D4D-ongelman tila

Nimetön

Tietääkö joku, että onko toyotan D4D moottorin pakokaasuventtiilistä (egr) johtuneet hyytymisongelmat saatu korjattua? Ajattelin vaan että kun tm:n, tuulilasin ja tämän suomi24:n palstoilla ei ole tullut yhtään uusia viestejä aiheeseen liittyen. Jos joku tietää, että ongelma on korjattu niin voisitteko kertoa miten.

Näillä palstoilla on kuullut kaikenlaista tarinaa venttiilin lämmityksestä, jonkunlaisen levyn asentamisesta venttiiliin niin että venttiili pysyy karvan verran auki ja moottorin ilmanoton modifioinnista. Kaikki nämä kuullostavat kyllä vähän sellaisilta "jeesusteippipatenteilta"... Olisi mielenkiintoista tietää kuinka nuo patentit vaikuttavat tehoon, päästöihin ja kulutukseen.

Minulla on kyllä sellainen kuva Toyotasta että hommat hoidetaan fiksusti kuntoon. Nyt toyotalla vaan annetaan vähän ympäripyöreitä vastauksia ja koitetaan rauhoitella, että ei tässä mitään hätää. Minä ainakin arvostaisin sitä että tiedotettaisiin rehellisesti tilanteesta suoraan asiakkaalle. Tuntuu oudolta kun kahden ongelmatalven aikana ei ole pystytty tekemään venttiiliä, joka toimisi hyvin eikä tarvitsisi näitä patentteja kehitellä.

50

14309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • armeliampia

      D4D-moottorille. Kovilla pakkasilla niistä jäätyi jopa huohotinputkia.

      Tuolta saatat saada lisätietoa ongelmasta 0800-13663 (Toyotan Help-palvelu).

      • pakkasilla

        jäätyy huohotinputket lähes autosta kuin autosta. Mitä tulee EGR-venttiiliongelmaan, niin sillä ei ole mitään tekemistä jäätymisen kanssa. Karsta sen tukkii eikä jää.


      • Älä yleistä
        pakkasilla kirjoitti:

        jäätyy huohotinputket lähes autosta kuin autosta. Mitä tulee EGR-venttiiliongelmaan, niin sillä ei ole mitään tekemistä jäätymisen kanssa. Karsta sen tukkii eikä jää.

        huohotinputket, TDCi Modeossa ainakaan.


      • JooV

        Kelit lauhtui ja osa ongelmista poistui. Pienempi tehoisessa 136:ssa on ollut ongelmia myös lauhalla kelillä, viimeisin kokeilu on ollut ilmanottoon tehdyt muutokset, joista Toyota Info varmaan kertoo mielellään lisää.

        Se että auttaako nyt tehdyt kokeilut, nähdään vasta kun saadaan kunnon pakkaset. Epäilen että Toyota alkaisi suomea varten tekemään kylmätestejä laboratoriossa, kun halvemmaksi tulee testauttaa asiakkailla.

        177 heppasen nestekiertoinen lämmitys EGR:n alla on vaikuttanut toimivalta. Tosin kunnon pakkasia ei ole ollut.

        Koska nyt tehdyt kokeilut on hyväksytty tuotannossa oleviin autoihin voi viedä varmaan toisen vuoden.

        Kunnon 24H palvelun puuttuminen aiheuttaa ongelmia jo Toyotan hankkineiden keskuudessa.


      • kovilla
        Älä yleistä kirjoitti:

        huohotinputket, TDCi Modeossa ainakaan.

        pakkasilla jäätyy mikä tahansa.


      • viimasuojaa
        pakkasilla kirjoitti:

        jäätyy huohotinputket lähes autosta kuin autosta. Mitä tulee EGR-venttiiliongelmaan, niin sillä ei ole mitään tekemistä jäätymisen kanssa. Karsta sen tukkii eikä jää.

        Jaha. Vai on ne jo alkaneet Toyossakin jäätymään. jokos idän ihmeisiin saa viimasuojia vai pitääkö edelleen banaanilaatikoita viritellä keulalle?


      • merkitystä?
        viimasuojaa kirjoitti:

        Jaha. Vai on ne jo alkaneet Toyossakin jäätymään. jokos idän ihmeisiin saa viimasuojia vai pitääkö edelleen banaanilaatikoita viritellä keulalle?

        Onko erikseen viimasuojaksi tehdyllä läpyskällä jotain toiminnallisia etuja banaanilaatikkoon verrattuna?


      • etua on
        merkitystä? kirjoitti:

        Onko erikseen viimasuojaksi tehdyllä läpyskällä jotain toiminnallisia etuja banaanilaatikkoon verrattuna?

        Ainakin se etu, että suolavedessä lionnut pahvinpala keulassa on aika ikävän näköinen ja se tuskin koko talvea edes kestää. Niitä pahveja pitää sitten muutaman kerran talvessa (aina pakkasjakson alussa) sormet kohmeessa parkkiksella keulaan sitoa.

        Sen tarkoitukseen tehdyn läpyskän taas voi painaa paikalleen samalla kun vaihtaa talvirenkaat alle ja ottaa keväällä kesärenkaiden vaihdon yhteydessä pois.


      • kun tarvi
        Älä yleistä kirjoitti:

        huohotinputket, TDCi Modeossa ainakaan.

        vaihtaa koko polttoaine järjestelmä takuuseen :-) tankista irronnut p**kaa ja kulkeutunut koko systeemiin, aika kallis paukku maahantuojalle :-)
        ja sitten vielä luukkujen vaihto jne :-) nykyautot rulez


    • ovat koskeneet

      vain 2,2litran 177 hp versiota, joten 150hp ja 136 hp ei ongelmia eikä 2,0 ja 1,4 ssa.

      • alkuunkaan

        Ongelmia on kaikissa 2.2-versioissa ja 2.0-malleissa. Pikkudieselissä ilmeisesti ei ole.


      • Tinde2

        Meidän 2.2 dieseli 136hv hyytyi helmikuussa vuosi malli 2006 /11, softa päivitetty. Onelma ei täysin korjantunut.


      • avensis04ja06d4dwagon

        Ongelma on itselläni korjaantunut, joko kelien lauhtumisen takia, tai sitten kaasuläpän vaihdon,egr-venttiilin ja softan päivityksen avulla. Edellämainitut olivat tosin ensiapua ongelmaan eikä vieneet ilmeisesti d-cateista ongelmia pois. Autolla ajettu kaasuläpän vaihtamisen jälkeen n. 3000 eikä ongelmia ole ollut omassa 2.0 litraisessa.

        Keskiviikkona EGR-venttiilivian takia toivottavasti viimeiseen korjaukseen. Ovat ilmeisesti löytäneet ratkaisun/syyn ongelmaan, liittyi jotenin lokasuojien välistä tupruavaan lumeen ja imusarjaan... Jatkakoon se joka tietää paremmin :)


      • 136 hv 2.2 diesel -06
        Tinde2 kirjoitti:

        Meidän 2.2 dieseli 136hv hyytyi helmikuussa vuosi malli 2006 /11, softa päivitetty. Onelma ei täysin korjantunut.

        Ensin asennettiin *hätäratkaisuna* EGR-venttiilin akseliin millin säätölevy, joka piti ventt. raollaan koko ajan, ettei jäädy.Seurauksena tehottomuus ja alavääntö puuttui täysin. Seuraavaksi ohjelmistopäivitys....ehkä tehtaan kehoituksesta kokeilu. Nyt *lopullisena* korjauksena siirrettiin imuilman otto lokasuojan välistä konehuoneen puolelle. Väittivät, että ongelmat poistuivat lopullisesti....saas nyt nähdä.Kilometrejä takana kolmekymmentä tuhatta.


      • Kala
        136 hv 2.2 diesel -06 kirjoitti:

        Ensin asennettiin *hätäratkaisuna* EGR-venttiilin akseliin millin säätölevy, joka piti ventt. raollaan koko ajan, ettei jäädy.Seurauksena tehottomuus ja alavääntö puuttui täysin. Seuraavaksi ohjelmistopäivitys....ehkä tehtaan kehoituksesta kokeilu. Nyt *lopullisena* korjauksena siirrettiin imuilman otto lokasuojan välistä konehuoneen puolelle. Väittivät, että ongelmat poistuivat lopullisesti....saas nyt nähdä.Kilometrejä takana kolmekymmentä tuhatta.

        Itselläni vajaan vuoden vanha 52000 ajettu 136 hv RAV4. Ihmettelin alkutalvesta isännälle, että mielestäni auto tuntuu alakierroksilla puutuneelta. Pakkaset paljastivat egr- venttiilin ongelmat, ja väliaikaisratkaisuna laitettiin samainen ohut levy venttiiliin. Joku sanoi aikaisemmin egr-venttiilin ongelmien johtuvan karstasta eikä jäätymisestä. Miksi ongelma ilmenee sitten juuri pakkasilla?

        Helmikuussa tehtiin ohjelmistopäivitys, joka oli korjaamon mukaan maahantuojan ohje vian korjaamiseksi. Sen jälkeen en ole huollossa käynyt, joten en tiedä, onko asiasta tullut lisäohjeita.

        Omasta mielestäni polttoaineen kulutus on kasvanut muutoksen jälkeen. Onko kukaan sattunut huomaamaan samaa vai johtuuko jostakin muusta? Tuota imuilman oton siirtämistä ei omalle ravilleni ole tehty.


      • talvisin
        Kala kirjoitti:

        Itselläni vajaan vuoden vanha 52000 ajettu 136 hv RAV4. Ihmettelin alkutalvesta isännälle, että mielestäni auto tuntuu alakierroksilla puutuneelta. Pakkaset paljastivat egr- venttiilin ongelmat, ja väliaikaisratkaisuna laitettiin samainen ohut levy venttiiliin. Joku sanoi aikaisemmin egr-venttiilin ongelmien johtuvan karstasta eikä jäätymisestä. Miksi ongelma ilmenee sitten juuri pakkasilla?

        Helmikuussa tehtiin ohjelmistopäivitys, joka oli korjaamon mukaan maahantuojan ohje vian korjaamiseksi. Sen jälkeen en ole huollossa käynyt, joten en tiedä, onko asiasta tullut lisäohjeita.

        Omasta mielestäni polttoaineen kulutus on kasvanut muutoksen jälkeen. Onko kukaan sattunut huomaamaan samaa vai johtuuko jostakin muusta? Tuota imuilman oton siirtämistä ei omalle ravilleni ole tehty.

        että karstoittuminen lisääntyy kylmällä ilmalla. Varsinkin tyhjäkäynti lisää tuon moottorin karstoittumista. Kun talvella tyhjäkäyntiä tuppaa olemaan enemmän kuin kesällä, niin ongelma esiintyy painottuen talviaikaan.


      • Touring
        alkuunkaan kirjoitti:

        Ongelmia on kaikissa 2.2-versioissa ja 2.0-malleissa. Pikkudieselissä ilmeisesti ei ole.

        Ei ainakaan jäätyny kertaakaan,ei edes -35 asteen pakkasessa. Tosin sen konetila on niin täynnä tavaraa ettei sinne edes mahdu pakkasviimaa.


    • Euroopassa

      ongelmaa ei tunneta tai siitä ei ainakaan kirjoitella. Jos ongelmia olisi, saksalainen lehdistö kyllä mielellään kommentoisi asiaa. Yrittävät kovasti uskotella kansalaisilleen että oman maan tuotteet ovat kaikin puolin ylivertaisia. Ja osa kansasta on sen verran tyhmää ja isänmaallista että vielä uskoo tuota propagandaa. No, kukin tyylillään.

      • tuohon

        aivan tosissaan? (no kukin tyylillään)


      • propagandaa

        ja mutua tuo sinun kirjoittelusi oikein on?


      • tämän

        Keski-Euroopassa ajeltiin vielä riksalla kun Japanissa pojilla oli jo neliveto-turbot.


    • supperM

      Ainakin talvella Tuulilasi kirjoitti että korjauksesta ei ole tietoa ja ongelmat jatkuvat. Ovat saaneet tällaista palautetta lukijoilta...

      • jojolla

        Eipä maahantuojalta saa mitään vastauksia.
        (Jos en ens viikolla saa selkeitä vastauksia, niin puran kaupan, on nääs uus tilauksessa).


      • JooV
        jojolla kirjoitti:

        Eipä maahantuojalta saa mitään vastauksia.
        (Jos en ens viikolla saa selkeitä vastauksia, niin puran kaupan, on nääs uus tilauksessa).

        Kysy onko ongelma korjattu maahan tuleviin autoihin ja vaadi nähtäväksi tehtaan korjaus-ohje. Jos ei löydy, niin pura kauppa.

        Ei tarvi talvella tapella maahantuojan kanssa, jonka esim. 24h asiakaspalvelu ei toimi.


      • jojolla
        JooV kirjoitti:

        Kysy onko ongelma korjattu maahan tuleviin autoihin ja vaadi nähtäväksi tehtaan korjaus-ohje. Jos ei löydy, niin pura kauppa.

        Ei tarvi talvella tapella maahantuojan kanssa, jonka esim. 24h asiakaspalvelu ei toimi.

        Mahdollisen vian sattuessa ota yhteyttä myyneeseen toyota liikkeeseen jne.


    • Jarmo R

      Uusi verso 2.2 136hv dieseli, jostain kumman syystä auto oli tiistaina valmiina luovutettavaksi(auto oli pihalla minun toimittamilla aluvanteilla), ei ole tullut soittoa että olisi valmis. Mahtaisikohan ne yrittää korjata ongelmaa?

      • välttämättä

        Oma autoni oli monta päivää valmiina pihalla ja odotin soittoa. Viimein soitin ja kysyin joko olisi valmis luovutettavaksi niin kaveri katsoi koneelta ja sanoi että onhan se. Hain pois.


      • TAF vastauksia kiitos
        välttämättä kirjoitti:

        Oma autoni oli monta päivää valmiina pihalla ja odotin soittoa. Viimein soitin ja kysyin joko olisi valmis luovutettavaksi niin kaveri katsoi koneelta ja sanoi että onhan se. Hain pois.

        Onko jollakin tiedossa, joko tehdaskorjaus paketti on asennettu autoihin ?

        Toyoya ei ainakaan ole puolitoista vuotta sitten havaituun ongelmaan mitään korjausta vielä kertonut.

        Talvi tulee taas kesän jälkeen ja nyt olisi aikaa hoitaa ongelma kuntoon.....


      • Huollossa
        TAF vastauksia kiitos kirjoitti:

        Onko jollakin tiedossa, joko tehdaskorjaus paketti on asennettu autoihin ?

        Toyoya ei ainakaan ole puolitoista vuotta sitten havaituun ongelmaan mitään korjausta vielä kertonut.

        Talvi tulee taas kesän jälkeen ja nyt olisi aikaa hoitaa ongelma kuntoon.....

        Oli auto huollossa viikolla 26 ja keskustelin asiasta huollon esimiesten, myynnin ja huollon henkilöiden kanssa.

        Kaikilla suurin piirtein sama vastaus:
        Ongelma on "paikallistettu", odotetaan tehtaan virallista korjausta ja uutta tyyppihyväksyntä todistusta ennen kuin voidaan lähteä päivittämään maassa olevia autoja.

        Eli ongelmaa ei ole korjattu.


      • autoa ostamassa
        Huollossa kirjoitti:

        Oli auto huollossa viikolla 26 ja keskustelin asiasta huollon esimiesten, myynnin ja huollon henkilöiden kanssa.

        Kaikilla suurin piirtein sama vastaus:
        Ongelma on "paikallistettu", odotetaan tehtaan virallista korjausta ja uutta tyyppihyväksyntä todistusta ennen kuin voidaan lähteä päivittämään maassa olevia autoja.

        Eli ongelmaa ei ole korjattu.

        Olen ostamassa käytettyä 177hp D-4D Clean Power Corolla Versoa (otettu käyttöön vuonna 2008). Onkohan asialle tehty jotain joka pienentäisi vikariskiä? Virallinen vinkki jonka sain on Toyotan myyjältä oli tyhjäkäynnin välttäminen, ilmeisesti vieläkään mitään muuta korjausta ei ole olemassa?


      • Versoillaan

        Kerrohan kuinka Verso on pelannut kun saat kiinnostaa myös itseäni.


    • saatu

      kuntoon vieläkään vai miksi aamulla ilmeni jälleen melkoista nykimistä (nollakeli)?

      • kpg

        Aiemmasta avesta -06 2.0 d4d vaihdettiin takuuseen tuo erg venttiili ja ongelmaa ei sen koommin ollut. Nykyisessä -08 2.2 150 hv :sa päivitykset oli jo kunnossa, eikä viimetalvena ollut mitään häikkää. Kovimmillaan pakkasta oli -35 täällä itä-Suomessa.
        En tosin paljon seisokellu liikennevaloissa... etu päässä matka-ajoa.


    • Asiakastestaaja

      Valtuutetun huoltokorjaamon omistajalla oli itsellään D4D joka sylki pakkasella öljyt pihalle. Hoitokeino se että kytkee ilmastoinnin päälle. Ilmastointi ei tietenkään toimi pakkasella mutta joutokäyntiä ilmastoinnin päällekytkeminen nostaa. Mutta siis kevään 2008 tilanteen mukaan ei korjausta.

      Tech doc tukee huoltokorjaajan väitteitä. Ei mainontoja korjauksista.
      http://techdoc.toyota-europe.com/TomsCabs.aspx

    • pellejä ovat

      tämä levy väliin patentti aiheuttaa katsastuksessa hylkäyksen. Oma pomppasi viimme viikolla- Katsastusmies sanoi että moottorin ilmanohjausta on jotenkin kepuli konstein korjailtu. Ja tuntui tietävän miten. Mutta kun venttiili toimii osittain, niin heti on arvot hiukan pielessä ja ob mittaus näyttää virheitä lokissa joita ei saa olla.
      Ja toyotan " asiantuntia " kuuleman etsii ratkaisu asiaan. No kuukauden pästä loppuu ajoaika, joten silloin pitää olla ratkaisu tiedossa tai auto takaisin liikkeeseen ja rahat pois, sillä kyllä kolme vuotiaan auton pitää katsastus läpäistä normi huolloilla

      • jaappanilainen

        laadukas japanilainen ehehehehe. täyttä paskaa ku ei ees katsastuksesta mee läpi noi japsi patentit. kohta laittaavat kojelaudan jeesusteipin varaan ja sit suomipoika vaan odottaa korjausta. ootteko tosiaan noin sokeita et ette nää kun toyota on täyttä kuraa jopa ranskalaiset parempia.


      • silmistäsi
        jaappanilainen kirjoitti:

        laadukas japanilainen ehehehehe. täyttä paskaa ku ei ees katsastuksesta mee läpi noi japsi patentit. kohta laittaavat kojelaudan jeesusteipin varaan ja sit suomipoika vaan odottaa korjausta. ootteko tosiaan noin sokeita et ette nää kun toyota on täyttä kuraa jopa ranskalaiset parempia.

        Niin näet A-katsastuksen tilastot. Muuta ei tarvi tietääkään. Joudut sitten ryömimään Lagunasi alle häpeemään.


      • Mr. X
        silmistäsi kirjoitti:

        Niin näet A-katsastuksen tilastot. Muuta ei tarvi tietääkään. Joudut sitten ryömimään Lagunasi alle häpeemään.

        Mun 2006-malliin Aveen vaihdettiin 90 000km:n huollossa lämmitettävä venttiili viime talvena takuuna.


      • JooV

        Jos sulle on laitettu se prikka sinne EGR-ventiilin väliin, eivätkä ole muuta tehneet asian hyväksi, niin ongelma on Toyotan, vaikka takuu on loppunutkin. ÄLÄ MAKSA yhtäkään korjaus laskua, joka koskee päästöihin liittyviä korjauksia.


    • hessu

      tukkikaa koko egr putki,ei sotke eikä kiukuttele sen jälkeen ja kone saa aina puhdasta ilmaa

    • Kertokaa nyt joku et miten ne tehot saadaan palautuun?EIVÄT SAANEET TOYOTALLAKAAN !vIKAVALO EI PALA MUT KONE ON TUSSU JA TEHOTON ONKO TUON EGR VENTTIILIN POISTO KÄYTÖSTÄ SE OIKA SYY VAI MITEN TOIMIA?

      • Menehän pois

        Ei oo mitään vikaa sulla. Älä valita täällä mitään. Kyllä se pelaa.


    • AI kyll itse tiedän onko vikaa vai ei siis autossa ja sitä ei löydä ees merkkikorjaamo!
      Ois vaa nii näpsämpi ajella kun sais corollan taas normaaliksi ja tehot takaisin kun nii näppärä pirssi muuten on!

      • Anonyymi

        Hieman aikaa kulunut,

        TUULILASI ym lehdet kirjoittaneet paljon.
        Toyota ei ole tehnyt mitään. Koneet posahtaa ja asiakas maksaa.
        Toyota suunnitellut ja kuraa.

        Viimeinen Toyota menossa koska jätetty asiakkaat maksajiksi... ei osattu suunnitella.

        terveisin
        Toyota tifoso


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe