Ducaton kansirempan hinta

2,8 iDTd

Hihnan katkeamisesta seuranneen kansiremontin hintoja Delta-Autossa.
- kannen irroitus ja asennus 1360,28
- sylinterin kannen osien irroitus ja asennus 497,13
- jakohihna 140 euro
- kannentiiviste 164 euro
- venttiilit 55 euro/kpl (vaihdettu 4 pako 1 imu)
- venttiilin säätölevy 16,60 (SATA MARKKAA!), näitä meni 8
- venttiilin nostikuppi 32 euro (parisataa markkaa kpl!), näitä meni 5

Kokonaishinta remontille 4300 euro.

Kyseessä siis 2,8 litrainen Td, suora nelonen, Ducaton nokalla, joten rakenne pitäisi olla melko yksinkertainen.

Tuo 4300 euroa (25 800 markkaa!) kuulostaa minun mielestäni paljolta kansirempaksi, mutta onko se normaali hinta tämän tyyppisissä remonteissa?

39

15792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jackpot-hunter

      tein tuollaisen remontin noin vuosi sitten (ent. fiat merkkiliikessä) ja hintaa kertyi osineen ja koneistuksineen n.2000euroa.. tuntiveloitus 59e.

    • Anttianaconda

      sillä tuohan edellyttäisi asentajaltakin viikon loman veloittamista asiakkaalta. Sylinterikannen osien irroituksessa ja asennuksessa olisin nukahtanut moneen kertaan tuolla vauhdilla jos veloitus olisi vaikka 50e tunti.

      Kannen irroituksessa ja asentamisessa kaikkine töineen saa rauhallisesti tehden menemään korkeintaan neljä tuntia.
      Jos töiden osuus on 1800e ja tuntihinta on 50e niin tulee 36 tuntia, 4,5 päivää töitä. Ei voi olla totta! Moisesta pienemmästä remontista...

      Vaikea uskoa tällaiseen.

      • 2,8 iDTd

        Lopultakin sain erittelyt ja esitetyt summat on poimittu Delta-Auton minulle toimittamista papereista.

        Erittelyssä ei ollut laitettu tunteja, liekö tuo 1360,34 sitten Delta-Auton hinnaston mukainen "toimenpidemaksu" kannen irroittamisesta ja kiinnittämisestä? Tuntihinta taitaa kuitenkin olla yli viidenkympin, joten sen perusteella on laskutettu noin neljän päivän työstä.


      • Anttianaconda
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Lopultakin sain erittelyt ja esitetyt summat on poimittu Delta-Auton minulle toimittamista papereista.

        Erittelyssä ei ollut laitettu tunteja, liekö tuo 1360,34 sitten Delta-Auton hinnaston mukainen "toimenpidemaksu" kannen irroittamisesta ja kiinnittämisestä? Tuntihinta taitaa kuitenkin olla yli viidenkympin, joten sen perusteella on laskutettu noin neljän päivän työstä.

        ihmettelen suuresti onko asentaja vielä hengissä vai onko tehty kosmeettinen lasku. Tämä oli siis vakavasti sanottuna. Olen vääntänyt autokorjauksia kohta kolmekymmentä vuotta enkä noin käsittämättömistä veloituksista ole kuullut. Jos olit maksaja niin olen pahoillani puolestasi.


    • uudella ?

      Luotettavuudella sitä ei voi näköjään puolustella kun hihna pääsi katkeamaan.Itse olisin myynyt ducaton jämät jollekin tee-itse-korjaajalle.Johan tuon remontin hinnalla olisi saanut aivan käyttökelpoisen vanhemman pakun ilman lastentauteja,osien hinnatkin maallisella tasolla.

      • 2,8 iDTd

        Ostin tuon vm2000 Ducatobussin kesällä taksimieheltä. Edelliset pikkubussit ovat olleet Transitteja, ja suunnilleen Ducaton remontin hinnalla myin edellisen vm97 pois, en viitsinyt alkaa maalaamaan ja paikkaamaan, maalipinta kukki, takaovet puhkiruosteessa.

        Tuossa suhteessa Ducato vaikuttaa paremmalta, ei vielä merkkiä ruostumisesta. Ja onhan siinä tilaa enemmän, seisomakorkeus sisällä ja moottori toimiessaan on hyvä, sama kulutus kuin pienemmällä Transitilla mutta huomattavasti parempi kiihtyvyys.

        Oli Transitissakin omat murheensa, molemmista levisivät ohjaustehostimet (ei kunnostettavissa, uusi yli 2000 euroa), jarrupaineensäätömutikka ei monta vuotta kestä (ei kunnostettavissa, edes säätömännän kumisuojusta ei saa varaosana, uusi n. 700 euro). Pahinta kuitenkin Transitin huono maalipinta. Keskimäärin kuitenkin vaikuttaa siltä, että Transitin pito tulee halvemmaksi, Ducatoon esim. vetoakseli maksaa 1000 euroa ja nehän ovat kulutuskamaa etuvetoisessa!


      • pakko
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Ostin tuon vm2000 Ducatobussin kesällä taksimieheltä. Edelliset pikkubussit ovat olleet Transitteja, ja suunnilleen Ducaton remontin hinnalla myin edellisen vm97 pois, en viitsinyt alkaa maalaamaan ja paikkaamaan, maalipinta kukki, takaovet puhkiruosteessa.

        Tuossa suhteessa Ducato vaikuttaa paremmalta, ei vielä merkkiä ruostumisesta. Ja onhan siinä tilaa enemmän, seisomakorkeus sisällä ja moottori toimiessaan on hyvä, sama kulutus kuin pienemmällä Transitilla mutta huomattavasti parempi kiihtyvyys.

        Oli Transitissakin omat murheensa, molemmista levisivät ohjaustehostimet (ei kunnostettavissa, uusi yli 2000 euroa), jarrupaineensäätömutikka ei monta vuotta kestä (ei kunnostettavissa, edes säätömännän kumisuojusta ei saa varaosana, uusi n. 700 euro). Pahinta kuitenkin Transitin huono maalipinta. Keskimäärin kuitenkin vaikuttaa siltä, että Transitin pito tulee halvemmaksi, Ducatoon esim. vetoakseli maksaa 1000 euroa ja nehän ovat kulutuskamaa etuvetoisessa!

        ostaa kaikki osat merkkiliikkeestä??? Mainitsemasi vetoakseli maksaa pari sataa esim. motonetissä. Vaikka kestäisikin vain puolet siitä mitä alkuperäinen, jäät silti voitolle!

        Oli kyllä ylihintainen remppa sulla, omaan 2.0i vectraan kansiremppa maksoi 950€ metroautossa.


      • 2,8 iDTd
        pakko kirjoitti:

        ostaa kaikki osat merkkiliikkeestä??? Mainitsemasi vetoakseli maksaa pari sataa esim. motonetissä. Vaikka kestäisikin vain puolet siitä mitä alkuperäinen, jäät silti voitolle!

        Oli kyllä ylihintainen remppa sulla, omaan 2.0i vectraan kansiremppa maksoi 950€ metroautossa.

        Kuka hullu nyt menee ostamaan 998 euron hintaista vetoakselia, kun saman saa toisesta kaupasta 288 eurolla! En ainakaan minä!


      • asdasdasd3456
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Kuka hullu nyt menee ostamaan 998 euron hintaista vetoakselia, kun saman saa toisesta kaupasta 288 eurolla! En ainakaan minä!

        Tai ohjaustehostinta joka meinaa siis varmaan hammastankoa 2000e:lla kun niitäkin saa PALJON halvemmalla.

        No se vaan on tyhmää maksaa liikaa....paitsi jos on ylimääräistä rahaa.

        Järki käteen.


    • tarina ?

      Hihnan vaihtovälit oli säännöllisesti ylitetty ja nyt siis kilahtanut jo toisen kerran.Sen löytää edestään minkä taaksensa jättää joten mitäpä tuosta provoamaan.En olisi enää teettänyt remppaa siihen koneeseen,ajomääräkin huomioiden,ja mahtaa olla nyt varsinaiset "takomännät" kun jo kahdesti ottaneet kontaktia venttiileihin.Pikapuoliin tulee männänrenkaat palotilaan.

      • ammattiautoilija

        vain kokonais edullisia fiat/sevel pakuja


      • 2,8 iDTd

        Myönnettäköön että hyvien tapojen vastaisesti kirjoittelin saman tarinan kahdelle eri palstalle, joiden teemaan asia mielestäni sopi.

        Siinä olet kuitenkin väärässä, että hihnan vaihtovälejä olisi ylitetty:

        Hihnan huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli on 120 tkm.
        Hihnan vaihdot ko autoon:
        - 11/2003, 187 tkm
        - 5/2005, km-lukema 271700 (84 tkm edellisestä vaihdosta)
        Kansiremontti hihnan pettämisen vuoksi, 1/2 takuukorjaus. Tuo remontti oli maksanut vähän yli 3000 euro, josta edellinen omistaja 1540 euro, loput takuuseen.
        Hihna petti uudestaan 9/2006, 336000 km kohdalla (siis 65 tkm edellisestä vaihdosta)

        Muuten mielipiteesi vaikuttaa mielenkiintoiselta, jos hihnan katkeamisen vuoksi koko kone vetääkin nyt viimeisiään ja kohta tulevat männänrenkaat palotilaan. Onko autoliikkeen takausvastuu vielä voimassa, jos voidaan osoittaa moottorivaurion johtuvan hihnan pettämisestä aiheutuneesta mäntien muokkautumisesta?


      • ennustaeukko
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Myönnettäköön että hyvien tapojen vastaisesti kirjoittelin saman tarinan kahdelle eri palstalle, joiden teemaan asia mielestäni sopi.

        Siinä olet kuitenkin väärässä, että hihnan vaihtovälejä olisi ylitetty:

        Hihnan huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli on 120 tkm.
        Hihnan vaihdot ko autoon:
        - 11/2003, 187 tkm
        - 5/2005, km-lukema 271700 (84 tkm edellisestä vaihdosta)
        Kansiremontti hihnan pettämisen vuoksi, 1/2 takuukorjaus. Tuo remontti oli maksanut vähän yli 3000 euro, josta edellinen omistaja 1540 euro, loput takuuseen.
        Hihna petti uudestaan 9/2006, 336000 km kohdalla (siis 65 tkm edellisestä vaihdosta)

        Muuten mielipiteesi vaikuttaa mielenkiintoiselta, jos hihnan katkeamisen vuoksi koko kone vetääkin nyt viimeisiään ja kohta tulevat männänrenkaat palotilaan. Onko autoliikkeen takausvastuu vielä voimassa, jos voidaan osoittaa moottorivaurion johtuvan hihnan pettämisestä aiheutuneesta mäntien muokkautumisesta?

        mistä seuraava vaurio johtuu,ikä ja kilometrit huomioiden takuukorjaukset on käytetty.Ensimmäisen hihnan vaihtoväli oli ylitetty 67 tkm ! Lerppuva hihna lienee kuluttanut rullia ja laakereita joiden kautta se kulkee,eikä niitä tullut vaihdetuksi.Siksi on hihnojen kestoikä lyhentynyt.Kun jako menee sekaisin niin muuttaa siinä muotoansa moni muukin paikka kuin venttiilit,niiden mittailusta työtunteja kertyy.Voit suorittaa kokeen:ota romumäntä ja hakkaa siihen venttiiliä lekalla,mittaa mikrometrillä ennen ja jälkeen.


      • 2,8 iDTd
        ennustaeukko kirjoitti:

        mistä seuraava vaurio johtuu,ikä ja kilometrit huomioiden takuukorjaukset on käytetty.Ensimmäisen hihnan vaihtoväli oli ylitetty 67 tkm ! Lerppuva hihna lienee kuluttanut rullia ja laakereita joiden kautta se kulkee,eikä niitä tullut vaihdetuksi.Siksi on hihnojen kestoikä lyhentynyt.Kun jako menee sekaisin niin muuttaa siinä muotoansa moni muukin paikka kuin venttiilit,niiden mittailusta työtunteja kertyy.Voit suorittaa kokeen:ota romumäntä ja hakkaa siihen venttiiliä lekalla,mittaa mikrometrillä ennen ja jälkeen.

        Nuo päivämäärät ovat huoltohistoriatulosteesta väliltä 15.2.04-16.6.06, jossa päivämäärällä 16.5.05 kerrottiin:
        "jakohihnasta lähtenyt hampaat jakohihna uusittu meillä 3.11.2003 n187000 kohdalla"

        Tosiaan, miksi hihna on vaihdettu 187 tkm kohdalla? Tosin merkkikorjaamo on kyllä vaihtanut rullat ja laakerit, eikös niin? Ainakin 2005 tehdyn varaosaluettelon mukaisesti ne on vaihdettu.

        Pitänee etsiä jos eka hihnanvaihto löytyisi huoltokirjasta, vai ovatko nuo taksimiehet tosiaan niin huolettomia että riskeeraavat jakohihnan vaihtovälien kanssa?

        Auto oli siis aiemmin invataksina, yksi omistaja ennen minua.

        Tuota koehommaasi en oikein ymmärtänyt, miksi MINÄ hakkailisin romumäntiä? Korjaamothan ovat sitä varten että siellä korjataan, eikä mennä tekemään sellaista työtä jossa osa vauriosta jätetään korjaamatta, eihän? Mielenkiintoista olisi ollut nähdä ne vaurioituneet venttiilit esimerkiksi, mutta vaikka pyysin, niin vaihdettuja, vaurioituneita osia ei annettu minulle.

        Mielenkiintoista toisaalta kuulla näitä perusteita 4300 euron kansiremontin kohtuullisuudesta. Tosissaan nimittäin yritän ymmärtää asiaa...


      • niin osat
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Nuo päivämäärät ovat huoltohistoriatulosteesta väliltä 15.2.04-16.6.06, jossa päivämäärällä 16.5.05 kerrottiin:
        "jakohihnasta lähtenyt hampaat jakohihna uusittu meillä 3.11.2003 n187000 kohdalla"

        Tosiaan, miksi hihna on vaihdettu 187 tkm kohdalla? Tosin merkkikorjaamo on kyllä vaihtanut rullat ja laakerit, eikös niin? Ainakin 2005 tehdyn varaosaluettelon mukaisesti ne on vaihdettu.

        Pitänee etsiä jos eka hihnanvaihto löytyisi huoltokirjasta, vai ovatko nuo taksimiehet tosiaan niin huolettomia että riskeeraavat jakohihnan vaihtovälien kanssa?

        Auto oli siis aiemmin invataksina, yksi omistaja ennen minua.

        Tuota koehommaasi en oikein ymmärtänyt, miksi MINÄ hakkailisin romumäntiä? Korjaamothan ovat sitä varten että siellä korjataan, eikä mennä tekemään sellaista työtä jossa osa vauriosta jätetään korjaamatta, eihän? Mielenkiintoista olisi ollut nähdä ne vaurioituneet venttiilit esimerkiksi, mutta vaikka pyysin, niin vaihdettuja, vaurioituneita osia ei annettu minulle.

        Mielenkiintoista toisaalta kuulla näitä perusteita 4300 euron kansiremontin kohtuullisuudesta. Tosissaan nimittäin yritän ymmärtää asiaa...

        tietenkin maahantuojalle "tutkittavaksi".Jos maksoit itse niin ne kuuluivat sinulle ja olisivat olleet opettavaiset katsella.Kun venttiilinvarsi on s-mutkalla niin onhan se väljistänyt ohjurinkin.Totaalipamaus tekee pientä tuhoa kaikkialla,moottorissa kun ei ole "sulaketta" joka yksin uhrautuisi.Ei voi tietää purkamatta atomeiksi,ja nytkin tuli kuluja jo riittämiin.Neuvoisin panemaan vahingon jo kiertoon.


      • reino
        niin osat kirjoitti:

        tietenkin maahantuojalle "tutkittavaksi".Jos maksoit itse niin ne kuuluivat sinulle ja olisivat olleet opettavaiset katsella.Kun venttiilinvarsi on s-mutkalla niin onhan se väljistänyt ohjurinkin.Totaalipamaus tekee pientä tuhoa kaikkialla,moottorissa kun ei ole "sulaketta" joka yksin uhrautuisi.Ei voi tietää purkamatta atomeiksi,ja nytkin tuli kuluja jo riittämiin.Neuvoisin panemaan vahingon jo kiertoon.

        yhtään jakopäävauriota oikeasti korjannut! Tekstisi on suoraan amiksen oppikirjasta.

        Jätä asiat ammattimiehille ja arvailut muualle.

        Et vielä tiedä edes mikä on mikrometri ja kuinka sitä käytetään. Kommenteista paistaa kokemattomuus aika pahasti läpi.


        Alkuperäiselle kysyjälle sen verran, että muuten saattaa olla hinta linjassaan töiden osalta (kun tarkemmin ei ole asiaan tutustunut), mutta kannen irroitus - asennus ei sais yli 500e maksaa (8h), vaikka sen tekis kultahanskat käsissä ja kahvitunnit laskis mukaan. Samoin kannen purku & kasaus ei kyllä yli 250e (4h) tule millään. Riitauta työkustannukset ja vaadi tarkka erittely. Tunnit pitää löytyä tarkasti (niiden perusteella on palkatkin maksettu, joten varmasti löytyy). Varaosahintoihin ei paljoa pysty enää tässä vaiheessa vaikuttamaan. Vaikuttaa OVH-hinnoilta, joissa kate 100-200%.

        Jos olet kuluttaja, niin ehdottamasti kulutta-asiamieheen yhteyttä!


      • Anttianaconda
        reino kirjoitti:

        yhtään jakopäävauriota oikeasti korjannut! Tekstisi on suoraan amiksen oppikirjasta.

        Jätä asiat ammattimiehille ja arvailut muualle.

        Et vielä tiedä edes mikä on mikrometri ja kuinka sitä käytetään. Kommenteista paistaa kokemattomuus aika pahasti läpi.


        Alkuperäiselle kysyjälle sen verran, että muuten saattaa olla hinta linjassaan töiden osalta (kun tarkemmin ei ole asiaan tutustunut), mutta kannen irroitus - asennus ei sais yli 500e maksaa (8h), vaikka sen tekis kultahanskat käsissä ja kahvitunnit laskis mukaan. Samoin kannen purku & kasaus ei kyllä yli 250e (4h) tule millään. Riitauta työkustannukset ja vaadi tarkka erittely. Tunnit pitää löytyä tarkasti (niiden perusteella on palkatkin maksettu, joten varmasti löytyy). Varaosahintoihin ei paljoa pysty enää tässä vaiheessa vaikuttamaan. Vaikuttaa OVH-hinnoilta, joissa kate 100-200%.

        Jos olet kuluttaja, niin ehdottamasti kulutta-asiamieheen yhteyttä!

        ja silti ehtisi pitää kahvitaukoa ettei ryydy työn alle. Tuon Fiatin koneen kansiremppa ei ole mikään erikoinen eli ei mitään ihmeellistä mihin menisi normaalia enemmän aikaa.

        Noista muutaman merkkiliikkeen varaosakatteista, tietäisitpä vaan... Toisaalta heidän on hommattava osat nopeasti/pidettävä varastossa mikä suurentaa kustannuksia roimasti. Venttiilin hinta, 50e taisi olla, on ihan hirveä. Tosin muutkin olivat aika mielenkiintoisia hintoja. poissa ovat ne ajat jolloin Konelasta haettiin halvalla osia.


      • 2,8 iDTd
        Anttianaconda kirjoitti:

        ja silti ehtisi pitää kahvitaukoa ettei ryydy työn alle. Tuon Fiatin koneen kansiremppa ei ole mikään erikoinen eli ei mitään ihmeellistä mihin menisi normaalia enemmän aikaa.

        Noista muutaman merkkiliikkeen varaosakatteista, tietäisitpä vaan... Toisaalta heidän on hommattava osat nopeasti/pidettävä varastossa mikä suurentaa kustannuksia roimasti. Venttiilin hinta, 50e taisi olla, on ihan hirveä. Tosin muutkin olivat aika mielenkiintoisia hintoja. poissa ovat ne ajat jolloin Konelasta haettiin halvalla osia.

        Joo, venttiilit 55 euroa kpl. Mutta minusta paljon kovempi kilohinta on venttiilikupeilla, 32 euroa kappale! Tai kultaa kalliimpaa taitavat olla nuo venttiilinsäätöprikat, 16,60 kpl.


      • Anttianaconda
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Joo, venttiilit 55 euroa kpl. Mutta minusta paljon kovempi kilohinta on venttiilikupeilla, 32 euroa kappale! Tai kultaa kalliimpaa taitavat olla nuo venttiilinsäätöprikat, 16,60 kpl.

        ja en oikein kehtaisi myydä noilla hinnoilla asiakkaille osia. Jos joku osa maksaa kohtuuttomasti niin tilaan ne eripuolilta maailmaa tutuilta. Suurimman osan saa euroopasta aika nopeasti, yleensä 2-4 pv TNT:n kuljetuksella 10kg paketille tulee hintaa muutama kymppi. Vähän vaivaa hakemisissa mutta säästöt asiakkaille ovat merkittävät. Huomaa etten sanonut että kaiken pitäisi olla halpaa vaan oikean hintaista ja suhteessa tavaraan.

        Yksityiselle ja satunnaisesti osia tarvitsevalle en suosittele tilaamista muista maista koska mm. takuun käsittely voi olla tuskan ja ajan takana. Täytyy muistaa että vastuu on aina maahantuojalla. Niinpä asiakkaani voivat käsitellä kovakouraisesti minua sen sijaan että matkustaisivat kurittamaan esim Luigia jonnekin kauas.


    • Sinun!!!

      Nimittäin KAIKKI huolto/korjaamo liikkeessä vaihdetut osat ovat sinun omaisuuttasi jo pelkästään siitä syystä että voit varmistua niiden todellakin vaihdetun!

      • 2,8 iDTd

        Eipä taida olla kovin tavallinen käytäntö?

        14.9. Pyysin puhelimitse (korjaamopäällikkö ei ollut tavattavissa, puhelimessa naishenkilö) että korjauksessa autosta irrotetut ja vaihdetut osat laitettaisiin talteen, koska kyse oli takuukorjauksesta. Auton luovutuksen yhteydessä 6.10. ilmeni, että näin ei ilmeisesti oltu menetelty, korjaamopäällikkö ei ollut tietoinen pyynnöstäni. Hän lupasi kuitenkin selvittää, mikäli kuitenkin asentajat olisivat saaneet tiedon ja osat olisivat noudettavissa.

        Eipä niitä koskaan löytynyt.


    • käsiään.

      Ensin hinnoiteltiin nelinkertaisesti,sitten myyjä/maahantuoja oli tulevinaan vastaan,käyttäjä maksoi käyvän hinnan ja oli onnellinen luullessaan saaneensa autonsa uutta vastaavaan kuntoon.

      • 2,8 iDTd

        Täytyy myöntää, että moiset ajatukset ovat tulleet välillä mieleen, etenkin kun korjauslaskun erittelyn saanti kesti puoli vuotta.

        Mutta eihän kuluttajansuoja onneksi moista salli? Toisaalta, mistä asiakas voi tietää mikä on kohtuullinen työveloitus?


      • ammattiautoilija
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että moiset ajatukset ovat tulleet välillä mieleen, etenkin kun korjauslaskun erittelyn saanti kesti puoli vuotta.

        Mutta eihän kuluttajansuoja onneksi moista salli? Toisaalta, mistä asiakas voi tietää mikä on kohtuullinen työveloitus?

        olen oppinut kolleegoilta että kierrä sevelit kaukaa jos haluat välttyä ongelmilta


      • pikkupussi
        ammattiautoilija kirjoitti:

        olen oppinut kolleegoilta että kierrä sevelit kaukaa jos haluat välttyä ongelmilta

        Tuli taas semmoinen yleistetty heitto Sevelien vioista!!
        Saisko joskus jotain listaa yleisimmistä vioista,miksihän ne ammattivelminipujet kiertää Sevelit kaukaa?


      • 2,8 iDTd
        pikkupussi kirjoitti:

        Tuli taas semmoinen yleistetty heitto Sevelien vioista!!
        Saisko joskus jotain listaa yleisimmistä vioista,miksihän ne ammattivelminipujet kiertää Sevelit kaukaa?

        Puolitoista viikkoa sitten petti etupyörän laakeri, sama joka huoltohistorian mukaan vaihdettu 10/2004, vähän vaille 100 tkm sitten.

        Kun auto kerran meni korjaamolle, niin samalla vaihdettiin murrokset eli vetoakselit.

        Nyt on kyseessä AD-huolto. Viime perjantaina auto tuli kuntoon, ja huoltomies lähti tuomaan sitä rautatieasemalle, jonne saavuin junalla. Matkalla se vaihdettu laakeri oli leikannut kiinni!

        Auto luvattiin tänään puoleenpäivään, mutta varaosa ei tullutkaan kuin vasta iltapäivällä ennen neljää. Nyt yksi asentaja on jäänyt ylitöihin, jotta saisin auton huomenna työmatkalle. Jos kiinnostaa, raportoin korjauskustannukset reissusta palattua.

        Tämä valitettavasti ei ole mitään fiktiota, ehkäpä autottomuuden aiheuttama ahdistus pisti kirjoittamaan :-(

        Miehelle on nimittäin jotenkin kunnia-asia, jotta osaa ostaa "hyviä" autoja ja joku täysin itsestä riippumaton juttu (jakohihnan pettäminen ennen vaihtovälin täyttymistä) on melkoinen auton minun persoonaani kohtaan tekemä loukkaus. Kaveritkin nauraa, jotta siitäs sait kun Fiiatin ostit.

        Huoltohistorian mukaan tätä autoa on kyllä korjattu:
        - kytkimen vaihto n. 250 tkm kohdalla (aika normaali km-määrä, kummassakin Transitissa kytkin tuli vaihtokuntoon 300-350 tkm kohdilla)
        - vaihteistoremontti 260 tkm kohdalla (vähemmän normaali juttu)
        - laturi 280 tkm
        - lämmityslaitteen puhaltimen moottori 280 tkm

        Ensimmäinen korjausmerkintä 228 tkm, sitä edellistä historiaa ei tiedossa.

        Mutta ihminenhän on luonteeltaan optimisti: jospa siitä olisi nyt jo kaikki rikkoontuvat osat vaihdettu? Auto on nimittäin muuten hyvä, parempi ajaa kuin edellinen vm97 td Transittini, hiljaisempi, kiihtyy ja kulkee paremmin, ei kuluta enempää, korissa ei näy ruostetta. Kestäisi vaan kasassa!

        Korjauspuolelta jotain hyvääkin: vaihdoin takaiskarit ja helpompaa iskarinvaihtohommaa ei voi autosuunnittelija keksiä!


      • ammattiautoilija
        pikkupussi kirjoitti:

        Tuli taas semmoinen yleistetty heitto Sevelien vioista!!
        Saisko joskus jotain listaa yleisimmistä vioista,miksihän ne ammattivelminipujet kiertää Sevelit kaukaa?

        vika listaa alla kyllä niistä useimmatavat vaivaavat
        muitakin seveleitä


      • Anttianaconda
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Puolitoista viikkoa sitten petti etupyörän laakeri, sama joka huoltohistorian mukaan vaihdettu 10/2004, vähän vaille 100 tkm sitten.

        Kun auto kerran meni korjaamolle, niin samalla vaihdettiin murrokset eli vetoakselit.

        Nyt on kyseessä AD-huolto. Viime perjantaina auto tuli kuntoon, ja huoltomies lähti tuomaan sitä rautatieasemalle, jonne saavuin junalla. Matkalla se vaihdettu laakeri oli leikannut kiinni!

        Auto luvattiin tänään puoleenpäivään, mutta varaosa ei tullutkaan kuin vasta iltapäivällä ennen neljää. Nyt yksi asentaja on jäänyt ylitöihin, jotta saisin auton huomenna työmatkalle. Jos kiinnostaa, raportoin korjauskustannukset reissusta palattua.

        Tämä valitettavasti ei ole mitään fiktiota, ehkäpä autottomuuden aiheuttama ahdistus pisti kirjoittamaan :-(

        Miehelle on nimittäin jotenkin kunnia-asia, jotta osaa ostaa "hyviä" autoja ja joku täysin itsestä riippumaton juttu (jakohihnan pettäminen ennen vaihtovälin täyttymistä) on melkoinen auton minun persoonaani kohtaan tekemä loukkaus. Kaveritkin nauraa, jotta siitäs sait kun Fiiatin ostit.

        Huoltohistorian mukaan tätä autoa on kyllä korjattu:
        - kytkimen vaihto n. 250 tkm kohdalla (aika normaali km-määrä, kummassakin Transitissa kytkin tuli vaihtokuntoon 300-350 tkm kohdilla)
        - vaihteistoremontti 260 tkm kohdalla (vähemmän normaali juttu)
        - laturi 280 tkm
        - lämmityslaitteen puhaltimen moottori 280 tkm

        Ensimmäinen korjausmerkintä 228 tkm, sitä edellistä historiaa ei tiedossa.

        Mutta ihminenhän on luonteeltaan optimisti: jospa siitä olisi nyt jo kaikki rikkoontuvat osat vaihdettu? Auto on nimittäin muuten hyvä, parempi ajaa kuin edellinen vm97 td Transittini, hiljaisempi, kiihtyy ja kulkee paremmin, ei kuluta enempää, korissa ei näy ruostetta. Kestäisi vaan kasassa!

        Korjauspuolelta jotain hyvääkin: vaihdoin takaiskarit ja helpompaa iskarinvaihtohommaa ei voi autosuunnittelija keksiä!

        että tuo vanhempi 2,8L peli Fiatin moottorilla, kytkimellä ja vaihteistolla ei ole niin hyvä kun PSA firman kalusteilla (sori!). Jumper ja Peugeotin 1,9TD on pelannut tosi hyvin samoin kun 2,5L koneella. Fiatin kalustolla kytkimet ovat kestäneet hieman yli 100tkm ja vaihteiston laakerit saman verran. Sittemminhän kalusteet tulivat samoiksi. En ole koskaan tsekannut "sillä silmällä" ovatko vetoakselit samat. Kuitenkin noilla PSA:n vehkeillä on harvoin tullut isompaa häsläkkää ennen 300tkm ja tuossa pari Jumpperia millä on maantietä nuoltu jo 500tkm eikä tehty muuta kuin etujoustintukien ylälaakerit, kytkinvaijeri, käsijarruvaijeri ja raidetangon päät. Alapallonivelet täytyy varmaan vaihtaa vuoden sisällä vaikkeivät katsastuksessa maininneet. Toisessa turbon ilmaputki oli hankautunut puhki mutta sekin oli pikkujuttu.
        Koneet, kytkimet ja vaihteistot tuntuvat olevan kunnossa kummassakin. Ylälaakeri kannattaa hakea merkkiosana, mukana tulee paljon parempi suojatiiviste ja jos vaselineeraa vielä kunnolla niin toden näköisesti jää viimeiseksi korjaukseksi niiltä osin. Ei maksanut paljoakaan ainakaan Vehossa, yllätys, yllätys.
        Pidän kyllä noista pakuista. Ei niissä yleensä ole ollut paljon merkittäviä vikoja ja kuten sanoit ovat hyviä ajaa pitkääkin siivua. Vaihteiston joystick on mukavuudeltaan oma lukunsa. Mielestäni Mersu ja moni muu jää toiseksi.

        On sinulla epäonnea tuon pelin kanssa. Fiilarit Deltassakin on varmaan mielenkiintoiset. Työnjohtajalla oli varmaan hikiset paikat kommunikoidessaan asiasta. Ei käy niitäkään kateeksi.


      • 2,8 iDTd
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Puolitoista viikkoa sitten petti etupyörän laakeri, sama joka huoltohistorian mukaan vaihdettu 10/2004, vähän vaille 100 tkm sitten.

        Kun auto kerran meni korjaamolle, niin samalla vaihdettiin murrokset eli vetoakselit.

        Nyt on kyseessä AD-huolto. Viime perjantaina auto tuli kuntoon, ja huoltomies lähti tuomaan sitä rautatieasemalle, jonne saavuin junalla. Matkalla se vaihdettu laakeri oli leikannut kiinni!

        Auto luvattiin tänään puoleenpäivään, mutta varaosa ei tullutkaan kuin vasta iltapäivällä ennen neljää. Nyt yksi asentaja on jäänyt ylitöihin, jotta saisin auton huomenna työmatkalle. Jos kiinnostaa, raportoin korjauskustannukset reissusta palattua.

        Tämä valitettavasti ei ole mitään fiktiota, ehkäpä autottomuuden aiheuttama ahdistus pisti kirjoittamaan :-(

        Miehelle on nimittäin jotenkin kunnia-asia, jotta osaa ostaa "hyviä" autoja ja joku täysin itsestä riippumaton juttu (jakohihnan pettäminen ennen vaihtovälin täyttymistä) on melkoinen auton minun persoonaani kohtaan tekemä loukkaus. Kaveritkin nauraa, jotta siitäs sait kun Fiiatin ostit.

        Huoltohistorian mukaan tätä autoa on kyllä korjattu:
        - kytkimen vaihto n. 250 tkm kohdalla (aika normaali km-määrä, kummassakin Transitissa kytkin tuli vaihtokuntoon 300-350 tkm kohdilla)
        - vaihteistoremontti 260 tkm kohdalla (vähemmän normaali juttu)
        - laturi 280 tkm
        - lämmityslaitteen puhaltimen moottori 280 tkm

        Ensimmäinen korjausmerkintä 228 tkm, sitä edellistä historiaa ei tiedossa.

        Mutta ihminenhän on luonteeltaan optimisti: jospa siitä olisi nyt jo kaikki rikkoontuvat osat vaihdettu? Auto on nimittäin muuten hyvä, parempi ajaa kuin edellinen vm97 td Transittini, hiljaisempi, kiihtyy ja kulkee paremmin, ei kuluta enempää, korissa ei näy ruostetta. Kestäisi vaan kasassa!

        Korjauspuolelta jotain hyvääkin: vaihdoin takaiskarit ja helpompaa iskarinvaihtohommaa ei voi autosuunnittelija keksiä!

        Vaihdettu etupyörän laakeri, vasen vetoakseli, oikean puolen vetoakselin nivel, vaihdelaatikon vetarin stefa. Yhteensä 785 euroa, josta työn osuus 200 euroa (4 h). Minusta varsin kohtuullinen hinta. (vrt. Delta-Autossa pelkkä yksi vetoakseli 998 euro)

        Miinuksena tietysti eka laakeriremontin epäonnistuminen, mutta joustavuutta se ylitöinä tehty remontin korjuu (viivästys johtui Matkahuollon virheestä). Toisaalta, tekevälle sattuu virheitä, ja tuo korjattiin niin nopeasti kuin mahdollista.

        Eilen ja toissapäivänä ajoin yhteensä yli 1000 km, ajonautintoa kunnossa olevalla autolla :-)

        Tuohon korjaamoon voin viedä auton toistekin!


      • 2,8 iDTd
        Anttianaconda kirjoitti:

        että tuo vanhempi 2,8L peli Fiatin moottorilla, kytkimellä ja vaihteistolla ei ole niin hyvä kun PSA firman kalusteilla (sori!). Jumper ja Peugeotin 1,9TD on pelannut tosi hyvin samoin kun 2,5L koneella. Fiatin kalustolla kytkimet ovat kestäneet hieman yli 100tkm ja vaihteiston laakerit saman verran. Sittemminhän kalusteet tulivat samoiksi. En ole koskaan tsekannut "sillä silmällä" ovatko vetoakselit samat. Kuitenkin noilla PSA:n vehkeillä on harvoin tullut isompaa häsläkkää ennen 300tkm ja tuossa pari Jumpperia millä on maantietä nuoltu jo 500tkm eikä tehty muuta kuin etujoustintukien ylälaakerit, kytkinvaijeri, käsijarruvaijeri ja raidetangon päät. Alapallonivelet täytyy varmaan vaihtaa vuoden sisällä vaikkeivät katsastuksessa maininneet. Toisessa turbon ilmaputki oli hankautunut puhki mutta sekin oli pikkujuttu.
        Koneet, kytkimet ja vaihteistot tuntuvat olevan kunnossa kummassakin. Ylälaakeri kannattaa hakea merkkiosana, mukana tulee paljon parempi suojatiiviste ja jos vaselineeraa vielä kunnolla niin toden näköisesti jää viimeiseksi korjaukseksi niiltä osin. Ei maksanut paljoakaan ainakaan Vehossa, yllätys, yllätys.
        Pidän kyllä noista pakuista. Ei niissä yleensä ole ollut paljon merkittäviä vikoja ja kuten sanoit ovat hyviä ajaa pitkääkin siivua. Vaihteiston joystick on mukavuudeltaan oma lukunsa. Mielestäni Mersu ja moni muu jää toiseksi.

        On sinulla epäonnea tuon pelin kanssa. Fiilarit Deltassakin on varmaan mielenkiintoiset. Työnjohtajalla oli varmaan hikiset paikat kommunikoidessaan asiasta. Ei käy niitäkään kateeksi.

        Autoni on vm2000 2,8 i.d.Dt, näitä on käsittäkseni vain Ducaton keulalla. 2001 tuli 2,8 JDT, joka on myös sitikan ja pösön koneena merkinnällä HDT. Luulin että peruskone on edelleen sama Fiat, päivitetty versio edellisestä?

        Koneen käyttöominaisuudet ovat minusta erinomaiset, kritiikki kohdistunee tuon moottori/vaihteistopaketin kestävyyteen? Vetarit ovat ainakin varaosaluettelon mukaan samat kaikissa 94-05 välin isokorisissa eli 18Maxeissa, riippumatta koneesta (90 kW, 285 Nm/1800 rpm murjoo niitä tietysti kovemmin kuin 1,9 TDn 68 kW, 195 Nm/2250 rpm).

        Joo, eipä käy kateeksi työnjohtajaa eli korjaamopäällikköä, joka oli valinnut tai joutunut asiakaspalveluammattiin johon luonne tai kyvyt eivät olleet sopivat vai liekö ollut kyse muusta työasioiden hoitoa haitanneesta henkilökohtaisesta ongelmasta? Yhtä lailla ei tietysti käy kateeksi hänen asiakkaitaan. Maahantuoja ilmoitti viime viestissään jotta "Kyseinen korjaamopäällikkö ei ole enää palveluksessamme".


      • Kuljetusliike ja jakelua
        pikkupussi kirjoitti:

        Tuli taas semmoinen yleistetty heitto Sevelien vioista!!
        Saisko joskus jotain listaa yleisimmistä vioista,miksihän ne ammattivelminipujet kiertää Sevelit kaukaa?

        Mukavaa on tupo varma tieto. Meillä on noita 2,8 Ducatoja ollut kuljetusliikkeessä nälkäkilvissä useampia.
        Joitakin mitättömiä sähkövikoja (hapettumisia) lukuunottamatta vehkeet ovat pelanneet hyvin. Juuri lähti vaihtoon 380 000 km kaupunkijakelua heittänyt Maxi Van, eikä niitä vetareitakaan ole tarvinnut vaihtaa.
        Tuo sama auto heitti aika paljon myös ulkomaan keikkaa perävaunun kanssa. Ei ongelmia.
        Tiedä sitten johtuuko käyttäjistä vai tuurista, mutta meillä ne ovat olleet kokonaistaloudellisimmat autot aikoihin. Sprinter- ja LT-veikot tietysti naureskelevat, ja ovat naureskelleet, muta meidän firmassa ratkaisee se mitä jää viivan alle plusmerkkisenä, eikä se mitä mieltä kansa on, tai mitä mieltä veholaiset ovat.
        Mutta ehkä meillä vaan on käynyt satumainen tuuri? Ja vielä viiden auton kanssa?


      • Anttianaconda
        2,8 iDTd kirjoitti:

        Vaihdettu etupyörän laakeri, vasen vetoakseli, oikean puolen vetoakselin nivel, vaihdelaatikon vetarin stefa. Yhteensä 785 euroa, josta työn osuus 200 euroa (4 h). Minusta varsin kohtuullinen hinta. (vrt. Delta-Autossa pelkkä yksi vetoakseli 998 euro)

        Miinuksena tietysti eka laakeriremontin epäonnistuminen, mutta joustavuutta se ylitöinä tehty remontin korjuu (viivästys johtui Matkahuollon virheestä). Toisaalta, tekevälle sattuu virheitä, ja tuo korjattiin niin nopeasti kuin mahdollista.

        Eilen ja toissapäivänä ajoin yhteensä yli 1000 km, ajonautintoa kunnossa olevalla autolla :-)

        Tuohon korjaamoon voin viedä auton toistekin!

        ja jos sattuu luotettavan korjaamon löytämään niin siinä säästää aika paljon. Itse en haluaisi maksaa hemmetin hienoista korjaamotiloista vaan asiantuntevasta oikein hinnoitellusta palvelusta jossa ajatellaan asiakkaankin etua korjausten tekotavassa. Joissakin korjauksissa on hyvä vaihtaa joitakin lisäosia ja joissakin tapauksissa taas ei. Oikean rajan vetäminen kuuluu hyvän korjaamon toimintaan.


      • ajettava
        Kuljetusliike ja jakelua kirjoitti:

        Mukavaa on tupo varma tieto. Meillä on noita 2,8 Ducatoja ollut kuljetusliikkeessä nälkäkilvissä useampia.
        Joitakin mitättömiä sähkövikoja (hapettumisia) lukuunottamatta vehkeet ovat pelanneet hyvin. Juuri lähti vaihtoon 380 000 km kaupunkijakelua heittänyt Maxi Van, eikä niitä vetareitakaan ole tarvinnut vaihtaa.
        Tuo sama auto heitti aika paljon myös ulkomaan keikkaa perävaunun kanssa. Ei ongelmia.
        Tiedä sitten johtuuko käyttäjistä vai tuurista, mutta meillä ne ovat olleet kokonaistaloudellisimmat autot aikoihin. Sprinter- ja LT-veikot tietysti naureskelevat, ja ovat naureskelleet, muta meidän firmassa ratkaisee se mitä jää viivan alle plusmerkkisenä, eikä se mitä mieltä kansa on, tai mitä mieltä veholaiset ovat.
        Mutta ehkä meillä vaan on käynyt satumainen tuuri? Ja vielä viiden auton kanssa?

        Ajan paljon ammatiharjoittajana Oulu-Hki väliä ja 2.8 Ducato on helppo ja mukava ajettava pitkillävaltateillä.Kokonaistaloudellinen.Vanhemman Ducaton v-laatiikko oli vähän alamittainen,koneessa on niin paljon vääntöä,että aikaaa päälle kun paljon kävelyvauhdista isolla vaihteella kiihdytellään täysillä,niin aski saattoi pettää.
        Uuden 3.0 koneen perässä on vahvistettu aski.
        Ainakin paperilla uusi Maxi-Ducato näyttää vahvalta yhdistelmältä.Entiset halvat hinnat taitaa kyllä olla historiaa!!?
        Keskustelusta saa sellaisen kuvan että isoissa Jumpereissa ja Boxereissa olisi sama kone kuin Ducatossa,kyllä niissä oli(ennen v 2007) mun tietääkseni PSA:n oma 2.2 ja 2.8-kone,korjatkaa jos olen väärässä


      • 2,8 iDTd
        Kuljetusliike ja jakelua kirjoitti:

        Mukavaa on tupo varma tieto. Meillä on noita 2,8 Ducatoja ollut kuljetusliikkeessä nälkäkilvissä useampia.
        Joitakin mitättömiä sähkövikoja (hapettumisia) lukuunottamatta vehkeet ovat pelanneet hyvin. Juuri lähti vaihtoon 380 000 km kaupunkijakelua heittänyt Maxi Van, eikä niitä vetareitakaan ole tarvinnut vaihtaa.
        Tuo sama auto heitti aika paljon myös ulkomaan keikkaa perävaunun kanssa. Ei ongelmia.
        Tiedä sitten johtuuko käyttäjistä vai tuurista, mutta meillä ne ovat olleet kokonaistaloudellisimmat autot aikoihin. Sprinter- ja LT-veikot tietysti naureskelevat, ja ovat naureskelleet, muta meidän firmassa ratkaisee se mitä jää viivan alle plusmerkkisenä, eikä se mitä mieltä kansa on, tai mitä mieltä veholaiset ovat.
        Mutta ehkä meillä vaan on käynyt satumainen tuuri? Ja vielä viiden auton kanssa?

        Tuo tarinasi lämmitti mieltäni! Kuvittelin että ostamani maalaistaksin invabussi olisi ollut hyvissä käsissä, ammattikuskien ajamana ja ainakin osan matkaa kevyellä jalalla, kun rullatuolit oli kyydissä. Liekö sitten ns. maanantaikappale, vai rasittaako auton 2800 kg omamassa (pakuthan ovat tyhjänä paljon kevyempiä) vai onko taksirengit polkeneet sitä piloille? Toivotaan ja koputellaan puuta, jotta seuraava sata, parisataatuhatta menisi vähillä ongelmilla.

        Paljon ajettuhan se oli jo ostaessani, 333 tkm mittarissa. Mutta toisaalta näitä 4-6 vuotta vanhoja pikkubusseja kun ostelee niin monella on se puoli miljoonaa mittarissa. Samanikäsestä tuplasti ajetusta Transportterista olisi joutunut maksanaan n. 50% enemmän. Olisiko se ollut parempi sijoitus? Eivät nekään viattomia ole, tuntien paikallisen taksin ja oppilaitoksen kokemukset.

        Tätä ennen minulla oli tosiaan kaksi transittia, invataksina nekin ennen minua. Vm89 ajoin 250-500 tkm välin ja vm97 160-400 tkm. Pikkuvikoja niissäkin riitti, mutta se moottori/vaihteistopaketti oli molemmissa idioottivarma. Oheislaitteissa oli vikoja (ruiskupumpun vuoto korjattiin molemmista, kallista puuhaa!) mutta itse kone ja vaihdeloota tuntuivat kestävän, puoli miljoonaa ei vielä aiheuttanut suurentunutta öljynkulutusta, venttiilikoneiston säätö jäi joka kerran tarkastukseksi kun säätötarvetta ei ollut, kylmäkäynnistyvyys ei vielä heikentynyt. Kovia koneita!

        Sen Ducaton kansiremontin jälkeen kilometrejä on kertynyt 21000, ja nyt kun vetarit on vaihdettu niin auto on lähes viaton (ainoastaan matkustamossa olevan lämpöpatterin säätöhana pitää vielä korjata, nyt siinä kiertää kuuma vesi säätimen asennosta riippumatta). Ei kuulosta ensikään siltä kuin joku pelotteli, että männänrenkaat haluaisivat palotilaan venttiilien aiheuttamien mäntävaurioiden vuoksi, moottori toimii erinomaisesti (koputellaan puuta).


      • 2,8 iDTd
        ajettava kirjoitti:

        Ajan paljon ammatiharjoittajana Oulu-Hki väliä ja 2.8 Ducato on helppo ja mukava ajettava pitkillävaltateillä.Kokonaistaloudellinen.Vanhemman Ducaton v-laatiikko oli vähän alamittainen,koneessa on niin paljon vääntöä,että aikaaa päälle kun paljon kävelyvauhdista isolla vaihteella kiihdytellään täysillä,niin aski saattoi pettää.
        Uuden 3.0 koneen perässä on vahvistettu aski.
        Ainakin paperilla uusi Maxi-Ducato näyttää vahvalta yhdistelmältä.Entiset halvat hinnat taitaa kyllä olla historiaa!!?
        Keskustelusta saa sellaisen kuvan että isoissa Jumpereissa ja Boxereissa olisi sama kone kuin Ducatossa,kyllä niissä oli(ennen v 2007) mun tietääkseni PSA:n oma 2.2 ja 2.8-kone,korjatkaa jos olen väärässä

        Alfamerin korjausohjekirjan taulukon perusteella 2,8 i.d.Td olisi vain Ducatossa, mutta vuodesta 2001 alkaen 2,8 JDT tai 2,8 Hdi myös pösössä ja sitikassa. Sylinterimitat ovat samat kuin i.d.Tdssä, eli käsittääkseni sama kone mutta eri polttoaineen suihkutussysteemi (common rail). Korjatkaa jos tuo kirja on väärässä tai olen tulkinnut väärin taulukkoa.

        Vääntöä tosiaan on paljon, ja tuntuu sitä ettei alle tuon suurimman väännön kierrosluvun (1800 rpm) juuri kannata vedättää. Pintakaasulla kyllä olen ajellut tasaista kuutta-seitsemääkymppiä 1500-1800 rpm viitosella. Korva ja perstuntuma tietysti sanoo jotain näistä oikeista ajotavoista, mutta on mielenkiitoista kuulla muiden kokemuksia.


    • fsdfsdfsdfsdf

      Itsellä kuitit helmikuulta. En nyt edes muista mitä kaikkea tehty mutta 1.9 intercuulerista myös hihna sijoiltaan ja kansiremontti yms säätöjä 4100 euroa.

      • Nasse setä :)

        Yhteen vetona, sivusta seuranneena Sevelin pakuista: Halpaa ja hyvää ei oo keksittykkään!
        Huomioikaa tämä kun ens kerran "kyttäillään" sopivaa pakua alle. Käytetty kärry on hyvä, se on kentällä testattu ja kuullostelemalla osaa välttää sudenkuopat.
        Itse vertaamalla loogisesti, löytää mieleisensä korin, varustelun, koneen ja lootan. Ja matka jatkuu!

        Onnea etsintään!


    • make 89

      kaljakori tee se itse miehelle illassa purki kansi koneistamoon 600e illassa kasas toinen kaljakori töihi meni yheensä 8 tuntii

    • timo34aa

      kannen irroitus ja takaisin laitto on 15 tuntii ohjeistuksessa liikkeissä. laitettuja vaihtokansia nettivaraosassa 500-700e hyvät on katteet asentaja ei saa ees viittätoista e /tunti palkkaa no parhaat saa 17e

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe