AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

autotallin sähköt

24 Vastausta 4 181 Lukukertaa
Autotalliin pitäsi saada 16a:n kolmivaihe pistorasioita ja 16a:n yksivaiheisia, onko sallittua ottaa nämä yksivaiheisten syötöt kolmivaiheisten yhdeltä vaiheelta? Nykyään pitänee ilmeisesti olla vikavirtasuojat autotallissakin, miten nämä reagoivat tuollaiseen ja miten autotallissa toimivat yleensäkkin? Vai olisiko järkevämpää vetää yksivaiheisille ensin 5x2,5 johto jakorasialle ja siitä haaroittaa esim kolmelle pistorasialle 3x2,5? onko tämä sallittua? ja toimiiko ok?

Tees näin

Vikavirta tarvitaan kosteissa sisä -ja ulkotiloissa.
Ei siis todennäköisesti tallissa.
Jakorasialta kaikki erikseen ja valovirtarasiat jaettuna tasan vaiheiden kesken eli yhtä monta jokaiselle.
Jos haluat vikavirran,kytke se jakorasian ja kyseessä olevan pistorasian väliin.

just

Ja kuis paksua nollajohtoa meinaat vetää?

sama

Eikös nollajohdin riitä myöskin se 2,5mm2?

erttwtwt

Eli sulla on kolme 16A:n automaattisulaketta keskuksessa, joilla kaikilla on sama nollajohdin. Jos joka vaiheessa olisi vaikka 15A kuormitus päällä, niin nollassahan kulkee 45A virta?

Hehh

Eipä taida kaverilla nollajohdon sulake pysyä päällä, jos noin kytkee.

eikäku

Mutta eikös jos kaikissa olisi sama kuormitus vaikka se 16A nii nollajohdossa ei pitäisi kulkea virtaa ollenkaan? Aika monessa syöttökaapelissa olen nähnyt ainakin nollan joka on tarkalleen saman paksuinen kuin kolme vaihejohdinta. Ja eikös sähköpattereita kytketä usein esim 5x2,5 piuhalla ja eri vaiheille juurikin että sulakkeet kestäisi??? voisi joku sähkömies valaista asiaa.

puurot ja vellit

Olet oikeassa sähköpatterin osalta, mutta siinä virta tulee toista vaihejohtoa pitkin ja palaa toista vaihejohtoa pitkin (400 V) ja nollaa tarvitaan vain esim. patterin ohjaukseen. Yksivaihe kytkennöissä vaihejohtoa pitkin menevä virta palaa nollajohtoa pitkin. Eli jos haluat pistorasioihisi 230 V niin joudut vetämään joka sulakkeelle oman nolla.

mutta

mutta miten se patterikytkennässä sitten eroaa muista? esim jos olisi kolme kahden kilowatin rälläkkää pistokkeissa tai saman kokoista patteria niin, sillonko virta on pienempi? Ei jymmärrä... Minusta tässä tapahtuu juurikin se tähtipistehommeli.

Onko noin?

Eikös tuossa tapauksessa jokaisella vaiheella ole symmetrinen kuorma ja jakorasiassa nollajohtojen liittymäkohdassa tähtipiste? Minulla on sellainen mielikuva, ettei nollajohdossa mitään (ainakaan hirveitä virtoja) kulje.

älkää

tällaisia. Joku vielä uskoo näitä.

Älä suotta toppuuttele

Onko se nyt suuri vahinko, jos joku uskoo nollajohdossa kulkevan 45 ampeerin virran. Pahempi vaihtoehto on jos vaihejohtimessa kulkisi se 45 ampeeria ja joku ei usko sitä ennenkuin kokeilee.

Tai tee

Kaikki nuo esitetyt tavat ovat sallittuja ja vikavirtasuojat keskukseen jos mahtuvat. Samassa 5x2,5s ryhmässäkin voi olla voimakosketin ja suko pistorasioita. Vikavirtasuoja tulee laittaa silloin, kun oletettavasti roikalla viedään sähköä ulos ao.tilasta, eli autotalli on todennäköisesti tällainen tila.

on myynnissä

kolmivaiherasiaan on ympätty kiinni yksivaiheinen rasia. Lienee se laillista.

Ei ole sallittua

Pelkästään sen vuoksi, että jos tuollaisia kyselee (ja vielä tältä saitilta, heh), niin kysyjä ei voi olla sähköurakoitsija tai pätevyys- tai kelpoisuustodistuksen haltija, jotka tuollaisia asennuksia ainoastaan saisivat tehdä.

Tuoltahan se näyttää

mieltä olen.
Oikea asennustapa olisi vetää autotalliin 5-napainen ja päähän pieni keskus, josta sitten haaroitettaisiin tarvittavat pistorasiat. Samalla voisi olla mahdollista modernisoida muitakin autopaikan sähköistyksiä - laittaa oviautomatiikkaa jne.

OIkeassa

Se pieni keskus on käytännössä jakorasia.

Monenlaista

... on tähänkin ketjuun tullut, ja suurin osa täyttä puppua.

Laita syöttöön 3~vvsk ja ota jakorasialta syötöt 3~ ja 1~ pistorasioille.

Normaalitilanteessa ei nollajohdossa kulje kuin korkeintaan 16A kuorma.

Silloin jos ryhmässä on hakkuripowereita yms. yliaaltoja aiheuttavia kuormia, syntyy nollajohtoon 3. yliaallon aiheuttamaa ylikuormaa.

ei_

Tuo ei jää vain kolmanteen yliaaltoon, mutta tuskinpa vain näissä kotioloissa on merkitystä. Tai ainakaan haittaavaa vaikutusta.

edellyttäen

Ja tämä toimii vain, jos käyttää automaattisulaketta mikä katkaisee kaikki vaiheet kerralla. Jos käyttää kolmea yksivaihesulaketta, niin nolla johdon virta nousee liian suureksi.

_höpö_

Ei kolmivaiheinen johdonsuojakatkaisija ota kantaa sen enempää nollajohdon virtoihin kuin kolme erillistä.

usko jo

Eikö olisi helpompaa ja turvallisempaa ottaa joku ammattilainen suunnittelemaan kohde. Ei kaikkea tarvitse itse tehdä, varsinkin kun ei ole taitoa tuonkaan vertaa.

en usko

no otankin sähkärin kyllä sitten asentelemaan ja muuta, mutta kun sähköt vielä suunnittelu asteella ja mietin noita rasian paikkoja ja piuhan menekkejä niin kyselin. Mutta alkaa oleen jo aika selvillä noi systeemit, minunkaan mielestä ei nollassa voi kulkea kyllä enempää virtaa kuin yhdessä vaiheessa enimmillään, ja jos kaikki vaiheet symmetrisesti kuormitettuja nii nollan virtahan pitäisi olla aika lähellä nollaa.

Muista myös ottaa huomioon asuintalosi pääsulakkeet esim 25A . Tarkoitin jos uusi linja vedetään ...

Muista myös ottaa huomioon asuintalosi pääsulakkeet esim 25A . Tarkoitin jos uusi linja vedetään vanhasta taulusta lisää se pääsaulakkeiden kuormitusta.

aijaa

Terävä havainto. Eiköhän tuo ole selvä asia.

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta