Maitotuotteet syynä finneihin?

puihfö

Onko kellään kokemusta maitotuotteiden vaikutuksesta ihon kuntoon? Mulla on aina murrosiästä asti ollut finnejä enemmän ja vähemmän ja ikääkin on jo about 30v. Jostain olen kuullut että maitotuotteiden pois jättäminen voisi auttaa ja meinasin kokeilla. Muutama päivä vasta "kuuria" takana ja vaikeuttaa kyllä elämään aika paljon, kun olen tottunut käyttämään maitoa, jogurttia, rahkaa ja levitteitä päivittäin. Maitotuotteet olisi hyvä proteiinin lähde koska käyn salilla, mutta yritän korvata ne ainakin "kuurin" ajan soijaproteiinilla.

Toinen asia mistä on ollut enemmänkin juttua on sokerin käytön vähentäminen. Olen aina syönyt makeisia melkoisesti, mutta yritän korvata ne nyt esim. viinirypäleillä ym. hedelmillä. Mahd. paljon tummaa ja kokojyväviljaa vetelen ja liikunkin kohtuu paljon, joten saas nähä tuleeko mitään muutosta vai kärsitäänkö tästä hamaan loppuun asti...

12

3580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile...

      Kokeile syödä tomaatteja, porkkanoita ja tummanvihreitä kasveja enemmän. Niissä on beeta-karoteenia joka on kemiallista sukua sille paljon puhutulle isotretinoinille

      Mulla on nyt 2 viikkoa tätä takana ja ainuttakaan ihonalaista pattia ei ole tullut :)

      Itse syön 2 tuoretta porkkanaa, 2 tuoretta tomaattia ja about 1/4 kurkkua illan aikana

      • Kirjoitin edellisen viestin

        Niin siis käytän maito tuotteita päivittäin. Aamulla muroja ja maitoa, kouluruuan kanssa maitoa, ja joskus tulee syötyä jäätelöäkin.

        Itse olin (ja olen toki edelleen) armoton suomalainen lihan syöjä, mutta löysin sattumalta jostain antioksidantti hippi hörhö sivuilta tuon vinkin ja hyvin on toiminut.
        Tosiaan siis syön ihan niinkuin ennen mutta iltaisin tulee syötyä noita pupunruokia


      • ole kuin 5 annosta

        2 tomaattia, 2 porkkanaa ja puolikas kurkku ei nyt ole erityisen suuri määrä kasviksia päivässä - enkä usko että sillä voi olla suurta merkitystä aknen hoidossa. Tuossahan tulee täyteen vasta se suomalaisten ravintosuositusten mukainen minimi: 5 annosta kasviksia päivässä. Jos oikeasti kaipaa jotain merkittävää antioksidanttilisää, niin vähintäänkin tuplaisin annoksen, ellen jopa triplaisi.

        Maitotuotteista taas sen verran: niiden aknea aiheuttava tekijä on hormonit. Maitotuotteissahan on hormoneja, jotka on peräisin imettäviltä lehmiltä. Hormonit on siis ihan luonnollisesti erittyneet maitoon, ja me siis juomme noita hormoneja maitotuotteissa päivittäin (ne ketkä maitotuotteita käyttävät). Imettävän lehmän elimistössä on runsaasti keltarauhashormonia, joka on tuttu myös naisen sukupuolihormoneista. Liiallinen keltarauhashormonin saanti todistetusti voi aiheuttaa aknea, sen takia jotkut ehkäisypillerit (minipillerit) lisäävät finnejä, koska niissä on keltarauhashormonia.

        Periaatteessa siis maitotuotteet VOI pahentaa aknea, mutta luulisin että maitotuotteita pitäisi tällöin nauttia todella paljon, jotta sitä hormonia voisi maidon mukana tulla niin paljon että sillä olisi merkitystä.


        Sokeri. Sokerin ja hiilihydraattien syöminen nostaa verensokeria. Verensokeria tasatakseen elimistö erittää insuliinihormonia. Se on elimistössä oleva proteiini, joka vaikuttaa hormonin tavoin. Insuliini puolestaan kiihdyttää testosteronin tuotantoa. Ja testosteroni puolestaan voi lisätä tai pahentaa aknea tai jopa aiheuttaa sen. Näin siis sokeri vaikuttaa akneen. Pelkkä sokerin välttäminen ei riitä, koska kaikki nopeat hiilihydraatit nostavat nopeasti verensokeria, jolloin sitä insuliiniakin erittyy paljon. Kannattaa siis kokeilla jättää syömättä kaikki valkoiset jauhot, sokerit, makeat herkut, valkoinen pasta ja riisi, limut, makeutetut mehut, jne.


    • tuota

      mulla todettiin laktoosi-intoleranssi kun olin ekaluokalla, joten jätin maitotuotteet pois...pienenä mulle ei annettu koskaan sokerisia ruokia (mehuja, makeisia tms...) nyt olen 21-vuotias, en edeelleenkään käytä maitotuotteita, enkä tykkää makeisista(johtuu varmaan siitä kun en ole niitä syönyt koskaan oikein) ja mulla on finnejä naamassa ihan tarpeeksi...en tiiä mistä johtuu:(
      voi tietenkin johtua niistä mut ei mun kohdallani.
      ainoa hyvä puoli on kun en makeista tykkää enkä ole pahemmin syönyt niin hampaat on sentään pysynyt hyvässä kunnossa, ei koskaan yhtäkään reikää:)

      • maitotuotteet pahenna

        Kai te ihmiset tajuatte että akne on aina yksilöllistä? Että vaikka itsellä olisi finnejä vaikka ei syökään sokeria tai juo maitoa, niin ne voi ihan oikeasti pahentaa jonkun toisen aknepotilaan tilaa?

        Kun aina kun joku kirjottaa tänne, että voiko akne tulla vaikka maidosta, niin jonkun pitää vastata että en ole koskaan maitoa juonut mutta silti on finnejä. Eihän se tarkoita että jonkun muun ihmisen akne ei voisi maidosta johtua. Aknen syntyyn on kuitenkin paljon eri tekijöitä, jotka vaihtelee ihmiseltä toiselle.

        Kyllä maito voi aknea pahentaa joissain tapauksissa. Samoin sokeri voi pahentaa aknea joissain tapauksissa. Kannattaa kokeilla jättää pois tuollaisia ruoka-aineita, joita epäilee aknea pahentaviksi. Sittenhän sen näkee.


      • se joka kertoi kasviksista
        maitotuotteet pahenna kirjoitti:

        Kai te ihmiset tajuatte että akne on aina yksilöllistä? Että vaikka itsellä olisi finnejä vaikka ei syökään sokeria tai juo maitoa, niin ne voi ihan oikeasti pahentaa jonkun toisen aknepotilaan tilaa?

        Kun aina kun joku kirjottaa tänne, että voiko akne tulla vaikka maidosta, niin jonkun pitää vastata että en ole koskaan maitoa juonut mutta silti on finnejä. Eihän se tarkoita että jonkun muun ihmisen akne ei voisi maidosta johtua. Aknen syntyyn on kuitenkin paljon eri tekijöitä, jotka vaihtelee ihmiseltä toiselle.

        Kyllä maito voi aknea pahentaa joissain tapauksissa. Samoin sokeri voi pahentaa aknea joissain tapauksissa. Kannattaa kokeilla jättää pois tuollaisia ruoka-aineita, joita epäilee aknea pahentaviksi. Sittenhän sen näkee.

        Niin siis syön nuo mainitsemani kasvikset NORMAALIN LISÄKSI... Koulussa syön salaattia, kotona ruuan kanssa syön salaattia jne


    • roan aloittanut

      itse noudatin vhh-ruokavaliota (ei sokeria, hitaita hiilaireita) ainakin 3kk eikä mitään tuloksia näkynyt. Kyllä se on loppujen lopuksi ihosta kiinni, jos on liiallinen talituotanto niin tulee finnejä, ihan sama mitä syö jne. Näin ainakin mulla. Joillakin huono ravinto voi tietenkin pahentaa aknea, mutta se ei ole aknen perimmäinen syy.

      • voi johtua ruokavaliosta

        Mut ymmärräthän varmaan että talintuotanto on täysin kytköksissä elimistön muihin aineenvaihdunta mekanismeihin ja hormonitoimintaan, ja että ihminen on kokonaisuus jossa yksikään asia ei toimi yksinään. Talintuotantoon siis liitty olennaisesti hormonitoiminta, johon taas liittyy aineenvaihdunta ja ruokavalio.

        Kaikki on kytkeytynyt toisiinsa. Aknen syy ei oikeastaan koskaan ole VAIN ihossa.


      • karppi

        Itse olen pari kuukautta ollut vhh-ravinnolla ja tuloksia on alkanut näkymään. En edes ole täysin jättäny karkkia, suklaata taikka lemppari kermajuustoa. Siihen vielä hyvät puhdistustuotteeet, liikunta ja ulkoilu. Vielä ei ole täysin siloposki, mutta energiaa riittää! :)


      • roan aloittanut
        voi johtua ruokavaliosta kirjoitti:

        Mut ymmärräthän varmaan että talintuotanto on täysin kytköksissä elimistön muihin aineenvaihdunta mekanismeihin ja hormonitoimintaan, ja että ihminen on kokonaisuus jossa yksikään asia ei toimi yksinään. Talintuotantoon siis liitty olennaisesti hormonitoiminta, johon taas liittyy aineenvaihdunta ja ruokavalio.

        Kaikki on kytkeytynyt toisiinsa. Aknen syy ei oikeastaan koskaan ole VAIN ihossa.

        tolla teorialla kaikilla olisi aknea, sillä suurin osa ihmisiä syö niitä pahoja nopeita hiilareita päivittäin. Ja jos joillakin on oikeasti sellainen iho joka reagoi kaikkeen puskemalla paiseita pintaan, niin ihossa on todellakin jotain tosi pielessä, mikä pitää hoitaa lääkkeillä!
        Mun mielestä tuo oli suoranaista kidutusta, kun en millään meinannut löytää syötävää vhh:ta noudattaessani, kun kaikessa oli sokeria ja nopeita hiilareita, kauheeta stressaamista koko ajan mitä suuhun laittaa jne. Kyl se on se suomalainen ympyrä-ruokavalio on terveellinen ja ihmiselle sopiva, eri juttu jos syö aivan liikaa sokeria/pullaa/limsaa joka pv polttaa ja ryyppää ihan hulluna niin silloin voi tulla vaikka mitä sairauksia, mutta akne ei tod. ole mistään huonosta ruokavaliosta johtuva sairaus, vaikka se ruokavalio huonot elämäntavat VOI TIETEKIN PAHENTAA JOILLAKIN aknea, muttei se ole aknen SYY!! Oli aivan uskomattoman vapauttavaa ruveta taas syömään sitä normaalia perusruokaa- perunaa, spagettia, maustettua jogurttia, juoda mehuja jne, en pidä noita edellä mainittuja millään myrkyillä. Syön mieluummin tosiaan sen roa kuurin joka hoitaa nimenomaan aknen syytä = liiallista talituotantoa, joka mahdollisesti parantaa aknen lopullisesti enkä stressaa mistään ruokavaliosta.

        Mut siinä oli vaan mun mielipide, ei tartte aloittaa tappelua :) Jos joku jaksaa kokeilla vhh:tä, niin siitä vaan, lievään akneen voi ollakin apua, mut mun syvään tulehdukselliseen akneen siitä ei ollut mitään apua, tuhlasin vaan aikaa ja kärsin turhaan aknesta, olisin voinut hakea roa kuurin jo aikoja sitten..


      • Asneton

        Itse olen ollut karppi jo 4 vuotta, eikä finnejä ole eikä tule ellen sitten sorru syömään huonoja hiilareita. Ja ennen vhh:ta mulla oli kyllä paaaljon finnejä. Eikä vhh:n noudattaminen ole vaikeaa kun sen ensin kunnolla oppii. Olisi kokeillut kauemmin kuin sen 3 kk...


    • minäke

      Jos maitotuotteiden välttämisellä yms. olisi vaikutusta aknen parantamiseen, se olisi kyllä lääketieteellisesti havaittu ja lääkäreiden tiedossa.

      Moni ihminen syö paljon sokeria ja maitotuotteita, mutta heille ei tule pienintäkään finniä.

      Minä ainakin tiedän akneni johtuvan talirauhasistani, ne tuottavat liikaa talia, ovat liian isoja ja se siitä. En saa ihon rakennettani muuttumaan vain jättämällä jotain pois ruokavaliostani...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe