mikä ois tulista?

mikään ei riitä

tulisin mauste päällä maan ?

34

8275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oliskohan?

      Habanero on ainakin maailman tulisin chili.

      • slarti

      • TattoBiatch
        slarti kirjoitti:

        Elikkäs taitaa olla Dorset Naga tällä hetkellä tulisin chili mitä on.

        Juttu siitä netissä:
        http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/04/01/nchilli01.xml

        Ja jos chilit ja niiden kasvatus ja käyttö ruoan valmistuksessa kiinnostaa, suosittelen tutustumaan:
        http://javu.kapsi.fi/inferno/

        Siinä on viljelijöillä käyny joko onni tai kämmi:D
        Kukaan pysty sitä syömällä syömään, avaruuspuku (melkein) päällä pitää sitä pilkkoa ja silmät vuotaa lähistöllä vaikkei ole kosketuksissa chiliin.

        Pidättäydyn kiitos punaisessa habanerossa!


      • hygtfr

    • valmiita
    • miksiköhän..

      Miten/miksi te haluatte syödä tulisia mausteita.

      • ihmetyttää

        tuollainen tulisuuspelleily. Taitaa olla keskenkasvuisten (ainakin henkisesti) puberteettipoikien uhoilua: "´MINÄ voin syödä NÄIN tulista chiliä, MINÄ olen KOVA JÄTKÄ...".
        Lapsellista touhua yhtä kaikki. Miksi pilata makunystyränsä ja -aistinsa?


      • tulistako.
        ihmetyttää kirjoitti:

        tuollainen tulisuuspelleily. Taitaa olla keskenkasvuisten (ainakin henkisesti) puberteettipoikien uhoilua: "´MINÄ voin syödä NÄIN tulista chiliä, MINÄ olen KOVA JÄTKÄ...".
        Lapsellista touhua yhtä kaikki. Miksi pilata makunystyränsä ja -aistinsa?

        syö vaa sinä sitä kaurapuuroas se ei varmaa oo tulista


      • Ihmetyttää
        tulistako. kirjoitti:

        syö vaa sinä sitä kaurapuuroas se ei varmaa oo tulista

        Huono kirjoitustaitokin paljastaa, että koulunkäynti on vielä pahasti kesken...


      • kestäisikään
        ihmetyttää kirjoitti:

        tuollainen tulisuuspelleily. Taitaa olla keskenkasvuisten (ainakin henkisesti) puberteettipoikien uhoilua: "´MINÄ voin syödä NÄIN tulista chiliä, MINÄ olen KOVA JÄTKÄ...".
        Lapsellista touhua yhtä kaikki. Miksi pilata makunystyränsä ja -aistinsa?

        Miksi se tulisuus niitä makunystyröitä tai aisteja tuhoaisi tai pilaisi?


      • olen aika
        kestäisikään kirjoitti:

        Miksi se tulisuus niitä makunystyröitä tai aisteja tuhoaisi tai pilaisi?

        varma etteivät nuo muutkaan todellakaan "nauti", vaan se on vain jokin typerä urheilulaji "pystyä" syömään mahdollisimman tulista.
        Kyllä minäkin syön "tavallista" chiliä, mutta se onkin eri asia.
        Ainakin habanero turruttaa makuaistin syöntihetkellä kaikilta muilta mauilta, ja pitemmän päälle kun siihen itsensä totuttaa, ei mikään muu "enää maistu miltään".


      • Manselainen
        ihmetyttää kirjoitti:

        tuollainen tulisuuspelleily. Taitaa olla keskenkasvuisten (ainakin henkisesti) puberteettipoikien uhoilua: "´MINÄ voin syödä NÄIN tulista chiliä, MINÄ olen KOVA JÄTKÄ...".
        Lapsellista touhua yhtä kaikki. Miksi pilata makunystyränsä ja -aistinsa?

        Chileissä oleva kaspaisiini niminen aine on se joka on tulista. Kaspaisiini reagoi ihmisen suussa siten, että aivot vapauttavat endorfiinejä, jotka taas tuottavat "hyvää oloa". Endorfiinit ovat muistaakseni morfiinin kaltaisia yhdisteitä, joita vapautuu mm. urheilusuorituksen yhteydessä.

        Kyse on siis jossain määrin huumausaineista saatavaan kokemukseen verrattavasta kokemuksesta; eli ns. "turvallinen trippi"

        Kirjoitukseni on vähän kökkökieltä, kun en oiken ehtinyt valmistautua kunnolla, mutta toivottavasti tämä vähän avaa aihetta.


      • Kiitos,,
        Manselainen kirjoitti:

        Chileissä oleva kaspaisiini niminen aine on se joka on tulista. Kaspaisiini reagoi ihmisen suussa siten, että aivot vapauttavat endorfiinejä, jotka taas tuottavat "hyvää oloa". Endorfiinit ovat muistaakseni morfiinin kaltaisia yhdisteitä, joita vapautuu mm. urheilusuorituksen yhteydessä.

        Kyse on siis jossain määrin huumausaineista saatavaan kokemukseen verrattavasta kokemuksesta; eli ns. "turvallinen trippi"

        Kirjoitukseni on vähän kökkökieltä, kun en oiken ehtinyt valmistautua kunnolla, mutta toivottavasti tämä vähän avaa aihetta.

        Kiitos. Jotain tälläista minäkin olen kuullut.


      • Chilitär

        Rakastan chilin tuomaa poltetta. Sen sietokyky on kasvanut vuosien varrella ja kykenen maistamaan maut chilinkin läpi.
        Suuri osa maapallon väestöstä käyttää chiliä normaalina osana ruuanvalmistustaan, miksi siis en minäkin saisi?

        Olkoon sitten joitan keskenkasvusen 40-vuotiaan naisen henkistä kehittämättömyyttä.


      • Aurinkotuuli
        olen aika kirjoitti:

        varma etteivät nuo muutkaan todellakaan "nauti", vaan se on vain jokin typerä urheilulaji "pystyä" syömään mahdollisimman tulista.
        Kyllä minäkin syön "tavallista" chiliä, mutta se onkin eri asia.
        Ainakin habanero turruttaa makuaistin syöntihetkellä kaikilta muilta mauilta, ja pitemmän päälle kun siihen itsensä totuttaa, ei mikään muu "enää maistu miltään".

        Tulisesta ruuasta: makuni on sen verran vuosien varrella muuttunut (tai kehittynyt?), että intialaiset tuliset ruuat, chilipaprikat jne eivät enää tunnu polttavailta suussani vaan maistuvat todella hyvältä. Kyllä niihin jonkinlainen himokin taitaa tulla, mutta aina ei ruuan tarvitse maistua samalta, vaan vaihtelu virkistää. En pidä "urheilulajina", enkä muuten ole ihan eilisen teeren tyttöjäkään...


      • Jörn Döner
        Kiitos,, kirjoitti:

        Kiitos. Jotain tälläista minäkin olen kuullut.

        se on kapsaisiini, ei kaspaisiini.


      • Mia_1985
        Manselainen kirjoitti:

        Chileissä oleva kaspaisiini niminen aine on se joka on tulista. Kaspaisiini reagoi ihmisen suussa siten, että aivot vapauttavat endorfiinejä, jotka taas tuottavat "hyvää oloa". Endorfiinit ovat muistaakseni morfiinin kaltaisia yhdisteitä, joita vapautuu mm. urheilusuorituksen yhteydessä.

        Kyse on siis jossain määrin huumausaineista saatavaan kokemukseen verrattavasta kokemuksesta; eli ns. "turvallinen trippi"

        Kirjoitukseni on vähän kökkökieltä, kun en oiken ehtinyt valmistautua kunnolla, mutta toivottavasti tämä vähän avaa aihetta.

        Maailman tällä hetkellä tulisin chili julkaistiin ihan tässä hiljattain.. Se tulee intiasta ja on nimeltään "ghost chili". Sen tulisuus ylittää 1.000.000 SHU:ta! (Tulisuuden eräänlaiseksi standardiksi on kehitetty ns. Scoville Heat Unit (SHU). "Vertailun vuoksi: Jalapeño on tyypillisesti vahvuudeltaan noin 10 000 SHU ja Tabasco-kastike siitäkin vain puolet.´."


      • dfyjkjkghuiyuki
        Mia_1985 kirjoitti:

        Maailman tällä hetkellä tulisin chili julkaistiin ihan tässä hiljattain.. Se tulee intiasta ja on nimeltään "ghost chili". Sen tulisuus ylittää 1.000.000 SHU:ta! (Tulisuuden eräänlaiseksi standardiksi on kehitetty ns. Scoville Heat Unit (SHU). "Vertailun vuoksi: Jalapeño on tyypillisesti vahvuudeltaan noin 10 000 SHU ja Tabasco-kastike siitäkin vain puolet.´."

        2008 Jolokia "Ghost" Pepper Edition
        Vuoden 2008 Dave on höystetty vieläkin tulisemmalla Naga Jolokia Chilillä jonka Scoville luokitus on yli 1.000.000 SHU ja näin ollen melkein tuplasti tulisempaa kuin vanha ennätyksen haltija Red Savina.


      • Extrahot
        Chilitär kirjoitti:

        Rakastan chilin tuomaa poltetta. Sen sietokyky on kasvanut vuosien varrella ja kykenen maistamaan maut chilinkin läpi.
        Suuri osa maapallon väestöstä käyttää chiliä normaalina osana ruuanvalmistustaan, miksi siis en minäkin saisi?

        Olkoon sitten joitan keskenkasvusen 40-vuotiaan naisen henkistä kehittämättömyyttä.

        "Sen sietokyky on kasvanut vuosien varrella ja kykenen maistamaan maut chilinkin läpi."

        Itseasiassa vahvan kapsaisiinsietokyvyn ansiosta pystyy tulisesta ruoasta maistamaan aromit paljon selvemmin. Kapsaisiini ei siis turruta makuaistia vaan täysin päinvastoin. Ruoasta saat kaikkein eniten "irti" kasvattamalla chilinsietokykyäsi ja syömällä ruoan mahdollisimman tulisena.

        T. keskenkasvuinen 50-vuotias mies


      • Gsus7
        olen aika kirjoitti:

        varma etteivät nuo muutkaan todellakaan "nauti", vaan se on vain jokin typerä urheilulaji "pystyä" syömään mahdollisimman tulista.
        Kyllä minäkin syön "tavallista" chiliä, mutta se onkin eri asia.
        Ainakin habanero turruttaa makuaistin syöntihetkellä kaikilta muilta mauilta, ja pitemmän päälle kun siihen itsensä totuttaa, ei mikään muu "enää maistu miltään".

        ruokaa syödään maun takia, siispä mausteita laitetaan siksi. itse lisään mm tabascoa ruokiin antamaan makua mutta laitan sen verran vähän ettei siitä tule polttavan tulista. päättele tuosta sitten itse pilaako se makuaistin.


      • rajansa_kaikella
        ihmetyttää kirjoitti:

        tuollainen tulisuuspelleily. Taitaa olla keskenkasvuisten (ainakin henkisesti) puberteettipoikien uhoilua: "´MINÄ voin syödä NÄIN tulista chiliä, MINÄ olen KOVA JÄTKÄ...".
        Lapsellista touhua yhtä kaikki. Miksi pilata makunystyränsä ja -aistinsa?

        voi käydä näin
        http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/mies-soi-maailman-tulisimman-nuudeliannoksen-rajut-seuraukset/6055810
        http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/mausteet_narastavat_refluksitauti_vai_harmittomia_happoja


    • Enkeliiina

      Mun mielestä ihan tarpeeksi tulinen on portugalin Piri Piri.Sitä kun riittävästi laittaa, niin...

    • make11

      habanero,bhut jolokia on äkäsin maailmassa ja sitte jos pystyy niin voi kokeilla vaikka red savinaa.varovasti kyllä suosittelen jos ei ole chilien ystävä!

      • chili-pää

      • huh heijakkaa
        chili-pää kirjoitti:

        Tuolta sitä saa:
        http://chilikauppa.fi/product_info.php?cPath=36&products_id=268

        periaatteessa samaa kamaa ovat ainakin
        bih jolokia, bhut jolokia, naga jolokia ja naga morich
        Nimet vaihtelevat kasvatuspaikan ja kasvattajan / myyjän mukaan, mutta tulista on!

        Itse maistoin vähän aikaa sitte Chilikaupasta tilattua Megadeth-kastiketta ja kyllä ainaki se ylitti mun sietokynnyksen.
        Oot kyllä varmaan oikeessa et noi chilit mitä mainitsit on sinänsä tulisimpia.

        Joooskus sitä kyl miettii et pitääks olla niin kauheen tulista....mut paheensa kullakin.

        Mulle riittää nykyään ihan sellanen Pirkka-sarjan tulisin salsakastike. Aikoinaan söin niin tulisia ruokia et kylmä hiki tuli ottalle, mut epäterveiden muiden elämäntapojen johdosta (chilihän ei yleensä tärvää elimistöä) sain jonku ruokatorven tulehduksen ja oon sittemmin syöny aika mietoa kaikkee, yks lemppareitani on Amazon-sarjan mangochilikastike, miedohko, ihana. Sori, meni vähän off-topic.


    • tulta munille

      puhdas capsisiini on noin. 16 0000 00 scoville asteikolla et repikää siitä

    • Bhut Jolokia

      tulista chiliä Piprapood Tallinn

    • Akindyros

      Habaneiro on kyllä hyvin tulista. Tein Mojo Rojo kastiketta ja leikkasin Habaneiroa ilman hanskoja. Käsiä on nyt poltellut koko päivän. Mikähän auttaisi ?

      • väärinkäyttöä.se

        Raaka viina, siis etanoli. Esimerkiksi Finlandia vodka, jossa ei ole sokeria.


    • nuortenpuolesta

      tabascot erilaiset ja varsinkin cayanne sellaisia että tuhoavat makuaistin, jos varomattomasti laittaa.

      • Tabasco.vapauttaa

        Ei ne tuhoa kuin mauttoman makuaistin. Sen jälkeen kaikki maistuu paremmalta. Ikään kuin kondomi olisi otettu kielen päältä pois.


      • T.A.Basko

        Tabascot on sellasta lasten maustetta....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe