Hylätty kuntoutustuki

minttuliini

Olen työtön. Olen ollut niskavaivani takia kelan sairaspäivärahalla 300 päivää. Nyt lääkäri kirjoitti sairaslomaa vuoden 2007 loppuun. Lääkäri teki myös paperit kuntoutustukea varten ja määräsi sairaalatasoista kuntoutusta. Eläkevakuutusyhtiöni on Ilmarinen ja sieltä sitten hain kuntoutustukea. Tänään tuli päätös kuntoutustuesta joka oli HYLÄTTY!!!! Mitä nyt teen??? Töihin en pysty menemään enkä myöskään työvoimatoimiston järjestämille kursseille. Liiton maksamaa rahaa en ilmeisesti voi saadakoska sinne mennyt tieto, että olen työkyvytön vuoden 2007 loppuun? Olisko kellään vinkkejä mitä nyt teen? Mistä toimeentulo????

34

17102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liitosta

      pitäisi saada rahaa..mutta tietysti valitat päätöksestä!!

    • vee-e

      kerrot siellä tilanteen ja lähetät liitolle saamasi hakemukset. työkkäri laittaa sinne myös omansa. sulle maksetaan liiton päivärahaa.

      • minttuliini

        Mahtaakohan liitto suostua maksamaan, kun sinne on mennyt jo aikoja sitten paperit, että olen työkyvytön ja sairaslomalla tämän vuoden loppuun? Ja jos olen työkkärissä työnhakijana niin he voivat laittaa minut töihin tai kursseille, enkä todellakaan ole siinä kunnossa että menisin yhtään mihinkään!!!!


      • sama tilanne
        minttuliini kirjoitti:

        Mahtaakohan liitto suostua maksamaan, kun sinne on mennyt jo aikoja sitten paperit, että olen työkyvytön ja sairaslomalla tämän vuoden loppuun? Ja jos olen työkkärissä työnhakijana niin he voivat laittaa minut töihin tai kursseille, enkä todellakaan ole siinä kunnossa että menisin yhtään mihinkään!!!!

        Olen ollut samassa tilanteessa. Työkkäri ei laittanut töihin eikä kurssille. Kaikki liiton 500 päivää olen käyttänyt ja sairasloma vaan jatkuu.
        Mielummin terve ja töissä.


      • leijonana
        minttuliini kirjoitti:

        Mahtaakohan liitto suostua maksamaan, kun sinne on mennyt jo aikoja sitten paperit, että olen työkyvytön ja sairaslomalla tämän vuoden loppuun? Ja jos olen työkkärissä työnhakijana niin he voivat laittaa minut töihin tai kursseille, enkä todellakaan ole siinä kunnossa että menisin yhtään mihinkään!!!!

        Työkkäriin ilmoittautuminen on vain kummallinen käytäntö tällaisessa asiassa. Kun kävin liittoon ilmoittamassa sairaslomalla olostani ja tulevasta eläkkeelle hakeutumisesta, sieltä neuvottiin että jos eläke/kuntoutustukihakemus viivästyy tai tulee hylättynä takaisin, minun pitää ilmoittautua työkkäriin niin saan liitolta päivärähaa. Tässä tapauksessa työkkäristä ei laiteta kursseille tai töihin.


    • että ainakin

      työttömyys ja tässä tapauksessa liitonrahaa maksetaan, koska olet sairauslomalla sinua tuskin patistellaan millekkään kursseille.

      Tee myös päätöksestä valitus ja hae toisen lääkärin lausunto!

      Tekevät varsin usein ensin hylkypäätöksen ja vasta valituksen ja lisälausuntojen kanssa päätösket perutaan. Useimmat lääkäritkin tietävät ongelman joten yleensä ymmärtävät myös mistä on kysymys. Yleensä kannattaa hakea joku 'nimekäs' lääkäri antamaan lisälausuntoja ja kannattaa ottaa myös aikaisemmat lausunnot mukaan kun menee lääkärille.

    • heti tänään

      Rahat alkavat juosta vasta kun olet ilmoittautunut.
      Mene sinne ja täytä se työnhakulappu, selitä tilanne ja muista pistää ruksi siihen kokopäivätyön kohtaan.
      Minulla kävi sama juttu ja virkailija sanoi, että pitäisi mennä päivän kurssille, jossa kertoillaan työvoimatoimiston palveluista, mutta hän korvaa sen sillä, että kokoaa mulle esitteitä mukaan.
      Ei tullut yhtään kurssiehdotusta kolmen kuukauden aikana ja sitten sainkin takautuvan eläkepäätöksen.

    • joripori

      Mikä kumman järjestys siellä eläkevakuutusyhtiöissä oikein on kun joku saa kuntoutustuen ja joku heitetään sivuun. Itse olen ollut sairaslomalla jo 1v 3kk ja en ole saanut kuntoutustukea enkä eläkettä hylkyä vaan tarjoavat. Olisiko oltava mielenterveys ongelmainen koska taas yksi tuttavani sai Kevalta kuntoutustuen just masennus ja ahdistuneisuuden vuoksi. Itselläni on reuman vuoksi oleminen todella kovaa ja tuskaista. Töissä olisin paljon mieluummin kuin särkyjen kanssa kotona. Ei muuta kun löysään naruun katon rajaan .....

    • Ilmarisella

      Olen samassa tilanteessa. Sairaspäivärahakausi oli ja meni. Haettiin Ilmariselta kuntoutustukea, hylättiin, valitettiin, toinen hylky erittäin nopeasti vaikka oli erittäin korkea arvoisen lääkärin lausunto. Aivan kuin papereita olisi luettu ollenkaan. Olen myös lääkinnällisessä kuntoutuksessa ja se on edelleen kesken. Entiseen työhöni paluuta pidetään erittäin suurena TOS:n uusiutumisriskinä, eikä työnantajallani ole tarjota minulle kevyempää työtä Enkä usko siitä itsekään mitenkään suoriutuvani. Haluaisin hirveästi eteenpäin, mutta Ilmarinen ei katso kuntoutustukea tai ammatillista kuntoutusta tarpeelliseksi. Järkyttävää tekstiä, luulin, että kaikkien etu olisi saada ihmiset terveyttä vastaavaan työhön...

      Nyt paperit lähteneet muutoksenhakulautakunnalle, jossa käsittelyaika tällä hetkellä n. 5 kk. Ilmarinen laittoi vielä "ystävällisesti" saatteeksi, ettei suosittele tai näe minulle tarpeelliseksi myöntää ed. mainittuja etuja. Ja minulle kuulemma annetaan mahdollisuus lähettää oma lausuntoni asiasta muutoksenhakulautakunnalle... Eli valitetaan valitukseen jne. Kyllä vaikealta tuntuu:)

      Mutta se on totta, että ihan ensimmäiseksi on mentävä ilmottautumaan työvoimatoimistoon vajaakuntoiseksi työnhakijaksi (vaikka olisikin työsuhde voimassa) Ainoastaan sitä kautta saat työttömyyskorvausta ja jotain toimeentuloa. Kuntoutustuen saanti on erittäin hankalan tien takana, eikä niinkään varmaa, vaikka olisikin oikeutettua. Tsemppiä!

      • joripori

        Laitoin myöskin tulikiven katkuisen selvityksen päivittäisestä selviämisestäni kotioloissa. Jos ei olisi hyviä naapureita apuna olisin aivan jumissa.. Olis jokaisen hyvä välillä edes yrittää paneutua sairaan ihmisen elämän menoon ja oloon. Ei tämä ole todellakaan helppoa. Töihin jos kykenisin niin elämä olisi yhtä juhlaa..... Köyhät ja sairaat kyykkyyn on motto nykypäivänä...


      • Minttuliini

        Joo eli Ilmarinen minunkin kuntoutustukeni hylkäsi. Ihan sama tunne tosiaan tuli ettei papereita olisi lukenut ollenkaan. Minun kohdallani hylätyn päätöksen perusteluina oli mm. ettei työkykyni ole riittävästi alentunut, lisäksi se että kaularangan nikamissa ei muka ole havaittu poikkeavaa liikkumista. Totuus on, että minulla yksi diagnooseista on juuri hypomobiliteetti eli kaularangan nikamat eivät liiku niin kuin niiden pitäisi. Kova niskasärky on jasäteilevä kipu vasempaan käteen. Eli tosiaan tuli tunne ettei papereita ole luettu ollenkaan. Aion kyllä valittaa päätöksestä, mutta jotenkin toivo alkaa olla menny. Mutta voimia sinullekin, yritetään jaksaa taistella.


      • Ilmarisella
        Minttuliini kirjoitti:

        Joo eli Ilmarinen minunkin kuntoutustukeni hylkäsi. Ihan sama tunne tosiaan tuli ettei papereita olisi lukenut ollenkaan. Minun kohdallani hylätyn päätöksen perusteluina oli mm. ettei työkykyni ole riittävästi alentunut, lisäksi se että kaularangan nikamissa ei muka ole havaittu poikkeavaa liikkumista. Totuus on, että minulla yksi diagnooseista on juuri hypomobiliteetti eli kaularangan nikamat eivät liiku niin kuin niiden pitäisi. Kova niskasärky on jasäteilevä kipu vasempaan käteen. Eli tosiaan tuli tunne ettei papereita ole luettu ollenkaan. Aion kyllä valittaa päätöksestä, mutta jotenkin toivo alkaa olla menny. Mutta voimia sinullekin, yritetään jaksaa taistella.

        Myös minulla kaularangassa välilevyn pullistuma. Kokeellisissa tutkimuksissa sähkökäyrissä ei näy muutoksia, mutta pullistuma on aivan hermoradassa kiinni. Pienikin rasitus saa kivut provosoitumaan ja oikea käsi väsyy tosi nopeasti (olen vielä huonoksi onneksi oikea kätinen) eli vaiva vaikuttaa ja hankaloittaa jo jokapäiväistä elämää. Ajan kanssa on kehittynyt krooninen lihasten suojaspasmi. Hermokudos on ahtaalla jne. Mutta kun ne sähkökäyrät näyttää (otetaan levossa) lieviä muutoksia... Työni olisi fyysisesti hyvin raskasta (ns. miesten työtä).
        Nyt on sitten tämän aika pikkuhiljaa elämään hiipinyt vielä masennus. Meni niin pahaksi, että jouduin mielialalääkitykselle. Tilanne rassaa niin paljon...

        Ihmisarvo ja taloustilannekin vaatisi jo nopeasti auttavaa tahoa, että pääsisin työhön, jossa pärjäisin. Olen aina kokenut työn arvokkaaksi ja tärkeäksi osaksi ihmiselämää. Nyt sitä ei ole, on vain p...mainen Ilmarinen, jossa sanotaan, että heille tulee tuhansia hakemuksia, kaavakkeetkin standardipohjia, päätökset tehdään kaavamaisesti liukuhihnalla; siitä on inhimillisyys kaukana:( Nöyryyttävää...


      • ilmarmari
        Ilmarisella kirjoitti:

        Myös minulla kaularangassa välilevyn pullistuma. Kokeellisissa tutkimuksissa sähkökäyrissä ei näy muutoksia, mutta pullistuma on aivan hermoradassa kiinni. Pienikin rasitus saa kivut provosoitumaan ja oikea käsi väsyy tosi nopeasti (olen vielä huonoksi onneksi oikea kätinen) eli vaiva vaikuttaa ja hankaloittaa jo jokapäiväistä elämää. Ajan kanssa on kehittynyt krooninen lihasten suojaspasmi. Hermokudos on ahtaalla jne. Mutta kun ne sähkökäyrät näyttää (otetaan levossa) lieviä muutoksia... Työni olisi fyysisesti hyvin raskasta (ns. miesten työtä).
        Nyt on sitten tämän aika pikkuhiljaa elämään hiipinyt vielä masennus. Meni niin pahaksi, että jouduin mielialalääkitykselle. Tilanne rassaa niin paljon...

        Ihmisarvo ja taloustilannekin vaatisi jo nopeasti auttavaa tahoa, että pääsisin työhön, jossa pärjäisin. Olen aina kokenut työn arvokkaaksi ja tärkeäksi osaksi ihmiselämää. Nyt sitä ei ole, on vain p...mainen Ilmarinen, jossa sanotaan, että heille tulee tuhansia hakemuksia, kaavakkeetkin standardipohjia, päätökset tehdään kaavamaisesti liukuhihnalla; siitä on inhimillisyys kaukana:( Nöyryyttävää...

        Sama tilanne täällä, itselläni diapetes, astma vuodesta 1964, uniapnea nukun koneen kanssa, ärtynyt paksusuoli, joka vuotaa, polvien nivelrikko jonossa tekonivel leikkaukseen, masennus ym. Olen ollut sairaslomalla kohta 1.5 vuotta sain osatykyvttömyys eläkkeen, mutta ILMARINEN kaksi kertaa hylännyt täystyökyvyttömyys eläkkeeni, nyt muutoksenhakulautakunassa ollut 2kk saa nähdä muutuukko sielläkään. Neljän julkisen alan ylilääkirin B-lausunto pysyvästi työkyvytön, mutta ei mitään painoarvoa niillä. Takana 25 vuoden työelämä samassa työpaikassa. Työnantaja sanoi irti yli vuoden kestäneen sairasloman takia ja ei ole tarjota osa-aika työtä jos olisin terve, että se siitä- Olen 55 vuotias ja työelämään en tulevaisuudessa pysty. Kahden nuoren lapsen isä. Ansiot tippuneet 60%. Mikä on tämä ILMARISEN mielivalta ja miten jatkunee tulevaisuuteni? Kevättä odotellessa ja särkyjä kuunellessa.


      • 2003vuodesta
        ilmarmari kirjoitti:

        Sama tilanne täällä, itselläni diapetes, astma vuodesta 1964, uniapnea nukun koneen kanssa, ärtynyt paksusuoli, joka vuotaa, polvien nivelrikko jonossa tekonivel leikkaukseen, masennus ym. Olen ollut sairaslomalla kohta 1.5 vuotta sain osatykyvttömyys eläkkeen, mutta ILMARINEN kaksi kertaa hylännyt täystyökyvyttömyys eläkkeeni, nyt muutoksenhakulautakunassa ollut 2kk saa nähdä muutuukko sielläkään. Neljän julkisen alan ylilääkirin B-lausunto pysyvästi työkyvytön, mutta ei mitään painoarvoa niillä. Takana 25 vuoden työelämä samassa työpaikassa. Työnantaja sanoi irti yli vuoden kestäneen sairasloman takia ja ei ole tarjota osa-aika työtä jos olisin terve, että se siitä- Olen 55 vuotias ja työelämään en tulevaisuudessa pysty. Kahden nuoren lapsen isä. Ansiot tippuneet 60%. Mikä on tämä ILMARISEN mielivalta ja miten jatkunee tulevaisuuteni? Kevättä odotellessa ja särkyjä kuunellessa.

        ei siellä ilmarisella ole ihmisiä jotka osaavat lukea, eikä niitten lääkärit jotka tekevät päätöksiä ole oikeita lääkäreitä ne ovat pörssiporukkaa jotka haluvat rahaa itselleen. se on pelkkäpörssi yhtiö. taistellut niitteén kanssa vuosia-


    • Vittuuntunut

      Mulla hylättiin kuntoutustuki, kun mulla on keskivaikeamasennus ja lannerangankiputila,pitkäaikainenkiputila ja hermojuuriahtaumaa josta kipuilua alaraajoihin. Syön Ketipinoria,Tramalia,Lyricaa, Symbaltaa. Ja ei muuta kuin kouluun ja uudelleen kouluttautumaan kun en jaksa mitään. Tämmöistä mieltä eläkevakuutusyhtiö oon ollu jo 7kk kuntoutustuella nyt tuli sit hylky.. Työkokeilussa olin ei onnistunut kouluun en päässyt, kun olin sairas. Että Tämmöistä Suomessa kohdellaan kansalaisia millä pääsee eläkkeelle. Mulla on usean lääkärin lausunto että oon työkyvytön Fysiatri,Psykiatri,Ortopedi ja käyn psykoterapeutillakin Hermot entistä kireemmällä

    • Hei!
      Kun tulee Ilmariselta hylky osa sairaspäivätuen jatkon saamisesta(osa sairauseläke)
      työkokelun aikana. Niin ja päätös 2kk myöhässä. Työkokeilua jäljellä osa-
      aikaisena vielä yli puolivuotta. Työterveys laitto samat paprut.kun aiemmin.
      Eo.niska / selkä vammasten kannssa taidan olla samassa junassa.
      Piti kysymäni: Mistä voi hakia rahaa, kun tulot on punnu 650 ekee kuussa, ja
      nyt kätteen jääpi vaijoo tonni kuussa. kun eivät ne 2v sitten sanoneet töitä olevan
      terveemmillekkään tiälä etelä-savossa. Sairaslommalla ollaan. Osa-aieka töessä.
      matalapalakka immeisiä.
      ILMARISEN touhu On perssiistä.

      juke

      • Tämä elämä

        Kävin 40 vuotiaaksi töissä ja useamman ammatin itselleni. Pyysin neurologiltani päästä neuropsykologisiin testeihin. Ei suostunut. Lähete mutkien kautta psykiatriseen sairaalaan. Olin kolmeviikkoa ja tutkittiin ja tutkittiin. Tehtiin testit vihdoin. Neurologi ei uskonut tuloksia vaan teetätti testit uudelleen. Pyysi vielä vanhat koulutodistuksetkin kun ei uskonut tuloksia. Ja taas päiväsairaalaan työkykyarvioon. Kesti ja kesti. Tuloksia. Huomattava ja laaja-alainen muistihäiriö ym. (vanhan aivosairauden seuraus). Epilepsia. Psykiatriset sairaudet, kolme. Ja muuta pientä vaivaa. Vanha elämä poispyyhitty muistista. Kuulin kun yksi vakuutuslääkäri samoi tilaani vihanneksi, ei siinä mitään pahaa. Pääsin kuitenkin eläkkeelle heti kuntoutustuen jälkeen. Olisin päässyt jo varmaan 30 vuotiaana jos olisi tutkittu mutta kun olen niin terveen näköinen. Ihmisten vaikea uskoa että olen eläkkeellä, sanon yleensä että minulla on hahmottamishäiriö.


      • Anonyymi

        Hei,
        Juu , siel on se M. niskaveikko , joka saa siel jotain kiksejä tai mielihyvää tehdessään "suuressa viisaudessaan" päätöksiä jotka sille on joku sanellu....Kaikille löytyy paikka maailmassa.


    • Ohi on

      Oma tapaukseni on hieman samanlainen kuin sinulla, mutta olen jonkin verran iäkkäämpi ja ongelmani on käsittääkseni lievempi kuin sinulla. Minulla on tutkimukset vielä kesken, mutta neuropsykologiset testit osoittivat monia vakavia ongelmia.

      Keskustelimme työterveyspsykologin kanssa mahdollisista vaihtoehdoista ja tilanteeni kertomisesta esimiehelleni. Psykologi sanoi, että tilanne tulee varmaan täytenä yllätyksenä esimiehelleni, sillä ulospäin (eikä erityisesti lyhyessä keskustelussa) nämä ongelmani eivät näy millään lailla. Yleensä tapaan esimiehen kahden kesken kerran vuodessa, joten ...

      Minulla on paha aavistus siitä, että en saa kuntoutustukea tai muutakaan tukea, systeemi on niin paljon kiristynyt viime vuosina. Mutta jään sitten vapaaehtoisesti töistä pois, jos ei muu auta. Kun ei pysty, niin ei pysty.

      • Tämä elämä

        Kannattaa pyytää jotakin asiantuntijaa yhdessä täyttämään eläkehakemus paperit. Täytin ne itse ja vieläkin naurattaa oli kun ekaluokkalainen olisi täyttänyt. Jos olisin vielä samassa tilanteessa olisi kannattanut jäädä pois töistä jo paljon aikaisemmin, eikä raahautua kymmenen vuotta siellä toinen jalka haudassa. Vaikka olla työtön ja sairas. Olin myyjä ja seisoma työ. Ja asiakkaita oli jonossa koko ajan. Vaati tosi hyvää muistia. Mutta neuropsykologi sanoi että testeissä näkyy että kompensoin muistiongelmaa niin että minulla on harvinaisen hyvä päättelykyky. Nyt on ihanaa nukkua pitkään aamulla ja tehdä ja harrastaa päivän mittaa sitä mitä haluaa ja jaksaa.
        Työpaikoilla on nykyisin niin rankka että siinä väsyy tervekkin. Edelliseen tekstiin pujahti virhe, se vakuutuslääkäri sanoi minua vihannekseksi, kehtasikin.
        Toivon että Ohi on sun työ varmaan olet tehnyt jo oman osasi.


    • toisilla säkä

      jos mahdollista tehkää tapaturma-henki vakuutus joka kattaa vapaa ajan sekä työ ajan,makso mitä makso.itellä ei ole mutta tuttava samassa jamassa kuin minä mutta hän saa vakuutuksesta kuukausittain rahaa hyvän summa tek mitään,minä saan kunt tukea joka in noin 640 eur pienenpi kuin norm tili töissä.kaveri sai ekan kert korvauksen 7600eur 2kk leikkauksen jälkeen,ja tapahtuneen hoitovirheen takia joka kuukausi satoja euroja tilin lisäksi .ja sanottu että koska vak yhtiö hyväksynyt asian niin maksu niin kauan että jalka kunnossa..eli maksavat vuosia koska jalassa hoitovirhe vamma.sekä jalassa ikuisesti näkyvä vamma röngten kuvissa,eli tasan ei käy onnen lahjat.

    • luja ja laiska

      minulle myönnettiin ensin kuntoutuki 7-kuukautta ja sitten varma hylkäsi sen, vaikka kaksi lääkäriä olisi jatkanut sitä vielä. no olen paperiliitossa ja soitin sinne niin paperiliiton lakimikes lähti ajamaan asia eteenpäin ja saan liitonrahaa tai ainakin pitäisi saada sen 500 päivää!? no jännittää, että pystyykö lakimies sitten mitään noille, vaikuttaa siltä, että noi eläkevakuuttajat sanelee asiat tässä maassa!? minusta toi systeemi pitäisi alkaa jo purkamaan, koska eihän siitä mitään tule, että ne kävelee kaikkien lausunnot yi kylmästi vaan! no valitetaan ja nostetaan se 500 päivää liitonrahaa ja katsotaan sitten mitä tapahtuu! minulla on usempi selkäranka murtuma m´mm, sacrum hajosi pahasti, lantion hajosi neljästä kohtaa... olin ensin titaanilla kasassa mutta ne poistettiin. ei tuo selkä silti kunnossa ole, haluttaisi töihin takasin, mutta eihän sillä pysty kunnolla enää...

    • maaanvgftuui

      Tottakai saat liitonrahaa. Liitonrahat ovat jemmassa vaikka viisi vuotta jos olet kuntoutustuella.

    • mitävalitat

      Sairas vajaakuntoinen saa rahaa 280€ kk sossusta -40% alennuksen jälkeen.

    • Eläkeneuvos

      Sisäpiirin tietoa joka kohta on useamman hylkypaperin saaneella:

      Kela on alkanut hylätä kuntoutustukihakemuksia jos masentunut ei syö lääkkeitä. Monelle ne ei sovi ja sivuvaikutukset voivat olla pahoja. Tai sitten eivät pidä niiden tuomasta olotilasta. Nyt siis tulee päätöksiä, että hoito ei ole suositusten mukaista ja pitää aloittaa lääkitys.

      Kela kulkee siis ajassa taaksepäin vaikka yleisesti on jo tiedossa, että ainakaan SSRI-lääkkeillä hyödyt ovat minimaaliset tai jopa haitalliset. Luulin että tästä ylilääkitsemisestä oltaisiin pääsemässä eroon. Masennuslääkkeiden käyttöhän on kymmenkertaistunut 90-luvun alusta.

      • rgheth

        Eli lääkkeet pitää hakea apteekista mutta niitä ei ole pakko syödä.


    • kelan puoskarit

      Kannattaako valittaa päätöksestä vai tehdä uusi hakemus? Minä sain kelalta hylyn, vaikka kaksi eri lääkäriä antoi b-lausunnot. Mitä teen?

    • Anja3

      Työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen ei ole nykyisin helppoa. Sairaudet täytyy olla tutkittuna ja hoidettuna asianmukaisesti. Sen jälkeen täytyy vaivasta riippuen käydä avo- ja/tai laitoskuntoutuksessa.

      Kun kaikki nuo on toteutuneet, selvitellään ammatillisen kuntoutuksen keinot joko oman työeläkelaitoksen kautta tai Kelan kautta. Jos sen jälkeen todetaan, että hoidosta ja kuntoutuksesta huolimatta sairaalle ei löydy sellaista työtä, jota pystyisi vaivoineen tekemään ilman pitkiä sairauslomia, hän ehkä saa pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen.

      Kaikessa tuossa rumbassa olennaista on sairaan osallistuminen tutkimuksiin, hoitoon ja kuntoutukseen. Jos jossain kohdassa kieltäytyy, niin hylky eläkkeestä on taattu. Tuo rumba käy sairaalle täydestä työstä, josta kuuluu täys palkka eli sairauspäiväraha. Kun sen rumban on vienyt läpi, niin mun mielestä palkinto siitä on pysyvä työkyvyttömyyseläke, jos yhteiskunnasta ei todella löydy sellasta työtä, jota pystyy sairaana tekemään. Eli siihen täytyy lopettaa ihmisten pompottelu luukulta toiselle ja yhteiskunnan varojen tuhlaaminen.

    • Kylmäbyrokratia

      No se vaan on että sairas ei jaksa ja putoaa toimeentulotuella joka on -40% kuussa 280€kk.

      • pitkäaikaissairas

        Mikä oikeuttaa alentamaan sairaan ihmisen toimeentulotukea? Jos sairaus estää työnteon,todettu työkyvyttömäksi mutta et pääse edes kuntoutustuelle niin pitäis hakea työmarkkinatukea,niin hullua kuin se onkin. Miksi siis toimeentulotukea alennetaan?


    • byrokratiakusee

      Jos olet työnhakijana typissä vajaakuntoisena niin sinun pitää olla ns.työkykyinen ja osallistua kuntouttavaantyöhön. Jos et osallistu ilman palkkaa tehtävään työhön työmarkkinatukesi katkaistaan ja sitten sossu alentaa ensin -20% ja seuraavasta kieltäytymisestä -40%.

      Lue sakutimosen blogia. Siellä ohjeita tilanteessa oleville ja muillekkin.

    • Anonyymi

      Miten tämän kanssa lopulta kävi?

      Itse olen samassa tilanteessa että en tiedä kannattaako valittaa päätöksestä vai pistää vaan uusi hakemus heti vetämään?

      • Anonyymi

        Olen saanut aikoinaan neuvon, että tekee uuden hakemuksen sen jälkeen, kun valitusaika on mennyt umpeen, niin asia käsitellään nopeammin.. Jos tekee uuden hakemuksen valitusaikana (37pv), se vaan hyöätään/katsotaan valituksen liitteeksi. Tietty uudessa hakemuksessa pitää olla jotain sellaista faktaa, mikä ei alkuperäisessä hakemuksessa ole tullut ilmi ja myös uusi lääkärinlausunto.


    • Anonyymi

      minulla on todettu kaularngan whipflash,välilevynpullistuma,juuriaukonahtauma,kaularnka kipuilee ja aiheuttaa kipua niskassa ja puutumisa kasvoissa,oikeassa korvassa,sormissa ja tunnottomuutta olkapäästä kyynärpäähän,voimat tosi heikot käsissä,aika ajoin ei voimia ole ollenkaan,olkapäät kipeät ja liikerajoitteiset,aivovamma muutokset todettu tragtrogarfiassa ja mri:ssä,etenevä aivojen atrofia,kongitiiviset oireet joiden myötä neuropsykologit todenneet työ ja opsikelu kyvyttömyyden,on siis muisti ongelmia,keskittyminen huonoa jne,tinnitus toisessa korvassa ollut jo 12 vuotta yötä päivää,näkökenttäpuutokset yläkentissä,en jaksa asioita ja nukun päivittäin,harrastukset käikki jääneet,olen ruuanlaitossa jatkuvasti pitänyt monia levyjä päällä vaikka kuinka olen varmistanut asian monia kertoja mutta silyi näin vain tapahtuu,en uskalla juurikaan koskea lieteen,alaselässä ongelmia.etureidet kipulevat ja tuntuvat heikoilta,neurologit kirjoittaneet pysyvän ssairasloman onnettomuudesta lähtien 2007! lisäksi nyt tullut kakkostyypiendiabetes ja verenpainetauti! murtumia ol onnettomuudessa kädessä ja jalassa,lensin ilmankypärää pää edellä asfalttiin vauhdissa suojana vain lippis! vauhtia oli n 30-35 kmh kun etupyörälukkiintui! miksi kela jatkaa kiusaamista ja miksi valitukset eivät kestä muutoksenhaussa ja vakuutusoikeudessakaan yht kuin reilut puolivuotta,kun sivuilla lukee keskimääräinen kesto n10 kuukautta vähintäin miksi kielteinen asia kaikista näistä tuli jo alle vuodessa,kelasta ne tulee parhaimillaan jo samalla viikolla!
      kela evännyt kaikki kuntoutuksenikin ja niistä KYNNYS RY sanoi et kela on hylännyt kaikki juuri sen takia että kela ei voisi polkea niitä lausuntoja ja että minulle kuuluu eläke!mitä valitusportailla on hyötyä kun ne noudattavat kelan jauhamaa paskaa kun mikään ei oo mitään ja sekin on vain niille jotka jouyuvat kelan hampaisiin,en tiedä muita jotka ovat jääneet kelan hampaisiin koskaan jos ovat loukanneet päänsä tai kaularankansa,aina on heillä hyväksytty alusta alkaen kuntoutukset.sairaspäivärahat ja eläkkeet ja riitävänä näyttönä muilla riittänyt esim lääkärinlausunto,kuvantamislöydös tai neuropsykologin tutkimus minulla ei riitä mikään tai muut lisäsairaudet,syön lääkkeitä päivittäin n 12 tablettia ja lisänä astmaan pikaavaava ja turbulenssi! saiarstin vakavan keuhkokuumeen 2010 ja keuhkopussintulehdukset,nestettä keuhkoissa jonka vuoksi oli hengenlähtölähella jonka seuruksena arpeentui vasenkeuhkokin yli puolet ! kansanedustajia,pressa,ministereitä puhumattakaan pääministeriä ei kohteluni kiinnosta,eivät edes viitsi vaivautua vastaamaan tähän eriarvoisuuteen,poletaanhan minulata kaiki oikeudte,perustuslait eivät kuulu minulle,eivät vammasilait vaan olen eriarvoinen syrjitty suomen kansalainen!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe