Ranskalaisten erot?

vaakon nakki

En löytänyt varsinaista omaa ryhmää ranskalaisille autoille, joten kysytään täällä.

Mitä peruseroa on Citroen, Renault ja Peugeot autoissa. Sitikalla on ainakin ollut noita kaasujousutuksia, onko muilla? Onko jotain 'koulukuntaeroja' merkkien kesken?

19

5731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteinen nimittäjä

      Pösölle ja Sitikalle on PSA konserni, jonka tuotteita ovar Citroen ja Peugeot ja PSA:lla paljon yhteistyötä nykyisin esim. Fiatin ja mm. Toyotan kanssa.

      PSA Peugeot Citroën syntyi vuonna 1976 kun Peugeot Société Anonyme (PSA) osti konkurssiin menneen kilpailijansa, Citroën-yhtiön. Näin muodostui PSA Group, jonka nimi myöhemmin muutettiin nykyiseen muotoon PSA Peugeot Citroën.

      Enemmän tietoa löydät täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/PSA_Peugeot_Citroën

      Renaultilla ei ole oikeastaan mitään muuta yhteistä Sitikan ja Pösön kanssa kuin automerkkien alkuperämaa Ranska.

      Peugeot ja Citroen käyttävät autoissaan mallista riippuen samoja moottoreita ja alustatekniikkaa. Tosin Citroenin ominta aluetta on hydraulijousitus, niin hyvässä kuin pahassa. Pösö luottaa perinteiseen iskunvaimennus- ja joussitustekniikkaan.

      Myös korit ovat paljolti yhteneväisiä etenkin tavara- ja hyötyautopuolella. Vrt. Citroen Berlingo ja Peugeot Partner; Citroen Jumpy ja Peugeot Expert ja Fiat Scudo, ym, ym. Kaikki samoja autoja, pois lukien logo ja maski.

      Perinteisesti Peugeotin dieselkoneet ovat luotettavimpien dieselmoottoreiden maineessa.

      Ranskalaisten alustatekniikassa taas on ollut ongelmia kautta aikojen. Esim. Pösö 400 sarjan akselit olivat menneillä vusoikymmenillä (1980-1990 luvuilla) kulutustavaraa, siinä missä Citikan hydraulijärmestelmät ennen pitkää tuppasivat (tuppaavat) vuotamaan ja jousipallot kuoleutumaan.

      No iskariremontti joka nurkaan on aina hintavampi toimenpide kuin hydraulipallojen vaihto. Muttta kun hydrauliremontit eivät ikävä kyllä aina jää siihen; uusittavaa hydrauliputkea liitoksineen kun sitikassa riittää ja hydraulineste on kallista kauppatavaraa jos joudut tuntemattomasta kaupungista sitä ostamaan (Joensuun keskustan TeboiL 36 euroa litra ja Vantaan Autoartikkeli 6 euroa litra) Kesälomareissulla voi lomabudjettia ruveta nakertamaan vuotava iskunvaimennusjärjestelmä.

      Toisaalta (aina ei turhatkaan) ennakkoluulot ovat pitäneet rnskalaisten vaihdokkien hinnat alhaisina.

      • oivalahtinen

        Vaikuttaa siltä että et ole hydraulijousituksen ystävä, vai?


      • Xant
        oivalahtinen kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä että et ole hydraulijousituksen ystävä, vai?

        "Kesälomareissulla voi lomabudjettia ruveta nakertamaan vuotava iskunvaimennusjärjestelmä."

        Täydennystä saa joka bensa-asemalta suoraan mittarista alle eurolla litra.

        Mehujousista tulee kumminkin ne isommat plussat,rautajousisia osaa tehdä jokainen autotehdas,ja osa jopa paremmin.


      • Yhteinen nimittäjä
        oivalahtinen kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä että et ole hydraulijousituksen ystävä, vai?

        XM on kyllä ollut mukava ajaa moottoritiellä ja on minulla ollut aikoinaan CX:kin, yks BX (pari rättäriäkin). Mutta eivät kyllä nestejousiautot ole mökkitiellä ja nimismiehenkiharassa niitä mielyttävimpiä ajopelejä.

        Ja kun vanhemmalla Citikka-kalustolla on joutunut ajamaan, niin kyllä sen hydrauliikkapuolen kanssa on ollut esim. kovilla pakkasilla ongelmia. Ja vuotamaan tuppaavat vanhemmiten ja jousipallot ovat kuoleutuneet jne.

        En ole naftapumpusta viitsiny järjestelmää täyttää niin kuin joku viisas täällä on tehnyt.

        Se neste vaan nyt sattuu olemaan hintavaa jos putket lorisee. Ja sitä menee pienestäkin tippavuodosta litra pari viikossa ja aina se pajalle vieminenkin maksaa parin kolmen tunnin työn ja osat päälle. ja pitää olla autotta jne. ja siten taas vituttaa.

        Nyt mulla on Audi ja oon kyllä todennu että köyhällä ei ole varaa halpaan. Ei oo tarvinnu Audin kanssa tapella kuuteen vuoteen juuri ollenkaan vaikka on jo 360tuhatta mittarissa. Öljyt vaan vaihtaa sillon tällön ja jarrupalat kerran parissa vuodessa.

        Ja isolla neliveto 2.8 Audilla (A6) kun päästelee niin on ihan sama mitä jousta siellä alla on. Ei tunnu missään!


      • Renaulttimies

        Toi ei kyllä pidä paikkaansa! Renault, Peugeot ja Citroen ovat identtisiä autoja keskenään. Esim. Renault Laguna on melkein sama auto kuin Peugeot 406.


      • Pilot 22
        Renaulttimies kirjoitti:

        Toi ei kyllä pidä paikkaansa! Renault, Peugeot ja Citroen ovat identtisiä autoja keskenään. Esim. Renault Laguna on melkein sama auto kuin Peugeot 406.

        Renaulttimies ei voi olla tosissaan tai sitten on tullut nautittua jotain mikä sekoittaa pään täysin.
        Renaulteissa EI OLE MITÄÄN SAMAA KUIN PSA:n tuotteissa.
        Eikä Lagunassa jos verrataan Peugeot 406:een.
        Kerroppa yksikin kohta ko.autoista mikä on samanlainen.


      • Renaulttimies
        Pilot 22 kirjoitti:

        Renaulttimies ei voi olla tosissaan tai sitten on tullut nautittua jotain mikä sekoittaa pään täysin.
        Renaulteissa EI OLE MITÄÄN SAMAA KUIN PSA:n tuotteissa.
        Eikä Lagunassa jos verrataan Peugeot 406:een.
        Kerroppa yksikin kohta ko.autoista mikä on samanlainen.

        Renault Lagunan ja Peugeot 406:n kytkimet tuntuvat aika samoilta keskenään. Itselläni on nykyään Renault Laguna farkku, ennen oli Pösö 406 farkku ja ainakin mun mielestä ne vaikuttavat samoilta keskenään. Molemmathan ovat Ranskalaista laatua. Itse tykkään kyllä enemmän Renaultista kuin Peugeotista. Sitikasta ei ole mitään kokemuksia.


      • Näin se on
        Renaulttimies kirjoitti:

        Renault Lagunan ja Peugeot 406:n kytkimet tuntuvat aika samoilta keskenään. Itselläni on nykyään Renault Laguna farkku, ennen oli Pösö 406 farkku ja ainakin mun mielestä ne vaikuttavat samoilta keskenään. Molemmathan ovat Ranskalaista laatua. Itse tykkään kyllä enemmän Renaultista kuin Peugeotista. Sitikasta ei ole mitään kokemuksia.

        Ne on samoja kytkimiä, joita löytyy kaikista eurooppalaisista. Samaa Boschin ja VDO:n standarikamaa. Näitä voit löytää myös Volvosta tai BMW.stä. Eliten ranskalaisten alihankkijoiden kamaa löytyy nykyisin Toyotasta. Valeolta ja Ducelieriltä löytyy paljon alkuperäisosaa.


      • Anssi7267
        Näin se on kirjoitti:

        Ne on samoja kytkimiä, joita löytyy kaikista eurooppalaisista. Samaa Boschin ja VDO:n standarikamaa. Näitä voit löytää myös Volvosta tai BMW.stä. Eliten ranskalaisten alihankkijoiden kamaa löytyy nykyisin Toyotasta. Valeolta ja Ducelieriltä löytyy paljon alkuperäisosaa.

        Ranskalaiset ovat kaikki samaa paskaa. Ei kannata hankkia ranskalaista autoa koskaan. Mielummin Volkswagen, Opel, Toyota tai Chevrolet.


      • Anonyymi
        Renaulttimies kirjoitti:

        Toi ei kyllä pidä paikkaansa! Renault, Peugeot ja Citroen ovat identtisiä autoja keskenään. Esim. Renault Laguna on melkein sama auto kuin Peugeot 406.

        Renault on nykyisin valtio-omisteinen yhtiö. Sillä ei ole mitään tekemistä PSA:n kanssa, eikä ole koskaan ollut. Ota asioista selvää, turha tulla mutustelemaan ilman faktatietoja. "Dodge ja Dacia ovat sama auto, kun ne lausutaan melkein samalla tavalla"?


    • psa konsernin

      autoja ja Rellu tekee yhteistyötä Nissanin ja Volvon kanssa.Monet Volvon dieselit on juuri Renaultilta.Renaultilla ollut samoja ongelmia kuin em merkeilläkin kuten alusta ja sähkövikoja.Nykyisin Renaultin laatu parempaa ja ovat juuri ottaneet Nissanin laaduntarkkailu kriteerit käyttöön ja odotettavissa entistä parempia Renaulteja.
      Henkilökohtaisesti pidän Renaultia parhaana Ranskalais merkkinä tekniikaltaan ja mallistokin on mielenkiintoisempi kuin kilpailijoilla.

      • konsernista

        lisätietoja mm. Wikipediasta:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/PSA_Peugeot_Citroën
        edelleen historiaa: http://www.peugeot.fi/main.cfm?p=29579&a=29592
        Parhaiten tietoa löytyy konsernin omilta sivuilta:
        http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/hp1.php
        Näiltä sivuilta löytyy hyvinkin perusteellinen historian kuvaus.
        Kyseessä on yli 100 vuotta toiminut Peugeot-suvun suurelta osalta omistama, Euroopan toiseksi suurin autojen valmistaja. Konsernilla on laajaa yhteistyötä mm. Renaultin, Fiatin, Fordin,Toyotan, BMW:n ja Mitsubishin kanssa. Yhtymän tytäryhtiö Faurecia (www.faurecia.com ) valmistaa useille automerkeille erilaisia autojen innovatiivisia osakokonaisuuksia.
        Wikipediasta löytyy tietoa myös Renaultista:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Renault
        Renault yhtymän omilta sivuilta löytyy perusteellisempaa tietoa mm. historiasta:
        http://www.renault.com/renault_com/en/main/10_GROUPE_RENAULT/


      • ajeltu on

        Jos vertaa vaikka 307:n ajo-ominaisuuksia Renun malleihin, niin ei voi muuta kuin ihmetellä miksi autot pilataan tietokonepeleistä tutulla ohjaustuntumalla.
        Ei silti samoja piirteitä kuulemma jopa suomalaisten Toyota suosikeissa.


      • koko mallistoon
        ajeltu on kirjoitti:

        Jos vertaa vaikka 307:n ajo-ominaisuuksia Renun malleihin, niin ei voi muuta kuin ihmetellä miksi autot pilataan tietokonepeleistä tutulla ohjaustuntumalla.
        Ei silti samoja piirteitä kuulemma jopa suomalaisten Toyota suosikeissa.

        Jos verrataan tiettyä mallia kuten C5-Laguna-406 niin voisi sanoa että:

        Sitikassa on paras jousitus tietyillä tienpinnoilla mutta terävät reunat tulevat ilkeästi pamahtaen läpi. C5 on pärjännyt loistavasti ruostetesteissä ja myös kolaritutkimuksessa. Ohjaus on aika outo.

        Pösössä on paras ajettavuus siis ohjaus mutta muuten alusta on suht kova eikä yhtä mukava tai hiljainen kuin nuo kaksi muuta.

        Lagunassa ei ole sähköistä tehostusta joten ohjaus on OK ja äänieristys sekä jousitusmukavuuskin OK. Ensimmäinen viiden NCAP tähden auto ja menestynyt myös loistavasti ruostetesteissä.


      • älyhoi
        koko mallistoon kirjoitti:

        Jos verrataan tiettyä mallia kuten C5-Laguna-406 niin voisi sanoa että:

        Sitikassa on paras jousitus tietyillä tienpinnoilla mutta terävät reunat tulevat ilkeästi pamahtaen läpi. C5 on pärjännyt loistavasti ruostetesteissä ja myös kolaritutkimuksessa. Ohjaus on aika outo.

        Pösössä on paras ajettavuus siis ohjaus mutta muuten alusta on suht kova eikä yhtä mukava tai hiljainen kuin nuo kaksi muuta.

        Lagunassa ei ole sähköistä tehostusta joten ohjaus on OK ja äänieristys sekä jousitusmukavuuskin OK. Ensimmäinen viiden NCAP tähden auto ja menestynyt myös loistavasti ruostetesteissä.

        Itse jostain syystä laitan renun alimmalle rapulle, kun vertaillaan ranskalaisia. Niissä on pikkuvikoja ollut jopa enemmän kuin sitikoissa. PSA-puolelta oma kokemus rajoittuu sitikkaan, useaan eri malliin eri vuosikymmeniltä. Sitikan laatu on ollut vaihteleva: osa autoistani lähes hajosi käsiin, toiset taas olivat lähes viattomia. Ajoltaan vanhakin (huollettu) sitikka pesee kyllä monet uudetkin automallit. Hydrauliikkapuolen kanssa omissa peleissä ei ollut koskaan suurempia ongelmia, kunhan vaihtoi LHM:n parin vuoden välein.


      • 3 x patonki
        älyhoi kirjoitti:

        Itse jostain syystä laitan renun alimmalle rapulle, kun vertaillaan ranskalaisia. Niissä on pikkuvikoja ollut jopa enemmän kuin sitikoissa. PSA-puolelta oma kokemus rajoittuu sitikkaan, useaan eri malliin eri vuosikymmeniltä. Sitikan laatu on ollut vaihteleva: osa autoistani lähes hajosi käsiin, toiset taas olivat lähes viattomia. Ajoltaan vanhakin (huollettu) sitikka pesee kyllä monet uudetkin automallit. Hydrauliikkapuolen kanssa omissa peleissä ei ollut koskaan suurempia ongelmia, kunhan vaihtoi LHM:n parin vuoden välein.

        Olen omistanut 2000-luvun puolella jokaista ranskalaismerkkiä ja näistä kolme ollut uusia, yksi käytetty kakkosauto. Yksi uusista tosin oli vain pari kuukautta liisarin hankinnan takia joten sitä ei kannata kommentoida.

        Uutena ostetuissa ei ollut yhdessäkään käyttöä haittaavia vikoja kolmeen vuoteen jonka niitä pidin.

        Käytetyssä oli lähinnä etelän suolaliemistä johtuvia teknisiä ongelmia koska jarrut, pakoputkistot ja jopa jäähdytin alkoivat kärsiä korroosiosta kuuden vuoden jälkeen. Korissa ei ruostetta kuitenkaan näkynyt vielä kahdeksan vuoden jälkeen.

        Melkoisesti ovat ranskalaiset kyllä muuttuneet jo tämän vuosituhannen puolella. Rellulla on mallisto viiden NCAP-tähden autoja ja sen lisäksi Citroen on ruosteettomimpia nykyautoja. Eikä se viimeistelykään ole enää ranskalaisen suurpiirteistä vaikka hinta näkyy väkisin materiaaleissa.

        Jälleenmyyntiarvo on valitettavasti ainakin C5-Laguna-406-sarjalla niin surkea että sellaista en äkkiä omalla rahalla osta. Pienemmät tarjoavat kyllä vastinetta rahalle. 407:n jälleenmyyntiarvosta en ole vielä nähnyt kommentteja.


      • janzziii76
        3 x patonki kirjoitti:

        Olen omistanut 2000-luvun puolella jokaista ranskalaismerkkiä ja näistä kolme ollut uusia, yksi käytetty kakkosauto. Yksi uusista tosin oli vain pari kuukautta liisarin hankinnan takia joten sitä ei kannata kommentoida.

        Uutena ostetuissa ei ollut yhdessäkään käyttöä haittaavia vikoja kolmeen vuoteen jonka niitä pidin.

        Käytetyssä oli lähinnä etelän suolaliemistä johtuvia teknisiä ongelmia koska jarrut, pakoputkistot ja jopa jäähdytin alkoivat kärsiä korroosiosta kuuden vuoden jälkeen. Korissa ei ruostetta kuitenkaan näkynyt vielä kahdeksan vuoden jälkeen.

        Melkoisesti ovat ranskalaiset kyllä muuttuneet jo tämän vuosituhannen puolella. Rellulla on mallisto viiden NCAP-tähden autoja ja sen lisäksi Citroen on ruosteettomimpia nykyautoja. Eikä se viimeistelykään ole enää ranskalaisen suurpiirteistä vaikka hinta näkyy väkisin materiaaleissa.

        Jälleenmyyntiarvo on valitettavasti ainakin C5-Laguna-406-sarjalla niin surkea että sellaista en äkkiä omalla rahalla osta. Pienemmät tarjoavat kyllä vastinetta rahalle. 407:n jälleenmyyntiarvosta en ole vielä nähnyt kommentteja.

        jos ostaa citroenin niin monesti ostaja sattuu sen tietämään että sen hinta ei ainakaan pysy korkealla kun vaihdetaan uuteen,mutta ja iso mutta citroen onkin sitten yleensä yhdellä ihmisellä useita vuosia eikä esim 3.v. ja vaihtoon tyyliin =) niin onko sillä vaihtoarvolla sitten mitään merkitystä jos ajaa vaikkapas 8v.samalla autolla???

        Mun ja ainoastaan mun mielipiteeni on se että jos auton saa halvalla niin hyvä näin,ajetaan sitten uuden karheammalla onnellisena kuin jos olisin ostanut jonkun japsin samaa vuosi mallia ja reilusti enemmän ajetun ja saman hintaisen =)

        tuossa se ero tulee siis citroenin hyväksi..renaultista sen verran että mitä erästä diesel farkkua ajoin niin terhakka kuin mikäkin ja
        hyvä alusta! muuta en osaa sanoa siitä autosta


    • totuus...

      Kaikki samaa son taaa. Luotettavuus testien taattua häntäpäätä olleet vuosikausia.

      • C5. ;)

        Eipä niillä tilastoilla väliä. Oma C5 on 9-vuotias, kilometrejä 240.000 mittarissa. Seuraavaan huoltoon ei ole muuta viestiä, kuin vaihtakaa uudet oljyt. Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe