piikkikammo

Ella22

Hei vaan.
Minulla on ihan järkyttävä piikkikammo, joka on todella kiusallinen asia! Jännitän kauheasti kaikkea piikkejä ja varsinkin verikokeen ottoa! En tiedä voiko ne olla peräisin jopa ihan vauva ajoilta koska jouduin silloin olemaan sairaalassa jonkin aikaa ja siellä minua oltiin piikitelty, tuntuu hölmöltä ajatella noin mut en keksi muutakaan..!?:)
Miten saisin tämän kiusallisen asian kuriin vai onko mitään keinoa päästä siitä? Nyt pitäisi pian mennä käymään verikokeissa ja pelottaa jo nyt ihan kauheasti..
Onko muilla kokemuksia asiasta ja miten olette saaneet kuriin tämän naurettavan mitättömän kammon??
Kiitti vastaajille:)

26

7337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hui

      Heippa!

      Täällä on kans piikkikammoinen aikaihminen. Miulla on ollu piikkikammo jo vuosia. Ala - asteellakin onnistuin kiertää rokotuksia taitavasti ja vielä yläasteellakin yritin... :D

      Minä pelkään pistämistä! En uskalla mennä ees hammaslääkäriin, saati ottaa niitä puuttuvia rokotuksia!

      Mutta arvaa, kuin kauhuissani olin, kun mulle tehtiin tuo hermoratatutkimus eli neulalla annetaan sähköä ja tutkitaan näitä lihasten jännityksiä ja hermotoimintaa. Se oli piikkikammoiselle painajaismaista! Ja just alaselkään ja takapuoleen ja jalkoihin tökittiin niitä neuloja! Ja samoin oli syksyllä selkäydinpunktio ilman puudutusta. Ja olin varmaan viikkoo ennen niin hermona kumpaankin!

      Sen sitten kesti jotenkii, kun tiesi että ne on välttämättömiä.

      Mutta kannattaa sanoo hoitajalle tai lääkärille, että on piikkikammo. Ja sillon on mahdollisuus päästä pitkäkseen. Ja oon lukenu vastaavien kokemuksia, niin kannattaa esim. jutella sen "neulasen mantan" kanssa.

      Voi Ella22! Sinä et oo yksinään! Ei miulle oo kammona verikokeet ( lukuunottamatta valtimokoetta eli verikaasuja ), mutta kaikki muu alkaen rokotuksesta! Ja se juontanee juurensa neuvolakokemuksista. Kuulun siihen usein persuksiin piikitettyyn sukupolveen, jossa tuntui olevan maksimaalinen rokotusohjelma!

      Anteeks, vastauksesta ei saattanu olla paljoo apua, mutta et oo yksin! Eli sano hoitajalle, pyydä saada päästä pitkäkses jos sua pyörryttää siinä tilanteessa ja yritä jutella hoitsulle. Ja aattele, että ei se kauaakaan kestä. 3-5 minuutissa on ohi...

      Voimia, Ella22! terveisin keski - ikäinen piikkikammoinen!

    • Katya.

      Olen kokenut tuon saman piikkipelonkin ja pääsin siitä jotakuinkin sun ikäisenä eroon, kun ryhdyin ajattelemaan esim. verikokeen (senkan) ottoa puhtaasti järjellä, teknisenä suorituksena, joka kestää sekunteja ja jonka ansiosta ammattilaiset (hoitsut, lekurit jne) saavat musta tärkeää tietoa auttaakseen mua esim. paranemaan sairaudesta tms. Eli se on välttämätön asia, joka ei mua tapa eikä edes rampauta. ;)

      Tarvitsin vain yhden onnistumisen ja pelon ote hellitti heti:
      Menin verikokeeseen ihan eri asenteella kuin ennen, rauhoittelin itseäni hiljaa mielessäni koko ajan, hengittelin ja rentouduin, juttelin mukavia hoitsun kanssa, katselin muualle toimenpiteen ajan, siedin kivun, jota kesti tasan sekunnin verran :)) ja kehuin ja kiittelin sitten hiljaa mielessäni itseäni siitä, etten näyttänyt kellekään pelkoani vaan selvisin ihan omalla rohkeudellani sen yli. Tuntui todella hienolta! Mä selvisin siitä!

      En edelleenkään tykkää piikeistä sillä eihän ne ole mukavia, mutta ne eivät myöskään pelota mua hysteriaan saakka eli pelolla ei enää ole musta otetta niin kuin ennenvanhaan.

      Sunkin piikkipelolla on varmasti psykologinen yhteys sun lapsuudenkokemuksiisi jne., sun keho muistaa kivun, mieli muistaa lapsen pelot jne.,mutta nyt aikuisena sä voit "kouluttaa" ajatuksesi ja kehosi reaktiot ihan uusille urille ja siten rauhoittaa tunteitasikin, jotka laukeavat nyt automaattisesti.
      Nyt aikuisena sun apuna on järki ja ymmärrys, joka näkee pidemmälle ja ymmärtää miksi se pieni kipu on sietämisen arvoinen. Sä et ole enää ymmälläsi ja siksi pelokas, vaan järkevä ja asioita hahmottava aikuinen.

      Kyllä sä selviät piikkipelostasikin kun et enää antaudu tunteiden vietäväksi ja anna pelolle kaikkea valtaa, vaan rauhoittelet itseäsi ja vaadit itseltäsi itsekuriakin. Järki on hyvä apulainen aina kun tunteet meinaa hyppiä silmille.
      Pilko pelko osiin, siten se ei tunnun niin isolta.
      Tsemppiä!
      (toivottavasti sua pistää joku hyvännäköinen hoitsupoika, niin joudut väkisinkin näytteleen rohkeeta! ;)

      • täti

        heip!
        otan työkseni verikokeita ja pistelen ihmisiä. Todella hyvä jos sanotte reilusti, että pelottaa ja pyytäkää kokenut hoitaja ottamaan koe. Ite suosittelisin Emla laastaria, se puuduttaa ihon niin että ette tunne pistoa. Kokeilkaa vaikka ko. laastarin tehoa muualle ihoon ja testatkaa kuinka iho todella puutuu! On ehkä helpompi lähestyä neulaa jos tietää, että ainakaan pistos ei tunnu! Kannattaa kuitenkin tarkistaa hoitohenkilökunnalta,että esim. joissain rokotteissa on sellaisia aineita jonka pistämistä ennen ei saa käyttää puuduttavaa laastaria. Kipuhan on tietty vain osa teidän pelkoa eikä varmaan poista sitä, mutta ehkä lievittää, tsemppiä kokeisiin/pistoksiin.


      • 12v.Minä

        Itelläni on piikkikammo ja vaikka olen kokenut leikkauksen,korvisten laitot ja hemokclubiinin otot nii rohkeutta ei kerry. En tosiaan siis uskalla vaan istuu paikalla vaikka pelottaa vaan en just pysy paikallani.Saan aina jonku tavotteen täyteen, mutta ei rohkeutta tule. Seuraavalla kerralla kerään rohkeutta kunnolla ja uskallan ottaa sen.


    • Nimetön

      HEI KAMMONEN.KYLLÄ NE KAMMOT LÄHTEE KUN SAAT DIABETEKSEN. ITSELLÄNI OLI KANS KAMMO JA KOVA, MUT NYT ON PIIKITETTÄVÄ 4KERTAA PÄIVÄSSÄ.OHUT JA LYHKÄSET NEULAT. OTA RELASTI.

    • Ella22

      Voi kiitos teille rakkaat ihmiset vastauksista! Sain paljon rohkeutta teidän viestienne kautta ja varsinkin kun luin omia kokemuksianne niin tuli heti sellainen olo että verikoe on niin pieni toimenpide niihin verrattuina mitä te olette kokeneet!! Nyt pystyn paremmin kokoamaan itseni ja istumaan piikkipenkille ja kenties ajattelen teidän rohkaisuja koetta otettaessa!:)
      Tuli oikeasti heti paljon levollisempi mieli!!
      Kiitos kiitos!!:)

    • en ole yksin

      minullakin on myös piikkikammo, mutta myös muita kammoja,
      mutta eritoten pikkikammo on todella paha! kirjoitin
      siitä jo noihin uusimpiin aiheisiin.

      "aih. fobia haittaa nim. elämääni" kirjoitettu 17.07.07 klo: 17:22

      saattaa kuulostaa, liiotetulta. mutta.. ei se ole.
      lukekaahan tuo juttu ^^ niin selviää paremmin. ://

      • kryfkjyu

        Pidän itseäni rationaalisena ihmisenä, mutta minullakin on piikkikammo. Sitä ei pysty järjellä käsittelemään. Ja mitä kertojen tiheyttämiseen tulee, niin minulla ei ole ainakaan auttanut. Olen kuluneena vuonna joutunut ottamaan matkan takia rokotuksen (x 2), poistamaan kolme viisaudenhammasta ja viimeksi poistettiin luomi. Luomen poistajien mukaan sain hyperventaalion. En tiedä oliko se todellinen kohtaus, koska itse koin sen lähinnä siksi, että pyrin rauhoittelemaan itseäni... Että pahempaan päin ollaan sitten menossa.

        En pelkää kipua, en pelkää verta, mutta ne piikit vaan saa mut voimaan pahoin. Mä en edes häpeä mun pelkoa. Se on kiusallinen, mutta ne ihmiset on kouluttautunut alalle jossa joutuu näkee kaikenlaista, joten tuskin mun itku ja hypervelointi niihin kovin voimakkaasti vaikuttaa. Musta tuntuu, että pahinta siinä on kun on toisten heitteillä. Itse ei voi tehdä mitään.


      • hullu?
        kryfkjyu kirjoitti:

        Pidän itseäni rationaalisena ihmisenä, mutta minullakin on piikkikammo. Sitä ei pysty järjellä käsittelemään. Ja mitä kertojen tiheyttämiseen tulee, niin minulla ei ole ainakaan auttanut. Olen kuluneena vuonna joutunut ottamaan matkan takia rokotuksen (x 2), poistamaan kolme viisaudenhammasta ja viimeksi poistettiin luomi. Luomen poistajien mukaan sain hyperventaalion. En tiedä oliko se todellinen kohtaus, koska itse koin sen lähinnä siksi, että pyrin rauhoittelemaan itseäni... Että pahempaan päin ollaan sitten menossa.

        En pelkää kipua, en pelkää verta, mutta ne piikit vaan saa mut voimaan pahoin. Mä en edes häpeä mun pelkoa. Se on kiusallinen, mutta ne ihmiset on kouluttautunut alalle jossa joutuu näkee kaikenlaista, joten tuskin mun itku ja hypervelointi niihin kovin voimakkaasti vaikuttaa. Musta tuntuu, että pahinta siinä on kun on toisten heitteillä. Itse ei voi tehdä mitään.

        Hei! Minulla myös piikkikammo, ollut jo vuosia ja pahempaan päin menossa!
        aina verikokeissa käydessäni olen kertonut avoimesti hoitajille pelostani, ikävä kyllä koskaan en ole saanut ymmärtäväistä hoitajaa kohdalleni.
        Kammoni paheni kertaheitolla kun n. puoli vuotta sitten jouduin jalan korjausleikkaukseen joka oli tarkoitus tehdä selkäydinpuudutuksella, pakon edessä suostuin tähän.
        leikkauksesta tulikin helvetillinen kokemus, liekö ammattitaidoton anestesialääkäri, mutta joutui pistämään 5 kertaa selkääni, eikä onnistunut! Kipu oli kova, itkin ja huusin leikkauspöydällä, luultavasti jonkinlainen paniikkikohtaus oli, mutta silti tuntui ettei hoitajia kiinnosta!
        tämän jälkeen en ole antanut itseäni pistää. nyt olisi taas lähete verikokeisiin, välttelen kokeissa käymistä viimeiseen saakka!
        Kammoni on myös mennyt siihen pisteeseen että näen painajaisia, ja minulla on nukkumisvaikeuksia kun mietin asiaa.

        olisin kiitollinen jos joku pystyisi minua auttamaan asiani kanssa!


      • Verenpaine
        hullu? kirjoitti:

        Hei! Minulla myös piikkikammo, ollut jo vuosia ja pahempaan päin menossa!
        aina verikokeissa käydessäni olen kertonut avoimesti hoitajille pelostani, ikävä kyllä koskaan en ole saanut ymmärtäväistä hoitajaa kohdalleni.
        Kammoni paheni kertaheitolla kun n. puoli vuotta sitten jouduin jalan korjausleikkaukseen joka oli tarkoitus tehdä selkäydinpuudutuksella, pakon edessä suostuin tähän.
        leikkauksesta tulikin helvetillinen kokemus, liekö ammattitaidoton anestesialääkäri, mutta joutui pistämään 5 kertaa selkääni, eikä onnistunut! Kipu oli kova, itkin ja huusin leikkauspöydällä, luultavasti jonkinlainen paniikkikohtaus oli, mutta silti tuntui ettei hoitajia kiinnosta!
        tämän jälkeen en ole antanut itseäni pistää. nyt olisi taas lähete verikokeisiin, välttelen kokeissa käymistä viimeiseen saakka!
        Kammoni on myös mennyt siihen pisteeseen että näen painajaisia, ja minulla on nukkumisvaikeuksia kun mietin asiaa.

        olisin kiitollinen jos joku pystyisi minua auttamaan asiani kanssa!

        Verikoe sattuu paljon enemmän kuin rokotus! Itselleni kun pistettiin sikainfluenssapiikki, nii terkkari käski laskemaan mielessä kymmenestä alaspäin ja vasta viidessä olin menossa kun otti jo neulan pois. Ihmettelin että "ai, ottiko se sen jo?" Ihan turhaan olin pelännyt, ei se tuntunut missään. Mutta verikokeet, auuutss! =// Juuri ensi maanantaina onkin meno kolesteroliarvojen mittaukseen (verikokeisiin siis) kun on molemmin puolin sukua verenpainelääkkeitä syöviä =(


      • Ei nimee
        Verenpaine kirjoitti:

        Verikoe sattuu paljon enemmän kuin rokotus! Itselleni kun pistettiin sikainfluenssapiikki, nii terkkari käski laskemaan mielessä kymmenestä alaspäin ja vasta viidessä olin menossa kun otti jo neulan pois. Ihmettelin että "ai, ottiko se sen jo?" Ihan turhaan olin pelännyt, ei se tuntunut missään. Mutta verikokeet, auuutss! =// Juuri ensi maanantaina onkin meno kolesteroliarvojen mittaukseen (verikokeisiin siis) kun on molemmin puolin sukua verenpainelääkkeitä syöviä =(

        Oon 9-vuotta ja oon vähän verikoe kammoinen tuli viime kerrasta kun oli piikki tullu ihoon ei se tuntunu mut sitten kun se otettiin pois koko maailma alko pyöriä ja kaikki äänet kaiku esim. hoitaja sano miltä susta tuntuu tuntuu tuntuu tuntuu...Tosi ärsyttävä tunne se kun maailma pyörii.Joo tuo sikainfulenssapiikki ei juuri missään tuntunut.Oli vaan piano tunti samana päivänä niin sit vähän kädes tuntu kun piti nostaa ylemmäks.Et en oo rokote kamonen vaan verikoe ja sitä ennen kun olin verikokeissa niin sit yritti 3 kertaa saada sen mun ihoon ja 4 onnistu


    • ÄÄÄÄÄ

      MInulla on aivan samanlaisia kokemuksia noista hoitajista: heitä ei todellakaan kiinnosta pelkoni, päin vastoin. Juuri tänään kävin magneettikuvauksessa jossa laitettiin varjoainetta. Olin pyytänyt ystäväni mukaan, sillä tiesin että menisin totaalliseen paniikkiin piikistä. Jälkeen päin kuulin ystävältäni kuinka hoitajat olivat kuvauksen aikana ilkkuneet että tuolla on tollanen piikkikammoinen! Itselle tuli todella paha mieli, vaikka olin muutamalla kyyneleellä ja päänsilityksellä selvinnyt piikistä.
      Olen aikaisemminkin kuullut hoitajan sanovan, että teidän ikäisillä (20v) on todella paljon piikkikammoa. Siitä tuli sellainen olo, että kerta kaikilla on kammo niin hoitajat eivät enää ota pelkoja tosissaan vaan ajattelevat että esitän. Toivoisin todella kohdalleni ymmärtävää ja aitoa hoitajaa.

    • nada

      Todella ikävä kuulla että olette joutunu törmäämään asiattomiin ja ilkeisiin hoitajiin. Itse hoitajana en ikinä haluaisi jättää tälläistä kuvaa asiakkaalle/potilaalle, vaan olen tehnyt kaikkeni helpottaakseni piikkikammoista piikitystilanteessa.

      Itsellänikin oli pikkikammo ennen kuin luin hoitajaksi, mistä pääsin kuitenkin koulutuksen aikana onneksi eroon. Olen siis itsekin kokenut tuon välinpitämättömyyden hoitajissa kun on kertonut piikkikammosta.

      Asiasta kannattaa kuitenkin sanoa silti etukäteen ja jos kohtelu on törkeää saa siitä ja pitää antaa kyllä palautetta joko toiselle hoitajalle tai sitten esimiehelle. Kenenkään ei pitäisi joutua kohtaamaan tuollaista käytöstä.

    • Piikkikammo on #%&&%

      Minullakin on piikkikammo (se on varmaan tullut siitä kun olin pieni ja piti käydä allergia testeissä siis Prick-ihopistokoeessa varmaan.) ja sitten menin verikokeeseen niin ei sen niin paha ollutkaan mut piikkikammo ei lähtenyt pois. Tänään pitäisi taas mennä noihin allergia testeihin ja oon hermona mut toivon et kaikki menee hyvin.
      Voin sanoa että en ole aikuinen... olen vasta 12v!

    • pökrääjä

      Minullakin on piikkikammo, vaikka en kyllä myönnäkään sen johtuvan piikistä vaan ehkä enemmän siitä että tiedän jotain vierasta ainetta ruiskutettavan sisääni. Verikoe ei ole ollenkaan niin paha, kun siinä vaan otetaan tervettä verta ulos, mutta rokote...HYI! Ensimmäinen rokotuskokemus jonka muista tapahtui ollessani noin 5v. Ilmoitin neuvolassa äitille, että olen jo iso tyttö ja menen ottamaan rokotteen itse! Äiti sai odotella käytävässä. Itse rokotteen laitto meni hyvin, mutta kun lääkäri kääntyi kirjoittamaan papereita ja itse piirtelin pienen pöydän ääressä, niin olikin kuulunut vaan "kops" ja tyttö makasi pyörtyneenä lattioalla. Mitä sitten tapahtui en muista, mutta lääkäri oli ainakin ihmeissään ollut.

      Sama kaava jatkunut myöhemminkin. Rokotuksessa itsessään ei mitään ongelmaa, mutta sen jälkeen alkaa pyörryttää. Innokkaana matkailijana menin ottamaan twinrix-rokotesarjaa toissavuonna ja ensimmäisellä kerralla en pyörtynyt, eikä tehnyt edes pahaa. Ajattelin selättäneeni kammoon, mutta odotas vain toisella kerralla, kun en edes vaivautunut mainitsemaan muka ohi menneestä ongelmasti nii sittenhän se tietysti taas tapahtui ja pyörryin. No jouduin maksamaan vieläpä päivystysmaksun, koska eivät uskaltaneet terveyskeskukselta päästää minua kotiin, kun jotenkin siinä sitten ahdistun tilanteesta ja saatoin olla vähän itkuinen. Kolmannen rokotteen kohdalla olin jo valmiiksi paniikissa ja pyysin päästä valmiiksi makuulle, mutta ei mitään. En pyörtynyt eikä tehnyt pahaa.

      En vaan osaa ottaa itsestäni selvää...Luulisi että kun on jo valmiiksi paniikissa niin pyörtyminen tulisi helpommin, mutta ei. Silloin taas kun rentona menen rokotukseen niin kyllä sitten pyörryttää.

    • neula kammo

      Olen menossa otamaan punkki rokotetta olen hermostunut ja arvon ootaako vai eikö ota.Minulla ei se itse pistäminen pelota vaan se neula.Neulasta menen hysteriaan ja kun olen vasta 11v niin yritn paeta paikalta .Minua helpotaa ajatella yksi pisto tai monta pistoa jos saan sen taudi jota vastaan rokote on.Yleensä suljen silmäni etten näe sitä piiki

    • asdfhjllkj

      altistushoito on varmaankin paras keino piikkikammossa, joka kerta rokotukseen tai verikokeeseen meno helpottuu ku vaan uskaltaa mennä ja kohdata pelkonsa.

    • Verikokeet ;/

      Mulla on vähän erilainen piikkikammo. Pelkään vain verikoe neulaa. En puuduttamista. Ja oon tiputuksessakin onnistunu olemaan ihan ongelmitta. En tiedä mikä siinä pelottaa, en pelkää verta. Kai vain johtuu hyvin huonoista kokemuksista pienenä. Joskus on otettu väkisin, kun on ollut ilkeänlainen hoitaja. Joskus on puudutettu ja otettu siltikin väkisin. Nykyään annan ottaa puudutuksen kanssa ihan hyvin. Oon vaan oppinut tajuamaan, että ei sitä tilannetta voi väistää, joka kuitenkin tulee tapahtumaan ennemmin tai myöhemmin. Pelkäähän jotkut röntgeniäkin, vaikka niissä ei mielestäni mitään pelottavaa ole. Rohkeuttaa teille!

    • kammo12

      joo mullakin on kammo ja ei se kyllä turhaan ole!
      Terkkarit pistää perseeseen ja sattuu ihan sairaasti kun se neula on 6 senttiä paksu!
      Että ei mikään ihme jos pelottaa!

    • thje

      iam frider can yu bann my lolxd183

    • Kidutettu.

      Psykiatrit ovat itsekkäitä ja manipuloivia ''ammattihenkilöitä'', jotka tietysti tietävät perinpohjin kaiken mistä mikin ''häiriö'' johtuu, ja nämä ''häiriöt'' tulevat alunperin psykiatrien sairastamalta vakavalta ja vaaralliselta sairauldeta nimeltä: psykiatria. Psykiatrismi on kuoleman tiedettä, luottamukseni tähän ammattikuntaan on 0%, sen tarkoituksena on manipuloida ja alistaa ihmisiä uskomaan heidän keksimiään ''häiriöitä''.

      Lähtekäämme siis kaikki alistetut potilaat vapauteen, vapauteen luottamasta näihin henkilöihin, jääkää hyvästi!

      • Milla tikkari

        Minulla on ihan sairas piikkikammo pelkään rokotteita verikokeita hemoglobiineja ja minulta otetaan kolme kertaa viikossa hemoglobiineja voisiko joku auttaa huomenna on taas seuraava onko joku niin kiltti että auttaa =(


    • Emppu 85

      Pääsin piikki kammosta kun kävin siellä äitini tai ystävän kanssa vaikka kaksi viikkoa sitten otettiin ensimmäinen verikoe tuli neljä putkea

    • Anonyymi

      Hei olen menossa lähiaikoina verikokeeseen nyt sydän lyö nopeasti ja ahdistaa rokotteet eivät tunnu paljoa mutta verikokeet ne vasta tuntuu minulle ehdotettiin tuohon verikokeeseen ilokaasua kannataako ottaa?

    • Anonyymi

      En nyt erityisen mielelläni katsele, kun itseltäni otetaan verikoetta, mutta piikkikammoinen en ole. Olen elämäni aikana joutunut niin monien lääketieteellisten tutkimusten ja operaatioiden kohteeksi, että siinä piikkipelko on haihtunut lopeullisesti.

      Vielä sanottakoon, että luuydinnäytteen otto rintalastasta ja ohutneulanäytteen otto kilpirauhasesta karkoittavat piikkipelkoa parhaiten. Niiden jälkeen muut neulat ovat tuskin tuntuvia. :)

    • Anonyymi

      Kävin itse juuri verikokeessa. Minulla on piikkikammo, mutta verikoe ei itsessään sattunut ollenkaan se oli vain se ajatus siitä joka sattui

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe