Ekat kuukautiset? Voiko mennä uimaan?

tonttu -.-

Sain ekat menkat tänään. Meillä on keskiviikkona uintia koulussa ja niinpä kysynkin voinko mennä uimaan koulussa? En voi kertoa mies opellle. =/ Enkä aio todellakaan kertoa äidille! Apua. olisipa kuukautiset alkaneet väh. 3 vuoden päästä.

100

9732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beatrix*

      luultavasti vuoto on jo rauhoittunut keskiviikkoon mennessä, ja voit uida. Pieni tuhruvuoto ei haittaa mitään. Jos jostain syystä edelleen vuodat keskiviikkonakin niin runsaasti, että tulisi vaikka housuista läpi, käytä tamponia ja ui sen kanssa.

    • ekat menkat

      kesti kahdeksan päivää että sulla saattaa hyvinkin vielä keskiviikkona olla vuotoa. Tamponin kanssa voi olla aika hankala sumplia alussa eikä se sulta välttämättä helpolla onnistukaan jos olet neitsyt. Eli jos vuotoa on, en menisi uimaan. Et varmaan ole ensimmäinen luokallasi jolla on alkanu menkat, mielestäni voisit hyvin sanoa opettajalle. Tai jos et sano suoraan et on menkat sano vaik et on "naisten vaivoja" tms, pääset kertomalla paljon helpommalla kuin jos yrität uida vuodon aikana.

      • Tonttu -.-

        Okei. Kiitos vastauksista. Tiedän, että olen eka meidän luokassa kun meillä on niin vähän tyttöjä. :// En saa tampoonia sisälleni.. Siis kokeilin ensihätään äitini, joten pitää varmaan ostaa pienempiä. Joten jään kai pois uinnista. varmaan kaikki sitten kyselee miksi jäin :S Vuoto on kyllä aika niukkaa, toivottavasti on jatkossakin.. !


      • Teinniik :s
        Tonttu -.- kirjoitti:

        Okei. Kiitos vastauksista. Tiedän, että olen eka meidän luokassa kun meillä on niin vähän tyttöjä. :// En saa tampoonia sisälleni.. Siis kokeilin ensihätään äitini, joten pitää varmaan ostaa pienempiä. Joten jään kai pois uinnista. varmaan kaikki sitten kyselee miksi jäin :S Vuoto on kyllä aika niukkaa, toivottavasti on jatkossakin.. !

        Mulla oli sama ongelma viime viikolla! Mut ope kyllä sano välkällä ku me tytöt syödään eväät ni lähetätte vaan et en tuu uimaan ni se on siinä. Mut mein luokan pojat kyl rupes vähä irvistelee et miks et tullu uimaan mut mä valehtelin ja sanoin et flunssa sorry :D


      • että..
        Tonttu -.- kirjoitti:

        Okei. Kiitos vastauksista. Tiedän, että olen eka meidän luokassa kun meillä on niin vähän tyttöjä. :// En saa tampoonia sisälleni.. Siis kokeilin ensihätään äitini, joten pitää varmaan ostaa pienempiä. Joten jään kai pois uinnista. varmaan kaikki sitten kyselee miksi jäin :S Vuoto on kyllä aika niukkaa, toivottavasti on jatkossakin.. !

        sen tamponin kanssa opettelet vielä sitten lisää seuraavien menkkojen aikaan, niin siten ei tarvitse aina kärvistellä uintien ja muiden kanssa. Tamponin sisään saaminen yleensä on kiinni siitä, työntääkö oikeaan suuntaan, eikä niinkään tiukkuudesta. Yhdyntään saakka sinun ei muutenkaan tarvitse odottaa, että saat otettua emättimesi "käyttöön". Se on ihan omasi, eikä naisten pitäisi ajatella, että vain seksissä voidaan päästä immenkalvoista eroon: että siis toiset ihmiset venyttelevät heidät valmiiksi tamponeille ja muille vastaaville. Voit tehdä sen venyttelyn varovasti ominkin sormin, jos sille on tarvetta, varmasti on mukavampaa eikä sitten tarvitse enää jännitellä sitäkään joskus myöhemmin.

        Suosittelen koittamaan omin sormin emätintä sisältä ja tutkimaan, mihin suuntaan tamponia pitää työntää. Sokkona tuskin saat sitä sisään, jos et ole itseesi tutustunut.

        Mutta kuten sanottu, luultavasti vuotosi on niukentunut keskiviikkoon mennessä niin paljon, että voit uida ihan hyvin ilman suojaa. Pieni vuoto ei uidessa haittaa. Jos se jo nyt on niukkaa niin eiköhän se siitä jopa lakkaa sitten kokonaan.


      • Tonttu-.-
        että.. kirjoitti:

        sen tamponin kanssa opettelet vielä sitten lisää seuraavien menkkojen aikaan, niin siten ei tarvitse aina kärvistellä uintien ja muiden kanssa. Tamponin sisään saaminen yleensä on kiinni siitä, työntääkö oikeaan suuntaan, eikä niinkään tiukkuudesta. Yhdyntään saakka sinun ei muutenkaan tarvitse odottaa, että saat otettua emättimesi "käyttöön". Se on ihan omasi, eikä naisten pitäisi ajatella, että vain seksissä voidaan päästä immenkalvoista eroon: että siis toiset ihmiset venyttelevät heidät valmiiksi tamponeille ja muille vastaaville. Voit tehdä sen venyttelyn varovasti ominkin sormin, jos sille on tarvetta, varmasti on mukavampaa eikä sitten tarvitse enää jännitellä sitäkään joskus myöhemmin.

        Suosittelen koittamaan omin sormin emätintä sisältä ja tutkimaan, mihin suuntaan tamponia pitää työntää. Sokkona tuskin saat sitä sisään, jos et ole itseesi tutustunut.

        Mutta kuten sanottu, luultavasti vuotosi on niukentunut keskiviikkoon mennessä niin paljon, että voit uida ihan hyvin ilman suojaa. Pieni vuoto ei uidessa haittaa. Jos se jo nyt on niukkaa niin eiköhän se siitä jopa lakkaa sitten kokonaan.

        Kiitos :) Tänään ei ollut kyllä tullut miltei yhtään vuotoa, joten hyvältä näyttää.. En saa tampoonia sisälle, koska tampooni on liian iso. Outoa jos sanon aina että mulla on flunssa, meillä on uintia joka keskiviikko niin mulla on silti ollu vasta flunssa :// Aarh =/


      • cupper
        että.. kirjoitti:

        sen tamponin kanssa opettelet vielä sitten lisää seuraavien menkkojen aikaan, niin siten ei tarvitse aina kärvistellä uintien ja muiden kanssa. Tamponin sisään saaminen yleensä on kiinni siitä, työntääkö oikeaan suuntaan, eikä niinkään tiukkuudesta. Yhdyntään saakka sinun ei muutenkaan tarvitse odottaa, että saat otettua emättimesi "käyttöön". Se on ihan omasi, eikä naisten pitäisi ajatella, että vain seksissä voidaan päästä immenkalvoista eroon: että siis toiset ihmiset venyttelevät heidät valmiiksi tamponeille ja muille vastaaville. Voit tehdä sen venyttelyn varovasti ominkin sormin, jos sille on tarvetta, varmasti on mukavampaa eikä sitten tarvitse enää jännitellä sitäkään joskus myöhemmin.

        Suosittelen koittamaan omin sormin emätintä sisältä ja tutkimaan, mihin suuntaan tamponia pitää työntää. Sokkona tuskin saat sitä sisään, jos et ole itseesi tutustunut.

        Mutta kuten sanottu, luultavasti vuotosi on niukentunut keskiviikkoon mennessä niin paljon, että voit uida ihan hyvin ilman suojaa. Pieni vuoto ei uidessa haittaa. Jos se jo nyt on niukkaa niin eiköhän se siitä jopa lakkaa sitten kokonaan.

        Yllättäen helpompaa on saada tamponia suurempi kuukautiskuppi mahtumaan, kun se ei niin pahasti kuivata emätintä. Uidessa se on varmempikin, kun sitä on oppinut käyttämään.


      • huoh.

        ite käytin ekoista menkoista lähtien tampooneja, ei sillä ole merkitystä olet neitsyt vai et.
        "Ensimmäisten kuukautisten alkaessa immenkalvo on tarpeaksi pehmeä ja joustava"
        Älkää tietämättömät jakelko tietoa josta ette ole varmoja. ;)


    • kesti

      nii itelläni kesti ekat menkat monta viikkoa ja oli todella runsasta. oo onnellinen tuohon niukkaan vuotoon.

      • Hanna

        heippa! ja onneksi olkoon! :) Niin onneksi olkoon siitä että sinulla on alkanut kuukautiset! Minun mielestä se on hienoasia. Itselläni kuukautiset alkoivat 13 vuotiaana ja ekat vuodot olivat erittäin suuret. Tai no aluksi ne tuntuivat että mitään ei tulisi ja voi hyvin käyttää pieniä siteitä. Meni viikko kun kuukautiset jatkuivat niukkina. Sitten meni pari päivää että ei tullut yhtään mitään, ja taas parinpäivän päästä vuoto oli todella suuri. Yölläkin side piti vaihtaa 2-3 kolme kertaa ettei vuoto tulisi yli. Eli onneksi olkoon että vuotosi ovat niukat eikä suuret, mutta uskon että sinäkään et pääse helpolla! :)
        kesäterveisin. Hanna


    • siiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiii

      Mulla alko n. kolme tuntia sitten.. Hsrmittaa tosi paljon , luulin että ne alkaisivat vasta n. kahden vuoden päästä, koska äitilläni ja siskollakin alkoi vasta silloin. Ärsyttää suunnattomasti, 4 krt viikossa uintiharkat.
      Mitä mä teen ? : o ajattelin käyttää tamponia mutta pelkään että naru näkyy. s ::

    • HeikkoPeikko

      En kannata uimista. Kannattaa vaan sanoa opelle suoraan, että et tule uimaan. Jos hän kysyy miksi voit sanoa vain, että menkat tai flunssa jos et halua kertoa. Äidillesi sinun kyllä kannattaa kertoa. Hän huomaa kuitenkin jossain vaiheessa ja hänenhän velvollisuutensa on siteet ja tamponit maksaa. Älä jää yksin. Muista että saat varmasti apua kaikilta kauniimman sukupuolen edustajilta.
      Itselläni menkat alkoivat kesällä ja oli siinä sitten selittelemistä, kun oli kuuma ja pikkusiskot kokoajan kärttivät uimaan. Yleisimmäksi syyksi sanoin, että minun ei ole kuuma(mikä ei kylläkään ollut totta) tai ei jostain syytä tehnyt mieli(mikä sekään ei ollut totta).

    • jokutyyppihahaloljee

      Mulki alko iha just ja oikeesti oli nii noloo ku alko koulus ja piti opelle selitellä että pitäs päästä terkkarille ja kaikkee ja kaikkee :/. Oli mies eikä ymmärtäny oikeen asiaa :D.Onneks pidin aina (vaik ei ollu ees alkanu) varmuuden vuoks tampooneja ja puhtaita housuja mukana ettei joutus verisissä housuissa talssimaan koulun käytävillä.

    • helper..

      Ekaks asia jota en ymmärrä on tää: "enkä todellakaan aio kertoa äidille!!" Ja mikset? Ei siinä mitään hävettävää ole. Mäkin vaa menin ja: "ööh.. mun kuukautiset alko" Ei siinä muutaku kysy vaan pari kysymysttä ja elämä jatkuu ku mistään menkoista ei oltai koskaan kuultukkaan :D

      • veljen naurattaja

        Mulla alko ku oltiin nokialla eden hotellissa. Kävin vessas ja perhe ootti leikkipaikas, sit kävelun äidin luon ja olin" mul on tainnu alkaa menkat" isoveli repes siin kohtaaa täydellisesti xd alko itteasias just tänäää;) no vuoto sillee semi runsast mut onneks äiti ymmärtää


    • 12-tyttö

      minkä ikäisenä teillä alkoi menkat? oon 12 eikä mulla oo niitä vielä.

    • kohta13

      mää täytän 13 eikä mulla oo alkanu joten ihan rauhassa voit odotella....Oon kuullu et niitä ei oikeesti kannata oottaa innolla : ) Kyllä ne sullaki vielä alkaa! :D

      • 13 weeeeeee

        oot oikeessa! menkat ei oo yhtään kivoja! :(
        mä täytän viikon päästä 13, ja kuukautiset alko eilen...
        Onnekseni ne alkoivat yöllä, sillä koulussa se olisi ollut aika inhottavaa. aamulla housut oli siis ihan veressä. Sit vaan menin äitin luo ja sanoin et nyt ne alko.
        Illalla vatsa oli tosi kipeä, ja äiti sano et ne johtuu vaan menkoista. Siispä olkaa vielä onnellisii, et voitte olla huoleti menkoista :)


      • TWIN
        13 weeeeeee kirjoitti:

        oot oikeessa! menkat ei oo yhtään kivoja! :(
        mä täytän viikon päästä 13, ja kuukautiset alko eilen...
        Onnekseni ne alkoivat yöllä, sillä koulussa se olisi ollut aika inhottavaa. aamulla housut oli siis ihan veressä. Sit vaan menin äitin luo ja sanoin et nyt ne alko.
        Illalla vatsa oli tosi kipeä, ja äiti sano et ne johtuu vaan menkoista. Siispä olkaa vielä onnellisii, et voitte olla huoleti menkoista :)

        MOI OLEN SAMA MIELTÄ KUN SIE
        MÄ TÄYTIN 12 . MULLA ALKO MENKAT KUN OLIN MUMMOLLA YÖTÄ MUT MULLA EI OLLUT VATSA KIPEE ILLALLA KUN AAMULLA HERÄSIN NIIN MÄ TUNSIN JALAT OLIVAT VARPPAN ASTI MÄRKÄ SIT KUN OTIN PEITON POIS NIIN EN VOINUT USKOA MUN HOUSUT OLIVAT IHAN VERESSÄ PEITTO JA VALKOINEN LAKANAKIN OLI MENKASSA MUT MUMMO EI NÄHNYT KUN MÄ MENIN SUIHKUUN JA PISTIN LAKANAT PESUUN . SIT KUN MENIN KOTIIN NIN KERROIN ÄITILLE KAIKEEN . MÄ IHMETTELEN ETTÄ MUMMO EI SANONUT MITÄÄN NIIST LAKANOISTA :) ?


    • Elvenpath

      Flunssalla on hyvä kuitata se, eihän sitä uintia kuitenkaan ole kuin se pari kertaa vuodessa. Ja opettajalle voi kyllä sanoa, tai pyytää äitiä kirjottamaan lapun. Minulla yläaste aikana oli aina äidiltä lappu jos en voinut menkkojen takia uida, mutta toisaalta oli naisope jolle oli ehkä hieman helpompi asia ilmaista.

    • Miks just nyt!?

      Mullakin alko tänään, ja mietin kun meillä on maahankaivettu uima-allas, johon on just saatu uus lämmitin eli siel on tosi lämmintä vettä, ja sit alkoki menkat.. H_A_L_U_U_N uimaan!!!

    • pojat<3

      käytä tamponia...katsot tampoonin ohjeesta miten se laitetaan sisälle...sitten voit rauhassa uida ja uinnin jälkeen vaihdat sen sitten uuteen siteseesn tai tampooniin :D

    • 12 tytsy:::)

      voit mennä uimaan vaikka olisi minkalainen vuoto, jos se verran sanon vaan. itse minulla oli runsas vuoto mutta menin uimaan uimahalliin ilman mitään jne... siinä vaiheessa ne sitten loppuivat ja jatkuivat uinnin jälkeenkun olin kotona.


      --kuukautiset eivät ole pahat, mutta sitä ei edes huomaa välttämättä kun ne alkaa. itselläni alkoi kouluaamuna, ja sanoin vain äidille ''mitä tuo punainen on jota tuli pikkuhousihin?'' (tiesin kyllä että menkat alkoivat):D


      toivottavasti tuosta sitten oli apua;D

    • Ss

      Mä haluun uimaan enkä osaa käyttä tamponeja !!! Meijän mutsi ei tiedä mikä on tamponi ku me käytetään yleens siteitä!!!

      • IIK MITÄ TEEN.....

        No mua ärsyttää ku mä harrastan uimahyppäämistä ja mul alko maanantaina menkat ja mul on tänää harkat et en tiiä voinko mennä ku en ees varsiñaisesti oo vedes ku hyppään meen reunalle kiipeen ylös ja hyppään uudestaa ja mä oon vast niinku 11.v


      • ei altaaseen!
        IIK MITÄ TEEN..... kirjoitti:

        No mua ärsyttää ku mä harrastan uimahyppäämistä ja mul alko maanantaina menkat ja mul on tänää harkat et en tiiä voinko mennä ku en ees varsiñaisesti oo vedes ku hyppään meen reunalle kiipeen ylös ja hyppään uudestaa ja mä oon vast niinku 11.v

        Samalla tavalla kuitenkin siellä uima-altaassa olet ja joudut uimaan tikkaille joten ei se muuta asiaa sen kummemmaksi. Ja toisaalta onko kiva sitten sotkea se allasympäristö verellä, varmaan herättää huomioita! Menkkojen aikana ei siis mennä uimaan ilman tamponia!


    • voi ei...

      mua pelottaa en uskalla sanoo äitille että mulla alko menkat tänää :'( pitäskö olla vaa hiljaa asiasta...?

      • d

        Mistä äitisi sitten tietää huomioida kuukautisiin liittyvät tarpeesi ja ostaa sinulle kuukautissuojia, jos et kerro kuukautisten alkaneen? Jos alat ottaa äitisi varastoista suojia, hän joka tapauksessa tulee huomaamaan, että olet niitä vienyt.

        Mikä siinä äidille kertomisessa on niin kamalaa? Tuskin äitisi sinulle nauraakaan.


      • yritänauttaa O:)

        On helpompaa kertoa äidille menkoista kun ensin ajattelee asiaa äidin kannalta. Jos olisit äiti, kokenut joskus saman tunteen niin ajattelisitko sinä äitinä että "haha! säälittävää!!"? Tuskimpa. Äitisi luultavasti haluaa tietää asiasta jotta voi tukea sinua. Olen itsekkin 13 ja kolmet menkat takana, mäkin likasin lakanan, alushousuja...ei äitini sille nauranut tai ajatellut pahalla. Kannattaa kertoa! Sitten onkin jo
        helpompaa! Mitä kauemmin on hiljaa eikä kerro, sen vaikeamapaa on kertoa.


      • kertomisen vaikeus
        yritänauttaa O:) kirjoitti:

        On helpompaa kertoa äidille menkoista kun ensin ajattelee asiaa äidin kannalta. Jos olisit äiti, kokenut joskus saman tunteen niin ajattelisitko sinä äitinä että "haha! säälittävää!!"? Tuskimpa. Äitisi luultavasti haluaa tietää asiasta jotta voi tukea sinua. Olen itsekkin 13 ja kolmet menkat takana, mäkin likasin lakanan, alushousuja...ei äitini sille nauranut tai ajatellut pahalla. Kannattaa kertoa! Sitten onkin jo
        helpompaa! Mitä kauemmin on hiljaa eikä kerro, sen vaikeamapaa on kertoa.

        Ihanaa, että tuollaisia nuoria reippaita tyttöjäkin on! Kun täällä tätä ihmettelee, että miten ihmeessä se on niin vaikeaa, äiti on kuitenkin tärkeä ihminen joka välittää tyttärestään niin tuntuisi melkeinpä loukkaukselta jos oma tytär ei kehtaisi kertoa siitä minulle!
        Se on kuitenkin suuri osa jokaisen tytön ja naisen elämää, halusimme tai emme! Ja jokainen äiti tietää, että jossain vaiheessa tulee se aika jolloin tytöllä alkaa kuukautiset eli hän kyllä osaa odottaa sitä tietoa.


    • suxcel

      Kai te, joilla on ollut ongelmia tamppoonien kanssa olette käyttäneet niitä, joissa on sellainen asetin? Ilman asetinta olevat kun ovat niin kuivia ja muutenkin hankalia, etten edes minä (parikymppinen, ei-neitsyt :D) saa niitä menemään kunnolla sisälle.

    • idalin

      Moi voiko ilman tampoonia mennä uimaan??

      • k

        Riippuu siitä mihin on menossa uimaan ja kuinka runsasta vuoto on.


    • ihanaah

      Mä harrastan uintia ja tamppooni tuntuu tosi pahalta.. että jes, pitäis kai alkaa vaa totuttelee:/

    • fnhwaiogfoas

      Onko niissä tamppooni purkkien/pakettien kyljessä joku ohje miten ne laitetaan?

      • Essiivi..1991

        joo on niis melkeen aina jonkinlainen ohje siitä, ett tamponi laitetaan paikalleen. Ja sit ku sen kerran oppii kunnolla, nii sit sen ei pitäis olla enää mikään ongelma.


      • lkjjhg
        Essiivi..1991 kirjoitti:

        joo on niis melkeen aina jonkinlainen ohje siitä, ett tamponi laitetaan paikalleen. Ja sit ku sen kerran oppii kunnolla, nii sit sen ei pitäis olla enää mikään ongelma.

        Sitä laittoa voi harjoitella sipaisemalla hiukka vaseliinia tai jotain vastaavanlaista puhdasta perusrasvaa tamponin tai asettimen reunoille.


    • gggooo

      Mulla on ylihuomenna (torstaina) uintia koulun kautta, ja mulla on nyt menkat. Mulla siis on alkanut ne jo aikoja sitte, mutta toi uinti on pakollinen...
      Tamppoonia en ole koskaan käyttänyt, ja se kuulostaakin vähän epämukavalta...
      Ja vaikka olisi tamppooni, niin voiko mennä sitten uimaan uimahalliin?

      Ja ylempänä joku sanoi, että meni menkoilla uimahalliin ilman MITÄÄN suojaa, mutta eikö veri näy vedessä? kannattaakohan tuollainen, muutkin uivat siellä.. :P

    • Hauska juttu

      Oli tänään liikuntaa ja sit liikunnan opettaja (mies) Niin kuttu kaikki luokan tytöt sinne ja sano et yks tyttö ei käy suihkussa liikunan jälkeen. Sit se sano et se ymmärtää näitä asioita ko sillä on itellä tyttö. Ja sit jos on siis kuukautiset niin pitää antaa lappu hänelle. Olihan se vähän huvittavaa ko mies sano silleen. Mut on nyt vähän helpompi antaa sit se lappu jos tarttee antaa siis. x) :))

    • Nopeesti vastaaaaus?

      Voinko mennä huomenna uimaan ku on tullut vaan vähän sellasta ruskeeta vuotoa? se oli vaan sellane ehkä puol senttiä x 3 cm vana...

    • ETvoi mennä

      et voi et et et et et et et et et et et et ET VOI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 13v

      mul alko tnä just enne liikka tuntii eikä ollu siteit mukana :(( ja läpihä ne tuli onneks kukaan ei nähny ;D asun isäni luona EN KERRO SILLE""

    • ei menkkoi

      no mulla
      ei oo viel alkanu menkat, mut kyl sä selviit jollain tapaa ehg

    • tietämätön

      Mitä oiken se on ku tuntuu että on alkkareissa jotain märkää mut sitte siel ei ookkkaa mitää ku katon?! voisko joku neuvoo!=)

      • varmaan_valkovuotoa

        Olisikohan valkovuotoa:) jos olet murrosiässä niin sitä se melko varmasti on. Ja valkovuotokin alkaa lisääntyä kun ikää tulee enemmän. Ja yleensä valkovuodot alkavat n. 2vuotta ennen menkkoja:)


    • Eilen alkoi

      Itselläni kuukautiset alkoivat eilen ja vuoto on todella runsasta! eilen vaihdoin siteen noin. 5-7 kertaa ja joka kerta oli aivan verta täynnä.
      Tämä päivä koulussa oli yhtä tuskaa! Älkää ihmiset ihmeessä odottako menkkoja!! Paljon parempi ilman!

      • luokkaretkijamenkat

        Vanha keskustelu, mutta itelläni alkoi eilen, ja olen siis 12 v.meillä oli luokkaretki, ja olimme menossa uimaan kunnes mahaan alkoi sattuu ja sanoin nopettajalle että käyn vessassa. No vessassa huomasin menkoista ja sanoin opettajalle että menen kotiin lepäämään kun mahani on kipeä. Laitoin kotona Suojan ja otin buranaa niin illalla pääsin jo takaisin luokkaretkellä. Äidilleni kerroin heti menkoista.


    • 14 wee

      Juu, ei kannata odottaa, paljon helpommalla pääsee, kun menkkoja ei vielä ole...
      Ite uin järvessä tms. menkkojenkin kanssa, mutta uimahalliin en menisi...
      Tamponia en oo käyttäny, ku hiukan epäilyttää kokeilla, mut ehkä pelkään turhaan... :)
      Onko se sitten niin vaikeaa/kamalaa, sitä en tiedä...
      Itellä alkoi menkat vasta vähän aikaa sitten...

    • Heips :)

      Ehdottomasti kannattaa opetella käyttämään tamponia! Ite oon 13. vuotias ja oon tamponia käyttänyt ehkä vuoden ja kuukautiset alkoivat 11v. Tamponin laitto oli minullekkin aluksi vaikeaa, mutta sen jälkeen kun opin käyttämään tamponia, en oo siteisiin koskenukkaan!
      Tamponia ei tunne OLLENKAAN, jos sen laittaa oikein. Tärkeintä on rentoutua, ja työntää tamponi kohti selkää (vaikka se hassulta kuulostaakin). Ja ei hätää, ei se varmaan onnistu ekalla yrittämällä. Kannattaa alkuun kokeilla asettimellista pienintä tamponia (esim. Tampax mini) ja siitä kokeilla isompaa imukykyä.
      Onnea yrityksille :)

    • Oken

      Muakin ärsytti menkkojen alkaminen. Olin n. 10 ja just menossa uimaan kaverin kanssa. D:

    • loverabbit<3

      Täytän kuukauden pääst 15 ja alko menkat tänää. äitil oli alkan jo 12v. tiiän et täytyis kertoo äitille mut en kehtaa.. mul on isosisko jol on jo alkan ja sen on jo pitän sanoo äitille nii se vähä helpottaa.. mul ei onneks oo ollu kauhee runsast. ollaa mökil eikä siteit mukaa haluisin mennä uimaa voinko? Oon nyt laittan paperii pikkuhousuihi...:\ kaua yleensä ne kestää? joskus vuos sitte olin sillee et alkaispa ne jo mut nyt ku alko on sillee voi ei.. toivottavast niist ei oo paljo haittaa.. tamppooni kuullostaa epämukavalt mut en tiiä...

    • 15-tytsy

      Järveen voit mennä uimaa iha hyvi. uimahalliin en menisi ilman tamppoonia. mäki vähä miein ennen ku aloin käyttää tamppoonii mut ei se nii kamalaa ollu. helposti meni eka yrittämällä (ei ollu asettimellinen) ja tykkäsin.. sen jälkee en oo enää käyttänykkää siteitä :)

    • tyttönen

      Mulla alko eilen menkat. Laitoin siteen ja sitä on pitänyt vaihtaa jos kuinka monta kertaa. Kuinka kauan ne yleensä kestää???

    • ohhoijjaa

      riippuu vuodon määrästä. kun tuntuu että pitäs vaihtaa ni aina sillon. jokasesta pikkusesta tipasta ei tartte vaihtaa.

    • sonjuska12

      me mennään huomena tropiclandiaan ja mulla on kuukautiset ja aika runsaat. eikä meillä taia olla tamponia.mitä mä teen

    • gaagggaalololol

      mul tulee ihan hirveesti , ja jos nukun sivuttain , ei tuu melkee yhtää :DD

    • Apua...

      Apua! Huomenna menossa kylpylään, ja mulla on vika päivä menkat...
      Tamponia yritin tossa just laittaa mut ei onnistunu. Äiti sano et se auttaa,
      mut oikeesti en tiiä...Vähä noloo ku pitää sanoa isälle ja isoveljelle miks en tuu uimaan, jos nyt en onnistu tamponien kanssa...

      • tässä..

        Kannattaa ostaa sellasia kaikkein pienimpiä tamponeja, joissa on asetin. Sillä on kaikkein helpoin opetella ja se myös liukuu parhaiten sisään. Jos ei ole asetinta, tampooni voi helposti jäädä liian alas, tai ei mene ollenkaan sisälle, varsinkin silloin, kun vuoto on niukkaa. Paras asento on laittaa tamponi vessanpöntöllä.
        Sitten myöhemmin voi siirtyä ilman asetinta oleviin (ne on kooltaan huomaamattomampia säilyttää), tai vaikka kuukuppiin.


    • vastaaloittelija

      mulla alko joskus perjantaina ja kesti jotai paripäivää, mut meil alkaa uinti keskiviikkkona ja en oo kertonu äitille koska en uskalla ja en osaaa käyttää tamponeja , ja kerran olin uimas ja jollai alko menkat ja se allas oli iha punane ja sitä tyyppii nolotti iha hirveesti(näky naamast) ja en tiiä mitä tehdä, ja perjantaina tuli vähän vuotoajoka kesti sunnuntaille, mutta maaanantaina ei tullu mitää mut koska ne taas sit alkaa et meenkö uimaan??

      -saisinko vastauksen

    • Juoksia tytsy

      Jos vuoto on tosi vähäistä voiko mennä uimaan ilman tamppooneja? Ja vaikuttaako kuukautiset suorituskykyyn. esim voinko tehdä maxim tehoisia suorituksia ilman että se vaikuttaa ( tai siis saako yleensä ihan normaalin tuloksen vaikkapa juoksussa vaikka onkin kuukautiset)

    • käyttäkää tamponia

      Jos se vuoto on niin vähäistä, että voisit olla muutaman tunnin ilman sidettä, tai muutakaan suojaa, eikä vuoto tulisi alushousuista ja farkuista läpi näkyviin niin sit joo.

      Miettikää kaikki, ketkä suunnittelette uimista ilman suojaa. Tuskin itekään haluaisit vaikka huuhdella naamaasi vedellä, jossa on jonkun toisen naisen kuukaustisverta, edes ihan pientä pisaraa, ja ainahan sitä vettä uidessa vähän menee suuhunkin. Siis jos kastelee naaman uidessa.

    • Kiiree

      Okei, mut entäs toi et vaikuttaako se suorituksiin. Olen Juoksija ja kisoi on jonku verran, joskus mulle sano yks kaveri et sill meni huonosti juoksukisat koska sill oli kuukautiset. Jos ei ole vatsakipuja tai muita kipuja vaikuttaako se suoritukseen. Eli voinko tehdä yhtä helposti täydellisen suorituksen esim juosta 4km samaan aikaan kun ennen vaikka onkin kuukautiset ?

      • olet yksilö

        Sinä opit itse tietämään, vaikuttaako sinulla ja miten paljon.
        Joka kuukausi ei ole samanlaista.
        Periaatteessa kuukautiset eivät vaikuta, jos ei mukana tule jotain kipuja, turvotusta yms. En voi sinun puolestasi tietää, enkä voi tietää sekunneista. Harrastan liikuntaa kuukautisista riippumatta, mutta en kelloa vastaan.


    • Kiitollinen-

      Okei, kiitos:))

    • Neuvonantaja

      Voit tehdä vaikka jatkossa niin että pyydät äitiäsi vaikka laittamaan opelle viestiä (jos on nais ope sulla luokan valvojanana) tai sitten äitisi voi laittaa että sinulla on hieman kurkkukipeä etkä voi osallistua uintiin, se on toki huijaamista mutta hätätilanteessa;)

    • julia k

      jokainen opettaja ymmärtää kyllä, että tytöillä alkaa menkat! ne voi alkaa vaikka jo ekaluokalla, ja opet tietää sen oikein hyvin. jokainen opettaja on opiskellut 5-7 vuotta yliopistossa, ja tietää, miten menkkoihin suhtaudutaan. :) opiskelen ite opeksi. jos jollekin sattuu niin ikävästi, että ope suhtautuu jotenkin epäasiallisesti, niin kertokaa ehdottomasti äidille! luokan pojat (ja valitettavasti tytötkin) voi olla typeriä, mutta ei sitä pidä pelätä. sanoo vaan, että oli päänsärkyä, kurkku kipeä tai että ei vaan päässyt, piste. ei niitä uinteja kuitenkaan monena viikkona ole, joten ei se nyt niin ihmeellistä oo jos on kaksikin kertaa poissa. seuraavana ja sitä seuraavana vuonna on jo enemmän tyttöjä, joilla on myös menkat. kannattaa tosiaan pyytää vaikka äitiä ottamaan edellisenä päivänä tai aamulla opeen yhteyttä, niin ei tarvii koulussa tai liikkatunnin alussa ruveta selittelemään. mut itekin voi opelle käydä sanomassa, että ei pääse uimaan, koska on naisten juttuja, sellanen aika tässä kuussa tms. ope kyllä tajuaa ja sanoo, että ok. :)

      oon jo 25, mutta muistan hyvin, kun menkat alko 9- vuotiaana. se oli ihan kauheeta ja halusin kuolla. häpeä oli ihan kamala. ihan turhaan. tamponia ei kannata käyttää väkisin, jos se ei hyvältä tunnu. sanon sillä kokemuksella, että yritin ite sillon 9-vuotiaana käyttää tamponia. luulin, että oon kaikin puolin ihan virheellinen, mutta nyt tajuan, että ei sitä ole nuorena pakko saada mahtumaan! muutamat ekat menkat, ehkä vuoden verran, kannattaa mennä siteillä, vaikka ne onkin kauheita. vaihtaa vaan tosi usein, ja laittaa vaikka pumpulia tai käsipyyhepaperia siihen emättimen suulle. silloin oppii myös tuntemaan, miten omat menkat käyttäytyy, alkaako tai loppuuko ne hitaasti tiputellen jne jne. varsinkin jos on vielä nuori. jos menkat alkaa 15-vuotiaana, on ehkä vähän helpompi siirtyä nopeemmin tamponeihin ja kuukuppiin, kun on muutenkin isompi, pidempi jne...

      ite en saanut tamponia sisään, koska eiees ollu mitään reikää. en saanut silloin sormiakaan, mutta luulin, että tamponi muka jotenkin sit vaat menee sisään, koska sen kuuluu. :D no eihän se menny. se johtuu siitä, että monilla tytöillä on ns. "immenkalvo" eli ohutta limakalvoa on emättimen suulla niin paljon, että sitä emättimen "reikää" ei ole. siis tottakai se on, koska verikin jostain ulos tulee! sitä limakalvoa vaan täytyy venyttää siitä suulta pois, ja se venyykin itsestäänkin iän myötä ja liikunnassa. kannattaa tutustua omaan kehoon ja emättimeensä sormilla ihan rauhassa ennen kuin yrittää saada mitäään muuta sisään. (se ei muuten todellakaan ole mikään synti, vaan normaali ja terveellinen asia, jota kannattaa tehdä! ;)) kun pari sormea mahtuu, niin pitäisi mahtua ob mini -tamponikin (keltainen pakkaus, ei myydä ihan kaikissa kaupoissa). jos et saa sormia sisään, tuskin tamponiakaan. :)

      joku sanoi, että menkkojen alkaessa limakalvot ovat tarpeeksi venyvät tamponin käyttöön ja että tamponin käyttö on kiinni vain oikeasta asennosta, ei tiukkuudesta tms. osittain totta, mutta jos menkat alkaa tosi nuorena (alle 10-12-vuotiaana), niin kroppa ja limakalvot eivät todellakaan välttämättä ole vielä valmiit, eikä mikään asento sitä asiaa muuta. kannattaa ensin tosiaan sormin tunnustella ja miettiä, miten esim. tampooni omaan emättimeen menee. voi olla, ettei saa omia sormiaankaan sisään ilman järjetöntä kipua. ei kannata huolestua, kyllä ne sinne ajan kanssa mahtuu. :) tuon limakalvojen venyttelyn pitäisi sujua luonnostaan itsetyydytyksen myötä ja tuntua hyvälle. ja ne limakalvot tosiaan venyy, kun kasvaa, niin ihan itsestäänkin.

      kuukuppia olen itse ajatellut ruveta käyttämään nyt, mutta en ole vielä aloittanut. tamponeilla on mennyt viimeiset 10 vuotta niin, ettei kuukautisia paljon huomaakaan. :) nyt tuntuu, että venyn jo tarpeeksi kupin laittoon. :D en voi kuvitellakaan, että olisin saanut kuukuppia paikoilleen ensimmäisinä vuosina, kun oli menkat. ei se olisi mahtunut mitenkään. keho ja emätin muuttuu paljon senkin jälkeen, kun menkat on jo alkaneet. emätin pitenee, seinämät muuttuu paksummiksi, häpyhuulet kasvaa isommiksi jne jne. jos esimerkiksi yllät sormin kurkottamalla emättimesi pohjaan asti, niin kuukuppi ei ehkä ihan pituutensakaan puolesta vielä yksinkertaisesti mahdu. ei auta kuin odottaa, että oma kroppa kasvaa. :( kuukupin voi toki hankkia, voihan sitä sitten alkaa käyttämään, kun sen sisäänsä saa, vaikka ei vielä vuosiin saisikaan. :) sormilla vaan venyttää paikkoja ensin sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. :)

      olkaa iloisia menkoistanne! kysykää netistä ja siskoilta ja äideiltä, jos joku juttu mietityttää. voi kertoa äidille tai muulle tutulle tai vaikka mennä koputtamaan terkkarille, että hävettää tai ahistaa tai pelottaa. juttelemalla asiasta tuleekin normaali ja patempi mieli. kun suhtautuu ite asiaan luonnollisesti, muutkin suhtautuu. :)

      • ettäjottajos

        Tää ei liity et voiko mennä uimaan jos on menkat aiheeseen vaan... Mun äitin menkat alko 4lk ja mä oon menossa 6lk... mun mummun menkatki alko 5lk. Joskus on alamaha kipee ja valkovuotoo on ollu jo n. 1vuos... Oon kasvanu jo varmaan kohta koko kasvukauteni ja en enää kasva varmaan montaa senttiä. Rinnatkin ovat jo kasvaneet.


      • ettäjottajos
        ettäjottajos kirjoitti:

        Tää ei liity et voiko mennä uimaan jos on menkat aiheeseen vaan... Mun äitin menkat alko 4lk ja mä oon menossa 6lk... mun mummun menkatki alko 5lk. Joskus on alamaha kipee ja valkovuotoo on ollu jo n. 1vuos... Oon kasvanu jo varmaan kohta koko kasvukauteni ja en enää kasva varmaan montaa senttiä. Rinnatkin ovat jo kasvaneet.

        Siis mun menkat ei oo alkaneet... En niitä odota, mutta alkavatkohan kohta?


      • patuboss
        ettäjottajos kirjoitti:

        Siis mun menkat ei oo alkaneet... En niitä odota, mutta alkavatkohan kohta?

        Riippuu iästä.


      • -.- ....
        patuboss kirjoitti:

        Riippuu iästä.

        Riippuu kehityksestä.

        Kyllä ne siinä parin vuoden sisällä luulisi alkavan jos kerran valkovuotoakin on jo ollut kauan.


    • ggkb

      Voit ihan hyvin mennä uimaan tamponin kans jopa neitsyenä tai sit sanot äitille et kirjottaa lapun ja anbat sen opelle( ite oon tehny sillee). itelläni alko kuukautiset viime kesänä. olin nukkunu ja heräsin et alkkarit oli veres ja lakanas oli tahroja. olin just täyttämäs 13. kerroin nolona äitille ja äiti rupes hässöttäää niistä ja anto lisää siteitä. ei koskenu yhtää mut vuoto oli tosi runsasta. toisena yönä melkein koko alkkarit oli veres. en viittiny antaa pyyykkiin niitä nii pesin tahrat salaa pois:-D. nyt ne on vieläki epäsäännölliset ja ärsyttäää....

      • 11v tyttö

        Oon 11v ja menkat alko 4lk:n maaliskuussa. En uskaltanut kertoa äitille mutta äiti sai tietää kun olin kokenut jo toiset menkat olin vieny 20 paria verisiä pikkareita pyykkiin olin piilottanu ne omaan kaappin. Nolotti iha hirveesti siihen aikaa. Nyt on menossa 5lk ja alan tottua eihän se niin kauheeta ole. En oo kyl viel kertonu kavereille. Oni ilo tulla naiseksi.


    • ..!..

      Kuukautisten aikana kannattaa käyttää mustia alkkareita jos ohi/reunavuodot ovat ylesiä sillä niistä veri ei näy ja jos menkkojen alkamisesta on vaikeä kertoa äitille niin laita viesti kun äiti on töissä "nyt ne alkoivat"! :)

    • YKSkysymysVAAN

      Ei kai kuukautiset ala jos ei ole tullut valkovuotoa, koska oon ite 5lk ja en oo ihan varma?






      PS: JOS TEIÄN MIELESTÄ TOI OLI TYHMÄ KYSYMYS LITTAKAA ARVIOINTIIN ÄLKÄÄ VASTATKO ELLETTE TIEDÄ TAI HALUUTTE VAAN HAUKKUU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • ygvygvygv

        Tuskin.

        Kyllä sen sitten huomaa kun alkaa verta valumaan hitaasti, ei sieltä yhtäkkiä mitään lasillista verta valu huomaamatta. (:


      • oomooi

        Heeii!

        Jelppikääs mua, mulla alko tänään:) En tuntenu mitään muuta kuin alavatsassa kipua päivän aikana, että ihana eka koulupäivä näin loman jälkeen. Mutta tiesin jo etukäteen paljonkin , mutta en osannut tietenkään yhdistää koulussa sitä kipua menkkoihin, kun tuli nyt vähän puskan takaa:) Mutta siis tulin kotiin ja näin murrosiässä vaihdan yleensä alushousutkin koulupäivän jälkeen ja kappas kummaa kun vilkaisin housuihin joissa olikin punarusehtavaa kuivunutta vertaa ja niin minun tuuriani että oli valkoiset alushousut -.- Huomenna on liikuntaa, mutta sehän ei haittaa? Päinvastoin. ellei koske kauheasti vatsaan :/ Mutta siiis ongelma kun on se, että äitini on koko viikon muualla niin mistäpä minä niitä siteitä saan kun isäkin on vain öisin kotona eli sitäkään en nää ja itse en pääsisi ostamaan kuin koulupäivän aikana koska kauppaan on 20km kotoa. Tänään laitoin varalta housuihin näin kotona ihan tavallista wc-paperia monin kerroin taiteltuna. Mutta kertokaas nyt että mitä vois tehhä... ja onkohan huomenna isommmat vuodot kuin tänään :D


      • good_luck777
        oomooi kirjoitti:

        Heeii!

        Jelppikääs mua, mulla alko tänään:) En tuntenu mitään muuta kuin alavatsassa kipua päivän aikana, että ihana eka koulupäivä näin loman jälkeen. Mutta tiesin jo etukäteen paljonkin , mutta en osannut tietenkään yhdistää koulussa sitä kipua menkkoihin, kun tuli nyt vähän puskan takaa:) Mutta siis tulin kotiin ja näin murrosiässä vaihdan yleensä alushousutkin koulupäivän jälkeen ja kappas kummaa kun vilkaisin housuihin joissa olikin punarusehtavaa kuivunutta vertaa ja niin minun tuuriani että oli valkoiset alushousut -.- Huomenna on liikuntaa, mutta sehän ei haittaa? Päinvastoin. ellei koske kauheasti vatsaan :/ Mutta siiis ongelma kun on se, että äitini on koko viikon muualla niin mistäpä minä niitä siteitä saan kun isäkin on vain öisin kotona eli sitäkään en nää ja itse en pääsisi ostamaan kuin koulupäivän aikana koska kauppaan on 20km kotoa. Tänään laitoin varalta housuihin näin kotona ihan tavallista wc-paperia monin kerroin taiteltuna. Mutta kertokaas nyt että mitä vois tehhä... ja onkohan huomenna isommmat vuodot kuin tänään :D

        Käy kaikki äitisi kaapit läpi ja etsi sen siteet? Pyydä kavereilta tai terkkarilta?
        Tai kerro isällesi menkoistasi ja pyydä tuomaan niitä siteitä. (Tai kerro äidille ja käske sen sanoa isällesi että tuo niitä siteitä.) Pelkällä vessapaperilla on vähän surkea pärjätä menkoista. Myös jokin vanha (käsi)pyyhe voi auttaa menkkojen kanssa, varsinkin nukkuessa.

        Jos mahasi tulee tosi kipeäksi niin nappaa pari buranaa tms. Liikunta ja mahan lämmittäminen auttavat myös.

        Välillä menkat voivat yllättää, joten jos saat niitä siteitä jostain niin kanna niitä mukana laukussasi menkkojesi päätyttyäkin.


      • good_luck777
        good_luck777 kirjoitti:

        Käy kaikki äitisi kaapit läpi ja etsi sen siteet? Pyydä kavereilta tai terkkarilta?
        Tai kerro isällesi menkoistasi ja pyydä tuomaan niitä siteitä. (Tai kerro äidille ja käske sen sanoa isällesi että tuo niitä siteitä.) Pelkällä vessapaperilla on vähän surkea pärjätä menkoista. Myös jokin vanha (käsi)pyyhe voi auttaa menkkojen kanssa, varsinkin nukkuessa.

        Jos mahasi tulee tosi kipeäksi niin nappaa pari buranaa tms. Liikunta ja mahan lämmittäminen auttavat myös.

        Välillä menkat voivat yllättää, joten jos saat niitä siteitä jostain niin kanna niitä mukana laukussasi menkkojesi päätyttyäkin.

        Ja jos alkkareihin pääsee vuotamaan verta niin kannattaa huuhdella ne heti _kylmällä_ vedellä. Muuten voi olla vähän vaikea saada niitä puhtaiksi, varsinkin jos alkkarit nyt sattuvat olemaan valkoiset :(


      • äkfdjj
        oomooi kirjoitti:

        Heeii!

        Jelppikääs mua, mulla alko tänään:) En tuntenu mitään muuta kuin alavatsassa kipua päivän aikana, että ihana eka koulupäivä näin loman jälkeen. Mutta tiesin jo etukäteen paljonkin , mutta en osannut tietenkään yhdistää koulussa sitä kipua menkkoihin, kun tuli nyt vähän puskan takaa:) Mutta siis tulin kotiin ja näin murrosiässä vaihdan yleensä alushousutkin koulupäivän jälkeen ja kappas kummaa kun vilkaisin housuihin joissa olikin punarusehtavaa kuivunutta vertaa ja niin minun tuuriani että oli valkoiset alushousut -.- Huomenna on liikuntaa, mutta sehän ei haittaa? Päinvastoin. ellei koske kauheasti vatsaan :/ Mutta siiis ongelma kun on se, että äitini on koko viikon muualla niin mistäpä minä niitä siteitä saan kun isäkin on vain öisin kotona eli sitäkään en nää ja itse en pääsisi ostamaan kuin koulupäivän aikana koska kauppaan on 20km kotoa. Tänään laitoin varalta housuihin näin kotona ihan tavallista wc-paperia monin kerroin taiteltuna. Mutta kertokaas nyt että mitä vois tehhä... ja onkohan huomenna isommmat vuodot kuin tänään :D

        vessa paperi käy ! mutta itellä ainaki ku alko menkat koulus nii kävin terkkarilta pyytää siteitä ;)


      • 12w
        äkfdjj kirjoitti:

        vessa paperi käy ! mutta itellä ainaki ku alko menkat koulus nii kävin terkkarilta pyytää siteitä ;)

        Mul alko 4 pv sit menkat huomenna olis harjoituksien päättäjäiset siellä mennään uimaan..... en tiedä voinko mennä niin attelin et katotaan jos vuodot on suuret ni en khyl mee mut voiko mennä jos on pienet vuodot ?


      • ei mennä silloin!!
        12w kirjoitti:

        Mul alko 4 pv sit menkat huomenna olis harjoituksien päättäjäiset siellä mennään uimaan..... en tiedä voinko mennä niin attelin et katotaan jos vuodot on suuret ni en khyl mee mut voiko mennä jos on pienet vuodot ?

        Et voi mennä jos vuodat verta edes vähän. Mini tamboni silloin vähintään! Ja onko sekään sitten kivaa kun nouset tai menet altaaseen niin reittäsi pitkin valuukin kenties verivana ja joku huomauttaa siitä, että menkkojen aikana ei altaaseen!

        Ja sitten asiasta toiseen, siellä uimahallissa käydään sitten myös pesulla ennen altaaseen menoa hiuksia myöten ellet uimahattua käytä, tämä ei koske vain sinua vaan teitä nuoria tyttöjä yleensä, sillä ongelmana on se, että pesulla ei käydä ja se kaikki lika on sitten verineen päivineen siellä altaassa jos menkkojen aikana sinne menette.


      • Ööenitetiiä
        ei mennä silloin!! kirjoitti:

        Et voi mennä jos vuodat verta edes vähän. Mini tamboni silloin vähintään! Ja onko sekään sitten kivaa kun nouset tai menet altaaseen niin reittäsi pitkin valuukin kenties verivana ja joku huomauttaa siitä, että menkkojen aikana ei altaaseen!

        Ja sitten asiasta toiseen, siellä uimahallissa käydään sitten myös pesulla ennen altaaseen menoa hiuksia myöten ellet uimahattua käytä, tämä ei koske vain sinua vaan teitä nuoria tyttöjä yleensä, sillä ongelmana on se, että pesulla ei käydä ja se kaikki lika on sitten verineen päivineen siellä altaassa jos menkkojen aikana sinne menette.

        Jos käy menkkojen aikana järvessä eikä käytä tamppoonii niin eikö sitten rannalla voi tulla vuoto ja valua pitkin reittä? Kun jotkut sano että järveen voi mennä.


      • en oo varma
        Ööenitetiiä kirjoitti:

        Jos käy menkkojen aikana järvessä eikä käytä tamppoonii niin eikö sitten rannalla voi tulla vuoto ja valua pitkin reittä? Kun jotkut sano että järveen voi mennä.

        En tiiä mutta, en suosittele kuukautisten aikaan menemistä veteen.


    • en oo varma

      En oo varma mut eiks se riipu siitä vuodon määrästä.

    • ?????????????

      Mulla oli jota rusehtavanpunasta housuissa..Ja ku pyyhkäsin vessapaperilla nii samaa tulee...Nyt ei tuu enää mitää...Oiko ekat menkat?

    • Jotai

      Minusta menkat alkaa kun alkaa se on henkilökohtainen asia. Kysymys tähän et voiko siis mennä uimaan ilman mitään, kun olen menos huomen uimaan. Mulla ei oo runsasta vuotoa mut sellasta vähäistä. Olen kuullut, että menkat loppuu siksi aikaa kun ui.

      • lueskele

        Mitä jos lukisit tätä palstaa niin se selviäsi voitko vai et ja missä voit ja missä et kun et edes kertonut uitko luonnonvesissä vai uimahallissa.


    • kysyttäväää

      Moi oon menossa huomenna fysioterapeutin kanssa uimaan. Ja kuinka sattuikin tänään mulla tuli kuukautis kierto ja en tiedä voinko mennä uimaan huomenna. Kun äitille en haluaisi kertoa että mulla on kuukautiset. Osaattejo auttaa mua.

      • kysyttävää

        ja haluaisin saada mahdollisimman pian vastauksen kiitos


      • 12.v (:
        kysyttävää kirjoitti:

        ja haluaisin saada mahdollisimman pian vastauksen kiitos

        Mulla oli tänää sellast ruskean punaista vuotoa aika niukasti mietin että olisko ekat menkat? Valkoiset alushousut xd kertokaa oon 12v ja epäilen koska samoihin aikoihi äitillä alko:/ kuudennella seki.


      • 4568
        12.v (: kirjoitti:

        Mulla oli tänää sellast ruskean punaista vuotoa aika niukasti mietin että olisko ekat menkat? Valkoiset alushousut xd kertokaa oon 12v ja epäilen koska samoihin aikoihi äitillä alko:/ kuudennella seki.

        Hyvin mahdollista. Laitapa kuukautissuoja niin vältyt sotkulta.


      • 12.?
        4568 kirjoitti:

        Hyvin mahdollista. Laitapa kuukautissuoja niin vältyt sotkulta.

        Tänään ei mitään tullut. Oli vain eilen?


      • kannattaisi jutella
        12.? kirjoitti:

        Tänään ei mitään tullut. Oli vain eilen?

        Mitä jos juttelisit asiasta äitisi kanssa!?


      • Mitä skebuu
        kannattaisi jutella kirjoitti:

        Mitä jos juttelisit asiasta äitisi kanssa!?

        Enn tänään ja eilen hieman ruskeaa??


      • azedgsxrhfb
        Mitä skebuu kirjoitti:

        Enn tänään ja eilen hieman ruskeaa??

        Ihan normaalia.


    • 11vee

      Kyllä voit mennä uimaan jos pidät tamppoonia(:

    • Nuori_Tyttö

      Äidille pitää ja voi kertoa se sitten auttaa sua niitten menkkojen kanssa niinkuin hyviä neuvoja niksejä jne jne äidilläsi on ollu menkat niin se tietää noista ja se mies ope niin kirjoita sille lappu

    • Nuori_Tyttö

      Unohdin kertoa että kuukauttisten aikana ei voi mennä uimaan en tiiä miten tamponeilla on ehkä nekin kastuu jos menee uimaan

    • Anonyymi

      Voinko uida kun siteeseen tulee simmosta ruskeeta niin voinko uida sillon ilman sidettä tai tamppoonia?

      • Anonyymi

        Jos sulla on vuotoa tullut ihan vähän niin saat uida niin minäkin teen jos vuotoa on ihan vähän mutta sitten kun vuotoa on runsaasti niin silloin ei kannatta uida koska siitä voi seurata tulehduksia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe