Femoston 1/10

Kaunis päivä

Olen syönyt Femoston 1/10 nyt vajaan vuoden vaihdevuosivaivoihini. Niistä on kyllä ollut apua, mutta nyt parina viime kuukautena kuukautisia ei ole tullut, eli pari kertaa on jäänyt yhdet tulematta. Onkohan tämä ok., kuukautisia en toki kaipaa, mutta kun tässä hoidossa kuuluisi tyhjennys tulla kerran kuukaudessa. Oireet ovat kyllä kovat, tuntuu koko ajan, että menkat alkaa, mutta siirtyy kuitenkin kuukaudella. Kokemuksia?? Kiitos!

73

42357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiilii

      Olen syönyt Femoston 1/10 yli kaksi vuotta ja välillä on jäänyt pari tyhjennysvuotoa tulematta. Tosiaankin kyllä tuntemuksia on silloinkin, kun menkat ei tule.

    • 57 v

      Käytin Femoston 1/10 viisi vuotta ja aina kun kävin vuositarkastuksessa , lääkäri kysyi onko vuoto tullut normaalisti. Siitä tein johtopäätöksen, että sillä on jokin merkitys. Ilmeisesti Sinullakin on kohta vuositarkastus edessä. Kerropa asiasta lääkärillesi.

    • Kaunis päivä

      Kiitos vastauksista. Aion kyllä mennä syksyllä tarkastukseen. Tuliko sinulle 57 v. kuukautiset joka kuukausi, kun käytit noinkin kauan ? Olisi helpompaa siirtyä vuodottomaan hoitoon, mutta luultavasti ei onnistu vielä, koska normaalit kuukautiset olleet poissa vasta vajaan vuoden. Ilman hormooneja en selviä, koska olen työelämässä ja liikaa oli unettomuutta, hikoilua yms. Näin on hyvä, tuo kuukautispuoli vain askarruttaa.

      • femoston 1/10

        Hei kaikille!

        Ajattelin myös kirjoittaa samasta asiasta, olen käyttänyt muutamia kuukausia kyseistä lääkettä eikä kertaakaan ole tullut kuukautisia, hiki virtaa ja olo on turvonnut. Lääkärini muistaakseni sanoi, että kuukautiset pitäisi tulla muuten teho on liian vähäinen ja kirjoitti jo valmiiksi 2/10 reseptin nyt olen miettinyt pitäisikö vaihtaa siihen? tiedoista kiitollinen!


      • 57 v

        Minulle tuli vuoto koko ajan normaalisti. Vuosi sitten lääkäri suositteli vuodottoman hoidon aloittamista, mutta en aloittanut sitä, vaan lopetin kokonaan hormoonit koska jäin pois työelämästä ja ajattelin, että kotona ollessa pärjää paremmin kaikkien vaivojen kanssa. Siitä on nyt kohta 1,5 vuotta, oireita on vieläkin, mutta ehkä vähän on helpottanut. Saako lääkärillesi puhelinaikaa, jos seuraaviakaan kuukautisia ei kuulu, minusta Sinun kannattaisi soittaa.


      • KUIN MYÖS
        57 v kirjoitti:

        Minulle tuli vuoto koko ajan normaalisti. Vuosi sitten lääkäri suositteli vuodottoman hoidon aloittamista, mutta en aloittanut sitä, vaan lopetin kokonaan hormoonit koska jäin pois työelämästä ja ajattelin, että kotona ollessa pärjää paremmin kaikkien vaivojen kanssa. Siitä on nyt kohta 1,5 vuotta, oireita on vieläkin, mutta ehkä vähän on helpottanut. Saako lääkärillesi puhelinaikaa, jos seuraaviakaan kuukautisia ei kuulu, minusta Sinun kannattaisi soittaa.

        Hei!

        Kiitos kirjoituksesta. Lääkäri sanoi, että voin suoraan aloittaa vahvempaa hormonia jos ei kuukautisia kuulu mutta pelkään muita sivuvaikutuksia kun syön noita verenpainelääkkeitä. Tosin hikoilupuuskat tulevat ja öisin heräilen noin neljästi ja päivisin olenkin sitten todella väsynyt, ehkäpä täytyy vaihtaa vahvempaan kun tämä kiekko on syöty.

        Kesäterveisin kaikille lukijoille!


      • Kaunis Päivä
        KUIN MYÖS kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos kirjoituksesta. Lääkäri sanoi, että voin suoraan aloittaa vahvempaa hormonia jos ei kuukautisia kuulu mutta pelkään muita sivuvaikutuksia kun syön noita verenpainelääkkeitä. Tosin hikoilupuuskat tulevat ja öisin heräilen noin neljästi ja päivisin olenkin sitten todella väsynyt, ehkäpä täytyy vaihtaa vahvempaan kun tämä kiekko on syöty.

        Kesäterveisin kaikille lukijoille!

        Vastaisitko vielä nimim. "kuin myös", kuinka monta kuukautta söit Femoston 1/10 ja kuukautisia ei tullut. Itsellä tosiaan vasta yhdet jääneet väliin 2 kertaa n. vuoden aikana. Kuuluuko Femostin 2/10 hoitoon myös kuukautisten tulo ?
        Että kun sais sellaisen hoidon, ettei tartteis menkkoja miettiä. Muuten toi femoston 1/10 on itselleni riittänyt, välillä on kuuma, mutta onhan ne olleet ilmatkin, pari kertaa yössä pitää käydä pissalla, muuten nukun suht ok.


      • voisitteko kertoa
        Kaunis Päivä kirjoitti:

        Vastaisitko vielä nimim. "kuin myös", kuinka monta kuukautta söit Femoston 1/10 ja kuukautisia ei tullut. Itsellä tosiaan vasta yhdet jääneet väliin 2 kertaa n. vuoden aikana. Kuuluuko Femostin 2/10 hoitoon myös kuukautisten tulo ?
        Että kun sais sellaisen hoidon, ettei tartteis menkkoja miettiä. Muuten toi femoston 1/10 on itselleni riittänyt, välillä on kuuma, mutta onhan ne olleet ilmatkin, pari kertaa yössä pitää käydä pissalla, muuten nukun suht ok.

        milloin oireet alkoivat helpottaa, kun olitte aloittaneet ko. valmisteen? Päiviä, viikkoja, kuukausia...? Itse olen vasta aloittanut.


      • 57 v
        voisitteko kertoa kirjoitti:

        milloin oireet alkoivat helpottaa, kun olitte aloittaneet ko. valmisteen? Päiviä, viikkoja, kuukausia...? Itse olen vasta aloittanut.

        Helpottaa noin kahdessa viikossa


      • 49v.
        57 v kirjoitti:

        Helpottaa noin kahdessa viikossa

        Ihanaa saada (asiallinen) vastaus. Kivaa kesänjatkoa!


      • kuin myös
        49v. kirjoitti:

        Ihanaa saada (asiallinen) vastaus. Kivaa kesänjatkoa!

        Hei!

        Söin F. 1/10 6kk. eikä kertaakaan tullut kuukautisia eikä hikoiluunkaan auttanut nyt olen aloittanut f. 2/10 ja aika näyttää auttaako tämä.


      • Tiedustelisin vielä
        kuin myös kirjoitti:

        Hei!

        Söin F. 1/10 6kk. eikä kertaakaan tullut kuukautisia eikä hikoiluunkaan auttanut nyt olen aloittanut f. 2/10 ja aika näyttää auttaako tämä.

        Kuinkahan kauan pitää käyttää, että voi luovuttaa, jos ei tehoa ja vaihtaa vahvempiin? Tuo puoli vuotta tuntuu aika pitkältä ajalta. Itse ajattelisin jotain kolmea kuukautta.
        Sitten vielä - minulla on ylipainoa, joka on elämäntapamuutosten myötä lähtenyt tippumaan, onko teille tullut femostonin käytön myötä ylimääräisiä kiloja ja/tai turvotusta. Miten olette reagoineet tähän? Nesteenpoistopuristeita vai mitä? Olisi sukurasitteiden vuoksi tärkeää saada noita ylimääräisiä kiloja pois.


      • Femoston 1/10
        voisitteko kertoa kirjoitti:

        milloin oireet alkoivat helpottaa, kun olitte aloittaneet ko. valmisteen? Päiviä, viikkoja, kuukausia...? Itse olen vasta aloittanut.

        mutta myös paino ja ruokahalu noussut, muuten helpompi olotila-tosin painonnousu johtuu pelkästä ruokahalun lisääntymisestä


      • Hormoonihurmio
        Tiedustelisin vielä kirjoitti:

        Kuinkahan kauan pitää käyttää, että voi luovuttaa, jos ei tehoa ja vaihtaa vahvempiin? Tuo puoli vuotta tuntuu aika pitkältä ajalta. Itse ajattelisin jotain kolmea kuukautta.
        Sitten vielä - minulla on ylipainoa, joka on elämäntapamuutosten myötä lähtenyt tippumaan, onko teille tullut femostonin käytön myötä ylimääräisiä kiloja ja/tai turvotusta. Miten olette reagoineet tähän? Nesteenpoistopuristeita vai mitä? Olisi sukurasitteiden vuoksi tärkeää saada noita ylimääräisiä kiloja pois.

        Käytin Femostonia (1/10) kolme vuotta, ja ainoa sivuvaikutus oli painon nousu. Alkuun se oli aika nopeaa, puolessa vuodessa tuli seitsemän kiloa, mutta sitten se onneksi hidastui ja lopulta paino tasaantui noin 8-9 kg korkeammalle kuin missä se oli ollut hoitoa aloittaessa. Olin silloin juuri onnistunut pudottamaan kuusi kiloa, joten harmittihan se, kun ne tulivat heti takaisin.

        Nyt olen ollut ilman vuoden verran, mutta lopettaminen ei suinkaan tarkoittanut painon putoamista.

        Mihinkään nesteenpoistopuristeisiin ja muihin ihmeaineisiin en usko, ruokavalio ja liikunta ovat ainoat tepsivät keinot.


      • myrkönhevonen
        Kaunis Päivä kirjoitti:

        Vastaisitko vielä nimim. "kuin myös", kuinka monta kuukautta söit Femoston 1/10 ja kuukautisia ei tullut. Itsellä tosiaan vasta yhdet jääneet väliin 2 kertaa n. vuoden aikana. Kuuluuko Femostin 2/10 hoitoon myös kuukautisten tulo ?
        Että kun sais sellaisen hoidon, ettei tartteis menkkoja miettiä. Muuten toi femoston 1/10 on itselleni riittänyt, välillä on kuuma, mutta onhan ne olleet ilmatkin, pari kertaa yössä pitää käydä pissalla, muuten nukun suht ok.

        testaan vain lähteekö tämä perille kun äsken lähettämni epäonnistui.


      • Naisellinen jälleen
        kuin myös kirjoitti:

        Hei!

        Söin F. 1/10 6kk. eikä kertaakaan tullut kuukautisia eikä hikoiluunkaan auttanut nyt olen aloittanut f. 2/10 ja aika näyttää auttaako tämä.

        Olen syönyt Femostonia vasta viikon ja rinnat ovat jo mukavasti pyöristyneet. Odottelen vain, milloin tuo mahdoton yöhikoilu helpottaisi. Muuten ainakin alkuunsa näyttäisi lääke sopivan.


      • nuoruusko takaisian
        Naisellinen jälleen kirjoitti:

        Olen syönyt Femostonia vasta viikon ja rinnat ovat jo mukavasti pyöristyneet. Odottelen vain, milloin tuo mahdoton yöhikoilu helpottaisi. Muuten ainakin alkuunsa näyttäisi lääke sopivan.

        Hei!! minä aloitin femostonit n.kolme viikkoa sitten ja parissa viikossa helpotti se jumalaton hikoilu yöllä ja päivällä..naama kärähti tulipunaseks samalla..MUTTA se ihmetyttää,kun mulla ei ole ollut menkkoja enää reiluun kahteen vuoteen (nyt 50 täytin)..niin lauantaina alko menkat ja tulee kun härän-niskasta:( vuoto.Kolenkuukauden päästä tai ei enää nuikaan kauan..on kontrolli,.Aion kyllä sanoo että en tykkää näistä..tuon takia.


    • liisa 54

      Auttako Femoston 1/10 myös ahdistuksen ja masenuksen kuukautiset ollet jo poissa n vuoden mieli ihan maasa en tunne iloa mistän ja välillä tosi paha ahdistus johon otan opamoxin

      • muuan mumma

        Hei
        Estrogeenien sivuvaikutuksiin kuuluu masennusta, mielialan vaihtelua ja ärtyisyyttä muun muassa. Joten kaikille eivät siksi estrogeenit sovi. Jotkut vaihdevuosi-ikäisistä naisista kokevat saavansa helpotusta pahaan oloonsa, mutta toisille estrogeenit tuovat pahaa oloa. Joten sinäkin tiedät se vain kokeilemalla, sillä sama aine vaikuttaa hyvin eri tavalla eri ihmisiin.


      • Mirri62

        Hei!
        Aloitin Femostonin käytön kaksi viikkoa sitten jo kaksi kuukautta kuukautisten poisjäännin takia. Mieli alkoi heti parantua kun toiselle viikolle pääsin!


    • nainen 48

      Hei . Minulla ollut femoston 1/10 eli vuodollinen hoito muutaman kuukauden , mutta se vaihdettiin vuodottomaan hoitton femoston combiin, kun munasarjat täysin lepotilassa. Minulla noussut paino melkein 15 kg ja aina on kova nälkä, makean himo jne.... koko ajan jotain olisi saatava syödä. Olen ajatellut lopettaa koko femoston combin käytön, liikaa painonnousua ja hermot silti kireällä ja mielialan vaihtelut rajuja siltikkin vaikka tämä lääkitys. Onko kellään näin hirveää painon nousua ollut, enkä ole syönyt lääkettä kuin vajaan vuoden?
      Tarja 48

      • eipä lihota

        Itse käytin vain 1kk ja paino nousi jo heti muutaman kilon. Olen pysynyt hormooneista ja vain paikallishoito on käytössä. Luontaistuotteella menen muuten.


    • Femoston 2/10

      Femoston 2/10 tuli kättelyssä. Ohjelapussa ei lue mitään tyhjennysvuodosta. Kai silläkin tulee se ja milloin sen pitäisi tulla? Missä vaiheessa nappeja? Ensimmäinen lätty vasta menossa joten ei tietoa. Olisi kiva osata varautua.

      Entä, jos olen saanut väärän diagnoosin... Voiko Femostonin kanssa tulla raskaaksi? Jos silti olisi vaikka vielä hedelmällinen tai ihme tapahtuisi. (Toiveajattelua ehkä, huoh.)

      • Menopause

        Heipsan, itse käytin Femoston 1/10 n. 4 vuotta ja auttoivat v-vuosi oireisiini välittömästi, n. 2-4 pv:n sisällä. Ensimmäisen kerran kärsin estrogeenivajauksesta ollessani 36v., asuessani ulkomailla ja käyttäen siellä yleisesti silloin käytettyjä Depo Provera - injektioita ( kerran kolmessa kuukaudessa pakaraan pistettynä). Lääke oli aluksi todella hyvä ja huoleton, ei vuotoja eikä sivuvaikutuksia, kunnes vaihdevuosioireet tulivat saavista kaataen päälle ! Testien jälkeen selvisi ettei elimistöni tuottanut enää ollenkaan estrogeenia, hormonitoimintaa palautettiin pillereillä ja samalla kerrottiin etten voi enää saada lapsia. Kun palasin suomeen palasivat vaihdevuosioireetkin suht pian ja ne saatiin kontrolliin hormonikierukalla, tämä ei kuitenkaan sopinut, vaan vuoto tuli lopulta 3xkk - aivan kamalaa ! Kierukka jouduttiin poistamaan ja muutama vuosi meni ilman ehkäisyä kunnes oireet alkoivat uudestaan. Tilalle tuli Femoston ja jostain kumman syystä kun olin 47 jouduin kovissa tuskissani ja vuodoissani hakeutumaan lääkäriin, kuullakseni saaneeni keskenmenon ?! Näin ei todellakaan pitänyt käydä, mutta kohtalon ivaa on se, että kun elimistöni toipui ja v-vuosi oireet palautuivat entistä pahempina, aloitin Femostonin uudelleen. Elämä oli ihanaa, kaikki oli täydellistä siihen asti kunnes 2v sitten ollessani 51 sain toisen keskenmenon ! Gyneni oli ihmeissään kun kuukautiseni olivat taaskin tulleet aivan normaalisti (kuten 2 edellisenkin raskauden aikana )ja olin jatkanut Femostonin syöntiä tietämättä olleeni raskaana.... Yritin päästä Femostonista eroon, kokeilin kaikkia mahdollisia luontaistuotteita/-hoitoja varsinkin koska verenpaineeni nousi hälyttävästi, puolen vuoden jälkeen jouduin luovuttamaan ja gyneni antoi luvan aloittaa Femoston uudelleen. Oi sitä onnea kun elimistö tasaantui ja ilo palasi elämään -hetkeksi... Viime syksynä sain tietää aivokasvaimesta, hyvälaatuisesta sellaisesta, ja leikkausta suunniteltiin keväälle huhtikuun alkuun (6kk hoitotakuu). Jostain syystä neurokirurgi halusikin aikaistaa leikkauksen, joten se tapahtui tammikuussa. Kylkiäisenä, sekä ilmeisesti Femostonin & verenpainelääkityksen ansiosta sain massiiviset molemminpuoliset keuhkoveritulpat, joten jouduin lopettamaan Femostonin samantien. Sairaalassaoloni pitkittyi huonon ennusteen jälkeen muutamaksi viikoksi. Olo kohenee pikkuhiljaa, mutta v-vuosioireet ovat järkyttävät ! Kaikesta edellä mainitusta huolimatta antaisin mitä vaan jos voisin aloittaa Femostonin uudelleen. Tiedän että se auttaa jo muutaman päivän jälkeen. Tämänhetkinen olotilani on kamala, pikkuhiljaa pitäisi palata työelämään mutta tunnin välein heräilyt öisin vievät kaiken energian... Noidankehä tämäkin.


      • Anonyymi
        Menopause kirjoitti:

        Heipsan, itse käytin Femoston 1/10 n. 4 vuotta ja auttoivat v-vuosi oireisiini välittömästi, n. 2-4 pv:n sisällä. Ensimmäisen kerran kärsin estrogeenivajauksesta ollessani 36v., asuessani ulkomailla ja käyttäen siellä yleisesti silloin käytettyjä Depo Provera - injektioita ( kerran kolmessa kuukaudessa pakaraan pistettynä). Lääke oli aluksi todella hyvä ja huoleton, ei vuotoja eikä sivuvaikutuksia, kunnes vaihdevuosioireet tulivat saavista kaataen päälle ! Testien jälkeen selvisi ettei elimistöni tuottanut enää ollenkaan estrogeenia, hormonitoimintaa palautettiin pillereillä ja samalla kerrottiin etten voi enää saada lapsia. Kun palasin suomeen palasivat vaihdevuosioireetkin suht pian ja ne saatiin kontrolliin hormonikierukalla, tämä ei kuitenkaan sopinut, vaan vuoto tuli lopulta 3xkk - aivan kamalaa ! Kierukka jouduttiin poistamaan ja muutama vuosi meni ilman ehkäisyä kunnes oireet alkoivat uudestaan. Tilalle tuli Femoston ja jostain kumman syystä kun olin 47 jouduin kovissa tuskissani ja vuodoissani hakeutumaan lääkäriin, kuullakseni saaneeni keskenmenon ?! Näin ei todellakaan pitänyt käydä, mutta kohtalon ivaa on se, että kun elimistöni toipui ja v-vuosi oireet palautuivat entistä pahempina, aloitin Femostonin uudelleen. Elämä oli ihanaa, kaikki oli täydellistä siihen asti kunnes 2v sitten ollessani 51 sain toisen keskenmenon ! Gyneni oli ihmeissään kun kuukautiseni olivat taaskin tulleet aivan normaalisti (kuten 2 edellisenkin raskauden aikana )ja olin jatkanut Femostonin syöntiä tietämättä olleeni raskaana.... Yritin päästä Femostonista eroon, kokeilin kaikkia mahdollisia luontaistuotteita/-hoitoja varsinkin koska verenpaineeni nousi hälyttävästi, puolen vuoden jälkeen jouduin luovuttamaan ja gyneni antoi luvan aloittaa Femoston uudelleen. Oi sitä onnea kun elimistö tasaantui ja ilo palasi elämään -hetkeksi... Viime syksynä sain tietää aivokasvaimesta, hyvälaatuisesta sellaisesta, ja leikkausta suunniteltiin keväälle huhtikuun alkuun (6kk hoitotakuu). Jostain syystä neurokirurgi halusikin aikaistaa leikkauksen, joten se tapahtui tammikuussa. Kylkiäisenä, sekä ilmeisesti Femostonin & verenpainelääkityksen ansiosta sain massiiviset molemminpuoliset keuhkoveritulpat, joten jouduin lopettamaan Femostonin samantien. Sairaalassaoloni pitkittyi huonon ennusteen jälkeen muutamaksi viikoksi. Olo kohenee pikkuhiljaa, mutta v-vuosioireet ovat järkyttävät ! Kaikesta edellä mainitusta huolimatta antaisin mitä vaan jos voisin aloittaa Femostonin uudelleen. Tiedän että se auttaa jo muutaman päivän jälkeen. Tämänhetkinen olotilani on kamala, pikkuhiljaa pitäisi palata työelämään mutta tunnin välein heräilyt öisin vievät kaiken energian... Noidankehä tämäkin.

        Hei, siis voiko tulla raskaksi kun Femoston käytössä???


    • 50v

      Onko kellään femoston aiheuttanut mitään muuta sivuvaikutusata kuin lihomisen. Minulla särkee päätä vaikka olen syönut vasta 1viikon

      • Mirri62

        Ensimmäisellä viikolla aloittaessani jysähti takaraivo heti kipeäksi hetkeksi aikaa. Otin heti aamulla. Kun otin jatkossa vasta pari tuntia heräämisestä sitä ei tapahtunut. Mutta, itseasiassa suloisia ilmavaivoja tuli


      • 50v

        pientä huimausta väliiä olen huomannut,en tiedä jääkö pois kun pidempään käyttää..3vkkoa vasta..ja ärsyttävä vuoto alkoi :( ei mitkään "tukkeet" meinaa riittää..


    • Witchtoo

      Olen syönyt myös viikon: päänsärkyä, pahoinvointia ja alavatsakipuja on... :(...

    • Jaqueline O

      Olen käyttänyt Femoston 1/10 n. vuoden. Kun aloitin uuden kuukauden sarjan jatkoinkin vahingossa harmailla tableteilla kun olisi pitänyt aloittaa valkoisilla. Mitä tehdä, osaisiko kukaan sanoa?

    • yks mielipide

      Montako ehdit ottaa? Pistä poikki vaan ja aloita sillä estrogeeni tapletilla. Olet vuoden käyttänyt, niin onko sulle tullut joka kerta tyhjennysvuoto? Onko ollut sivuvaikutuksia, kuten turvotusta ja lihominen? Entä saatko kivuliaan runsaan tyhjennysvuodon? Itse olen kokeillut Femostonia ja sain em. sivuvaikutukset.

    • 56

      Minulla on Femoston 1/10 ja siitä menossa toinen läpyskä, jota riittää vielä viikoksi. Tyhjennysvuotoa ei ole ollut. Mitä arvelette, pitäisikö jatkaa vielä kolmas jakso ennenkuin siirryn vahvempaan?

      Hoito on tuntunut sopivan, mutta joitakin vv-oireita on ilmennyt, hikoilua ei, mutta lähinnä vessakäyntejä samoinkuin satunnaisesti suun kuivumista yöllä. Libidon nousu on ollut suorastaan yllättävää.

      Gyne antoi tämän miedomman syystä että kuukautisten loppumisesta oli alle vuosi. Joutuuko nyt hakemaan uuden reseptin lääkäriltä, jos meinaa siirtyä vahvempaan, eikös se ole sama, jos napsii kaksi 1/10 tabua päivässä ihan omahoidollisesti.

      • epävirallinen

        Ei ole sama, koska 1tarkoittaa estrogeenin määrää ja 2 keltarauhasmäärää. Jos otat 1/10 2kpl/pv, niin saat kyllä estrogeeniä 2mg, mutta keltarauhasosuus kasvaa 20mg ja on kyllä liika iso annos. 2/10 on vain estrogeenin osuutta vahvennettu! Kannattais jatkaa vielä se kolmas läpyskä.

        Puhelinaika riittää vaihtamaan vahvempaan, koska olet juuri ollut tutkimuksissa. Eli soittoa gynelle, et tarvi mitään uutta käyntiä:D


      • edellinen
        epävirallinen kirjoitti:

        Ei ole sama, koska 1tarkoittaa estrogeenin määrää ja 2 keltarauhasmäärää. Jos otat 1/10 2kpl/pv, niin saat kyllä estrogeeniä 2mg, mutta keltarauhasosuus kasvaa 20mg ja on kyllä liika iso annos. 2/10 on vain estrogeenin osuutta vahvennettu! Kannattais jatkaa vielä se kolmas läpyskä.

        Puhelinaika riittää vaihtamaan vahvempaan, koska olet juuri ollut tutkimuksissa. Eli soittoa gynelle, et tarvi mitään uutta käyntiä:D

        lisäystä vielä: jos tarkoitit, että otat estrogeenitapuja 2kpl, niin silloin tietty saat 2mg. Käsitin ensin, että otat keltarauhasosuudella myös 2..


      • 56
        edellinen kirjoitti:

        lisäystä vielä: jos tarkoitit, että otat estrogeenitapuja 2kpl, niin silloin tietty saat 2mg. Käsitin ensin, että otat keltarauhasosuudella myös 2..

        Kiitos kun vastasit, sillä en olisi tätä ollenkaan huomannut.

        Kun aloin nyt etsimään netistä pakkausselostetta, niin löytyi Femoston 2/20, jossa keltarauhashormonia on tuplamäärä eli 20 mg ja estradiolia 2 mg molemmissa, mutta sitten on myös 2/10, jossa estradiolia 2 mg ja dydrogesteronia 10 mg. Siis käytetäänkö vaihdevuosihoitoon nimenomaan tuota 2/10?

        Tosiaan lienee parempi jatkaa vielä yksi satsi sillä alkuperäisellä vahvuudella, ennenkuin mitään alkaa muuttelemaan.


      • edellinen
        56 kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit, sillä en olisi tätä ollenkaan huomannut.

        Kun aloin nyt etsimään netistä pakkausselostetta, niin löytyi Femoston 2/20, jossa keltarauhashormonia on tuplamäärä eli 20 mg ja estradiolia 2 mg molemmissa, mutta sitten on myös 2/10, jossa estradiolia 2 mg ja dydrogesteronia 10 mg. Siis käytetäänkö vaihdevuosihoitoon nimenomaan tuota 2/10?

        Tosiaan lienee parempi jatkaa vielä yksi satsi sillä alkuperäisellä vahvuudella, ennenkuin mitään alkaa muuttelemaan.

        Kyllä minun mielestäni käytetään juuri tuota 10mg vahvuutta. Muusta en ole kuullutkaan.


      • epävirallinen
        edellinen kirjoitti:

        Kyllä minun mielestäni käytetään juuri tuota 10mg vahvuutta. Muusta en ole kuullutkaan.

        Googletin myöskin ja löysin saman, kuin sinäkin Femoston 2/20. Sitä kaiketi määrätään jossain vaiheessa, kun tarvitaan myös tuplamäärä tyhjennykseen.


      • 56
        epävirallinen kirjoitti:

        Googletin myöskin ja löysin saman, kuin sinäkin Femoston 2/20. Sitä kaiketi määrätään jossain vaiheessa, kun tarvitaan myös tuplamäärä tyhjennykseen.

        Samalla 1/10 vahvuudella jatketaan, siltä mieltä oli gyne kun soitin, mutta vuositarkastukseen pitää mennä aiemmin. Olen ollut siitä vähän huolissani, että olisiko korvaushoito pitänyt aloittaa aiemmin. Vointi sinänsä on varsin hyvä, yksi yöllinen vessakäynti ja 7-8 tuntia unta, jatkuva migreeni poissa, olotila varsin vireä. Sitä kauheaa ei ole enää, mitä ilmeni heti meneopaussin alettua ennen korvaushoitoa.


    • milla

      Olen syönyt femoston 1/10 pari viikkoa . Onks jollain ollut jalkasärkyjä?

      • 56

        Jalkasärkyihin lienee syytä suhtautua vakavasti jos käyttää korvaushoitoa. Minulla alkoi ilmetä pari kuukautta aloituksesta nopeasti ohimeneviä huimauksentapaisia kohtauksia sen lisäksi että taisi olla lievää oireilua jaloissakin. Oireet hävisi kun aloin ottaa iltaisin asperiinia (100 mg), enkä uskalla jättää poiskaan. Käytän lisäksi kalaöljyä.

        Aloitin Femoston 1/10 viime syksynä ja niinkuin aiemmin kirjoittelin että tyhjennysvuoto jäi tulematta. Tilanne normalisoitui vasta nyt, noin puoli vuotta käytön aloituksesta ja korvaushoito olisi pitänyt aloittaa aiemmin, vaikka oman luonnollisen kierron loppumisesta on vasta vähän päälle vuosi. Olisi pitänyt reagoida heti kun alkoi tulla selluliittia käsivarsiin, sillä myöhäistä korjata enää kaikkia vaurioita.


      • Mirri62

        mun jalat alkoivat oireilla kolmen kk käytön jälkeen. Pakko nukkua välillä jalat 10 cm ylempänä, auttaa heti, ja nilkkasukkien suut pitää olla ihan kiristämättömät päivisin. Hirudoid ei auta.Pyknogenolia käytän toiveikkaana. Ehdottomasti parasta on kiivetä pitkää mäkeä ylös ja saada sitä kautta pumppausta jalkalihaksien verenkierrolle.Tavallinen tallustelu ei riitä.


    • riitta50

      Femostonia olen itsekin käyttänyt nyt vuoden, juuri jouduin aloittamaan vahvemman version, kun vuotoja ei tullut ja oireet pukkasivat "läpi", lähinnä armoton hikoilu ja uniongelmat. Kuinka teillä muilla käyttäjillä: oletteko huomanneet, että keltarauhashormonijakso vaikuttaisi mielialaan? Käytin aiemmin jonkin aikaa Novofemia, ja jouduin lopettamaan sen käytön juuri mielialaoireiden vuoksi. Gynekologi vaihtoin sitten Femostoniin, koska hänen mukaansa sen sisältämä keltarauhashormoni on toisenlainen ja paremmin siedetty.

      Itselläni oli aikoinaan aikamoiset PMS-oireet, joten lieneekö yksilöllistä. Minulla varsinkin liuskan viimeinen viikko on ongelmallinen, ja olo helpottuu, kun vuoto alkaa.

    • krista49

      Aivan samoja tuntoja kuin Riitalla! Kuin olisi omaa tekstiänsä lukenut.

      Aloitin myöskin vahvemman femostonin kun hikoilu jatkui ja esti nukkumasta. Samaten mulla on aina ollut runsaat PMS-oireet ja nyt keltarauhasjakso selvästi vaikuttaa masentavasti ja lisää itkuisuutta, väsymystä, turvotusta ja ylensyöntiä (=aiemmat PMS-oireet), etenkin se viimeinen viikko. Ja heti muuttuu olo kun vuoto alkaa!

      Nykyään teen niin että merkkaan kalenteriin valmiiksi nämä vaikeat viikot ja rauhoitan ne kaikelta ylimääräiseltä touhulta. Työpäivän lisäksi lähinnä lueskelen romaaneja ja teen jotain pieniä arkiaskareita ja olen ylen tyytyväinen itseeni jos syön vain vähän liikaa (enkä paljon liikaa).

      Lisäksi olen omatoimisesti siirtynyt syömään 3 vk estrogeenia 2 vk estrogeenikeltarauhashormonia. Näin huonoja viikkoja tulee vähän harvemmin. Systeemi on toiminut hyvin mutta onkohan siitä jotain haittaa? Entä jos siirtyisi 4 vk 2 vk?

      • riitta502

        Kiitos Krista kommenteistasi: on hyvä jakaa näitä kokemuksia ja saada vinkkejä. Itse olen nöyrästi syönyt listan kerrallaan, ja huomannut, että noilla keltarauhashormoniviikoilla auttaa jonkin verran liikunnan lisääminen: pilatesta, sauvakävelyä ja uintia. Olen aina ollut pullahiiri, ja kaikki hiilihydraattipitoinen maistuu erityisen hyvin. Suklaata voisin syödä kuin näkkileipää;) se on varmaan sitä ahdistussyömistä.
        Äidilläni oli vaikeat vaihdevuodet ja hän käytti korvaushoitoa melkein 15 vuotta. Kun oireita alkoi tulla minullekin, aloitin kyllä ihan epäilemättä korvaushoidon: teen töitä teininuorten kanssa ja en kyllä jaksaisi töissä huonosti nukuttujen öiden jälkeen, hiki noruen...: Luulen tuon nykytyöelämän olevan kyllä aika vaativa , olipa sitten alalla kuin alalla: sataprosenttinen panos on annettava, jos sekään riittää..

        Meidän ikäisemme naiset ovat tietysti hyvin erilaisissa elämänvaiheissa. Toisilta jo lapset lähteneet mutta ehkä sitten jo omat vanhemmat avun tarpeessa. Itselläni on esipuberteetissa oleva tyttö, ja kun äiti on nyt vaihtareissa, meillä "kilahdellaan" aika usein. No onneksi siippa ei ole vielä muuttanut autotalliin;)

        Tuota keltarauhashormonivaihetta pitää kai vain sietää: se kai on kuitenkin tärkeä kohdunkaulasyövän ehkäisemiseksi.


    • Maikkuulio

      Olen 44-v ja rankkojen ja yhtäkkiä alkaneiden v-vuosioireiden takia sain lääkkeen Femoston 2/10. En ymmärtänyt kuinka niitä otetaan eli jatketaanko putekeen laatasta toiseen vai pidetäänkö joku välivuototauko pillerilaattojen välillä? Kiitos vastauksesta:)

      • Femostonilla

        HeiI Maikkuli! Jatketaan putkeen laatasta toiseen. Toiivottavasti saat apua nopeasti vaivoihisi. Olen itse käyttänyt Femoston 1/10 ja se alkoi auttamaan jo viikossa.


      • Maikkuulio
        Femostonilla kirjoitti:

        HeiI Maikkuli! Jatketaan putkeen laatasta toiseen. Toiivottavasti saat apua nopeasti vaivoihisi. Olen itse käyttänyt Femoston 1/10 ja se alkoi auttamaan jo viikossa.

        Kiitti vastauksesta. Järkytys tämä tilanne näin 44-vuotiaalle ja ikuisesti nuorelle;) Viime viikolla oli neljä perättäistä vuorokautta tosi outo olo ja masentunutkin hiukan, valtavaa kylmän ja kuuman vuorottelua, yöheräilyä eli sohvalla nukkumista. Lääkärille siis ja tulos FSH 80 eli selvä vaihdevuositilanne! Vain yhdet kuukautiset myöhässä, ja eikä niitä vieläkään näy nyt kierron 50. päivänä. Raju hormonihoito Femoston 2/10, eikä hoito totisesti ole mikään vaihtoehtoinen asia vaan pakko. Toivon vain että alkaisi auttamaan näin vajaan viikon käytön jälkeen. ONko normaalia että vaihdevuodet alkaa yhtäkkiä? Onko kenelläkään kokemuksia/tietoa? Kiitti.


    • 50 v

      Syön nyt neljättä kuukautta Femoston 1/10. Vuotoja ei ollut aikaisemmin, tässä kuussa siis ekan kerran. Nyt menossa yhdeksäs päivä! Vuodot ekat päivät tosi runsaita! Aloitin pillereiden syömisen kun viime kuukautisista oli mennyt vuosi.
      Onko tällaiset vuodot normaalit? En haluaisi vuotoja ollenkaan!

      • Maikkulio

        HEips, ja ei siis mitään tietoa vuodoista. Mietin tuossa että missä vaiheessa pillerilaattaa niiden vuotojen ylipäätään voisi olettaa alkavan? Urpoa olla nainen. Tosin noi lääkkeet auttoivat vajaan kahden viikon käytön jälkeen ja olen täydellisesti oma ihana itseni jälleen:) Ei unettomuutta eikä kiukkuja! Suosittelen! Mullahan tämä lääkintä ei tosiaan ole vaihtoehto vaan ainut tapa toimia normaalin elämän toteutumiseksi.


      • Hormoonihurmio
        Maikkulio kirjoitti:

        HEips, ja ei siis mitään tietoa vuodoista. Mietin tuossa että missä vaiheessa pillerilaattaa niiden vuotojen ylipäätään voisi olettaa alkavan? Urpoa olla nainen. Tosin noi lääkkeet auttoivat vajaan kahden viikon käytön jälkeen ja olen täydellisesti oma ihana itseni jälleen:) Ei unettomuutta eikä kiukkuja! Suosittelen! Mullahan tämä lääkintä ei tosiaan ole vaihtoehto vaan ainut tapa toimia normaalin elämän toteutumiseksi.

        Lue pakkausseloste, mitä siellä sanotaan vuodoista. Jos tyhjennysvuodon kuuluisi tulla, sen aika on suunnilleen laatan lopussa tai seuraavan laatan alussa. Jos sinulla on ns. vuodollinen hoito, sen vuodon kuuluisi todellakin tulla.

        Jos kuukautisten loppumisesta on enemmän kuin vuosi, voidaan määrätä vuodoton hoito, mutta jos korvaushoitoa hakee pian kuukautisten loppumisen jälkeen ja kohtu on tallella, määrätään yleensä ensiksi vuodollinen hoito.

        Minä kyllästyin juuri välivuotoihin, kun olin odottanut ja odottanut, milloin pääsen "rättirumbasta" eroon. Minulla kuukautiset kestivät harvinaisen pitkään, alkoivat 11-vuotiaana ja loppuivat vasta kun olin lähes 55. Kun en koskaan ollut raskaana ja kierto oli koko ajan säännöllinen, ei edes taukoja ollut välillä.


    • maikkuulio

      Kiitti vastauksesta, mutta mitään vuotoja ei ole näkynyt. Kuukautiset siis loppuivat yhtäkkiä ilman minkäänlaisia vaihdevuosioirevaroitteluja tai kuukautisten epärytmisyyksiä. Vahoista hormoneista huolimatta ja odotuksista huolimatta mitään vuotoja ei näy. Onkohan tässä jotain mistä pitäisi huolestua? Kalliiksi käy Mehiläisessäkin rampata, joten käytän mieluummin teidän kanssaihmisten kokemuksia ja tietoja vielä tässä vaiheessa. Kiitos jeesistä:)

    • 9+13

      Tämä mun vastaus on vähän sitä ja tätä.. eli olen itse nyt 50 v ja mulla ei ole mitään vaihdevuosi ongelmia, säännölliset kuukautiset.. mutta mutta käyn tätä palstaa aina silloin tällöin lukemassa.. jotta vähän osaan varautua mitä tuleva tuo..

      Niin, mun äidillä kuukautiset loppui kerralla, eikä niitä enää koskaan tullut.. eikä hänellä ollut mitään mainittavia oireita.. äkäinen kylllä oli.. mutta ei hikoilua jne.. Että kai jollakin voi kuukautiset vaan lopppua kerrasta, tulematta enää takaisin..

      • 1955 ja 57v

        Mulla oli säännölliset ns. kellon tarkat menkat 52 asti. Kärttyisyyttä ilmassa sen jälkeen, kun eka kerta menkat antoivat odottaa 3kk. Vuotovälin heittelyä kesti runsas 4v ääripäästä toiseen. Nyt olen 57v ja viime vuonna tuli vielä 2 krt vuoto ja kuluvana yhden kerran. Kyllähän noita lieviä vaivoja on, muttei ylipääsemättömiä. Ei nyt ihan sellaisia pahoja, mitä moni saa kokea.


    • vaihtari

      No siinähän on tarkoitus, että se jälkimmäinen puolisko aiheuttaa tyhjennysvuodon, siis juuri Femostonissa.Vuodottomat hoidot voit kysyä Gyneltä. Itse söin Femostonia n. 7 v. ja kohdunpoiston jälkeen siirryin hyvin pieneen estrogeeniannokseen (0,5mg)/vrk.
      Minulle Femoston aiheutti ihon värimuutoksia, kaulan ja dekolteen alueelle.Nyt lopetettuani ko. aineen, iho on melkein palautunut normaaliksi.

      • Nainen 47

        Onko kellään kokemusta femoston 1/10 käytöstä, jolla on vielä omat, säännöllisesti tulevat kuukautiset. Mun pitäisi aloittaa nappien syönti, kun yölliset hikoilut on tosi älyttömät,varsinkin juuri ennen kuukautisia.


    • merjuska5

      Olen ottanut pari kuukautta tätä Fermostonia.Menkat tuli laattojen loputtua, harmaitten. Sain tätä, kun alkoi olla yöllä hikiset oltavat ja välillä tietty kylmä.
      Vielä kun tutkittiin ja löydettiin osteopenia eli osteoporoosin esiaste.
      Kalkkia myös napsin joka ilta.
      Muuten olisi nyt mukavampi olla nainen 54v, mutta paino on noussut monta kiloa vaikka olen ollut vhh:lla ja kuntoillut. Pullat, vaaleat leivät ja karkit ei kuulu ollenkaan ruokavalioon.
      Painan muutenkin liikaa ja nyt vielä nousee, mietin jo lopettamista, taikka jos olisi joku toinen valmiste.

    • Nainen 51

      Hei, aloitin femostonin 1/10 vahvuudella ja käytin sitä parin kukauden ajan. Muuten auttoi muihin oireisiin muttei unenlaatu parantunut, heräilyä öisin ja 2-4 tunnin valvoskelua sen jälkeen. Vaihdoin sitten 2/10 vahvuuteen (eka liuska tätä menossa). Sitä vain mietin, että jos tästä vaihdosta vahvempaan ei ole apua ja huonounisuus johtuukin työstressistä? Voikohan sitä siirtyä taas tuohon 1/10 liuskaan, kun kerran muut oireet hävisi tai lieveni?? Muuten kyllä femoston on minulle sopinut, ei sivuvaikutuksia eikä painon nousua. Onkohan kellään kokemusta "kokeilusta" 1/10 ja 2/10 välillä?

    • Kohta50-v

      On kokeiltu ja hyvin onnistui, ei mitään ongelmia. Söin ensin 1/10, sitten kun se ei riittänyt niin 2/10, ja jossain vaiheessa puoliksi molempia eli ensin 14 pv 1mg estrogeenia ja sitten 14 pv 2/10.

      Nyt syön 2/10 mutta vain 3/4 tabletin päivittäin, mikä on ehdottomasti paras vaihtoehto mielialalle ja nukkumiselle. Ei ole liian keltarauhashormonin aiheuttamaa ärtyisyyttä. Ongelma on sitten se että liian vähäinen keltarauhashormooni ei pidä kuukautiskiertoa kasassa vaan kuukautiset tulee liian usein.

      Jos saisin vapaasti valita niin otattaisin kohdun pois ja söisin pelkkää estrogeenia, koska silloinhan ei keltarauhashormoonia tarvita. Ja nauttisin estrogeenin hyvistä puolista!

    • Nainen 49 vuotta

      Mulla oli menkat pois 15 kk. Jouduin hikoilupuuskien takia aloittamaan 1/10 tabletit ja nyt tuli menkat heti uuden laatan aloittamisen aikaan. Kamalaa: siis 15 kk:n jälkeen taas menkat ja mahakivut.
      Mutta hikoilu jäi.

    • TarjaM

      Mielenkiinnolla luin teidän kokemuksia ko. valmisteen käytöstä.... itse aloitin hoidon tällä viikolla, joten muutoksia ei ole vielä havaittavissa. Vaihdevuosioireet alkoivat ilman mitään ennakkovaroitteluja, kuukautiset jäivät pois ja hikoilupuuskat on olleet karseita niin yöllä kuin päivälläkin. Unet todella vähäisiä, välillä tilanne naurattaa ja välillä ottaa todella päähän. Toivottavasti tämä kiusallinen vaiva helpottaisi, painon jos saan pysymään entisissä lukemissa, niin olisin kyllä onneni kukkuloilla:)

      • MesimarjaT

        Minäkin olen lukenut muiden kokemuksia Femostan 1/10 käytöstä.Itselläni oli voimakkaat vv oireet; kuumia aaltoja, heräilyä monta kertaa yössä, mielialan laskua ja mikään ei kiinnostanut.Nyt syön toista liuskaa ja vointi helpotti 2 viikkoa lääkkeen aloittamisesta.Kuukautisia minulla ei ole ollut puoleen vuoteen eikä nytkään tullut vaikka toinen liuska jo menossa.Onko syytä huolestua?Sivuvaikutuksia en ole muuten huomannut kun ehkä turvotus on lisääntynyt ja kun ei sitä vuotoakaan tunnu tulevan.Divinaa kokeilin aiemmin muttei sopinut ja Terolut auttoi alkuun muttei enää.Toivon että nämä auttavat jatkossakin ja turvotus helpottuu.


    • vivian48

      aloin käyttää femoston 2/10 kuukauden mietinnän jälkeen. kun kuukautiset alkoi punainen tabletti. teinkö oikein? en muista mitä kyne sanoi kuukaus sit;( oireet;hikoilu öisin/ heräilyt ja mielialan vaihtelut(rajut) ja verikoekkin kertoi että "mummotauti"alkanut.. olen 48v.

    • lindaana

      aloitin kyseisen valmisteen, vahvuudeltaan 1/10 käytön kolme päivää sitten, vuodon ekana päivänä. halusin korvaushoidon mieliala vaihteluitten takia. toistaiseksi ei vielä ole tulosta tapahtunut. pyysin siis hormonit, vaikka vain yhdet vuodot olivat jääneet väliin, eikä mitään kuumia aaltoja ollutkaan. ultrassa lääkkeen määrännyt gynegologi totesi, että munasarjat toimivat edelleen ja munarakkuloita kehittyy. pakkauksen selosteea kerrotaan, että kyseistä valmistetta käytetään vasta, kun menkat ovat olleet vähintään puoli vuotta pois. mulla vuodot eivät olleet edes loppuneet vaan olivat jääneet kuukaudeksi pois työpaikan vaihdoksesta johtuvan jännityksen takia. mitähän vaikutusta noilla lääkkeillä on, kun oma hormonitoiminta on vielä vireää? onkohan syytä ehkäistä... ikää minulla tosin on 53v. noihin painon vaihteluihin se, että kolmantena aamuna paino oli pudonnut alkuperäisestä. ruokahalussa ei muutoksia, mutta makeaa tekee mieli.

    • 47v

      Mitä järkeä syödä noita kemiallisia hormoneja kun vaihdevuosioireet saa hoidettua muutenkin. Varsin typerää on alkaa syödä hormoneja varsinkin jos kuukautisen ovat muuman kuukauden myöhässä. Itse en aloita koskaan syömään mitään hormonivalmisteita, olen 47 v ja kuukautiset ovat olleet välillä neljäkin kuukautta poissa.

      • otapa lunkisti

        "Mitä järkeä syödä noita kemiallisia hormoneja kun vaihdevuosioireet saa hoidettua muutenkin."

        Moni kärsii unettomuudesta. Suosittelisit hormonien sijasta unilääkkeitä?
        Moni kärsii ahdistuksesta, masennuksesta ja mielialan nopeasta vaihtelusta. Suosittelisit psyykenlääkkeitä?
        Moni kärsii nivelvaivoista ja hermosäryistä. Suosittelisit kovia särkylääkkeitä?
        Moni kärsii hikoilusta, joka voi olla todella voimakasta ja kastella vaatteet perusteellisesti (ikävä seikka pakkasilla!). Suosittelisit kulkemista vähemmillä vaatteilla vai jotain muuta kuten nesteennauttimisen radikaalia vähentämistä, tai
        lääkettä joka hidastaa aineenvaihduntaa ja siten vähentäisi hikoilua?

        Kaikilla noilla hormonien vaihtoehtolääkkeillä sitten saakin mahalaukkunsa sekaisin ja melkoisen määrän muistettavia piilereitä ja lisäaineita ja ylipäätään kehoonsa kaikkea muuta kuin jotain luonnollista.
        henk.koht. pidän hormonihoitoa huomattavasti pienempänä rasitteena kuin ym. vaivoihin otettavaa lääkepatteristoa.

        Kirjoituksestasi paistaa ettet ole kokenut vielä vaihdevuosia joko lainkaan tai ainakaan siinä laajuudessa mitä ne voivat olla kun kuukautiset todella ovat loppuneet ja viimeisestä vuodosta kulunut parikin vuotta.


      • 47v
        otapa lunkisti kirjoitti:

        "Mitä järkeä syödä noita kemiallisia hormoneja kun vaihdevuosioireet saa hoidettua muutenkin."

        Moni kärsii unettomuudesta. Suosittelisit hormonien sijasta unilääkkeitä?
        Moni kärsii ahdistuksesta, masennuksesta ja mielialan nopeasta vaihtelusta. Suosittelisit psyykenlääkkeitä?
        Moni kärsii nivelvaivoista ja hermosäryistä. Suosittelisit kovia särkylääkkeitä?
        Moni kärsii hikoilusta, joka voi olla todella voimakasta ja kastella vaatteet perusteellisesti (ikävä seikka pakkasilla!). Suosittelisit kulkemista vähemmillä vaatteilla vai jotain muuta kuten nesteennauttimisen radikaalia vähentämistä, tai
        lääkettä joka hidastaa aineenvaihduntaa ja siten vähentäisi hikoilua?

        Kaikilla noilla hormonien vaihtoehtolääkkeillä sitten saakin mahalaukkunsa sekaisin ja melkoisen määrän muistettavia piilereitä ja lisäaineita ja ylipäätään kehoonsa kaikkea muuta kuin jotain luonnollista.
        henk.koht. pidän hormonihoitoa huomattavasti pienempänä rasitteena kuin ym. vaivoihin otettavaa lääkepatteristoa.

        Kirjoituksestasi paistaa ettet ole kokenut vielä vaihdevuosia joko lainkaan tai ainakaan siinä laajuudessa mitä ne voivat olla kun kuukautiset todella ovat loppuneet ja viimeisestä vuodosta kulunut parikin vuotta.

        Sairastan kroonista masennusta sekä unettomuutta, mitään unilääkkeitä enkä neurolepteja syö. En voi myöskään käyttää mitään särkylääkkeitä, vaikka särkyjä on vaikka muille jakaa, koska kärsin kroonisesta suolistosairaudesta. Hormoneja ei tästä huolimatta aio kokeilla, sillä ne lisäävät syöpäriskiä sekä edesauttavat sairastumaan sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin. Kyllä vaihdevuosivaivoja voi hoitaa ja helpottaa ilman hormonihoitoakin. Riittävä liikunta, oikeanlainen ravinto ja erilaiset rentoutumistekniikat ovat oivia apuvälineitä. Mutta kukin tyylillään. En tuomitse ketään enkä mitään, kunhan kirjoitin omia mielipiteitäni tänne, mikä lienee sallittua. Sekin helpottaa hieman.Hyvää jatkoa sinulle.


      • otapa lunkisti
        47v kirjoitti:

        Sairastan kroonista masennusta sekä unettomuutta, mitään unilääkkeitä enkä neurolepteja syö. En voi myöskään käyttää mitään särkylääkkeitä, vaikka särkyjä on vaikka muille jakaa, koska kärsin kroonisesta suolistosairaudesta. Hormoneja ei tästä huolimatta aio kokeilla, sillä ne lisäävät syöpäriskiä sekä edesauttavat sairastumaan sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin. Kyllä vaihdevuosivaivoja voi hoitaa ja helpottaa ilman hormonihoitoakin. Riittävä liikunta, oikeanlainen ravinto ja erilaiset rentoutumistekniikat ovat oivia apuvälineitä. Mutta kukin tyylillään. En tuomitse ketään enkä mitään, kunhan kirjoitin omia mielipiteitäni tänne, mikä lienee sallittua. Sekin helpottaa hieman.Hyvää jatkoa sinulle.

        Jep, ja Itämeren kalaa ei voi syödä sen paremmin kuin Suomen järvikalaakaan kuin 2 kertaa kuukaudessa dioksiinien takia, Helsingissä ei suositella enää kaupungilla kävelyä tuulettomina päivinä ja ruuhka-aikaan, ja herttileidit sentään miten paljon pelkässä huoneilmassa on jo hiukkaisa ja kynttilöiden polttamisesta varoiteltiin viime talvena kun niistä saa melkoiset päästöt huoneilmaan.
        Tupakka, alkoholi ja muut päihteet aiheuttavat keuhko-, huuli-, kurkku- maksa-, haima-, aivosyöpiä. Keksit ja muuta leivonnaiset joita paistetaan 300asteessa sisältävät karsinogeeneja (syöpävaara!) ja aurinko on kauhea.
        Parasta on kun hiljaa, nöyrästi kärsit vaikka mitä vaivaa olisi, olet suoraan sanoen p askaa seuraa läheisillesi ja kuolet ennenaikojasi pelkkään ilottomuuteen.

        Tuossa sinulle mietittävää. Jos kaikkea varoo, ei ole elämää, tajuatko?
        Älä tule arvostelemaan muiden valintoja, kiitos.


      • 56 v tytteli
        47v kirjoitti:

        Sairastan kroonista masennusta sekä unettomuutta, mitään unilääkkeitä enkä neurolepteja syö. En voi myöskään käyttää mitään särkylääkkeitä, vaikka särkyjä on vaikka muille jakaa, koska kärsin kroonisesta suolistosairaudesta. Hormoneja ei tästä huolimatta aio kokeilla, sillä ne lisäävät syöpäriskiä sekä edesauttavat sairastumaan sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin. Kyllä vaihdevuosivaivoja voi hoitaa ja helpottaa ilman hormonihoitoakin. Riittävä liikunta, oikeanlainen ravinto ja erilaiset rentoutumistekniikat ovat oivia apuvälineitä. Mutta kukin tyylillään. En tuomitse ketään enkä mitään, kunhan kirjoitin omia mielipiteitäni tänne, mikä lienee sallittua. Sekin helpottaa hieman.Hyvää jatkoa sinulle.

        Vastustin pitkään hormoonikorvaushoitoa, harrastan liikunta, olen positiivinen mutta vaihtareiden takia masennuin ja katto rupes uotaamaan todella paljon jolloin koko elämän ilo meni, olo oli masentavan tuskainen joten päätin kokeilla hormoneja 3 kk verran. Nyt on 2 kuukausi menossa ja tunnen itseni palaaneeksi elävien kirjoihin


      • Anonyymi
        47v kirjoitti:

        Sairastan kroonista masennusta sekä unettomuutta, mitään unilääkkeitä enkä neurolepteja syö. En voi myöskään käyttää mitään särkylääkkeitä, vaikka särkyjä on vaikka muille jakaa, koska kärsin kroonisesta suolistosairaudesta. Hormoneja ei tästä huolimatta aio kokeilla, sillä ne lisäävät syöpäriskiä sekä edesauttavat sairastumaan sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin. Kyllä vaihdevuosivaivoja voi hoitaa ja helpottaa ilman hormonihoitoakin. Riittävä liikunta, oikeanlainen ravinto ja erilaiset rentoutumistekniikat ovat oivia apuvälineitä. Mutta kukin tyylillään. En tuomitse ketään enkä mitään, kunhan kirjoitin omia mielipiteitäni tänne, mikä lienee sallittua. Sekin helpottaa hieman.Hyvää jatkoa sinulle.

        Yöhikoiluun ja kuumiin aaltoihim ei auta pelkästään liikunta, terveellinen ravinto vitamiinit tai rentoutuminen. Tiedän kokemuksesta. Hormonikorvaushoito auttaa ja siitä on terveyshyötyjäkin.


    • Et silleen

      Kuule sinä 47 v. Jos et kärsi minkäänlaisista oireista ole onnellinen! Tai jos olet löytänyt sinulle toimivan muun hoitokeinona, ole onnellinen. Voit toki jakaa oman keinosi jos siitä olisimuillekin apua. Mutta olemme erilaisia ja toisilla oireetvoivatviedämielentetveyden, niin sitä järkeä on syödä kemiallisia hormoneja jos niistä avun saa.

    • mielipiteeni

      Kaikki eivät jonkun sairauden vuoksi saa syödä hormoneja eivätkä ne myöskään kaikille jostain muusta syystä sovi.Ikävää, että täällä haukutaan henkilöä joka ei kannata kemiallisia hormonihoitoja. Samaa mieltä olen siinäKIN tuon erään toisen kirjoittajan kanssa, ettei hormonihoitoa tulisi missään nimessä aloittaa jos kuukautiset ovat olleen poissa muutaman kuukauden.

      • ota jo lunkisti!

        JA höpöhöpö, sinä itse olet se sama kirjoittaja ja peukuttelet itsellesi pisteitä. Tiesitkö, että tuollainen toiminta on erittäin tuttua kaikilla palstoilla :D
        Omaa loukkaantumistasi yrität nyt siinä puolustella kun et saanutkaan toivomaasi vastakaikua.
        Ihmetyttää vaan miksi sinulla on tarve kommentoida jonkin tietyn hormonivalmisteen keskusteluun jos et edes voi etkä halua käyttää? Mietitpä kysymystäsi....


    • Anonyymi

      Onko kellään auttanut tämä heräilyyn??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe