Lammin kivitalo & Lakka kivitalo - kokemuksia?

rakentaja 2008

Olemme ostaneet tontin Espoosta ja talon arkkitehtisuunnittelu on alkamassa tänä kesänä. Tarkoitus olisi päästä rakentamaan 2008 alkupuolella. Aiomme rakentaa kivitalon mutta runkomateriaali on vielä avoinna; valuharkkoa, lecaa, siporexia vai mitä...

Valuharkko materiaalina kiinnostaisi kovasti ja kaipailisin kokemuksia Lammin tai Lakan kivitalon rakentaneilta mm. saitteko helposti ammattilaisia sitä rakentamaan ja paljonko valmiin talon neliöhinnaksi tuli? Miellään ottaisin vastaan myös vinkkejä hyvistä rungon pystytysporukoista :)

Meillä ajatuksena olisi rakentaa 160-180 m2 ja rahaa rakentamiseen olisi käytettävissä max 350000 eur.

53

26683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Mainos ja

        Ja mainos


      • tämän kysymyksen esittänyt
        Mainos ja kirjoitti:

        Ja mainos

        Eikö täällä palstalla voi enää kysyä mitään ilman, että joku luulee sen olevan mainos?! Haloo!


      • tä mä
        tämän kysymyksen esittänyt kirjoitti:

        Eikö täällä palstalla voi enää kysyä mitään ilman, että joku luulee sen olevan mainos?! Haloo!

        SOOMIKAKSNELPISTEFI-viesti ei ollut viittaus sinun viestiisi, vaan sitä seuranneeseen.


    • riittää hyvin

      mainitsemaasi taloon, jos tontin hinta ei ole mukana. Me tyytyväisiä valubetoniharkkotaloomme. Kallis se kyllä oli, betonivalut maksaa paljon.

    • betonista

      Meillä sama tilanne, tontti on jo, arkkitehti piirtelee parasta aikaa kuvia. Maatyöt syksyllä ja keväällä 2008 talon runkoa sitten pystyyn.
      Painittiin samojen valintojen kanssa pitkään, lähinnä mikä harkko valitaan. Lopulta useamman rakennusalalla työskentelevän vihjeistä valkeni, että kannattaa ottaa betonisandwich elementeistä. Jos harkkoon oltaisi päädytty niin valinta olisi ollut lakan betonin eko .
      Mutta syyt betonielementin valintaan:
      - Runko tulee pystyyn ~viikossa, kun se harkoissa kestää 2-3kk. Eikä tarvi tapella muurareiden kanssa työn laadusta ja nopeudesta.
      - U-arvot saadaan tarvittaessa samoiksi tai paremmiksi kuin matalaenergiaharkoissa.

      Budjettinne kuulostaa realistiselta, kunhan muistaa seurata sitä :)

    • päätynyt

      Rakennan parhaillaan Lammin LL400 yms. harkoista Espooseen. Maansiirto ja louhinta aloitettiin maaliskuussa ja nyt alkaa olla koko runko ladottu & valettu. Meillä on rinneratkaisu, ja kätevää, kun samoista harkoista voi tehdä sokkelin, maanpaineseinät ja koko muunkin rakennuksen rungon. Rakenne on myös aika massiivinen, kun harkkojen ja betonivalujen lisäksi siinä on harjaterästä pysty- ja vaakasuunnassa. Talo tulee aika näppärästi pystyyn. Pystytysporukasta tietysti tuo näppäryys on kiinni, mitään ensikertalaisia ei kannata valita. Lammi-myyjillä on luettelo porukoista.

      Itse olen ollut tyytyväinen Lammin valintaan.

    • itse tehden

      Lammin 400 valubetoniharkon valitsin meidän 2-kerroksiseen ja noin 250 neliöiseen taloomme. Talo on monimuotoinen, joten betonielementti ei ollut kilpailukykyinen vaan järkevimmäksi osoittautui kasailla useat erikoisuuden harkoista. Myös alapohjan ja välipohjan tekeminen ontelolaatoilla on osoittautunut hyväksi valinnaksi.

      Itse olemme kaikki tehneet perustuksia myöten. Hiemanhan se siviilirohkeutta vaatii ja kokemusta rakennushommista, joten ihan maallikolle en sitä suosittele mutta jos on harrastanut ennenkin rakentamista ja on siitä kiinnostunut niin ilman muuta vaan itse hommaan käsiksi. Mikään rakennusalan täysammattilainen ei tarvi olla. Ja reilusti aikaa pitää varata, jotta ei pukkaa ressiä.

      Lammiin materiaalina ja toimittajana olen ollut tosi tyytyväinen. Massiivinen harkko ja hyvä asiakaspalvelu koko projektin ajan on pitänyt mieleen hyvänä.

      Mielestäni hinnalla ei tässä runkohommassa ole kovinkaan paljo merkitystä vaan pitää valita se materiaali mikä itsestä parhaimmalta tuntuu ja mikä omaan layouttiin tuntuu sopivalta.

    • Latoja

      Olen lammi kivitalojen tekijä 02 alueelta ja olen tehnyt lammin taloja 3 vuotta. Lammin talo on mielestäni hyvä ja massiivisin tapa rakentaa.
      Olemme tehneet taloja lähelle vilkkaasti liikennöityjä teitä ja äänen eristys on kerrassaan loistava. meillä hinta perustuu neliö hintaan johon kuuluu telineet ja se on 50€ neliö mutta pääkaupunkiseudulla se voi olla hieman suurempi?
      toivottavasti tästä oli apua ja onnea rakennusprojektille !

      • LKM

        Mitä kaikki siinä hinnassa sisältyy? Onko sulla toiminimi vai kunnon firma?


    • jmr70

      Muurausporukka olis vapaana ja teemme myös perustukset ja muut kirvesmiestyöt alusta loppuun.
      Jos kiinnostaa niin soita 040-5040784

      • tämäkin keskustelu

        ..päätyi Lammiin ?

        No c-borg-ex rakenteella sa 10 graffa eps:llä nyt sitovan hinnan pystytykselle ja U-arvon jopa 0,12 tasoon ( passiivi pasiivi ) tai 0,16.
        Höyrykarkastu kevytbetoni antaa myös mahdollisuuden tehdä 0,14 U-arvoon ½ hintaan ( sekä pystytys että palikat ) jos pintaan ottaa puuvuorauksen. Eli tollanen 140 m2 talo kepeästi alle 200 000 € valmiina. Siihen ei puutalot pysty saati sitten muut kivitalot.

        Lakka liene ok...ei mitään kokemusta..tavallinen betoniharkko joka ei hengitä patkääkään ja loppupeleissä 140 m2 talo aina 300 000 €.


      • ei virolainen
        tämäkin keskustelu kirjoitti:

        ..päätyi Lammiin ?

        No c-borg-ex rakenteella sa 10 graffa eps:llä nyt sitovan hinnan pystytykselle ja U-arvon jopa 0,12 tasoon ( passiivi pasiivi ) tai 0,16.
        Höyrykarkastu kevytbetoni antaa myös mahdollisuuden tehdä 0,14 U-arvoon ½ hintaan ( sekä pystytys että palikat ) jos pintaan ottaa puuvuorauksen. Eli tollanen 140 m2 talo kepeästi alle 200 000 € valmiina. Siihen ei puutalot pysty saati sitten muut kivitalot.

        Lakka liene ok...ei mitään kokemusta..tavallinen betoniharkko joka ei hengitä patkääkään ja loppupeleissä 140 m2 talo aina 300 000 €.

        Onko Lammi virolainen firma kun sen työmailla ei kuule muuta kuin viron kieltä.
        (kuinka paljon siellä tehdään pimeitä töitä olisin kiinnostunut)Näistä kuulopuheista.e


      • Spp66
        ei virolainen kirjoitti:

        Onko Lammi virolainen firma kun sen työmailla ei kuule muuta kuin viron kieltä.
        (kuinka paljon siellä tehdään pimeitä töitä olisin kiinnostunut)Näistä kuulopuheista.e

        Virolaiset tekevät parempaa jälkeä kuin juopot suomalaiset rakennusmiehet. Toki hyvän talon ostaja haluaa parhaat tekijät. Vai kuka idiootti haluaisi surkeaa työnlaatua sikakallilla hinnalla? Ja on vain kateellisten suomalaisten panettelua, etteivät virolaiset maksaisi veroja. Suomalainen rakennusmies on liian kallis eikä jälki ole läheskään priimaa. 80% Etelä-Suomessa olevista kivitaloprojekteista on virolaisten urakoitsijoiden tekemiä.

        Itse teetin taloni virolaisilla ja työnlaatu oli huippuluokkaa.


      • Myöskin rakentava
        Spp66 kirjoitti:

        Virolaiset tekevät parempaa jälkeä kuin juopot suomalaiset rakennusmiehet. Toki hyvän talon ostaja haluaa parhaat tekijät. Vai kuka idiootti haluaisi surkeaa työnlaatua sikakallilla hinnalla? Ja on vain kateellisten suomalaisten panettelua, etteivät virolaiset maksaisi veroja. Suomalainen rakennusmies on liian kallis eikä jälki ole läheskään priimaa. 80% Etelä-Suomessa olevista kivitaloprojekteista on virolaisten urakoitsijoiden tekemiä.

        Itse teetin taloni virolaisilla ja työnlaatu oli huippuluokkaa.

        Olen itsekin rakentamassa pk-seudulle noin 130 neliän talon luultavasti Lammin tms. harkoista. Edulliset mutta silti osaavat muurariporukat tai vastaavat kiinnostaisivat, virolaisetkin ok mutta mistähän niitä mahtaa löytyä? Yksittäinenkin muurari voisi kyllä riittää, sillä voisimme toimia itse apumiehinä.


      • Hdhdhd
        Myöskin rakentava kirjoitti:

        Olen itsekin rakentamassa pk-seudulle noin 130 neliän talon luultavasti Lammin tms. harkoista. Edulliset mutta silti osaavat muurariporukat tai vastaavat kiinnostaisivat, virolaisetkin ok mutta mistähän niitä mahtaa löytyä? Yksittäinenkin muurari voisi kyllä riittää, sillä voisimme toimia itse apumiehinä.

        Lammilta saa suoraan rakentajien yhteystietoja tarjousten tekoja varten.


      • 7
        Hdhdhd kirjoitti:

        Lammilta saa suoraan rakentajien yhteystietoja tarjousten tekoja varten.

        kuka vastaan kun satun saamaan juopon tai muuten kädettömän latojaporukan? Itsepä tietenkin... onnea projektille, lopullinen hinta selviää vasta lopullisten rakennesuunnitelmien ja rungon valmistuttua.


      • Kokemusta on 2 taloa
        7 kirjoitti:

        kuka vastaan kun satun saamaan juopon tai muuten kädettömän latojaporukan? Itsepä tietenkin... onnea projektille, lopullinen hinta selviää vasta lopullisten rakennesuunnitelmien ja rungon valmistuttua.

        Ei lammi vastaa .eikä sipokaan nykyisin virolaisten toilailusta.On kyllä paljon suomalaisiakin hällä-väliä porukoita liikenteessä.Parasta tietoa saat kokeneelta myyjältäsi.
        Ei halvalla voi saada hyvää se on mahdoton yhtälö.


      • Rakentaa 2010
        Kokemusta on 2 taloa kirjoitti:

        Ei lammi vastaa .eikä sipokaan nykyisin virolaisten toilailusta.On kyllä paljon suomalaisiakin hällä-väliä porukoita liikenteessä.Parasta tietoa saat kokeneelta myyjältäsi.
        Ei halvalla voi saada hyvää se on mahdoton yhtälö.

        jos ostan yhdellä sopimuksella vesikattovalmiiksi, niin jo on kumma jos ei sopimuksen toinen osapuoli vastaa omasta osastaan sopimusta.


      • Rakentaa 2010

      • vastaisi miksi

      • Paljonko tappiota?
        vastaisi miksi kirjoitti:

        Jämerän myyntimiehillä ei taida enää kauppa käydä kun ovat täällä vieraan firman sivuilla
        norkoilemassa.(En kyllä ihmettele lainkaan)

        Jämerän mainosbudjetti on mitoitettu Suomi24:n mukaan, koska kauppa ei käy ja rahaa ei ole.


      • jikohu
        Paljonko tappiota? kirjoitti:

        Jämerän mainosbudjetti on mitoitettu Suomi24:n mukaan, koska kauppa ei käy ja rahaa ei ole.

        minä taas olin huomaavinani entisten jämerä-edustajien mainoksia näillä sivuilla, ala- ja sivupalkissa :-)


      • 2145
        jikohu kirjoitti:

        minä taas olin huomaavinani entisten jämerä-edustajien mainoksia näillä sivuilla, ala- ja sivupalkissa :-)

        Sehän on vain Kauhanen.Älysi jättää uppoavan laivan ajoissa.


      • loppuiko?
        2145 kirjoitti:

        Sehän on vain Kauhanen.Älysi jättää uppoavan laivan ajoissa.

        olla hetki sitten vantaa ja tre...


      • jölkjlk
        loppuiko? kirjoitti:

        olla hetki sitten vantaa ja tre...

        uutta verta markkinoille. Näin Lahdessa.


      • 13+20
        7 kirjoitti:

        kuka vastaan kun satun saamaan juopon tai muuten kädettömän latojaporukan? Itsepä tietenkin... onnea projektille, lopullinen hinta selviää vasta lopullisten rakennesuunnitelmien ja rungon valmistuttua.

        Mulle tuli kaksi vuotta sitten yksi juoppo ja toinen joutilas. Toisen ajoin pois tontilta ja toisen häädin pois talopakettifirman kautta. Joutui työttömäksi, mutta oma moka. Toinen oli lisäksi tehnyt huonoa jälkeä, jotka puratin pois firman laskuun. Mulla oli tiukka mestari ja itsellä on v-mäinen luonne.

        Sain lopulta halvalla, mutta hyvää.


      • jukilo
        jölkjlk kirjoitti:

        uutta verta markkinoille. Näin Lahdessa.

        markkinoille... tilaa löytyy jos vain paria viikkoa pidempään kestätte :)


      • sapettaja
        jukilo kirjoitti:

        markkinoille... tilaa löytyy jos vain paria viikkoa pidempään kestätte :)

        Mistä on kyse?


      • Tasa-Arvo
        ei virolainen kirjoitti:

        Onko Lammi virolainen firma kun sen työmailla ei kuule muuta kuin viron kieltä.
        (kuinka paljon siellä tehdään pimeitä töitä olisin kiinnostunut)Näistä kuulopuheista.e

        Kun ollaan EU:ssa ja vapaan työvoiman liikkuvuuden alueella niin olisi aika jättää nämä kilpailijoiden ammatilliset mollaamiset historiaan tulkoot mistä tahansa EU maasta

        Jos haluaa puuttua asioihin niin on puututtava factoihin ei perusteettomiin oletuksiin tai alkaa kyselemään juorujen perään.
        Tänä päivä on hyväksyttävä se tosiasia että jo pääkaupunkiseudulla asuu virolaisia liki 30000 ja kokomaassa runsaat 100000. Heistä suuri osa työskentelee rakennuksilla. Heistä löytyy ammatillisesti niin hyviä kuin huonojakin, aivan samoin kuin meistä suomalaisistakin. Virolaista ammattimiestä ei saa enää sen halvemmalla kuin suomalaistakaan ja ammattitaidottomat on lähteneet ja lähtee hyvin äkkiä Tallinkilla rapakon etelärannalle.

        Jos johonkin pitäisi puuttua niin ei huhuihin vaan factoihin eli virolaisten auton käyttöön. Jos asutaan Suomessa, käytetään suomalaisia sosiaalipalveluja ja yhteiskunnan etuja niin silloin on syytä maksaa verot ja myös auton käytöstä verot.

        Lain mukaan autoa saa käyttää tänne tulijat saa käyttää ulkomaille erikisteröityä autoaan enintään 180 päivää jonka jälkeen se menee autoverotuksen piiriin, tulisi ilmoittaa tulliin, katsastaa Suomessa, maksaa autovero, vakuuttaa, maksaa käyttömaksu ja käyttövoimaverot Suomessa.

        Virolaisten veroton auton käyttö ilman minkäänlaista ilmoitusta viranomaisille on suomessa vakiintunut käytäntö. Lähes kaikki Suomessa työskentelevät virolaiset ajaa Vironrekisterissä olevilla autoilla joka tarkoittaa sitä että suuri osa heistä ajaa autolla josta ei ole tehty minkäänlaista selvitystä viranomaisille tai autoverot on jätetty maksamatta. Tämä on todettavissa kun kiertää suomalaiset rakennstyömaat läpi.

        Tähän autoveron ja suomessa lainmukaisien maksujen kiertoon olisi syytä puuttua rautaisella kädellä. Nyt huomio on kiinnittynyt vain työvoiman verotukseen ja ainakin samansuuruista veronkieroa viranomaiset katsoo läpi sormien ellei joku tee täsmäilmoitusta tapatuneesta. Tässä valtio menettää autoverona, käyttömaksuina käyttövoimaveroina yhteensä suuremman summan kuin mitä autonkäyttäjä maksaa vuosiin palkkaverona! Ne ulkomaaliset jotka maksaa veronsa tänne ja asiat on muutoinkin kunnossa ovat hoitaneet myös autoasiansa kuntoon. On turhaa lähteä arvostelemaan kenenkään ammattitaitoa ja on parempi puuttua asioihin joihin tulee puuttu ja jotka on oikaistavissa.

        Tehokkain tapa vaikuttaa asiaan on soittaa rohkeasti tullin valtakunnalliseen maksuttomaan vihjepuhelimeen p. 080014600 johon voi soittaa myös anonyyminä, sinne on hyvä kertoa miten pitkään ja missä ko. auto on nähty olevan suomalaisilla työmailla tai asuinpaikassa, kyllä viranomaiset osaa hoitaa sen jälkeen oman osansa.

        Jokainen on oikeutettu työskentelemään EU:ssa siinä maassa missä haluaa. Sitä emme voi kiistää mutta maassa maan tavalla ja maan lakien mukaan kaikilta osin.


    • lmmi
      • ertyrt

        Kateelliset louskuttaa. Ei Lammi turhaan markkinajohtaja ole kivitaloissa. Suurin osa asiakkaista (minä mukaanlukien) on kuitenkin ihan tavallisia lainarahalla rakentavia. Miksi esim. valita joku Jämerä kun se ei kuitenkaan ole halvempi kuin Lammi. Ei tässä ole varaa huonoa valita. Asiakaspalvelussa on eroja kuin yöllä ja päivällä. Osa firmoista ei edes vastaa tiedusteluihin. Silloin on hellpo valita kun myyjää ei asiakas kiinnosta.


      • kokemuss
        ertyrt kirjoitti:

        Kateelliset louskuttaa. Ei Lammi turhaan markkinajohtaja ole kivitaloissa. Suurin osa asiakkaista (minä mukaanlukien) on kuitenkin ihan tavallisia lainarahalla rakentavia. Miksi esim. valita joku Jämerä kun se ei kuitenkaan ole halvempi kuin Lammi. Ei tässä ole varaa huonoa valita. Asiakaspalvelussa on eroja kuin yöllä ja päivällä. Osa firmoista ei edes vastaa tiedusteluihin. Silloin on hellpo valita kun myyjää ei asiakas kiinnosta.

        ertyrt taitaa olla Sipen tasoinen ammattilainen :) ainakin perustelut on about samaa luokkaa.

        otsikossahan ei puhuta jämerästä mitään, ainoastaan lammista ja lakasta. ja sitä paitsi kaikilla ei ole hyviä kokemuksia lammimyyjistä, meidän kohdalle osunut lammin myyjä oli myyjä, joka vaikutti enemmän pesukonekauppiaalta (joita joskus kierteli ovelta ovelle), kuin ammattitaitoiselta kivitalomyyjältä. Selvästi ammattitaitoisempi tapaus meillä oli lakan myyjä.


      • jikolo

        "- Olin kuullut, että Lammi-Kivitalon seinään voisi ripustaa teoriassa vaikka rekan. Tutkittuani aihetta ennen varsinaista valintaani huomasin, että asia todella on näin, hän toteaa. "

        Tässäkö absoluuttinen totuus? 60 tn propulla seinässä roikkumassa :-)


      • kuviaa
        jikolo kirjoitti:

        "- Olin kuullut, että Lammi-Kivitalon seinään voisi ripustaa teoriassa vaikka rekan. Tutkittuani aihetta ennen varsinaista valintaani huomasin, että asia todella on näin, hän toteaa. "

        Tässäkö absoluuttinen totuus? 60 tn propulla seinässä roikkumassa :-)

        toivottavasti kotitiedon sivuille tulee kuvia tuosta sipen "tutkinnasta" ;) vai joko ne on jossain nähtävillä?


      • harhailee
        kuviaa kirjoitti:

        toivottavasti kotitiedon sivuille tulee kuvia tuosta sipen "tutkinnasta" ;) vai joko ne on jossain nähtävillä?

        Missä viipyy sipomyyjän vastine.ko,asiaan


    • tee itse

      Rakentelin itselleni kellarin Lamminkivestä, ei mielestäni ollu paha rasti. Ammattilaisia käytin aika vähän ja varsinaisesti ainoa oikea vaikeus oli saada rapparia noin pieneen rappaukseen, ketään ei oikein kiinnostanu tai sitten hinta oli ihan posketon.

      Seuraavaan kivitaloon tuleekin sitten puuverhous...

    • adäfkabädfkb

      Lakan eristevaluharkko ei ole Lammin harkon veroinen. Siitä puuttuu päätykivet ja osakivet, huomattavan paljon tulee lisätyötä kun joutuu pätkimään harkkoa ja paikkailemaan päätyreikiä aukoissa.

      • Herätkää jo

        Molemmilla eli Lakan- ja Lammin ja muidenkin valmistajien valuharkoilla saa talon pystyyn mutta kaikissa valuharkoissa on samat ongelmat. Betonointikulut ihan kohtuuttoman kalliit. Harkkoladonta ei käy kuin mainosfileissä:
        - Raskasta puuhaa liki 25 kg / harkko
        - Kasteltava läpimäräksi ennen valua
        - Esim. 3 metriä korkea seinä valettava kolmessa osassa jos halutaan tehdä kunnolla joten betonirallia on enemmän kuin osaa odottaa
        - Hukkabetonit (jämät / valukerta) ei näy ennakkoarvioissa
        - Botonointikulut lähes joka kohteessa menee yli budjetin
        - Rakennusaikaista kosteutta riittää kun valubetoneissa on noin 300L /m3 vettä
        joka pitää saada ulos ennen rappaus,- tasoiste ja maalaustöitä
        - U-arvoilleen alkaa kaikki valuharkot olemaan menneen talven lumia, eli uusia ja parempia tuotteita kuten muurattavia, ohutsaumamuurattavia ja elementtiratkaisuja on tullut markkinoille useilta valmistajilta
        - Normaalista ok talosta ei ole järkevää rakentaa bunkkereita


      • virheellistä höpinää
        Herätkää jo kirjoitti:

        Molemmilla eli Lakan- ja Lammin ja muidenkin valmistajien valuharkoilla saa talon pystyyn mutta kaikissa valuharkoissa on samat ongelmat. Betonointikulut ihan kohtuuttoman kalliit. Harkkoladonta ei käy kuin mainosfileissä:
        - Raskasta puuhaa liki 25 kg / harkko
        - Kasteltava läpimäräksi ennen valua
        - Esim. 3 metriä korkea seinä valettava kolmessa osassa jos halutaan tehdä kunnolla joten betonirallia on enemmän kuin osaa odottaa
        - Hukkabetonit (jämät / valukerta) ei näy ennakkoarvioissa
        - Botonointikulut lähes joka kohteessa menee yli budjetin
        - Rakennusaikaista kosteutta riittää kun valubetoneissa on noin 300L /m3 vettä
        joka pitää saada ulos ennen rappaus,- tasoiste ja maalaustöitä
        - U-arvoilleen alkaa kaikki valuharkot olemaan menneen talven lumia, eli uusia ja parempia tuotteita kuten muurattavia, ohutsaumamuurattavia ja elementtiratkaisuja on tullut markkinoille useilta valmistajilta
        - Normaalista ok talosta ei ole järkevää rakentaa bunkkereita

        "- Raskasta puuhaa liki 25 kg / harkko"

        20 kg, vain kulmaharkot voivat painaa 25 kg.

        "- Kasteltava läpimäräksi ennen valua"

        Valun jälkeen kastellaan, ei ennen, onhan betoni itsesään märkää ja siten tarttuu hyvin kuivaan harkkoon.

        "- Esim. 3 metriä korkea seinä valettava kolmessa osassa jos halutaan tehdä kunnolla joten betonirallia on enemmän kuin osaa odottaa"

        2 valukertaa riittää 3 metriä korkeaan seinään.

        "- Hukkabetonit (jämät / valukerta) ei näy ennakkoarvioissa"

        Laita jämäbeonit pihatiehen. Kestää 32 tonnin nosturiauton meitin pihatie.

        "- Botonointikulut lähes joka kohteessa menee yli budjetin"

        Aivan puutaheinää. Betonin menekki ja hinta on etukäteen tiedossa.

        "- Rakennusaikaista kosteutta riittää kun valubetoneissa on noin 300L /m3 vettä
        joka pitää saada ulos ennen rappaus,- tasoiste ja maalaustöitä"

        Eipähän tarvitse suojella keskeneräisiä betonirakenteita kosteudelta.

        "- U-arvoilleen alkaa kaikki valuharkot olemaan menneen talven lumia, eli uusia ja parempia tuotteita kuten muurattavia, ohutsaumamuurattavia ja elementtiratkaisuja on tullut markkinoille useilta valmistajilta"

        Elementtejä et itse asenna.

        "- Normaalista ok talosta ei ole järkevää rakentaa bunkkereita "

        On järkevää rakentaa seinä, johon on helppo kiinnittää mitä vaan.


      • suoraa puhetta
        virheellistä höpinää kirjoitti:

        "- Raskasta puuhaa liki 25 kg / harkko"

        20 kg, vain kulmaharkot voivat painaa 25 kg.

        "- Kasteltava läpimäräksi ennen valua"

        Valun jälkeen kastellaan, ei ennen, onhan betoni itsesään märkää ja siten tarttuu hyvin kuivaan harkkoon.

        "- Esim. 3 metriä korkea seinä valettava kolmessa osassa jos halutaan tehdä kunnolla joten betonirallia on enemmän kuin osaa odottaa"

        2 valukertaa riittää 3 metriä korkeaan seinään.

        "- Hukkabetonit (jämät / valukerta) ei näy ennakkoarvioissa"

        Laita jämäbeonit pihatiehen. Kestää 32 tonnin nosturiauton meitin pihatie.

        "- Botonointikulut lähes joka kohteessa menee yli budjetin"

        Aivan puutaheinää. Betonin menekki ja hinta on etukäteen tiedossa.

        "- Rakennusaikaista kosteutta riittää kun valubetoneissa on noin 300L /m3 vettä
        joka pitää saada ulos ennen rappaus,- tasoiste ja maalaustöitä"

        Eipähän tarvitse suojella keskeneräisiä betonirakenteita kosteudelta.

        "- U-arvoilleen alkaa kaikki valuharkot olemaan menneen talven lumia, eli uusia ja parempia tuotteita kuten muurattavia, ohutsaumamuurattavia ja elementtiratkaisuja on tullut markkinoille useilta valmistajilta"

        Elementtejä et itse asenna.

        "- Normaalista ok talosta ei ole järkevää rakentaa bunkkereita "

        On järkevää rakentaa seinä, johon on helppo kiinnittää mitä vaan.

        Virheelliselle höpinälle.

        Oletkohan koskaan tutustunut noiden harkkojen painoon? Kaikkien harkkovalmistajien valuharkkojen painot on kilon sisällä ja niukin naukin alle 25 kg. En ihmettele jos ketään suomaista ei saa moiseen hullunhommaan harkkoja hilaamaan.

        Jämäbetonit pihatiehen, kommenttisi "Kestää 32 tonnin nosturiauton meitin pihatie" : ) Jämiä on todellakin kertynyt useammalla tuhannella kun niillä on päästy rekan kestäviä teitä tekemään: )

        HERÄTKÄÄ JO kirjoittajan kommentit on valitettavasti täyttä factaa ja ilmeisesti eli nappiin kirjoitettu. Kaikki harkkovalmistajat
        antaa yli opitimistisen kuvan miten "legopalikoista" mätetään unelman omaisesti Valuharkkotalo pysryyn mutta jätetään kaikki todelliset riesat kertomatta.


    • juppee

      Tavaran toimitukset 10
      (Mesun / Arkkitehdin kanssa tehtiin pieniä muutoksia urakann aikana,lammi toimitti tarvittavat .)
      Kasaaja porukat / Mesut Lammilta 10
      Tosin omassa projektissa mesu lammilta ja porukka koostettiin mesuntietämistä miehistä (3)
      Ovet,ikkunat ja kaikki paketissa. 10
      Muutenkin kaikki ok.

      Ääni eristys on talossa mahtava .
      Vei jonkun aikaa tottua siihen.( Äänetön auto tiellä,puut heiluu aavemaisesti,,,jne,jne.)

      Jo rakennus vaiheessa työmiehet ihmettelivä että miten tää voi olla näin lämmin?
      (siirrytty sisätöihin talvella,puhallin yla ja alakerrassa.Miehet t-paidoissa ,ulkona -15 pakkasta.)

      Rapparit löytyi onneksi lähelta.

    • Valitsin Lammin

      Suosittelen, että olet itse mukana nostamassa harkkoja, jos mahdollista. Säästää mukavasti, kun tekee ammattilaisen apuna.

      Löytyy ainakin yksi suomalainen paljon Etelä-Suomessa Lammin Kivitaloja pystyttänyt pieni rakennusfirma www.rakennusruoho.com
      Omalla kohdalla todella tyytyväinen työn laatuun. Maksaa se tietysti jotain, kun kaikki tehdään asiallisesti kuitilla.

      Tehtiin Lammin 400 -harkosta. Tulee todella luja seinärakenne, kun nuo harkot valetaan läpi betonilla ja raudat tietysti välissä.
      Jämerä taloja tehneet ovat valitelleet materiaalin lujuutta ja esim. tavaroiden kiinnittämistä seiniin.
      Lakan kevytsoraharkossa on enemmän hommaa, koska joudut muuraamaan vähän kerrallaan. Eikä tule niin vahva.

      Neliöhinnat pyörii jossain 2000-3000 euron paikkeilla / neliö. Riippuen oman työn osuudesta ja materiaalivalinnoista. Tuohon tietysti tontti päälle.

    • villa jainen

      Onko rakennusruoholla loppuneet työt kun pitää täällä monella sivulla mainostaa.
      Ei KUNNON firman tarvitse täältä työtä etsiä.
      Kyllä sana leviää tarpeeksi hyvin kun tekee työt kunnolla.

    • Halpa oli

      Rakensin Lammin alle tonnin neliö.

    • Päälliikkö

      Eipä ole rakettitiedettä Lammin pystytys. Kunnon vehkeet avuks, niin onnistuu helposti vaikka kahteen ukkoon.

      • Nän se menee

        Minäpä rakentelin Lammin 700 euroa neliö. Kyllä kannattaa nyt ostaa lammikivet työmaalle. Itse kun latoo ja kilpailuttaa betonit, niin halpaa on. Kattorakenteet pitkästä ja välipohja liittolaattana. Ikkunat virosta, kuten kaikki muutkin rautakauppatuotteet. Itse rappasin, ei ole rakettitiedettä. Katto tiilestä.


      • Älä vaan rupee
        Nän se menee kirjoitti:

        Minäpä rakentelin Lammin 700 euroa neliö. Kyllä kannattaa nyt ostaa lammikivet työmaalle. Itse kun latoo ja kilpailuttaa betonit, niin halpaa on. Kattorakenteet pitkästä ja välipohja liittolaattana. Ikkunat virosta, kuten kaikki muutkin rautakauppatuotteet. Itse rappasin, ei ole rakettitiedettä. Katto tiilestä.

        Mistä näitä nysväreitä sikiää. Yrittääkö joku Lammi-myyjä täällä nettipalstalla saada ihmiset rakentamaan kivitalonsa itse kun urakoitsijat eivät enää jaksa sählätä valuharkkojen kanssa. Melko huono myyntiargumentti


    • Tervetuloa töihin

      Ei tarvitse enää yrittää kehottaa rakentamaan itse, pankinjohtaja on lainahanaa kuristamalla sen jo tehnyt.
      Oman työn osuutta on lisättävä ja hikoiltava, jotta yleensä pystyy omakotitaloa tavallinen tallaaja toteuttamaan.
      Appiukon ja isäukon apua tarvitaan nyt kuin rintamamiestaloja sodan jälkeen rakennettaessa.
      Nyt joutuu merkonomit sun muu valkokaulus köyhällistö oikeisiin töihin. Loppuu se turhanpäiväinen narina kivimiehen laiskuudesta ja huonosta työnjäljestä.
      Kesken projektin sitten vielä lopputili kunnanvirastosta julkisen sektorin suojatyöpaikasta, niin alkaa ymmärtää rakennusalan yrittäjänkin arkea.
      Itse kun joutuu työnantajaksi ja maksaa sairaslomaa kesälomalla, niin pahinkin Demari alkaa ajatella mitä tuli takavuosina tehtyä.
      Alkaa myös ymmärtää miksi Suomessa on kaikki niin kallista, sehän johtuu järjettömästä verotuksen tarpeesta.

    • t. pankkiiri

      Ei laske pankki oman työn osuutta lainan vakuudeksi. Eli ihan yhtä suuren lainan ja siihen vakuudet joudut etsimään, teit sitten kuinka paljon itse kuin halusit. Pankinjohtajaa on siis turha syyttää tästä.

      Toki jos itse haluaa osallistua ja siihen on edellytyksiä, niin toki sillä asialla voi joitain euroja säästää. Lainaan sillä ei tosiaan ole vaikutusta.

      • Näin on

        Pankinjohtaja ei ole mihinkään syyllinen, toimii vain ohjeiden mukaan. Suomen kallis verotuksen tarve johtuu ylisuuresta julkisesta sektorista, joka saa liian hyvää palkkaa.
        Talon korkea hinta ei myöskään johdu rakennustyömiehestä, eikä yrittäjästä, vaan liian suuresta verotuksen tarpeesta.
        Eikä tätä uskalla kukaan Suomalainen politikko sanoa näin ennen vaaleja, kun julkisella sektorilla oleskelee 650 000 äänestäjää.
        Porttugalin, Espanjan jne... Virkamiesvaltainen asioiden hoito on sama tauti kuin meillä.
        Kilpailuttamalla lisää yksityistä sektoria, julkisen sektorin rahoitus sen kun kiristyy. Nyt suu auki Persut !


      • Pete persu
        Näin on kirjoitti:

        Pankinjohtaja ei ole mihinkään syyllinen, toimii vain ohjeiden mukaan. Suomen kallis verotuksen tarve johtuu ylisuuresta julkisesta sektorista, joka saa liian hyvää palkkaa.
        Talon korkea hinta ei myöskään johdu rakennustyömiehestä, eikä yrittäjästä, vaan liian suuresta verotuksen tarpeesta.
        Eikä tätä uskalla kukaan Suomalainen politikko sanoa näin ennen vaaleja, kun julkisella sektorilla oleskelee 650 000 äänestäjää.
        Porttugalin, Espanjan jne... Virkamiesvaltainen asioiden hoito on sama tauti kuin meillä.
        Kilpailuttamalla lisää yksityistä sektoria, julkisen sektorin rahoitus sen kun kiristyy. Nyt suu auki Persut !

        Kunnon persu tekee itse Lammiharkosta talonsa. Varsinkin jos sattuu olemaan kortistossa, niin siinähän tekee oikein kunnon tilin... Muistaa vain hakea lainan ennen kortistoon joutumista. Ensimmäiseksi hankkii postilaatikon tontin reunalle ja kirjat sinne. Sitten nysvää pari vuotta ja myy kovalla katteella. Seuraava heti perään ja kolmannen maksuun riittää se työkkärin korvauskin kuukaudessa. Annetaan kokoomuslaisten hoitaa tuo veronmaksu.


    • Tosi on

      Tuollaisia Persuja ei ole olemassakaan, oli paremminkin Persunne haavekuva.
      Persunne illat menevät bubissa istuskellessa kavereiden kanssa.
      Kivitalon omistaja tuntee olevansa porvari ja äänestää Kokoomusta.
      Tutkimustenkin mukaan eniten velkaa on Kokoomuksen kannattajilla ja sitä he osaavat ottaa vallankahvassakin ollessaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe