saareen saunamökki

kiitos vinkeistä

Aion rakennuttaa saareen saunamökin. Matkaa mantereelle 600 metriä. Lupa-asiat ok.

Onko kenelläkään kokemuksia saareen rakentamisesta? Valmismökkien hintakerroin on kuulemma 5, kun saareen rakentaa (kertoi Honkarakenteen myyjä).

Kuinka sinne saa kaivinkoneen perustuksia varten, kaivon (rengas painaa n. 400 kg) ym.
Vai onko parempi rakennuttaa pitkästä tavarasta? Mutta saako timpuria helpolla tämmöiseen projektiin..?

35

13141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuu

      Merialueilla, Saimaalla, Päijänteellä ja vielä Puulallakin on kalustoa ja yrittäjiä, joille vesistö on vain hidaste. Mutta ne ovatkin saaristoalueita, joilla puuta, koneita, kauppatavaraa, karjaa ja ihmisiä on perinteisesti kuljetettu vesitse. Vesikuljetukseen on yrittäjiä ja lauttoja, proomuja ja hinaajia ja rakentajille on tavallista että kohteet ovat saarissa.

      Saaristokuntia on sisämaassakin, mm. Puumala ja Hirvensalmi.

      Saariston ja vesikuljetuksen indikaattoriksi veikkaisin merkittyjä vesireittejä ja satamia. Kartoilta pitää löytyä viitoitettuja vähintään 1,5 metrin syväyksisiä vesireittejä. Jos mökkikunnassasi on tienviittoja joissa lukee "laivalaituri", niin sinuulla on toivoa. Mutta jos reittejä ja laitureita ei ole, niin veikkaanpa, että joudut junailemaan hommat talviaikaan jäätietse.

      Tai mitäpä näitä tunnusmerkkejä etsimään, kun voit kysyä vaikkapa mökkikuntasi rakennustarkastajalta. Hän tietää urakoitsijat ja vaikkapa puunkorjaajat joilla on proomuja metsäkoneiden ja puun liikutteluun saarten hakkuutyömaille. Niillä kyllä kulkee kaivuri ja hirsikuormat, mutta tietysti se maksaa.

      • ap-

        Kiitos vastauksesta! Kyseessä on Kallavesi, varmaan siellä ko. yrittäjiä on, kun saaria kuin kuin rusinoita joulupullassa. Kumpiko lie fiksumpaa, rakennuttaa ja käyttää timpuria vai tilava valmis saunatupa?

        Saaressa, mihin mökki tulee, ei ole laituria. Eli jos ajattelen ensi talvea, niin mitä kannattaa laittaa hakusanaksi, jos yrittäjää etsin talvirahtaukselle? (sori kun olen niin avuton, ensikertalainen)


      • Mhy.
        ap- kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Kyseessä on Kallavesi, varmaan siellä ko. yrittäjiä on, kun saaria kuin kuin rusinoita joulupullassa. Kumpiko lie fiksumpaa, rakennuttaa ja käyttää timpuria vai tilava valmis saunatupa?

        Saaressa, mihin mökki tulee, ei ole laituria. Eli jos ajattelen ensi talvea, niin mitä kannattaa laittaa hakusanaksi, jos yrittäjää etsin talvirahtaukselle? (sori kun olen niin avuton, ensikertalainen)

        Täällä tietavät urakoitsijoista. http://www.mhy.fi/kallavesi/


    • ei tarvitse

      kaivinkonetta ja moottorikelkalla viedään tavarat valmiiksi tai venelautalla. Keveämpiäkin renkaita on jos kaivo on pakko rengastaa.

      • ap.

        ai pilareille sauna eikä kaivinkonetta tarvita? Onko kuitenkin vaara, että routa liikuttaa mökkiä, jos se on pelkästään pilareiden varassa?


      • Kale
        ap. kirjoitti:

        ai pilareille sauna eikä kaivinkonetta tarvita? Onko kuitenkin vaara, että routa liikuttaa mökkiä, jos se on pelkästään pilareiden varassa?

        Kun pilarit kaivetaan tarpeeksi syvälle,ja ympärille routasuojat.
        Saariston saunat rakennetaan pääsääntöisesti pilareille


      • löytää
        ap. kirjoitti:

        ai pilareille sauna eikä kaivinkonetta tarvita? Onko kuitenkin vaara, että routa liikuttaa mökkiä, jos se on pelkästään pilareiden varassa?

        usein routimattomia kumpareita tai kalloita ja pilarit harkoista on melko helppo tapa ilman kaivureuta.


    • meneillään

      mökin rakennus saareen pohjanmaan pienehkössä järvessä.53 m2,höylähirsi.Kehikko tilattiin paikalliselta höyläämöltä ja paikallinen kirvesmies Tmi palkattiin tekemään perustukset ja pystyttämään kehikon sateelta suojaan.
      Pähkäilin kauan itse tekemistä mutta koska asutaan 250 km päässä niin tuntui mahdottomalta.
      Syksyllä tilattiin kehikko puutavarat ja toimitusajaksi laitettiin helmikuu.Ehtona että katsotaan jäätilanne että pystytään tavarat viemään saareen jäätä pitkin.Jos ei olisi kunnon jäitä niin menisi seuraavaan vuoteen.
      Tänä talvena pitikin jännityksessä kauan mutta pakkaset tuli viimein ja höyläyslupa annettiin helmikun alussa.Samantien timpuri aloitti jäätien aurauksen 10m leveältä jotta jää paksunee.Tietä myös jäädytettiin pari kertaa ja jää saatiin 50 cm paksuiseksi.Kaivamaan päästiin helmikuun lopulla kun jää kesti 7 tn telakaivuria.Pilariperustus tehtiin.Samalla alkoi kuitenkin suojasäät ja niitä on nyt riittänyt ja kokoajan jää heikennyt.Tällä hetkellä on kuitenkin jo kurkihirsi paikallaan ja kattotuolien laitto menossa.Päivä kerrallaan katsotaann uskaltaako mennä vai pitääkö odottaa venekelejä.
      Hermoja on vähän koetellut kelien kanssa.Jos kehikko olisi jäänyt odottamaan jäiden lähtöä niin höylähirret olisivat takuulla vetäneet kieroon ja pystytys olisi ollut tuskaa sen jälkeen.Kuluja on myös ollut aurauksesta ja jäädytyksestä ja kaikkea hankaluutta tavaroiden viemisessä.Ko. järvellä ei ole lauttoja tms joilla raskaampaa tavaraa saa kuljetettua kesällä joten talvirakentaminen on ainut vaihtoehto.
      Nyt kiroan saarta ja kaikkea hankaluutta, toivottavasti se joskus palkitsee rauhallisuudellaan.

      • ap.

        Mitä kaikkea sinne saareen siis joutui kuljettamaan?
        Telakaivuri siis tarvitaan vaikka pilareille sen pystyttäisi? Entä kaivoa varten, mitä koneita?

        Aika hurjalta kuulostaa talven säiden kanssa kamppailu... No, toivotaan että kun mökki on valmis, alkaa autuus ;)


      • telakaivuria
        ap. kirjoitti:

        Mitä kaikkea sinne saareen siis joutui kuljettamaan?
        Telakaivuri siis tarvitaan vaikka pilareille sen pystyttäisi? Entä kaivoa varten, mitä koneita?

        Aika hurjalta kuulostaa talven säiden kanssa kamppailu... No, toivotaan että kun mökki on valmis, alkaa autuus ;)

        kyllä kymmenen kpl metrin syvää kuoppaa kaivaa lapiollakin!! Lapiolla ne kaivot enenkin kaivettiin. Kun tekee rantaviivan tuntumaan niin vesi ei lopu koskaan.


      • Mökkiläinen....
        telakaivuria kirjoitti:

        kyllä kymmenen kpl metrin syvää kuoppaa kaivaa lapiollakin!! Lapiolla ne kaivot enenkin kaivettiin. Kun tekee rantaviivan tuntumaan niin vesi ei lopu koskaan.

        > ... kuoppaa kaivaa lapiollakin!!...

        Jäiseen maahan?


      • ajatteleppa ihan ite
        Mökkiläinen.... kirjoitti:

        > ... kuoppaa kaivaa lapiollakin!!...

        Jäiseen maahan?

        Rakennetaanko noilla muilla tavoin sitten muka jäiseen maahan.
        Lapio ei ole vieläkään syrjäytetty laite vaan "kädettömät" eivät osaa sitä käyttää.
        Eipähän sitä routaa ole siellä hangen alla tälläkään hetkellä kuin muutama sentti korkeintaan jos sitäkään mutta meneppä paljaalle ja kuljetulle mannulle kokeilemaan niin metrikään ei ole outoa.

        Maaperätutkimuksia joskus elääkseen tehnyt.


      • Kattelen toiselta rannalta
        ap. kirjoitti:

        Mitä kaikkea sinne saareen siis joutui kuljettamaan?
        Telakaivuri siis tarvitaan vaikka pilareille sen pystyttäisi? Entä kaivoa varten, mitä koneita?

        Aika hurjalta kuulostaa talven säiden kanssa kamppailu... No, toivotaan että kun mökki on valmis, alkaa autuus ;)

        Itselläni myös saarimökki ja sitä on kelirikkoaikana haikeaa katsella toiselta rannalta kun jäätilanteen takia ei pääse. Viime syksynä meni pitkään ettei ollut mitään asiaa mökille ja kohta alkaa olla taas sama tilanne. Kannattaa miettiä saarimökin kanssa myös tämä pääsemisasia.


      • tuoma$
        Kattelen toiselta rannalta kirjoitti:

        Itselläni myös saarimökki ja sitä on kelirikkoaikana haikeaa katsella toiselta rannalta kun jäätilanteen takia ei pääse. Viime syksynä meni pitkään ettei ollut mitään asiaa mökille ja kohta alkaa olla taas sama tilanne. Kannattaa miettiä saarimökin kanssa myös tämä pääsemisasia.

        Taitaa olla sulla saarimökki vain mielikuvituksessas. Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista:-)


    • alustan päälle

      Parilla tutulla on saarimökit. He ovat rakentaneet mökit hirsiarkun päälle. Ristikkäiset toisiinsa pultatut hirsikehikot, jotka ovat luonnonkivien varassa. Ideana on, että kun routa nostaa mökkiä joltain kulmalta keväällä, niin koko mökki kallistuu vääntyilemättä. Mökit ovat olleet tällaisella perustalla jo 40 vuotta, ja pysyneet aivan kuosissaan. Ovet toimii ja mitään ei ole hajonnut. Roudan sulettua mökit tipahtavat taas vaateriin. Molempien mökkien koko on 30 - 40m2.

      Piiput ja takat ja uunit pitää tässä ratkaisussa olla kevytrakenteisia. Maahan tuettut tiillipiittu ja uuni hajoisi.

      Kaipa he ovat ratkaisuun tyytyväisä, sillä toinen heistä uusi viimekeväänä saunansa (n. 20m). Uusi sauna tehtiin samalla tekniikalla, tosin sillä erolla, että aluskehikko hitsattiin teräspalkeista (100x100mm).

      Kuulemma perinteinen ratkaisu routivilla mailla. Kannattaa tutkia tämäkin vaihtoehto. Saunamökille voisi riittääkin.

      Pari samassa saaressa olevaa pilareille rakennettua mökkiä on aika surkeassa kunnossa kun pilareita on routa väännellyt. Ilmeisesti pilarimontut on kaivettu liian mataliksi ja routasuojat puuttunevat...

      • tai teräspilarit

        Laitetaanpa lisää löylyä: maaperään voi pystyä laittamaan myös ruuviperustuksen ja jopa ihan ihmisvoimin. Vähän työläämmin, siis koneella maahan menevät teräspilarit, lohkareisessa paikassa tarvitaan porakaivotekniikkaa, mutta jos ja kun kantavaan pohjaan päästään niin sittenpä rakennus seisoo tanakasti. Eikä keskustelussa ole vielä suljettu pois sitäkään, etteikö rakennuspaikka ole vaikkapa kalliota, johon tarvitaan vain kiinnikkeet pilareille, joiden valamisessa voidaan käyttää pilariharkkoja tai peltisiä tai pahvisia kierreputkia. Voip olla että urakoitsijan kertakäynnillä valmistuva teräspalkisto hakkaa kokonaiskustannuksissa laatta- tai harkkoperustuksen.


    • balle

      Ainakin täällä saaristomerellä on saarirakentamiseen erikoistuneita urakoitsijoita, jotka toimivat todella kustannustehokkaasti. Kaveri rakennutti n. 50-neliöisen hirsimökkipaketin ja se oli pystyssä mahdollisesti jopa nopeammin, mitä esim vaikeakulkuisen metsäautotien päässä oleva mannermökki.

      Kaikki rakennustavara tarvikkeet tuotiin yhdellä kertaa tontille matalasyväyksisen proomun avulla. Proomun kun ajoi kiinni rantaan, oli kaikki tavarat jo melkeen suoraan tontin päällä (tässä tapauksessa sai rakentaa tosi lähelle rantaa) ja tölli oli pystyssä yhdessä hujauksessa.

      Tällaisia urakoitsijoita on varmasti Suomenlahdella ja länsirannikollakin - ja suurilla järvillä!

      • Saareen rakentaja kans

        Olisiko kellään antaa Ugi - Kustavi alueelta tällaisen urakoitsijan nimeä? Varsinkin kaivurin ja proomun apua tarvittaisiin tulevana kesänä.


      • onnistuu
        Saareen rakentaja kans kirjoitti:

        Olisiko kellään antaa Ugi - Kustavi alueelta tällaisen urakoitsijan nimeä? Varsinkin kaivurin ja proomun apua tarvittaisiin tulevana kesänä.

        Meillä rakennettiin viime kesänä rantasauna saareen, ja homma onnistui todella hyvin, kun pääosa rakennustarpeista tuli rantaan proomulla. Proomuyrittäjällä oli samassa kyydissä oma pieni kumitela-bobcatti, jolla kaapaisi rivakasti rakennuspaikalle tarvittavam montun. Pienemmät lisähankinnat (joita väkisin taitaa matkan varrella ilmaantua) kuskasin sitten rakentamisen edetessä itse avoveneellä. Paikka on saaristomerellä, jossa proomuja ja saarirakentajia löytyy onneksi paljon. Ovat tosin olleet viime kesät aika varattuja, että sovi urakat ja kyydit ajoissa.


      • elmeri
        onnistuu kirjoitti:

        Meillä rakennettiin viime kesänä rantasauna saareen, ja homma onnistui todella hyvin, kun pääosa rakennustarpeista tuli rantaan proomulla. Proomuyrittäjällä oli samassa kyydissä oma pieni kumitela-bobcatti, jolla kaapaisi rivakasti rakennuspaikalle tarvittavam montun. Pienemmät lisähankinnat (joita väkisin taitaa matkan varrella ilmaantua) kuskasin sitten rakentamisen edetessä itse avoveneellä. Paikka on saaristomerellä, jossa proomuja ja saarirakentajia löytyy onneksi paljon. Ovat tosin olleet viime kesät aika varattuja, että sovi urakat ja kyydit ajoissa.

        Onko kellään antaa urakoitsijoiden
        yhteystietoja, jotta saisi tarkat
        kustannusarviot proomukuljetusten ja
        työn hinnalle, kun rakennetaan saareen
        Turun seudulle Velkuaan.


      • AJP
        onnistuu kirjoitti:

        Meillä rakennettiin viime kesänä rantasauna saareen, ja homma onnistui todella hyvin, kun pääosa rakennustarpeista tuli rantaan proomulla. Proomuyrittäjällä oli samassa kyydissä oma pieni kumitela-bobcatti, jolla kaapaisi rivakasti rakennuspaikalle tarvittavam montun. Pienemmät lisähankinnat (joita väkisin taitaa matkan varrella ilmaantua) kuskasin sitten rakentamisen edetessä itse avoveneellä. Paikka on saaristomerellä, jossa proomuja ja saarirakentajia löytyy onneksi paljon. Ovat tosin olleet viime kesät aika varattuja, että sovi urakat ja kyydit ajoissa.

        Ei ole vapaita proomuja. Olen yrittänyt kysellä proomua, jonka päältä voisi tehdä kallioporausta. Ehtivät kuulemma vuoden päästä. Jos varauslista on täynnä vuodeksi eteenpäin, voi sanella hinnat ja valita vain mukavimmat ja rahakkaimmat kohteet.
        Tässä olisi markkinarakoa yrittäjille.


      • mutta kuka
        AJP kirjoitti:

        Ei ole vapaita proomuja. Olen yrittänyt kysellä proomua, jonka päältä voisi tehdä kallioporausta. Ehtivät kuulemma vuoden päästä. Jos varauslista on täynnä vuodeksi eteenpäin, voi sanella hinnat ja valita vain mukavimmat ja rahakkaimmat kohteet.
        Tässä olisi markkinarakoa yrittäjille.

        Hylkää hyvät keikat kun niitäkin on tarjolla tarpeekseen.
        Varmat maksajat ja kesäkin on rajallinen aika.


      • Yx merimies
        Saareen rakentaja kans kirjoitti:

        Olisiko kellään antaa Ugi - Kustavi alueelta tällaisen urakoitsijan nimeä? Varsinkin kaivurin ja proomun apua tarvittaisiin tulevana kesänä.

        Tämä viesti on nyt pahasti myöhässä, mutta Uuteenkaupunkiin on vuodenvaihteessa ostettu kuljetusalus, joka kantaa n.80tonnia, kansitila lastille n. 20*8m , varustettu keularampilla ja nosturilla, joka ulottunee keulasta n.15 metrin päähän.
        Pääsee melko matalaan rantaan, kulkee rakennusmateriaalit, ja työkoneet helposti, ja koska alus on vasta hankittu, ei taida varauskirjassa olla vielä ahdasta.
        Aluksen omistaa 'Levoton satama' niminen yritys, jota pyörittää Janne Laitinen.

        Kannattaa ainakin kysyä, jos on vielä tarvetta.


      • jkk3
        Yx merimies kirjoitti:

        Tämä viesti on nyt pahasti myöhässä, mutta Uuteenkaupunkiin on vuodenvaihteessa ostettu kuljetusalus, joka kantaa n.80tonnia, kansitila lastille n. 20*8m , varustettu keularampilla ja nosturilla, joka ulottunee keulasta n.15 metrin päähän.
        Pääsee melko matalaan rantaan, kulkee rakennusmateriaalit, ja työkoneet helposti, ja koska alus on vasta hankittu, ei taida varauskirjassa olla vielä ahdasta.
        Aluksen omistaa 'Levoton satama' niminen yritys, jota pyörittää Janne Laitinen.

        Kannattaa ainakin kysyä, jos on vielä tarvetta.

        Nyt löytyy palvelua kustannustehokkaasti saaritimpurilta jolla oma näppärä 2 tn kantavuuden omaava alle metrin vedessä kulkeva 2,5*6 metrinen lautta Taivassalo lähikunnissa. Rannikon kiinteistö- ja rakennustyö Oy on firman nimi.


    • joka nosti näitä

      kutne tynnyreitä lavalle. ei tule ilmaiseksi auttamaa.

      • Höyryvoima.

        Ainakin viimevuoden syksyllä Lappeenrannan alueella kulki proomu, joka kuljetti sora-autoa täydessä lastissa, eikä painunut mihinkään sillä kuormalla. Kuljetti myös metsäkoneita ja kaivureita. Keulassa ajoramppi ja iso nosturi. Eli kyllä siitä voi kalliota porata, tai viedä koko mökin kerralla. Olikohan siinä omistajana joku Kuormaustyö....? Muistaakseni siitä oli jotain kuvia jollain laivakuvia sivustolla.


    • xsss32

      Suomessa on tuhansia saarimökkejä joiden pystytyksessä ei ole käytetty minkäänlaista kaivuria, ei pientä eikä suurta. Lapiolla ne on perustettu ja hyvä tulee.

    • Pav3 63

      Eiköhän tämä mökki ole jo rakennettu?

    • avunantoo

      voi voi , pieni kaivuri painaa alkaen alle tonnin , se ajaa sinne jäätäpitkin sen teidän 1800kilon painoisen audin perässä... kaivonrenkaat taas menee audin peräkärryssä, tai siirtää sen kärryn mönkiän tai kelkan perään... tai vetää ne ilman kärryäkin perässä, käytä mielikuvitusta... voihan tuollaista matkaa auratakkin, niin vahvistuu jäät ja saa pyöräkuormaajankin paikalle.. 60cm jää kestää melkein junan veturinpainon, siis melkein..

    • 12+9

      tein vajan (15m2) perustusten kiinnitykset kalliosaareen n. 50€ maksaneella poravasaralla. terä taisi maksaa kympin. rautatankojen ympärille valu reikäharkot.
      harkkojen rosopinta kannattaa tasoittaa ainakin reunimmaisten tolppien osalta.

      vähän verkkaista mutta edullista poraamista, ainakin jos vertaan aiemmin käyttämääni paikalliseen rakennusyrittäjään vuokrattuine kallioporakoneineen.

      jos irtonaista maa-ainesta ei ole kovin paljoa niin tälläinen ratkaisu on harkinnanarvoinen.
      vielä edullisempaa on rakentaa perusta sopivan kokoisten kivien päälle,
      joita luulisi saarelta löytyvän. tähän tosin tarvitaan talkoovoimia.
      korot voi tasata betonilla tai palkkikengillä. eli pientä porausta tässäkin.

      ylipäätään saaressa rakentamiseen pätee se että mitä enemmän valmiita
      seinä- ym. moduleja käyttää sitä edullisempaa tekeminen on.
      eli pitkästä tavarasta tekeminen on todennäköisesti kallein ratkaisu vierasta työvoimaa käytettäessä.

      nuo työkustannukset kun juurikin aiheuttavat ison osan saarirakentamisen kerrannaiskustannuksista.
      yhden rakennuksen kohdalla laskin tehollisen työajan olleen n. 5 h päivässä.
      muu aika miehiltä meni matkoihin ja taukoihin. urakalla tekijää ei oikein tahdo saada.

      kannattaa muistaa laittaa jyrsijäverkot rakennuksen alapohjaan.
      tämä pieni lisäkustannus maksaa itsensä aina takaisin.

    • jpjko
      • lpk4

        Mielenkiintoisia nuo venäläiset mökit ja saunat ja hintojen perusteella halpoja. Mitenkähän sellaisen omaan saareen?


    • mmmm3

      Meillä on meneillään mökkiprojekti saareen. Talvella on viety tavaraa moottorikelkalla ja kesällä tavallisella veneellä. Tehdään itse pitkästä tavarasta. Pitkää pinnaa ja seikkailumieltä se vaatii. Ja tuttuja timpureita, jotka neuvovat ongelmien tullen. Hinnasta en vielä osaa sanoa mitään.

      • mökki saareen

        Vastaavanlaisia kokemuksia itselläkin, että pitkästä tavarasta voi tehdä itse, mutta teettämällä maksat paljon myös matkoihin kuluvasta ajasta.
        Jos huono tuuri käy, saat vielä sellaiset työmiehet, jotka ei muista ottaa aina kaikkia tarvittavia työkaluja tai tarvikkeita mukaan, ja laskuttaa siitäkin täyden hinnan, kun lähtee hakemaan unohtamansa. Itse en tuntitöinä ottaisi.
        Jos firmalla ei ole omaa kuljetuskalustoa, vaan joudut tilaamaan kuljetuksen rakennusmateriaaleille itse, on pystyttävä luottamaan sovittuihin aikatauluihin, ettet joudu maksamaan kenellekään turhasta odottamisesta.

        Tiedän tapauksen viimevuodelta, kun asiakas oli tilannut rekkakuljetuksen rantaan aamuksi, ja kuljetusaluksen myös. Rakennustarvikeliikkeen rekka olikin ottanut toisen keikan väliin, ja toi lastin alukselle vasta iltapäivällä. Kuljetusaluksen tuntihinta oli 220e, 5h odotus maksoi siis 1100e jonka tilaaja luonnollisestikin joutui maksamaan. Saiko asiakas rakennustarvikeliikkeeltä perittyä odotushinnan takaisin, sitä en tiedä.

        Minä löysin itselleni sopivan kuljetuksen netistä, pieni mutta mun tarpeisiin riittävä kalusto, ja lauttakuskin avustuksella saatiin kannettua tavarat rakennuspaikalle asti. Kätevää oli myös se, että lauttakuski järjesti myös maakuljetuksen. Hommat tapahtui ajallaan, ja vaikkei kuskin hommaksi ollut sovittu saaressa lastin viemistä rakennuspaikalle, ei etukäteen sovittuun urakkahintaan ollut lisätty mitään.

        Rakentamistyön tein itse, eikä kyseinen lauttakuski kuulemma mitään suurempaa rakennakaan, jotain pieniä remontteja vaan.


    • pali3

      joopajoo ja armeija tuo traktorin kantavaa ponttooni kalustoa melkein joka järvelle pientä korvausta vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe