Pituus ja lyhyys

Dhuudhaadhii

Meillä oli terveystarkastus ja terkkari kertoi kaikille, että kuukautisten jälkeen pituuskasvu hidastuu paljon, eikä kasva enää kuin muutaman sentin.

Nyt olen 13 ja kuukautiset on ollut melkein vuoden ja olen kasvanut 8 cm. Olen nyt 170 cm. Että osalla se todella vielä jatkuu.

Luokkalaisella tytöllä on ollut kuukautiset 1½ vuotta ja hän on 157 cm, eikä ole kasvanut ollenkaan kuukautisten alkamisen jälkeen. Terkkari sanoi hänelle, että hän ei tuskin enää paljoa kasva. Minulle hän sanoi, että minusta tulee ehkä 165 cm pitkä, mutta ei tietenkään haittaa, jos kasvaa pituutta, koska nykyään pituutta pidetään arvossa.

Se on kuitenkin melko tökeröä osalle. Jos jotkut haluavat malleiksi, täytyy olla yli 170 cm useimmiten ja jos aikoo olla kaunis, pitää olla pitkä. Lyhyet jäävät jalkoihin.

Kun kuulin, etten enää kasva paljoa, tulin melko surulliseksi, mutta kun tein pikku taustatutkimuksia, huomasin, että melko harva on yli 170 cm. Kaikki johtuu vain mediasta. Siellä moni nainen on yli 170 cm ja niin sen sitten luulee olevan myös normaalissa elämässä.

Lyhyitä tähtiä ovat mm.:

-Kylie Minogue (n. 153 cm)
- Jennifer Love Hewitt (n. 157 cm)
- Madonna (ei kovin lyhyt, mutta n. 162 cm)
- Shakira (n. 155 cm)
- Britney Spears (n. 162 cm)
- Christina Aguilera (n. 160 cm)

En tiedä, kuinka paikkaansa nuo pitävät, mutta siinä voi nähdä, että monet ovat lyhyitä ja silti kauniita ja kuuluisia. Noita voi laittaa lisää.

Luin myös, että lyhin Huippumalli haussa - kilpailuun osallistunut on Eva Pigford 3. tuotantokaudelta. Hän myös voitti kisan kyseisenä tuotantokautena. Hän on n. 169 cm pitkä, eli hän ei ole kuitenkaan aivan lyhyt, vaikka onkin lyhin kisassa mukana ollut. Ja pisimmät kilapilijat ovat olleet noin 185 cm pitkiä ja pisimmät voittajat ovat olleet n. 180 cm pitkiä. Aikamoisia pilvenpiirtäjiä.

Mutta kannattaa muistaa, että suomalaisten naisten keskipituus on noin 163-164 cm. Pohjois-Koreassa naisten keskipituus on noin 154 cm, eli siellähän melkein kuka tahansa on pitkä heihin verrattuna.

Ja älkää masentuko ja menkö surullisiksi, vaikka kuukautiset alkaisivat, kun olette 150 cm pitkiä, kasvaa voi vielä vaikka 10 cm.

Ja älkää vain lähtekö laihduttamaan, se voi pysäyttää pituuskasvun. Itsellänikin on vähän ylimääräistä ja se saa ihmisen kasvamaan terveesti.

36

4988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NimimerkkiNimimerkkiNimimer...

      Anna Abreu Idolsista on kai vain 155 cm tai jotain sinne päin. Että harva ihminen on yli 170 cm. :)

      • Nightpower girl

        Älkää ruvetko kukaan inisemään että lyhyys on rumaa ja epäylvästä. Älkääkä myöskään sanoko ettei pituus ole naisellista ja pitkät naiset on rumia. Sillä näin ei tasan ole! Ite oon joutunu kans kuulemaan terkkareilta ihan puuta heinää. Mun ala-asteen terkkari ennusti et musta tulee 160-165cm. Juuh, olen 177cm pitkä ja 15v. Että ei pituusennusteet aina ole oikeassa.


    • mannmonn

      "Nykyisin suomalaisen miehen keskipituus on 180 cm ja naisen 166 cm" olen siis alle keskipituuden, olen 178cm. epämukavaa.

      • mayura

        Mä oon 13 (pian 14), ja oon 176cm ^^


      • fsdfsdfsd
        mayura kirjoitti:

        Mä oon 13 (pian 14), ja oon 176cm ^^

        hyh hyh ,ei naisellinen ollenkaa


      • Cassandraa
        fsdfsdfsd kirjoitti:

        hyh hyh ,ei naisellinen ollenkaa

        Miten niin pitkät naiset eivät ole naisellisia?? Itse haluaisin olla pidempi. oon 161 ja 16v.. Ei mielestäni riittävästi. Nuo ensimmäisessä viestissä olleet julkkisten pituudet ovat kyllä päin persettä..

        Jennifer Lopez (165 cm)
        Kylie Minogue (152 cm)
        Fergie (159 cm)
        Ashanti (160 cm)
        Britney Spears (163 cm)
        Beyonce Knowles (168 cm)
        Christina Aguilera (156 cm)
        Pink (160 cm)
        Avril Lavigne (156 cm)
        Jessica Simpson (159 cm)
        Shakira (156 cm) tämä on varma tieto ei siis ole se 153
        Kelly Clarkson (161 cm)


    • .......

      siis kuka vittu on väittäny et lyhyet naiset on rumia tyhmiä kääpiöitä?

    • 153cm

      Tartun ensin tuohon keskipituuteen. Meilläkin on koulussa tää oma pieni kaveriporukka, johon kuuluu 6hlö. on toi jännä juttu toi keskipituus, kun meilläkin on vissiin vaan yksi kavereista menny sen yli, muut ei. Että mietin että miten toi voi olla keskipituus. Ollaan kumminkin kaikki lukiossa jo.:)
      Toi Pohjois-Korea vaikutti mukavalta, olisi kiva olla siellä muitten saman pituisten joukossa, muuta en nyt kumminkaan taida muuttaa sinne...:)
      Pituus on myös siitä syystä kumma käsite, että (ainakin meillä) sen avulla verrataan ihmisiä paljon. Esimerkiksi meidän mummolassa viime kesänä kuultua: "Ohhoh, jokos se Ellu (12v.) on kasvanut Jennan ohi?" Hittoako vertaatte, tietää kaikki sanomattakin että se on kasvanut mun yli jo reilusti. Ja noitakin kommentteja (ainakin minun kohdalla) tulee tosi paljon, tuntuu että saa hirveät paineet siitä, että pitäisi kasvaa mallin mittoihin, vaikka eihän sitä pysty omaa pituuttansa säätelemään.
      Meidän koulun terkkari oli kova saamaan kaikille jollain tavalla huonon olon, ja kuinka ollakkaan myös minulle. Kun kävin siellä, niin muistan terkkarin vastanneen kysymykseen, että kyllä se ihmeen vaatis jos minä kasvasin vielä lisää. Äläpäs ikäneito ennustele, kyllä on sentti tullut lisää senkin kerran jälkeen. :)
      Se on totta että media pitää nykyään julkisuudessa vain sellaisia, miten sen nyt sanoisi, miltei anorektikoita.... Minunkin yksi tuttu sanoi kerran minulle tähän pituusongelmaan liittyen että, "mehän kaikki nyt omalla tavallamme ostamme tään kauneusihanteen". Eihän tätä ole mikään pakko "ostaa"?
      Ja vielä loppuun kysymys: Miksi kaikkien mallien täytyy olla pitkiä ja laihoja? Jos olisi erillaisuutta, tulisi lisää väriä mukaan. Vaatteita esitellään vain yli 170cm pituisille ihmisille. Tulee tässä itselle unohdettu olo, kun ei minun mittainen esittele. Enhän minäkään osta housuja, joihin olen sekä liian lihava, että liian lyhyt. Mieluummin teen sitten itse omat vaattet kuin kasvan ja laihdun huippumuodin mukaiseksi.

    • keskipituus kasvanut

      "Mutta kannattaa muistaa, että suomalaisten naisten keskipituus on noin 163-164 cm."

      30 vuotta sitten se oli tuon verran. Nykyään suomalaisten naisten keskipituus on 167,5 cm.

      http://www.ts.fi/online/kotimaa/135100.html

      "Suomalaismiesten keskipituus on jo noin 181 senttimetriä ja naisten 167,5 senttiä. Noin 30 vuotta sitten miesten keskipituus oli 176 ja naisten 163 senttiä."

      Ja jos tuo 167,5 cm on kaikkien naisten keskipituus niin nuorten naisten keskipituus lienee jo lähempänä 170 cm.

    • Tyytyväinen näin

      Joo terkkarit onnistuu päästelemään sammakoita suustaan vähän turhankin usein. Esim. itse kun olin yläasteella terveystarkastuksessa, ja terkkari totes mun olevan melko lyhyt (about 155cm siihen aikaan), niin totes vaan siinä samalla et "no sunhan ois ihan hyvä alkaa käyttämään korkokenkiä). Ei ollut mikään huippufiilis tän kommentin jälkeen!

      Onhan se melko henkilökohtaista, että paljonko kasvaa kuukautisten alkamisen jälkeen. Muistan hyvin, kuinkä äiti oli pelotellut jo ennen kun menkkani alkoivat, että sitten kasvaa enää maksimissan pari senttiä. Kun mennkani sitten alkoivat, olin 12v 152 cm ja itkin koko päivän paniikissa, kuinka jään "pätkäksi". Samassa tilanteessa nyt olevat: älkää lannistuko! Kasvoin itse viel 10 cm menkkojen alkamisen jälkeen ja olen todella tyytyväinen 162 senttisenä. Mielestäni 180 pitkät mallit ei edes ole mitenkään hyvännäköisiä. Saman huomaa myös missikisoista, johon se pituusraja on. Kun ne 10 finalistia valitaan, on joukossa aina myös ihan hirveän näköisiä ehdokkaita, koska hyvännäköisiä yli 175-senttisiä ei ilmeisesti ole kuin pari per vuosi, tai eivät muuten vaan jostain syystä hakeudu missikisoihin. Mielestäni myöskään laihuus ja pituus eivät liity toisiinsa, kyllä pitkätkin voi olla tosi rotevia. Olisi kyllä piristävää nähdä jotain lyhyempiäkin malleja esittelemässä vaatteita.

    • Gagaslittlemonster<3

      Haluaisin olla lyhyt! Se on paljon seksikkäämpää ja lyhyet ovat mielestäni nätimpiä! Idolini (Gaga) on myös lyhyt (155cm)!

      • Lololololololololol

        Kannattaa jättää toi kalsium,luut haurastuu ja saat osteoporoosin....-.-


    • heyheyyy

      Mä oon 160½cm pitkä :D Tai no.. Pätkä.. Kaikki kaverit on 170cm, niin on kiva kattoo niitä ruohonjuuritasolta ::DD:D

    • pätkä----

      mua pelottaa että jään lyhyeksi, menkat alko 1 ja puol vuotta sitte, oon lyhyt, 152cm onko vielä mahiksii kasvaa ??!!???? :((

    • JOKUPOIKA:CC

      SHAKIRA ON N. 150 CM PITKÄ!!!

    • plää..

      Natalie Horler 175 cm ja risat

    • jokupieni

      Itse olen vain 150cm ja ylpeä tyttönen olen! Mieluummin lyhyt kuin pitkä : )

    • bjsjjdj

      pitkät tytöt on.rumii

    • kyllästyny.

      joomitäheleä! voi pitkät tytöt olla kauniitaki! tuntuupa oudolta että pitkät tytöt haluaa olla lyhyitä ja lyhyet pitempii, eikö voi riittää et olet vaa semmonen mikä susta on tullu? kaikki on erilaisii ja sen pitäs riittää. liian pieni ei saa olla muttei mikään liian pitkäkään.. samalla lailla pitkät tytöt voi olla kauniita ko lyhyet rumia. ite oon 172cm ja ylpee siitä et löytyy säärtä mitä näyttää. katseita kerää paljon ja kauniiksi kehuttu, repikää siitä. lyhyet tytöt voi samallalailla mennä mallihommiin ko pitkätki! yritäkää nyt hei vähän löysätä..............................

    • Maizku

      Oon 13-vuotias ja vain 145 cm pitkä!!! Että olisisn huipputyytyväinen jos oisin ees 150 cm pitkä NYT! Sillä kaikista on hauskaa et ne joutuu kattoo mua alaspäin....

      Pituusennusteeni on 155 cm. ja äitini on vain 150 cm... Kiva -.-

      • Maizku

        Mutta haluaisin veilä lisätä, että en haluaisi vältäämättä kasvaa edes 160 senttiseksi, haluisin vaa olla jo nyt niin pitkä ku tuun olemaan :)


    • dfgdfhdfh

      Tv'ssä, mediassa ym näette paljon pidemmäksi muokattuja naisia.
      Yhdysvallat:
      Miehet: 175-179cm (nuorista aikuisiin)
      Naiset: 158-164cm (nuorista aikuisiin)

      Ajattelin siis laittaa tuon yhdysvaltojen keskipituuden, koska sieltä näkee paljon näitä malli juttuja jne...

      ''Alle 150-senttimetristen ja yli 176-senttimetristen naisten osuus koko väestöstä on samaa tasoa kummassakin.''
      Eli voidaan sanoa, että vasta noin 150cm nainen on lyhyt ja yli 175cm nainen on pitkä ja kaikki siltä väliltä ovat ns 'normaalipituisia'.

      ''lyhyet'':
      Mary Kate Olsen (152 cm)
      Hayden Panettiere (155 cm)
      America Ferrera (152 cm)
      Kylie Minogue (152 cm)
      Emma Roberts (156cm)
      Ashley Olsen (155cm)
      Lady Gaga (155cm) > Lady Gaga on myöntänyt käyttävän videoissaan 'pidentävää efektiä', koska on kyllästynyt olemaan 155senttinen.
      Dannii Minogue (157cm)
      Lily Allen (157cm)
      Hayley Williams (157cm)
      Shakira (150cm)
      Madonna (161,5cm)
      Eva Longoria (153cm)
      Natalie Imbruglia (160cm)
      Mila Kunis (160cm)
      Sarah Jessica Parker (155cm)
      Christina Aguilera (157cm)

      ''pitkät'':
      Brooke Shields (182cm)
      Nicole Kidman (179cm)
      Liv Tyler (178cm)
      Uma Thurman (182cm)
      Taylor Swift (178cm)
      Minnie Driver (178cm)
      Gabrielle Reece (190cm)
      Joss Stone (178cm)
      Tyra Banks (178cm)
      Elizabeth Berkeley (178cm)
      Naomi Campbell (177cm)

      Helpommin löysin 160senttisistä alle, kuin 175cm yli olevia naisia.

      • DSGGS

        Itse olen 160cm ja 16vuotias, ja kerronpas että terkkarit ja sen käyrät menee miten ikinä tykkää. Hah, olin 7luokalla 151cm, olin siis silloin 14v. Menkat alkoi 12v. Olin sillon ehkä 148cm? Ja 8lk olin 154,5cm. Ja olen siis 4vuoden ajan kasvanut alkamisen jälkeen. Ja nyt olen siis n.160cm.


      • OONHAN MÄKI AIKA PITKÄ!

        Olipas ihana lukea, että nuo "kuuluisuudetkin" on pitkiä. Itse olen aina ajatellut että ne on kaikki max. 170cm. Ja älkää valittako että ootte pitkiä! Oon aina ite ollu pitkä. Kerron vaikka nyt tälläsen että olin viidennellä luokalla 170 cm ja risat! Aina oon joutunu kattoon muita korkeelta. Oon aina halunnu olla pieni c: sellanen kiva jotain 160cm. Vielä sitäkin ajatellen että olen jo nyt n. 183cm ja olen ratsastaja. Välillä kyllä tuntui että hevoset loppuu kesken. Onhan mun jalat aika pitkät... Tietysti kannan itseäni ylpeänä enkä kulje kyyryssä. Onhan se pituus nyt ihan oma asia eikä kukaan voi päättää paljonko vielä kasvaa! Olkaapa ylpeitä itsestänne vaikka olisitte 130cm!


    • tess.

      olin ite kuudennella luokalla noin 139cm, ja sillon mulla alko menkat (olin 13v) ja terkkari sano että mä taidan jäädä tosi lyhyeks, mut kappas vaaan oon nyt 14 ja menossa kasiluokalle ja oon 152,4cm ;)

    • PitkäAnna

      Siis mitä vitun väliä on onko pitkä vaiko lyhyt? Jokut pitkät naiset ovat todella kauniita ja seksikkäitä, jotkut taas eivät. Sama pätee lyhyisiin. Itse olen 17v 172cm Joskus käytän noin 8cm pitkiä korkoja (:

    • tyttönennn

      Voisko joku listata keskipitusia naisia:) et niinku yli 160-175cm olis kiva nähä jotai julkkiksii sen pitusia:)

      • 198cm!?

        No pisin nainen joka on kuuluisa ja tiedän on voimistelija Silja Ahonen, suomalainen ja 198cm pitkä! Siinä on jo pituutta c:


    • siinätotuus

      lady gaga 159 cm
      jennifer lopez 166 cm
      anna abreu 157
      anna puu 160
      rihanna 176...

    • seireeni-täti >:)

      Täytyy kyllä kysyä, että mistä nämä "totuutenne" revitte :D Kaikilla eri mitat :) Ei sillä, että tarvitsisi tarkkoja mittoja eiköhän näistäkin saa keskimäärin jtn suuntaa antavaa. Ainii, hei minit :)) Olen 19 vuotta ja 153-155cm pitkä :D Ei ongelmaa, kiva olla lyhyt ja niinkuin juuri esimerkiksi miehet elämässäni yli suurin osa heistä ollut väh. 185cm pitkiä, monet pitempiäkin :> Mut tytöt, kauneuden lähtökohta on itsevarmuus ja tyytyväisyys omaan itseensä ja, että käsittää asian ettei tässä kukaan muu olla, et miten saan omat parhaat puoleni esiin, ois paremminkin juttu mitä kannattais miettiä, koska sitä saa muokattua, Ei luustoa, Ei pituutta, Ei kasvonpiirteitä! Mut muokattua saa esim hiukset ja niiden pituus, pukeutuminen, kroppa = eli se paino indeksi mahd normin keskelle(jos puhutaan keskimääräisestä kauneus ihanteesta) ja kasvojen hoito Nr. 1 ! Ja hei kaikille on hyvät kasvojenhoito tuotteet, pitää etsiä vaan ylikovaa ym, valitettavasti tyypit käyttää väärille ihoty
      ypeille tarkotettuja judduja ja esim suomesta ei saa niitä "sekotuksia".. MUTTA : korostakaa parhaita
      puolianne, ainii ja vaatteilla saa myös huijjattua, senttejä alas- ja ylöspäin ;)

    • vedänkö pohjat?

      19v,172cm mutta poika!

    • Debborahh

      Mulle kaikki terkat ovat kivenkovaa väittäneet, että kasvan vielä, mutta en nyt tiedä.. Vajaa kolme vuotta olen menkoista kärsinyt, ja pituutta tullut noin. 6cm, eikä vielä ole edes loppunut.

      Olen aina halunnut olla pitkä, ja pituutta tulee minulla olemaan n. 165cm, ja ihan tiedoksi - suomalaisten naisten keskipituus ei todellakaan ole lähelläkään 170cm - tunnen kyllä muutaman yli 170-senttisen, mutta en silti tunne itseäni lyhyeksi väkijoukossa - olen reilu 161cm. :D

    • pisin?

      oon 14wee tyttö, menkat ei oo vielä alkanu. Oon 175cm pitkä ja tosi hoikka, joten kivat mulle(: toivottavasti en kasvais enää paljoo...

    • H..

      No...huomaan että viimeisin viesti on 2012 mut puol vuotta sinne tänne (: Ite oon 13v ja 172.6cm (: Kuukautiset mulla alko joskus yli vuos sitte, sen jälkeen pituutta tullu melkein sentti (9milliä) :D Mut jokaisella on oma pituus. Olit sitten pitkä tai lyhyt, niin anyway olet varmasti kaunis!

    • Hukkapala

      Ei se koko, vaan tekniikka eli miten sitä käyttää ;) T: 32v 148cm ei mihinkään pituuskäyrään osuva nainen

    • Siouxiemiuxie

      No itte oon 13v tyttö ja alko menkat 10veenä. Nyt olen 169cm, ja tuolloinnolin 154cm, et oon kasvanu joku noin about 5-10cm, et ei näytä loppuvan. Mun isä on aika pitkä, ja oon jo menny mmutsin ohi. Oon kattonu et mun pituus pitäis suurinpiirtein kuulema olla aikuisena eli 18veenä lopullisesti silloin 173-176 väliltä. Mutsi joku vajaa 164cm, isä taas vajaat 2, 5.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe