Mikä vaihtosupistaja?

Metsälle

Tuli hankittua käytetty Remington 870 pumppu, kun hinta sattui kohdalleen. Haulikossa on kiinni ilmeisen extrasuppea supistaja. Koska kumminkin ostin pyssyn jänis-/lintumetsälle, ei ko. kuristin taida olla paras mahdollinen?

Nyt Remarimiehet/-naiset ja muutkin näiden päälle ymmärtävät antamaan suosituksia supistajista em. tarkoitukseen!

15

9048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

      paras yleisholkki on puolisuppea eli modifield, ei hajota liikaa mutta ei ole liian tiukkakaan 30 metrin matkalle.

      • Baikalin testaaja

        Haulikoissa, joissa on lyhyet vaihtosupistajat (esim. n. 4 cm pitkät), paras yleisholkki löytyy usein puolisuppeista ja kolmevarttisista. Silloin kun vaihtosupistaja on lyhyt, on täyssuppea usein liian jyrkkä, ja sille on vaikea löytää ainakaan usealla erilaisella tai erikokoisilla hauleilla käyvää patruunaa. Pitkä holkki tai kiinteä supistus ei ole niin vaativa eri patruunalaatujen suhteen.


    • RemmariRules

      Itse ammun skeettiä parannelulla sylinterillä (imp cyl), trappiä puolikkaalla (mod), mutta metsällä on lähes aina täyssuppee (full) kiinni. Joskus kyllä puolikaskin, varsinkii nuo magnumit (mitä harvoin käytän) käy paremmin puolikkaasta kuin täydestä.

      Patruunoista suosittelen ehdottomasti Saga 44g minimagnumia 3,00mm jolla itse ammun sorsat, kanalinnut ja jänöt. Mahtava kuvio, joka supparilla. Myös Winsun XX 36g antaa mainion kuvion. Sekä S&B Fortuna 36g.

      Ratapaukuista Mirage ei toimi vaan laukauksen jälkeen ase jumittaa, ainakin mulla. Oon ampunu S&B:n paukkuja ilman yhtään ongelmaa.

      • Nuissa SAGAn minimagnumeissa on mahtava lähtönopeus ja muulin potku. Eivät oikein sovi omaan sohlooni, koska se tykkää hitaista isoista latauksista.

        Boarin minimagit maistuvat erittäin hyvin, mutta niitä en ole löytänyt pariin vuoteen mistään. Eipä kyllä ole oikein ollut tarvettakaan, kun sorsanmehtuu on jäänyt pienen kannan vuoksi.

        Putkeen työnnän nykyään ainoastaan Rotweilin 3.7mm 52 gramman latauksella olevia magnumeita. Sanoisinko näin, että tällä patruunalla laaki ja vainaa...


    • Rahvajello1

      ...metsällä oleskellessani 1/4 tahi 1/2 supparia. Minulla on siis nimeltä mainitsematon itselataava ja piippuun latailen aluksi 32 grammaisen , sitten joko 34 tai 36 grammaisen ja viimetteeksi 42 grammaien patrunan. Tietysti haulikoko kasvaa vähän latauksen mukaan, alkusyksystä pärjäilee 2,75 mm hauleilla ja 42 grammainen on sitten 3,25 mm hauleilla. Joten lippaaseen erilaisilla latauksilla olevia pateja, niin hyvin pärjää - ainakin minulla ei ole valittamista "repun" sisällön suhteen...Sydäntalvella pupuja karkuuttaessa on tietysti väkevämmät haulikoot piipussa ja lataukset 36:sta grammasta ylöspäin!

    • vanha äijän käppyrä

      Mahtaako Remingon 870 Expres tykissä toimia paljon mainostettu Carlson's Coyote choke supistaja ja millä patruunalla paras lopputulos.

    • Latailija....

      Hommaa ase,johon saat alapiippuun varttisupparin ja yläpiippuun 3-varttisen. Ei tarvi enempää pohtia. Piipunvalitsijalla hoidat homman matkan mukaa.

    • .....

      Kannatan puolisuppeaa myös, kolmevarttinen on hyvä olla jemmassa jos tulee tarvetta vähän pidemmille matkoille, sorsa, kyyhky. Omassa haulikossani tuli täyssuppea mukana jolla en ole ampunut ikinä laukaustakaan. Olen aina ihmettellyt kuka näitä myytäviä "Extra Full" suppareita edes ostaa.
      Googlettamalla löytyy suppari valmistajia. Ongelmaksi ei varmaan muodostu minkä kokoisen supparin ostaa vaan minkä valmistajan valitsee. Ja tosiaan kuten tuolla jo mainittiinkin niin kannattaa suppariksi ostaa pidempi piipun päästä ulos tuleva.

    • aloittelija

      Olen aloittamassa metsästyksen ja en oikein ymmärrä noista supistajista mitään niin voisiko joku selventää millä supistajalla tulee tiukin kuvio ja millä tulee harva kuvio?

    • aloittelija

      eli onko 1/4 tiukka ja 3/4 harva?

      • haukkuuaukko

        1/4 harva, eli neljännes suppea = IC.
        3/4 on supistusta enemmän = IM.

        Tuolta opiskele lisää. http://goo.gl/Rh6OgK
        Supistusaste valitaan matkan, haulikoon, -materiaalin ja sopivuuden suhteen. Nämä tulisi ampua itse omalla haulikolla, eikä kysellä muilta. Ovat ase kohtaisia. Varaa siis patruunoita tarpeeksi. Kokeilujen kautta saatat löytää patruunat, jotka toimii samalla supistajalla lähelle ja kauas vain patruunaa vaihtamalla.

        Itse käytän puolarissa maalinnulle alussa cyl tai ic supistajaa. Myöhemmin syksyllä mod tai ic. Päälekkäisessä yhdistelmät ic/im tai mod/full.
        Kaikki on ammuttu etukäteen pahviin ja sopivat patruunat kullekin supistukselle valittu.


    • aloittelija

      Kiitoksia todella paljon tämä selventi asiaa todella paljon! :) Nyt vain opiskelemaan lisää ;)

    • Severisti

      Netistä katselin uusia haulikoita pelkästä uteliaisuudesta.
      Eräässä italialaisessa haulikossa näkyi olleen ykköspiipussa matalat rihlat.
      On varmaan pusikkoisessa maastossa hyvä levitys lyhyille matkoille.
      Hauleja työntävä haulikuppi alkaa pyöriä ja piipusta ulos tullessa keskipakoisvoima levittää haulit lähes linssimäiseen muotoon.
      Tavallisella piipullahan hauliparvi muistuttaa pitkää pisaraa.
      Harmittaa, kun ennen ei ollut (?) tuollaisia.
      Kyllä pomppaava teeri putoaa, jos nopeus riittää ampujalla...

    • kulhi

      ef suppari ok remiin saamamiehen peli.

    • Radial

      Yksipiippuinen aika onneton metsällä kun vain yksi supistus. Puoli ja täyssuppea käypäinen yhdistelmä. Rata-ase ei ole hyvä metsästys ase. Metsästys aseelta vaaditaan aivan eri asioita. Ampumatta läpäisyä ja kuviota en osta mitään. Kiekko särkyy heikollakin teholla ja rata-aseen supistuksilla tasainen kuvio. Metsäaseella keskipainotteinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe