Oravan jännä käytös

Osaisiko joku auttaa

Minä olen saanut "ystäväkseni" oravan, jonka tapaan joka aamu pihapuissa, kun istun kuistilla aamusauhuilla. Sattui jännä juttu tässä yhtenä aamuna, kun taas kohtasimme.

Nimittäin tämä kurre katsoi suoraan minuun ja minä katselin sitä, ja se alkoi heiluttaa vimmatusti häntäänsä, ihan kuin koira. Osaako kukaan kertoa, mitä se tarkoittaa, kun "oravien kieltä" en osaa, koirien ja hevosten kieltä ymmärrän paremmin, mutta tämä kurren hännänheilutus on täysi arvoitus.

Yleensä aina juttelenkin sille, ja se on sen näköinen kuin kuuntelisi. Se on kiva kaveri, mutta tuo hännän heilutus on täysi arvoitus, ja se heilutti sitä häntäänsä tosi kiivaasti. Olisiko pelkoa, vaikka en yrittänytkään sitä lähestyä, vai voisiko olla ystävyyttä?

13

6301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania

      Jostain se hermostui/pelästyi.. Usein tuohon heiluttamiseen liittyy myös tsäksätys joka varoittaa lajitovereita lähestyvästä vaarasta

      • kyselyä

        Kiitos vastauksestasi! Voiko olla mahdollista, että se pelästyi minua, vai jotain muuta, mitä ympäristössä mahdollisesti oli? Tämä oli nimittäin ensimmäinen ja ainut kerta, kun olen nähnyt sen heiluttavan häntäänsä.

        Sen jälkeen se ei ole heiluttanut häntäänsä, vaan ollut ihan "normaalisti", hypellyt puissa ja välillä katsonut, kun istun kuistilla. Tai siis minä oletan, että se on katsellut minua. Sehän on vain ihmisen antama tulkinta, ja voin olla täysin väärässä.

        Luuletko, että voisin/uskaltaisin tarjota sille pähkinöitä, vai onko parempi antaa sen elää omaa oravanelämäänsä ja seurata sivusta sen touhuja? Minä olen sellainen eläintenystävä ja tykkään seurata niiden touhuja, mutta kuinka "syvä" ystävyys olisi järkevää esim. oravan kanssa?


      • x y z
        kyselyä kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Voiko olla mahdollista, että se pelästyi minua, vai jotain muuta, mitä ympäristössä mahdollisesti oli? Tämä oli nimittäin ensimmäinen ja ainut kerta, kun olen nähnyt sen heiluttavan häntäänsä.

        Sen jälkeen se ei ole heiluttanut häntäänsä, vaan ollut ihan "normaalisti", hypellyt puissa ja välillä katsonut, kun istun kuistilla. Tai siis minä oletan, että se on katsellut minua. Sehän on vain ihmisen antama tulkinta, ja voin olla täysin väärässä.

        Luuletko, että voisin/uskaltaisin tarjota sille pähkinöitä, vai onko parempi antaa sen elää omaa oravanelämäänsä ja seurata sivusta sen touhuja? Minä olen sellainen eläintenystävä ja tykkään seurata niiden touhuja, mutta kuinka "syvä" ystävyys olisi järkevää esim. oravan kanssa?

        Varmaan vierasti sinua ja sittemmin havaitsi vaarattomaksi.
        Itse en ehkä yrittäisi syöttää pähkinöitä kädestä tai muuten yrittäisi oravaa kesyttää, oravasta voi nimittäin tulla suuri riesakin kesyyntyessään; se voi alkaa tunkemaan sisätiloihin, hajottamaan paikkoja, terrorisoimaan muita eläimiä tms...


      • Komppaan tätä

        Todennäköisesti orava koki sinut petoeläimeksi kun tuijotit sitä.
        Monille eläimille suora katse on uhkaus tai merkki siitä, että peto on ottanut sen kohteekseen.

        Jos haluat seurailla oravaa sitä stressaamatta, niin katsele peitetysti tai vilkuile välillä muualle.


    • 1ritva

      ONNISTUU ihan varmasti. Meidän pihalla on neljä veijaria ja kun saavumme pihalle, ne tulevat juoksujalkaa vastaan.

      Talonväki antaa pähkinöitä joko maasta tai kädestä.
      Jos tuolilla on tilaa niin se kiipeää viereen istumaan ja sille on kiva jutella.

      Autolla ja pyörällä pihaan tulijat saavat ajaa tosi varovasti, koska kaverit odottavat heti kun liikettä syntyy.

      Ja tuntevat äänen, olen joskus vastannut matkimalla heidän kieltä ja siitäkös ne innostuvat.

      Oikeastaan sanoisin, että jos et halua niitä sisälle anna ruoka ulkona ei ikkunasta.
      Ja pidän kyllä ikkunat kiinni, kun poistun, sillä ovat ihan luonnostaan uteliaitakin.

      Nauti kesästä ja tutustu ihmeessä heidän maailmaansa vaikka hieman kauempaa.

    • mitä sille syötetään

      ai mitä sille ruokitaan kun haluaisin kesyttäää niin olisi tosi kiva kun joku kertois sen mitä sille ruokitaan annetaanko muuta kuin maapähkinöitä ja maapähkinävoita kun pihalla semmonen orava on niin miten ?

    • orava12

      Tykkäävätkö oravat porkkanasta

    • hyh hyh sinua

      "aamusauhuilla" ilmeisesti poltat tupakkia ? Kannattaisi kyllä lopettaa moinen alaluokkainen tapa, se vie terveyden ja tappaa.

      • Hoidaomatasiasi

        No miten ne aamusauhut millään tavalla kuuluu sinulle??


    • orava12

      Olen lukenut että ne voivat
      syödä porkkanaa ja että
      se ei tapa niin oo sää
      vaa hiljaa

    • ruokkija

      Pähkinöitä, auringonkukan siemeniä ym. kuivaa linnunruokaa. Nehän ovat enimmäkseen siemensyöjiä. Ei suolaista tai makeaa, joskus voit antaa vaikka keksin. Ovat kivoja vilistäjiä, mutta sisälle päästessään voivat tehdä aika sotkua. Meillä orava-emo toi poikaset syömään lintulaudalle, olivat tosi söpöjä.

    • 1.Liisi

      Kun orava vimmatusti viskoo häntäänsä eri suuntiin , se on ylen hermostunut.
      Katseli, että mikä savuava äijänturjake tänne kuistille on tullut?

    • Oravat ovat ihmisistä parhaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe