Vetoketjun ompelu 25€/kpl???

Jake__

Ompelija veloitti 25€/kpl kuuden vuorettoman haalarin vetoketjujen vaihto-ompelusta. Väitti, että yhden vetoketjun ompeluun oli mennyt aikaa tunti eli yhteensä 6h kuuden vetoketjun vaihtoon! Voiko tälläinen aikamäärä pitää paikkaansa ammatikseen ompelutöitä tekevän osalta ja mitä yleensä maksaa tuollainen ompelutyö? Vertailun vuoksi uudet haalarit maksavat suuremmissa erissä ostettuna n.20€.

35

6829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Vetoketjun vaihtaminen on niin kökköä, että itse maksaisin ihan mielelläni siitä tuon 25 eur - ainakin, jos itse vetskari kuuluu hintaan, ne eivät nimittäin myöskään ole ilmaisia.

      Uudet haalarit maksavat noin vähän siksi, että niitä ompelevat pienet keltaiset kädet lähes nälkäpalkalla. Lisäksi vetoketjun upottaminen uuteen vaatteeseen ompeluvaiheessa on nopeampaa kuin vetoketjun vaihtaminen.


      Vertaus rakennuspuolelta, jos tämä vaikka auttaisi ymmärtämään, mistä on kyse: verholautoja vaihdettaessa täytyy ensin ottaa vanhat laudat irti taloa rikkomatta, sitten tehdä pohjatyöt ja sitten laittaa uudet laudat tilalle - kun taas taloa rakennettaessa täytyy vain naputella uudet kiinni. (Ja on tilanteita, jolloin uusi talo voi tulla halvemmaksi kuin vanhan korjaaminen...)


      Samalla tavalla täytyy vetskaria vaihdettaessa ensin ratkoa vanha irti haalaria rikkomatta, sitten ehkä ratkoa haalaria auki vähän lisää, että vetskarin saa oikeaan väliin paikalleen ja sitten harsia ja ommella se kiinni.
      Jos kyseessä on miesten haalari, jossa on vetskari lähes sukukalleuksiin asti, niin johan sillä vetskarilla on pituutta sellaiset 60 cm - ja kun ratkoa pitää molemmin puolin, niin sitä riittä yli metrin verran eikä ratkominen alla olevaa kangasta rikkomatta ole ihan simppeli homma.


      Jos työn jälki on ammattimaista eli ompeleet ovat suoria ja pitäviä ja vetoketju toimii niin kuin pitää, niin minusta tunti per vetskari on ihan kohtuuden rajoissa. Minulta harrastelijana menisi varmaan pelkkään siihen ratkomiseen ja muihin esitöihin se tunti ja ompeluun ja jälkien siivoamiseen puoli tuntia lisää...

      • Ompelijatar

        Koska emme saa itse kiipeillä ja porata työpaikallani, tilasimme asennusfirman kiinnittämään kaksi koukkua kattoon. Koukut olivat omat! Lisäksi pojat tekivät mihinkään johtamatonta toisen asennuksen suunnittelua reilun tunnin. Sen toteutimme lopulta itse, koska emme jaksaneet odottaa. Veloitus asennusfirmasta oli 300 euroa.

        Asentajia oli kaksi, niin tästähän voi laskea, että naisen 25 euroa on miehen 75, vaikka toinen miehitä vain katselisi.

        Muuten, vetoketjujen hankkimiseen ja mahdollisesti toimituskuluihinkin on aikaa ja rahaa mennyt.


    • niin tuo on halpaa

      Vetoketjun vaihtaminen on oikeasti työlästä jos se tehdään oikein eli puretaan vanhat saumat ja laitetaan vetoketju paikoilleen takaisin.

      25€ tunti on hyvin matala palkka kun siitä otetaan pois alv osuus, pakolliset työeläkevakuutukset yms.

      Mutta hei, olisithan voinut joko tehdä itse työn tai sitten olisit voinut ostaa lisää lapsityövoimalla teetettyjä 20 euron haalareita...

      • Jake__

        Niin, ompelijan veloittama hinta oli siis tietysti ALV 0% hinta ja vertailuhaalarit kotimaiset. Surffailin hieman ompelijoiden hintoja netistä ja yleensä haalarin vetoketjun vaihto maksoi luokkaa 10-14€. Pitää siis katsella uutta halvempaa ompelijaa nykyisen tilalle tai luopua korjauttamisesta kokonaan ja ostaa uusia tuoteita tilalle.


      • ....
        Jake__ kirjoitti:

        Niin, ompelijan veloittama hinta oli siis tietysti ALV 0% hinta ja vertailuhaalarit kotimaiset. Surffailin hieman ompelijoiden hintoja netistä ja yleensä haalarin vetoketjun vaihto maksoi luokkaa 10-14€. Pitää siis katsella uutta halvempaa ompelijaa nykyisen tilalle tai luopua korjauttamisesta kokonaan ja ostaa uusia tuoteita tilalle.

        Onko noissa kaikissa hinnoissa mukana myös vetskarin hinta? Ompelijat saavat varmasti vetskarinsa halvemmalla, mutta ei kai haalarivetskari ole heillekään ihan ilmainen...


      • Jake__
        .... kirjoitti:

        Onko noissa kaikissa hinnoissa mukana myös vetskarin hinta? Ompelijat saavat varmasti vetskarinsa halvemmalla, mutta ei kai haalarivetskari ole heillekään ihan ilmainen...

        Tuossa 25€:n hinnassa oli vetoketju mukana. Sen osuus oli muistaakseni 6€.

        Noista netistä löytämistäni muista hinnoista en tiedä ja sen takia kyselen yleistä hintatasoa. Työpaikan naisväki sitä mieltä, että yleensä vetoketjun hinta on ilmoitetussa hinnassa mukana, kun esim. yhdessä hinnastossa luki "Aikuisen haalarin vetoketjun vaihto 12€".


      • sdgjfj
        Jake__ kirjoitti:

        Niin, ompelijan veloittama hinta oli siis tietysti ALV 0% hinta ja vertailuhaalarit kotimaiset. Surffailin hieman ompelijoiden hintoja netistä ja yleensä haalarin vetoketjun vaihto maksoi luokkaa 10-14€. Pitää siis katsella uutta halvempaa ompelijaa nykyisen tilalle tai luopua korjauttamisesta kokonaan ja ostaa uusia tuoteita tilalle.

        Itse vaihdatin farkkuihini uuden vetskarin. Purkaminen, ompelu ja uusi vetskari tekivät yhteensä 11€, oikea hinta olisi ollut 15€, mutta sain alennusta.

        Minusta tuo 25€ kuullosta aika suurelta. Ei kunnon ammattilainen vaihda niin kauaa vetoketjua, jos on kunnon välineet.


      • onko tullut
        sdgjfj kirjoitti:

        Itse vaihdatin farkkuihini uuden vetskarin. Purkaminen, ompelu ja uusi vetskari tekivät yhteensä 11€, oikea hinta olisi ollut 15€, mutta sain alennusta.

        Minusta tuo 25€ kuullosta aika suurelta. Ei kunnon ammattilainen vaihda niin kauaa vetoketjua, jos on kunnon välineet.

        mieleesi, että miesten haalarin vetoketjusauman mitta on moninkertainen farkkujen vetoketjusaumaan nähden. Ainakin 4-kertainen. Tuolla matematiikalla karkeasti laskettuna haalarin työstämiseen menee myös 4-kertainen aika, eli ompelijasi normaalihinnalla haalarin vetskan vaihto olisi ollut 60 e, ja alennetulla hinnalla 44 e.
        Tämä tosin karkeasti, vyötärönauhan/kauluksen ja vetoketjun alapään kohdat tuottavat enemmän työtä, mutta ei kuitenkaan niin merkittävästi, että farkkuketjun vaihto olisi ollut mitenkään edullinen!!!
        On se niin, että turha narista, ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Valitettavan huonopalkkaisia ovat kuitenkin meidän ompelijat. Ompelijoista voidaankin syystä todeta: tyhmä se joka ei pyydä.


      • epäilenpä kovasti
        Jake__ kirjoitti:

        Niin, ompelijan veloittama hinta oli siis tietysti ALV 0% hinta ja vertailuhaalarit kotimaiset. Surffailin hieman ompelijoiden hintoja netistä ja yleensä haalarin vetoketjun vaihto maksoi luokkaa 10-14€. Pitää siis katsella uutta halvempaa ompelijaa nykyisen tilalle tai luopua korjauttamisesta kokonaan ja ostaa uusia tuoteita tilalle.

        olivatko nuo kotimaiset haalarit myös kotimaassa tehdyt??? Itse tunnen erittäin hyvin suomalaista työvaateteollisuutta siellä monia vuosia työskennelleenä (vastuualueena suomalaisen yrityksen virolaiset ompelimot). Suomalaiset firmat teettävät vaatteensa mm. virolaisissa sekä kiinalaisissa ompelimoissa. Eli jos vaatteessa on suomalaisen firman merkki, se ei ole todellakaan mikään tae suomalaisesta työstä....


      • Joo...
        onko tullut kirjoitti:

        mieleesi, että miesten haalarin vetoketjusauman mitta on moninkertainen farkkujen vetoketjusaumaan nähden. Ainakin 4-kertainen. Tuolla matematiikalla karkeasti laskettuna haalarin työstämiseen menee myös 4-kertainen aika, eli ompelijasi normaalihinnalla haalarin vetskan vaihto olisi ollut 60 e, ja alennetulla hinnalla 44 e.
        Tämä tosin karkeasti, vyötärönauhan/kauluksen ja vetoketjun alapään kohdat tuottavat enemmän työtä, mutta ei kuitenkaan niin merkittävästi, että farkkuketjun vaihto olisi ollut mitenkään edullinen!!!
        On se niin, että turha narista, ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Valitettavan huonopalkkaisia ovat kuitenkin meidän ompelijat. Ompelijoista voidaankin syystä todeta: tyhmä se joka ei pyydä.

        Ei tuo sinun matematiikkasi nyt kovin oikein tainnut mennä............mutta hyvä yritys.

        Ei se suoraan ompeleminen nyt niin kauaa kestä että ero olisi noin suuri farkkujenvetskarin ja miestenhaalarin välillä.....

        Ja tunnetusti farkkujen vetskarin ompeleminen on v#ttumaista hommaa, että se oli toooodella halpa hinta mitä minä siitä maksoin.........


      • Ompelijaa tarvitseva
        Joo... kirjoitti:

        Ei tuo sinun matematiikkasi nyt kovin oikein tainnut mennä............mutta hyvä yritys.

        Ei se suoraan ompeleminen nyt niin kauaa kestä että ero olisi noin suuri farkkujenvetskarin ja miestenhaalarin välillä.....

        Ja tunnetusti farkkujen vetskarin ompeleminen on v#ttumaista hommaa, että se oli toooodella halpa hinta mitä minä siitä maksoin.........

        Ei se suoraan ompeleminen nyt niin kauaa kestä..... eipä niin. MUTTA onkin siinä, että kysessä oli vetoketjun vaihtaminen. Silloinhan pitää ensin ratkoa vanha vetoketju pois ja se onkin se työläin osa prosessia.

        Olen monesti vienyt vetoketjunompelua tarvitsevan vaatteen korjattavaksi niin, että olen itse ottanut rikkinäisen vetoketjun pois ennakolta. Varsinkin trikoovaatteissa ja ohuissa kankaissa ratkominen on erittäin työläs vaihe, että itse kangas ei mene rikki.

        Jos ei raatsi maksaa hyvin tehdystä työstä, onkin parempi laittaa vaate roskiin tai tehdä työ itse. Jos vähääkään miettii, turhaa kitinaa valittaa.


      • Made in Mude
        epäilenpä kovasti kirjoitti:

        olivatko nuo kotimaiset haalarit myös kotimaassa tehdyt??? Itse tunnen erittäin hyvin suomalaista työvaateteollisuutta siellä monia vuosia työskennelleenä (vastuualueena suomalaisen yrityksen virolaiset ompelimot). Suomalaiset firmat teettävät vaatteensa mm. virolaisissa sekä kiinalaisissa ompelimoissa. Eli jos vaatteessa on suomalaisen firman merkki, se ei ole todellakaan mikään tae suomalaisesta työstä....

        Totta. Itse ostin taannoin auton istuinpäälliset. Pakkauksen pahvissa oli tekstit suomeksi, Suomen lippu ja liekö ollut joutsenen kuvakin. Ja teksti Made in Finland. Itse päällisten saumassa oli lappu jossa teksti Made in Poland.
        Eikä ole läheskään ainut esimerkki asiakkaan kusetuksesta.
        - Nokialla tehdyt renkaat Avon, Made in Ireland,
        - Saloran videonauhuri Mitsubishi Japan,
        - Nokian tietokonemonitori Made in Japan,
        - Upo pesukone tehty Italiassa,
        - Rosenlew sähköliesi Made in Romania,
        - Tanskalaisina myydyt Ecco-kengät tehdään Intiassa, joissakin malleissa Intiassa tehdyt pohjat liimataan Tanskassa niinikään Intiassa tehtyihin pohjattomiin kenkiin,
        - Pekeman valmistama muovi pakattuna USI Europen, Shellin, Esson, Pekeman ym ja täysin nimettömiin pakkauksiin,
        jne...


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        Onko noissa kaikissa hinnoissa mukana myös vetskarin hinta? Ompelijat saavat varmasti vetskarinsa halvemmalla, mutta ei kai haalarivetskari ole heillekään ihan ilmainen...

        Vetskari haalariin on hintava, purku, siistiminen, harsiminen ja ompelu! Työtä riittää


      • Anonyymi
        epäilenpä kovasti kirjoitti:

        olivatko nuo kotimaiset haalarit myös kotimaassa tehdyt??? Itse tunnen erittäin hyvin suomalaista työvaateteollisuutta siellä monia vuosia työskennelleenä (vastuualueena suomalaisen yrityksen virolaiset ompelimot). Suomalaiset firmat teettävät vaatteensa mm. virolaisissa sekä kiinalaisissa ompelimoissa. Eli jos vaatteessa on suomalaisen firman merkki, se ei ole todellakaan mikään tae suomalaisesta työstä....

        Noista merkeistä minäkin vaikka aika lailla sivusta.
        Ostin taannoin autooni istuinpäälliset. Olivat muovipussissa ja siinä mm teksti Made in Finland. Istuinpäällisten saumoissa oli pienet laput joissa teksti Made in Poland...
        Vastaavia tapauksia tullut vastaan todella paljon. Merkeissä sellaisissa ainakin kuin Salora, Pekema, USI Europe, Shell, Esso, Nokia, Upo, Rosenlew, Elektrohelios, Nissen ja moni muu. Maailmalta saa käytännössä melkein mitä tahansa tuotetta just sillä tekstillä ja logolla millä haluaa. Ja usein vielä paljon halvemmalla kuin ns aito. Usko siinä sitten sitä, mitä kauppias myy!


    • vaihto....

      Vetskarin vaihdon hinta

      25 euroo ei ole paljon vetskarin vaihdosta. Se on normaali hinta. Kukaan ei tietenkään kiellä ompelija tekemästä työtä halvemmallakin jos haluaa, ja joskus opelijat niin tekevätkin kilpailullisista syistä!

      Vetskarin vaihto on kuitenkin erikoisammattityö joka vaatii, niin tietoa, kuin taitoa tekijältään. En väitä etteikö sitä osaisi ihan tavallinen kotiompelijakin, osaahan moni tavallinen autoilijakin vaihtaa esim renkaat itse omaan autoonsa tai/ja muitakin erikoistöitä esimerkiksi pesu ja vahaus.

      Jake, ihan kaikella ystävyydellä, menehän itseesi, suostutko itse tekemään halpapalkalla työtä ihan vaan sen takia, että asiakkaat ovat sitä mieltä että pyydät työstäsi kauheeta kiskuripalkkaa?

      • on kans

        tolkuttomasti hinnoiteltu, kahdessa eri paikassa, korjaamolla ja rengasliikkeessä, pyydettiin pulttien irroittamisesta ja kiinnittämisestä tuo samainen 25€.

        Se tekee 1.25€/pultti ja aikaa kuluu max 10min.

        Ompelija on vain hinnoitellut työnsä oikein :D


      • Alvari Ykspere
        on kans kirjoitti:

        tolkuttomasti hinnoiteltu, kahdessa eri paikassa, korjaamolla ja rengasliikkeessä, pyydettiin pulttien irroittamisesta ja kiinnittämisestä tuo samainen 25€.

        Se tekee 1.25€/pultti ja aikaa kuluu max 10min.

        Ompelija on vain hinnoitellut työnsä oikein :D

        Siihen työhön kuluu aikaa ja tekijän pitää saada siitä palkka, millä elää. Laitteet ja rakennukset eivät ole ilmaisia, niittenkin hinta pitää saada jostakin. Samoin kaikkien niitten ylläpito. Firman pomon ja konttoritytön pitää saada elantonsa jostakin. Ja rahoittajan omansa ja voittonsa.

        Kaiken huippuna verottajakin vie suuren osan rahoista maksaakseen omien palkkojensa lisäksi valtakunnan eliitin ja ympäri maailmaa haalitun ihmisjätteen ylellisen elämän unohtamatta EUvostoliittoon lahjoitettavia miljoonia ja Venäjälle yhä vielä salassa maksettavia sotakorvauksia.

        Kaiken tämän sinä maksat mm teettämällä vapaaehtoisesti toisella sen, minkä itse osaisit ja pystyisit, muuta et vaan viitsi. Muuta kuin narista siitä, että et saa jotakin ilmaiseksi niinkuin nuo muutamat yllämainitut.
        Marginaalinen osuus verorahoista menee tarpeelliseenkin toimintaan yhteiskunnassa.

        Kun teet itse niin saat käyttää säästyneet rahat johonkin muuhun, missä ne menevät toista kautta yllämainittuihin tarkoituksiin, mutta saat vastineeksi jotakin mitä et itse osaisi tai muuten pystyisi tekemään.

        Tämäkö se on liian vaikea ymmärtää?


    • ei väärin.

      Vetoketjun vaihtaminen vie aikaa ja on merkeleellisen hankalaa työtä. Tuon mainitsemasi 19 euroa pelkästä työstä kyllä saattaisin ottaa itsekin, jos on oikein kimurantista hommasta kysymys.

      Kysy ompelijalta, mitä kaikkea hinnoittelussa otettiin huomioon: oliko ketjun kiinityskohtien päissä erikoisia hankaluuksia, oliko vanhojen ketjujen ratkomisessa jotakin kummallista ja niin edelleen.

    • ompelija itsekin

      Olen koulutukseltani ompelija ja tehnyt paljon alan töitä. Vaihdatan vetoketjun mielelläni jollain muulla ;D ja maksan mukisematta. Ei se vaikeaa ole, mutta v-mäistä ja hidasta näpräämistä.

      Ostan nappifarkkuja ettei tule vetoketjunvaihtotarvetta, ja jos vetoketju menee rikki niin minulla on noin kymmenen korjausmetodia jotka eivät vaadi ketjun vaihtamista... ja jos vaihdo on välttämätön niin palkaan siihen jonkun muun.

      Vetoketjukiinnitteistä vaatetta tehdessäni valitsen mahdollisimman kestävän ja laadukkaan vetoketjun niin kukaan ei joudu sitä normaalikäytössä vaihtamaan.

    • vähättely

      Uuteen tuotteeseen vetoketju ommellaan muutamassa sekunnissa. Vetoketju ommellaan sellaisessa työvaiheessa kun koko tuote on vielä osina, sen ompelu on silloin helppoa ja kätevää. Kyse on siis aivan eri työstä kuin vetoketjun vaihtaminen jo valmiiseen tuotteesee.

      Vähän sama kuin autoon asennetaan moottori liukuhihnalla on homman tekeminen helpompaa kaikin puoli kuin jos valmiiseen autoo vaihdetaan uusi moottori.

      Jos haalarit ovat halvempia ostaa uutena, kuin vetoketjun vaihtaminen, osta uudet haalarit!

      Tuskin kukaan asentajakaan suostuu tekemään moottoriremppaa liukuhihnatyöläisen palkalla.

      Onko tätä nyt muka niin vaikeata käsittää? Miksi ompelijoiden pitäisi tehdä työnsä todellista halvelmmalla vain koska miespuolisen yksilön on vaikea arvostaa työtä jota ei itse ymmärrä?

    • mape.

      riippuen haalarin rakenteesta siihen voi mennä tuo tunti ihan hyvin. Osassa taas on todella helppo revi pois ja uusi tilalle malli. Yhden vetskarin kohdalla tunnin veloitus on kyllä paikallaan, mutta kun niitä on monet niin tunti per haalari on aika raju jos sitä aikaa ei todella ole kulunut.

      Toisaalta mihin kukin työnsä hinnoittelee? Tuosta ottaa pois erilaisia kuluja eikä vain huomioi paljonko lasku oli niin totuss voi olla toista. kai se ompelijakin kympin ansaitsee ennen veroja? vaikka jää siinä muille kuluille aika reilusti silloinkin..

      No, vahingosta viisastut ja kysyt hintaa etukäteen. Kyllä ammatti-ihminen osaa sen kertoa kysyttäessä ainakin suunnilleen tai ylärajan ja tekee sitten sillä vaika tuplasti kuluisi aikaa. Voit myös harkita josko tuolla hinnalla kannattaa ostaa oma ompelukone ja opetelal itse vaihtamaan ne vetoketjut?

    • ketjun vaihto

      minä teen työkseni juuri mm ketjun vaihtoja olen tehnyt jo 20v markka-aikana ketjun vaihto maksoi n 25-30 mk nyt ketjusta maksatetaan 150 mk kuka hullu tuommoisia summia maksaa vuorettomasta haalarista .toppatakin ketjun vaihto maksaa minulla 15e ehkä olisin tehnyt paketti kaupan nuista haalareista enkä ole koskaan ostanut vetskaria 6e kyllä ne suunnilleen 2,5-3,5e maksaa näitä ompelijoita löytyy jotka esim ottavat koneella ommelluista housun lahkeista 20e no eurot ovat hauskoja rahoja minä haluan pitää asiakkaani . .

      • eurovertailu

        haloo, markka-aika vaihtui euroon 2002 ja nyt on jo 2007 eli markan kertoimen käyttäminen vertailuissa alkaa olemaan jo aika harhauttavaa.

        Sen sijaan hintoja voidaan verrata muihin vastaavaa taitoa ja laitteita vaativiin töihin.

        Vanhoilla ompelijoilla on pahatapa alentaa hintojaan kun ammattitaito kehittyy. Onko se todella niin että ompelijalla ei ole oikeutta pyytää tekemästään työstään palkkaa, tai saada etua omasta hyvästä ammatti taidostaan???


      • Jake__
        eurovertailu kirjoitti:

        haloo, markka-aika vaihtui euroon 2002 ja nyt on jo 2007 eli markan kertoimen käyttäminen vertailuissa alkaa olemaan jo aika harhauttavaa.

        Sen sijaan hintoja voidaan verrata muihin vastaavaa taitoa ja laitteita vaativiin töihin.

        Vanhoilla ompelijoilla on pahatapa alentaa hintojaan kun ammattitaito kehittyy. Onko se todella niin että ompelijalla ei ole oikeutta pyytää tekemästään työstään palkkaa, tai saada etua omasta hyvästä ammatti taidostaan???

        Niin, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa!

        Asiasta työpaikkamme naisväen ja tuttujen käsityöihmisten kanssa juteltuamme päätimme etsiä kohtuuhintaisemman ompelijan. 6 tuntia työtä kuuden yksinkertaisella kankaalla olevan haalarin vetoketjun vaihtoon on aivan liikaa! Yhden vetoketjun osalta yhden tunnin minimiveloitus työstä olisi vielä ollut kohtuullista, mutta että tunti/ketju. Vuorellisen toppatakin vetoketjun vaihdon saa muualta 15€:lla!

        ...ja tässä ei nyt ole kyse mistään ompelijan ammattitaidon tai perinteisen naisen työn arvon väheksynnästä!!!


      • kysyntä ja tarjonta
        Jake__ kirjoitti:

        Niin, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa!

        Asiasta työpaikkamme naisväen ja tuttujen käsityöihmisten kanssa juteltuamme päätimme etsiä kohtuuhintaisemman ompelijan. 6 tuntia työtä kuuden yksinkertaisella kankaalla olevan haalarin vetoketjun vaihtoon on aivan liikaa! Yhden vetoketjun osalta yhden tunnin minimiveloitus työstä olisi vielä ollut kohtuullista, mutta että tunti/ketju. Vuorellisen toppatakin vetoketjun vaihdon saa muualta 15€:lla!

        ...ja tässä ei nyt ole kyse mistään ompelijan ammattitaidon tai perinteisen naisen työn arvon väheksynnästä!!!

        No jopas itekin älysit tee tarjouspyynnöt ja valkkaa siitä halvin!


      • ompelen sitä mikä tuottaa
        Jake__ kirjoitti:

        Niin, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa!

        Asiasta työpaikkamme naisväen ja tuttujen käsityöihmisten kanssa juteltuamme päätimme etsiä kohtuuhintaisemman ompelijan. 6 tuntia työtä kuuden yksinkertaisella kankaalla olevan haalarin vetoketjun vaihtoon on aivan liikaa! Yhden vetoketjun osalta yhden tunnin minimiveloitus työstä olisi vielä ollut kohtuullista, mutta että tunti/ketju. Vuorellisen toppatakin vetoketjun vaihdon saa muualta 15€:lla!

        ...ja tässä ei nyt ole kyse mistään ompelijan ammattitaidon tai perinteisen naisen työn arvon väheksynnästä!!!

        Olen koulutukseltani ompelija ja en todellakaan lähde perustamaan yritystä esim. korjausompelun tekoon. Vetoketjun vaihto mm. on niin työlästä ja aikaavievää, että siinä ajassa yrittäjä tekee muuta todella tuottavaa työtä. Äkkiä on yritys konkurssissa, jos näpräilee vetoketjujen kanssa pilkkahinnalla. Hinta minkä työstä saisi olisi mitätön yrityksen kuluihin verraten. Yrittäjä maksaa n. 30% liikevaihdostaan eril. pakollisia kuluja. Jos tunnilta saat 25€ jää tuntipalkaksesi n. 8,30 mistä maksat henk.koht. veron. Onko tämä palkka yrittäjän väärtti??? Esim parturikampaajat pystyvät vastaanottamaan tunnin aikana 2-3 asiakasta riippuen käsittelystä. Yksi leikkaus on n. 20€x3 60€, huima ero ompelijan liksaan. Sitten jos vertaamme esim. autokorjaamon hintoihin niin johan aletaan olla eri svääreissä, mitä autoon saa 25 eurolla??? Sanonpa vielä sen, että joka halpaa työtä tekee on pimeä yrittäjä tai ammattitaidoton. Pimeän työn tekeminen on Suomen lain mukaan rikos.


      • ompelutyöt
        ompelen sitä mikä tuottaa kirjoitti:

        Olen koulutukseltani ompelija ja en todellakaan lähde perustamaan yritystä esim. korjausompelun tekoon. Vetoketjun vaihto mm. on niin työlästä ja aikaavievää, että siinä ajassa yrittäjä tekee muuta todella tuottavaa työtä. Äkkiä on yritys konkurssissa, jos näpräilee vetoketjujen kanssa pilkkahinnalla. Hinta minkä työstä saisi olisi mitätön yrityksen kuluihin verraten. Yrittäjä maksaa n. 30% liikevaihdostaan eril. pakollisia kuluja. Jos tunnilta saat 25€ jää tuntipalkaksesi n. 8,30 mistä maksat henk.koht. veron. Onko tämä palkka yrittäjän väärtti??? Esim parturikampaajat pystyvät vastaanottamaan tunnin aikana 2-3 asiakasta riippuen käsittelystä. Yksi leikkaus on n. 20€x3 60€, huima ero ompelijan liksaan. Sitten jos vertaamme esim. autokorjaamon hintoihin niin johan aletaan olla eri svääreissä, mitä autoon saa 25 eurolla??? Sanonpa vielä sen, että joka halpaa työtä tekee on pimeä yrittäjä tai ammattitaidoton. Pimeän työn tekeminen on Suomen lain mukaan rikos.

        Useimmat pesulatkin tekevät korjausompelua.
        Nythän jo Suomen pesulat teettävät työn Virossa http://www.infoweb.ee/fi/index/pesulat,_itsepalvelupesulat,_kemiallinen_puhdistus/?SCatID=361
        http://www.yellowpages.ee/en/index/TEX-FIT_KEEMILINE_PUHASTUS_JA_RÕIVASTE_PARANDUS_/?ComID=084570
        http://www.connectus.ee/est/tab/tab23.htm
        http://www.infoweb.ee/fi/index/räätälityöt/?keyword=räätälityöt


    • ompelija75

      Vetoketjun vaihto sinällään ei ole niin kauhean aikaa vievää, mutta sen vanhan vetoketjun purkaminen vie suurimman ajan. Eli mikäli ompelija joutuu purkamaan vanhan pois menee se tunti hyvin äkkiä. Ompelijan tuntiveloitus on 30-40eur luokkaa, mutta harvoin käytetään suoraa tuntiveloitusta. Mutta onhan tuo 25 eur vuorittomaan haalariin vähän "kova" hinta. Yleinen käytäntö lienee siellä alkaen n.15eur, kai...Mutta vastaisuudessa sovi hinta jo töitä viedessäsi niin ei pois hakiessa tule yllätyksiä. Mutta ompelijoiden "kiroushan" on tänäpäivänä nuo halpatuonti vaateet ja käsityö maksaa!

    • harrastelijaompelija

      Vetoketjun vaihtaminen ON vaikeaa. Purkaminen on helppoa, suorastaaan hermolepoa ompeluun verrattuna. Suosittelenkin purkamaan itse ennen ompelijalle vientiä
      Nytkin on meikäläisellä työn alla erittäin kimurantti tapaus. Aina ei kokemuskaan auta. Olen jo monet housut ja vetskarit ommellut.

      • ompelijakin

        Ei ei ei!! Älä pura sitä veroketjua pois. Se on taas toinen homma alkaa etsimään mistä kohdin mikäkin kaistale on pois. Ja jos sitten puratkin niin laita KAIKKI osat mukaan ja vaikka neuloilla kiinni oikeisiin puoliin. Mielellään vanha vetoketju mukaan myös. Kyllä on monenmoista sotkua jouduttu korjaamaan itse purettujen vetskareiden takia.

        Purkaminen on v*ttumaisin osa vetoketjun vaihtamista. Etenkin jos on monenmoista kaitaletta, vuorta, neppareita yms Monesti kolmella eri ompeleella kiinni, plus tosiaan nepparit vielä tiellä. Tuommosesta halpishaalarista mahdollisesti leikkaisin vanhan vetoketjun pois ja ompelisin vanhan siihen päälle. Jos pihille asiakkaalle passaa. Muutoin en alle 20e lähtisi takkiin tai haalariin vatokejtua vaihtamaan.

        Farkkujen vetoketjun vaihtamiseen mulla menee noin 15min, enkä ole ammattilainen. Silloin tällöin korjausompelua tehnyt.


    • työntekijä

      Jos tuntuu että on kallista, sitten pitäisi tehdä ihan itse. Ehkä sen jälkeen alat ymmärtämään, ettei ole helppo nakki.

      • ex ompelija

        lisäksi vanhat haalarit ovat pinttyneen likaisia, pitäisi ottaa vielä likaisentyön lisä


      • .........
        ex ompelija kirjoitti:

        lisäksi vanhat haalarit ovat pinttyneen likaisia, pitäisi ottaa vielä likaisentyön lisä

        Voi mennä vanhan irrotukseen ja uuden kiinnittämiseen pari tuntia, uskon ammattilaisen työn hinnaksi tuon. Vetoketjussa voi olla kaksi riviä ompeleita molemmin puolin. Kunnon vaate kannattaa korjauttaa.
        Tutuille olen tehnyt ilmaiseksi.


    • -anne-

      Tuosta korjauksesta näyttää olevan 7 ja puoli vuotta aikaa, joten vaikea muistaa mikä olisi voinut olla käypä hintataso sillon...

    • en lukenut

      koko ketjua.. Mutta itsellä menossa just 2 huppariin vetokeyjun vaihto. Metallinen vetoketjun hinta oli toiseen 5.05 ja toiseen tais olla 5.30. Toisen hupparin vanhan vetoketjun purin pois, siinä pelkkään purkamiseen meni tunti! Ja toisesta hupparista leikkasin vaan sen vanhan vetoketjun pois ja siihen meni aikaa puoli tuntia(tarkasti leikattava ettei leikkaa itse hupparia ja että mahdollisimman paljon itse vetoketjusta lähtee, ettei se vanha näy) Tosta hupparista josta leikkasin vetoketjun irti, ompelin ja harsin ja sovitin ni sen uuden vetoketjun kiinni ompeluun meni tunnin verran. Ja olen ihan satunnainen ompelukoneen käyttäjä, joten ompeleet eivät ole ihan suorat ja muutakin pientä jälkeä näkee etten ole ammattilainen, mut itselle kelpaa...
      Jokainen voi tietty itse kokeilla et miten kauan ja miten helppo homma sen vetoketjun vaihtaminen on ja tulla sitten vasta tänne nurisemaan....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe