Manuaali vai robottivaihteisto?

Sonny Pruit

Hei,

Millaisia käytännön kokemuksia teillä on robottivaihteistosta jakoajossa tai maantieliikenteessä? Itselläni on se käsitys, että keskinkertaisella ja huonolla kuljettajalla robottivaihteisto säästää sekä autoa että polttoainetta, mutta hyvä kuljettaja pystyy parempaan suoritukseen manuaalivaihteistolla.

Kaikki kokemukset aiheesta kiinnostavat, kuten polttoaineenkulutus, ylläpitokulut (kytkin ym.), toiminta eri olosuhteissa (liukas keli jne.). Jollei siitä ole liikaa vaivaa, niin mieluummin haluaisin asiallisia vastauksia, ei "mielipiteitä".

20

9895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mennessä

      Itse olen muutaman kuukauden ajellut opticruisella... Kulutus on automaatti asennossa ollut n. 48 litraa ja manuaalilla n. 45 litraa... Ylläpitokuluista ei ole tietoa... Talvella varmaan hyvä koska scania on halunut pitää kytkin polkimen toisin kuin volvo...

      • vaihtaa...

        Meillä on Volvoja sekä i-shiftillä että manuaalilla. Tulevaisuudessa vain i-shiftillä. Kulutuksissa ei eroja (tai ne menee ristiin). Mitään negatiivista palautetta ei koskaan ole i-shiftistä kerrottu. Automaatti on sitä parempi mitä huonompi on keli! Ainainen valitus, jos kuski joutuu keikalle manuaalilla. Automaatilla meno virkeämpää ja motivoituneempaa.

        ArcticTruck -testi kannattaa lukea. Uusin Opticruise ja i-shift vaihtavat yhtä nopeasti. Samat pisteet vaihteistosta. I-shift älykkäämpi, Scanian kytkinpoljin pelastaa viheliäisestä paikasta.


    • raks raks raks raks

      Mercedeksen telligentistä on oikeastikin aika huonot kokemukset, vaikka Actros ihan hyvä auto onkin ajaa. En ole tuoreinta mallia testannut (jos se nyt on muuttunut jotenkin), mutta pari vuotta vanha on kyllä ikävä ajaa varsinkin talvella. Automaattiasennossa 60 tonnin kuormalla laatikko arpoo ihan liikaa, eikä mikään laatikko osaa ennakoida lähestyvää mäkeä ja vaihtaa ajoissa pienemmälle.

      Tuossa autossa oli myös kytkinautomatiikka, joka sekin on melko kaksipiippuinen juttu. Kytkin on lukittu pohjaan ja automatiikka hoitaa kytkemisen liikkeellelähtiessä, kun kaasua painetaan. Oikein huonoilla keleillä tämä ei vaan toimi, auto sutii väkisinkin. Sama homma, jos peruutetaan kärryä tiukkaan paikkaan, auto hyppii kuin kenguru. Lisäksi mersu täytyy sammuttaa välissä, jos haluaa ottaa sen kytkinpolkimen käyttöön.. vai pois käytöstä.. toiseen suuntaan taisi mennä ilman sammuttamista, mutta toinen vaatii sen.

      Vaihdetta vaihtaessa kytkin toimii toki myös automaattisesti.

      Manuaaliasennossa vaihdetta voi vaihtaa kahdella tavalla siitä rutisevasta kepintyngästä. Pienestä viiksestä saa puoli vaihdetta kerrallaan ja koko keppiä tyrkkäämällä tietokone koittaa laskea sopivaa vaihdetta. No se toimii joskus paremmin, joskus huonommin.

      Oli vaihteisto sitten täysautomaatilla tai ei, vaihtaminen on piinallisen hidasta, varsinkin, jos mennään yhden tai useamman pykälän yli.

      Scanian R-sarjasta tuttua, hiukan uudempaa opticruisea voi rehellisesti sanoa ainakin nopeammaksi. Scaniassa ei ole liikkeellelähdössä kytkinautomatiikkaa, vaan liikkeellelähtö tapahtuu kytkimellä, mutta liikkeessä vaihteiden vaihtamiseen tarvittavan kytkemisen hoitaa tietokone. Scaniassa on myös vaihteistossa mäkiasento, jolloin vaihteisto käyttää hiukan korkeampia kierroksia tai vaihtaa ainakin herkemmin pienemmälle vaihteelle.

      Scanian laatikossa miellytti mersuun verrattuna siis nopeus ja hiljaisuus, sekä varmuus saada oikea vaihde silmään. Mersun laatikko jäi sillon tällön arpomaan paikalleen, ilkeä liukkaassa mäessä...

      Itse ajan noilla maantiellä yleensä manuaali päällä, ettei jokaisen pienen mäennyppylän takia tarvise vaihtaa vaihdetta ja että isommat mäet saa ennakoitua fiksusti. Eteläsuomessa ja kaupungeissa muutenkin tulee sitten käytettyä enemmän ehkä automaattia.

      Ajamassani Scaniassa oli opticruisessa suoraa 12 vaihdetta, käytännössä 3-lovinen laatikko alueella ja puolittajalla. Robotti osaa vaihtaa vaihteen aika samalla nopeudella kuin se vaihdekepilläkin onnistuisi, mutta kai se kytkintä ja vaihteistoa säästää tuossa scaniassa, kun auto sovittaa jopa kierrokset oikeiksi ennen vaihtamista, vaikka käsittääkseni autossa ei ole suorahampaista laatikkoa.

      • ainoa....

        oikea,toimiva laatikko!Miellyttävä vaihtaja.
        Hiljanen,pärjää jopa puuhommissa.
        Yksinkertanen rakenne,suorahammaslaatikko.
        Jokaista olen ajanut,mutta kyllä volvon i-shift
        paras.


      • Kokeilleet?
        ainoa.... kirjoitti:

        oikea,toimiva laatikko!Miellyttävä vaihtaja.
        Hiljanen,pärjää jopa puuhommissa.
        Yksinkertanen rakenne,suorahammaslaatikko.
        Jokaista olen ajanut,mutta kyllä volvon i-shift
        paras.

        Peruuttaa ilman kytkin poljinta autoa laituriin ja se tapahtuu pieneen ylämäkeen? Kokemusta on Stralista edeltävästä mallista ja voi v... Koska täytyy painaa riittävästi kaasua et se lähtee liikkeelle ja kun se sitten törmää laituriin liian suurella nopeudella niin se sylkäsee autoan taas puolen metrin päähän laiturista. Ja äskeinen ilmiö toistuu sitten useita kertoja, pistää yleensä v... Ja jos painaa liian vähän niin se valuu kokoajan poispäin laiturista. Ja juuri tämän takia se kytkinpoljin on varsin hyödyllinen liukkaan lisäksi olemassa. Ainakin mun mielestä Scania on oivaltanut homman parhaiten nimenomaan säilyttämällä sen kytkin polkimen liikkeelle lähtöä varten.

        Scania teki aikoinaan kyselyn asiakkailleen haluavatko he että autossa on kytkin vai ei, asiakkaila saadun palautteen perusteella se säilytettiin.


      • hieman jarrua
        Kokeilleet? kirjoitti:

        Peruuttaa ilman kytkin poljinta autoa laituriin ja se tapahtuu pieneen ylämäkeen? Kokemusta on Stralista edeltävästä mallista ja voi v... Koska täytyy painaa riittävästi kaasua et se lähtee liikkeelle ja kun se sitten törmää laituriin liian suurella nopeudella niin se sylkäsee autoan taas puolen metrin päähän laiturista. Ja äskeinen ilmiö toistuu sitten useita kertoja, pistää yleensä v... Ja jos painaa liian vähän niin se valuu kokoajan poispäin laiturista. Ja juuri tämän takia se kytkinpoljin on varsin hyödyllinen liukkaan lisäksi olemassa. Ainakin mun mielestä Scania on oivaltanut homman parhaiten nimenomaan säilyttämällä sen kytkin polkimen liikkeelle lähtöä varten.

        Scania teki aikoinaan kyselyn asiakkailleen haluavatko he että autossa on kytkin vai ei, asiakkaila saadun palautteen perusteella se säilytettiin.

        Totta kai automaatti on erilainen! Hemmetti eikäö mieleesi tule, että painat kevyesti samalla jarrua vasemalla? Laatikko ei nypi, heittele eikä herjaa ja menee sentilleen laiturin kylkeen.


      • Kukaan..?

        Kertoa sulle miten sitä Telligentiä pitää käyttää? Jo kuvailemasi "rutiseva kepintynkä" kertoo käyttövirheestä. Olen itse ajanut myös opticruisella ja jos noista kahdesta pitää valita niin ehdottomasti mersu on parempi. Ihmettelen myös kuinka voit väittää tahmean hidasta opticruisea nopeammaksi kuin Telligent? Kyllä se käytännössä on aivan toisin.


      • raks raks raks raks
        Kukaan..? kirjoitti:

        Kertoa sulle miten sitä Telligentiä pitää käyttää? Jo kuvailemasi "rutiseva kepintynkä" kertoo käyttövirheestä. Olen itse ajanut myös opticruisella ja jos noista kahdesta pitää valita niin ehdottomasti mersu on parempi. Ihmettelen myös kuinka voit väittää tahmean hidasta opticruisea nopeammaksi kuin Telligent? Kyllä se käytännössä on aivan toisin.

        Mitä käyttövirhettä siinä on? Vaikka laatikko on automaattiasennossa, siitä telligentin ohjauspalikan alla olevasta laatikosta kuuluu sitä rutinaa / raksutusta kun vaihdetta vaihdetaan, aivan sama, onko automaattikytkin vai onko kytkin vedetty esiin..

        Kuten taisin sanoa, en ole tuota 4-sarjan opticruisea kokeillut, mutta R-sarjan vaihtoehto oli tuota actrossia nopeampi. Teholuokka suunnilleen sama, actros 3553 ja 4-aks R500.


      • Ja Man Tip-matic
        Kokeilleet? kirjoitti:

        Peruuttaa ilman kytkin poljinta autoa laituriin ja se tapahtuu pieneen ylämäkeen? Kokemusta on Stralista edeltävästä mallista ja voi v... Koska täytyy painaa riittävästi kaasua et se lähtee liikkeelle ja kun se sitten törmää laituriin liian suurella nopeudella niin se sylkäsee autoan taas puolen metrin päähän laiturista. Ja äskeinen ilmiö toistuu sitten useita kertoja, pistää yleensä v... Ja jos painaa liian vähän niin se valuu kokoajan poispäin laiturista. Ja juuri tämän takia se kytkinpoljin on varsin hyödyllinen liukkaan lisäksi olemassa. Ainakin mun mielestä Scania on oivaltanut homman parhaiten nimenomaan säilyttämällä sen kytkin polkimen liikkeelle lähtöä varten.

        Scania teki aikoinaan kyselyn asiakkailleen haluavatko he että autossa on kytkin vai ei, asiakkaila saadun palautteen perusteella se säilytettiin.

        Man'nissa ainoa ongelma juuri tuo ylämäkeen siltaan peruutus, mutta kun oppii niin kaasu polkimella voi pitää kytkimen liukumassa kuten erillilliselläkin kykin polkimemella. myös tuo vasemman jalan jarru konsti hyvä.
        UUsimmissa on jo tuota vartenkin automatiikka.
        Muutoin Man pelaa maantie ja kaupunki ajossa kuten huolellisin kuviteltavissa oleva kuljettaja. Ryömintä asennolla lähtee liukkaakaalla lähteen paremmin kun kytkin polkimella.
        Vm. 2004 Scania opti cruiseriin en ole ollut tyytyväinen, vaihtaa hitaasti ja vähemmällä järjellä.
        Tuo kytkinpolkimella pysähtyminen on myös vaivalloista, meinaa unohtua painaa kun muut pysähtyy ilman moista manööveriä, toisaalta täysin manuaali autoa ajaessa on kytkinpolkimen painaminen niin selkärangassa että sitä ei huomaakaan.
        Ehkä tuo kytkimen käytön epäjohdonmukaisuus ei häiritse jos ajaisi vain Scaniaa.
        Välissä oli myös Renun optidriver, pelasi yhtähienosti kun tuo MAN.
        Tosin kun ko veturissa oli välillä oikein perus puukenkä kuski niin poltti renkaat pahasti, ei edes yrittänyt lähteä siististi ja automatiikalla saa komeammat savut pyöristä.
        (kävi myös merkkinuollossa lisäämässä lasinpesunestettä kun oli loppu lasku 70 EUR)


      • manuaali
        Ja Man Tip-matic kirjoitti:

        Man'nissa ainoa ongelma juuri tuo ylämäkeen siltaan peruutus, mutta kun oppii niin kaasu polkimella voi pitää kytkimen liukumassa kuten erillilliselläkin kykin polkimemella. myös tuo vasemman jalan jarru konsti hyvä.
        UUsimmissa on jo tuota vartenkin automatiikka.
        Muutoin Man pelaa maantie ja kaupunki ajossa kuten huolellisin kuviteltavissa oleva kuljettaja. Ryömintä asennolla lähtee liukkaakaalla lähteen paremmin kun kytkin polkimella.
        Vm. 2004 Scania opti cruiseriin en ole ollut tyytyväinen, vaihtaa hitaasti ja vähemmällä järjellä.
        Tuo kytkinpolkimella pysähtyminen on myös vaivalloista, meinaa unohtua painaa kun muut pysähtyy ilman moista manööveriä, toisaalta täysin manuaali autoa ajaessa on kytkinpolkimen painaminen niin selkärangassa että sitä ei huomaakaan.
        Ehkä tuo kytkimen käytön epäjohdonmukaisuus ei häiritse jos ajaisi vain Scaniaa.
        Välissä oli myös Renun optidriver, pelasi yhtähienosti kun tuo MAN.
        Tosin kun ko veturissa oli välillä oikein perus puukenkä kuski niin poltti renkaat pahasti, ei edes yrittänyt lähteä siististi ja automatiikalla saa komeammat savut pyöristä.
        (kävi myös merkkinuollossa lisäämässä lasinpesunestettä kun oli loppu lasku 70 EUR)

        Samaa mieltään oon tuosta opticruisesta. Omien kokemusten mukaan todella hidas ja epä luotettava laite. Ite olen kyllä täysin manuaali miehiä!!


    • vaikka mitä

      Muutamia kilsoja ajaneena, kunnolla siihen tekniikkaan ja tapoihin tutkimalla. Lukemalla samalla kokeilemalla tutustuen, en enää pelkkää kytkinkeppiin vaihtaisikaan!
      Lukekaa siitä ohjeesta, tai suomennuttakaa, jos on paskakieliä jollakin. Niissä aivan pikkulapselle neuvojen opastetaan valinnat ja tapa olla sudituttamatta turhaan, sekä ennekoimaan mäki, tai liikennevalot.
      Jokainen pojanmukula osaa kavuta hyttiin ja vetää valitsijan taakse aj painaa kaasua. Saattaa muistaa vaopauttaa vielä kässärinkin. Se ammattitaito edellyttää muutman hanikan taitamisen ja vaitsimen osaamisen. Muutoin sitten taas Essolla ollaan niin ammattimiehiä että että...
      Ei ole isänntkään kovin viisaita, jos antavat kalliit automaatit osaamattomien pöllöjen käsiin!

      • Sonny Pruit

        OK, kiitos vastauksista. Näköjään yksiselitteistä totuutta ei tästäkään löydy.

        Onko MANin Tipmaticista kokemuksia?


      • raks raks raks raks

        Olen kyllä mersun manuaalia lukenut, kun auton laatikosta paloi joku saatanan sulake ja siihen joutu käsin kytkemään pykälän päälle, että saatiin auto pois vt12:sta.

        Mersu ei vaihda 80 km/h vauhdissa edes puolittajaa pienemmälle, kun 8 ja iso puoli on päällä, vaikka painasi polkimen lattiaan. Toisin sanoen: siihen kepukkaan on pakko koskea ennen niitä mäkiä. Rapiat 60 000 km ajoin tuolla mersulla...

        Valituksesi menee vähän samaan sarjaan kuin rellun puheet 2-asentoisesta kaasusta.


      • joku homma

        Ei hevosmiehetkään oppineet tai halunneet autonrattiin. Piti tulla uusi sukupolvi, joka oppi tekniikkaa ja ajamaan. Sama se on tässä auto/pulimatiikassakin. Vanhat pieksukoivet eivät osaa pitää vasentaan rennosti.


    • AllisonAutomaatti

      Meillä firmassa uusin Actros jossa robotti, en muista sen nimeä ;). Auto on vl-laitteilla ja auraushommissa. kukaan ei halua sitä vehjettä ajaa! Mieluummin mennään Scanialla tai Sisulla jotka on ihan ikäloppuja kumpikin. Mersun laatikko on kiva kun saa päästellä suoraa tietä tai kurvailla kaupungissa. mutta kun pitää laskea lavaa pieneen alamäkeen alkaa ongelmat. kytkin haukka tai koko vehje rupeaa pomppimaan kuin hullu jos koskee jarruun. Sama kun aurataan tiukkoja paikkoja, automaatti arpoo vaihteita miten sattuu ja manuaalina ei toimi senkään vertaa kun ei voi itse kytkintä luistattaa sopivasti. Jos auto jää kinokseen et voi keinuttaa sitä irti kun laatikko ei reagoi tarpeeksi nopeasti.
      Siis nyt on yksi talvi ja tämä kesä takana vajaa 20000km ajettu ja se on VARMASTI viimeinen robotti vehje meidän talossa. Jopa vanha viisilovinen perusautomaatti Manni joka meni vaihdossa oli parempi työkalu!

      • Teillä ei osata

        Mersuun saa viimeisien tietojen mukaan sen kytkinpolkimen, jos sen haluaa. Silloinkaan sitä ei ole pakko käyttää, vaan se voi olla lukittuna, piilossa, poissa silmistä ja mielistä, jolloin automatiikka hoitaa kytkimen käytön.

        Ilmeisesti mersun saa kuitenkin ostettua myös kokonaan ilman tuota poljinta, oikea kysymys tähän väliin olisikin, miksi yrityksenne johto on tehnyt näin käsittämättömän hankinnan ja jättänyt kytkinpolkimen pois autosta?


      • fuller:)

        Kaikkein näppärin laatikko noihin hommiin on se niin paljon puhuttu fulleri! Vaihtolava hommia oon sillä tehny ja hyvin toimii niissä hommissa.


    • kannattaa ajaa

      Muutaman vuoden kokemuksella ei kolleegat ainakaan tahdo enää takaisin tavallista laatikkoa. Kai ne vähän on mielipiteitä kuitenkin, mutta kyllä vaatii vähintään viikon ajokokemusta ja HYVÄN ensiopettajan laatikon saloihin. Mersu ainakin aikoinaan oli tyypillinen haukun kohde ja vika se vaan tahtoi olla ratin ja penkin välissä. Joku survoi keppiä kuin tavallista vanhaa tanko-ohjattua. Sisällä pienet mikrokytkimet sai ainakin tarpeeksi painetta.... :/ Mutta ohjekirjoista ei noita vinkkejä kyllä saa. Kannattaa jutella aina esim. korjaamopäälliköiden kanssa, että miten sitä KÄYTÄNNÖSSÄ pitää käsitellä ja ajaa. Esim. ahtaassa paikassa voi pitää vaikka ihan hiukan käsijarrua vedettynä päälle. Sen verran vaan, että rauhoittaa nykäisyä. Pienenä vinkkinä vaan...

    • edwqwqe

      uudet mersut on kivoja

      Jos on se kytkinpolkimeton automaatti, niin siinä on "ryömintätila" eli kun päästää jarrun, ottaa kytkin hieman kiinni, ja auto ryömii, näin ollen esim. laituriin peruuttaessa vain rajoitetaan menoa jarrulla... ilman kaasu menee eteenpäin noin 10km/h jos ei paina jarrua lainkaan

      Tuttu juttu henkilöautoista, ja muista joissa on perinteinen automaatti. toki ton saa kytkettyä poiskin jos haluaa...

      Ja tosiaan, tarkka ajo ilman kytkintä vain kaasulla on vaikeaa, kuten joku sanoin, osuu vauhdilla laituriin ja pomppaa metrin eteenpäin.

      Eli paras automaatti olisi semmonen, että kytkintä käytettäisi liikkelle lähdössä ja pysähtyessä, mutta auto vaihtaisi itse vaihteet ja hoitaisi silloin myös kytkimen käytön

      • Algoth Mäki

        Kontio-Sisun 6-vaihteinen ja tuplaperä. Se on ollut minusta paras yhdistelmä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe