Laukkapohkeet.

horseriding

En ole 100% varma miten laukkapohkeet annetaan hevoselle. Voisiko joku kiltti joka edes vähän tietää asiasta kerota miten se tapahtuu.

Ihan perus jutut tervetullutta.


Kiitos vastaneille!

10

4574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laukkapohkeet

      Siirrä ulkopohje vähän satulavyön taakse ja sisäpohje satulavyön eteen ja anna avut. Älä mielellään nosta laukkaa kiitoravista koska silloin hevonen tuppaa ryntäämään liikaa laukassa. Riippuu ihan hevosesta miten isot avut pitää antaa ja miten paljon jalkaa pitää siirtää satulavyön taakse/eteen, mutta kokeilemalla huomaa :) Toivottavasti auttoi!

      • tos

        KIITOS paljon.


    • Laukkapolle

      Olen tsekin hieman ihmetellyt samantyylistä asiaa, eli: Kun tekee puolipidätteen ennen pohkeiden antamista, pitääkö ohjia löysätä pois pidätteestä samalla, kun antaa pohkeet??

      • Nimetön

        eihän niitä ohjia varsinaisesti mihinkään 'löysätä' :D Mutta ei siis tietenkään jäädä roikkumaan ohjaan, puolipidätehän vaan kertoo hevoselle et jotain tapahtuu kohta. Eihän se hevonen laukkaa nostakaan jos roikut suussa kiinni :) Ulko-ohjan tuki tieteski säilyy koko ajan, ite ain iha vähän myötään sisäohjasta.

        Ja sit tonne aikasempaan "Siirrä ulkopohje vähän satulavyön taakse ja sisäpohje satulavyön eteen ja anna avut."
        Eihän sitä sisäpohjetta mihkään satulavyön eteen siirretä, mie ainakin työnnän mieluummin ulkopohjetta sit vähän enempi taaksepäin, ehkä kymmenisen senttiä..

        Ja sit jos nyt jotain uutta tähän viel lisäis ni se kannattaa kattoa et paino ain tarpeeks takan, et ei ainakaan etiäpäin nojaa :D Ja se muistakaa hevosten kans et pohje ratsastaa ain voimakkaampana ku ohja :)) Myös laukan nostossa ja laukassa yleensäki. Sit useil hevosilla jos ei laukka nouse heti ni toimii ku painokkaasti sanoo sen "Laukka". Ja se ääni muutenki on kivempi ku potkiminen ja raipan käyttö. Ite en ratsua ollenkaan potkikaan, mut raippa on mukana, vaik sitäkin harvemmin tarvitsee käyttää.

        Mut nää nyt on vain mun näkemyksiä ja just oman ratsun kans, joka on herkkä, et riittää ihan huomaamattomat avut. Tehkää hevostenne kans just niinku itestä tuntuu oikeelta, mut pyytäkää toki neuvoja muilta :D Noudatatte niit neuvoja sit jos siltä tuntuu.


      • Iizula

        Moi! Puolipidätteen tekemisen jälkeen ei varsinaisesti löysätä ohjia, vaan palautetaan normaali tuntuma suuhun ennen laukkapohkeiden antamista.


    • Iizula

      No Hei! Hevonenhan nostaa laukan, kun siirrät sisäjalkaa hieman eteen päin ja ulkojalkaa taakse päin, ennen nostoa tee hyvä puolipidäte ja varmista että se menee läpi. Varsinaisessa nostossa pidä ohjat tuntumalla ja napauta sisäjalalla, ulkojalka siis vain koskettaa hevosen kylkeä. Näillä ohjeilla toivottavasti onnistut!

    • Kiitos1

      Kiitos!

      Itsekkin olen tätä asiaa miettinyt ja nyt vihdoin sain vastauksen kysymykseeni. En muutenkaan heti uudella tallilla tahtoisi vaikuttaa aivan kokemattomalta tomppelilta :D

    • Shetgirl

      Sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse. (Napauta pohkeilla)

      • heppatyttö

        Kiitos, olen vähän miettinyt ja pari kertaa mennyt sekasinkin. Onneksi nyt sain selvyyden


    • Anonyymi

      No mulle opetetaan ainakin silleen että sisäpohje (sen kentän tai sen keskustan puoleinen)eteen ja ulkopohje (seinänpuoleinen) taakse ja pamautat vhä silleen kanta päillä sitä hevosen kylkee. Sisäpohje eteen siihen satulahuovan ns päälle ja ulkopohje sinne taakse. En tiiä auttoko mutta ainakin yritin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe