Mystery Shopping

anonyynium

Minkälaisia kokemuksia teillä on Mystery shopping-työstä?

Mikä alan firmoista maksaa (=antaa isoimmat lahjat)parhaiten? Työllistää eniten?

Itseäni kiinnostaisi mystery shopping-duuni, mutta tietoa ei ole kaveripiirissä kenelläkään. Kuulin vaan, että sieltä saa lahjakortteja ym.

Miten voi ilmottautua mystery shoppaajaksi? Onko jotain edellytyksiä esim. koulutus?

49

55550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mrs Mystery

      Teen mysteryshoppausta useammalle eri toimeksiantajalle. Rahana olen saanut lähes aina palkkioni. Jotkut maksavat könttäsumman, jotkut taas tuntipalkan. Yleensä maksavat aina kilometrikorvauksen. Työ on etätyötä netissä. Yksi toimeksiantajani on ulkomailla. Tykkäään mysteryn työstä ja olen tehnyt myös mystery-callingia erääseen asiakaspalvelukeskukseen sekä suorapurkua eli testioston jälkeen palaute suoraan myyjälle sekä päällikölle.

      • Tristar

        työhön oikein pääsee? En ole koskaan nähnyt haettavan tuolla nimmikkeellä, enkä muutenkaan mutta olen kiinnostunut aiheesta. Osaatko antaa vinkkiä?

        ***


      • shoppaaja.

        Ihan rahana mulle ainakin palkan maksavat, palkka voisi olla suurempi.


      • Mrs Mystery
        shoppaaja. kirjoitti:

        Ihan rahana mulle ainakin palkan maksavat, palkka voisi olla suurempi.

        Joo, palkkio ei ole ihmeellinen, mutta lopunviimein työ on pienimuotoista. MIksi siitä pitäisikään maksaa enempää?
        Eihän shoppauksessa tehdä muuta kuin käynnin ja raportin. Opettajana tosi työstäni maksetaan 30 euroa tunti, niihin ansioihin en mysterynä pääse. Mutta olen arvioinnin ammattilainen, eikä raha ole minulle oleellinen motiivi tehdä tätä. MInusta tämä on hauskaa ja jotenkin jännää.


      • Lisää tienestiä

        Hei...tähän hommaan minäkin haluaisin ja ei olis pelkoa eläkkeen pienentymisestä.


      • nettisivuja kehiin
        Lisää tienestiä kirjoitti:

        Hei...tähän hommaan minäkin haluaisin ja ei olis pelkoa eläkkeen pienentymisestä.

        Tenn hommia yhdelle firmalle, mutta voisin kokeilla toisiakin firmoja. Eli laittakaapa firmojen nettilinkkejä kehiin....


      • werdangi
        Tristar kirjoitti:

        työhön oikein pääsee? En ole koskaan nähnyt haettavan tuolla nimmikkeellä, enkä muutenkaan mutta olen kiinnostunut aiheesta. Osaatko antaa vinkkiä?

        ***

        Olsiko niitä linkkejä firmoihin?

        Kuinka usein hommaa tehdään??


      • haamuliini
        Mrs Mystery kirjoitti:

        Joo, palkkio ei ole ihmeellinen, mutta lopunviimein työ on pienimuotoista. MIksi siitä pitäisikään maksaa enempää?
        Eihän shoppauksessa tehdä muuta kuin käynnin ja raportin. Opettajana tosi työstäni maksetaan 30 euroa tunti, niihin ansioihin en mysterynä pääse. Mutta olen arvioinnin ammattilainen, eikä raha ole minulle oleellinen motiivi tehdä tätä. MInusta tämä on hauskaa ja jotenkin jännää.

        Itse olen tehnyt mysteryshoppausta yhden kerran puhelimitse, mutta pääasiassa teen kasvotusten erilaisissa kaupoissa. Minulle ainakin maksetaan keikoista todella hyvin, jopa 50e tunti. Viimeksi keikkaani kuului yhdessä suuressa kaupassa 9 eri osaston arviointi. Koko keikka kesti kahtena päivänä yhteensä n.3h, palkkaa sain matkakulujen kanssa yli 100e. Yleinen korvaus meillä on ainakin 25e kauppa. Viime kerta oli poikkeus, sillä kaikki havainnoinnit tehtiin saman katon alla.:) Tykkään kovasti hommasta!


      • aspal134
        Mrs Mystery kirjoitti:

        Joo, palkkio ei ole ihmeellinen, mutta lopunviimein työ on pienimuotoista. MIksi siitä pitäisikään maksaa enempää?
        Eihän shoppauksessa tehdä muuta kuin käynnin ja raportin. Opettajana tosi työstäni maksetaan 30 euroa tunti, niihin ansioihin en mysterynä pääse. Mutta olen arvioinnin ammattilainen, eikä raha ole minulle oleellinen motiivi tehdä tätä. MInusta tämä on hauskaa ja jotenkin jännää.

        ouh jeah, olet siis suosikkiasiakas kaikista näkökulmista katsottuna... :) varmasti jännittävää !!!!! terveisin asiakaspalvelija


      • russe

        hei
        Tässä työssä kuulemma pitää itse maksaa kaikki verot ja sos.turvamaksut. jos palkkio on n20€ /keikka ja maksat siitä ensin verot ja muut kulut niin eipä taida kannattaa. Onko jollakin tietoa tästä verojen maksusta?


    • Kiinnostavaa

      olen kuullut tästä, ja olisin todella kiinnostunut hommasta, olisiko teillä laittaa niitä nettisivuja tms?
      Kiitos!

      • Staffan

        Tuskin kannattaa hakea, jos ei osaa edes itse hakea kyseisten yritysten netti-osoitteita.


      • juupas-eipäs
        Staffan kirjoitti:

        Tuskin kannattaa hakea, jos ei osaa edes itse hakea kyseisten yritysten netti-osoitteita.

        Samaa mieltä. HALOO!! Netissä pörräätte, ettekä osaa hakea kyseistä asiaa. Minä ainakin löysin heti!


    • Jussi_44

      jos kerran juupas-eipäs löysi heti nettiosoitteita, niin pistppä jakoon. Kiitos

    • Shoppin' shoppin'

      Miksi niitä osoitteita salailla pitää? :) Itse kiinnostuin hommasta vastikään ja olen harkinnut mysteerishoppaajaksi alkamista. Innostus siis sai alkunsa Palveluplussan sivuilta. Eli siis palveluplus.fi/testiasiakasalue.

      Olisi kiva jos joku shoppaaja osaisi kertoa, mitä tuo palvelutapahtuma pitää sisällään. Siis lähinnä, että jos on kaupassa, niin täytyykö sieltä joka kerta ostaa jokin tuote ja jos kyllä niin kuka sen kustantaa?

      Sain myös sellaisen kuvan, että yleisesti työmäärä vastaa palkkiota melkoisen hyvin? Korjatkaa jos olen väärässä. En haluaisi nimittäin ihan kiskurimeininkiin lähteä.

      • Anonyymi

        Voisitko laittaa niitä Palvelupussan nettiosotteita jakoon?


      • Anonyymi

    • Ajan kulua

      Sanoisin usean vuoden kokemuksella, että palkka on minimaalinen ja esim. autokulut ovat jo niin suuret nykyään, että ajoon menee jo suuri osa pienestä palkkiosta. Raportteihin kuluu aikaa ja ne eivät toimi aina. Kulutettuun aikaan nähden ei kannata uhrata aikaa, lopetin ja käytän senkin ajan vapaa-aikaan tästä lähin. Ei todella kannata ja ihmettelen, miksi yritykset uhraavat rahaa tähän tarkkailuun, kun se on mielestäni aivan turhaa ajan ja rahan haaskuuta.

    • ennis6

      Oon ite kaupassa töissä ja en yhtään tykkää noista mystery shopping-jutuista. ja jos nyt oikeen muistan nii meillä käy 6 kertaa vuodessa toi shopperi... onhan siinä toki seki hyväpuoli että kun ei koskaan tiiä kuka se on ja koska se tulee nii tulee ainakin kaikkia asiakkaita kohdeltua samalla tavalla. Ja aina toivon että toi shopperi ei osuis mun kohdalle :D

      • rtgrt

        Mäkin oon kaupassa töissä ja kaksi kertaa kohdalleni on osunut mystery shopperi. Kummallakin kertaa tajusin, että nyt on sellainen kyseessä ja tein kaiken niinkuin piti... kyllä ne sen verran poikkeaa tavallisista asiakkaista :)


      • Anonyymi

        Kohtelen asiakkaita aina tasa-arvoisesti, osti hän sitten yhden tikkarin tai 150€:n arvosta ...jne. ilman mysteerikäynnin pelkoa ja sen osumista kohdalleni.
        -jo yli 30v. palvelelutyössä-


    • ÅÅåÅ

      Menekinedistämisfirmat tekevät noita. Esim Nesenta.

    • sallijh

      Mystery shopping on yrityksille kullanarvoista ja antaa realistisen kuvan siitä millä tasolla firman asiakaspalvelu on. Asianmukaista tietoa alasta kannattaa katsoa täältä http://www.informatumresearch.fi/

      • Anonyymi

        Voitko laittaa lisää jakoon niitä nettiosotteita?


      • Anonyymi

    • annu20

      Itse olen tehnyt mystery shoppingia keikkaluontoisesti n. 2 vuoden ajan. Työ on ainakin omasta mielestäni oikein mielekästä ja korvaus työn vaativuuteen nähden todella hyvä. Meillä korvaus per kauppa on yleensä n. 25 e ja kaupasta (ja kyseltävistä asioista ym) riippuen yhteen keikkaan kuluu aikaa 5-45 min. Siihen vielä matkakulut päälle, niin työtä tekee oikein mielellään. Jos tutkittavan kaupan tuoteryhmät ovat itselle kovin tuntemattomia, voi keikalle ottaa mukaan kaverin tai sukulaisen, joka tietää tuotteista enemmän ja toimii sitten ns.tukihenkilönä tilanteessa. :)

    • opiskelijalife

      Keskusteluketju tuntuu olevan jo melko vanha kun katson päiväyksiä, mutta onko kellään ajankohtaista tieto asiasta? Iseäni Mystery Shoppaus kiinnostaa ja opiskelijalle se kuulostaa helpolta tavalta hankkia hieman lisärahaa :) Kertokaa luotettavia firmoja, kiitos!

    • shoppailija1

      Itse harrastan mystery shoppausta ihan ajan kuluksi,kun muutenkin olen kova shoppailemaan.Rikastumaan ei kyllä pääse,mutta aina jouten olon voittaa ja näkee uusia kauppoja ja paikkoja joihin ei muuten tulisi mentyä.....

    • kiinnostuin

      Hei,

      miten usein teet MysteryShoppausta ja saatko itse valita liikkeet, joitten palvelua arvioit? Kuinka monta tuntia yhdellä arviointikäynnillä kuluu aikaa ja paljonko käynnistä ansaitsee? Maksetaanko kilometrikorvaukset?

      • tgjgöoyöi

        Liikkeet jo monasti tunnistaa jos ihan selvät opiskelijat tulevat vääntämään isoa kauppaa kovalla tivaamisella kun kilpailijatkin laukkaavat vähän väliä tarkastamassa hintoja.


    • Jaana

      Mitkä firmat tarjoavat mystery shopping palvelua? Löysin googlettemalla tämän sivuston http://www.informatumresearch.fi/. Manitsinkin siitä jo toisella palstalla mutta hyvä että tälle aiheelle onkin ihan oma palsta.... Mutta luulisin että täällä kun on asiasta kiinnostuneita enemmänkin niin joku rhkä osaisi suositella muitakin firmoja :)
      Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

      • Entäs tämä

      • Anonyymi

        Voitko laittaa sen googlen nettisivut jakoon?


    • Mysteeri?

      Paljonko on tuntipalkka ja paljonko yhdelle käynnille pitää varata aikaa? Saako arvioitavat liikkeet valita itse?

      • Onnea etsintään!

        Saat valita arvioitavan liikkeen päämiehen lähettämästä listasta.
        Teen itse shoppausta ja juoni menee jokseenkin näin: Kun sinut on hyväksytty tehtävän suorittajaksi, saat sähköpostiisi hyväksynnän ja myös raporttilomakkeen, johon on syytä tutustua mahdollisimman huolellisesti. Tehtävänannossa on myös tarkka kellonaika, jonka sisällä liikkeessä on käytävä, usein myös vähimmäisaika, joka liikkeessä pitää olla. Joskus pitää ostaa jotain/ottaa kuitti/esite/muistaa myyjän nimi ja ulkoasu/ottaa aikaa sekuntikellolla/tutkia liikkeen, hyllyjen, vessan siisteys jne. Joskus valokuvata myymälä ulkopuolelta. Joskus vain käydä kyselemässä esim. uutuustuotteesta tai -palvelusta. Muistiinpanoja on syytä tehdä heti, kun puodista ulos pääsee sellaiseen kohtaan, johon ei myymälän sisältä näy.
        Tietokoneraportointi on erittäin tarkka ja yksityiskohtainen ja se on myös tehtävä tietyn ajan kuluessa ja mukaan pitää liittää kuitti/valokuva, jos ne vaaditaan.
        Itse en ole tehnyt tutkimuksia tuntipalkalla. Korvaukset eivät niin kovin rapoisia ole, mutta olen usein saanut neuvoteltua keikkoja muun reissaamisen oheen ja niihin paremman hinnan. Tuo onnistunee kuitenkin vasta, kun olet firmassa kannuksesi ansainnut.
        Ehdottomasti tärkein asia on objektiivisuus! Puotiin pitää mennä avoimin mielin ja neutraalissa mielentilassa. Omat valmiiksi negatiiviset ajatukset ja mielikuvat on ehdottomasti syytä jättää kotiin ja kirjoittaa raportti mahdollisimman totuudenmukaisesti.


    • Daymakerillä on ollut maksuongelmia koko kesän. Luvattuja palkkioita ei ole tullut tilille, vaikka toimeksiannot on tehty sovitun mukaisesti. Eivät edes vastaa kyselyihin maksujen myöhässä olosta.

      En suosittele juuri tuon epävarman maksamisen ja huonon yhteydenpidon takia.

    • qwerty159

      mites tuolla gabpusterilla homma menee? miten esim. verotus? Se jäi hieman epäselväksi. Ja esim joku optikkoliike, miten sinne voi tehdä mysteryshoppauksen!

      • daadaa1

        mites, voiko työskennellä eri firmoille


    • Daymaker_paskaako

      Onko Daymakerilla vieläkin maksuongelmia?

    • Marraskuu67

      Samaa kyselen että onko Daymakerilla maksuongelmia edelleen ???? Ja tuoreita kokemuksia kaipaan Daymakerista tai vastaavaista mysteryshoppaus firmoista.

    • Anonyymi

      Mikä on kuukausipalkka mystery shopping -ammattilaisilla ?

    • Anonyymi

      Palvelu Plus on muuttanut verottajan pyynnöstä käytäntöä ja nykyään kaikista palkkioista menee verot. Siis myös lahjakorteista toimitetaan summa verottajalle, joka lopullisessa verotuksessa ottaa maksun huomioon. Ilman veron pidätyksiä ei palkkioita voi saada ja siksi palkkio on nykyään todella pieni.

    • Anonyymi

      Palveluplussalla ei tallennus toimi. 3 kertaa kun kirjoittaa samat pitkät selostukset. Ei jää palkoille: bensat yht. 50 km, ostos min 12€. Palkkio 25€.

    • Anonyymi

      Ei oo hääppönen korvaus sain 40e kun tein alkupostit ,sovin tapaamisen, ajoin 80km, yli tunti meni kohteessa kävin läpi tarjoussähköpostin selä odotin 3pv puhelinkeskustelua siihen tsrkka selonteko 3 arkkia miten homma meni ja 24t pitäis olla kuvakaappaukset ym toimitettu

    • Anonyymi

      Eihän siinä varsinaiselle palkalle pääse, mutta itse olenkin siksi valikoinut vain sellaisia kohteita, joissa voisin asioida myös muutenkin. Rajaahan se aika paljon valikoimaa, mutta ihan ok työmäärään nähden minusta saada joku asia x (jonka muutenkin hankkisin) ilmaiseksi. Kannattaa kokeilla, jos kiinnostaa, ei niitä keikkoja ole pakko ottaa ja siinä näkee minkälaista tarjontaa ja korvausta on. Eli suosittelen satunnaishommaan, jos sinun ja yrityksen intressit sattuvat kohtaamaan, mutta päivätyön korvaajaksi tuosta tuskin on.
      Ps. Ymmärtääkseni ovat aika kranttuja oikeasta formaatista, mutta itse en ainakaan ole kokenut sitä hankalaksi

    • Anonyymi

      Kokemusta Palvelu Plus Oy:
      Jos olet halukas tehdä tehtäviä Palvelu Plus yritykselle: joudut tekemään useita tunteja työtä, kilometrikorvauksia ei makseta erikseen (eli jos sinulla menee bensaa - maksat sen itse). Urakkakorvaus on aika pieni verratuna työtuntien määrään. Minulla esimerkiksi yksi tehtäävä kesti neljä päivää, yhteensä 4 tuntia puhdasta työtä, 116km ajelua. Saan tästä 7€ ja 22€ (40km korvaus, vaikka ajelin 116km) kilometrikorvausta yhteenä palkaana. Ei ole sen arvoista. Teet työtä miinukseen. Kova pettymys.

    • Anonyymi

      No aivan uskomaton firma kokonaisuudessaan. Ei tallennu tallennukset, kuvat esim kuitit vaikka ne on sinne laitettu useampaan kertaan. Sitten ei uskota ja vähennetään korvauksesta koska puuttui joku tieto.

      Pakko kai sitä alkaa sitten kuvaamaan screenshotilla mitä sinne tallennukselle täyttää, että jää mustaa valkoisella. Vituttaisi kyllä kieltämättä jos jää se vähäinenkin korvaus saamatta sen takia että ei voida korjata lomakkeita tms.

      Kusetusfirmalta vähän vaikuttaa muutenkin. Korvaus hyvin pieni tehtyyn tuntiin nähden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe