SUPERDUKE

Joe Smith

Jos kysyisin kokemuksia Kottaraisen Super Dukesta niin todennäköisesti vastauksina tulisi muutama "erittäin kokeneen kotarikuskin" haukkumisviesti. Oikeastihan tämän palstan lukijoilla tuskin kellään on edes koeajokokemusta ko. pyörästä.

Haukutaan sitten. Onhan aika ruma ja huono ajaa vai mitä? Onko kukaan edes nähnyt luonnossa?

17

15319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SD990

      Tuli viime syksynä ostettua Saksasta SD, tarkoitus oli aluksi ostaa SM950. SD990 on ruma, mutta luonteikas ajaa.
      Se on kevyt viedä ja ruutia sopivasti. (minulle)
      Kyllä se GSX1400 jälkeen näppärältä tuntuu. Varsinkin vääntö. Edellisessä pyörästä mitattiin 155Nm takarenkaalta ja KTM ilmoittaa 100Nm. (varmaan kytkimeltä?) Silti SD jaksaa kaasulla vielä kakkosella keventää. GSX:ää sait kytkimen kanssa potkia ylös. (varmaan taito oli kadoksissa) Kyllä sen ajo-ominaisuuksia on testeissä kehuttu. Käy koeajaa, siitä se mullakin läx.

      • Joe Smith

        Tuhansien vaarojen seikkailijana minäkin pidän keveästä pelistä, jolla pääsee hankalista tilanteista vauhdilla kohti uusia seikkailuja... ;-)

        Eräs heppu väitti viime vuotisen Duken kanssa olevan sellaista ongelmaa, että kone on todella herkkä keittämään taajamassa... On kuulemma ollut jo monta kertaa verstaalla ja nyt vaan enää väittävät sen olevan ominaisuus?


      • SD990
        Joe Smith kirjoitti:

        Tuhansien vaarojen seikkailijana minäkin pidän keveästä pelistä, jolla pääsee hankalista tilanteista vauhdilla kohti uusia seikkailuja... ;-)

        Eräs heppu väitti viime vuotisen Duken kanssa olevan sellaista ongelmaa, että kone on todella herkkä keittämään taajamassa... On kuulemma ollut jo monta kertaa verstaalla ja nyt vaan enää väittävät sen olevan ominaisuus?

        En ole lämpö ongelmista kuullut. Ainoastaan startin rattaan tuhoutumisesta, kun potkasee takaisin käynnistäessä. 2007 mallissa se on muutettu liukukytkimeksi. Samoin kun tankin koko on kasvanut 18,5L. Tuolla 15L tankilla pääsee 184km, testattu!
        Toisaalta onneksi sitä on Kevyt Työntää Metsässä (KTM). ;)


      • aloittaja...
        SD990 kirjoitti:

        En ole lämpö ongelmista kuullut. Ainoastaan startin rattaan tuhoutumisesta, kun potkasee takaisin käynnistäessä. 2007 mallissa se on muutettu liukukytkimeksi. Samoin kun tankin koko on kasvanut 18,5L. Tuolla 15L tankilla pääsee 184km, testattu!
        Toisaalta onneksi sitä on Kevyt Työntää Metsässä (KTM). ;)

        En minäkään niistä lämpöongelmista tiedä, eräs heppu vaan kertoi kaverinsa pyörässä sellaisia olevan. Adventuressa tosin. Sama LC8 konehan siinä on, tosin katteilla peiteltynä. Olisko siinä ehkä sitten syytä? Jos niitä ongelmia sitten onkaan. Ainahan ne flektit pyörii stadissa koko ajan merkki kuin merkki.


    • TepaTurku

      Erehdyin viime vuonna koeajamaan ko pyörän, ja nyt olen kuukauden ollut sellaisen omistaja.
      Minulla ollut useita pyöriä, ja tämä ihan ehdottomasti paras ajaa, ja herättää mielenkiintoa.Eikä ulkonäkö ole suinkaan ruma, varsinkin kun vaihtaa vincet tai acrat, ja minivilkut! Suosittelen lämpimästi!!!

      • aloittaja

        Osaatko verrata yhtään Monsteriiin?


      • tepaturku
        aloittaja kirjoitti:

        Osaatko verrata yhtään Monsteriiin?

        ei ole ollut, enkä ole edes kokeillut, mutta muistelisin että monsterin ajoasento olisi enemmän eteenpäin, dukessa pystympi??Voin olla myös väärässä..


      • Joe Smith
        tepaturku kirjoitti:

        ei ole ollut, enkä ole edes kokeillut, mutta muistelisin että monsterin ajoasento olisi enemmän eteenpäin, dukessa pystympi??Voin olla myös väärässä..

        Monsterissa on paljon etukenompi ajoasento ja Duke voittaa kyllä ajoasennon mukavuudessa 3-0.

        Ducati tuntui paljonkin raaemmalta kilpurilta tosin kyse oli kalliista S4RS:stä. Ja siinä on paukkua kierroksilla kun tehokäyrä ja vääntökäyrä nousevat 7000 kohdilla yhtaikaa huippuunsa.

        Kolmosellakin keula nousee irti tiestä...kaasulla. Mutta tosin siihen tuntui kyllästyvän yhtä nopeasti kuin siitä innostui.


    • Joe Smith

      Superdukessa on kyllä hyvä ajoasento. Ei tunnu raa'alta koska teho tulee niin tasaisesti koko kierroslukualueen. Toisaalta sitten tuntuu hengettömältä yläkierroksilla kun mitään piikkiä ei enää olekaan. Nopeusmittari kyllä todistaa kyytiä löytyvän riittävästi.

      Täsmällisyys. Sitä se huokuu.Niin saksalainen kuin pyörä voi olla. Missään vivussa ei ole välyksiä mihinkään päin. Kaikki toimii kuin auto BMW:ssä. Tarkasti ja jämptisti. Laatupyörä.

      Jos pyörän mukana haluaa ostaa racing- tai hard rock-tunnelmaa niin se siitä jotenkin kuitenkin puuttuu. IMO. Vaikka varmasti laatutuote onkin.

      • TepaTurku

        oli juttua dukesta, ja kaikki totta, paitsi se ettei sovellu matka-ajoon..
        Miksi ei, itse ajoin 250 km, eikä tuntunut missään, ja vielä keskellä yötä.Valot todella hyvät.Nyt kun itse ajellut jonkin verran niin päivä päivältä pyörä tuntuu paremmalta, siitä ei yksinkertaisesti ajo hauskemmaksi muutu!Takarenkaita kannattaa varautua ostelemaan!


      • Joe Smith
        TepaTurku kirjoitti:

        oli juttua dukesta, ja kaikki totta, paitsi se ettei sovellu matka-ajoon..
        Miksi ei, itse ajoin 250 km, eikä tuntunut missään, ja vielä keskellä yötä.Valot todella hyvät.Nyt kun itse ajellut jonkin verran niin päivä päivältä pyörä tuntuu paremmalta, siitä ei yksinkertaisesti ajo hauskemmaksi muutu!Takarenkaita kannattaa varautua ostelemaan!

        Niin. Elämä kun on pelkkiä valintoja niin pitäisi vaan osata valita Duken ja Triplen välillä...Vaihtopäätös on, mutta valinta on tekemättä.

        Molemmat miellyttävät, eri tavoilla mutta ennenkaikkea miellyttävät. Yritän löytää jonkun syyn ottaa jompikumpi. Kotkassa miinuksena kalliit osat ja Triplessä jälleenmyyntiarvo. Sen takia vaaka ei ole vielä heilahtanut...


      • SDukeSWISS

        Olen ajellut SD:lla melko paljon ja havainnot puhdittomasta koneesta yläkierroksilla kuulostavat varsin tutulta. Mutta tähän on olemassa "helppo" ratkaisu. Itse hankin Akrapovicin putket (liitoskohdasta loppuun) joiden mukana tulee uusi "mapping" ruiskulle. Putket ovat myös E-hyväksytyt, joten niiden laillisuudesta ei tarvitse olla huolissaan. Saa myös tarvittaessa katalysaattorilla.

        Putkien vaihdon jälkeen: pyörän paino keveni 9kg!!! Tehomittaukset vakiona pyörältä 111,9 hp, putkien vaihdon ja mappingin jälkeen 121,8 hp!! Ja voin kokemuksesta kertoa, että oli erittäin tuntuvia hevosia....

        Voin lämpimästi suositella SD:ta, kaupunkiajossa ja mutkaisilla teillä erittäin kevyt kuljettaa. oman kokemuksen mukaan 150 km/h vauhti ja yli, pyörä alkaa muuttua hieman epävakaaksi (korjattavissa ohjausiskareilla). Tosin katteeton peli ei enää muutenkaan kovissa nopeuksissa ole mikään mahtava ajaa, pyörätyypistä riippumatta. Myös iskunvaimennuksen ja etuhaarukan säätöihin kannattaa paneutua, säädöt ovat kattavat ja niiden vaikutukset todella tuntuvia.

        Ei muuta kuin kotarin ostoon....... ja niin, sehän on itä-valtalainen, ei sakemanni....


      • SD rules
        SDukeSWISS kirjoitti:

        Olen ajellut SD:lla melko paljon ja havainnot puhdittomasta koneesta yläkierroksilla kuulostavat varsin tutulta. Mutta tähän on olemassa "helppo" ratkaisu. Itse hankin Akrapovicin putket (liitoskohdasta loppuun) joiden mukana tulee uusi "mapping" ruiskulle. Putket ovat myös E-hyväksytyt, joten niiden laillisuudesta ei tarvitse olla huolissaan. Saa myös tarvittaessa katalysaattorilla.

        Putkien vaihdon jälkeen: pyörän paino keveni 9kg!!! Tehomittaukset vakiona pyörältä 111,9 hp, putkien vaihdon ja mappingin jälkeen 121,8 hp!! Ja voin kokemuksesta kertoa, että oli erittäin tuntuvia hevosia....

        Voin lämpimästi suositella SD:ta, kaupunkiajossa ja mutkaisilla teillä erittäin kevyt kuljettaa. oman kokemuksen mukaan 150 km/h vauhti ja yli, pyörä alkaa muuttua hieman epävakaaksi (korjattavissa ohjausiskareilla). Tosin katteeton peli ei enää muutenkaan kovissa nopeuksissa ole mikään mahtava ajaa, pyörätyypistä riippumatta. Myös iskunvaimennuksen ja etuhaarukan säätöihin kannattaa paneutua, säädöt ovat kattavat ja niiden vaikutukset todella tuntuvia.

        Ei muuta kuin kotarin ostoon....... ja niin, sehän on itä-valtalainen, ei sakemanni....

        Itse ajoin kyseistä peliä viime syksyllä.... ja nyt kevään tullen oli peli hankittava. Akran sliparit heti kiinni ja ruiskun päivitys. Äänet tulee kyllä todellla muhkeiksi, roimasti lisää rähinä fiilistä. Samalla vaihdoin myös eteen piikin pienemmän rattaan. Kun tuo ykkönen tuntuu aika pitkältä. (samoja mielipiteitä?) Kuukausi takaperin laitoin ohjausiskarin, vakauttaa kummasti ajoa. Pyörän vääntö kyllä syö rengasta, ensimmäinen kumi meni sileäksi noin 2900 kilometrissä. Tuosta bensan kulutuksesta... ajelin tuossa tankilla 194 kilsaa, reipasta matkavauhtia (110-130). Ja eukko istui kyydissä. Aika tavalla vaikuttaa kyllä kulutukseen että pyöriikö nurkissa vai ajaako matkaa.

        Onkos täältä kukaan lähdössä 20.7 motoparkkiin VIP ajopäiville? Eli uusia kotarin omistajia jotka on hankkinut pyörän kevään kamppinia aikaan.


      • SDukeSwiss
        SD rules kirjoitti:

        Itse ajoin kyseistä peliä viime syksyllä.... ja nyt kevään tullen oli peli hankittava. Akran sliparit heti kiinni ja ruiskun päivitys. Äänet tulee kyllä todellla muhkeiksi, roimasti lisää rähinä fiilistä. Samalla vaihdoin myös eteen piikin pienemmän rattaan. Kun tuo ykkönen tuntuu aika pitkältä. (samoja mielipiteitä?) Kuukausi takaperin laitoin ohjausiskarin, vakauttaa kummasti ajoa. Pyörän vääntö kyllä syö rengasta, ensimmäinen kumi meni sileäksi noin 2900 kilometrissä. Tuosta bensan kulutuksesta... ajelin tuossa tankilla 194 kilsaa, reipasta matkavauhtia (110-130). Ja eukko istui kyydissä. Aika tavalla vaikuttaa kyllä kulutukseen että pyöriikö nurkissa vai ajaako matkaa.

        Onkos täältä kukaan lähdössä 20.7 motoparkkiin VIP ajopäiville? Eli uusia kotarin omistajia jotka on hankkinut pyörän kevään kamppinia aikaan.

        minkälaisen ohjausiskarin laitoit? Pitikö yläkolmio vaihtaa? Olen huomannut, että n.>150 vauhdissa varsinkin tuulisella ilmalla etupää on epävakaa ja vispaa hieman... varmasti loppuisi jos laittais ohjausiskarin, vai??


      • SD rules
        SDukeSwiss kirjoitti:

        minkälaisen ohjausiskarin laitoit? Pitikö yläkolmio vaihtaa? Olen huomannut, että n.>150 vauhdissa varsinkin tuulisella ilmalla etupää on epävakaa ja vispaa hieman... varmasti loppuisi jos laittais ohjausiskarin, vai??

        WP:n iskarin laitoin. Vanhempaan( 05 06 ) malleihin pitää vaihtaa juurikin tuo yläkolmio pala, uuteen malliin sitä ei ilmeisesti tarvitse vaihtaa. Hintaahan sille kyllä kertyy mutta eikös sitä niin sanota että se on halpa henkivakuutus. rauhoittaa ajoa kyllä huomattavasti. Asennus oli helppo tehdä noin puolentoista tunnin homma näin ensikertalaiselta. Virtalukon irroitus vanhasta kolmiopalasta teetti aavistuksen töitä. Helpoiten se lähti kun heppasi ruuvarin kärjen ruuveihin kiinni.


    • Uber Duke

      Pari viikkoa ajeltu -08 SDukella ja kyllä on mahtava peli. Mittarissa oli ostettaessa 4000 ja nyt kohta 6000. Kyllä kiinnittää ihmisten huomion ja moni tulee jututtaa ja kattoo pyörää tankatessa. Mun mielestä kyllä aivan sairaan hyvännäkönen pyörä, kaks vuota sitä kuolasin ja nyt sen sitten sain hankituksi. Ja ne äänet, aivan parasta! Mulla on siinä Devilin sliparit ja ruiskun kartta ajettu.

      Ajo-ominaisuuksista: Kettärä ja helppo ajaa kuin mikä. Välityksiä kannattaa vähän lyhentää, niin on kaupungissa helpompi kruisailla, ykkönen tuntuu muuten vähän pitkältä. Sopii ihan hyvin vaikka ensipyöräksi, jos vaan on malttia harjotella ja tietää yleensäkin miten ajaa. Onhan se melkonen peto pienillä vaihteilla, kannattaa varoa kaasun kanssa. Matka-ajossa tuntu vievän 6.6 L/100km, eli toimintasäde parhaimmillaan noin 250km.

      Mulla ei ainakaan ole ollut lämpöjen kaa ongelmia, kyllä se flekti hoitaa hommansa kaupungissa.

      Käykää ihmeessä koeajamassa, tosin sen jälkeen on vaikee palata muihin merkkeihin... Tai ainakin mun oli...

    • SD vai SpeedTriple?

      Sopiiko tämä pyörä ensimmäiseksi pyöräksi? Joku väittää tässäkin ketjussa niin. Onko tuo kuitenkaan totuus? Jossain on sanottu, että voi yllättää kokeneemmankin kuskin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe