Vesilentokone veneenä

erikoinen kysymys

Saisin nyt halvalla vanhan kellukkeilla varustetun punavalkoisen Piperin joka on poistettu ilma-alusrekisreistä. Moottori kuitenkin toimii vielä hyvin mutta kone on lentokoneena jo liian vanha peruskorjattavaksi ja kun se oli vetänyt yhdet lipatkin.

Voisinko käyttää sitä "veneenä" ilman lentäjän lupakirjaa kun en nouse ilmaan?

Olisi hienoa vedättää niemen nokan takaa lomahotellin ravintolan terassin rantaan kellukkeilla ja muina miehinä sitoa se laituriin.

Naistenhaku olisi taattu!

16

3987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten

      kun lähdet takaisin hotellilta, niin päätät tehdä kierroksen ihan vaan siinä matalalla lentäen.

    • teoreettinen kysymys

      Laki ei tuohon anna suoraa vastausta. Jos se ei ole lentokoneeksi rekisteröity, niin ei siihen voida lentolupakirjaakaan vaatia. Mutta jos sitä aikoisit säännöllisesti käyttää, ja minä olisin alueen poliisipäällikkö, niin ryhtyisin tutkimaan lakipykäliä yleisestä turvallisuudesta. Venettä osaat epäilemättä ajaa, vaikka ilmaperäsimellä. Mutta suojaamattomana pyörivä potkuri on ympäristölle niin vaarallinen, että jos et pikaisesti esitä syitä, miksi sinun on pakko esim. työtehtäviin liittyen käyttää suojaamatonta potkuria, jota muut vesilläliikkujat eivät ehkä tunnista, niin kieltäisin ko. vehkeen käytön. Peruste: luo kohtuuttomia vaaratilanteita sivullisille, yleistä turvallisuutta koskevan lainsäädännön nimissä...

    • Henry Morgan

      Valojen sektorit on erilaiset, lisäksi keksintö tulkittaneen ilmatyynyalukseksi, jolloin beacon pitää muuttaa keltaiseksi. Muu varustus pitää olla myös moottoriveneessä vaadittavan mukainen.

      Lisäksi sillä saa nousta laillisesti n. 8 metrin korkeuteen, korkeammalla lennettäessä se tulkitaan lentokoneeksi.

      Operointi vaatii luonnollisesti taitoa, joskin matalalennossa ei ole riskiä linjoihin törmäämisestä.

      Onnettomuustutkija Esko Lähteenmäen mielestä kellukekoneen normaaliasento on kellukkeenpohjat ylöspäin, kertonee jotain riskeistä.

      Mulla olisi muuten myytävänä vanhaksi menneitä ilmailulupakirjoja, niitä vahingossa vilauttamalla voisi flaksi käydä helpommalla.

      • Nyt jo jalat maassa

        Ilma-aluksen purjehdusvalot täyttävät määräykset, mutta haluaisin nähdä sen asetuksen, joka sallii nousun 8 m korkeuteen! Ilma-aluksen rullauskin on käsittääkseni kielletty ilman asianomaista kelpuutusta.


      • ellei ole ilma alus
        Nyt jo jalat maassa kirjoitti:

        Ilma-aluksen purjehdusvalot täyttävät määräykset, mutta haluaisin nähdä sen asetuksen, joka sallii nousun 8 m korkeuteen! Ilma-aluksen rullauskin on käsittääkseni kielletty ilman asianomaista kelpuutusta.

        Ellei sillä lennetä ei se ole mikään ilma-alus enää.

        Avointa potkuriakin saa aivan vapaasti pyöritellä , ei sitäkään mikään laki kiellä.

        Eikä myöskään ilmatyynyaluksilta eikä patosiipialuksilta vaadita ilma-aluksen miehitystä , ei siis lupakirjaa , se nyt vaan pitää rekisteröidä patosiipialukseksi; eikä kai mikään laki varsinaisesti rajoita sitä kykyä mihin korkeuteen joku patosiipialus voisi kyetä nousemaan.

        Ilmailuakien osalta joku pilkunrakastaja voi vaikka käydä katsomassa asianosaisilta sivuilta.


      • tuo rullaus
        Nyt jo jalat maassa kirjoitti:

        Ilma-aluksen purjehdusvalot täyttävät määräykset, mutta haluaisin nähdä sen asetuksen, joka sallii nousun 8 m korkeuteen! Ilma-aluksen rullauskin on käsittääkseni kielletty ilman asianomaista kelpuutusta.

        yleensä tapahtuukaan?

        Eikoöhän niitä lentokoneita yleensä rullata LENTOKENTÄLLÄ !? Siellä taitaa olla muutenkin vähän tarkemmat pykälät .
        Tuskin ketään kiinnostaa jos vaikka järven jäällä rullaisi rekisteristä poistetulla koneella , tai vaikka romarin pihalla ..


      • JRxxx
        tuo rullaus kirjoitti:

        yleensä tapahtuukaan?

        Eikoöhän niitä lentokoneita yleensä rullata LENTOKENTÄLLÄ !? Siellä taitaa olla muutenkin vähän tarkemmat pykälät .
        Tuskin ketään kiinnostaa jos vaikka järven jäällä rullaisi rekisteristä poistetulla koneella , tai vaikka romarin pihalla ..

        ...ensin pieni disclaimer: en nyt viitsi lähteä tutkimaan pykäliä, joten tässä voi tulla jokin virhekin. Mutta perustietämyksen mukaan sanoisin, että ei tässä ihan säätelemättömällä maaperällä olla. Toisin sanoen ko. laitteen täytyy olla joko vene, maakulkuneuvo tai ilma-alus, mutta se ei enää nykyisellä lainsäädännöllä ole mahdollista, että se olisi jokin säätelemätön kapine, jolla kuitenkin saisi vapaasti ajella.
        Eli vaihtoehdot ovat:
        a) kyseessä on vene (tai vesiliikenteeseen käytettävä alus, miten vain). Tässä tapauksessa se pitää moottoritehon vuoksi katsastaa ja mukana pitää olla mm. tarvittavat pelastusliivit, sammuttimet yms. joita veneiltä vaaditaan. Ja kyljissä maistraatin antamat rekisterinumerot. Kulkuvalot Colreg:in mukaisina...
        b) kyseessä on ilma-alus: silloin pitää olla kaikki sen puolen normit mm. lupakirjojen suhteen täytettynä. Minullakin on todella se käsitys, että ilma-alukseksi määriteltyä kapinetta ei sen omalla konevoimalla saa lupakirjaton siirrellä edes maassa. Mutta en käy lyömään vetoa tästä asiasta.
        c) kyseessä ei ole kumpikaan noista, vaan esim. se järvenjäällä rullailtava lentokoneenraato. Mutta silloin se on maastoajoneuvo ja peliin astuvat samat normit kuin vaikkapa mönkijöille...


      • Henry Morgan
        JRxxx kirjoitti:

        ...ensin pieni disclaimer: en nyt viitsi lähteä tutkimaan pykäliä, joten tässä voi tulla jokin virhekin. Mutta perustietämyksen mukaan sanoisin, että ei tässä ihan säätelemättömällä maaperällä olla. Toisin sanoen ko. laitteen täytyy olla joko vene, maakulkuneuvo tai ilma-alus, mutta se ei enää nykyisellä lainsäädännöllä ole mahdollista, että se olisi jokin säätelemätön kapine, jolla kuitenkin saisi vapaasti ajella.
        Eli vaihtoehdot ovat:
        a) kyseessä on vene (tai vesiliikenteeseen käytettävä alus, miten vain). Tässä tapauksessa se pitää moottoritehon vuoksi katsastaa ja mukana pitää olla mm. tarvittavat pelastusliivit, sammuttimet yms. joita veneiltä vaaditaan. Ja kyljissä maistraatin antamat rekisterinumerot. Kulkuvalot Colreg:in mukaisina...
        b) kyseessä on ilma-alus: silloin pitää olla kaikki sen puolen normit mm. lupakirjojen suhteen täytettynä. Minullakin on todella se käsitys, että ilma-alukseksi määriteltyä kapinetta ei sen omalla konevoimalla saa lupakirjaton siirrellä edes maassa. Mutta en käy lyömään vetoa tästä asiasta.
        c) kyseessä ei ole kumpikaan noista, vaan esim. se järvenjäällä rullailtava lentokoneenraato. Mutta silloin se on maastoajoneuvo ja peliin astuvat samat normit kuin vaikkapa mönkijöille...

        Tosiaan valot vaativat muutoksen, muuten varmasti viranomaiset sitä pitäisivät ilma-aluksena.
        Purjehdusvaloissa on molemmille omat näkyvyyssektorit, joista mainitaan mm. jossakin proopuskassa jotenkin näin:
        "Ilma-aluksen tulee käyttää vedessä kulussa ollessaan lähinnä vastaavia purjehdusvaloja".


        Rekisteröinti veneeksi onnistuu maistraatissa, jos saat kauppakuittiin merkinnän veneestä tai aihiosta. Loput varusteet sitten vaikka biltemasta.

        Venäjällä on muuten tehty jopa Antonov AN-2 WIG, joten varmasti tuo Cessna-Piper tyylinen patosiipialuksena ei ole suomessakaan mahdoton.
        Onhan tässä maassa nähty monenlaista kesämökkiä ja rantasaunaa "veneenä".


      • LintuVaiKala
        ellei ole ilma alus kirjoitti:

        Ellei sillä lennetä ei se ole mikään ilma-alus enää.

        Avointa potkuriakin saa aivan vapaasti pyöritellä , ei sitäkään mikään laki kiellä.

        Eikä myöskään ilmatyynyaluksilta eikä patosiipialuksilta vaadita ilma-aluksen miehitystä , ei siis lupakirjaa , se nyt vaan pitää rekisteröidä patosiipialukseksi; eikä kai mikään laki varsinaisesti rajoita sitä kykyä mihin korkeuteen joku patosiipialus voisi kyetä nousemaan.

        Ilmailuakien osalta joku pilkunrakastaja voi vaikka käydä katsomassa asianosaisilta sivuilta.

        Pilkkuja en rakasta, mutta ilmailulakia kannattaa todellakin vilkaista. Siinä määritellään ilma-alus laitteeksi, "joka saa nostovoimansa ilman reaktioista lukuun ottamatta ilman reaktiota maan tai veden pintaa vastaan" (§7, kohta2).

        Eli laki erottelee selkeästi toisitaan ilmatyynyaluksen ja lentokoneen. Ensimmäinenhän saa nostovoimansa reaktiosta maata/vettä vastaan, eikä siis voi nousta kovin korkealle.

        Hieman kyllä epäilen tuota väitettä, että vesitasoa saa ohjata kuka vaan, kunhan ei nouse sillä ilmaan. Jos laitteessa on siivet jotka kykenevät aikaansaamaan tuon laissa määritellyn "reaktion ilmaa vastaan", ja voimanlähde jolla saadaan aikaan tuo reaktio, niin kyllä se on ilma-alus. Eli tuon Piperin puikkoihin tarvitaan yksityislentäjän lupakirja SEP- ja vesitasokelpuutuksella.

        Mutta onhan tuohon olemassa ratkaisu: Korvataan Piperin siivet tasapaksuilla läpyköillä, joissa ei ole nostetta aikaansaavaa profiilia. Eipä ole enää lentokone, ja ne rantabaarin pikkurouvat pikkusidukoissaaan tuskin huomaavat bluffia :)


      • Henry Morgan
        LintuVaiKala kirjoitti:

        Pilkkuja en rakasta, mutta ilmailulakia kannattaa todellakin vilkaista. Siinä määritellään ilma-alus laitteeksi, "joka saa nostovoimansa ilman reaktioista lukuun ottamatta ilman reaktiota maan tai veden pintaa vastaan" (§7, kohta2).

        Eli laki erottelee selkeästi toisitaan ilmatyynyaluksen ja lentokoneen. Ensimmäinenhän saa nostovoimansa reaktiosta maata/vettä vastaan, eikä siis voi nousta kovin korkealle.

        Hieman kyllä epäilen tuota väitettä, että vesitasoa saa ohjata kuka vaan, kunhan ei nouse sillä ilmaan. Jos laitteessa on siivet jotka kykenevät aikaansaamaan tuon laissa määritellyn "reaktion ilmaa vastaan", ja voimanlähde jolla saadaan aikaan tuo reaktio, niin kyllä se on ilma-alus. Eli tuon Piperin puikkoihin tarvitaan yksityislentäjän lupakirja SEP- ja vesitasokelpuutuksella.

        Mutta onhan tuohon olemassa ratkaisu: Korvataan Piperin siivet tasapaksuilla läpyköillä, joissa ei ole nostetta aikaansaavaa profiilia. Eipä ole enää lentokone, ja ne rantabaarin pikkurouvat pikkusidukoissaaan tuskin huomaavat bluffia :)

        Ilma-alus laitteeksi, "joka saa nostovoimansa ilman reaktioista lukuun ottamatta ilman reaktiota maan tai veden pintaa vastaan" (§7, kohta2).

        Et sitten ottanut selvää aeromystiikasta enempää, maavaikutus syntyy myös vedenpintaa vasten ja on havaittavissa n. siiven kärkivälin verran pinnan yläpuolella.

        Siipiprofiilia ei siis tarvitse huonontaa, muistaa vaan löysätä tehovipua hieman, jos meinaa nousta liian korkealle.

        Tietysti keksintö pitää käydä tekisteröimässä veneeksi ennen veneilyä, sillä lentokoneella operointiin vaaditaan mm. voimassa oleva lupakirja kelpuutuksineen sekä lääketieteellinen kelpoisuustodistus lentokoneen proopuskoista puhumattakaan.


      • LintuVaiKala
        Henry Morgan kirjoitti:

        Ilma-alus laitteeksi, "joka saa nostovoimansa ilman reaktioista lukuun ottamatta ilman reaktiota maan tai veden pintaa vastaan" (§7, kohta2).

        Et sitten ottanut selvää aeromystiikasta enempää, maavaikutus syntyy myös vedenpintaa vasten ja on havaittavissa n. siiven kärkivälin verran pinnan yläpuolella.

        Siipiprofiilia ei siis tarvitse huonontaa, muistaa vaan löysätä tehovipua hieman, jos meinaa nousta liian korkealle.

        Tietysti keksintö pitää käydä tekisteröimässä veneeksi ennen veneilyä, sillä lentokoneella operointiin vaaditaan mm. voimassa oleva lupakirja kelpuutuksineen sekä lääketieteellinen kelpoisuustodistus lentokoneen proopuskoista puhumattakaan.

        Ajatusleikki:

        1) Viranomainen tavoittaa perheen 16-vuotiaan pojan kylän raitilta ajamassa täysperävaunurekkaa, jossa on perheen traktorin kilvet. Poika toteaa ajoneuvon lailliseksi, koska scanian ruiskutuspumppu on säädetty siten, että suurin saavutettavissa oleva nopeus on 45 kmh. Perävaunussa oli ylivuotisia heiniä. Pojalla on T-kortti.

        Poikaa lähdetään viemään kotio isän tykö.

        2) Tavotettaessa isä kyykkii aitan takana tislauspannun vieressä. Pannussa on rankkisatsi, jonka alkoholipitoisuudeksi mitataan 21 tilavuusprosenttia. Isä pyytää huomauttaa, ettei pannun alta tai lähiympäristöstä löydy kuumentamiseen soveltuvia laitteita tai materiaaleja. Tislaamo on tarkoitettu akkuveden tuottamiseen isän vaimon veljen veneakkuun. Rankki on kotikäyttöön tarkoitettua tilaviiniä, jota väliaikaisesti säilytetään tislaamossa.

        Asian oikeaa laitaa lähdetään kysymään tehtailijan vaimon veljeltä, eli traktorikuskin enolta.

        3) Eno (lähialueilla tunnustettu itseoppineeksi aerodynaamikoksi) löytyy läheiseltä lahdelta ajelemasta ympyrää Piper Cub J-3 -lentokoneen kellukeversiolla. Enollakin on vain T-kortti. Rannalle saatettu eno toteaa, että käytetyllä nopeudella ei siipien reaktio ilmaa vasten ollut merkittävästi suurempi kuin maaefektin vaikutus, joten kyseessä oli veneajelu. Lentokone on poistettu ilma-alusrekisteristä, ja ilmoitettu venerekisteriin. Rekisteri-ilmoituksessa aluksen runkonumero, moottorin merkki, valmistusnumero ja teho sekä henkilöluku oli ilmoitettu oikein. Eno oli vienyt dokumentin maistraattiin henkilökohtaisesti. Virkailija (oikein mukava rouvashenkilö) oli toivottanut hyvää veneilykesää.

        K: Mikä noille kolmelle tarinalle oli yhteistä?
        V: Paljonkin, mutta päällimäisenä se, ettei takuulla mene läpi!

        Hyvää veneilykesää! :)


    • mainsaill

      niin kauan kuin pysyt vedessä kiinni, sinun tulkitaan olevan vene. lentokoneeksi härveli muuttuu vasta,kun kohoat siiville. mitään estettä lentokoneen käytölle veneenä ei ole,mutta jos sitä alkaa pysyväluonteisesti käyttämään veneenä, alkavat viranomaiset varmaan tulkitsemaan siihen kirjaimellisemmin vesikulkuneuvon vaatimuksia. päivällähän et toki valoja edes tarvitse,mutta pelastusliivien tulee löytyä laskuvarjon sijaan ruuman lattialta.

      • make

        lentovehkeessä on sen verrran tehoja että veneenä laite tulee rekisteröidä maistraatissa.


    • Cessna.

      moisen laitteen "rullausta" vedessä ??
      alle liukunopeuksissa, kone liikkuu tosi raskaasti, liukunopeudessa moottorin pakoäänet tosi julmat jytinät ja potkurin aiheuttama ilmavirta/vesisumupatsas aikasmoinen.
      Ja sitten kun olet saanut rakkineen liukunopeuteen ( hiukkasen alle 100 km/h), ja osut isoihin laineisiin. Sen on godbye sitten, palolaitos onkii sinut ja koneesi järven pohjasta. Pääset iltalehden etusivulle , uutisena. Jos ei laki/asetukset tai polliisi sinua pysäytä, niin viimeistään vihaiset kesämökkiläiset ja veneilijät.

    • Tymäliitäjä

      Mistäs tuollaisen Piperin halvalla saisi? Minulla näet olisi sille vielä hyötykäyttöäkin. Selailin rekisteripoistoja, mutta siellä ei kyllä vesi-Piperia näkynyt. Cupistako on kysymys?

      • peliin

        Ei taideta vanhan perus Cubin tehoilla vesilennellä. Lienee siis Super Cub, joita on kellukkeillakin varustettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe