Punton turvatyynyn varoitusvalo

*kirsikka

Minulla on Fiat Punto jossa on "perusvikana" se, että tuo turvatyynyn varoitusvalo syttyy ja palaa ihan omia aikojaan. Auto on ollut minulla n. 8 vuotta. Ostin sen melko uutena mutta kuitenkin käytettynä. Tuo vika on ollut koko ajan. En ole käyttänyt autoa kertaakaan Fiat-korjaamolla siksi, että paikkakunnalla jossa asun ei sellaista ole.

Nyt ongelmani on se, että minulla on katsastus ensi viikolla ja tuo saamarin valo palaa taas. Välillä auto on mennyt katsastuksesta läpi vaikka valo on palanutkin, välillä taas ei.

Onko kenelläkään antaa mitään neuvoa miten valon saa pois vai onko ainoa keino mennä Fiat korjaamolle? Muut korjaamot eivät sille kuulemma mitään pysty tekemään.

Please.....neuvokaa mitä voisi tehdä...

21

6058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerroit, että välillä se on mennyt katsastuksesta läpi ja välillä ei tuon valon takia.

      Miten olet saanut sen ennen korjattua (hylkäyksen jälkeen), niin että olet lopulta leiman saanut ?

      • *kirsikka

        ...kun se ei pala koko ajan vaan ajoittain. On ollut niin hyvä tsäkä, että se on sammunut itsestään ja olen silloin ajanut saman tien näyttämään sitä. Siihen näyttämiseen kun ei tarvitse varata uutta aikaa.


      • *kirsikka kirjoitti:

        ...kun se ei pala koko ajan vaan ajoittain. On ollut niin hyvä tsäkä, että se on sammunut itsestään ja olen silloin ajanut saman tien näyttämään sitä. Siihen näyttämiseen kun ei tarvitse varata uutta aikaa.

        Valitettavasti mulla ei ole korjauskonstia tuohon, kunhan ihmettelin :)
        Kattelen jos netistä löytyisi jotain.


    • swnainen..

      voisiko mitenkään liityä turvavöiden kiristimiin, tms,

      esim. hieman irrallisiin johtoihin penkin alla tai läheisyydessä.
      älä kuitenkaan paljoa korjaile,
      vaan johtojen katselua, peilin ja lampun avulla.

      VIISAAAMMAT KORJATKAA KIIREESTI jos ole aivan väärässä.

      • aetyhwrtjuw

        Kuulemma tuonkaltainen oire korjaantuu penkin alla olevaa liitintä kiristämällä.
        Varmuuden vuoksi alun -napa irti, puolituntia odottelua. Penkin alusliitin auki, CRC:tä tai vastaavaa liittimeen ja liitin kiinni. Ja akun kenkä kiinni. Hae ensin esiin radion koodit.


      • *kirsikka
        aetyhwrtjuw kirjoitti:

        Kuulemma tuonkaltainen oire korjaantuu penkin alla olevaa liitintä kiristämällä.
        Varmuuden vuoksi alun -napa irti, puolituntia odottelua. Penkin alusliitin auki, CRC:tä tai vastaavaa liittimeen ja liitin kiinni. Ja akun kenkä kiinni. Hae ensin esiin radion koodit.

        Kävinkin eilen vähän kokeilemassa niitä johtoja ja ruiskuttelin CRC:tä. Valo pysyikin aina vähän aikaa pois mutta syttyi sitten uudestaan.

        Eli tuhannet kiitokset tästä tarkemmasta ohjeistuksesta!
        Ainoa mitä en ihan ymmärtänyt on tuo radion koodit, mitä niillä tarkoitit?

        Hyvää kevään jatkoa:=)


      • *kirsikka

        Kiitos neuvostasi, kävin siellä vähän niitä johtoja räpläämässä ja siellä se vika tuntuu olevan. Kunhan nyt vaan saan jonkun miehen niitä tarkemmin katsomaan:=)

        On se vaan aika kummallista kun olen vuosien aikana useammankin korjaamon (ei merkki) kanssa tuosta viasta jutellut niin kaikki ovat vaan sanoneet, etteivät voi tehdä mitään. pitää mennä Fiat-huoltoon. Olishan luullut, että joku olisi edes voinut vihjaista noista johdoista jos eivät itse uskalla niitä mennä räpläämään!

        Hyvää kevättä sinulle:=)


      • sfgjdthked
        *kirsikka kirjoitti:

        Kävinkin eilen vähän kokeilemassa niitä johtoja ja ruiskuttelin CRC:tä. Valo pysyikin aina vähän aikaa pois mutta syttyi sitten uudestaan.

        Eli tuhannet kiitokset tästä tarkemmasta ohjeistuksesta!
        Ainoa mitä en ihan ymmärtänyt on tuo radion koodit, mitä niillä tarkoitit?

        Hyvää kevään jatkoa:=)

        Tätä tarkoitin radion koodeilla: Jos otat akkunavan irti, radion varkaudenesto menee päälle(jos siinä sellainen on). Jotta radion saa taas toimimaan, siihen pitää näppäillä koodi, joka on auton/radion mukana.
        Kaikissa radioissa ei kooditoimintoa ole. Uudemmissa Fiateissani sellainen on.

        Hyvä, että vastauksesta oli apua.


      • käämit
        *kirsikka kirjoitti:

        Kiitos neuvostasi, kävin siellä vähän niitä johtoja räpläämässä ja siellä se vika tuntuu olevan. Kunhan nyt vaan saan jonkun miehen niitä tarkemmin katsomaan:=)

        On se vaan aika kummallista kun olen vuosien aikana useammankin korjaamon (ei merkki) kanssa tuosta viasta jutellut niin kaikki ovat vaan sanoneet, etteivät voi tehdä mitään. pitää mennä Fiat-huoltoon. Olishan luullut, että joku olisi edes voinut vihjaista noista johdoista jos eivät itse uskalla niitä mennä räpläämään!

        Hyvää kevättä sinulle:=)

        ootko huomannut että syttyykö valo rattia käännellessä vai ihan suoraan ajaessa sieltä ratin alta tulee semmoinen kellonjouseksi sanottu vieteri siihen ratin airbagiin joskus ei tee kosketusta rattia käännellessä sille et pysty tekee itse mitään uus semmoinen n.200e työt


      • Tajuton
        sfgjdthked kirjoitti:

        Tätä tarkoitin radion koodeilla: Jos otat akkunavan irti, radion varkaudenesto menee päälle(jos siinä sellainen on). Jotta radion saa taas toimimaan, siihen pitää näppäillä koodi, joka on auton/radion mukana.
        Kaikissa radioissa ei kooditoimintoa ole. Uudemmissa Fiateissani sellainen on.

        Hyvä, että vastauksesta oli apua.

        Ei -96 55s puntossa ole mitään vyönkiristinjohtoja penkin alla ainoastaan penkinlämmittimen johto eikä sitä valoa saa sammumaan muula kuin sulakkeen tai akun kengän irroituksella olen menettänyt toivoni asian suhteen kun siinä ei ole edes OBD pistoketta.


    • yep yep

      katsos onko kuskin tai kartturi puolen penkin alla johdot kiinni...siellä yleensä se vika sattuu olemaan..kokemusta on audista..aina kun penkin satuit nostamaan taikka siirtämään eteen päin niin rupesi valo syttymään ja sitten hokasin itsekin vasta että siellähän ne johdot oli..ja jos se valo vilkkuu tai tekee jtn muuta niin liikkeeseen nollaamaan se..maksaa noin 40€

    • testink

      Mulla syttyy volvo S80,ssä aina välillä moottorin vikavalo ja lukee "päästöt vaatii huoltoa"otan akusta miinuskaapelin irti ja pidän virta-avainta noin minuutin starttiasennossa jonka jälkeen kytken kaapelin takaisin niin vikavalo ei syty pitkään aikaan,arvelen että siinä on Lamda-atuurassa vikaa mutta koska olen selvinnyt näin jo vuoden niin eipäs ole tullu laitettua,auttaisiko sama keino Puntoon.

    • italospesialisti

      Vikavalot kuittaantuu italialaisista autoista tällä ohjeella, akun miinuskenkä irti takaluukku ja vasen takaovi auki noin puoleksi tunniksi akunkenkä paikalleen ja takaluukku kiinni sitten vasentakaovi kolmekertaa kiinni ja auki.

      • eihän se

        Miten se onnistuu kolmiovisessa?


      • Anonyymi

        Oliko hyvä vitsi?


    • Fiat mekaanikko

      Ei ei ja ei. Vanhan mallin korjausohjetta ei saa soveltaa tuoreempaan malliin. Aiheuttaa vaihteistolle niinsanotun DSG-ilmiön: Uusi ohje on: vasenetuoviaukinointunniksidildopaikalleenjatakaluukkuaukisittenvasenetuovi kolmekertaaaukijakiinni.
      Korjaus onnistuu kyllä. Ovathan hämä ohjeet yhtä helpot toteuttaa kuin yllämainitut.

      • Tajuton

        Missähän Punto 55s 1.1 1996 mallissa sijaitsee tämä Crash Censor ja onko siinä oikeaa pitoketta mistä voi kuitata Airbag valon onko tuo ovien ja takaluukun aukominen se ainut mahdollisuus.


      • siru pimu
        Tajuton kirjoitti:

        Missähän Punto 55s 1.1 1996 mallissa sijaitsee tämä Crash Censor ja onko siinä oikeaa pitoketta mistä voi kuitata Airbag valon onko tuo ovien ja takaluukun aukominen se ainut mahdollisuus.

        Ei näillä oo mitään hajua noista laitteista kirjoittavat jotain mitä ovat kuulleet isoilta pojilta näi se vaan on askat.


      • Anonyymi

        Menkäähän jo pellepelottomat ja työntäkää ne dildonne ja anuatappinne perseeseen vuodeksi.. Teidän päässä oleva vika ei kyllä korjaannu silläkään.


    • johan on

      On se vaan kun ollaan kovin viisait eikä tiedetä edes missä sijaitsee Punto 55S 1.1 1996 hatbagin airbag sensor.

    • Anonyymi

      Miten saan airbagin valon sammumaan? Aku kenkä irti puoleksi tunniksi auttaako?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4683
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4542
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      615
      4141
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3097
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2661
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      213
      2130
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1755
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1492
    Aihe