Viemäröinnit jäi tekemättä

(Avaimet) Käteen

Tilasimme "Avainvalmis" -talopaketin joka pystytettiin joulukuussa. Talopaketin lisäksi oli vain yksi maa-ja perustusurakkasopimus, jolla maa-ja perustusurakoitsija toi vesijohdon ja viemäriputken sokkelille ennenkuin talopaketti tuotiin paikalle. Ja tästä piti talofirman jatkaa homma loppuun. Kuinka ollakaan, kukaan ei ollut tehnyt viemäröintiliitoksia talon alla sokkelille tuotuun viemäriputkeen, oli vain reiät talon alla josta kaikki tavara valui 2kk ajan talon alle ryömintätilaan. Myöskään vesijohtoa ei oltu eristetty, joten vesijohto jäätyi.
Ja tietenkään ei kumpikaan talotehdas eikä perustusurakoitsija ota vahingosta vastuuta.
Talotehtaalta löytyi yllättäen sopimuksesta pykälä jossa mainitaan vesijohdon eristämisen sekä viemäröintiliitosten tekemisen kuuluvan tilaajalle. Perustusurakoitsijakin oli toiminut täysin sopimuksen mukaan tuodessaan putket vain sokkelille. Sitten talotehdas oli kuitenkin mennyt liittämään vesijohdon taloon ja ajanut talon LVI-systeemit ylös. VV-työnjohtajani myönsi unohtaneensa tarkistaa viemäröinnit (tosin talotehdas ei ollut koskaan edes kysynyt häneltä niistä), mutta vastasi vahingosta ainoastaan palauttamalla konsulttipalkkionsa (600EUR), mikä ei riitä lähellekään korvaamaan aiheutuneita vahinkoja. Nyt asia on kuluttajariitalautakunnassa, ja ratkaisevaa tässä olisi saada tietää että missä kulkee ulkopuolisten ja sisäpuolisten vesi-ja viemäritöiden raja? VV-työnjohtajani on vastannut ulkopuolisista VV-töistä ja hänen mielestään siihen ei kuulu talonalusviemäröinnit. Talotehdas taas on vastannut sisäpuolisista VV-töistä ja heidän mielestään raja menee talon pohjan kohdalla. Eräs konsultoimani LVI-insinööri sanoi rajan menevän sokkelin kohdalla, mutta hänelläkään ei ollut antaa mitään referenssejä.
Eli: onko kellään tietoa ja/tai antaa referenssiä että missä tämä raja ulko-ja sisäpuolisten vesi-ja viemäritöiden välillä määritellään?

51

6538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakentelija...

      ompahan erikoinen tapaus....ainakin talotehtaan olis pitäny tajuta et viemäri puuttuu,vai mihinköhän ovat kuvitelleet laittavansa putken päät kiinni..siis jos tää on totta ees

      • (Avaimet) käteen

        Miksipä valehtelisin...en meinannut itsekään uskoa kun tapahtui...ja kyllä kaikki jolle olen tästä kertonut ovat olleet ällikällä lyötyjä. Sitten kun täällä Nummelassa ei kuntakaan hoida edes virallisia tarkastuksia kun ei ole resursseja. Eivätkä anna edes asiantuntijalausuntoja näihin tapauksiin koska muuten kuulemma rakennustarkastajat joutuvat päivästä toiseen juoksemaan oikeudessa todistelemassa erilaisia katastrofeja.


    • varmaankin,

      yhdellä tutulla oli miltei sama homma,tosin vaan yksi pönttö oli liittämättä.Lapioi itte mössöt pois talon alta ja taisi myös ite liittää sen viemärin,oli aika kypsä urakoitsijaan muistakin syistä.

    • on jo

      kuin Venäjällä.

    • se sellainen

      avaimet-käteen - kauppa on jossa ostajan on kuitenkin huolehdittava esim viemäreistä?

      • (Avaimet) Käteen

        Kuten nimimerkistä näkyy, niin kun sen "avaimet" jättää pois niin jäljelle jää "käteen", mikä on aika kuvaavaa ko. talotehtaan toiminnalle: Käteen meni!


    • LVI-insinööri

      Onpa soppa...

      Neljä päivänselvää asiaa (ikävä kyllä) voin kuitenkin todeta:

      1. Talopaketin myyjälle käyttövesituloputken eristäminen ja viemärien liittämiset eivät sopimuksen mukaan kuulu. Tämä on ihan normaalia käytäntöä. Mikäli tätä kohtaa sopimuksesta ei olla huomattu sopimuksen allekirjoitusvaiheessa, harmin paikka!

      2. Perustusurakoitsijalla ei ole tähän soppaan osaa eikä arpaa, hän on toiminut kuten pitääkin.

      3. Talopaketin asentajat ovat kuitenkin liikkuneet jonkun verran "harmaalla alueella" liittäessään vesiputket taloon, koska se ei kuulut sopimukseen. Eivät he tässä kuitenkaan virhettä/sopimusrikkoon ole syyllistyneet.

      4. Ainoa "syyllinen" on VV-työjohtajasi, jolla on velvollisuus tarkistaa kaikki VV-työt. Toivottavasti et ottanut vastaan hänen palauttamaansa palkkiota, sitä voi katsoa "hyväksymis-eleeksi" hänen virheeseensä, jättää tarkistamatta hänelle kuuluvat työt. Tämä ei kuitenkaan poista hänen vastuutaan (ainoastaan ehkä hankaloittaa käsittelyä) tarkistaa mm. putkieristyksien asiallisuutta, ja viemärien liitännät. Ollakseen VV-työnjohtaja, hänellä tulee olla asianmukaiset vastuuvakuutukset, jotka korvaavat hänen virheistään asiakkaalle (sinulle) aiheutuneet kustannukset. Tämä voi kuitenkin olla hankalaa, riippuen onko kaverilla OY, KY tai omaako hän edes viralliset paperit?

      Summa sumarum: ei ole kyse missä raja ulko- ja sisäputkien välillä menee, vaan VV-työjohtajan epäpätevyydestä.

      • (Avaimet) Käteen

        Kiitos asiantuntevasta lausunnosta:)
        Haluaisin vielä tarkennusta: koska talotehtaalla oli oma _sisäpuolisten_ VV-töiden KVV-tj ja minulla oma _ulkopuolisten_ VV-töiden KVV-tj, niin eikö silloin vastuussa oleva KVV-tj määräydy juuri sen mukaan että missä meneee ulko-ja sisäpuolisten VV-töiden raja?


      • Mindeye
        (Avaimet) Käteen kirjoitti:

        Kiitos asiantuntevasta lausunnosta:)
        Haluaisin vielä tarkennusta: koska talotehtaalla oli oma _sisäpuolisten_ VV-töiden KVV-tj ja minulla oma _ulkopuolisten_ VV-töiden KVV-tj, niin eikö silloin vastuussa oleva KVV-tj määräydy juuri sen mukaan että missä meneee ulko-ja sisäpuolisten VV-töiden raja?

        OK, minulle ei käynnyt selväksi että työjohtajia olisi ollut kaksi. Miten määrittelitte ulkopuolisten VV-töiden KVV-tj työkuvaa/sopimusta? Mikäli hän kuten kirjoitit "myönsi" unohtaneensa tarkistaa liitännät ja eristyksen, olettaa ainakin hän että ne työt kuitenkin kuuluivat hänelle? Näin oletan minäkin, ja siksi pysyn olettamuksessani että tämä "ulkopuolinen" KVV-tj on se joka on vastuussa virheestä!

        Myös logiikan mukaan talotehtaan KVV-tj on ainoastaan vastuussa sopimuksen puitteessa määriteltyihin VV-töistä, johon ei kuulu tuloputken eristäminen ja viemärien liittämiset... Kuten aikasemmin kirjoitin, liikutaan kuitenkin "harmaalla alueella" tässäkin tapauksessa, koska talotehtaan pojat kuitenkin liittivät veden (vaikkei kuulunutkaan sopimukseen), joten tapotehtaan KVV-tj on periaatteessa vastuussa kaikesta talotehtaan poikien tekemästä työstä...


      • vastuu
        (Avaimet) Käteen kirjoitti:

        Kiitos asiantuntevasta lausunnosta:)
        Haluaisin vielä tarkennusta: koska talotehtaalla oli oma _sisäpuolisten_ VV-töiden KVV-tj ja minulla oma _ulkopuolisten_ VV-töiden KVV-tj, niin eikö silloin vastuussa oleva KVV-tj määräydy juuri sen mukaan että missä meneee ulko-ja sisäpuolisten VV-töiden raja?

        Tämä nyt on tällainen arvaus, mutta todennäköisesti lopullisessa vastuussa on se kvv-heppu joka on ilmoitettu rakennusvalvontaan. Hänen pitäisi vastata kaikilta osin rakennuksen kvv-asioiden oikeellisuudesta ja tarkastuksista, vaikka ne olisi tehtykin talotehtaalla. Vai onko rakennusvalvontaan ilmoitettu kaksi nimeä?


      • (Avaimet) Käteen
        vastuu kirjoitti:

        Tämä nyt on tällainen arvaus, mutta todennäköisesti lopullisessa vastuussa on se kvv-heppu joka on ilmoitettu rakennusvalvontaan. Hänen pitäisi vastata kaikilta osin rakennuksen kvv-asioiden oikeellisuudesta ja tarkastuksista, vaikka ne olisi tehtykin talotehtaalla. Vai onko rakennusvalvontaan ilmoitettu kaksi nimeä?

        Rakennusvalvontaan oli ilmoitettu molemmat, sekä ulkopuolisista että sisäpuolisista VV-töistä vastaavien nimet.


      • mieltä

        Summa sumarum: ei ole kyse missä raja ulko- ja sisäputkien välillä menee, vaan VV-työjohtajan epäpätevyydestä. Lainaus päättyy.

        Onhan rajalla oleellinen merkitys kun on eri työnjohtajat sisä- ja ulkopuolen töillä. Siis vastuun kannalta.

        Muuten tietysti nolo tilanne kaikkien kannalta ja käviköhän kunnankin tarkastaja paikalla? Yleensä käy.


    • Mindeye

      ... pysyn "villissä arvauksessani" (joka ei nyt niin villi ole), ja vastuu kuuluu ulkopuoliselle VV-työnjohtajalle (aikaisempien olettamuksieeni pohjautuen)!

      • kuka liitti

        vedet ja kuka jätti viemärin liittämättä. Vastuu voi olla myös rakentajalla jos tieto ei kulkenut.

        Ei vv-työnjohtaja asu työmaalla! Veikkaan että menee rakentajan piikkiin. Vai valvoiko vastaava mestarikaan mitään?


    • esko

      Onhan sinulla onnettomalla ollut vastaava työnjohtaja, jonka tehtävänä on huolehtia, että hanke menee oikein. Ehkä sinulla oli sukulaismies konjakkipullo kaupalla. Kaveri vain asuu 500 km päässä, eikä käytännössä pystynyt hoitamaan hommiaan.

      Ei kait nykyään voi missään rakentaa ilman vastaavaa työnjohtajaa.

      Minusta tuntuu, että sinun kannattaa mennä peilin eteen katsomaan syyllistä.

      • (Avaimet) Käteen

        Tahdon huomauttaa että olen tavallinen kotia hankkiva asiakas, en rakennusalan ammattilainen. Olen tilannut talon sopimuksella "avaimet käteen". Olen palkannut itselleni ammattilaiset valvomaan etujani työmaalla. Miten voisin tehdä enempää? Mielestäni tässä on kyse siitä, että koska KVV ei todella voi asua työmaalla, niin talotehdas on velvollinen "aktivoimaan" hänet siinä vaiheessa kun hommat on siinä pisteessä että tarkastukset olisi aiheellista suorittaa, ja
        nimenomaan tässä talotehdas on sössinyt.
        Talotehtaan toiminnan tasoa ehkä ilmentää myös seuraava aspekti:
        Talotehtaan piti huolehtia rakennusjätteen "karkeasiivouksesta", kun taas minun vastuullani taas oli hienosiivous ja jätteen poiskuljetus. Kun talotehtaan porukat olivat lähteneet, niin sisätilat olivat täynnä putkia, laattoja, lautaa, johtoja, kaikkea rikkinäistä materiaalia jne. Piha oli ympäriinsä rakennusjätteessä; lautaa, täysinäisiä kattotiililavoja, kaikkea mahdollista paskaa mitä rakennustyömaalta vaan voi keksiä! Kun soitin tästä talotehtaan edustajalle, niin hän nauroi päin naamaa ja totesi "tee vaikka kokko pihallesi niistä roskista" ja löi luurin korvaan...


      • Mindeye
        (Avaimet) Käteen kirjoitti:

        Tahdon huomauttaa että olen tavallinen kotia hankkiva asiakas, en rakennusalan ammattilainen. Olen tilannut talon sopimuksella "avaimet käteen". Olen palkannut itselleni ammattilaiset valvomaan etujani työmaalla. Miten voisin tehdä enempää? Mielestäni tässä on kyse siitä, että koska KVV ei todella voi asua työmaalla, niin talotehdas on velvollinen "aktivoimaan" hänet siinä vaiheessa kun hommat on siinä pisteessä että tarkastukset olisi aiheellista suorittaa, ja
        nimenomaan tässä talotehdas on sössinyt.
        Talotehtaan toiminnan tasoa ehkä ilmentää myös seuraava aspekti:
        Talotehtaan piti huolehtia rakennusjätteen "karkeasiivouksesta", kun taas minun vastuullani taas oli hienosiivous ja jätteen poiskuljetus. Kun talotehtaan porukat olivat lähteneet, niin sisätilat olivat täynnä putkia, laattoja, lautaa, johtoja, kaikkea rikkinäistä materiaalia jne. Piha oli ympäriinsä rakennusjätteessä; lautaa, täysinäisiä kattotiililavoja, kaikkea mahdollista paskaa mitä rakennustyömaalta vaan voi keksiä! Kun soitin tästä talotehtaan edustajalle, niin hän nauroi päin naamaa ja totesi "tee vaikka kokko pihallesi niistä roskista" ja löi luurin korvaan...

        Nimenomaan koska suurin osa meistä ovat "tavallinen kotia hankkiva asiakas, ei rakennusalan ammattilainen", vastuuu rakennuslaadusta lankeaa vastuullisille työnjohtajille.. Vaikka olet tilannut talon sopimuksella "avaimet käteen", ei se tarkoita että talopakettiin kuuluu kaikki työ, sen takia olet palkannut itsellesi ne ammattilaiset valvomaan etujasi työmaalla. Miten voisitkaan tehdä enempää? Vaikkei KVV todellakaan voi asua työmaalla, on hän kuitenkin LUONOLLISESTI velvollinen/vastuussa tarkistaa työn laatua, vähintäänkin esim. nyt kyseessä olevia viemäriliitoksia ja muu oleellinen. Talotehdas ei todellakaan ole velvollinen "aktivoimaan" hänet siinä vaiheessa kun hommat on siinä pisteessä että tarkastukset olisi aiheellista suorittaa!


      • nyt ihmeessä
        (Avaimet) Käteen kirjoitti:

        Tahdon huomauttaa että olen tavallinen kotia hankkiva asiakas, en rakennusalan ammattilainen. Olen tilannut talon sopimuksella "avaimet käteen". Olen palkannut itselleni ammattilaiset valvomaan etujani työmaalla. Miten voisin tehdä enempää? Mielestäni tässä on kyse siitä, että koska KVV ei todella voi asua työmaalla, niin talotehdas on velvollinen "aktivoimaan" hänet siinä vaiheessa kun hommat on siinä pisteessä että tarkastukset olisi aiheellista suorittaa, ja
        nimenomaan tässä talotehdas on sössinyt.
        Talotehtaan toiminnan tasoa ehkä ilmentää myös seuraava aspekti:
        Talotehtaan piti huolehtia rakennusjätteen "karkeasiivouksesta", kun taas minun vastuullani taas oli hienosiivous ja jätteen poiskuljetus. Kun talotehtaan porukat olivat lähteneet, niin sisätilat olivat täynnä putkia, laattoja, lautaa, johtoja, kaikkea rikkinäistä materiaalia jne. Piha oli ympäriinsä rakennusjätteessä; lautaa, täysinäisiä kattotiililavoja, kaikkea mahdollista paskaa mitä rakennustyömaalta vaan voi keksiä! Kun soitin tästä talotehtaan edustajalle, niin hän nauroi päin naamaa ja totesi "tee vaikka kokko pihallesi niistä roskista" ja löi luurin korvaan...

        sen talotehtaan nimi.


      • (Avaimet) Käteen
        Mindeye kirjoitti:

        Nimenomaan koska suurin osa meistä ovat "tavallinen kotia hankkiva asiakas, ei rakennusalan ammattilainen", vastuuu rakennuslaadusta lankeaa vastuullisille työnjohtajille.. Vaikka olet tilannut talon sopimuksella "avaimet käteen", ei se tarkoita että talopakettiin kuuluu kaikki työ, sen takia olet palkannut itsellesi ne ammattilaiset valvomaan etujasi työmaalla. Miten voisitkaan tehdä enempää? Vaikkei KVV todellakaan voi asua työmaalla, on hän kuitenkin LUONOLLISESTI velvollinen/vastuussa tarkistaa työn laatua, vähintäänkin esim. nyt kyseessä olevia viemäriliitoksia ja muu oleellinen. Talotehdas ei todellakaan ole velvollinen "aktivoimaan" hänet siinä vaiheessa kun hommat on siinä pisteessä että tarkastukset olisi aiheellista suorittaa!

        Jos nyt tarkennetaan tuota "aktivointia": tarkoitan lähinnä sitä että eihän talotehdas voi mennä ajamaan LVI-systeemejä ylös ja lähteä kälppimään ellei heillä ole jossain pöytäkirjassa KVV:n puumerkkiä että VV-työt on tarkastettu. Se on sitten KVV:n asia että millä tasolla hän ne tarkastaa, vai tarkastaako ollenkaan. Oikeessa olet siinä ettei talotehtaan vastuulla ole repiä KVV-ukkoa paikalle ja työntää sitä talon alle tarkastushommiin. Ja tuota pöytäkirjaakaan tms. dokumenttia missä olisi KVV:n nimi, en ole koskaan nähnyt...


      • talotehdas
        nyt ihmeessä kirjoitti:

        sen talotehtaan nimi.

        Oravaistalo


      • liemessä jos
        (Avaimet) Käteen kirjoitti:

        Jos nyt tarkennetaan tuota "aktivointia": tarkoitan lähinnä sitä että eihän talotehdas voi mennä ajamaan LVI-systeemejä ylös ja lähteä kälppimään ellei heillä ole jossain pöytäkirjassa KVV:n puumerkkiä että VV-työt on tarkastettu. Se on sitten KVV:n asia että millä tasolla hän ne tarkastaa, vai tarkastaako ollenkaan. Oikeessa olet siinä ettei talotehtaan vastuulla ole repiä KVV-ukkoa paikalle ja työntää sitä talon alle tarkastushommiin. Ja tuota pöytäkirjaakaan tms. dokumenttia missä olisi KVV:n nimi, en ole koskaan nähnyt...

        löytyisi pöytäkirja jossa asiat on tarkastettu ja hyväksytty.

        Valitettavasti tuo aktivointi on rakentajan tai vastaavan mestarin asia ja vastuulla. Ei kvv-tj muuten tiedä asennuksista mitään eikä vai niistä vastata.


      • nähtävästi sopparinsa
        (Avaimet) Käteen kirjoitti:

        Tahdon huomauttaa että olen tavallinen kotia hankkiva asiakas, en rakennusalan ammattilainen. Olen tilannut talon sopimuksella "avaimet käteen". Olen palkannut itselleni ammattilaiset valvomaan etujani työmaalla. Miten voisin tehdä enempää? Mielestäni tässä on kyse siitä, että koska KVV ei todella voi asua työmaalla, niin talotehdas on velvollinen "aktivoimaan" hänet siinä vaiheessa kun hommat on siinä pisteessä että tarkastukset olisi aiheellista suorittaa, ja
        nimenomaan tässä talotehdas on sössinyt.
        Talotehtaan toiminnan tasoa ehkä ilmentää myös seuraava aspekti:
        Talotehtaan piti huolehtia rakennusjätteen "karkeasiivouksesta", kun taas minun vastuullani taas oli hienosiivous ja jätteen poiskuljetus. Kun talotehtaan porukat olivat lähteneet, niin sisätilat olivat täynnä putkia, laattoja, lautaa, johtoja, kaikkea rikkinäistä materiaalia jne. Piha oli ympäriinsä rakennusjätteessä; lautaa, täysinäisiä kattotiililavoja, kaikkea mahdollista paskaa mitä rakennustyömaalta vaan voi keksiä! Kun soitin tästä talotehtaan edustajalle, niin hän nauroi päin naamaa ja totesi "tee vaikka kokko pihallesi niistä roskista" ja löi luurin korvaan...

        mukaisesti, eli kytkenyt putket ja vermeet siihen asti kun heille kuuluikin. Jos jatko niistä puuttuu, ei kuulu kyllä talotehtaalle - joskin fiksua olisi ollut tsekata ulkop. KVV;ltäsi onko siellä kaikki valmista liitäntöihin (noinhan se muuten yleensä tehdäänkin). Kyllä suurin töppi on sinulla tullut noiden hankkimiesi vastaavien taholta.


      • esko
        (Avaimet) Käteen kirjoitti:

        Tahdon huomauttaa että olen tavallinen kotia hankkiva asiakas, en rakennusalan ammattilainen. Olen tilannut talon sopimuksella "avaimet käteen". Olen palkannut itselleni ammattilaiset valvomaan etujani työmaalla. Miten voisin tehdä enempää? Mielestäni tässä on kyse siitä, että koska KVV ei todella voi asua työmaalla, niin talotehdas on velvollinen "aktivoimaan" hänet siinä vaiheessa kun hommat on siinä pisteessä että tarkastukset olisi aiheellista suorittaa, ja
        nimenomaan tässä talotehdas on sössinyt.
        Talotehtaan toiminnan tasoa ehkä ilmentää myös seuraava aspekti:
        Talotehtaan piti huolehtia rakennusjätteen "karkeasiivouksesta", kun taas minun vastuullani taas oli hienosiivous ja jätteen poiskuljetus. Kun talotehtaan porukat olivat lähteneet, niin sisätilat olivat täynnä putkia, laattoja, lautaa, johtoja, kaikkea rikkinäistä materiaalia jne. Piha oli ympäriinsä rakennusjätteessä; lautaa, täysinäisiä kattotiililavoja, kaikkea mahdollista paskaa mitä rakennustyömaalta vaan voi keksiä! Kun soitin tästä talotehtaan edustajalle, niin hän nauroi päin naamaa ja totesi "tee vaikka kokko pihallesi niistä roskista" ja löi luurin korvaan...

        No huonot ammattilaiset olet palkannut.

        Mutta se vastaava työnjohtaja. Eihän ilman sitä voi rakentaa. Hän vastaa sinulle hankkeesta. Et kirjoita siitä mitään.

        Jos talotehdas on oikeasti sössinyt, niin palkkaa juristi.


      • (Avaimet) Käteen
        esko kirjoitti:

        No huonot ammattilaiset olet palkannut.

        Mutta se vastaava työnjohtaja. Eihän ilman sitä voi rakentaa. Hän vastaa sinulle hankkeesta. Et kirjoita siitä mitään.

        Jos talotehdas on oikeasti sössinyt, niin palkkaa juristi.

        >No huonot ammattilaiset olet palkannut.
        90% tod.näk. löydät tänä päivänä vain "huonoja ammattilaisia". Hävettää oikeesti olla suomalainen kun tietää että suomalainen rakennuskulttuuri on tänä päivänä kehitysmaatasolla!

        >Mutta se vastaava työnjohtaja. Eihän ilman sitä >voi rakentaa. Hän vastaa sinulle hankkeesta.
        >Et kirjoita siitä mitään.
        Niinpä. Hän hoiti leiviskänsä kyllä muuten moitteettomasti. Ja sitähän tässä ollaan arpomassa että kenen on vastuu. Onko se talotehdas vai jompikumpi KVV-työnjohtajista vai itse vastaava mestari kuitenkin.

        >Jos talotehdas on oikeasti sössinyt, niin >palkkaa juristi.
        Hohhoijaa...


      • asdadsadsadsads
        talotehdas kirjoitti:

        Oravaistalo

        kyllä meille on tehty ihan selväksi, että viemäriputket on oltava vedettynä niihin kohtiin, joista ne talon sisällä alas tulevat. Ei minnekään perustuksien reunalle. Lisäksi minulle on aivan selvästi sanottu, että niitä putkia ei talotehtaan ihmisen routasuojaa.

        Ja sitä en tajua, että miten et käynyt siellä ryömintätilassa ollenkaan sen ensimmäisen 3 kk:n aikana? Itse ajattelin mennä sinne jo paljon ennen muuttoa varmistamaan, että siellä on kaikki kunnossa.

        Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että Oravaistalon toimitussisältö on aika ikävä sen suhteen, että jää ärsyttäviä häntiä hoidettavaksi itse. Eli se todella on "avainvalmis", mitä talon ulkopuolisiin asioihin tulee.


      • (Avaimet) Käteen
        asdadsadsadsads kirjoitti:

        kyllä meille on tehty ihan selväksi, että viemäriputket on oltava vedettynä niihin kohtiin, joista ne talon sisällä alas tulevat. Ei minnekään perustuksien reunalle. Lisäksi minulle on aivan selvästi sanottu, että niitä putkia ei talotehtaan ihmisen routasuojaa.

        Ja sitä en tajua, että miten et käynyt siellä ryömintätilassa ollenkaan sen ensimmäisen 3 kk:n aikana? Itse ajattelin mennä sinne jo paljon ennen muuttoa varmistamaan, että siellä on kaikki kunnossa.

        Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että Oravaistalon toimitussisältö on aika ikävä sen suhteen, että jää ärsyttäviä häntiä hoidettavaksi itse. Eli se todella on "avainvalmis", mitä talon ulkopuolisiin asioihin tulee.

        Ei edelleenkään tainnut tulla selväksi:
        Minä olen talon tilaaja, jolla ei ole minkään valtakunnan velvollisuutta pyöriä työmaalla valvomassa mitä siellä tapahtuu. Sitäpaitsi olen suurimman osan vuodesta täysin kiinni työtehtävissä toisaalla, eikä minulla ole ymmärrystä rakennustekniikasta. Juuri em. syistä olen valminnut ns. "avainvalmiin" talon. Ja eri osapuolia valvomaan olen palkannut ns. "ammattilaisen" eli mestarin. Lähes sama kuin jos ostaisin auton tehdastilauksena; miksi ihmeessä pyörisin siellä valvomassa sen valmistusta??
        Se mitä olen tästä oppinut on se, että Suomen rakennuskulttuuri on täysin kehitysmaatasoa; työn laatu on ala-arvoista, rakennusammattilaisilta puuttuu moraali mistä seuraa ettei kehenkään voi luottaa edes kirjallisten sopimusten nojalla. Minua ainakin hävettäisi olla suomalaisen rakennuskulttuurin edustaja.


    • asentaja....

      Siis kvv vastaaja ei ole edes käynyt ryömintätilassa? Olisi meinaan muuten varmaan huomannut että putket puuttuu..

      Ei Jumalauta.

      KVV vastaava on mielestäni täysvastuullinen tossa hommassa.

      • (Avaimet) Käteen

        Kiitos kaikille vastaajille mielipiteistä. Eihän tässä auta kuin odottaa että mitä Kuluttajariitalautakunta päättää, kun kukaan ei vapaaehtoisesti ota muuten vastuuta...


      • Salakka-poliisi

        Valitettavaa ei voi muuta sanoa... Sen siitä saa kun tilaa "avaimet käteen" ja luulee saavansa kaiken valmiiksi, kyllä todella tökeröä tyoimintaa kaikilta nk. ammattilaisilta projektissasi. Asia oli pitänyt huomata vähintään sisäpuoleisen kvv-vastaavan toimintatesteissä tai näkö tarkastuksissa ryömintäphjissa, kuten aikaisemmein jo todettiinkin...

        Virhe olisi luullut löytyvän jo vesiputkien kytkennän yhteydessä, kun "eihän tämä mulle kuulu tää työ" -itku alkoi, mutta kohdallasi sattui viell omatoiminen asentaja, joka kytki nekin.... voe voe...

        Kyllähän tuossa selkeä virhe on, että kahdelta eri urakoitsijalta on tilattu työ, mutta väliin jää ilmaa ja liittämistyö, joka ei kuulu kellekkään... Valitettavasti vastuu vahingosta kyllä taitaa suuntaasi kallistua, sillä tilaajana olet vastuussa _töiden yhteesovittamisesta_, ellei sitä ole sälytetty pääurakoitsijalle? SELVITÄ!

        Mitä tulee siivoikseen; kannattaa pidättää vika maksuerä, kunnes jätteet siivottu sopimuksen mukaisesti, kyllä ääni kellossa muuttuu ku rahoja ei tuu, jos oot maksanu, niin ei muuta ku hanskat käteen ja hommiin...

        Paska homma, ei voi muuta sanoa. No syy on selvinnyt, korjaus on mahdollista tehdä ja ks. vaurio ei voi uusiutua eikä jää näkyviä haittoja, joten kyllä se siitä. Se maksaa jonnin verran, yritä saada vakuutuksen piikkiin... Tsemppiä!


      • esko
        Salakka-poliisi kirjoitti:

        Valitettavaa ei voi muuta sanoa... Sen siitä saa kun tilaa "avaimet käteen" ja luulee saavansa kaiken valmiiksi, kyllä todella tökeröä tyoimintaa kaikilta nk. ammattilaisilta projektissasi. Asia oli pitänyt huomata vähintään sisäpuoleisen kvv-vastaavan toimintatesteissä tai näkö tarkastuksissa ryömintäphjissa, kuten aikaisemmein jo todettiinkin...

        Virhe olisi luullut löytyvän jo vesiputkien kytkennän yhteydessä, kun "eihän tämä mulle kuulu tää työ" -itku alkoi, mutta kohdallasi sattui viell omatoiminen asentaja, joka kytki nekin.... voe voe...

        Kyllähän tuossa selkeä virhe on, että kahdelta eri urakoitsijalta on tilattu työ, mutta väliin jää ilmaa ja liittämistyö, joka ei kuulu kellekkään... Valitettavasti vastuu vahingosta kyllä taitaa suuntaasi kallistua, sillä tilaajana olet vastuussa _töiden yhteesovittamisesta_, ellei sitä ole sälytetty pääurakoitsijalle? SELVITÄ!

        Mitä tulee siivoikseen; kannattaa pidättää vika maksuerä, kunnes jätteet siivottu sopimuksen mukaisesti, kyllä ääni kellossa muuttuu ku rahoja ei tuu, jos oot maksanu, niin ei muuta ku hanskat käteen ja hommiin...

        Paska homma, ei voi muuta sanoa. No syy on selvinnyt, korjaus on mahdollista tehdä ja ks. vaurio ei voi uusiutua eikä jää näkyviä haittoja, joten kyllä se siitä. Se maksaa jonnin verran, yritä saada vakuutuksen piikkiin... Tsemppiä!

        Eikö se vastaava työnjohtaja vastaa rakennushankkeen läpiviemisestä. Siitä ollaan tässä hiljaa. Olen itsekkin ollut monta kertaa vastaavana ja tiedän, että vastaava työnjohtaja on se, joka huolehtii työmaan tärkeistä asioista ja laittaa urakoitsijat kuriin, eli tekemään heille kuuluvat työt.


      • Salakka-Poliisi
        esko kirjoitti:

        Eikö se vastaava työnjohtaja vastaa rakennushankkeen läpiviemisestä. Siitä ollaan tässä hiljaa. Olen itsekkin ollut monta kertaa vastaavana ja tiedän, että vastaava työnjohtaja on se, joka huolehtii työmaan tärkeistä asioista ja laittaa urakoitsijat kuriin, eli tekemään heille kuuluvat työt.

        mutta lienee vastaava toimitettu taloyhtiön puolelta... Onkohan nämä ulkopuoliset urakoitsijat olleet alistettuina talotehtaalle vai onko tilaaja vastannut töiden yhteensovittamisesta, siitähän tässä on kyse... Minkälainen _urakkamuoto_ on kyseessä, pitäisi toki olla selitettynä sopimuksissasi... S määrittelee pitkälti vastuun jakoa...

        Tämä nyt on YSEä mutta tähön malliin ne pitäisi sullekkin olla sopimuksissa määritelty

        "
        3.
        Työmaan johtovelvollisuudet todettava

        Työmaan johtovelvollisuuksia koskeva YSE 4 §:n määräys on rakennuttajan kannalta eräs keskeisimmistä uusista sopimusmääräyksistä. Kysymys on työmaan johtamisesta ja koordinaatiosta. Työmaan johtovelvollisuuksista vastaa sopimusehtojen mukaan pääurakoitsija. Ellei pääurakoitsijaa tai muuta työmaan johtovelvollisuuksista vastaavaa urakoitsijaa ole kaupallisissa asiakirjoissa kuitenkaan nimetty, näistä velvollisuuksista vastaa tilaaja eli kuntien ja kuntayhtymien rakennushankkeissa asianomaisen julkisyhteisön rakennuttamisesta vastaava toimielin.

        Sopimusehtojen tarkoittamat johtovelvollisuudet koskevat niitä urakoita ja hankintoja, jotka on nimetty kaupallisissa asiakirjoissa. Näin ollen tarjouspyyntöasiakirjoissa ei riitä maininta siitä, kuka toimii pääurakoitsijana, vaan asiakirjoissa on lisäksi mainittava johtovelvollisuuksien alaisuuteen kuuluvat sivu-urakat ja mahdolliset muut hankinnat.

        Keskeinen työmaan johtovelvollisuuksiin liittyvä asia on vastaavan mestarin määrääminen. Käytettäessä aiemmin kokonaisurakoita tai pienempiin osiin jaettuja urakoita vastaavana työnjohtajana toimi yleensä pääurakoitsijan edustaja. Nykyisin kuitenkin käytettäessä uusia urakkamuotoja ja jaettaessa rakennuskohteen toteuttaminen entistä useampaan osaan, enää ei ole itsestään selvää, kenen urakoitsijoista tulisi asettaa työmaalle vastaava työnjohtaja.

        Ns. projektinjohtorakennuttamisen aikana rakennuttajalla on mahdollisuus ottaa itselleen vastaavan työnjohtajan velvollisuudet. Tällöin tehtävästä huolehtisi joko oma organisaatio (omajohtoinen työ) tai tehtävään palkattu projektinjohtokonsultti (projektinjohtorakennuttaja). Mikäli päädytään tällaiseen ratkaisuun, asiaan on kiinnitettävä erityistä huomiota jo hanketta alustavasti kehiteltäessä ja tällöin urakkaohjelmaa ja muita tarjouspyyntöasiakirjoja laadittaessa.

        Vaikka tilaajalla on mahdollisuus ottaa hoitaakseen työmaan johtovelvollisuudet, käytännössä on yleensä tarkoituksenmukaisinta sisällyttää tehtävä lähinnä sen urakoitsijan huoleksi, jonka osuus rakennustyön toteutuksesta on keskeisin. Kysymykseen tuleva tällöin ns. pääurakoitsijat ja projektijohtourakoitsijat. Erityiskohteissa muutkin ratkaisut ovat mahdollisia.

        Yleisten sopimusehtojen tarkoittamalle johtovelvollisuuksista vastaavalle urakoitsijalle kuuluu muun muassa erityislainsäädännön tarkoittamat päätoteuttajan velvollisuudet. Kysymys on tällöin erityisesti työsuojelulainsäädännön asettamien velvoitteiden täyttämisestä. Työmaan johtovelvollisuuksiin liittyy myös työmaan vakuuttamisvelvollisuus, jota on käsitelty jäljempänä tämän yleiskirjeen kohdassa 11 .

        Työmaan johtovelvollisuuksia koskeva sopimusehtojen määräys (4 §) liittyy läheisesti perinteiseen, edelleen voimassa olevaan eri urakoitsijoiden väliseen alistamissopimukseen (RT 16-10220). Vaikka YSE 1998 ehdoissa on erityinen määräys työmaan johtovelvollisuuksista, vastaisuudessakin on tarkoituksenmukaista edelleen käyttää alistamissopimusta urakoitsijoiden keskinäisten velvoitteiden määrittämisessä. Urakkaohjelmaa laadittaessa onkin entistä tarkemmin kiinnitettävä huomiota siihen, miten työmaan johtovelvollisuudet määritellään toisaalta yleisten sopimusehtojen ja toisaalta alistamisehtojen kannalta. "

        Yleistä (ammatti-)urakoinnin sopimusehdoista löytyy lissää osoitteesta;
        http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;375;23856;23865;32290
        Valitettavasti en juuri kuluttaja puolta tunne nuin tarkasti...


      • epäilen että
        Salakka-Poliisi kirjoitti:

        mutta lienee vastaava toimitettu taloyhtiön puolelta... Onkohan nämä ulkopuoliset urakoitsijat olleet alistettuina talotehtaalle vai onko tilaaja vastannut töiden yhteensovittamisesta, siitähän tässä on kyse... Minkälainen _urakkamuoto_ on kyseessä, pitäisi toki olla selitettynä sopimuksissasi... S määrittelee pitkälti vastuun jakoa...

        Tämä nyt on YSEä mutta tähön malliin ne pitäisi sullekkin olla sopimuksissa määritelty

        "
        3.
        Työmaan johtovelvollisuudet todettava

        Työmaan johtovelvollisuuksia koskeva YSE 4 §:n määräys on rakennuttajan kannalta eräs keskeisimmistä uusista sopimusmääräyksistä. Kysymys on työmaan johtamisesta ja koordinaatiosta. Työmaan johtovelvollisuuksista vastaa sopimusehtojen mukaan pääurakoitsija. Ellei pääurakoitsijaa tai muuta työmaan johtovelvollisuuksista vastaavaa urakoitsijaa ole kaupallisissa asiakirjoissa kuitenkaan nimetty, näistä velvollisuuksista vastaa tilaaja eli kuntien ja kuntayhtymien rakennushankkeissa asianomaisen julkisyhteisön rakennuttamisesta vastaava toimielin.

        Sopimusehtojen tarkoittamat johtovelvollisuudet koskevat niitä urakoita ja hankintoja, jotka on nimetty kaupallisissa asiakirjoissa. Näin ollen tarjouspyyntöasiakirjoissa ei riitä maininta siitä, kuka toimii pääurakoitsijana, vaan asiakirjoissa on lisäksi mainittava johtovelvollisuuksien alaisuuteen kuuluvat sivu-urakat ja mahdolliset muut hankinnat.

        Keskeinen työmaan johtovelvollisuuksiin liittyvä asia on vastaavan mestarin määrääminen. Käytettäessä aiemmin kokonaisurakoita tai pienempiin osiin jaettuja urakoita vastaavana työnjohtajana toimi yleensä pääurakoitsijan edustaja. Nykyisin kuitenkin käytettäessä uusia urakkamuotoja ja jaettaessa rakennuskohteen toteuttaminen entistä useampaan osaan, enää ei ole itsestään selvää, kenen urakoitsijoista tulisi asettaa työmaalle vastaava työnjohtaja.

        Ns. projektinjohtorakennuttamisen aikana rakennuttajalla on mahdollisuus ottaa itselleen vastaavan työnjohtajan velvollisuudet. Tällöin tehtävästä huolehtisi joko oma organisaatio (omajohtoinen työ) tai tehtävään palkattu projektinjohtokonsultti (projektinjohtorakennuttaja). Mikäli päädytään tällaiseen ratkaisuun, asiaan on kiinnitettävä erityistä huomiota jo hanketta alustavasti kehiteltäessä ja tällöin urakkaohjelmaa ja muita tarjouspyyntöasiakirjoja laadittaessa.

        Vaikka tilaajalla on mahdollisuus ottaa hoitaakseen työmaan johtovelvollisuudet, käytännössä on yleensä tarkoituksenmukaisinta sisällyttää tehtävä lähinnä sen urakoitsijan huoleksi, jonka osuus rakennustyön toteutuksesta on keskeisin. Kysymykseen tuleva tällöin ns. pääurakoitsijat ja projektijohtourakoitsijat. Erityiskohteissa muutkin ratkaisut ovat mahdollisia.

        Yleisten sopimusehtojen tarkoittamalle johtovelvollisuuksista vastaavalle urakoitsijalle kuuluu muun muassa erityislainsäädännön tarkoittamat päätoteuttajan velvollisuudet. Kysymys on tällöin erityisesti työsuojelulainsäädännön asettamien velvoitteiden täyttämisestä. Työmaan johtovelvollisuuksiin liittyy myös työmaan vakuuttamisvelvollisuus, jota on käsitelty jäljempänä tämän yleiskirjeen kohdassa 11 .

        Työmaan johtovelvollisuuksia koskeva sopimusehtojen määräys (4 §) liittyy läheisesti perinteiseen, edelleen voimassa olevaan eri urakoitsijoiden väliseen alistamissopimukseen (RT 16-10220). Vaikka YSE 1998 ehdoissa on erityinen määräys työmaan johtovelvollisuuksista, vastaisuudessakin on tarkoituksenmukaista edelleen käyttää alistamissopimusta urakoitsijoiden keskinäisten velvoitteiden määrittämisessä. Urakkaohjelmaa laadittaessa onkin entistä tarkemmin kiinnitettävä huomiota siihen, miten työmaan johtovelvollisuudet määritellään toisaalta yleisten sopimusehtojen ja toisaalta alistamisehtojen kannalta. "

        Yleistä (ammatti-)urakoinnin sopimusehdoista löytyy lissää osoitteesta;
        http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;375;23856;23865;32290
        Valitettavasti en juuri kuluttaja puolta tunne nuin tarkasti...

        vastaava mestari on ollut tehtaan tai myyjän puolelta ja voi olla kaukanakin ja tuskin on työmaalla käynyt ellei rakennustarkastaja ole vaatinut katselmuksiin paikalle .

        Sama juttu pakollisen pääsuunnittelijan kohdalla, voi olla tehtaan miehiä. Ihan myynnin edistämisen takia.


      • esko
        Salakka-Poliisi kirjoitti:

        mutta lienee vastaava toimitettu taloyhtiön puolelta... Onkohan nämä ulkopuoliset urakoitsijat olleet alistettuina talotehtaalle vai onko tilaaja vastannut töiden yhteensovittamisesta, siitähän tässä on kyse... Minkälainen _urakkamuoto_ on kyseessä, pitäisi toki olla selitettynä sopimuksissasi... S määrittelee pitkälti vastuun jakoa...

        Tämä nyt on YSEä mutta tähön malliin ne pitäisi sullekkin olla sopimuksissa määritelty

        "
        3.
        Työmaan johtovelvollisuudet todettava

        Työmaan johtovelvollisuuksia koskeva YSE 4 §:n määräys on rakennuttajan kannalta eräs keskeisimmistä uusista sopimusmääräyksistä. Kysymys on työmaan johtamisesta ja koordinaatiosta. Työmaan johtovelvollisuuksista vastaa sopimusehtojen mukaan pääurakoitsija. Ellei pääurakoitsijaa tai muuta työmaan johtovelvollisuuksista vastaavaa urakoitsijaa ole kaupallisissa asiakirjoissa kuitenkaan nimetty, näistä velvollisuuksista vastaa tilaaja eli kuntien ja kuntayhtymien rakennushankkeissa asianomaisen julkisyhteisön rakennuttamisesta vastaava toimielin.

        Sopimusehtojen tarkoittamat johtovelvollisuudet koskevat niitä urakoita ja hankintoja, jotka on nimetty kaupallisissa asiakirjoissa. Näin ollen tarjouspyyntöasiakirjoissa ei riitä maininta siitä, kuka toimii pääurakoitsijana, vaan asiakirjoissa on lisäksi mainittava johtovelvollisuuksien alaisuuteen kuuluvat sivu-urakat ja mahdolliset muut hankinnat.

        Keskeinen työmaan johtovelvollisuuksiin liittyvä asia on vastaavan mestarin määrääminen. Käytettäessä aiemmin kokonaisurakoita tai pienempiin osiin jaettuja urakoita vastaavana työnjohtajana toimi yleensä pääurakoitsijan edustaja. Nykyisin kuitenkin käytettäessä uusia urakkamuotoja ja jaettaessa rakennuskohteen toteuttaminen entistä useampaan osaan, enää ei ole itsestään selvää, kenen urakoitsijoista tulisi asettaa työmaalle vastaava työnjohtaja.

        Ns. projektinjohtorakennuttamisen aikana rakennuttajalla on mahdollisuus ottaa itselleen vastaavan työnjohtajan velvollisuudet. Tällöin tehtävästä huolehtisi joko oma organisaatio (omajohtoinen työ) tai tehtävään palkattu projektinjohtokonsultti (projektinjohtorakennuttaja). Mikäli päädytään tällaiseen ratkaisuun, asiaan on kiinnitettävä erityistä huomiota jo hanketta alustavasti kehiteltäessä ja tällöin urakkaohjelmaa ja muita tarjouspyyntöasiakirjoja laadittaessa.

        Vaikka tilaajalla on mahdollisuus ottaa hoitaakseen työmaan johtovelvollisuudet, käytännössä on yleensä tarkoituksenmukaisinta sisällyttää tehtävä lähinnä sen urakoitsijan huoleksi, jonka osuus rakennustyön toteutuksesta on keskeisin. Kysymykseen tuleva tällöin ns. pääurakoitsijat ja projektijohtourakoitsijat. Erityiskohteissa muutkin ratkaisut ovat mahdollisia.

        Yleisten sopimusehtojen tarkoittamalle johtovelvollisuuksista vastaavalle urakoitsijalle kuuluu muun muassa erityislainsäädännön tarkoittamat päätoteuttajan velvollisuudet. Kysymys on tällöin erityisesti työsuojelulainsäädännön asettamien velvoitteiden täyttämisestä. Työmaan johtovelvollisuuksiin liittyy myös työmaan vakuuttamisvelvollisuus, jota on käsitelty jäljempänä tämän yleiskirjeen kohdassa 11 .

        Työmaan johtovelvollisuuksia koskeva sopimusehtojen määräys (4 §) liittyy läheisesti perinteiseen, edelleen voimassa olevaan eri urakoitsijoiden väliseen alistamissopimukseen (RT 16-10220). Vaikka YSE 1998 ehdoissa on erityinen määräys työmaan johtovelvollisuuksista, vastaisuudessakin on tarkoituksenmukaista edelleen käyttää alistamissopimusta urakoitsijoiden keskinäisten velvoitteiden määrittämisessä. Urakkaohjelmaa laadittaessa onkin entistä tarkemmin kiinnitettävä huomiota siihen, miten työmaan johtovelvollisuudet määritellään toisaalta yleisten sopimusehtojen ja toisaalta alistamisehtojen kannalta. "

        Yleistä (ammatti-)urakoinnin sopimusehdoista löytyy lissää osoitteesta;
        http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;375;23856;23865;32290
        Valitettavasti en juuri kuluttaja puolta tunne nuin tarkasti...

        Rakennusvalvonta edellyttää, että kohteessa on vastaava työnjohtaja. Jos ei tiedä, kuka vastaava on, niin kannattaa käydä rakennusvalvonnassa. Joku siihen hommaan nimetty ja hän vastaa. Oli miten sivutoiminen tahansa.


      • esko
        epäilen että kirjoitti:

        vastaava mestari on ollut tehtaan tai myyjän puolelta ja voi olla kaukanakin ja tuskin on työmaalla käynyt ellei rakennustarkastaja ole vaatinut katselmuksiin paikalle .

        Sama juttu pakollisen pääsuunnittelijan kohdalla, voi olla tehtaan miehiä. Ihan myynnin edistämisen takia.

        Se on vain niin, että vastavaksi nimetty vastaa, vaikka ei ole käynyt työmaalla. Sen vastuun takia nykyään moni ei siihen hommaan halua. Ei ainakaan viinapullopalkalla.


      • vastaa
        esko kirjoitti:

        Rakennusvalvonta edellyttää, että kohteessa on vastaava työnjohtaja. Jos ei tiedä, kuka vastaava on, niin kannattaa käydä rakennusvalvonnassa. Joku siihen hommaan nimetty ja hän vastaa. Oli miten sivutoiminen tahansa.

        putkien liitännöistä. Esittelee lähinnä muut katselmuspöytäkirjat lopputarkastuksessa eli vastaa että paperit on kunnossa.


      • esko
        vastaa kirjoitti:

        putkien liitännöistä. Esittelee lähinnä muut katselmuspöytäkirjat lopputarkastuksessa eli vastaa että paperit on kunnossa.

        Vastaava vastaa. Mitä varten se sitten on nimetty työmaalle. Ja tämä 30 vuoden kokemuksella.


      • erityisaloille
        esko kirjoitti:

        Vastaava vastaa. Mitä varten se sitten on nimetty työmaalle. Ja tämä 30 vuoden kokemuksella.

        omat vastaavat työnjohtajat nimettävä!


    • missä menee

      vastuuraja.

      Sokkelissa vai lattiassa? Sanoisin että kysyjän tapaukseen on jäänyt muutaman metrin aukko viemäriin joka ei kuulu kenellekkään koska siitä ei oltu etukäteen sovittu.

      Jos viemärin pää olisi ollut talon alla, kuten vesiputki, niin todennäköisesti talotehdas olisi senkin liittänyt. Heidän vastuu päättyy talon lattian alle ja arviolta korkeintaan metrin päähän viemärin ulostulokohdasta.

      Näin valmistalossa. Jos kyseesä normaalisti urakoitu työmaa niin liitoskohta ja vastuuraja voisi olla sokkelin ulkopuolella esim tarkastusputkessa.

      Lautakunta perustaa päätöksensä asiakirjoihin ja sopimuksiin mitä on tehty. Jos ja kun em aukko sopimuksissa huomataan niin vastuu tullee jäämään rakentajalle joka voi sitten yrittää siirtää sitä käräjillä: pääsuunnittelijalleen, vastaavalle työnjohtajalleen, kvv-työnjohtajilleen (molemmille) ja myös talotehtaalle.

      • Salakka-Poliisi

        Niin, vatsuun siirtäminen pääsunnittelijalle (=talotehdas(?)) ei ainakaan onnistu; koska sopimuksessa (talotehtaankanssa) luki mihin asti putket kuuluu talotehtaalle ja siitä eteenpäin tilaajalle...

        pääurakoitsijakin lienee talotehdas(?)... Jolle kyllä kuuluu töiden yhteensovittaminen... Jaa-a, kyllä tuossa käräjöintiin palaa rahaa, ei ole missään nimessä selkeä tapaus...


      • esko

        Sanon viimeisen kerran: Vastaavan työnjohtajan osalta ei ole rajoja. Hän huolehtii, että kohde saadaan valmiiksi. Jos urakkasopimuksissa on aukkoja, vastaava huolehtii, että joku tekee työn oikea-ajallisesti, lisätyönä jos on tarpeen. Vastaava työnjohtaja hoitaa tälläiset asiat rakennuttajan kanssa.


      • oikeassa
        esko kirjoitti:

        Sanon viimeisen kerran: Vastaavan työnjohtajan osalta ei ole rajoja. Hän huolehtii, että kohde saadaan valmiiksi. Jos urakkasopimuksissa on aukkoja, vastaava huolehtii, että joku tekee työn oikea-ajallisesti, lisätyönä jos on tarpeen. Vastaava työnjohtaja hoitaa tälläiset asiat rakennuttajan kanssa.

        mutta kahdella kvv-työnjohtajalla on vastuurajat ja jos molemmilta on ollut kuittaukset/pöytäkirjat omista töistään jotka vastaava mestari on esittänyt lopputarkastuksessa rakennustarkastajalle tai vaihtoehtoisesti kunnan lvi-tarkastajan katselmuspöytäkirja, niin kenellä on vastuu???


      • esko
        oikeassa kirjoitti:

        mutta kahdella kvv-työnjohtajalla on vastuurajat ja jos molemmilta on ollut kuittaukset/pöytäkirjat omista töistään jotka vastaava mestari on esittänyt lopputarkastuksessa rakennustarkastajalle tai vaihtoehtoisesti kunnan lvi-tarkastajan katselmuspöytäkirja, niin kenellä on vastuu???

        Se vastuu ei poistu millään kuittauksilla. Vastaavan pitää varmistua asioista.


      • pääsuunnittelija!
        esko kirjoitti:

        Se vastuu ei poistu millään kuittauksilla. Vastaavan pitää varmistua asioista.

        vastaa nykyään koko hankeesta ja suunnitelmien yhteensopivuudesta, sitä varten sen nimi löytyy lupahakemuskesta.

        Vastaava mestari ei vastaa lvis-töistä, sitä varten niille on omat vastuuhenkilöt! Näin pientalotyömailla.

        Suurien rakennusliikkeiden vastaavat mestarit vetää hankkeitaan eri tavalla, ne vastaa koko projektista lähinnä yritykseensä päin.


      • esko
        pääsuunnittelija! kirjoitti:

        vastaa nykyään koko hankeesta ja suunnitelmien yhteensopivuudesta, sitä varten sen nimi löytyy lupahakemuskesta.

        Vastaava mestari ei vastaa lvis-töistä, sitä varten niille on omat vastuuhenkilöt! Näin pientalotyömailla.

        Suurien rakennusliikkeiden vastaavat mestarit vetää hankkeitaan eri tavalla, ne vastaa koko projektista lähinnä yritykseensä päin.

        Pääsuunnittelija, joka usein on arkkitehti vastaa hankkeen suunnitelmista ja niiden yhteensopivuudesta.

        Vastaava työnjohtaja vastaa, että hanke tehdään suunnitelmien mukaan. Apunaan hänellä voi olla muita vastuuhenkilöitä, esin vesi- ja viemäritöissä.

        Käykää Googlessa katsomassa Maankäyttö- ja rakennuslakia ja siihen liityvää asetusta, niin kinaaminen voidaan lopettaa. Lisäksi voitte katsoa kuntien rakennusvalvonnan sivuja, joista löytyy tietoa.


    • LVI_urakoitsijan

      näkökulmasta mielipiteenä heitän vielä lokaa :), valitettavasti tuo vastuu on sinun jos talotehdas mainitsee tuon työn kuuluvan sinulle. Tosin vastaava mestarisi on nyt myös avainasemassa, sillä hänenhän olisi pitänyt olla paikalla kun talo tontille asennettiin, tai edes periaatteessa huolehtia siitä että tuo kunnan putki ja talone viemäri yhtyy.
      MAaurakoitsija ottaa vastuun vain tuosta talon sokkelin sisäpuolelle tuodusta viemärin paikasta osin kun se on talotehtaan puitteissa määrätty.
      Luonnollisestikkin suosittelen kaikenlaisien yhteen sovittamisien vuoksi aina käyttämään tuossa liittymä työssä alan ammattilaisia ja sitomaan heidät vastuulliseksi liitännän kytkijäksi varsinkin jos näin rakennetaan.
      Lopuksi Rakennusvalvonnalla ei ole mitään vastuuta koko sopassa, he vain katselevat planketteja joita valvojat täyttävät. Niitäkin tosin huonolla menestyksellä välillä.
      Valitettava tapaus mutta uskon 100%:sti että kulut jää sinun maksettavaksi.

      • myös minä

        vaikka vastaavia työnjohtajia on kuinka monta niin rahalliseen vastuuseen heitä ei saa, rakentajan niskaan se puoli kaatuu.


      • kaivot
        myös minä kirjoitti:

        vaikka vastaavia työnjohtajia on kuinka monta niin rahalliseen vastuuseen heitä ei saa, rakentajan niskaan se puoli kaatuu.

        Viemärit vai omat kaivot, jos omat kaivot niin eikö kukaan todellakaan käynyt toteamassa kaivojen toimintaa...sinäkään?


    • ny kuulumisia

      On tää sen verran kiinnostava juttu, että ois kiva tietää miten menee ja jos homma hoidossa niin miten ratkesi. Opiksihan näistä kait pitää ottaa kun omaa projektia suunnittelee...

      • (Avaimet) Käteen

        ...kun saan päätöksen kuluttajariitalautakunnasta niin julkistan sen kyllä tälläkin foorumilla;)


    • toiletti.

      Niillähän oli tapana paskoa lattian reikään.Kun se lopulta romahti,hukkui kerrankin kymmenittäin hoviväkeä mutta kuninkas itse pelastautui tarrautumalla seinällä olleen trofeen sarviin.

    • hdfggdfg

      Joko tämä on ratkennut? Toivon että menee vastaavan mestarin piikkiin koska se on henkilö joka vastaa loppupeleissä koko talon laadukkaasta ja oikeasta rakennustavasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe