Zetor 8011 nostolaite ei laske

työt seisovat

Eli potilas on vm.1980 Zetor Crystal 8011 jonka nostolaitteeseen tuntuu tulleen talviseisonnan aikana jotain hämminkiä, tarkoitus oli laittaa työkone kevään kunniaksi perään mutta nostolaite vain nostaa eikä laske vaikka menisi varsien päälle seisomaan joten ei saa varsia alas. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia vipujen asentoja ja väännellyt laskunopeuden säätöä, vaan mitään ei tapahdu.

Syksyllä vaihdoin kaikki öljyt ja vaihdoin/putsasin suodattimet, silloin mielestäni nostolaite toimi vielä normaalisti. Vinkkejä vianetsintään?

17

6376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reppamies.

      laskunopeudensäädön kiinni. Se on siinä istuimen alapuolella öpaut kolmisenttinen halk. nuppi, noin 10 cm lattian yläpuolella. Tai sitten on moskia säätölohkon karan välissä peräkotelon kannen alla.
      (veikkaan ekaa hommaa) Laita viestiä, mikä oli , tai jos ei selvinnyt.

    • reppamies.

      hommaa loppuun.. olitkin jo väännellyt moisen säädön päästä päähän, eli ota nyt peräkotelon kannen takaosasta paluuputket irti.. banjoliittimien alla ehkä montakin kerrosta paluuputkia ja letkuja.. pura kaikki pois, että näet sisään ja napauta sitä ruuvia kevyesti, mikä näkyy reiästä, jollain tangolla. Voit myös koettaa nypätä sitä vartta, missä se ruuvi on, jollain rautalankakoukulla. se tulee helposti taaksepäin vetämällä sentin ehkä.. jos näillä konsteilla sais moskan pois karan tieltä.. mutta ei liikaa voimaa, ettei mahdollinen metalliroska vioita karaa.

    • magneetit

      imusuodattimesta. Ellet, tsekkaa ne ja totea, onko moskaa paljonkin liikkeellä.

    • Zetkassa

      Ehkä parhaana vinkkinä olis se, että kevään kunniaksi laitat Zetkan kiertoon ja otat kunnon työkoneen tilalle. Voit tulevana vappuna tehdä muutakin kuin seisoskella varsien päällä ja ihmetellä.

      • usko,

        ei se kannata minäkin vaihdoin verkun setkaan koska kyllästyin niihin nostolaite hyssytyksiin


      • massikassakin

        vika oli käyttöventtiilissä


    • avuksi

      Naapurin satakiloinen äijä toisen varren päälle ja itte toisen, hypätkää yhtäaikaa niin melko varmasti irtoaa, siellä on melko varmaan jumissa nostosylinterin mäntä.

      • ruostua

        sylinteri seisonnan aikana.


    • työt seisovat

      Kiitos vinkeistä, vika löytyi sitten siitä laskunopeuden säädön venttiilistä jahka sain sen irti, putsaus ja fiksausta venttiilille ja taas toimii.

      Ja onhan tuossa Zetorissa kaikkia pikkuvikoja sekä sangen kauhea vaihteisto, mutta yleisesti ottaen homma pelaa kun vain muistaa vähän huoltaa :-)

    • janne muilu

      anna lekaa jossei toimi myy se paska pois

    • uusi omistaja

      Haluaisi tietää miksi nostolaite ei nouse vai onko sama vika kun laskussa eli paskaa venttiileissä???
      Siinä penkin alla on sella nen vipu muttta tuntuu aikas hervottomalta eli ei ole tuntoo mahtaako olla pettänyt. mistä sen pääsis kattoon vai siitä samasta luukusta
      Zetori 6911/2230 vm-80

      • Ursus sucks

        No vuittu mieti Saatana zetor rulez ursus sucks:)


      • JanneK_69
        Ursus sucks kirjoitti:

        No vuittu mieti Saatana zetor rulez ursus sucks:)

        Joku nosti taas vaihteeksi pari vuotta vanhan viestiketjun esille...

        Jos edelleenkään ei nosta, niin kääntele vasenta pikkuvaihdekeppiä eri asentoihin. Muistaakseni etuasennossa on pumppu ja voimanotto seis, seuraava pykälä taaksepäin pumppu pyörii, seuraava pykälä pumppu ja voimanotto pyörii ja takimmaisessa pumppu ajovoimanotto.


      • minulle outo kone

        Hei saitko nostolaitteen nousemaan kun minun zetorisa on sama vika vuosimallia 1977 varret ei nouse


      • 123321
        minulle outo kone kirjoitti:

        Hei saitko nostolaitteen nousemaan kun minun zetorisa on sama vika vuosimallia 1977 varret ei nouse

        onhan öljyä riittävästi vaihdelaatikossa ?

        yhdellä zetorilla oltiin hakemassa halkoja metsästä ja nostolaitteessa oli parisen mottia puuta. Keula oli vielä alaspäin ja vähän öljyä niin ei noussut ollenkaan,

        Öljyn haku kotoa ja täyttö niin taas toimi. Saattaa olla pientä vuotoa niin kyllähän se ajan kanssa myös vähenee.


    • Ex zetktoristi

      Vikahan voi olla ihan mitä vaan jos nostovarret ei nouse, mutta meillä oli aikoinaan 81 vuoden Crystalli, ja mulle kävi joskus että ei nostanutkaan kyntöauroja, kun olin jättänyt sen pellolle, ja peruuttanut ojanpenkkaan perä alaspäin .Oli saanut ilmaa hydraulipumppuunsa, kun se pumppu on siellä jossain edessäpäin. En ymmärtänyt mikä on, mutta otin aurat irti ja lähdin tuomaan sitä kotimaisemiin, niin parin kolmen kilometrin maantieajon jälkeen nostolaite yllättäen heräsi henkiin.

    • oingöoknrowaigkln

      teeppä "minulle outo kone" sama homma kun on jo kerrottu eli napauta sinne karaan vaikka ruuvimeisselillä mikä on siellä traktorin takana panjoliittimen alla. mulla jäi urkissa kanssa kerran varret alas ja sillä konstilla rupes pelaamaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe