Singer ja alalanka!

Rähmäkäpälä

Minulla on siskon singeri lainassa ja olen nyt viimeiset pari päivää koneen kanssa taistellut.Kone on Singer 328k vm-62..eli malli on sellainen missä puolakotelo ei ole irrallinen ja se on makaavassa asennossa..Itse ongelma on se että heti kun alkaa ompelemaan nii alalanka jumittuu ja sen seurauksena neula jumittuu ja parisen neulaa jo katkonutkin.Olen yrittänyt vaikka mitä...vaihtanut lankaa,putsannut ja öljynyt koneen,kiristänyt,löystänyt yms..mutta mikään ei auta..siskokin sano että hänellä ollut aivan sama ongelma eikä ole millään saanut toimimaan..eli jos joku osais neuvoa mitä tehdä olisin erittäin kiitollinen!!

5

8589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm.

      Minulla on myös joku 60-luvun Singer, ja siinä ainakin tuo alalangan laitto on aika simppeli juttu. Tärkeää on, että lanka tulee niin, että puola pyörii vastakkaiseen suuntaan kuin miten langan ohjausura on (minä en oikeasti tiedä, miksi sitä kolosta kutsutaan, mutta joka tapauksessa se systeemi, mihin lanka menee ennen kuin se nousee ylös ylälangan kaveriksi). Siis lanka ei saa pyörähtää siihen uraan suoraan, vaan mutkan kautta.

      Nuo vanhat ompelukoneet ovat kyllä mielestäni sen arvoisia, että kannattaa käydä näyttämässä ompelukonekorjaajalle, jos näyttää, ettei vika omin konstein korjaannu.

    • omppu

      mun siskoni osti opiskeluaikanaan mielestään hienon uuden singerin. koskaan, alussakaan se ei kuitenkaan toiminut kuin satunnaisesti. minä kyllästyin siihen heti ja niin kävi siskollenikin. vasta vuosien jälkeen kun minä menin käsityökouluun sain ohjeen singerin langanpujotukseen. kun ylälanka laitetaan langankiristäjän läpi se täytyy painaa tiukasti "pohjaan" niin että jousi napsahtaa. muuten kone turii. ei auta mitään vaikka alalanka olisi oikein pujotettu jos ylälanka on väärin. kokeilepa. vai joko tiesit tämän?

      • isoäidin kone

        Vastaus saattaa tulla ketjun aloittajan kannalta myöhään, mutta netistä löytyy alkuperäinen englanninkielinen ohjekirja. Sen saa esille, kun panee seuraavan sivun hakukenttään mallinumeron 328:

        http://www.singerco.com/accessories/manuals.html

        Ohjeen sivulla 11 on kuvat alalangan pujottamisesta. Siis alalankarullan aukeamissuunta vastapäivään, otetaan lanka ulos noin kello kuuden kohdalla olevasta ohjausurasta. Tästä lanka vedetään alarullakotelon ulkosivua pitkin kello kahdeksan kohdalle olevaan uraan ja edelleen hieman neulan yli koneen päällä. Suljetaan alalankakotelon kansi ja ja pyöritetään konetta käsin niin, että ylälanka nostaa alalangan ylös neulan alla olevasta reiästä.


    • Liian korkea puola

      Minulla myös vanha Singer kiinteällä puolakotelolla. Minulta hajosi alkuperäinen puola ja alalankaongelmat alkoivat uuden puolan myötä. Tarkemman syynin jälkeen huomasin, että uusi puola oli vajaan millin alkuperäistä korkeampi, jolloin ommeltaessa alalanka kiertyi puolakotelossa puolan sisään eikä liukunut puolan päältä. Tämä johtaa alalangan jumittumiseen. Nyt metsästämään matalampaa puolaa.

      • ........

        Eikö kaikkien koneiden mukana tule puolia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe