • benzo koukussa
        bonantza kirjoitti:

        marianna!olen miettinyt itsekkin mennä lääkäriin neuvottelemaan xanor lääkityksestä koska olen saanut positiivista palautetta sen tehokkuudesta.Olen jo vuosia kärsinyt pahasta masentuneisuudesta ja paniikki oireista nyt menneet aika huonoon suuntaan.Alkoholilla yleensä helpottelen oloa mut joskus pahentaa tilannetta.Onko lääkehoitoon vaikea päästä vai pitääkö juosta ensin psykologeilla sun muilla??

        Itse kävin yksityisellä puolitoista vuotta sitten ensimmäistä kertaa, ja sain reseptin melko helpolla. Tuntui lääkäri ymmärtävän minua ja ongelmaani, paikallisilla kunnanlääkäreillä ei tunnu aikaa liikenevän, eli suosittelen yksityistä vaikka se maksaakin jonkun verran.

        Kannattaa silti vielä harkita, mikäli koet että lääke on ainoa vaihtoehto niin suosittelen. Mikäli oireesi ovat lieviä, älä koske ns. benzoihin. Ne koukuttaa erittäin helposti, vuosiksi, etenkin jos sinulla on ollut muita riippuvuus ongelmia. Itselläni on tässä viime aikoina alkoholinkäyttö lisääntynyt suurissa määrin, ja benzot alkoholi ei ole hyvä juttu, heikentää muistia ja käytökseni ei ole todellakaan normaalia. Sitä vaan ei välitä itsestään tai muista juuri lainkaan kun ottaa alkoholia xanorin/muiden benzojen kanssa. Nuo oireet ovat lisääntynyt vähän kerrassaan.

        Voi kun olisin "normaali" enkä joutuisi turvautumaan nappeihin, olisi niin paljon helpompaa. Liikunta ja jonkinlainen päiväjärjestely helpottaa jonkin verran,mutta omasta päästähän se loppujen lopuksi on kiinni, että tarviiko niitä ottaa suuria annoksia päivässä, vai ottaako niitä aina silloin kuin tarvitsee pieniä itselleen sopivia annoksia, mikä on mielestäni oikea tapa nauttia niitä. välillä menee hyvin ja välillä sorrun ottamaan enempi.Toleranssi kasvaa erittäin nopeasti, mikäli suurentaa omatoimisesti annoksia.

        Tsemppiä paniikkihäiriöistä kärsiville!


      • Depotpää
        benzo koukussa kirjoitti:

        Itse kävin yksityisellä puolitoista vuotta sitten ensimmäistä kertaa, ja sain reseptin melko helpolla. Tuntui lääkäri ymmärtävän minua ja ongelmaani, paikallisilla kunnanlääkäreillä ei tunnu aikaa liikenevän, eli suosittelen yksityistä vaikka se maksaakin jonkun verran.

        Kannattaa silti vielä harkita, mikäli koet että lääke on ainoa vaihtoehto niin suosittelen. Mikäli oireesi ovat lieviä, älä koske ns. benzoihin. Ne koukuttaa erittäin helposti, vuosiksi, etenkin jos sinulla on ollut muita riippuvuus ongelmia. Itselläni on tässä viime aikoina alkoholinkäyttö lisääntynyt suurissa määrin, ja benzot alkoholi ei ole hyvä juttu, heikentää muistia ja käytökseni ei ole todellakaan normaalia. Sitä vaan ei välitä itsestään tai muista juuri lainkaan kun ottaa alkoholia xanorin/muiden benzojen kanssa. Nuo oireet ovat lisääntynyt vähän kerrassaan.

        Voi kun olisin "normaali" enkä joutuisi turvautumaan nappeihin, olisi niin paljon helpompaa. Liikunta ja jonkinlainen päiväjärjestely helpottaa jonkin verran,mutta omasta päästähän se loppujen lopuksi on kiinni, että tarviiko niitä ottaa suuria annoksia päivässä, vai ottaako niitä aina silloin kuin tarvitsee pieniä itselleen sopivia annoksia, mikä on mielestäni oikea tapa nauttia niitä. välillä menee hyvin ja välillä sorrun ottamaan enempi.Toleranssi kasvaa erittäin nopeasti, mikäli suurentaa omatoimisesti annoksia.

        Tsemppiä paniikkihäiriöistä kärsiville!

        ite otan päivässä 1 mg:n xanoria,se jeesii,tekis joskus kyllä mieli rouskia enemmänkin...


      • pfiitseri

        Ittellä päivässä 4x2mg xanoria. määrättiin paniikkihäiriöön ja ahdistukseen.ollut jo toistakymmentä vuotta,alussa 5 kpl päivässä.kova annoshan tuo 8mg on päivässä mutta toleranssi ei kasva kun pitää päivän pari kuukaudessa paussia.


      • make
        bonantza kirjoitti:

        marianna!olen miettinyt itsekkin mennä lääkäriin neuvottelemaan xanor lääkityksestä koska olen saanut positiivista palautetta sen tehokkuudesta.Olen jo vuosia kärsinyt pahasta masentuneisuudesta ja paniikki oireista nyt menneet aika huonoon suuntaan.Alkoholilla yleensä helpottelen oloa mut joskus pahentaa tilannetta.Onko lääkehoitoon vaikea päästä vai pitääkö juosta ensin psykologeilla sun muilla??

        olen itse käyttänyt pentsoja 17v diapam rivatril ja nyt 3v xanor 3x2mg bepot vrk yritin lopettaa olin viikon ilman sain niin sanotun kramppitilan taju meni ja kouristelin eli sitä ei voi lopettaa seinään niin sanotusti oon nyt vähentänyt eka 2x2mg ja sit 1x2mg alussa helvettii mut siit se sit meni ja nyt menee ihan hyvin.........mut se pudottamani anostelu ei todellakaan ollu helppoo koska pudotus oli liian suuri


      • Anonyymi

        Totta, lähes kaikki mielialalääkkeet on riippuvutta aiheuttavia, mutta mitä sitten jos sen lääkkeen avulla pystyt elämään ja vielä nauttia elämästä! Ja jotkut täällä sanoo et "kun kerran olet koukussa xanoriin syöt niitä loppuelämäsi!!!. Ja ei mitenkään pidä paikkaansa, annosta pikkuhiljaa tiputtaen pitkällä aikavälillä totuta elimistösi pärjäämään pienemmällä määrällä ja sitten kun kehosi on tottunut tiputettuun annokseen,voi tiputtaa taas lisää yms yms. Että kyllä siitä irti pääsee ja vielä ilman mitään HC viekkareita. Ja xanorin tiputuksen loppuvaiheessa voisi olla hyödyllistä vaihtaa pidempi vaikutteisiin benzoon eli diapamiin tai rivatrilliin. Xanorissa on niin lyhyt puoliintumiaika että pienilllä annoksilla voi olla vaikeaa tiputtaa , siksi kyseiset pitkävaikutteiset olisivat optimaalisempia loppuvaiheessa koska ei tarvi koko ajan olla ottamassa jotain mini annosta joka helpottaa puoli tuntia. peace


      • Anonyymi

        Moikka taas! Tuli tossa mieleen oletko kokeillut Lyricaa (Pregabalin), auttaa erittäin hyvin sos ahdistukseen, mutta toleranssi kasvaa aika nopeasti varsinkin jos syö toista sataa milligrammaa päivässä. 25-75mg voisi olla hyvä aloitus dose.


    • Niinpäjoooo

      Taas täälläkinnäkyy muutamassa viestissä tää niin mulle jo tuttu selittely ja itsepetos joka menee tyyliin "kyllä nää bentsot on niin hyviä ja huikeita lääkkeitä ja ihan oikeasti auttaa ja ei tässä mitään ongelmaa ole, ilman näitä en kyllä mitenkään pärjäis; kaikki on nyt just niin hyvin kuin olla voi..." Ja edes roskia ei lopulta uskalleta mennä viemään ilman pilleripöhnää ja joka päivä on "oireita" jotka lopulta ovat kumminkin vain alkavia vieroitusoireita, mutta sitähän ei ssuostu bentsojen käyttäjä itselleen myöntämään. Ja bentsojen vertaaminen verenpaine-, astma- tai vaikka diabeteslääkkeisiin on melkoista selittelyä kyllä jo! Ihan oikeesti.

      • AA+mutterit,xanorit,telaket...

        No siis tota jos joku ei oikeesti pärjää ilman niitä ni miks mennä tuomitsemaan niitä jotka puhuu oikeesti totta... mut sinällää kyl oot oikeessa mut mitäpä sä koukussa enää voit tehdäkkää? yks jalka haudassa jo valmiiksi ja viinaa ja lääkkeitä alla ku kukaan ei sua huoli ei ees sun sukulaiset mut silti viel elossa...


      • homo sapiens

        Kyllä on aika rankkaa ja tuomitsevaa tekstiä, täytyy olla jonkun sellaisen suusta joka ei ole kokenut paniikihäriöitä ja/tai ahdistusta. Ne kun ei mene ohi "ryhdistäytymällä" ja "niskasta kiinni ottamalla". Nämä mielenterveyshäriöt kun nykyään luetaan sairauksiksi, ja niihin löytyy luojan kiitos lääkkeistä apua. Ja voin kertoa että on kokeiltu kalaöljyistä ja kärsimyskukasta ruusunjuureen ja homeopaattisiin ja aromaterapiaa ja hypnoosia ja non-alcoholic-linjaa, liikuntaa ja eri ruokavalioita. Kun ei vaan miulle auttanut ikävä kyllä.
        Parempi vaihtoehto ilmeisesti olisi ko. kanssaihmisen mielestä jäädä loppuelämäkseen neljän seinän sisälle ja myös välttää kaikkia sosiaalisia tilanteita eli lopettaa ihmisarvoinen elämä. Niinkös??


      • Järki vielä päässä
        homo sapiens kirjoitti:

        Kyllä on aika rankkaa ja tuomitsevaa tekstiä, täytyy olla jonkun sellaisen suusta joka ei ole kokenut paniikihäriöitä ja/tai ahdistusta. Ne kun ei mene ohi "ryhdistäytymällä" ja "niskasta kiinni ottamalla". Nämä mielenterveyshäriöt kun nykyään luetaan sairauksiksi, ja niihin löytyy luojan kiitos lääkkeistä apua. Ja voin kertoa että on kokeiltu kalaöljyistä ja kärsimyskukasta ruusunjuureen ja homeopaattisiin ja aromaterapiaa ja hypnoosia ja non-alcoholic-linjaa, liikuntaa ja eri ruokavalioita. Kun ei vaan miulle auttanut ikävä kyllä.
        Parempi vaihtoehto ilmeisesti olisi ko. kanssaihmisen mielestä jäädä loppuelämäkseen neljän seinän sisälle ja myös välttää kaikkia sosiaalisia tilanteita eli lopettaa ihmisarvoinen elämä. Niinkös??

        Olen kanssasi samaa mieltä rankoista teksteistä.Jotenkin niistä kuitenkin heijastuu hätä. Miksi kukaan kävisi näillä sivuilla jos asia ei häntä kosketa? Tai sitten ehkä joku läheinen.No,myös minä ennen lääkehoitoa kokeilin melkein kaikki mainitsemasi asiat ja liudan lisää,jotenkin en vain halunnut tunnustaa että tarvitsen lääkitystä.Pystyin melko hyvin salamaan paniikkihäiriöni, mutta en tietenkään läheisiltäni.Alkoholilla oli helppo hoitaa sellaisia tilanteita joissa sen käyttö oli mahdollista. En kuitenkaan koskaan työssäni käyttänyt alkoholia.Paniikkikohtaukset tulivat takuuvarmasti krapulassa jolloin oli tosi kyseessä kun piti kesken esim. palaverin poistua vessaan tai mihin tahansa paikkaan jossa sai olla yksin kun sydän hakkasi eikä henki kulkenut ja tuli kuoleman pelko.Yritti vain itselleen vakuuttaa ettei tähän kuole eikä kuollutkaan, mutta häpeä pyytää ketään apuun oli pelkoa suurempi.Kohtaus nousi päälle aivan odottamatta kymmenissä sekunneissa, myös ilman krapulaa, ja täysin erilaisissa paikoissa.Tietysti kassajonot ja täydet bussit olivat pahimpia. Monta kertaa ostoskärry jäikin kauppaan kun ryntäsin ulos, tai hyppäsin pois bussista kesken matkan.Tätä helvettiä kesti toistakymmentä vuotta.Sitten läheiseni ja tukeni joutui pahaan onnettomuuteen. Hänen sairaalassa olo oli pitkä.Sain ensimmäisen kerran kohtauksen kotonani, sitä ei ollut koskaan ennen tapahtunut. Kohtaus oli niin raju,että jouduin turvautumaan lääkärin apuun.Oliko tuuria,mutta kohdalleni osui lääkäri joka tiesi paniikkihäiriöstä tosi paljon ja tunnisti oireeni välittömästi.Lääkitys aloitettiin aika lievänä. Cipralex 10 mg kerran päivässä ja Xanor 0,5 varalle pahoja tilanteita varten.Pari viikkoa Cipralexia syötyäni paniikkikohtaukset lievenivät ja sitten loppuivat kokonaan. Xanoria olen käyttänyt vain silloin kun olen menossa johonkin erittäin vaativaan tilanteeseen.Alkoholin käyttöni on vähentynyt huomattavasti ja Xanorin kanssa en ota ollenkaan. Elämä on nyt kaikin puolin järjestyksessä kumppanin toipumista myöten. Harmittaa vain etten hakenut lääkkeistä apua aikaisemmin,turhaan kärsin vuosikymmenen.


      • Kärsivä enkeli
        Järki vielä päässä kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä rankoista teksteistä.Jotenkin niistä kuitenkin heijastuu hätä. Miksi kukaan kävisi näillä sivuilla jos asia ei häntä kosketa? Tai sitten ehkä joku läheinen.No,myös minä ennen lääkehoitoa kokeilin melkein kaikki mainitsemasi asiat ja liudan lisää,jotenkin en vain halunnut tunnustaa että tarvitsen lääkitystä.Pystyin melko hyvin salamaan paniikkihäiriöni, mutta en tietenkään läheisiltäni.Alkoholilla oli helppo hoitaa sellaisia tilanteita joissa sen käyttö oli mahdollista. En kuitenkaan koskaan työssäni käyttänyt alkoholia.Paniikkikohtaukset tulivat takuuvarmasti krapulassa jolloin oli tosi kyseessä kun piti kesken esim. palaverin poistua vessaan tai mihin tahansa paikkaan jossa sai olla yksin kun sydän hakkasi eikä henki kulkenut ja tuli kuoleman pelko.Yritti vain itselleen vakuuttaa ettei tähän kuole eikä kuollutkaan, mutta häpeä pyytää ketään apuun oli pelkoa suurempi.Kohtaus nousi päälle aivan odottamatta kymmenissä sekunneissa, myös ilman krapulaa, ja täysin erilaisissa paikoissa.Tietysti kassajonot ja täydet bussit olivat pahimpia. Monta kertaa ostoskärry jäikin kauppaan kun ryntäsin ulos, tai hyppäsin pois bussista kesken matkan.Tätä helvettiä kesti toistakymmentä vuotta.Sitten läheiseni ja tukeni joutui pahaan onnettomuuteen. Hänen sairaalassa olo oli pitkä.Sain ensimmäisen kerran kohtauksen kotonani, sitä ei ollut koskaan ennen tapahtunut. Kohtaus oli niin raju,että jouduin turvautumaan lääkärin apuun.Oliko tuuria,mutta kohdalleni osui lääkäri joka tiesi paniikkihäiriöstä tosi paljon ja tunnisti oireeni välittömästi.Lääkitys aloitettiin aika lievänä. Cipralex 10 mg kerran päivässä ja Xanor 0,5 varalle pahoja tilanteita varten.Pari viikkoa Cipralexia syötyäni paniikkikohtaukset lievenivät ja sitten loppuivat kokonaan. Xanoria olen käyttänyt vain silloin kun olen menossa johonkin erittäin vaativaan tilanteeseen.Alkoholin käyttöni on vähentynyt huomattavasti ja Xanorin kanssa en ota ollenkaan. Elämä on nyt kaikin puolin järjestyksessä kumppanin toipumista myöten. Harmittaa vain etten hakenut lääkkeistä apua aikaisemmin,turhaan kärsin vuosikymmenen.

        Omakohtainen kokemukseni Xanorista on hyvä.
        Mulle sitä on määrätty 0,25mg 1-2 tabl./pvässä korkeintaan 4 tabl. pvässä. Otan lääkkeen vain tarvittaessa, en joka päivä.

        Sairastuin masennukseen reilut seitsemän vuotta sitten ja jouduin viideksi kuukaudeksi sairaslomalle. Olin työkyvytön.
        Rauhoittavan avulla pystyin liikkumaan ulkona ja ruokaostokset olivat pieniä, pienessä lähikaupassa.
        Sitten sain työpaikan ja pari kuukautta joka aamu lähdin rauhoittavan turvin töihin. Pikku hiljaa sain itsetuntoni kasvamaan ja alkoi elämä luistaa.

        Paniikkioireista en ole päässyt eroon ja tuskin pääsen koskaan. Elämässäni on tapahtunut isoja asioita ja ne veroittavat voimia. Olen herkkä ja sympaattinen ihminen. Mietin tahtomattani asioita liikaa ja huolehdin. Ajattelen myös... mitä muuta minusta ajattelevat. Vaikka tiedän, että mitä sen on väliä mitä muut minusta ajattelevat. Joskus vihaan itseäni ja herkkyyttäni. Olisinpa "normaali" ja vahvempi!!
        Otan xanorin aina juhlatapahtumiin ja viinaa en sotke mukaan koskaan. Lentokoneessa voin matkustaa xanorin turvin ja silti tekee tiukkaa istua ahtaassa paikassa monet tunnit.
        Sen olen huomannut että väsymys ja liika kahvi tuo paniikkioireet herkemmin pintaan.
        Käyn terapiassa mm. paniikin takia.
        Itselläni paniikki tulee kaupassa, jopa ruokapöydässä tuttujen kanssa, juhlat. Paniikki alkaa sydämen tykytyksellä, suussa nipistelee, oksettaa ja korvissa humisee ja luulen pyörtyväni.
        Jumalaton pelkotila ja ahdistuneisuus.

        Toivon kaikille vaivasta kärsiville voimia ja jaksamista. Elämä jatkuu vaikka rauhoittavan turvin.


      • xanorx6
        homo sapiens kirjoitti:

        Kyllä on aika rankkaa ja tuomitsevaa tekstiä, täytyy olla jonkun sellaisen suusta joka ei ole kokenut paniikihäriöitä ja/tai ahdistusta. Ne kun ei mene ohi "ryhdistäytymällä" ja "niskasta kiinni ottamalla". Nämä mielenterveyshäriöt kun nykyään luetaan sairauksiksi, ja niihin löytyy luojan kiitos lääkkeistä apua. Ja voin kertoa että on kokeiltu kalaöljyistä ja kärsimyskukasta ruusunjuureen ja homeopaattisiin ja aromaterapiaa ja hypnoosia ja non-alcoholic-linjaa, liikuntaa ja eri ruokavalioita. Kun ei vaan miulle auttanut ikävä kyllä.
        Parempi vaihtoehto ilmeisesti olisi ko. kanssaihmisen mielestä jäädä loppuelämäkseen neljän seinän sisälle ja myös välttää kaikkia sosiaalisia tilanteita eli lopettaa ihmisarvoinen elämä. Niinkös??

        kyl se ruusun juuri auttaa ja liikunta ja ymmärtäväinen tyttöystävä jaoma pää


      • am6
        homo sapiens kirjoitti:

        Kyllä on aika rankkaa ja tuomitsevaa tekstiä, täytyy olla jonkun sellaisen suusta joka ei ole kokenut paniikihäriöitä ja/tai ahdistusta. Ne kun ei mene ohi "ryhdistäytymällä" ja "niskasta kiinni ottamalla". Nämä mielenterveyshäriöt kun nykyään luetaan sairauksiksi, ja niihin löytyy luojan kiitos lääkkeistä apua. Ja voin kertoa että on kokeiltu kalaöljyistä ja kärsimyskukasta ruusunjuureen ja homeopaattisiin ja aromaterapiaa ja hypnoosia ja non-alcoholic-linjaa, liikuntaa ja eri ruokavalioita. Kun ei vaan miulle auttanut ikävä kyllä.
        Parempi vaihtoehto ilmeisesti olisi ko. kanssaihmisen mielestä jäädä loppuelämäkseen neljän seinän sisälle ja myös välttää kaikkia sosiaalisia tilanteita eli lopettaa ihmisarvoinen elämä. Niinkös??

        Olen täysin samaa mieltä, itselläni se on auttanut minua erittäin paljon sosiaalisissa tilanteissa ja muutenkin olemaan ihmisten parissa.


      • paljonkin,olkaa
        homo sapiens kirjoitti:

        Kyllä on aika rankkaa ja tuomitsevaa tekstiä, täytyy olla jonkun sellaisen suusta joka ei ole kokenut paniikihäriöitä ja/tai ahdistusta. Ne kun ei mene ohi "ryhdistäytymällä" ja "niskasta kiinni ottamalla". Nämä mielenterveyshäriöt kun nykyään luetaan sairauksiksi, ja niihin löytyy luojan kiitos lääkkeistä apua. Ja voin kertoa että on kokeiltu kalaöljyistä ja kärsimyskukasta ruusunjuureen ja homeopaattisiin ja aromaterapiaa ja hypnoosia ja non-alcoholic-linjaa, liikuntaa ja eri ruokavalioita. Kun ei vaan miulle auttanut ikävä kyllä.
        Parempi vaihtoehto ilmeisesti olisi ko. kanssaihmisen mielestä jäädä loppuelämäkseen neljän seinän sisälle ja myös välttää kaikkia sosiaalisia tilanteita eli lopettaa ihmisarvoinen elämä. Niinkös??

        varovaisia.Nukahdatte vielä ikuiseen uneen.

        http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=unettomuus&p_artikkeli=lam00074

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00069

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Bentsodiatsepiinit


      • JEPJOPJEP

        Meidän perheessä on ilmeisesti perinnöllinen paniikkihäiriö, tai jokseenkin siirtyy suvussa. Paniikkikohtaukset ovat niin pahoja, että tutkiessani sukuhistoriaa luurankoja löytyi kaapista. 50 luvulla vanhempieni perheissä oli useita peräkammarin hulluja. Kaikki kärsivät paniikkihäiriöistä. No sitten oma 6 hengen sisarusparvi on hauska siitä, että jokainen meistä kärsii pahasta paniikkihäiriöstä. Vanhin eli nuoruutensa 70 luvulla, jolloin rauhoittavat alkoivat tulla avuksi kaikkeen. Tuo ei hoida sairautta, vaan pahentaa sitä lopulta. Vanhin sisaruksistamme kuoli pari vuotta sitten. Sydän teki topin rauhoittavien kanssa kun oli taistellut 20 vuotta. Ei niistä enää pääse vuosikymmenen jälkeen eroon, ja paniikkihäiriö kun silläkin paheni pahenemistaan. Toiseksi vanhin sai myös avun 80 luvulla rauhoittavista. Pärjäsi hyvin työssään aina 90 luvulle, jolloin vaihtoi Xanoriin, sitten alkoi alamäki. Rauhoittavia, kun on pikkuhiljaa otettava aina lisää. Nyt se on ollut pitkiä aikoja vieroituksessa. Pelästyi niin kovasti isoveljensä kohtalosta. Pari vuotta sitten jäi työ ja lääkehuuruissa törttöili kaikenlaista. Aina sama että annostukset unohtuivat vähitellen.. Me nuoremmat olemme sitten saaneetkin jo terapiaa ja cipralexia. Itse menin paniikin puhjettua pari vuotta sitten ykstityiselle. Määräsi xanorit. Söin niitä pari viikkoa annostuksen mukaan. Ne eivät enää auttaneet oikeastaan ollenkaan. Lopetin ne sitten lääkärin määräämänä. Vieroitusoireet olivat hirveät. Psykiatri kun ajatteli ettei niitä tule ollenkaan noin lyhyen ajan jälkeen. Olin täysin sekaisin kuukauden, kun en nukkunut ollenkaan. Sitten alkoi cipralexit auttaa ja olo on sittemmin ollut hyvä. Ei paniikista tietoakaan. Yhteistä molemmille sisaruksilleni oli viimeiseen asti xanorin puolustaminen. Mikään ei koskaan johtunut siitä. Vaikka pelot alkoivat näkymään niiden naamassa. Ainavain lisää rauhoittavia. Että pärjää hyvin. Lekurin mukaan meidän perheen päänupit ovat sellaiset että on bentsoista kieltäydyttävä ehdottomasti. Itsekin parin viikon käyttö sai aikaan kuukauden oireet ja vieroittaminen oli todella työlästä. Riippuvainen todistelee itselleen ja muille vieroitusoireiden johtuvan sairaudesta, vaikka oireet pahenevat myrkkyjen ansiosta moninkertaisiksi.


      • lemppa
        am6 kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä, itselläni se on auttanut minua erittäin paljon sosiaalisissa tilanteissa ja muutenkin olemaan ihmisten parissa.

        kivaa kuula et on muitakin jotka on samassa tilanteesa .ite oon syönyt naita noin 10 vuotta.oon yrittänyt lopettaa monta kertaa,se tietää et ei pysty meneen ulos saati sit koetaa olla sosiaalinen .ois nastaa kuulla lisää .mit muut on kokenut.


      • Toinenkin
        Kärsivä enkeli kirjoitti:

        Omakohtainen kokemukseni Xanorista on hyvä.
        Mulle sitä on määrätty 0,25mg 1-2 tabl./pvässä korkeintaan 4 tabl. pvässä. Otan lääkkeen vain tarvittaessa, en joka päivä.

        Sairastuin masennukseen reilut seitsemän vuotta sitten ja jouduin viideksi kuukaudeksi sairaslomalle. Olin työkyvytön.
        Rauhoittavan avulla pystyin liikkumaan ulkona ja ruokaostokset olivat pieniä, pienessä lähikaupassa.
        Sitten sain työpaikan ja pari kuukautta joka aamu lähdin rauhoittavan turvin töihin. Pikku hiljaa sain itsetuntoni kasvamaan ja alkoi elämä luistaa.

        Paniikkioireista en ole päässyt eroon ja tuskin pääsen koskaan. Elämässäni on tapahtunut isoja asioita ja ne veroittavat voimia. Olen herkkä ja sympaattinen ihminen. Mietin tahtomattani asioita liikaa ja huolehdin. Ajattelen myös... mitä muuta minusta ajattelevat. Vaikka tiedän, että mitä sen on väliä mitä muut minusta ajattelevat. Joskus vihaan itseäni ja herkkyyttäni. Olisinpa "normaali" ja vahvempi!!
        Otan xanorin aina juhlatapahtumiin ja viinaa en sotke mukaan koskaan. Lentokoneessa voin matkustaa xanorin turvin ja silti tekee tiukkaa istua ahtaassa paikassa monet tunnit.
        Sen olen huomannut että väsymys ja liika kahvi tuo paniikkioireet herkemmin pintaan.
        Käyn terapiassa mm. paniikin takia.
        Itselläni paniikki tulee kaupassa, jopa ruokapöydässä tuttujen kanssa, juhlat. Paniikki alkaa sydämen tykytyksellä, suussa nipistelee, oksettaa ja korvissa humisee ja luulen pyörtyväni.
        Jumalaton pelkotila ja ahdistuneisuus.

        Toivon kaikille vaivasta kärsiville voimia ja jaksamista. Elämä jatkuu vaikka rauhoittavan turvin.

        Olipa todella tuttua lukemani... Minulle on määrätty Sepramin lisäksi Xanoria myöskin se 0,25mg ja sitä pitäisi ottaa vain tarvittaessa. En kuitenkaan kuukaudenkaan jälkeen sen lunastamisesta ole syystä tai toisesta uskaltanut sitä vielä käyttää, luultavasti koska yleiskuntoni on todella heikko ja olen reilusti alipainoinen. Sepramia olen jo jonkin aikaa käyttänyt ja määrää jo nostanut mutta en ole havainnut muutoksia suuntaan tai toiseen, tämänkin aloittamista epäröin.

        Suora kontakti tuntemattomaan (tai puolituttuun) on vaikeaa, ei vain fyysisesti paikalla ollessa vaan myös puhelimessa ja jopa tämä kirjoittaminen tai chatit internetissä vieläpä aivan anonyymina saa jo ajoittain sydämen käymään ylikierroksilla. Itsetunto on nollissa ja itseluottamus aika lailla samoin, asiat eivät luista oikein millään tavalla.

        Minullekin on tapahtunut isoja asioita lyhyessä ajassa jotka ovat alentaneet mieltä entisestään. Mietin jatkuvasti ulkona, kaupoissa jne.. kävellessä (ja ajoittain kotonakin) mitä muut ajattelevat minusta ja se rajoittaa paljon tätäkin vähää mitä pystyn tekemään. Kyllästyttää kun en vain millään pysty olemaan rennosti julkisissa tiloissa (vaikka keneenkään ei tarvitse kontaktia ottaa) vaan kävelen jäykkänä olkapäät koholla niin että myöhemmin voi olla hartiakipuakin ja vältellen silmiin katsomista joka tuntuu erityisen vaivaannuttavalta missä vain.

        Saa nähdä pääsenkö ja kuinka vakaalle maaperälle(?), olen kai myös menossa terapiaan. Tuntemukseni ovat samanlaiset eli sydämentykytystä, ylikierroksilla ajoittain niin pahasti että se tuntuu kuin sydän tahtoisia repiä itsensä ulos jota hyvin mahdollisesti seuraa näköhäiriöt (pyötymistä edeltävän tuntuista), korvien humina, pistely.

        Mutta niin.. 1 kappale jumalattomia pelkotiloja ja ahdistuneisuutta täälläkin. :|


    • Maizuuuu

      Mä oon syöny aikas montaa lääkettä tässä parin vuoden aikana, ensin mulle todettii vaikea masennus ja menin suljetulle osastolle muutamaks kuukaudeks, sitte ne heitti mut veks sieltä enne jouluu ku sillon on kuulemma niin ruuhkasta joten mun diagnoosi oli jotai iha arvailua vaa... Söin masennukseen lääkkeitä puol vuotta, kunnes mä tulin tosi itsetuhoseks, ja lopetin. Sitten jouduin uudestaa lataamoon ni mulla olikin kakssuuntanen mielialahäiriö. Ja sain siihe eka deprakinet ja xanorit mut myöhemmin vaihettii ketipinorii ja xanorii. Mulla menis 4 kertaa 1mg päivässä sitä, mutta oon huomannu että duunissa se on aika hankala. Ei ainakaa pää oo niin kunnossa ku aikasemmi, ja unohtelee asioita... Tietysti johtuu tosta ketipinoristakin, mitä mun pitäs nostaa mutta en pääse sitten sängystä ollenkaa aamusin ylös...

    • suhahdus

      Käytin noin 2kk säännöllisesti xanoria 0.5mg 3-5 tablettia päivässä. hiljakseen vähensin yhteen tablettiin ja sitten lopetin kokonaan. sen jälkeen alkoivat hirvittävät vieroitusoireet.mahdoton vapina ja hikoilu. sitä kesti noin viikon. ajattelin, että tästä kun selviän, niin ikinä en pistä suuhuni enää. enkä ole pistänyt. xanor tuotetta ei kannata käyttää, jollei ole ERITTÄIN AKUUTTIA TARVETTA.esim liikakäytössä alkoholi saatta aiheuttaa toistuvia paniikkikohtauksia. silloin ei tule sortua rauhoittavaan, vaan vähentää alkoholin käyttöä. nykyään lääkäritkin myöntävät reseptiä aivan liian helposti, jotka ovat myös helposti uusittavissa.

      • hyvä lääke

        Olen popsinut 0.5 mg Xanoria 1-3 tabua päivässä, vaikka olen autokuski. Tuo määrä ei minua väsytä. Koukkuuntumisesta sen verran että 15 v käytön jälkeen, vapaalla, esim lomalla ollessa en tarvitse kuin 1-2 nappia viikossa. Viikonloppuisin pärjään yleensä ilman. Muita lääkkeitä en ole käyttänyt eikä annostuksen lisäämiseen ole ollut tarvetta. Ilman Xanoria olisin luultavasti ollut työkyvytön jo v:sta -94 paniikkioireilun alkaessa. Eli en todellakaan löydä k.o lääkkeestä negatiivista sanottavaa. Näin omalla kohdallani. Lääkkeen vaikutus eri ihmisiin tietenkin erilainen. Kesäterveisin K.J


      • jurppii

        Auttaa kyllä paniikkiin todella hyvin mutta totta on että vieroitusoireet ovat aivan kamalat. Aikoinani käytin, sittemmin siirryin diazepamiin. Siitäkään ei ole eroon päässyt. Vaikka olisi hieno jos ei olisi mitään riippuvuutta lääkkeeseen. Mutta en Ehkä enää tahtoisikaan eroon sillä niin monia vuosia on syönyt että ei varmasti ilman enää pärjäis. Joskus olen yrittänyt puol vuotta ilman ja se aika oli karmeaa, sillä' ne viekkarit ei menneet ollenkaan pois. Olo oli yhtä tuskaa.


      • Anonyymi
        hyvä lääke kirjoitti:

        Olen popsinut 0.5 mg Xanoria 1-3 tabua päivässä, vaikka olen autokuski. Tuo määrä ei minua väsytä. Koukkuuntumisesta sen verran että 15 v käytön jälkeen, vapaalla, esim lomalla ollessa en tarvitse kuin 1-2 nappia viikossa. Viikonloppuisin pärjään yleensä ilman. Muita lääkkeitä en ole käyttänyt eikä annostuksen lisäämiseen ole ollut tarvetta. Ilman Xanoria olisin luultavasti ollut työkyvytön jo v:sta -94 paniikkioireilun alkaessa. Eli en todellakaan löydä k.o lääkkeestä negatiivista sanottavaa. Näin omalla kohdallani. Lääkkeen vaikutus eri ihmisiin tietenkin erilainen. Kesäterveisin K.J

        Alpratsolaamissa(Xanorissa) on 6-12h puoliintumisaika, että jos otat 0,5-1.5mg kerran päivässä niin ei riippuvutta pääse syntymään koska aine on ehtinyt jo poistua elimistöstäsi (in my experience). Ja että vapalla ollessa pystyt vain 1-2nappia viikossa kertoo myös siitä että et ole fyysisesti riippuvainen. Xanor on oikein käytettynä erittäin hyvä lääke, no jotka muuta itkee riippuvuudesta voisivat perehtyä asiaan vähän ememmän eikä tulla huutelee:
        "Aivan hirveä lääke, söin kolme kuukautta 3x 2mg xanor päivässä, aivain kauheet viekkarit pitää loppuelämä näitä syödä"...... bitch please, google "tapering alprazolam"


    • ihanata

      eli juu 3-4mg päiväsä mutta on ollu tilanteita mihi repässy 12 kipalettaki kerralla, sillon vasta huomas pientä kevyttä oloa. ja jos viinaa otan ni oon xanoreissa ku ilman niitä ei pääse kauppaa ostaa viinoja. mutta en oo väärinkäyttäjä kuitenkaa. 3-4v oon tainnu nyt xanoria ottanu ja välillä ollu elämässä tilanteita että ei oo tarvinu kotoa liikkua kuukausii ni en oo ottanu sillon ollenkaa eikä mitää viekkareita oo tullu. ihmetyttää se puhe että kauhian koukuttava lääke jne. mutta yks lekuri sanoki mulle että kuulun pienee prosenttii joka ei jää koukkuu mihinkää. on tässä kokeiltu vaikka mitä myrkkyjä maksimiannostuksee asti aina ja ku on todettu että ei oo auttanu ni oon aina seinää lopettanu ilman mitää ongelmia. mutta ihmiset on niin erilaisia ni ei passaa alkaa pätemään omilla kokemuksilla. toivon vaan kaikille pitemmän aikaa käyttäneille että jos pääsette eroon ettei tuu viekkareita. tsemppiä kaikille

    • mp90

      Mä sairastuin alkuvuodesta paniikkihäiriöön ja lääkitykseksi annettiin xanor depot 1mg kahdesti päivään. Nyt olen kesän aikana vähentänyt annokseni puoleen eli 1mg päivässä. Samalla annettiin lyhytaik. xanor 0,5mg, jota kehotettiin käyttämään hätätilanteissa. Olen niitä käyttänyt tähän päivään mennessä 6 tablettia:)

      Aluksi lopettaminen pelotti, koska keskustelupalstoilla puhutaan xanorin "huonoista puolista". Minulle lopettaminen ei ole ollut ongelma, se on sujunut paremmin kuin osasin koskaan odottaa.

      Kannattaa muistaa, että parhaiten selviää paniikkihäiriöstä, kun puhuu siitä ja menee vaan pelottaviin tilanteisiin. Olen itse sanonut tutuilleni, että on tämän sairauden alusta lähtien pitänyt opetella "kävelemään uudestaan". Kyllä siitä selviää:D

      Xanor oli minulle hyvä lääke, mutta ei se kaikille toimi. Etenkin ne, jotka käyttävät alkoholia, ei tulisi xanoria minun mielestäni käyttää.

      Muistakaa nyt kaikki, että joillekkin xanor toimii ja joillekkin ei. Ei täällä mikään muukaan lääke välttämättä ole turvallinen tai varma: joku toinen lääke voi olla toiselle pahempi kuin xanor.

      Joo, eli positiiviset tulokset xanorin käytöstä minulla ainakin on:D

      Niin ja vitamiinit/luontaistuotteet lääkityksen tueksi oli minulle ainakin plussaa, kannattaa ainakin kokeilla:D

    • lääke on vahva,..

      aine ja lopettamisessa saattaakin tulla hankaluuksia.Kemiallinen yhdiste,jota nyt Xanoriksi on nimitetty ja kauniisti myyty,on melkoinen hermomyrkky.Tätä hermomyrkkyä ei saa ottaa kuin pieni annos kerralla.Muuten lähtee henki.

      Kuten tiedätkin,niin lääketeollisuus käyttää erilaisia myrkkyjä hyvin pieninä annoksina lääkkeinä.Hyvä esimerkki on rotan myrkky eli varfariini,jota käytetään verenohennulääkkeenä,mutta hyvin pieninä annoksina.Kotrolloidaan joka toinen viikko labrakokeella,jotta ei tule tappavaa verenvuotoa.

      • kohdalla

        Minulla myös xanorista oma kokemukseni todella hyvä. Xanorissa ei ole tuota mainitsemaasi varfariinia. Eikä tosiaan lääkärin valvonnassa ja oikein otettuna henki lähde!!!! Mikä lääke vain jos väärinkäyttää lähtee henki.
        Xanor on tosi hyvä lääke ja auttaa paniikkiin ja ahdistukseen.
        Lääkärin valvonnassa lääkkeestä pääsee hyvin eroon, omalla kohdallani en haluakaan päästä xanorista eroon, on minut kyllä auttanut ihmisten ilmoille kun ennen olin aivan neljän seinän sisällä kotona.


      • elinikäinen häiriö
        kohdalla kirjoitti:

        Minulla myös xanorista oma kokemukseni todella hyvä. Xanorissa ei ole tuota mainitsemaasi varfariinia. Eikä tosiaan lääkärin valvonnassa ja oikein otettuna henki lähde!!!! Mikä lääke vain jos väärinkäyttää lähtee henki.
        Xanor on tosi hyvä lääke ja auttaa paniikkiin ja ahdistukseen.
        Lääkärin valvonnassa lääkkeestä pääsee hyvin eroon, omalla kohdallani en haluakaan päästä xanorista eroon, on minut kyllä auttanut ihmisten ilmoille kun ennen olin aivan neljän seinän sisällä kotona.

        Olen vetänyt Xanoria napaan varmaan kohta 30 vuotta. Muutakin on kokeiltu, useita muita, vaan niistä tullut pahat sivuoireet.

        Otan lyhytvaikutteista 1 mg:n tabua puolina tabletteina 1 - 2 tablettia päivässä. Sen maksimiannoksen otan vain pahimpina päivinä, jolloin sekään ei välttämättä auta, mutta ikinä en ole sitä ylittänyt. Parhaina riittää yksi puolikas päivässä.

        Elimistöni on siis täynnä myrkkyä tämän perusteella? Entä sitten? Miksi minun pitäisi päästä eroon lääkkeestä, jota ilman en pystyisi käymään työssä, harrastamaan...ylipäätään viettämään edes vähän ihmisarvoista elämää.

        Miksi?


      • toivoton tapaus kai
        elinikäinen häiriö kirjoitti:

        Olen vetänyt Xanoria napaan varmaan kohta 30 vuotta. Muutakin on kokeiltu, useita muita, vaan niistä tullut pahat sivuoireet.

        Otan lyhytvaikutteista 1 mg:n tabua puolina tabletteina 1 - 2 tablettia päivässä. Sen maksimiannoksen otan vain pahimpina päivinä, jolloin sekään ei välttämättä auta, mutta ikinä en ole sitä ylittänyt. Parhaina riittää yksi puolikas päivässä.

        Elimistöni on siis täynnä myrkkyä tämän perusteella? Entä sitten? Miksi minun pitäisi päästä eroon lääkkeestä, jota ilman en pystyisi käymään työssä, harrastamaan...ylipäätään viettämään edes vähän ihmisarvoista elämää.

        Miksi?

        Oon syönyt 4mg/pvä 9 vuotta. Ei voi mitään. En pysty olemaan ilman. Psykiatreilla käynyt, hypnoosit ja kaikki mahdolliset ja vähennystä pikkuhiljaa koitettu. Ei auta, paha olo jos ei saa sitä 4mg/pvä. Sen kanssa elän kai loppuelämäni, mutta eläähän jotkut HIVin, diabeteksen jne kanssa ja lääkkeiden avulla elämä läpi. Mitä sitten.


      • xanor ???
        toivoton tapaus kai kirjoitti:

        Oon syönyt 4mg/pvä 9 vuotta. Ei voi mitään. En pysty olemaan ilman. Psykiatreilla käynyt, hypnoosit ja kaikki mahdolliset ja vähennystä pikkuhiljaa koitettu. Ei auta, paha olo jos ei saa sitä 4mg/pvä. Sen kanssa elän kai loppuelämäni, mutta eläähän jotkut HIVin, diabeteksen jne kanssa ja lääkkeiden avulla elämä läpi. Mitä sitten.

        Olisin ihan tiedustellut millaisia oireita teillä on kun tunnette että Xanorin vaikutus loppuu.
        Minulla pieni annos xanoria pv;ssä tosin olen aina ottanut sitä vähän kuin kuurinomaisesti siis tiettyihin aikoihin vrk:ssa. Nyt on vähän ollut taas sellaisia oloja että en tiedä sitten onko se lääkkeen vaikutuksesta kun sen teho hiipuu vai meneekö se sitten ohi-- toivottavasti saitte selvää mitä tarkoitan.


      • Pahat oireet
        xanor ??? kirjoitti:

        Olisin ihan tiedustellut millaisia oireita teillä on kun tunnette että Xanorin vaikutus loppuu.
        Minulla pieni annos xanoria pv;ssä tosin olen aina ottanut sitä vähän kuin kuurinomaisesti siis tiettyihin aikoihin vrk:ssa. Nyt on vähän ollut taas sellaisia oloja että en tiedä sitten onko se lääkkeen vaikutuksesta kun sen teho hiipuu vai meneekö se sitten ohi-- toivottavasti saitte selvää mitä tarkoitan.

        Minulle tulee ainakin aika pahat oireet. En näe täysin kunnolla, ja saatan nähdä esim. kukkamaljakon ihan erilaisena kuin se oikeasti on. Tuntoaisti on oudon tuntuinen, alan tärisemään vaikka jos joku soittaa minulle, jalat ovat puutuneet ja en pääse kunnolla kävelemään, päässä pyörii kummallisia ajatuksia kaikesta, no esim. että kohta joku tulee oven läpi tms. Unta en saa millään, tai jos jotenkin saan niin näen painajaisia. Käsistä meni kerran tunto kokonaan ja näin sellaisia valolaikkuja. Ja kerran pyörryin kun en ollut ottanut koko päivänä yhtään Xanoria ja olin herännyt lopulta täristen, itkien ja käskenyt kenenkään ensiapumiehen olla koskemasta minuun (olin silloin tuttavien luona ja soittivat ambulanssin). Sairaalaan siitä sitten mentiin ja siellä olin kaksi päivää. Epäiltiin epilepsiaa ja kaikki mahdolliset kokeet käytiin läpi, ja en itsekään tajunnut että johtui etten ollut ottanut lääkkeitä koko päivänä. Eli minulla oireet tulee aika pahoina.


      • että näin...
        elinikäinen häiriö kirjoitti:

        Olen vetänyt Xanoria napaan varmaan kohta 30 vuotta. Muutakin on kokeiltu, useita muita, vaan niistä tullut pahat sivuoireet.

        Otan lyhytvaikutteista 1 mg:n tabua puolina tabletteina 1 - 2 tablettia päivässä. Sen maksimiannoksen otan vain pahimpina päivinä, jolloin sekään ei välttämättä auta, mutta ikinä en ole sitä ylittänyt. Parhaina riittää yksi puolikas päivässä.

        Elimistöni on siis täynnä myrkkyä tämän perusteella? Entä sitten? Miksi minun pitäisi päästä eroon lääkkeestä, jota ilman en pystyisi käymään työssä, harrastamaan...ylipäätään viettämään edes vähän ihmisarvoista elämää.

        Miksi?

        koska alpratsolamia ei ole ollut olemassa noin kauaa=)


      • paskan hanuristi
        elinikäinen häiriö kirjoitti:

        Olen vetänyt Xanoria napaan varmaan kohta 30 vuotta. Muutakin on kokeiltu, useita muita, vaan niistä tullut pahat sivuoireet.

        Otan lyhytvaikutteista 1 mg:n tabua puolina tabletteina 1 - 2 tablettia päivässä. Sen maksimiannoksen otan vain pahimpina päivinä, jolloin sekään ei välttämättä auta, mutta ikinä en ole sitä ylittänyt. Parhaina riittää yksi puolikas päivässä.

        Elimistöni on siis täynnä myrkkyä tämän perusteella? Entä sitten? Miksi minun pitäisi päästä eroon lääkkeestä, jota ilman en pystyisi käymään työssä, harrastamaan...ylipäätään viettämään edes vähän ihmisarvoista elämää.

        Miksi?

        kymmenen 0,5 mg xanoria kun en kestä tätä jatkuvaa vitutusta ja tappelua kotona.
        Ja just kun piti alkaa vähentää.
        Lääkäri kirjottaa kaheksaa päivässä, oon ottanut paljon enemmänkin ja lekuri on ihmetelly kuinkia olen pysynyt jaloillani....se on se toleranssi meitsillä jo melkoinen.

        Aina kun yritän vähentämistä, tulee jotain helvetin kriisejä ja oon niin heikko, etten silloin pysty mihinkään.

        Vittu tätä elämää.


      • vitun hanuristi
        Pahat oireet kirjoitti:

        Minulle tulee ainakin aika pahat oireet. En näe täysin kunnolla, ja saatan nähdä esim. kukkamaljakon ihan erilaisena kuin se oikeasti on. Tuntoaisti on oudon tuntuinen, alan tärisemään vaikka jos joku soittaa minulle, jalat ovat puutuneet ja en pääse kunnolla kävelemään, päässä pyörii kummallisia ajatuksia kaikesta, no esim. että kohta joku tulee oven läpi tms. Unta en saa millään, tai jos jotenkin saan niin näen painajaisia. Käsistä meni kerran tunto kokonaan ja näin sellaisia valolaikkuja. Ja kerran pyörryin kun en ollut ottanut koko päivänä yhtään Xanoria ja olin herännyt lopulta täristen, itkien ja käskenyt kenenkään ensiapumiehen olla koskemasta minuun (olin silloin tuttavien luona ja soittivat ambulanssin). Sairaalaan siitä sitten mentiin ja siellä olin kaksi päivää. Epäiltiin epilepsiaa ja kaikki mahdolliset kokeet käytiin läpi, ja en itsekään tajunnut että johtui etten ollut ottanut lääkkeitä koko päivänä. Eli minulla oireet tulee aika pahoina.

        ja kun katsoo peiliin,oma naama näyttää ihan omituiselta, ei pysty nukkuun, tekis mieli hyppiä seinille, on kuumeinen olo vaikka ei ole kuumetta, päässä heittää eikä uskalla nokkaansa ulos laittaa.
        Että sellasta hauskaa.Pelkää ihmisiä, kaupasa käynnit yhtä helvettiä
        Valoherkkyys, äänet kuuluu kovempina ja kaikkee mahdollista paskaa.
        Ei pysty keskittymään mihinkään, on kun vieteriukko...


      • samaxanoristi
        vitun hanuristi kirjoitti:

        ja kun katsoo peiliin,oma naama näyttää ihan omituiselta, ei pysty nukkuun, tekis mieli hyppiä seinille, on kuumeinen olo vaikka ei ole kuumetta, päässä heittää eikä uskalla nokkaansa ulos laittaa.
        Että sellasta hauskaa.Pelkää ihmisiä, kaupasa käynnit yhtä helvettiä
        Valoherkkyys, äänet kuuluu kovempina ja kaikkee mahdollista paskaa.
        Ei pysty keskittymään mihinkään, on kun vieteriukko...

        kirjottaminen on vaikeeta, siis mustekynällä, kirjaimet menee ihan omituiseks
        Siinä tulee niin hirveesti kaikkee, ettei osaa kuvitella, mulla vielä meni vatsa ihan sekaisin.

        Ei tietenkään kaikille tule kaikkia oireita, mutta meikä kuuluu siihen ryhmään, millä on tosi vaikeeta


      • apuako terapiasta
        elinikäinen häiriö kirjoitti:

        Olen vetänyt Xanoria napaan varmaan kohta 30 vuotta. Muutakin on kokeiltu, useita muita, vaan niistä tullut pahat sivuoireet.

        Otan lyhytvaikutteista 1 mg:n tabua puolina tabletteina 1 - 2 tablettia päivässä. Sen maksimiannoksen otan vain pahimpina päivinä, jolloin sekään ei välttämättä auta, mutta ikinä en ole sitä ylittänyt. Parhaina riittää yksi puolikas päivässä.

        Elimistöni on siis täynnä myrkkyä tämän perusteella? Entä sitten? Miksi minun pitäisi päästä eroon lääkkeestä, jota ilman en pystyisi käymään työssä, harrastamaan...ylipäätään viettämään edes vähän ihmisarvoista elämää.

        Miksi?

        Olen myös joutunut syömään rauhoittavia n. 30v. Ensin pameja, sitten Alproxeja ja nyt niin kauan, kuin jaksan muistaa, Xanoria. Päivässä menee korkeintaan 0.5mg, joskus vähemmän.

        Olisin syönyt sitä enemmänkin välillä, mutta lääkärit ovat olleet tosi nihkeitä antamaan lääkettä enkä ole jaksanut juosta ympäriinsä. Tarve ei ole ollut niin suuri, ettei tuo max 0.5 mg olisi auttanut.

        Toiset tuntuvat saavan Xanoria helpommin, jopa uskomattomia annoksia. Itse vaikutan kai liian terveeltä. Ihan kuin lekurit eivät uskoisi, etten pärjää ilman lääkettä. Painostetaan vähentämään ja lopettamaan.

        30v olen yrittänyt enkä koskaan onnistunut, määrä onneksi on ollut suht pieni. Terapia auttaisi, jos voisin käydä siellä lähes joka päivä tai ainakin 3x viikossa, mihin ei ole mahdollisuutta.

        Terapiassakin olen kyllä käynyt ja varmasti aikoinaan saanut apuakin. Sitten se meni itsensä toistamiseksi ja terapeutin puolelta piikittelyksi turhan usein. Ihan niinkuin hän olisi ollut itsekin leipiintynyt, muttei yrityksistäni huolimatta ollut halukas päästämään eroonkaan. Viimein pääsin kuitenkin.

        Terapia oli jotenkin niin oma maailmansa, ettei se ainakaan minulla oikein tukenut arkielämässä jaksamista, usein päinvastoin. Jäi vain asiat mieleen pyörimään, mm. välillä täysin epärealistinen ihastus terapeuttiin, missä tietenkin käsittelemistä riittikin..

        Mihinkään muuhun se ei johtanut, kuin siihen, että tunsin vastenmielisyyttä aviomiestä kohtaan niinä aikoina. Se taas johti syyllisyyteen.

        Kaikenlainen piikittely oli myös valtasuhteen takia terapeutille liian helppoa. Pienetkin pahat sanat jäivät oikein korviin kaikumaan, terapeuttihan niitä tuskin edes huomasi. Itse sai vatvoa yökaudet.

        Eli miksi sinun pitäisi loptettaa, ei mielestäni miksikään eikä minunkaan. Olen keski-ikäinen ja pärjäilen lääkkeellä hyvin. Ilman sitä en voisi tehdä mitään. En siis yhtään mitään.

        Nim. kymmeniä ja kymmeniä lopettamisyrityksiä koettu


      • depr+gad
        apuako terapiasta kirjoitti:

        Olen myös joutunut syömään rauhoittavia n. 30v. Ensin pameja, sitten Alproxeja ja nyt niin kauan, kuin jaksan muistaa, Xanoria. Päivässä menee korkeintaan 0.5mg, joskus vähemmän.

        Olisin syönyt sitä enemmänkin välillä, mutta lääkärit ovat olleet tosi nihkeitä antamaan lääkettä enkä ole jaksanut juosta ympäriinsä. Tarve ei ole ollut niin suuri, ettei tuo max 0.5 mg olisi auttanut.

        Toiset tuntuvat saavan Xanoria helpommin, jopa uskomattomia annoksia. Itse vaikutan kai liian terveeltä. Ihan kuin lekurit eivät uskoisi, etten pärjää ilman lääkettä. Painostetaan vähentämään ja lopettamaan.

        30v olen yrittänyt enkä koskaan onnistunut, määrä onneksi on ollut suht pieni. Terapia auttaisi, jos voisin käydä siellä lähes joka päivä tai ainakin 3x viikossa, mihin ei ole mahdollisuutta.

        Terapiassakin olen kyllä käynyt ja varmasti aikoinaan saanut apuakin. Sitten se meni itsensä toistamiseksi ja terapeutin puolelta piikittelyksi turhan usein. Ihan niinkuin hän olisi ollut itsekin leipiintynyt, muttei yrityksistäni huolimatta ollut halukas päästämään eroonkaan. Viimein pääsin kuitenkin.

        Terapia oli jotenkin niin oma maailmansa, ettei se ainakaan minulla oikein tukenut arkielämässä jaksamista, usein päinvastoin. Jäi vain asiat mieleen pyörimään, mm. välillä täysin epärealistinen ihastus terapeuttiin, missä tietenkin käsittelemistä riittikin..

        Mihinkään muuhun se ei johtanut, kuin siihen, että tunsin vastenmielisyyttä aviomiestä kohtaan niinä aikoina. Se taas johti syyllisyyteen.

        Kaikenlainen piikittely oli myös valtasuhteen takia terapeutille liian helppoa. Pienetkin pahat sanat jäivät oikein korviin kaikumaan, terapeuttihan niitä tuskin edes huomasi. Itse sai vatvoa yökaudet.

        Eli miksi sinun pitäisi loptettaa, ei mielestäni miksikään eikä minunkaan. Olen keski-ikäinen ja pärjäilen lääkkeellä hyvin. Ilman sitä en voisi tehdä mitään. En siis yhtään mitään.

        Nim. kymmeniä ja kymmeniä lopettamisyrityksiä koettu

        alpatsolamkin on. Ja Alprox on kotimainen valmiste, Xanor ulkomaisen valmistajan...

        "Terapia auttaisi, jos voisin käydä siellä lähes joka päivä tai ainakin 3x viikossa, mihin ei ole mahdollisuutta." Miksi sinulla ei ole siihen mahdollisuutta?


      • Ei rahaa
        depr+gad kirjoitti:

        alpatsolamkin on. Ja Alprox on kotimainen valmiste, Xanor ulkomaisen valmistajan...

        "Terapia auttaisi, jos voisin käydä siellä lähes joka päivä tai ainakin 3x viikossa, mihin ei ole mahdollisuutta." Miksi sinulla ei ole siihen mahdollisuutta?

        Lääkkeeni maksaa 4e kuussa. Kuulun siihen varmaankin suureen joukkoon perheellisiä ihmisiä, joille on vaikea järjestää aika ja raha 3-5 viikkokäyntiin. Matkoineen töiden jälkeen menisi monta tuntia illassa. Kuka hoitaisi lapset, mieskin ylikuormittuisi ja sairastuisi, pahimmassa tapauksessa kyllästyisi tähän kokonaan. Nyt on onneksi hänen kanssaan hyvä olla, yleensä.

        Sait sen kuulostamaan helpolta, valitettavasti se ei ole. Sitäpaitsi terapia ei yksinomaan anna, ainakin minulla vei voimia erittäin paljon ja piti ehtiä olla äiti lapsilleen siinä ja nyt, ei liikaa omissa maailmoissaan eli terapian esiin nostamissa asioissa. Etsin parasta vaihtoehtoa käytettävissä olevalla kapasiteetillani. Tällä hetkellä se on Xanor, onneksi aika pienellä annostuksella.


      • bulls
        elinikäinen häiriö kirjoitti:

        Olen vetänyt Xanoria napaan varmaan kohta 30 vuotta. Muutakin on kokeiltu, useita muita, vaan niistä tullut pahat sivuoireet.

        Otan lyhytvaikutteista 1 mg:n tabua puolina tabletteina 1 - 2 tablettia päivässä. Sen maksimiannoksen otan vain pahimpina päivinä, jolloin sekään ei välttämättä auta, mutta ikinä en ole sitä ylittänyt. Parhaina riittää yksi puolikas päivässä.

        Elimistöni on siis täynnä myrkkyä tämän perusteella? Entä sitten? Miksi minun pitäisi päästä eroon lääkkeestä, jota ilman en pystyisi käymään työssä, harrastamaan...ylipäätään viettämään edes vähän ihmisarvoista elämää.

        Miksi?

        Hei!
        Alpratsolaami kehitettiin 80-luvun loppupuolella.


      • elinikäinen häiriö
        että näin... kirjoitti:

        koska alpratsolamia ei ole ollut olemassa noin kauaa=)

        1980-luvulta sakka olen käyttänyt, tarkkaa vuotta en muista.

        Terapiat saloitin jo 1970-luvun alussa, lähes 40 vuotta niihin meni ja aika ja rahat, ei sanottavaa hyötyä.


      • elinikäinen häiriö
        apuako terapiasta kirjoitti:

        Olen myös joutunut syömään rauhoittavia n. 30v. Ensin pameja, sitten Alproxeja ja nyt niin kauan, kuin jaksan muistaa, Xanoria. Päivässä menee korkeintaan 0.5mg, joskus vähemmän.

        Olisin syönyt sitä enemmänkin välillä, mutta lääkärit ovat olleet tosi nihkeitä antamaan lääkettä enkä ole jaksanut juosta ympäriinsä. Tarve ei ole ollut niin suuri, ettei tuo max 0.5 mg olisi auttanut.

        Toiset tuntuvat saavan Xanoria helpommin, jopa uskomattomia annoksia. Itse vaikutan kai liian terveeltä. Ihan kuin lekurit eivät uskoisi, etten pärjää ilman lääkettä. Painostetaan vähentämään ja lopettamaan.

        30v olen yrittänyt enkä koskaan onnistunut, määrä onneksi on ollut suht pieni. Terapia auttaisi, jos voisin käydä siellä lähes joka päivä tai ainakin 3x viikossa, mihin ei ole mahdollisuutta.

        Terapiassakin olen kyllä käynyt ja varmasti aikoinaan saanut apuakin. Sitten se meni itsensä toistamiseksi ja terapeutin puolelta piikittelyksi turhan usein. Ihan niinkuin hän olisi ollut itsekin leipiintynyt, muttei yrityksistäni huolimatta ollut halukas päästämään eroonkaan. Viimein pääsin kuitenkin.

        Terapia oli jotenkin niin oma maailmansa, ettei se ainakaan minulla oikein tukenut arkielämässä jaksamista, usein päinvastoin. Jäi vain asiat mieleen pyörimään, mm. välillä täysin epärealistinen ihastus terapeuttiin, missä tietenkin käsittelemistä riittikin..

        Mihinkään muuhun se ei johtanut, kuin siihen, että tunsin vastenmielisyyttä aviomiestä kohtaan niinä aikoina. Se taas johti syyllisyyteen.

        Kaikenlainen piikittely oli myös valtasuhteen takia terapeutille liian helppoa. Pienetkin pahat sanat jäivät oikein korviin kaikumaan, terapeuttihan niitä tuskin edes huomasi. Itse sai vatvoa yökaudet.

        Eli miksi sinun pitäisi loptettaa, ei mielestäni miksikään eikä minunkaan. Olen keski-ikäinen ja pärjäilen lääkkeellä hyvin. Ilman sitä en voisi tehdä mitään. En siis yhtään mitään.

        Nim. kymmeniä ja kymmeniä lopettamisyrityksiä koettu

        Minä en ole missään vaiheessa yrittänyt lopettaa lääkkeiden käyttöä. Mutta kuten kerroin aiemmin, olen kokeillut muitakin vaihtoehtoja, yhteen aikaan tuntui, että olen joku lääketehtaiden koekaniini. Xanor oli ainut, josta ei tullut sivuoireita.

        Vedän Xanoria varmaan vielä vanhainkodissa.


      • Tri Who
        depr+gad kirjoitti:

        alpatsolamkin on. Ja Alprox on kotimainen valmiste, Xanor ulkomaisen valmistajan...

        "Terapia auttaisi, jos voisin käydä siellä lähes joka päivä tai ainakin 3x viikossa, mihin ei ole mahdollisuutta." Miksi sinulla ei ole siihen mahdollisuutta?

        No voi hyvää päivää.
        On tääl kaikenlaista kirjottelijaa : " No pamihan se alpratsopaamikin on" ???
        Esim. diatsepaami ja alpratsopaami on kyl kaks eri lääkettä !!!
        Ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää, enneku viisaana kirjottelette yhtään mitään.


      • Vuosmalli -61

        Vai simmottii ???
        Varfariinia syövät käyvät labrassa kahen viikon välein, huhhuijaa. Valitettavasti oon sairastanu keuhkoveritulpan ja sen jälkeen todettiin abc-resistenssi, joten syön Marevania(varfariini) lopunelämääni.
        Kyl siel tuli ravattuu joka viikko 3 vuotta, mut nyt piisaa kahen kk:n väli.

        Mutta asian ytimeen, eli tohon kirottuu/kiiteltyy Xanorii.
        N. 15v. sitte aloin saamaa "kohtauksia" johon tarvittiin ambulanssia muutaman kerran kk:ssa.
        Pahimmillaan syke 220 ja jouduttiin tekemään jopa rytmin siirto. Sydän tutkittiin perinpohjin, eikä vikaa löytyny ???
        Sit tajusin ite, et jos vika ei oo kerran sydämmes, ni se on päässä ja sainkin sairaalan Psykiatrille ajan nopeesti.
        Kuulemansa ja lukemansa perusteella määräs samantien Xanorii.
        Annos ollu maksimi 6mg vrk. jo viitisen vuotta.
        Normieloa vietän, töissä käyn yms.
        Ja muutaman muksunkin sain tossa kasvatettua aikuiseks.
        Kerran eräs lääkäri (muutama vuos sitte) sano, et kyl oot tyttö viel pulas ton lääkkeen kans, ku oot niin nuori ja plaaplaa.....Asiaa varmaan puhukin.

        Mutta -05 teki pumppu tiltin ja tehtiin pallolaajennus. Tuli kertaheitolla kasa pillereitä sydänvaivoihin.
        Sen jälkeen on jokaikinen lääkäri, niin tk- lekurit kuin sisätauti & Kardiologit sanonu, ku ite oon ottanu Xanorin lopettamisen puheeks, et unoha.

        Nää mun sairaudet ja etenki pumppu ei kuulemma kestäis viekkareita, joita tasan tarkkaan mulle tulee.( Aikasemmin laitoksessa kokeiltu).
        Joten ovat tyynesti todenneet, et syö niitä loppuelämäs, niin on tehny moni muukin !
        Tähän väliin mahtuu muutama läheisen kuolema, mm.mieheni jne.
        Hyvä lääke on, otan sen mitä purkin kyljessä lukee, en enempää, enkä vähempää.

        Loppukaneettina viel niille jotka sanoo, ettei niistä mitään viekkareita tuu, niin voin omalta kohalta sanoo sen, et jos unohan ottaa päivälääkkeen kahen mais (muut on dosetissa) ku silloin ei muuta mee. Neljän mais alan ihmettelee, miks kurkkuu pistelee, outo olo yms. ni sit muistan, et päivä Xanor ottamatta.
        Siis roppani muistuttaa, ei kello.
        Tsemppii kaikille ja hyvää syksyn alotusta.


      • Anonyymi
        paskan hanuristi kirjoitti:

        kymmenen 0,5 mg xanoria kun en kestä tätä jatkuvaa vitutusta ja tappelua kotona.
        Ja just kun piti alkaa vähentää.
        Lääkäri kirjottaa kaheksaa päivässä, oon ottanut paljon enemmänkin ja lekuri on ihmetelly kuinkia olen pysynyt jaloillani....se on se toleranssi meitsillä jo melkoinen.

        Aina kun yritän vähentämistä, tulee jotain helvetin kriisejä ja oon niin heikko, etten silloin pysty mihinkään.

        Vittu tätä elämää.

        Xanoreilla annostuksen vähentäminen (tapering) on erittäin haastavaa sen omaavan lyhyen puoliintumisajan. Voisitko kenties kysästä lekuriltasi jotain pitkävaikutteisempaa benzoa (Diapam/Rivatril)vähentämisen ajaksi, näin olen kokenut että on paljon helpompaa ja kaverit komppaa. Ehdotus vaan, tsemppiä


    • ex kofeinisti ja panikoija

      Xanoria meni enimmillään vuonna 2000 siinä 3,5-5mg/vrk. Vähensin tasaisesti ja käytin joogaa apuna. 2005 lopetin kokonaan ja siirryin luontaistuotteisiin, ne korvasivat Xanorit, mutta eivät poistaneet paniikkeja täysin.

      2008 helmikuussa lopetin täydellisesti kofeiinin käytön kun yliannos paljasti, että se oli aiheuttanut oireeni. Nyt en käytä enää mitään, eikä paniikista ole kuin muistot jäljellä. Olen parantunut siitä riesasta täydellisesti, kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kitumisen jälkeen, ja nyt elämä taas maistuu samalta kuin joskus alle kolmikymppisenä.

      http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta/

      • panikki81

        Sairastan itse pahaa paniikkihäiriötä ja keskivaikeaa masennusta.Xanor annos Itsellä 6mg eli 3x2mg/vrk. tosin nykyään oon ottanu toisinaan vaan 4mg päivässä. Ja minkä lisäksi efexor 300mg/vrk minkä pitäis kuulemma auttaa myös paniikkiinkin. No eipä auttaneet ainakaan se 30mg/vrk mirtatsapiinia 20mg/vrk cipralexiä mitä kokeiltiin ennen äskettäistä efexoriin siirtymistä. Joutuu viä sit ottaan nukahtamiseen halcionia 0,25-0,5mg, melatoniiniä 3-6mg, sekä unen laatua parantaan ja unessa pysymiseen truxalia 100-150mg. Kyllä minusta ainakin xanor on täsmä lääke pahaan paniikkihäiriöön. Ainakin itsellä se alkoi toimiin ekasta pilleristä asti. Eihän tää nyt ihan normaali olotilakaan oo tällä lääkityksellä, mutta mielummin näin. Varmaan pahaa paniikki häiriöö sairastavat tietävät miltä se tuntuu kun asiat alkavat olla siinä tilanteessa että kohtauksia tulee useita päivässä ja niiden välillä on jatkuva ahdistus päällä, nukkuun pystyt 1-2h yössä, kaupassa pystyy just ja just käymään jonkun tutun kans. Itse harkitsin siinä helvetissä itsemurhaa ja olisin varmaan tehnytkin, jos siihen olisi ollut helppo keino. 5 vko tutisin kotona ja odotin cipralexin vaikutusta, ennenkö lääkäri kirjoitti xanor reseptin. Kas kummaa muutama päivän päästä olin taas työkykyinen 5½ vko saikun jälkeen. Oli muuten elämäni tuskaisinta aikaa tuo.


    • juhanu-09

      xanori annos riittävä kokeile aurorix n 300mg aamusin on toimiva lääke

    • Anri82

      Mulla tulee toleranssi tosi nopeasti Xanoriin. Aluksi se vaikutti älyttömän hyvin, mutta ei kovin pitkävaikutteinen ja tuli semmonen pöhnä helposti. Vaihdoin Rivatriliin ja paljon parempi näin :)

    • jaazaa

      tuntuu omasta mielestäni aika hurjalta määrältä.

      Itse minulla menee 2 tai korkeintaan 3 tablettia 0,25mg:stä/vrk, ja toisinaan, kotiloloissa, en käytä lääkettä juuri lainkaan.

      Alkoholia käytän nykyisin harvoin, noin kerran parissa kuukaudessa menee kertarysäyksenä noin 6 pulloa siideriä.

    • Halu auttaa

      Ei Xanoria, kannattaa aloittaa miedommalla! Toleranssi kasvaa ja mitäs sitten otat???? Haluatko olla zombie? t: kokemus 20 vee

      • bulls

        hei!
        Toleranssi ei kasva, kun annostus oikea. Jos syöt liian pientä määrää, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Lainattu( Suomen johtavalta psykiatrilta matti o huttuselta) Eli jos olet syönyt liian pientä annosta, niin sitähän täytyy nostaa. Se ei ole toleranssin kasvua.


    • -..-

      Xanoria ei sais vetää noin paljoo,aiheuttaa riippuvuutta.
      Ite otin ennen paniikkikohtauksiin mut nyt lähinnä just viinankaa tarkotuksella.

    • Supsuk

      Aika iso on annos!ei missään tapauksessa alkoholia.xanor aiheuttaa voimakasta riippuvuutta,.ns.paniikkihäiriöön on käytössä muita turv.lääkkeitå.cipralex 5mg.kannattaisi yrittää vaihtaa. -ei xanorille

      • mara44

        cipralex auttaa jotakuinkin yhtähyvin kuin kalkkitabletti


      • Robotti69
        mara44 kirjoitti:

        cipralex auttaa jotakuinkin yhtähyvin kuin kalkkitabletti

        Mielenkiintoista luettavaa jos joku väittää et on synyt alproxia, axanoria tai xanaxia6-8 mg vrk ja vieroitusoireita ei ole tulllut se voi olla totta mutta silloin et ole kolmea päivää pidempään käyttänyt, ennen vanhaan 8 mg oli max vrk sittemmin lienee 3-4 max, olen lukenut nyt 3 tuntii unilääkkeiden vahvuudeta kenen mielestä se ja kenen se voin tietenkin laittaa nekin järjestykseen, mut se jos nukkuu melatoniilla parhaiten suosin hänen kantaansa se millä nukut on sinulle tehokkain. Otetaampa esiin todellakin ne vahvimmat alkuun panikki ja yleensäkkin lähes kaikki bentsot auttaa mut kannattakoo niiden kanssa oikeesti lähtee pelaan ellei ole todellinen paniikki häiriö, olen huomannut et moni sotkee paniikki häiriön usein sosiaalisten tilanteiden pelkoon, todellinen paniikki kohtaus kun tulee se ei ole leikin asia koska koska otetaampa sos.tilanteiden pelko itsekkin kärsin siintä, mut harva lääkäri nykyään lähtee kaupankäynin pelottavuutta xanolilla hoitaan ennen oli ennen 90 luvun alussa sait mitä halusit enään et ellet löydä mukavaa eläkkeellä olevaa lääkäriä jolle pulitat summan rahaa, jätäb paikkakunnat pois koska aina löytyy hölmöjä telapurkin takia niin 100 kpl purkin takia maksamaan jopa minulle on maksettu 400 € joten teen sillä rahalla varman kontstin kunhanvalkkaat muitakin lääkkeitä, ei kukaan sinulle määrää jos ei ole ennen nähnyt xanor 2 mg 1-4 vrk tai dormicum 15 mg 1-2 jees kertokaas mistäs löytyy lääkäri joka noi kaksi lääkettä sinulle kirjoittaa, itse olen saanut tk lääääkäriltä 90 luvun alussa mut 2000 luvulle tutaessa ote tiukkeni hieman poliisit ei edelleenkään tajunneeet mitä meinaa jos pupillit on nuppineulat tai pallot no bentsoilla siihen ei suurta vaikutusta ole muutenkaan mut 2010 kortti lähti nopeesti jos kolme pamiakin päivässä meni nykyään menee melkolailla varmasti heidät tikkarit on onneksi helppo kusettaa bentsot jos näkyy riittäää kun sanoo menee tenox yöksi, tuolla erän mainits subunkäytö ja ajamisen ei se ole kiellettyä ainoastaa hoidon alussa tulee vältttää liikkumista moottoriajoneuvolla. Ensimmäinen bentso oli mullistava keksintö kun se poisti ahdistuksen kertalaakista, jep ja sehän oli silloiselta nimeltää librium ja vuosi oli 1963 klooridiatseboxidi sukua ja läheistä Diatzepaamille ( diapam,stesolid,medipam ja monesta maasta tuttu valium.Suomessa se on kuitenkin pisimpään vaikuttava bentso uudet tutkimukset paljastaa jopa 500 tuntia risolid siis alkuun librium on myös pitkävaikutteinen en ole varma muttta kolemn käärki on jokatauapauksesss seuraava Diapam, Rivatril,Risolid, jos haluatte varmaa tietoa ei arvailua löytyy ari tiensuun bentsodiatsebiini opas järvenpään sos sairaalassa mut vahvin kaksikko on ehdottomasti rivatri ja Dormicum ei paljon alproxaan jää itselle varsin tuttu aihe meni aikoinaan kaksi 15 mg dormicumia niiden vastaavuus on diatsepaamiin 120 mg eli 12 kpl 10 mg sinistä sinisiä molemmat toki.Jos lääkäri on lukenut edes jonkun vuoden ja haluaa säilyttää pkv lääkkeiden kirjoitus oikeuden vaadit todellla hyvän syyn saadaksesi edes 7,5 mg no paras syyyhän on käydä jo aikaisemmin unitutkimuksissa ja nykyään kun on tää kanta järjestelmä sitäkin voi huijata ja helposti ei kaikki lääkärit nää miten monen luena käyt jos osaat käytttää kanta palvelua mut voit olla varma toisin kuin vielä 90 luvulla kela ei puuttunut kovin helpolla nykyään sitten kela ilmoittaa joka lekurille ja saat unohtaa kaikki riippuen todellakkin paikkakunnasta, suosittelen jos haluat kunnon riippuvuudet noihin kahteen lääkkeeseen eli xanoriin yksityisen aina joku tietää kuka kirjoittaa se et kun aikoinaan itse hain dormicumia 92 taisi olla sekin, oli nuori ja yllytyshullu no sain heti dormicumin kahtena kappaleena 1-2 reseptissä luki ja siihen aikaan C nykyään ei onkohan 20 maksimi viikkoon, tässä lääkkeessää oli hieno puoli itselle ja parille tutulleni ainakin se kun tätä sontaa käyttää vuodenkin tai laitetaan kaksi varmuudeksi riippuvuus on melkein yhtä paha kuin Xanorissa 8 mg xanorista itse en ole onnistunut luopumaan kertaakaan on se sitten nykypäivänä 4 mg tai 6 max , tunnenn erään erittäin pätevän päihdepsykiatrin xanor on riippuvuuden kanssa pahempi niinhän se on opioideissakin lyhyt vaikutteiseit on pahoja mut dormicum on ehdottomasti pahin sen oireet ei ole yhtä pahat mutta koitappa nukkua sitten millä mulla tahansa vuoden kesti itsellä ennenkuin kokonaista 6 tuntii nukuin 2x5 mg insomiinia, tuolla tulikin esillle se nykyluokituksella 3 lle sijalle nouseva sinertävä soikelo halcion jos oikein muistan miksi se laitettiin 1/4 80 luvun en muista lukuja mut syyt oli selkeet, porukka veti viinan kanssa ja aina löytyi raato melkein jostain,xanor on paha myös jos on yhtään perussuomalainen luonne eli puukko tai mutka matkaan ja menoksi niin oli kaksi vaihtoehtoa josta löysit itsesi aamun tullen puukon kanssa ruumiinavausöydältä tai poliisin suojista sen jälkeen voit tulla tänne kertomaan kuin iisisti kaikki kävi, linnassa aloitetaan vieroitus risolideilla sit voit sanoa en tarv


    • AaroNi 75

      Itte syöny 6 vuotta Xanoria 4 x 0,5ml vrk. Herätessä Mie oon ottanu 2 x 0,5ml - 4cl viskin kanssa, muuten ei uskalla ruuhka-junaa ja suihkuu, nukkuun mennessä 2 x 0,5ml viskin kanssa. Auttanu ja pitkää ollu taas työkykynen.

    • 651441

      Sain Xanoria ensihätään akuuttiin paniikkikohtauksiin. Otin aluksi kahdesti päivässä. Psykiatrin mukaan vaikutus laskee ajan myötä joten vaatii annostuksen lisäystä. Lisäksi ei vähennä ahdistusta. Siksi vaihdettiin pitkäkestoiseen. Nyt en tarvitse Xanoria. Ei vieroitusoireita. Vasta lopettasessa ymmärsin että oli ollut muutaman viikon tripillä joka oli turruttanut päänuppia. Uni maistui Xanoria syödessä ja olo oli ihanan raukea ja onnellinen, euforinen. Ensimmäinen yö ilman Xanoria oli vaikea, ei nukuttanut, mutta sitten siihen tottui. En suosittelisi pitkäaikaiseen käyttöön, mutta en ole lääkäri ja voin puhua vain omista kokemuksistani.

    • noona..

      Lääkäri (alunperin neurologi) kirjoitti minulle xanor depot 1 mg 3 krt päivässä ja xanor 2 mg on siltä varalta, jos oireet tulee tosi voimakkaina. Myönnän kyllä, että olen xanoriin aivan koukussa, mutta minkäs teet. Marras-joulukuussa ajattelin taas käväistä psykiatrin juttusilla, joten katsotaan, tuleeko lääkitykseen muutoksia.

      Mulla alkoivat paniikkioireet 6 vuotta sitten ja todella pahoina; tiedän todella, miltä tuntuu kun ei saa happea vaikka kuinka yrittäisi ja kuinka keho sätkii pelkästään mielen takia ja kuinka tunto häviää kehosta jne... Halusin tietenkin kaikki mahdolliset verikokeet ja minulta magneettikuvattiin päätä ja rauhasia, koska en suostunut lääkärin vakuutteluista huolimatta uskomaan, että mitään fyysistä ei löydy.

      • ............

        Xanor vaikuttaa vartissa, depot-muotoinen toki myöhemmin.

        Xanoria ei ole nestemäisenä joten kukaan ei millilitroissa sitä voi nauttia-


    • pallopäinen

      Aikoinaan ku tuli kunnon ahistus/paniikkikohtauksia niin ei kyllä xanorit auttaneet. Ohjeessaki luki et jos ottaa tyhjään vatsaan niin vaikutus alkaa n. 2 tunnin päästä. Mulla ainaki kohtaukset oli niin voimakkaita, et oli epäinhimillästä ootella tunteja, et josko lääke alkaisi vaikuttamaan. En tosin ny enää muista mikä mun annoskoko oli mut otin kuitenki niitä enemmän mitä oli määrätty eikä tehoa.
      Tosin en tiiä vaikuttaako se ku olin jo syöny pameja ja temestaa niin paljo, ettei ne enää tehonnee.Oli siis toleranssi niin paljon jo kasvanu.
      Mut tosissaan ihmettelen et miten sitä määrätään kohtauslääkkeeksi.

      • Tollo 1234

        käytössä vuodesta 1995. Mulla auttaa kyllä vielä, vaikka toleranssi on noussut. Aika monta asiaa on elämässä menny persiilleen, tämän "mukavan" kumppanin, paniikkihäiriön vuoksi. Vuosien varrella olen oppinut jo mikä laukaisee paniikin, oikein todella. Tyhjään vatsaan kahvia, ja tupakka siihen palamaan seuraksi. Kyllä lähtee!!

        Sitten vielä huono ruokavalio/ruokahaluttomuus, niin siinä se. Toki moni muukin asia vaikuttaa. Huonosti nukuttu yö, henkiset paineet ja jne.

        Kuitenkin, en olisi pärjännyt tähän päivään asti ilman Alproxsia, eli koukussa olen, mutta parempi niin, kuin se panikoiminen mitä on kokenut.

        Pärjätään.


      • panikkihäiriöinen
        Tollo 1234 kirjoitti:

        käytössä vuodesta 1995. Mulla auttaa kyllä vielä, vaikka toleranssi on noussut. Aika monta asiaa on elämässä menny persiilleen, tämän "mukavan" kumppanin, paniikkihäiriön vuoksi. Vuosien varrella olen oppinut jo mikä laukaisee paniikin, oikein todella. Tyhjään vatsaan kahvia, ja tupakka siihen palamaan seuraksi. Kyllä lähtee!!

        Sitten vielä huono ruokavalio/ruokahaluttomuus, niin siinä se. Toki moni muukin asia vaikuttaa. Huonosti nukuttu yö, henkiset paineet ja jne.

        Kuitenkin, en olisi pärjännyt tähän päivään asti ilman Alproxsia, eli koukussa olen, mutta parempi niin, kuin se panikoiminen mitä on kokenut.

        Pärjätään.

        siinä se jo tulikin. nyt pitäis alkaa vähentään. pelottaa jo etukäteen kun lukenu muiden kommentteja xanorista ja mulla kun on toi maksimi annoskin 1 kpl 2mg telaketjuja 3 x päivässä.


      • hill90
        panikkihäiriöinen kirjoitti:

        siinä se jo tulikin. nyt pitäis alkaa vähentään. pelottaa jo etukäteen kun lukenu muiden kommentteja xanorista ja mulla kun on toi maksimi annoskin 1 kpl 2mg telaketjuja 3 x päivässä.

        ...täällä on ihan älytön. Lääkettä turhaan mustamaalataan. Lääke joko toimii sinulla tai ei toimi. Ihan samalla tavalla muutkin lääkkeet koukuttavat, ei xanor poikkea niistä ollenkaan (huomaatte sen jos luette lääkkeiden käyttöohjeet).

        Itselläni on xanor, joka toimii, ei koukuta ja annosta ei tarvitse nostaa. Mutta se ei suinkaan tarkoita sitä että kaikilla asiat olisivat näin...

        Jos olet epävarma lääkityksestäsi, keskustele siitä lääkärisi/ammattilaisen kanssa: keskustelupalstoilla liikkuu väkeä, jotka haluavat jopa tahallaan hämmentää lukijoitaan. Apu löytyy kyllä muualta, täältä ei sitä lääkeasioissa saa....


      • mies 28
        hill90 kirjoitti:

        ...täällä on ihan älytön. Lääkettä turhaan mustamaalataan. Lääke joko toimii sinulla tai ei toimi. Ihan samalla tavalla muutkin lääkkeet koukuttavat, ei xanor poikkea niistä ollenkaan (huomaatte sen jos luette lääkkeiden käyttöohjeet).

        Itselläni on xanor, joka toimii, ei koukuta ja annosta ei tarvitse nostaa. Mutta se ei suinkaan tarkoita sitä että kaikilla asiat olisivat näin...

        Jos olet epävarma lääkityksestäsi, keskustele siitä lääkärisi/ammattilaisen kanssa: keskustelupalstoilla liikkuu väkeä, jotka haluavat jopa tahallaan hämmentää lukijoitaan. Apu löytyy kyllä muualta, täältä ei sitä lääkeasioissa saa....

        Xanoria tuli muutama tuhat syötyä parin vuoden aikanampaniikkihäiriöön kunnes kerran lääkäri yritti tyrkyttää tuon rinnalle vielä cipramiliä. Siinä vaiheessa alkoivat hälytyskellot soida että ei tämä lääkkeillä lähde mutta järki kyllä lähtee jos vielä tuon kolmanneksi lääkkeksi otan. 

        Tie parantumiseen alkoi tuosta päivästä. Hankkiudun yksityiselle psykiatrian klinikalle jossa sain hypnoosista apua vaivaani, lääkkeet jätin pikkuhiljaa pois tuon 3kk kestäneen hoidon aikana. Tämän jälkeen en terveyskeskuksen ovea ole avannut enkä avaa. Vuosien yhteiskunnallinen pilleri hoito sekä terveyskeskuksessa että avolla sai päivä päivältä paniikkini pahenemaan ja tämän lisäksi kaupanpäälle vielä lääkeriippuvuuden. Tähän hoitona olisi ollut vielä yksi lääke lisää lisääntyneen ahdistuksen lieventämiseksi.

         Kun lääkkeiden annostusta hoidon aikana tiputettiin pikkuhiljaa vierotusoireiden pienentämiseksi kohoni oli siinä samalla. Hoitava lääkärini joka oli neurologian, psykiatrian sekä yleislääketieteen lääkäri sanoi heti ensi tapaamisella että lopetetaan kaikki lääkkeet pikkuhiljaa. Samalla hoidettiin itse paniikkihäiriötä hypnoosilla. 

        Nämä olivat vain osa hoitoa, lääkärin kylmät faktat olivat:
        -ala harrastaa hikiliikuntaa vähintään 3 kertaa viikossa
        -lopeta tupakointi
        -syö terveellisemmin ja jätä turhat sokerit pois
        -nuku enemmän
        -vähennä alkoholin käyttöä.
        -laihduta

        Aluksi tuo tuntui ylipainoisesta ketjupolttajasta todella kovalta. Liikuntaa en ollut oikeasti harrastanut ikänäni ollenkaan, alkoholia käytin kaikki viikonloput ja ruokavalio oli pelkkää valkoista jauhomössöä. 

        Kyllä kieltämättä itku tuolloin tuli kun vihdoin itselleni myönsin kuinka onnettomasti olen itseäni kohdellut kaikki nämä vuodet. 

        Nyt 5 vuotta myöhemmin:
        -tupakointi lopetettu
        -ryyppääminen vaihtui ruuannä kanssa viinin ottoonn viikonloppuisin
        -urheilua harrastan noin 5 kertaa viikossa ja tähän mennessä on kertynyt jopa 2 palkintoa.
        -syön terveellisesti välttäen hiilihydraatteja
        -olen laihtunut liikunnan ja urheilun myötä paljon.

        Kokonaisuudessaan peilistä katsoo terve ja hyvinvoiva ihminen  joka ei pillereitä popsi. Olen saanut pitkät opintoni vihdoin päätökseen, minulla on hyvä toimeentulo ja vaimo. Elämä on muutenkin kaikinpuolin kunnossa.
         Tästä kaikesta kiitän tuota lääkäriäni joka ohjasi minut oikealle tielle.


    • kipeä käsi

      mulla ei ole kokemusta muista lääkkeistä kuin opamax(menikö oikein)hätätilanteiden varalta...ja ne auttoivat...tosin olen huono ottamaan lääkkeitä...ne cirpalexsitkin jäivät ottamatta lopulta...tajusin tarvitsevani apua 2008,paniikkikohtausten vuoksi.elän rajoitettua elämää,ilman lääkkeitä,lasteni kanssa...uskon,että vielä tämä tästä...olen ujo,kiltti,uhrautuva,tosin en enään niin paljon...olen alkanut antaa itselleni pelivaraa...en siivoa enään niin paljon kuin ennen,syödään niitä hampurilaisia/pitzoja,ei mun tarvi tehdä ruokaa joka päivä viidelle yksin...en juokse ulos enään"pienten"kanssa pulkkamäkeen kahdesti päivässä,jos ei huvita...ei ole pakko olla kotona paikkojen tiptop,antaa lelujen lojua ja olla.Laitan kännyn äänettömälle,ei ole pakko vastata,ellei jaksa,kuunnella maailman murheita...ovikellon voi ottaa pois....Mutta kauppaan on pakko mennä,laskut hoitaa...Laskut ovatkin jääneet pitkälti hoitamatta...kauppareissut tehty sydän kurkussa...että silleen.

      • paniikki-44

        Miksi elää rajoitettua elämää kun paniikkihäiriöön ja pelkoihin on olemassa lääkitys.


    • mä1111

      xanor nimikin jo puistattaa.mä söin sitä paniikkihäiriöön..jotain 8vuotta sitten.jäin koukkuun.ei riittäny enää 3 tablettii pv,söin 6tablettia pv.ja olo vaan paheni.jouduin menemään psykiatriseen sairaalaan,että sain jätettyy lääkkeen pois.tällä hetkellä en tarvii mitään lääkettä.se oli mun kauhu kokemus xanorista.

      • kokenut paskan

        on hyvä lääke paniikkikohtauksen iskiessä, mutta säännöllisesti niitä ei kannata napostella.
        Lopettaminen on yhtä helvettiä !!
        Itse söin 0,25mg x3 päivässä ja vieroitusoireet oli yhtä paskaa ja kesti noin 2vko !
        Alkuun oli kuin krapula viikon.

        Hyvä apu kohtauksen tullessa.


    • jjjnnnjj

      Minä käytän 1-2mg päivässä, jonka olen jakanut aamulla yksi ja iltapäivällä toinen.
      En aina välttämättä tarvitse tuota iltapäivän lääkettä. xanoria
      Olen käyttänyt vuoden ja ei se ainakaan minua koukuta.

    • Miks?MIKS?

      vaan ei oo,jotai helvetin opamoxeja,vieläpä naurettaval annostuksel :( VITUTTAA!

      • sssss89

        Kokemusta lääkkeestä on ja sen käytöstä ei minulle seurannut mitään hyvää söin muutaman vuoden isoja annoksia 6-10mg päivässä lääkäri määräs burnoutin jälkeen 4mg päivässä ja psyykkinen koukku tuli nopeasti ja siitä seurasi fyysinen koukku ja lopetin seinään ja olo oli helvettiä viikkoja ja nyt puolenvuoden jälkeen lopettamisen alan vasta voimaan jotenkin hyvin tuntuu kuin 2 vuotta olisi pyyhkiytynyt en hirveästi muista mitään olen ollut koko ajan kemiallisessa lobotomiassa paska lääke mutta toimii hyvin mutta käytön alussa toimii niinkin hyvin että koukkuun jää.


      • tyyt.k
        sssss89 kirjoitti:

        Kokemusta lääkkeestä on ja sen käytöstä ei minulle seurannut mitään hyvää söin muutaman vuoden isoja annoksia 6-10mg päivässä lääkäri määräs burnoutin jälkeen 4mg päivässä ja psyykkinen koukku tuli nopeasti ja siitä seurasi fyysinen koukku ja lopetin seinään ja olo oli helvettiä viikkoja ja nyt puolenvuoden jälkeen lopettamisen alan vasta voimaan jotenkin hyvin tuntuu kuin 2 vuotta olisi pyyhkiytynyt en hirveästi muista mitään olen ollut koko ajan kemiallisessa lobotomiassa paska lääke mutta toimii hyvin mutta käytön alussa toimii niinkin hyvin että koukkuun jää.

        kohdallani, käyttänyt olen liki 20 v, satunnaisesti. Ei toleranssin nousua, ei riippuvuuden syntyä, väliin olen viikkoja käyttämättä.


    • Xanorin vanki

      Olen myös käyttänyt Xanoria 0,25 mg x 3 päivässä reilut 20 vuotta. Pikkuhiljaa 2 vuoden aikana olen yrittänyt vähentää annostusta. Psyykkinen riippuvuus on melko paha. Olen voinut olla päivän ilman lääkettä, jos olen vain yksin kotona, mutta seuraavana päivänä on otettava ainakin puoli tablettia tuosta 0,25 mg:n tabletista, kun ahdistusoireet ovat niin karmeat. Ihmisten ilmoille mentäessä riittää nykyisin yksi 0,25 mg annos. Tärkeimmissä tilaisuuksissa, kun on enemmän sosiaalista kanssakäymistä otan kaksi 0,25 mg:n tablettia kerralla. Joten hitaasti vieroitus lääkkeestä etenee, mutta kuitenkin olen saanut vähennettyä. Toivoa ei siis kannata heittää. Pyrin tulemaan toimeen mahdollisimman pienellä annoksella. Ihmettelen, miten jotkut pystyvät käyttämään huimia usean mg:n annoksia. Minä varmaan nukahtaisin pystyyn vastaavista määristä.

    • alpratsolaami

      Ite sain viimein muutama viikko sit nää Xanorit 1mg/pv. Joka päivä tarvinnu ottaa jos johonkin asioille on mentävä. Huono puoli on se liian lyhyt vaikutusaika ja joskus oon joutunu ottaa 2mg päivässä. Aijonkin tästä seuraavan kerran puhua lekurin kanssa, että annosta joko nostetaan tai sitten vastaavana Diapamia kunnon annoksel, koska pitempi vaikutusaika.

      Mulla on depressioo, sosiaalisten tilanteiden tosi pahaa pelkoa, paniikkia ja jatkuvaa ärtyneisyyttä ja vitutusta joihin ei oo mikää muut auttanu, ku nää Xanorit ja sairaalassa Diapam oraalimikstuura. Tätä ennen oon syöny niitä 1,5 vuotta muita reittejä kauten. En enää käytä alkoholia, joten nää tavallaan pelasti mun elämän ja viimeinkin on jotakin elämäniloa edes jonkin verran. Jos eivät nostata annosta tai vaihda vastaavaan määrään Diapameja, tai johonkin muuhun vastaavaan tehokkaaseen ahdistusta ja paniikkia lieventävään bentsoon aijon mennä sit vaikka osastolle!

      Minusta lääkkeiden ja lääkäreiden on tarkoitus parantaa ihmisen elämänlaatua, eikä evätä viimeisiäkin toivonrippeitä pois. Tätä ennen on kirjoiteltu vaan pelkkiä masennuslääkkeitä ja beetasalpaajia joista ei oo ollu mihinkään ja junaratakin on ollut monesti mielessä, kun tietää että apua on, mutta sitä ei saa. Onneksi sain viimeinkin asiani hieman paremmille raiteille.

      Minua ei haittaa riippuvuuden synty, jos lääkkeestä on oikeasti hyötyä!

      Parempi pysyä jotenkuten kasassa lääkkeillä, kun että vetää ahdistukseen viinaa, joka vaan pahentaa asioita. Mutta tätähän nämä meidän arvon kaikkitietävät lekurimme eivät millään voi sulattaa. Faktahan on se, että lekureista 90% ei tiedä mitään lääkkeiden todellisista tarkoitusperistä näissä mielenterveydellisissä komplekseissa.

      Taitaa niilläki olla vaa oma lehmä ojassa, ku todella moni lääkäri ja sairaanhoitaja käyttää kolmiolääkkeitä työaikanaan ja hamstraavat niitä laatikkokaupalla kotiinsa.

    • huumeita

      Älkää hemmetissä vetäkö näitä. Pitkään käytettynä riippuvuus on varmaa ja pirullista. Paniikkihäiriöön näitä itse sain aikoinaan ja hyvin kyllä toimivat, mutta... Annoskokoa tarvi pidemmän päälle kasvattaa ja jossain vaiheessa suurin murhe oli että mistä saan lisää kun omalääkäri ei enään suostunut näitä kirjoittamaan. Tuli vaihdettua lääkäriä sen mukaan kuka suostui kirjoittamaan.

      Eräänä päivänä satuin sellaiselle lääkärille joka avasi silmät. Annoskoot olivat kasvaneet reilusti ja paniikkihäiriön lisäksi minulla oli lääkeriippuvuus. Mitä enemmän ja pitempään xanoreita söi niin sitä pahemmaksi olo muuttui. Oireet nämä vei mutta ei ongelmaa, paniikin lisäksi tuli toinen ongelma, lääkeriippuvuus.

      Järki käteen ihmiset......

      • paniquelle.

        Olen käyttänyt samalla annoksella nyt 17 vuotta, eli 0,5 mg/vrk, annos ei ole noussut.
        Miksi en käyttäisi jos kerran saan avun?!
        Sama psykiatri kirjoittanut reseptit kaikkina näinä vuosina. Toki pohjalääkityksenä muu kuin bentzo.
        :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

        Lääkkeiden tilaaminen ulkomailta on laitonta, sen varmasti tiesitkin


      • elinikäinen häiriö
        paniquelle. kirjoitti:

        Olen käyttänyt samalla annoksella nyt 17 vuotta, eli 0,5 mg/vrk, annos ei ole noussut.
        Miksi en käyttäisi jos kerran saan avun?!
        Sama psykiatri kirjoittanut reseptit kaikkina näinä vuosina. Toki pohjalääkityksenä muu kuin bentzo.
        :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

        Lääkkeiden tilaaminen ulkomailta on laitonta, sen varmasti tiesitkin

        Minulle kirjoittaa nykyisin työterveyshuolto reseptin, käyn siellä kerran vuodessa. Muuta hoitokontaktia ei enää ole, lähes 40 vuoden pitkienkin terapioiden jäljiltä olen ns. toivoton tapaus. Minua ei ahdista mikään tietty tilanne, vaan olen ahdostunut keiken aikaa, ollut lapsesta saakka. Aamulla herään lähes 3 tuntia ennen kuin lähden työmatkalle, jotta ahdistus laskisi. Lääkityksen ekan annoksen otan vasta lähtiessä. Pääsisin taatusti työkyvyttömyyseläkkeelle tällä taustalla, mutta mitä se hyödyttää? Ahdistus on ihan samanlainen olenpa missä tahansa. Sitäpaitsi siinä on yksi pikku juttu, kun en ole työkyvytön.


      • SSRI94SNRI96LEPONEX98
        elinikäinen häiriö kirjoitti:

        Minulle kirjoittaa nykyisin työterveyshuolto reseptin, käyn siellä kerran vuodessa. Muuta hoitokontaktia ei enää ole, lähes 40 vuoden pitkienkin terapioiden jäljiltä olen ns. toivoton tapaus. Minua ei ahdista mikään tietty tilanne, vaan olen ahdostunut keiken aikaa, ollut lapsesta saakka. Aamulla herään lähes 3 tuntia ennen kuin lähden työmatkalle, jotta ahdistus laskisi. Lääkityksen ekan annoksen otan vasta lähtiessä. Pääsisin taatusti työkyvyttömyyseläkkeelle tällä taustalla, mutta mitä se hyödyttää? Ahdistus on ihan samanlainen olenpa missä tahansa. Sitäpaitsi siinä on yksi pikku juttu, kun en ole työkyvytön.

        joo hauskaa on vaikka todella on tykyvytön niin nykyään varmudeksi ajetaan alas bentsot ja refloihin ja unensaannin yritykseen pahempia lääkkeitä kuin bentsot SSRI TAI SNRI KOLMAS EI SEKÄÄN YHTÄÄN HASSUMPI ON NEUROLEPTIT. Ne on nykyään jäänyt hieman heikolle koska nää nykyajan klassikot joiden kerrotaan joillekkin aaiheuttava voimakasta itsetuhoisuutta ja jos uusimpia tutkimuksia kattooo niin jokaiselle kouluampujalle jenkkilässä kuten muuallkkin on sama paska SSRI lääkkeet muut vitun väännöt,vedot yms ja snri eli erehdy sanoon tohtorille et kuulet ääniä vaikka näin olisikin ole hiljaa olanzepiininsta lähdetään, sitten siirrytään esimerkki litiumiin jos et litiumin takia ole jo kusessa sit kolmas mutta en ole kuullut kukaan et sieltä enään lääkkettömäksi päästään neuroleptipä se siellä ei levozin mut päin vastainen , levo kuivaa suuta ja en ainakaan mä nuku yhtään, sit taas miellyttävä joka ei kuivaa suuta on tyynyt vaahdossa jos joku ei jo nyt arvaa mistä neurosta on kyse niin ok leponex tappava jos otat vahinkossa 100 mg noita ei todella kirjoiteta muulla kuin yleisin aloituspaikka on niuvaniemi, itse otin kamulta 25 mg kokeeksi et onko se nukuttava oli se oli putosin aika nopeesti. aamulla olikin sitten hauskaa kun koitin ekat askeleet kohti wc:tä jalat oli kuin kuminauhaa sen jälkeen ei bentsot sano mitään kun annnos on 100 mg kohilla,ota vaikka 100 telaa 20 dormarii, luojan kiiitos en ole sosiopaatti tai psyko,skitso olet korvaushoidosa ton paskan kanssa ikuisuuden :D


    • xanorrrrrrr

      Mulle lääkäri ei suostunu antamaan näitä joten tilasin ulkomailta. halpaa ja saa kunnon satsin kerralla.

      • järkeäkinsaakäyttää

        Riippuvuus tulee, jos sen antaa tulla. Kyse on psykologiasta, jos sinulle sanotaan, että "xanor on ihan simo huono lääke ja Suomessa se on vaarallisin ja siihen jää helpoiten koukkuuun", niin totta helv. jää! Pikkasen nyt sitä sisua peliin ihmiset!

        Ok, xanor koukuttaa siinä missä muutkin samankaltaiset lääkkeet, mikään ei ole parempi tai huonompi, vähemmän riippuvuutta aiheuttava tai enemmän riippuvuutta aiheuttava. Lukekaa vaan lääkeselosteet, kaikissa lukee, että lääke aiheuttaa fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta.

        Jos on jo sellainen asenne, että tulee riippuvaiseksi, niin huhhuh...

        Fyysinen riippuvuus aiheutuu yleensä väärinkäytöstä tai liian nopeasta lääkkeen vähennyksestä. Psyykkinen taas kehkeytyy ihan omassa pääkopassa, joten marsmars puhumaan psykologille/psykiatrille asiasta. Tupakastakin pääsee eroon, vaikka olis polttanu 20 vuotta, miksi ei näissä asioissa voisi olla samoin? Kaikki ajallaan ja omalla tahdillaan, kuuntele kehoasi ja avunantajiasi!

        Jos lääkäri ei anna lääkettä, kuulostaa se siltä, että sitä on syöty oman reseptin mukaan, itse olen saanut tarvitsemani lääkkeet jo 4 vuoden ajan. Ei näitä pillereitä popsita yhtään sen enempää, kuin lääkäri sanoo. Saa sitä järkeäkin käyttää.

        Kiitos


      • neiti68sisukashankkija
        järkeäkinsaakäyttää kirjoitti:

        Riippuvuus tulee, jos sen antaa tulla. Kyse on psykologiasta, jos sinulle sanotaan, että "xanor on ihan simo huono lääke ja Suomessa se on vaarallisin ja siihen jää helpoiten koukkuuun", niin totta helv. jää! Pikkasen nyt sitä sisua peliin ihmiset!

        Ok, xanor koukuttaa siinä missä muutkin samankaltaiset lääkkeet, mikään ei ole parempi tai huonompi, vähemmän riippuvuutta aiheuttava tai enemmän riippuvuutta aiheuttava. Lukekaa vaan lääkeselosteet, kaikissa lukee, että lääke aiheuttaa fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta.

        Jos on jo sellainen asenne, että tulee riippuvaiseksi, niin huhhuh...

        Fyysinen riippuvuus aiheutuu yleensä väärinkäytöstä tai liian nopeasta lääkkeen vähennyksestä. Psyykkinen taas kehkeytyy ihan omassa pääkopassa, joten marsmars puhumaan psykologille/psykiatrille asiasta. Tupakastakin pääsee eroon, vaikka olis polttanu 20 vuotta, miksi ei näissä asioissa voisi olla samoin? Kaikki ajallaan ja omalla tahdillaan, kuuntele kehoasi ja avunantajiasi!

        Jos lääkäri ei anna lääkettä, kuulostaa se siltä, että sitä on syöty oman reseptin mukaan, itse olen saanut tarvitsemani lääkkeet jo 4 vuoden ajan. Ei näitä pillereitä popsita yhtään sen enempää, kuin lääkäri sanoo. Saa sitä järkeäkin käyttää.

        Kiitos

        siis tarkoitatko esimerkiksi myös panacodia ja heroiinia kun vertaat mä silti otan panacodin vaikka on suomen tappavin lääke, heroiinia on vaikeampi saada mut ei mahdoton massiii vaan saat vaikka singon ja mä järjestän sen sulle jos haluut noita perusbendoi ja estää riippuvuudet no prolplem sano se lääkärille mut näitähän saa pitkin nettiäkin otappa yhteyttä neitiin [email protected] pilluu en anna mut sisuu vähän vastaan tottakai kaikille mä teen töitä ja hankin lääkkeet kyllä ilman lääkäriäkin bentsoista opioioideihin


    • elinikäinen häiriö

      En vieläkään ymmärrä, mitä haittaa muka lääkkeestä on, jos sitä syö vaikka lopun ikäänsä lääkärin ohjen mukaan eikä annostus nouse. Syöväthän verenpainepotilaatkin lääkkeensä. Ja diabeetikot. Ja....

      Tässä on jokin sellainen asenne, ettei psyykkinen sairaus ole oikea sairaus ja se on vain asennoitumalla oikein parannettavissa. Ja jos ei ole, niin ihminen kärsiköön.

      • eley1

        Älkää turhaan pelotelko xanorista, hyvä lääke sitä tarvitseville. Itse syönyt n.2v säännöllisesti, ensin 0,5 depotteja aamuin illoin. Sitten vaihettiin seroxat pois kun aiheutti itselle lähes täydellisen impotentin ja kokeiltiia Aurorista, ei sopinut ollenkaan ja tässä vaiheessa jouduttiin nostaa xanori 1mg aamuin illoin. Nyt menee efexor ja vaikuttaa olevan minulle ok ja ajoin xanorin pikkuhiljaa alas. Ei mitään ongelmaa kun järkevästi lopettaa. Itse siirryin ensin takas 0.5 annostukseen, siitä sitten pudotin aamuxanorin pois ja sen jälkeen otin normi 0.5 xanoria puolitettuna 2 x pvä, ja taas siitä toinen pois. Nyt ilman ja olo ok! Pyytäkää ihmeessä depottia ne jotka joutuvat ottamaan lyhytvaikutteisia useamman pvän aikana, silloin tasot heittelee jatkuvasti ja se ei ole hyvä. Depotti ei myöskään koukuta niin tehokkaasti kuin nopeat. Oma riesani on siis ahdistuneisuushäiriö ja useita SSRI lääkkeitä on tullut kokeiltua paskamaisen matkan varrella.


    • phettpk

      xanor depot paras ahdistuneisuus-paniikihäiriö lääke.

    • xanaduman

      Tuskinpa kukaan huvikseen lääkkeitä syö. Itsekin olin n. 30-v lääkkeiden vastainen vaikka takana oli nuoruusiän ja tuohon mainittuun ikään saakka selllainen ahdistus-paniikki helvetti, ettei pahemmasta väliä. Sosiaalinen elämä, työelämästä puhumattakaan ei todellakaan sujunut. Aloin olla jo pahasti erakoitunut varjoelämää elävä raunio jolloin äitini ja siskoni kehoittivat kääntymään tuntemansa lääkärin puoleen. Lääkäriltä sain xanor-lääkitys reseptin 1tab. 3-4 kertaa päivässä tarpeen mukaan.
      Siitä vasta alkoi paluuni elämään. En voi moittia lääkettä sillä minut se on auttanut takaisin ihmisten ilmoille. Todennäköisesti olisin kuollut itsemurhan kautta ilman ymmärtäväistä lääkäriä joka määräsi xanor-lääkityksen.
      Vaikka olen käyttänyt xanoreita jo 20 vuotta pystyn edelleenkin tulemaan hyvinä päivinä toimeen yhdellä, joskus jopa puolikkaallakin tabletilla ja onpa ollut peräti lääkkeettömiäkin päiviä riippuen miten elämä on muuten sujunut.
      Huonoina päivinä olen tosin joutunut turvautumaan maksimiin l. neljään kpl:seen. En katso enkä tunne toleranssin itseni kohdalla näin ollen nousseen. Kaipa se on yksilöllistä kenellä toleranssi nousee tai ei pysty hallitsemaan kpl-määriä ja tietenkin valitettavaa siinä tapauksessa sellaiselle ihmiselle. Ajatuskin xanoreiden loppumisesta tuo välittömästi mieleeni muistot nuoruuden ja varhais-aikuisuuden kiirastulesta johon en kyllä todellakaan haluaisi palata. Mieluummin kuolisin silloin vaikka tällä hetkellä pidän ja rakastan elämää täysin rinnoin xanorin pelkän läsnäolonkin voimalla.

      • Lukekaa vaikka BJ.

        Minkä takia jotkut lääkärit puhuvat toleransista, mitä väliä sillä, jos se auttaa hoitamaan mahdollisia asioita? Jos jollakin on bussiinmeno, kaupassa käynti, puhumattakaan pyykinpesusta, muualla kuin suihkussa ja lavuaarissa?
        Ei paniikkioireet ole mikään sairaus; joillakin se voi viitata tyhjänpäiväisiin höpinöihin työpaikkojen kahvihuone-small talkiin, vaikka itse ovat samassa tilanteessa, piilottelevat oloaan tekonauruun, joita ei voi sietää.
        Paniikkioireiselle Diapam pienissä määrin on parempi, kun se toimiin nopesti, Xanor ei oikein vaikuttanut, koska se turruttaa ja sumentaa ajatuksia.
        Tietysti tämä on yksilöllistä.


    • banskukka

      Mulle määrätty Xanor 0.5mg kuukauden ajan nukkumaan mennessä, tarviiko pelätä riippuvuutta?

      • x-men

        Itellä on 0.5-2mg xanor ollu 4kk. Olin viikon ilman ja tärinää ja sumeeta oli... Hyvä lääke joka autaa ahdistukseen minulla hyvin! :)


    • jiujiujiu

      Ei ykskään lääkäri määrä Xanoreita kuukaudeks unentuloa helpottaan! Tenoxeja ehkä korkeintaan.

      Et pysty nollavitosilla nukkuun paria-kolmea yötä pidempään, sen jälkeen pitää nostaa annostusta. Eli kolmen viikon päästä tarviit pari-kolme milligrammaa, et saat nukuttua.

      • ei helepolla

        Ei pidä paikkansa mun kohdallani. Oon käyttänyt parikymmentä vuotta xanoja. Ensin kuus vuotta 0,5/1x3-4kpl per vrk ja sen jälkeen 1mg.tä/ sama vrk annos. Olen pystynyt säätämään käyttövolyymiä kohtalaisen kivuttomasti. Nytkin olen tullut toimeen kahdella puolikkaalla (siis yht. 1mg) per päivä pari kk:tta. Oon joutunut ottaan yhden puolikkaan aamupäivällä ja toisen puolikkaan illalla valmistautuessani nukkumaan. Mun kohdalla se on toiminut.
        Ennen tätä paria kk:tta meni siinä määrin huonosti muistakin syistä, että kalenterin mukaan yhtenäkin päivänä jouduin ottamaan 7 kokonaista! No silloin olikin elämä "vähän" hajalla ihan kunnolla. Mutta ei lääkkeiden takia vaan ne pelasti kuilun ylitse.
        Näissä asioissa on vaikea neuvoa kun itsellekin on yllätys miten olen vuosien saatossa pystynyt välillä minimoimaan lääkkeiden käyttöä lähes olemattomiin. Ja sitten vastoinkäymisten tullessa joutunut turvautumaan isompiin annoksiin.
        Kerrallahan näitä ei pysty yhtäkkiä vähentämään vaan vähitellen puolittamalla tabletin kerrallaan.
        Ilmeisesti se ei kaikilla onnistu ja se on ikävä juttu.


    • Riipppu vaivasta

      Riippuu mikä aiheuttaa unettomuutta, mikäli taustalla ahdistuneisuutta voi xanor tuoda pitkäaikaisen avun.

    • banskukka

      Siis paniikkikohtaukset on mulla ongelmana, ja sain siihen Cipralexia, sekä ensimmäiseksi kuukaudeksi myös tuon Xanor 0,5mg, jonka otan nukkumaan käydessä. Ja ainoa mitä pelkään on se riippuvuus, eli tuleeko sitä kun otan sen ainoastaan yöksi?

      • tapsa 100

        Kahden kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa , että riippuvuus tulee , mutta mitä siitä .
        Paniikkikohtaukset ovat yksi pahimmista psyykkisistä sairauksista , mitä voi kokea .
        Olen säännöllisellä xanor-depot lääkityksellä voinut elää normaalia elämää ilman kohtauksia ja olen hyväksynyt lääkityshoidon loppuelämäkseni .
        Mitään sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt , joten ainakin minun kohdalla lääkitys on onnistunut ja se on hyväksyttävä .
        T.T


      • saara k. hki
        tapsa 100 kirjoitti:

        Kahden kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa , että riippuvuus tulee , mutta mitä siitä .
        Paniikkikohtaukset ovat yksi pahimmista psyykkisistä sairauksista , mitä voi kokea .
        Olen säännöllisellä xanor-depot lääkityksellä voinut elää normaalia elämää ilman kohtauksia ja olen hyväksynyt lääkityshoidon loppuelämäkseni .
        Mitään sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt , joten ainakin minun kohdalla lääkitys on onnistunut ja se on hyväksyttävä .
        T.T

        tapsa kirjoitat asiaa.Voisin kirjoittaa nuo lauseet omastakin elämästä. Minulle välillä annettiin masennuslääkkeitä .....mutta eihän ne poista kahvikuppineuroosia ym.sosiaalisten tilanteiden pahoja oireita.Xanor oikein käytettynä auttaa tosi hyvin.Turha lääkettä mustamaalata.Käyttäjissä jotka käyttävät väärin on vika.


    • jope--

      Kuinka helposti lääkäri yksityisellä näitä määrää, ja minkä alan lääkärin kautta näitä kantsii konsultoida? Oon alle 20v mutta kärsin tosi pahasta paniikkihäiriöstä sekä ahdistuksesta, lisäksi takana vuoden vaikeat uniongelmat ja masennus. Mulla on myös aika rankka huume tausta mut nykyään lähes täysin kuivilla, miten tähän suhtaudutaan lääkkeitä määrätessä?. Ja saan tarvittaessa "lähetteen" julkisen sektorin lääkäriltä, ei vaa huvita siellä odotella paria kuukautta reseptiä ja saada lopulta jotn melatoniinia.

    • j.ovv

      Minun Tarinani on seuraava:Olen jo yli 50v ukkeli ja xanorin syönti määrättiin joskus 1991 kun oli ollut paniikkikohtauksia ja sosiaalisten tilanteisen pelkoa.Siispä lääkäri määräsi aluksi 0,25mg kerran päivässä ja apuahan siitäei ollut,sitten 0,5mg aamuisin se jo tuntui joltain ja tuli paljon itsevarmempi olo,noin 8v sitten annosta korottiin 1-15mg/vrk ja 1mg debotti tuli mukaan,en ole enää vuosiin saanut siitä ns.hyvänolon tunnetta,mutta pakko ottaa,että pysyy edes jonkinlaisessa kunnossa ja pystyy toimimaan,Sitten tänään tuli se isku mitä olen pelännyt yhtäkkiä,kun vaihdoin paperirepsun ns.sähköiseen ja menin apteekkiin sain vain 30kpl 0,5mg xanoreita ja seuraavaksi 15päivän päästä taas 30kpl.Ennen oli vuosia 100kpl 1mg xanoria 60päivän välein.Niinpä menin lääkerille ja tiedustelin ihmeissäni miten voi ottaa yhtäkkiä puolet annostuksestani pois ja vastaus oli tyly,epälemme että olet koukussa näihin ja olenhan minä ku on 20v tullut popsittua,kysyin mitä teen ja lekuri totesi vaan,jos tulee pahoja vierotusoireita mene a-klinikalle.Voivo tosiaa lääkäri tehnä näin,kun en ole mielestäni harrastanut mitään väärinkäyttöä tai sekakäyttöä?Terkut vaan täältä Lahdesta.t.j

      • Xan-X

        :( Tämä on seurausta nykyään kasvaneesta ja voimistuneesta 'noitavaino-ilmiöstä' kun jotkut väärinkäyttäjä-hörhöt ovat pilanneet toimivan lääkkeen maineen. Lääkärit pelkäävät oman maineensa puolesta ja sortuvat hätävarjelun liioitteluun. Seurauksena kärsimään joutuvat lääkettä ohjeiden mukaan käyttävät.
        En osaa sanoa missä määrin lääkärit ovat perehtyneet lääkityksen alasajon seurauksiin nopeassa tahdissa. Tutkijalääkäreiden mukaan liian nopea alasajo on pahimmillaan hengenvaarallista ja ainakin se on kidutukseen verrattavaa piinallisuudessaan lääkkeen varassa pitkään olleille.
        Olisi toivottavaa, ettei hoidosta vastaavat lääkärit tavoittelisi hurmahenkisten lääkehoidon vastustajien suosiota näin vakavassa asiassa.
        Väärinkäytöksiä tulee aina olemaan joka asiassa eikä tälläkään saralla sen suhteen päässä mihinkään nolla-toleranssiin.
        Kärsijöiksi tässäkin asiassa, kuten sanottu, joutuvat lääkettä tarvitsevat ja ohjeita noudattavat potilaat.
        En tiedä kuka tässä loppujen lopuksi tavoittelee 'Pyrrhoksen voiton' sulkaa hattuunsa.


      • Vähän sama homma tää

        j.ovv???

        Oliko lääkärisi tk:n puolelta vai käytkö yksityisellä??


      • Voi kamala! Miten

        Voi kamala! Miten tässsä voisi vastaisuudessa puolensa pitää?!


    • Lentopelko

      Paras lentopelkolääke! Jos kärsit korkeanpaikankammosta tai ahtaan tilan kammosta, niin suosittelen ottaa ennen lentoa. Itse käytän vain kerran vuodessa, siis kun koneeseen nousen. SUOSITTELEN ainakin tähän kyseiseen tarkoitukseen!!!

    • joko tai..

      Nyt ollaan menossa siihen suuntaan,että noita lääkkeitä(xanor,Risolid,diapam sun
      muita ei niin vain saakaan.
      Just tulin lääkäristä ja asenne oli
      tällainen,olisin halunnut vaihtaa
      lääkkeen.Ei käynyt,sanoi vaan,että
      ne vaikuttavat kaikki suurin piirtein
      samalla tavalla.Olen eri mieltä.
      Tunnen kroppani.
      Se on vain ikävä juttu,että esim.ahdistus/paniikkihäiriö
      on pahimmillaan niin kova oireyhtymä,että
      sitä ei tajua kuin se kuka sen on kokenut.
      Tottakai ne aiheuttaa riippuvuutta mutta
      minkäs teet?Pitäähän tulipalokin sammuttaa.
      Ahdistus pahimmillaan on kuin palaisi sisältä.
      Paniikki sama kuin kuolema tulisi,pelko on
      kova.Fyysiset vaivat pälle.
      Tässä vaan täytyy valita "ruton ja koleran väliltä"
      Vieroitusoireetkin on kovat,yhtä kovat kuin se sairaus.

    • kärsinyt 68

      xanor on ainut lääke joka on auttanut paniikkihäiriöön. Käytän 1-2mg päivässä ja nyt on kulunut 3vuotta ja kohtauksia ei ole ollut. Kyseessä on xanor depot.
      Kyseisestä lääkkeestä on puhuttu vaikeasta riippuvuudesta, mutta parenpi se kun rajut kohtaukset.

      • opoi

        Kaikesta tulee "riippuvaiseksi" jos joka päivä käyttää. Kahvista , suklaasta , tupakasta... ym.ym. En oikein ymmärrä tätä "riippuvuus"- juttua kun ihmiset jotka tuota Xanoria käyttää , niin käyttävät sitä sairauteensa. Monelle se on ainut lääke mikä paniikkihäiriöön auttaa. Eihän sydäntautisiltakaan oteta pois sydänlääkkeitä. Samalla tavalla he ovat "riippuvaisia" lääkkeestä mitä käyttävät sairauteensa. Paniikkihäiriö on tosi ikävä seuralainen ja helpommaksi sitä vaivaa ei tehdä pelottelemalla riippuvuudella. Totta kai ymmärrän niitä jotka siitä syystä tai toisesta vierottautuvat eivätkä halua koskaan palata kyseisen lääkkeen käyttöön , mutta on huomioitava että on pieni joukko niitä tosi ahdistuneita ihmisiä jotka tarvitsevat kyseista lääkettä selviytyäkseen jokaisesta päivästä työssään ja ihmisten ilmoilla yleensäkin. Se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Voimia kaikille paniikkihäiriön kanssa taisteleville !


    • Elämä jatkuu

      Xanor avomiehellä vei hautaan. Hän sai Xanoria ensin veljensä kuoleman tuottamaan ahdistukseen, sitten jatkoksi yeiseen paniikkihäiriöön. Oli jo alkoholisti, miksi sitten vielä bentsoja siihen lisäksi, riippuvuutta lisäämään. Kierre johti siihen, että lääkäriltä toiselle hakemaan reseptiä, Tallinnasta haki lääkkeitä silloin kun niitä vielä sai. Toleranssi kasvoi, elämää hallitsi lääkkeet. Mihinkään matkalle tms ei voinut mennä, ellei ollut etukäteen tietoa siit, että lääkkeitä on tarpeeksi. Kettutien a-klinikalla kävi ja katkolla, mutta ei siitä ollut apua, kun riippuvuus oli niin paha.

      Loppujen lopuksi kuolema armahti raskaan tien kulkijan. Tätä kaikkea seurasin monta vuotta, olisin niin toivonut ja halunnut hänen pääsevän jaloilleen, ja olevan se ihana persoonallisuus, johon aikoinani ihastuin. Mutta pohjan läpi oli jo menty, ei enää paluuta.

      Joten rakkaat kanssakulkijat, miettikää, ennenkuin alatte käyttää bentsoja. En pahalla sano, enkä moralisoi, toisille se vaan on niin raskas tie kulkea, vaikka aluksi tuottavat mielihyvää.

      • jursick

        Ei olisi koskaan pitänyt aloittaakkaan sillä se ainakin on totta että vaikea enää ikinä päästä eroon niistä benzoista. Monta lopetusyritystä ollut ja aina on tuntunut että ei helv mä kyl en pysty et käytänpä kuolemaan asti jos vain määrätään. Ja näin 10 v käytön jälkeen on kyllä omituisia hermostollisia oireita ja lihasheikkoutta sekä muutakin oireilua. Toisaalta ne vierotusoireet on moninkertasesti kauheempia kaikenkaikkiaan.


    • xanor2004

      Aloitin xanorin käytön ahdistus/paniikkiin ensin 0.5 ja jonkun ajan päästä 1.0 ja sitten lopuksi 2.0mg, kävi sitten ajan myötä ilmi että otin joka päivä lääkärin määräyksestä 1-3 kertaa tarv.4-6mg ,nyt on menny 8v.ja olen huomannut monesti jos on ollut päivänkin ilman, tulee vieroitusoireet ja todellakaan ei ole hyvä olla hikoilu,vapina,huimaus,julkiset paikat ym.Useat eri henkilöt mm.lääkärit ovat sanoneet jos meinaa lopettaa se pitää tapahtua vähitellen. Vaihtoehtona on kaikenmaailman mielialalääkkeet mitkä ei välttämättä auta oireisiin mitenkään.

    • Ei enää ikinä

      Olen ollut nyt käyttämättä xanoria tasan puoli vuotta. Käytin lääkettä säännöllisesti jokapäivä reilut 6 vuotta paniikkihäiriöön ja sosiaalistentilanteiden pelkoon, ei , en voinut mennä kauppaan tai mihinkään jos ei oltu pillerit otettuina. Muistan tuon ajan vain jotenkin sumuisena vaikka sitä ei silloin niin ajatellutkaan. Aloitin noin puoli vuotta ennen totaalista lopetusta vähentämään lääkettä tosi pienissä annoksissa, toki tuntui välillä viekkareita mutta en vain luovuttanut ja lopulta jätin lääkkeen kokonaan. Tunsin oikein ylpeyttä kun ei tarvinnut ottaa mitään pilleriä että uskallan mennä kauppaan ym. Edelleenkin kärsin paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta mutta samanlaista se oli oikeestaan silloin kun käytin säännöllisesti xanoria. Ja tasan tarkkaan ajattelin silloin että tulen loppuelämäni näitä pillereitä käyttämään, ei ole muuta mahdollisuutta... Mutta olipas kumminkin ja sain taisteltua itteni noista irti. Tällä hetkellä käytän pientä annosta masennuslääkettä ja propralia muutaman 10mg päivittäin. En koskaan tule enään koskemaan mihinkään rauhoittaviin, niin pahasti ne koukuttaa..

    • Minä Medipamilla

      Menee vähän Xanorista sivuun... Käytän Medipamia 20-40mg päivässä. Auttaa paniikkikohtauksiin hyvin, eikä tule yhtäkkinäisiä ahdistuskohtauksia.

    • mara 44v

      Xanor on ehdottomasti paras lääke kahvikuppineuroosiin.Olen kokeillut monia mutta tämän vertaista ei ole muuta.

    • mara 44v

      Jos joku epäilee etteikö tästä lääkkeestä ole apua niin on väärässä.Minulta jäi koulu kesken jännityksen takia,armeija jne. En nuorempana tiennyt että on tehokkaita lääkkeitä. Vasta n.20v hain apua ja sain Stesolidia,5mg tarvittaessa.Sekin jo auttoi mutta Xanor auttaa ja voin elää tänä päivänä kuin muutkin

      • Angsti lamaannuttaa

        En jaksanut lukea ketjun muita, mutta varsinkin 'mara 44v:lle' totean, että minullakin Xanor yksi parhaista, mistä apu. Olen sua vanhempi nainen ja oireina panikoimis-ahdistuneisuus sekä masennusmontut, sekava oireisto, mikä lamaannuttaa ja jättää mut kotiin komeksikin päiväksi istumaan, kuten nyt on meossa.

        Olen jo aiemmin koulu- ja työuravuosinani kokenut ihan saman, että ilman psyykenlääkitystäni ja ajoittaista terapiaa en olisi selvinnyt tällai, ihan ihmismäisen kunnioittavasti nyt tänne vasta alkaneelle eläkkeelle asti. Mennyt ikäänkuin normaalisti, ikäänkuin muillakin ihmisillä.

        Xanorista se, että käytän 0,5 mg iltaisin, mikä yleensä riittää; lisäksi aamulla mulla on pieni annos 'masennus-pakko-paniikki'-asioihin tarkoitettu lääke. Ottamani ilta-Xanor ei ole mg-määrältään noussut, pysynyt samana 15 v (joskin tästä ajasta alkupuolen käytin 0,25 mg/ilta). Kuitenkin välillä pahimpaan tilanteeseen valahtaessani olen ottanut illalla 1 mg Xanor ja yrittänyt kaikin ulkonaisin keinoin rauhoittua kunnolla nukkumaan. Ja tämän jälkeen herään todella kuin uutena sinänsä, että asiat sujuvat, olen jopa innostunut ja haluan mieluusti lähteä jonnekin! Se siis muuttaa mut paremmaksi, mikä meinaa, että tarviin tuon.

        Minua niin lohdutti ja koin vertaisuutta sinun viestiisi! Jos kerran jokin psyykenoireisto jollakin saadaan pois tieltä estämästä elämän tärkeimpiä asioita, niin miksipä ei lääkitystä käyttäisi (kuten muihinkin tauteihin lääkitys on aina otettava). - Sorry, ollen vähän töttöröö, sekava, on olleet niin ahdistuneen huolekkaat ja yksinäiset päivät tässä. Yritän miettiä, miten muuten autan itseäni, ratkaisen asioitani.


      • Xanor1989
        Angsti lamaannuttaa kirjoitti:

        En jaksanut lukea ketjun muita, mutta varsinkin 'mara 44v:lle' totean, että minullakin Xanor yksi parhaista, mistä apu. Olen sua vanhempi nainen ja oireina panikoimis-ahdistuneisuus sekä masennusmontut, sekava oireisto, mikä lamaannuttaa ja jättää mut kotiin komeksikin päiväksi istumaan, kuten nyt on meossa.

        Olen jo aiemmin koulu- ja työuravuosinani kokenut ihan saman, että ilman psyykenlääkitystäni ja ajoittaista terapiaa en olisi selvinnyt tällai, ihan ihmismäisen kunnioittavasti nyt tänne vasta alkaneelle eläkkeelle asti. Mennyt ikäänkuin normaalisti, ikäänkuin muillakin ihmisillä.

        Xanorista se, että käytän 0,5 mg iltaisin, mikä yleensä riittää; lisäksi aamulla mulla on pieni annos 'masennus-pakko-paniikki'-asioihin tarkoitettu lääke. Ottamani ilta-Xanor ei ole mg-määrältään noussut, pysynyt samana 15 v (joskin tästä ajasta alkupuolen käytin 0,25 mg/ilta). Kuitenkin välillä pahimpaan tilanteeseen valahtaessani olen ottanut illalla 1 mg Xanor ja yrittänyt kaikin ulkonaisin keinoin rauhoittua kunnolla nukkumaan. Ja tämän jälkeen herään todella kuin uutena sinänsä, että asiat sujuvat, olen jopa innostunut ja haluan mieluusti lähteä jonnekin! Se siis muuttaa mut paremmaksi, mikä meinaa, että tarviin tuon.

        Minua niin lohdutti ja koin vertaisuutta sinun viestiisi! Jos kerran jokin psyykenoireisto jollakin saadaan pois tieltä estämästä elämän tärkeimpiä asioita, niin miksipä ei lääkitystä käyttäisi (kuten muihinkin tauteihin lääkitys on aina otettava). - Sorry, ollen vähän töttöröö, sekava, on olleet niin ahdistuneen huolekkaat ja yksinäiset päivät tässä. Yritän miettiä, miten muuten autan itseäni, ratkaisen asioitani.

        Ei Xanor ole huono lääke, olen käyttänyt kyseistä lääkettä vuodesta 1989 alkaen. Aluksi käytin 3 x 0,5 mg/vrk, mutta omasta pyynnöstäni lääkäri pienensi annoksen 3 x 0,25 mg/vrk. Nyt olen noin 10 vuotta käytänyt päivittäin 4 x 0,25 mg/vrk. Otan aamulla 2 x ,025 mg ja iltapäivällä 2 x 0,25 mg ja hyvin pärjään tällä annoksella. Olen jo kuusikymppinen nainen ja en ole edes ajatellut luopuvani kyseisestä lääkkeestä. Olin nuorena kova jännittämään, kärsin kahvikuppineuroosista ja pelkäsin kaikkia sosiaalisia tilanteita. Xanor pelasti minut normaaliin elämään, muuten vieläkin kärsisin erilaisista peloista.


      • Angsti lamaannuttaa
        Xanor1989 kirjoitti:

        Ei Xanor ole huono lääke, olen käyttänyt kyseistä lääkettä vuodesta 1989 alkaen. Aluksi käytin 3 x 0,5 mg/vrk, mutta omasta pyynnöstäni lääkäri pienensi annoksen 3 x 0,25 mg/vrk. Nyt olen noin 10 vuotta käytänyt päivittäin 4 x 0,25 mg/vrk. Otan aamulla 2 x ,025 mg ja iltapäivällä 2 x 0,25 mg ja hyvin pärjään tällä annoksella. Olen jo kuusikymppinen nainen ja en ole edes ajatellut luopuvani kyseisestä lääkkeestä. Olin nuorena kova jännittämään, kärsin kahvikuppineuroosista ja pelkäsin kaikkia sosiaalisia tilanteita. Xanor pelasti minut normaaliin elämään, muuten vieläkin kärsisin erilaisista peloista.

        Sinäkin, Xanor1989, olet mielenkiintoinen vertainen! Tämä koko ketju on oikein tosi arvokas, eikö. Kaikki puolet, kaikenlaista kokemusta tulee hyvin esiin Xanorista. Huomaatko, ketju on aloitettu maaliskuussa 2007 by Minttu*. Mitääs tälle aloittajalle nykyään?

        Minäkin kuudenkympin paremmalla puolella ja sain Xanoria eka kerran työterveyslekurilta 80-luvulla stressiin, ahdistukseen ja psykosomaattisiin oireisiin. Tuolloin käytin harvoin ja vain tarvittaessa. Sitten olin ihan kymmenenkin vuotta etten juurikaan lääkettä tarvinnut, tai paremminkin mulla oli hallu ponnistella ilman. Pöytälaatikossa sitä kyllä oli samoin kuin oli rentouttava Risolid, joka vähän saman tyyppinen, mutta siinä mukana myös lihaksiin rentouttavasti vaikuttava ainesosa. - Vasta 90-luvun lopulta erinäisten hässäköiden ja sairastelujen sekä varsinkin pätkätöiden ja -työttömyyksien jälkeen minun luontaisesti herkät hermot ja jännittyneisyys kävi huippuunsa. Niinpä, monenkin oireen takia lääkitys on tuolta asti mennyt. Tavallaan siis voin justiinsa sen sanoa, että auttavasti selviydyin vaadittavista asioista, mutta ilman lääkeapua en olisi mitenkään pärjännyt. Sairauslomia tuli kaikesta huolimatta.

        Nytkin justiinsa mulla on aika paha olo; outoa uupumusta ylihengityksineen sekä varsinkin tuska ylämahassa, joka mulla myös lienee psykosomaattista suurimmaksi osaksi. Tähystettykin on pariin kertaan ja väljää mahanporttia löytyy, mutta tavallaan tällekään ei mitään voi. Jos rentoutuneemmin pystyisin elämään, ei tätäkään kipua ehkä olisi. - Mietinkin, josko lisäisin vuorokausittaisen 0,5 mg vaikkapa yksi iltapäivällä ja toinen sitten nukkumaan mennessä. Mieli ja hermot rasittuvat huippuunsa iltaa kohti, tällä luonteella! Melko surumielinen ja iloton tuppaan olemaan; saman asiat kuin ennen eivät säväytä, se on kamalaa. Tänä vuonna kevään tulo, linnunlaulu, rannalla istuminen, vanhan kivan iskelmän kuuleminen radiosta, kynttilän valo kesä, ystävät... on vaikka kuinka asioita, jotka tuntuvat samantekeviltä, siis verrattuna entiseen. Tämä muutos viimeaikainen. - Xanorissahan on masennukseenkin vaikuttava osa, mistä mulle alunperin lääkäri nimenomaan päätteli, että lääke mulle sopisi. Näin onkin. Aamuisin otan minimimäärän ssri'tä, joka mulla fluoksetiinia. Siitä en osaa sanoa, miten auttaa, vaikea verrata; se on mennyt kymmenisen vuotta.

        Tarttiskohan mennä tämä lääkkeen lisäys neuvottelemaan (ennestään tuntemattoman) terv.k.lääkärin kanssa? On niin vaikea selittää taas, kun tätä ikää (ja elämän- ja sairaudentaustaa) jo on. - Haukotus. Kaikkee hyvää tällekin 'kerholle'. Kiitos kuuntelusta.


      • mara 44v

        Olen nyttemmin lukenut kirjoituksia joissa mm.Xanoria lääkkeekseen tarvitseva mustamaalataan ja rinnastetaan huumeiden käyttäjiin. Minusta tämä on todella ajattelematonta. Moni ihminen tuntee näiden lehtikirjoitusten jälkeen syyllisyyttä ja kokee itsensä hylkiöksi. Ei tajuta että esim.jotkut käyttävät särkylääkettä särkyyn jne. Ei tämä ole sen oudompi asia jos joku tarvitsee ja saa avun esim Xanorista tai vastaavasta. Oikein käytettynä lääke mahdollistaa ihmisen osallistumisen yhteiskunnan toimintoihin,töihin jne. Miksi tämä on niin vaikea joidenkin ymmärtää!


      • mara 44v
        mara 44v kirjoitti:

        Olen nyttemmin lukenut kirjoituksia joissa mm.Xanoria lääkkeekseen tarvitseva mustamaalataan ja rinnastetaan huumeiden käyttäjiin. Minusta tämä on todella ajattelematonta. Moni ihminen tuntee näiden lehtikirjoitusten jälkeen syyllisyyttä ja kokee itsensä hylkiöksi. Ei tajuta että esim.jotkut käyttävät särkylääkettä särkyyn jne. Ei tämä ole sen oudompi asia jos joku tarvitsee ja saa avun esim Xanorista tai vastaavasta. Oikein käytettynä lääke mahdollistaa ihmisen osallistumisen yhteiskunnan toimintoihin,töihin jne. Miksi tämä on niin vaikea joidenkin ymmärtää!

        Jatkan vielä sen että miksi en käytä SSRI lääkkeitä.Siksi että niistä ei ole pienintäkään apua jos on paha jännittäjä tai omaa pahan kahvikuppineuroosin.


    • sepe_911

      Tällä hetkellä annostus on 3x1mg. Pari kertaa kuukaudessa tulee oltua "viihteellä" ja käytyä baarissa. Mulle tulee ihan älyttömän kova krapula aina, tosin tulee juotuakin paljon kerralla. Kova krapula on kyllä paniikkihäiriöiselle erittäin vittumainen. Krapulapäivänä saattaa mennä paljon reilummin xanoria. esim. 3-4mg heti heräämisen jälkeen ja iltasella sama satsi.

      • Angsti lamaannuttaa

        Pakko mun vielä kirjoittaa. Haluan lisätä 'Sepe_911':n kirjoitukseen, että voi kauhia, ei tossa oo järkee. Ja samalla tajuan, että mulla ei alkoholinkäyttöä ole ollenkaan. Osaan nähdä hyvän avun itselleni, ettei alko ole missään vaiheessa elämääni tullut, vaikka sitä kosteutta lähisuvusta löytyykin. Alko ollee oma-apulääke. Monestikin olen tajunnut, että ihmiset joutuvat alkoholiin siksikin, että pyrkivät viimeiseen asti välttelemään lääkitykselle menoa. ? Hmmm, tulisi mieleeni vain, jotta kyllä selkeä lääkitys sentäs parempi. Eihän voida sanoa, että alko ihmistä jotenkin autaa! Onks sun ihan pakko mennä baariin :( . Jollet menis, olisit tasaisemmalla. Onhan tunnettua, että alko lisää masennusta ja paniikkiahdistusta. Noh, ollet iso poika, tiedät jo nää.


    • X-koukku irti

      Multa pienennettiin keväällä ensin annostusta 3-4 tabl./vrk 2-3tabl/ vrk:ssa , siis 1mg:sia. Nyt kesän lopulla pienennettiin 2:een ja vaihdettiin vielä deboiksi josta esitin eriävän mielipiteen koska niitä on hankala puolittaa jos ollenkaan.
      Tarkoitukseni kun oli puolittamalla ja mahdollisesti annostusta pienentämällä tulla toimeen niin pienellä vahvuudella kuin mahdollista.
      En ymmärrä miksi lääkäri halusi ankkuroida minut tällaiseen annostukseen. No minulla on vielä tabletteja jäljellä ja olen saanut vähennettyä jääräpäisesti puoleentoista vaikka välillä ahdistus ja paniikki on rassannut melkoisesti. Olen joskus aiemminkin useampana vuotena pystynyt minimoimaan annostusta kahden - kolmen kuukauden ajaksi yhteen tablettiin siten, että aamupäivällä olen ottanut puolikkaan ja toisen puolikkaan illalla ennen nukkumaan menoa.
      Olen ajatellut pyrkiä ihan tosissaan irti näistä sillä en halua elää loppuelämääni näiden varassa.
      Sen verran kokemusta viekkareista on, että tiedän asiasta tulevan hankalan mutta aion kuitenkin yrittää sillä mielestäni lääkkeen muuttaminen debojen muotoon oli lievästi sanottuna keljumainen teko. Itse kun olin ennen keväistä tabl. annostusta pienennettäessä omatoimisesti saanut laskettua käyttöäni 2-2 ja puoleen.
      Tämä lääke on siitä pirullinen, että se "tekee itse itsensä" tarpeelliseksi. Ja ilmeisesti se on sillä periaatteella kehiteltykin. Saadaan vakiasiakkaita lääketeollisuudelle näppärästi.

      • sepe_911

        Eikö lääkärille käyny, että ois määränny sulle 4x0.5mg/vrk depotteja?


      • Angsti lamaannuttaa

        Onnittelut sinulle 'X-koukku irti' sinnikkyydestäsi.
        Mä oon vain kokenut potilas, en lääkäri, mutta mulla on tiedo, että depojen sanotaan olevan hyviä siksi, ettei siinä tulee niin nopea pudotus lääkkeen vaikutuksen loputtua. Pitoisuussuhde veressä meni jotenkin, että tavall. X semmoset 4 tuntia huipussaan ja taas X. depot taisi olla joku 10-12 tuntia. En muista tätä nyt yhtään tarkkaan, mutta siinä oli iso ero. Oon lukenut, että ihmiselle tullee se paha olo usein just kun esim 5 mg:n tavallinen X varsinaisesti lopettamasta apuaan, tuolla depolla kai sitten voi pidentää ottovälejä.

        Voih, miksi et selostanut näitä näkemyksiäsi sille lääkärille, näitä mitä tähän kirjoitit, sillä sulla on ihan oma viisautesi sinun tapaukseen! Kyllä se on niin, että tavalliset X't ovat "kivoja" sillei, kun haluaa tarkkaan itse titrailla ja säädellä ottamistaan just vierottautumismielessä. Mä 90-luvulla kerran vieroitinkin itseni onnistuneesti, mikä kesti monta kuukautta. Mulla oli käytössä tavall. X 0,25 mg ja aloin sitä puolittaa. Sitten taas puolikkaita puolittaa. Mutta tätä kaikkea edelsi pienenpienten 'hiekanmurusten' veistely tabletista. Esim. puolikkaan terävästä kulmasta terävällä veitsellä vielä kunnon murunen poissa. Uskokaa tai älkää, mutta näillä konteilla oli hyvä vaikutus.

        Eikä ole mitään väliä, miten paljon on psykologistakin vaikutusta, onnistumisen tunnetta ja suurta tietoisuutta, miten elo nyt sujuu vähemmällä rauhoittavalla. Se ilahduttaa, ja niin on hyvä. Kyllä viekkareihinkin jokin murusen poistaminen muutaman viikon välein auttaa, koettu on! Mä selvisin tuolloin hyvin, ja ihan itsekseni. Mutta tuli sitten pahaa oloa ja hässäkkää muutoin, niin että aloitin lääkkeen uudelleen sopisoinnussa itseni ja lääkärin kanssa.

        - Mene uudelleen lääkärilles ja valita asiasta! Perustelusi ovat hyvät. On ihana ainakin saada kokeilla eloa ilman X:a, jos voi.
        Deponhan voi korvata sillä, että jos esim. päivällä tulee järkyttävän kaamea olo, niin ottaa murusen siihen. Ei toi depo näin ole välttämätön. Hauskaa kun mulle kertyi semmoinen pikku veisteltyjen murusten kupponen :) , siitäpä näki menestymisensä, iiiik.


    • XANOR 4-EVER

      Nopea vaikutteinen XANOR on paras lääke paniikkihäiriöön!!!!! Älkää hyvät ihmiset alkako syömään hullun lääkkeitä eli neuroleptejä koska ne koukuttaa 10 kertaa pahemmin kuin XANOX!!!!!

    • takodiki

      Oletko saanut xanoria yksityiseltä lääkäriltä, sillä miekkarissa ei enään sitä saa.

    • vit vit..

      Tuo xanor on ehdottomasti paras täsmälääke paniikkihäiriöstä kärsivälle, mutta sitä on vaikea saada mielenterveystoimistosta. Lääkärit ei usko vaikka rukoilisit polvillaan, että se on paras ja pystyy elämään normaalisti.

    • dyskinesia.

      Lukekaapa vaikka neurolepteistä, ne vasta myrkkyjä on:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Neuroleptit

      Siinä vasta haittavaikutus listaa on, tardiivi dyskinesiakin jää erittäin usein pysyväksi, sydäninfarkti riski jopa kaksinkertaistuu erityisesti ketiapiinissa, ja äkilliseen lopettamiseen saattaa jopa KUOLLA, pahanlaatuinen neurolepti oireyhtymä on todella tappava, ja epileptisiä kohtauksia voi ilmeitä jopa ei epileptikoille, aiheuttaa haittaa sydän ja -verisuonielimistöön, voi aiheuttaa veritulppia, tukoksia, aivot menee pilalle jne... ja silti näitä myrkkyjä määrätään nykysin joka vaivaan ja sanotaan vielä, että on todella turvallinen lääke ja hyvä..

    • Pettynyttt

      Mulla on ollut paniikkihäiriö yli 20 v.90-luvulla sain siihen xanoria. nykyään tarjotaan neurolepteja Ketipinorin muodossa.Xanor on hyvä lääke ahdistukseen ja paniikkiin mutta sitä ei saa nykyään edes ruinaamalla. psykiatrit väittää,että rauhottavat aiheuttaa riippuvuutta. Pitkällä tähtäimellä ehkä joillekin.Meidät mielenterveyspotilaat on niputettu samaan kastiin.Xanor olisi pelastanut minutkin monesta paniikkihäiriöstä.

    • avun saanut

      Oon itse joutunut joutunut käyttään X:iä parikymmentä vuotta milloin enemmän milloin vähemmän. Oon tullut toimeen parhaimmillaan puolikkaalla 1mg tabulla vain ennen nukahtamista mutta elämän myrskyjen kohdatessa oon joutunut ottaan päivän aikana jopa 4 kokonaista puolikkaina aina kerrallaaan. Viime puolikkaan ennen nukkumaan menoa kun elämän realiteetit on painanut ihan kunnolla päälle.
      En ymmärrä niitä hurskastelijoita jotka ovat nimenneet tään lääkkeen 'punaiseksi paholaiseksi'? Ainakaan mulle ne ei sitä oo ollut vaaan akuuttiin hätään ne on auttanut silloin kun on pitänyt hoitaa työ tai arkielämän asioita.
      Oletan että ne joille X:t ei sovi syystä tai toisesta on sillä tavoin ongelmaisia ettei niille sovi käytännössä oikein mitkään lääkkeet? En halua tuomita ketään mutta mullekin yksi vaihtunut lääkäri ehdotti X-depotteja ja suostuin kokeilemaan mutta depotin ongelma on siinä että sitä piti ottaa tunteja ennen kuin oli edes tietoinen siitä tarvitseeko edes ottaa?
      No onneksi pääsin keskustelemaan lääkkeenvaihdosta toisen lääkärin kanssa ja hän ymmärsi katsottuaan keskimääräisen, aiemman Xanor-tablettien käyttöni määrän ja kerrottuani hänelle. Että 'hyvinä' päivinä kykenin olemaan jopa ilman lääkitystä!
      Vimeksi mainittu lääkäri suhtautui kannustavasti siihen, että jos koen paremmaksi tabletti muotoisena lääkityksen ja siten koen itse mahdollisuuksien mukaan käyttämään minimoiden vain tarpeen mukaan Xanor-lääkitystä niin hän vaihtoi alkuperäisen lääkitysmuodon. Olen käynyt hänen vastaanotollaan ja näyttänyt lääkitys-päiväkirjanpitoani myös asianomaisten päivien tapahtumien ylöskirjaamisella pääpiirteittäin joista hän on voinut tiedustella millaisina olen kokenut tilanteet jolloin olen katsonut joutuneeni turvautumaan joko ennen tai mahdollisesti kesken ahdistavaksi kokemani tilanteen keskellä.

      Onneksi kohdalleni sattui niin hyvä potilasta kuunteleva lääkäri. Toivottavasti muutkin paniikkihäiriöistä kärsivät kanssaihmiset kohtaisivat yhtä ymmärtäväisen lääkärin.

    • Lääkkeen paikka

      Olen käyttänyt Xanoria 1980-luvun lopusta saakka (monia muita kokeiltu sitä ennen ja sen jälkeen).

      Olen kertonut tuon ennenkin täällä ja kerron vastakin esimerkkinä siitä, että lääkkeitä voi käyttää pitkiä aikoja pään pehmenemättä ja annoskoon nousematta. Minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia sada lääkettä. Olen vaihtanut työpaikkaa ja työterveyshuoltoa useamman kerran eli lääkäri ei ole pysynyt samana. Etupäässä yksityisiä lääkäreitä, mutta mahtuu sinne yksi julkisen puolen lääkärikin joukkoon.

      Ei xanor pelasta paniikkikohtauksilta, mutta pahimpia huippuja se tasaa. Kun ahdistusta ja paniikkia on jatkunut koko elämä, niin kohtaukset eivät tule enää mistään eli mikään ulkopuolinen ei niitä aiheuta, vaan ne tulevat ja menevät miten sattuu. Terapioista ei ole ollut mitään hyötyä.

      • Been there

        Ja jumalauta mitkä reflat tulee ku lopettaa!!! Oikeesti, pahemmat ku mistään kamasta. Mut onhan se muuten tehokas lääke, joo.


    • Venttimies

      Kaikille jotka Alproxia syövät tiedoksi ettei se ole kotimainen valmiste. Jossain Intiassa sitä tehdään. Eräs psykiatri kertoia lähes parikymmentä suotta sitten ettei koskaan määrää/suosittele Alproxia tuosta syystä.

      Alkuperäislääke on parempi.

    • Depot

      Itse koitin paniikki/ahdistu kohtauksiin SSRI lääkettä, mutta sitä en enään ikinä suuhuni pistä. Ihan hirveet sivuoireet.

      Xanorilla mennään nyt 1mg depot tapletti 3-4 päivän välein, itsellä tulee yhdestä depotista pariksi päiväksi normaali olo, tai siis sellainen millanen ihmisellä kuuluu olon olla. Eihän se lääke tietenkään 2 päivää tehoa, mutta jotenkin jää päälle se rauhallinen hyvä olo.

      Eli menen tuolla lääkityksellä nyt eteenpäin ja toivon ettei kovin isoa koukkua synny lääkkeeseen, itse uskon että ei tuollaisella lääkityksellä koukkua synny. Haluun elää normaalia elämää. Ja kiitos siitä xanorille. Tottahan toki koukkuun jää jos syö joka päivä 6mg/päivä. Määrääkö lääkärit oikeasti tuollaisia annoksia rupesin vain miettimään vai vedetäänkö niitä ohi lääkärin määräyksen.

    • Miten on?

      Unettomuutta ja stressiä, ehkä jonkin näköinen burnout, josta lääkärin mukaan "ahdistusta". SSRi-lääkkeitä annettiin ensiksi, josta tuli kahden viikon myrkytystilaa vastaava tila ja sen käytön lopettamisen jälkeen (kerrasta) lääke vaikutti vielä pitkään. Mirtzatapin kokeilu päättyi samaten yhteen puolikkaaseen, josta samat fiilikset, kuin Escitalopramista, joka oli tuo ensimmäinen SSRI, eli ne eivät näköjään sovi minulle. Aluksi xanoreita lyhytvaikutteisena ja vaihdettiin sitten 1mg depottiin, joka otetaan vain 1kpl aamulla.
      Lisäksi kokeilussa n 1,5vkoa Valdoxan, joka on jo jonkin verran auttanut nukkumiseen. Ongelma kova fyysinen väsymys pitkin päivää, aiheuttaako tuo Xanor depot tuon, vai olisiko Valdoxanin aloitusoireita. Sehän mainitaan kyllä lääkkeen sivuvaikutuksissa ja "pitäisi hävitä 2 vikon jälkeen". Vai vetääkö tuo Xanor tuollaisen kokovartalopuudutuksen päiväksi? Kokemuksia?
      Siis tuosta Depotista ja myös Valdoxanista, jos löytyy, kiitos.
      Minulle ei tuosta Valdoxanista ole tullut mitään sivuoireita, ellei tuo väsymys ole sitten sitä.
      (Ja tiedän nuo "xanor koukuttaa-jutut", mutta tämä lääkärin määräys, kun nuo SSRI:t eivät sovi, puretaan sitten pois, kun Valdoxan alkaa tehoamaan enemmän).

    • artsi7

      Kaikki masennuslääkkeet turruttaa sekä huonoja että hyviä fiiliksi ja ne väsyttää ainakin jonkun verran. Kuinka paljon harrastatte ulkoliikuntaa?

      • Totta mooses

        Minä ulkoilen sisätiloissa. Aivan samoin kuin Jussi Vares.


    • artsi7

      hyvä....minkälainen ongelma sinulla on?

      • Totta mooses

        Siis minullako? No ihan näitä samoja, mitä tässä ketjussa olevilla, mutta en nyt korostaisi sanaa ongelma. Elämä on minulle ratkaisujen etsintää eikä ongelmissa märehtimistä.


      • artsi7
        Totta mooses kirjoitti:

        Siis minullako? No ihan näitä samoja, mitä tässä ketjussa olevilla, mutta en nyt korostaisi sanaa ongelma. Elämä on minulle ratkaisujen etsintää eikä ongelmissa märehtimistä.

        Juuri näin, oikea asenne. Jos paniikki/ahdistus on jostain tullut niin kyllä se on mahdollista poiskin saada!


      • Totta mooses
        artsi7 kirjoitti:

        Juuri näin, oikea asenne. Jos paniikki/ahdistus on jostain tullut niin kyllä se on mahdollista poiskin saada!

        Tärkeintä on, ettei jää märehtimään ja vellomaan. Tekee jotain itselleen ja asioilleen.
        Tekeminen voi olla jotain ihan pientäkin, vaikkapa vain oikean hengitystekniikan opettelua tai jonkun pienen elämänmuutoksen teko arkirutiineihin.

        Toki se voi olla isompaakin, voi vaikka vaihtaa työpaikkaa, aloittaa uuden harrastuksen joka tuntuu haastavalta ja omien rajojen yli menevältä tai jotain sen suuntaista.

        Sillä eihän sitä ikinä tiedä, mihin rahkeet riittävät ennen kuin ne rajat tulevat vastaan.


    • Miten on?

      Näytti lähtevän tuo ilmeisesti Valdoxanista johtuva iltaväsymys n parin viikon päästä aloituksesta. Nukkumiseen auttoi n 3,5 viikon päästä aloituksesta, ei kovin pitkiä unia (5,5-6h), mutta ilman unilääkkeitä kuitenkin, eli kuitenkin parempilaatuista unta. Ei ehkä juuri muita positiivisia vaikutuksia vielä, päivisin ehkä pirteämpi. Vähensin kyllä myös jossain vaiheessa tuon 1mg Xanor-depotin 0,5mg depotiin, tai nopeisiin yht 0,5mg yht/päivä.

    • Pyrrhos

      Se lääkkeiden käytön lopettaminen vaatii 'kellosepän' tarkkuutta' sen tähden, että pitää tiedostaa mihin on riippuvainen? Minä käytin 20-vuotta Xanoria kunnes luin tältä palstalta selviytymistarinoita. Ja aloin itse ihan omatoimisesti yrittämään samaa kuitenkin siten, että mahdollisten vieroitusoireiden varalta mulla oli varmuuden vuoksi paketti (100 kpl x:ä ) siltä varalta ettei homma onnistu. Kun luulin, että mulla oli tosiaan joku paniikkihäiriö mutta huomasin kun sitä ennen jo vuosia aikaisemmin olin lopettanut masennuslääkkeiden käytön niiden tehottomuuden vuoksi ja pohdiskeltuani onko todella tosi? Etten tarvitse edes xanoreita?
      Ja kas kummaa ajettuani alas vähitellen tabletin puolittaen tarviten lopulta aamupäivällä puolikkaan ja toisen illalla päästäkseni nukkumaan. Lopulta tuli se päivä jolloin olin tasapainottunut ja ensimmäisen kerran kykenin käymään lähiruokakaupassa ilman X:n puolikkaan ottamista! Se oli mahtava tunne! Mentyäni kotiin keitin itselleni leivos-kahvit ja nautin täysin siemauksin siitä etteivät käteni tärisseet! Sitä voiton päivää en unohda koskaan.
      Ennen tuota x:n käytön lopettamista lopetin alkoholipitoisten juomien käytön ( tupakka ja vähensin kahvinjuontia) kun huomasin 'kirjanpidossani', että join 4 kupillista kahvia päivässä. Vähensin kahvit aamu ja iltapäiväkahviin ja sen jälkeen kykenin nukkumaan vähitellen yöni normaalisti.
      Ehkä kerroin väärässä järjestyksessä koska alkoholin käyttämisen lopettamisen jälkeen n. kaksi viikkoa myöhemmin lopetin tupakanpolton siis ennen X:ä.
      Mäyhäsin n. kk:n verran sen jälkeen nikopurkkaa mutta uteliaana lueskelin palstoja täällä netissä ja oivalsin olevani koukussa nikotiiniin!
      No minä lopetin nikopurkan käytönkin vaihtaen ensiksi lakritsipurkkaan ja parin viikon päästä lopetin senkin. Koko tämän uskomattoman prosessin ajan olin lisännyt ulkoliikuntaa töiden jälkeen ja olo alkoi olla lähes taivaallinen.
      Jopa siinä määrin, että silloinen naisystäväni koki mun seksuaalisen intoni 'häiritseväksi' ? No koska en pitänyt enää kännäämisestä vaikka olin vieroittanut itseni runsaasta alkoholinkäytöstä kyeten ottamaan pari saunakaljaa joka jäi siihen kummallista kyllä. Löysin elämäni naisen hänen jälkeensä ja olemme viettäneet normaalia parisuhde-elämää ottaen joskus parit iltapaukut ennen makuuhuoneeseen menoa.

    • artsi7

      Hieno homma kun olet päässyt eroon lääkkeistä! Hikiliikunnan avulla pystyy vähentämään lääkemääriä, ja parhaassa tapauksessa jopa pääsemään eroon niistä. Liikunta laittaa mielihyvähormonit liikkeelle ja olo paranee saman tien.

      • vihaan liikuntaa

        Lopeta nyt jo se liikunta-automaattitarina! Olet kokolailla hyvä tyyppi, mutta kuvittelet, että me kaikki ollaan samasta muotista.


    • artsi7

      Ehkä olet sairas juuri sen takia kun et harrasta liikuntaa. Se pitäisi olla kaikkien velvollisuus niin ei olisi sairaita niin paljoa.

      • vihaan liikuntaa

        Olen harrastanut sitä aikoinaan paljonkin, mutta se ei tuonut hyvää oloa. Vihasin sitä silloinkin.

        Kuulun sukupolveen, jonka lapsuudessa oli paljon luontaista liikuntaa. Useiden kilometrien koulumatkat kuljettiin kävellen, pyöräillen tai hiihtäen. Vapaa-aikana leikittiin metsässä rosvoa ja poliisia ja joskus oltiin apuna perunapellolla. Ja lukemattomia muita tapoja, joita en enää muistakaan. Liikunta oli silloin luonnollinen tapa elämää enkä minä ikinä ajatellut pidinkö siitä vai en, luultavasti pidin, koska en ikinä yrittänyt sitä vältellä.

        Näkisin, että nykyaikana on ongelma, ettei monestikaan liikuntaa tule luonnostaan, vaan sitä pitää varta vasten lähteä harrastamaan, siitä se inho ja inhoni koskee kaikkia lajeja, olen kokeillut vuosien varrella useita. Sen sijaan en inhoa kävelemistä rautatieasemalle lähteäkseni töihin (liukkaita jalkakäytäviä juuri nyt kyllä inhoan) tai jos muuten sitä liikkumista tulee huomaamattani. Mutta kuten sanottu, niin liian vähän sitä tulee luonnostaan. Työssä olen opetellut varta vasten taukoliikkumaan eli venyttelemään, tekemään hartialiikkeitä ym. jotta paikat eivät jumiudu.


      • Realismia kehiin
        vihaan liikuntaa kirjoitti:

        Olen harrastanut sitä aikoinaan paljonkin, mutta se ei tuonut hyvää oloa. Vihasin sitä silloinkin.

        Kuulun sukupolveen, jonka lapsuudessa oli paljon luontaista liikuntaa. Useiden kilometrien koulumatkat kuljettiin kävellen, pyöräillen tai hiihtäen. Vapaa-aikana leikittiin metsässä rosvoa ja poliisia ja joskus oltiin apuna perunapellolla. Ja lukemattomia muita tapoja, joita en enää muistakaan. Liikunta oli silloin luonnollinen tapa elämää enkä minä ikinä ajatellut pidinkö siitä vai en, luultavasti pidin, koska en ikinä yrittänyt sitä vältellä.

        Näkisin, että nykyaikana on ongelma, ettei monestikaan liikuntaa tule luonnostaan, vaan sitä pitää varta vasten lähteä harrastamaan, siitä se inho ja inhoni koskee kaikkia lajeja, olen kokeillut vuosien varrella useita. Sen sijaan en inhoa kävelemistä rautatieasemalle lähteäkseni töihin (liukkaita jalkakäytäviä juuri nyt kyllä inhoan) tai jos muuten sitä liikkumista tulee huomaamattani. Mutta kuten sanottu, niin liian vähän sitä tulee luonnostaan. Työssä olen opetellut varta vasten taukoliikkumaan eli venyttelemään, tekemään hartialiikkeitä ym. jotta paikat eivät jumiudu.

        On totta, että se mikä auttaa useimpia, ei välttämättä auta kaikkia. Esimerkiksi pimeyden sanotaan masentavan ja valon, keinotekoisenkin auttavan, mutta minä en ole huomannut vuodenajoilla olevan mitään vaikutusta.

        Mielenterveyspalstoilla on usein se ominaisuus, että niillä julistetaan yksien ja samojen asioiden pelastavan ihmisen. Milloin se on liikunta, milloin kahvin lopetus, milloin jumalat. Jos yksi on pelastunut näiden kautta tai kymmenen tai sata, niin se ei tarkoita, että kaikki pelastuisivat, kun vain riittävän kauan yrittävät. Helposti aletaan syyllistämään, ettet yritä tarpeeksi.


    • artsi7

      Oikeassa olet - yksi keino ei riitä vaan mielenterveyttä pitäisi hoitaa kokonaisvaltaisesti. Liikunta on kuitenkin mielestäni tärkein tekijä kun puhutaan ihmisen hyvinvoinnista.

      Jos ihmiset liikkuisivat, katsosivat mitä syövät/juovat ja nukkusivat yöt, niin veikkaan että 80 % sairauksista katoaisi. Lisäksi ihminen kaipaa hyväksyntää ja yhteisöllisyyttä. Siis sos.kanssakäyminen on tärkeä juttu.

      Monella on henk.kohtaisia ongelmia esim. alkoholi, läheisen menetys, pitkäaikaistyöttömyys yms., joihin tarvitsee ammattiauttajaa. Näihin on netin kautta vaikea antaa neuvoja.

      • elinikäisesti sairas

        Artsi, olen periaatteessa kanssasi samaa mieltä noista asioista, mutta en painottaisi yhtä yli muiden, kuten sinä painotat liikuntaa. Mutta siinä mielessä olen kanssasi samaa mieltä, että perusterve elämä (nukkuminen, syöminen, kohtuullinen fyysinen terveys ja fyysinen aktiivisuus kohtuullisessa määrin ja päihteiden välttäminen) parantavat hyvinvointia. Ne parantavat hyvinvointia siten, että ihmisen kyky ohjata omaa elämäänsä, olla aktiivinen toimija, paranee huomattavasti.

        Sosiaaliset suhteet ovat eri ihmisille eri tavoin tärkeitä. Minun mielestäni sosiaaliset suhteet todentuvat yhdessä tekemisessä, ei siinä, että ollaan vain yhdessä ilman sen kummempaa tarkoitusta. Jos sinä painotat liikuntaa, niin minä puolestani painotan työntekoa tai muuta mielekästä tekemistä ja väitän, että iso osa ahdistusperäisistä sairauksista vähenisi (ei välttämättä katoaisi kokonaan) jos ihmiset panostaisivat työhän ja muuhun tekemiseen. Esimerkiksi säännöllinen aktiivinen harrastus (voi se olla liikuntaharrastuskin, mutta myös jokin muu) jolla on joitain tavoitteita, voi parantaa ihmisen oloa. parasta tietenkin olisi, että ihmisellä olisi sekä suhtkoht mielekäs työ että edes yksi kiinnostava vapaa-ajan aktiviteetti.


    • artsi7

      Mä painotin työtä kaksi vuotta sitten ja tuli burn-out, jonka seurauksena vakava ahditus/paniikki. Vasta nyt olen pääsemässä normaaliin olotilaan ilman lääkkeitä.

      Sopivasti hommia sekä kropalle että pääkopalle - oman tasapainon löytäminen eri aktiviteettien välille.

    • karmeeta_huume-elämää

      Minä syön/juon päivittäin/vaihtelevasti

      - omenan
      - pari porkkanaa
      - salaattia
      - appelsiinin
      - banaanin
      - pähkinöitä
      - mysliä
      - kalaa
      - itse puristettua sitruunamehua

      mutta en syö/juo
      - roskaruokaa
      - eineksiä
      - savustettuja tai maustettuja ruokia
      - lihajalosteita
      - perussuolaa
      - valkoista sokeria
      - vehnäjauhotuotteita
      - sokerijuomia
      - olutta, siideriä, juomasekoituksia
      - karkkia (paitsi sokeriton tumma suklaa)

      Pelkästään oikea ravinto vähentää psyykkisesti vaikuttavaa kuormaa. Siihen päälle hyvät yöunet. Paniikkien ja pelkojen määrä vähenee kohisten.

      • makeat.loppu

        Ravinto on tärkeä osa terveyttä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä paniikkihäiriön kanssa.

        Makea sitäpaitsi rentoouttaa. Miinuspuolena lihominen ja muu epäterveellisyys. Eli kumpaa painotat. Itse olen lopettanut makean syömiset mutta voin huomattavasti paremmin silloin, kun tiedän voivani rentoutua karkkipussin ja kirjan seurassa.


    • rikkijahajalla

      Mä söin vielä n. 6v sitten 2mg Xanoria. Se on ollut AINOA lääke, joka auttaa mulle paniikkiin, ahdistukseen, sosiaalisten tilanteiden pelkoon ym. Sitten yksi lekuri päätti lopettaa sen, koska aiheuttaa liikaa riippuvuutta. Lopetettiin todella hitaasti ja vähitellen. No nyt olenkin sitten ollut täysin erakkona sen 6v kun en USKALLA lähteä edes ovesta ulos. Sijalle sain mm. Ketipinoria ja Zyprexaa ja olen lihonut niistä tän kuuden vuoden aikana yli 20kg... Ei enää ketään kavereita, ei harrastuksia, ei duunia, ei mitään muuta kuin helvetillistä ahdistusta ja elämä vain lipuu ohi. kaikenlaisia antipsykootteja ja neuroleptejä olen kyllä saanut, mutta niillä on ihan kamalat sivuoireet! Mikä ihmeen mörkö tää Xanor lääkäreille oikein on???

    • Loppuunpalanut

      Hei !
      Olen 18v poika ja oon kärsiny ahistuneisuudesta ja paniikkihäiriöstä jo reilu pari vuotta kun pahin masennus meni ohi... Kouluissa en koskaan ole ollut kovinkaa hyvä mut motivaatio tuli vasta kun ylä-asteelta pääsin ja tulevaisuus eessä kohti uusia mahollisuuksia. Tämä palsta perustuu tähän xanoriin ja sen takia tänne halusinkin avautua tästä mun omasta vaivasta joka on vieny multa nyt oikesti elämänhalun kun tuntuu ettei sitä apua saa vaikka kuinka hakee... Olen rampannu opiskelijaterveydenhuollossa ja akuuteilla vastaan-otoilla. Tuloksetta.
      Kun mulle alettiin ensimmäisiä lääkkeitä tähän antamaan niin antoivat verenpainelääkkeitä(propral) joista mulla on vain huonoja kokemuksia... Söin niitä aivan liikaa kun en uskaltanut mennä enää hakemaan apua tai edes kouluun näiden vaivojeni takia. Kuukausia meni ja mulle annettiin SSRI-lääkkeet jotka oli nekin tarpeettomia... Pahensivat vain tilaani. Näin kun kuukaudet kului ja oireet vain paheni eikä uutta lääkettä yksikään 8:sta eri lääkäristä terveysasemalla ollut vaihtamaan vaikka piti itkukurkussa sinne välilä mennä ku ahisti niin perkeleesti nähä edes omia vanhempia taikka mennä kouluun että menestyisi ehkä vielä joskus edes... Ei ole varaa mennä yksityiselle(yksin asuvana opiskelijana n.600€/kk tuloilla) jossa saattavat auttaa vähän paremmin kun niille maksetaan. Tunnen kavereita jotka narkannu jo monta vuotta ja menettäneet jo elämänsä huumeille. Olen joutunut pyytämään apua niiltä että myyvät mulle rauhoittavia että voin käydä koulua kun niitä ei laillisesti saa. Vastaan tuli tää "xanor". Otin yhen 1mg depotin aamulla aina ennenkun menin kouluun niin olin kuin uusi ihminen tai toisin sanoen oma itseni ? Ei ahistanu enää mikään ja olin onnellinen kun vihdoin pystyin elämään ilman mitään hirvittäviä oireita edes sen hetken verran ja opiskella normaalisti. Rahat ei riitä siihen katukaupasta ostoonkaan ja se on niin riskialtista. Mitä jos jäänki kiinni? Vaikka oon oikeaan tarkotukseen niitä ostanutkin ? En halua olla nisti ystävieni kanssa tekemisissä koska tiedän millaista se meno niillä on... En saa enää ostettua kavereiltakaan tabletteja avuksi koska taloustilanne niin huono jonka seurauksena koulun käynti alkanu pätkimään rajusti siksi etten pääse omasta asunnosta ulos kun jännitän sitä kohtausta niin saatanasti. Opettajat ja herra psykiatri eivät tätä vaivaa ymmärrä kun ei ole kokemusta tällaisesta sairaudesta ja tulee kommenttia minulle että "mikä sulla oikein on? Miten et muka voi tulla kouluun? Ei pitäisi tuommoinen pieny jännitys estää mitään." ...huhhuh.
      Oon nyt potkittuna ulos mun työssäoppimispaikasta sen takia kun kohtauksia tulee päivittäin ja jouduin lähteä kotiin tai sairalaan kesken päivän omin kyydein. Olen vasta käynyt "tutulla" lääkärilläni valittamassa näistä äärimmäisistä oireista ja kun ne vain tuntuu pahenevan... Ja mitä sieltä tuli? Jumalauta unilääkkeet !?!?! En enää jaksa odotella kuukausi tolkulla että ehkä jokupäivä saan itselleni sopivat lääkkeet että voin elää normaalisti... Olen nyt ajatellut mennä yksityiselle mitä maksaneekaan. Olen valmis uhkaamaan vaikka ensikuun vuokran tai mitä tahansa että saan pääni kuntoon ja unohtaa koko paniikkihäiriön... Varasin ajan ja lasken oikeesti päiviä että millon minä sinne pääsen ja mitä mää teen jos en saakkaan mitään uutta lääkitystä tähän ja maksanko turhaan siitä että minua pompotellaan samallalailla paikasta toiseen. Jos minulla on mikään oikeus kehottaa mitään lääkettä tähän vaivaan niin se on xanor ! Mulla auttoi enemmän kuin hyvin ja on paras lääke mitä olen tällähetkellä kokeillut. Ikinä en ole väärinkäyttäny lääkkeitä.. En kuulu siihen sakkaan joka hakee "oloja" vaan hoitoa. Peukut pystyyn ja xanori respa kouraan(toivottavasti) ja elämä vihdoin raiteilleen.
      Suuri helpotus oli saada kertoa omasta tilanteestani ja avautua. Kiitos !

    • XRXZ

      Mulla menny jo kaheksan vuotta 4-5mg päivässä. Toimii edelleen! Paras lääke paniikkihäiriöön!

    • alprox-mies

      Lisää "Alpoa" huusi Rocky Balboa !

    • Anonyymi

      Minulla on Opamox ollu jo 20 vuotta ,josta otan vaan puoli tablettia 15 mg tabletista. Outo lääkäri jota en ole koskaan nähnytkään kirjoitti että olen Opamox riippuvainen!!
      Mikä ihme on tämä #riippuvaisuusongelma#. Miksi en ole riippuvainen monista sydänlääkkeistäni ja Marevanista sekä spinaalistenoosiin annetuista kipulääkkeistä!!?
      Lääkärit taitaa olla RIPPUVAISIA vain tästä #riippuvainen#-sanasta. Se on lempitermi kun ei keksitä,miten potilasta muuten voisi hoitaa!

      • Anonyymi

        Joo tolla sun lekurilla ei ole kaikki kohdallaan omassa päässään.Tota näytikö sille edelliset reseptisi?Jos näytit ne perusteluineen niin sillä on bentsovastaisuus mikä vaivaa nykyään monia psykiatrejakin ja he haluavat väistää bentsojen määräämisen ssri , snri, lääkkeillä sulla taisi oll terkkari lekuri arvasinko oikein?Toi sun opamox käyttö on vähäisempää kun yleensä vanhuksille määrätty määrä,vanhukset saa yleensä sellasen 10mg opamoxia/vuorokausi ja sä käytät vähemmän nyt tässä mättää lääkäri. Mene Psykiatrille ei tavalliselle lekurille.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe