Malmön yliopistoon kaikki sisään?

ja rahoituksesta

Olen saanut sellaisen käsityksen että Malmön yliopistoon olisi enemmän paikkoja kuin hakijoita. Eli sinne pääsisi käytännössä kuka tahansa sisään?
Omat todistukset on keskitasoa, jotkut aineet heikommalla, suurin osa keskitasoa ja kielien arvosanat hyviä. Hain tuonne Malmöön muutamaan englanninkieliseen ohjelmaan. Suhtaudun aika skeptisesti yliopistoihin kun Suomessa minua kiinnostaviin ohjelmiin otetaan tosi vähän sisään ja lukiosta kirjoitin 3 vuotta sitten.
Jos tuolta nyt tärppää niin onko tietoa pystynkö hakemaan apurahaa muualtakin kuin Kelalta?
Jos tuonne todellakin on niin helppo päästä niin suurin ongelma lienee asunnon löytäminen, koska opiskelijasoluja ei taida olla.

21

4532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poppy_

      itekkin hain tänä keväänä muutamaan englanninkieliseen ohjelmaan malmön yliopistoon! siksi haluaisinkin kysellä, että mihin ohjelmiin keskustelun aloittaja tarkalleen lähetti paperinsa? :) ite en kyllä tiedä yhtään tuosta, että otetaanko sinne kaikki halukkaat sisään, ehkä se vähän vaihtelee alojen mukaan? ymmärtääkseni ylipäätään muiden pohjoismaiden yliopistoihin on keskimääräistä helpompi päästä kuin suomen yliopistoihin.

      • keskutelun aloittaja

        Hain:
        1. Language and Cultural Studies
        2. Peace and Conflict Studies
        3. Human Rights

        Nuo ohjelmat järjestetään nyt ensimmäistä kertaa joten aikaisempaa statistiikkaa sisään päässeistä ei ole.

        "Alla som har sökt till kursen/programmet har blivit antagna. Det vill säga det har varit färre sökande än antalet platser."
        http://www.mau.se/templates/Page____9185.aspx

        "Malmö University strives to be a university open to all; a university that is structured to cope with our ever-changing jobs market through a multi-disciplinary approach that crosses traditional school and faculty boundaries. This is also one of the reasons we make an effort to attract students that come from a background where university education has not necessarily been part of their tradition."
        http://www.mah.se/templates/Page____12997.aspx

        Toivottavasti nuo pätee myös englanninkielisiin ohjelmiin. Noiden perusteella kuullostaa aika hyvältä. Eli tuo ensimmäinen meinaa että paikkoja on enemmän kuin hakijoita joten kaikki ovat päässeet sisään.
        Olis kiva päästä vihdoinkin valmistumaan ammattiin ja tuo on varmasti mielenkiintoisempi kokemus verrattuna suomalaiseen yliopistoon. Köpiskin siinä vieressä :)


      • poppy_
        keskutelun aloittaja kirjoitti:

        Hain:
        1. Language and Cultural Studies
        2. Peace and Conflict Studies
        3. Human Rights

        Nuo ohjelmat järjestetään nyt ensimmäistä kertaa joten aikaisempaa statistiikkaa sisään päässeistä ei ole.

        "Alla som har sökt till kursen/programmet har blivit antagna. Det vill säga det har varit färre sökande än antalet platser."
        http://www.mau.se/templates/Page____9185.aspx

        "Malmö University strives to be a university open to all; a university that is structured to cope with our ever-changing jobs market through a multi-disciplinary approach that crosses traditional school and faculty boundaries. This is also one of the reasons we make an effort to attract students that come from a background where university education has not necessarily been part of their tradition."
        http://www.mah.se/templates/Page____12997.aspx

        Toivottavasti nuo pätee myös englanninkielisiin ohjelmiin. Noiden perusteella kuullostaa aika hyvältä. Eli tuo ensimmäinen meinaa että paikkoja on enemmän kuin hakijoita joten kaikki ovat päässeet sisään.
        Olis kiva päästä vihdoinkin valmistumaan ammattiin ja tuo on varmasti mielenkiintoisempi kokemus verrattuna suomalaiseen yliopistoon. Köpiskin siinä vieressä :)

        jepsistä, ei olla kuitenkaan nähtävästi pyritty samoihin ohjelmiin, vaikka mullaki oli noita yhteiskuntatieteitä. tanskan läheisyys on kyllä yks suurempia syitä miks tuonne malmön hain :D varmasti huippu kaupunki itessäänki :) tosin oon kyllä pistäny papereita vähän sinne tänne, että saapa nähdä mistä sitä itsensä syksyllä löytää!


      • Bättre_folk_hurri
        keskutelun aloittaja kirjoitti:

        Hain:
        1. Language and Cultural Studies
        2. Peace and Conflict Studies
        3. Human Rights

        Nuo ohjelmat järjestetään nyt ensimmäistä kertaa joten aikaisempaa statistiikkaa sisään päässeistä ei ole.

        "Alla som har sökt till kursen/programmet har blivit antagna. Det vill säga det har varit färre sökande än antalet platser."
        http://www.mau.se/templates/Page____9185.aspx

        "Malmö University strives to be a university open to all; a university that is structured to cope with our ever-changing jobs market through a multi-disciplinary approach that crosses traditional school and faculty boundaries. This is also one of the reasons we make an effort to attract students that come from a background where university education has not necessarily been part of their tradition."
        http://www.mah.se/templates/Page____12997.aspx

        Toivottavasti nuo pätee myös englanninkielisiin ohjelmiin. Noiden perusteella kuullostaa aika hyvältä. Eli tuo ensimmäinen meinaa että paikkoja on enemmän kuin hakijoita joten kaikki ovat päässeet sisään.
        Olis kiva päästä vihdoinkin valmistumaan ammattiin ja tuo on varmasti mielenkiintoisempi kokemus verrattuna suomalaiseen yliopistoon. Köpiskin siinä vieressä :)

        Onko siellä englanninkielistä linjaa, jos haluaa lääketieteelliseen tiedekuntaan opiskelemaan LÄÄKÄRIKSI ja ruotsin kieli on vielä heikko?


    • local

      No hei, kysymyksiin Malmön yliopistosta en voi vastata, sillä opiskelupaikkani kuuluu Lundin yliopistoon. Opintolainan ja -tuen saan kelalta, ja täällä on esim helsinkiin verrattuna alhainen vuokrataso. Olen nyt muutaman kuukauden asunut täällä Malmössä ja ihan mielelläni voisin vastata kysymyksiisin kaupungista, jos laitat sähköpostiosoitteesi palstalle. Onnea hakuihin=)

      • poppy_

        en ole varma, kelle edellinen viesti tarkalleen oli osoitettu, mutta minä olisin kovinkin halukas tietämään millaista opiskelu ruotsissa on käytännössä. muutenkin olisi hauska kuulla
        kokemuksia.sähköposti on [email protected] ja sinne ovat yhteydenotot erittäin tervetulleita :)


      • minihai
        poppy_ kirjoitti:

        en ole varma, kelle edellinen viesti tarkalleen oli osoitettu, mutta minä olisin kovinkin halukas tietämään millaista opiskelu ruotsissa on käytännössä. muutenkin olisi hauska kuulla
        kokemuksia.sähköposti on [email protected] ja sinne ovat yhteydenotot erittäin tervetulleita :)

        Hei,
        olisin kiinnostunut tietämään miten hakuprosessi käytännössä tapahtuu Ruotsin yliopistoissa. Ja muutenkin kiinnostaa tuo opiskelu Ruotsissa. Meiliosoite: [email protected]


    • Tulevaopiskelijakoma

      Olisko kellään uudempaa tietoa Malmön yliopistoon pääsemisestÄ?

      • newstudent

        Ite ainakin pääsin sinne tänä keväänä pistein 480/500 keskitasoisella lukiotodistuksellani :)


    • kkkkkkkkkkkkkkkkkkkl

      Mitä tarkoittaa keskitasonen? :D

    • nostan!

      nostelen tätä keskustelua :)

    • Kailie

      Hei!

      Ehkä mun olisi hyvä vastata tähän ketjuun kun on ihan henkilökohtaista tietoa. Eli itse hain myös opiskelemaan Malmön yliopistoon 2010 keväällä hakuajan jälkeen ja pääsin siitä huolimatta sisään. Koska pääsykokeet Suomessa epäonnistuivat niin muutin elokuussa 2010 Malmöön opiskelemaan International Relations.

      Tässä siis vastauksia muutamiin teidän kysymyksiin.

      Silloin kun minä aloitin niin Ruotsissa kaikki maailman asukkaat pystyivät opiskelemaan siellä ilmaiseksi ja rehellisesti sanoen tosiaan tuntui, että sisään otettiin ihan kaikki ketkä vaan hoksasi hakea. Taso oli sitten sen mukaista.
      Mun IR ryhmässä oli noin 90 ihmistä, joista en kaikkia ehtinyt tavata sillä saavuttuan Ruotsiin heitä ei ilmeisesti enää näkynyt. Mun ryhmässä oli yli 20 eri kansalaisuutta edustettuna ja siinä oli niin hyviä kuin huonoja puolia. Eri ihmisillä saattoi olla hyvinkin erilaisia taustoja ja tietoja alasta. Oli ihmisiä, jotka osasivat viittä eri kieltä ja olivat asuneet kymmenessä eri maassa, joiden poliittinen taito tieto oli aivan loistava ja joiden kanssa sai aikaiseksi mitä mielenkiintoisempia keskusteluja ja sitten oli iso määrä ihmisiä joiden englanti ei riittänyt edes perus esseen kirjoittamiseen, jotka eivät ymmärtäneet mitään lainausmerkeistä ja joiden kanssa ryhmätöiden tekeminen oli enemmän kuin täyttä tuskaa sillä jos halusit edes välttävän arvosanan, olisit joutunut tekemään kaiken itse. Hermot meni useammin kuin kerran.

      Monta professoria lähti sen vuoden aikana minkä siellä vietin ja asiat ei aina onnistunut yliopiston hallinnon asioissa, mikä saattoi olla hyvin turhauttavaa.

      Itselleni jäi aika negatiivinen kokemus varsinkin politiikan departmentista (mikä se nyt on suomeksi), mutta esim tutut siellä olivat paljon tyytyväisempiä English departmentiin. Se oli nimittäin samassa rakennuksessa. Muista en sitten tiedä.

      Mitä muuta. No joka lukukauden jälkeen sieltä katosi tietenkin iso määrä opiskelijoita ja kun viimeksi juttelin mun kavereiden kanssa sieltä, niin aktiivisiä opiskelijoita on jäljellä noin 20-30 joista useimmat kirjoittavat kandityötä tällä hetkellä. Siellä on tietenkin mahdollista saada ihan hyvä tutkinto, jos tekee itse tarpeeksi töitä sen eteen. Liittyy kaikkiin mahdollisiin ryhmiin ja aktiivisesti etsii niitä ihmisiä jotka jaksaa tehdä samalla tavalla töitä. Ryhmätöissä nimittäin saattaa joutua tekemisiin hyvinkin vaikeiden ja suoraan sanottua tyhmien ihmisten kanssa.

      Asiat kuitenkin muuttuivat hieman vuonna 2011 kun EU:n ulkopuolelta tulevat joutuvat maksamaan lukukausimaksuja, joten siellä on nyt varmaan enemmän eurooppalaisia. En kuitenkaan tiedä kuinka paljon se nostaa opiskelujen tasoa. Malmö on kuitenkin sen verran nuori yliopisto, että se tavallaan etsii omaa paikkaa. Siitä hyvä esimerkki on esimerkiksi jatkuvasti muuttuvat opintosuunnitelmat ym.

      Voin vielä kertoa siellä asumisesta ja kaupungista itsestään, yliopiston tosi hienosta kirjastosta ja lähellä olevasta Köpiksestä, jos teitä kiinnostaa :) Asuin siellä yhteensä 10kk joten kokemusta on jos monenlaista, paljon tuttuja ja kavereita edelleen siellä ja osaisin neuvoa hyvin sinne muuttavaa eli mistä saa halvalla huonekaluja, mistä ruokaa ja pyörän jne. :D Jos ihan oikeasti kiinnostaa, niin ota ihmeessä yhteyttä!

      Vaikka kokemukseni saattaa vaikuttaa aika negatiiviselta niin se ei ole kokonaisuudessaan niin paha. Mulla ei ollut niin paljon kärsivällisyyttä kuin noilla jotka siellä jatkoivat (ne ketkä jäivät loppuun asti niin ei todellakaan ole siitä tyhmemmästä päästä, ne on niitä jotka seurasivat uutisia joka päivä ja väänsivät mitä parhaimpia väittelyitä mistä tahansa) ja yritän itse uudestaan Skotlannissa tänä syksynä :) Katotaan jos siellä menee yhtään paremmin hehe :)

      [email protected]

    • malmöhalukas

      Hei!
      Yritän nyt nostaa tätä aihetta. Itse haluaisin hakea Malmöön lukemaan International Relations (yritän tosin hakea myös Helsinkiin lukemaan maailmanpolitiikkaa), joten olisi mukava kuulla ihmisiltä kokemuksia. Olisi todella mielenkiintoista kuulla, miten opiskelut ovat sujuneet Malmössä ja minkälaista siellä on asua.

      • nostetaan

        Moikka!

        Haen tänä keväänä Malmöön opiskelemaan International Relations, ja haluaisin nostaa aihetta! Minkälainen on yliopiston/opiskelujen taso tällä hetkellä, kuinka arvostettu yliopisto on jne? Mitenkäs asuntomahdollisuudet Malmössä, jos ei halua opiskelijasolussa asua?


    • Emmierpowerio

      Moi! Myös minä haen Malmöön opiskelemaan International Relations! Olisi kiva viritellä keskustelua :-)

      • Beija

        mäkin oon hakenut Malmöön opiskelemaan, ja sainkin paikan ens syksylle, mikä on teidän tilanne? :) olis mahtavaa jos siellä tutustuis myös muihin Suomalaisiin opiskelijoihin :D


      • Emmierpowerio
        Beija kirjoitti:

        mäkin oon hakenut Malmöön opiskelemaan, ja sainkin paikan ens syksylle, mikä on teidän tilanne? :) olis mahtavaa jos siellä tutustuis myös muihin Suomalaisiin opiskelijoihin :D

        Oho, mistä tiedät, että oot saanu paikan? Eiks ne tulokset tuu vasta kahen viikon päästä? :)


    • Mkgrs

      Nostan tätä keskustelua! Haen varmaan ite ens keväänä opiskelemaan ainakin Peace and Conflictiin. Kiiinnostaisi tietää minkälaisilla ylppäriarvosanoilla ootte päässyt Malmöön sisään? Itsellä on muistaakseni (heikohkoa) keskitasoa, muistaakseni ECCB.

    • knkn

      Olen myös laittanut hakemuksen ensi syksyn opintoihin Malmöön! Mulla M paperit lukiosta niin mietityttää riittävätkö. Onko viime vuonna sisään päässeillä ollut millaiset paperit?

    • studerande
    • avajo

      Hei te kaikki Malmön yliopistossa opiskelevat! Tiedustelisin, että onko kyseisessä oppilaitoksessa millainen ikäjakauma? Itseäni kiinnostaisi aloittaa uudestaan vielä näin vanhemmalla iällä opinnot, mutta olisikohan siellä sitten vanhin paikan päällä.. Olen jo muutamia vuosia sitten kerran päässyt sisälle Malmöön, mutta perhesyistä johtuen en silloin voinut ottaa paikkaa vastaan ja nyt olisi otollinen aika yrittää uudestaan. Kiitos kaikille asiallisista vastauksista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe