turistiripuli ja salmonella

kokenut

Ajattelin vaan muistutella sellaisesta asiasta kun hygienia ja varovaisuus... Itse sairastuin viime kesän Sunny Beachin matkalla niinkin mukavaan tautiin mieheni kanssa kuin salmonella, vaikka omaa harkintakykyä käytettiin syömisissä... Minua hoitanut terveyden hoitaja sanoikin, että jos hän jonkun lomakohteen saisi laittaa mustalle listalle, se olisi juuri Sunny Beach.

Se mistä tauti tuli ei ole minulle vieläkään selvinnyt. Vältettiin syömästä majoneeseja ja kanaa..

Myös jokainen tuttavani (noin 5 henkeä) joka kyseisessä paikassa/maassa on vieraillut on sairastunut vähintään turistiripuliin.

14

12363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sunny Beachilta

      Joo, ja koko kotikaupunkini väki on sairastunut ripuliin / salmonellaan / lintuinfluenssaan Sunny Beachilla.

      Kamala paikka se on tuo Sunny Beach. Miksikähän minä tulin sieltä viikko sitten terveenä kuuden muun ihmisen kanssa kotiin? Meillä on varmaan salaisia ja kavalia tauteja, voisitko kysyä siltä "terveyden hoitajaltasi" niiden nimiä?

    • olla

      turisti tippuri

    • ..käynyt

      ja en kertaakaan ole sairastunut edes siihen turistiripuliin. Majoneesia, munia ja meren eläviä olen välttänyt syömästä. Kanaa, lihaa, kasviksia, vihanneksia ja jäätelöä syönyt nautinnolla:)

      ...Ja taas syksyllä mennään:)

    • matkasta selvinnyt

      Viisi kertaa SB:llä käyneenä ja kuudetta kertaa menossa en ole sairastunut vatsatautiin kertaakaan. Melkein kaikkea syönyt (en majoneesia)myös katukeittiöistä ja myös jäätelöä eikä minkään laista tautia ole tullut. Mielestäni ihmisiä turhaan pelotellaan ei se SB:n ruoka sen kummempaa ole kuin täälläkään ja voihan sen vatsataudin saada täälläkin.

      • JEPulis

        Ei minun mielestäni ole yhtään turhaa että varotellaan ihmisiä!!! Tosiasia on että kaiken maailman taudit voi saada myös koti-Suomesta, mutta hygieniataso kyseisissä paikoissa ei kuitenkaan ole sama kuin Suomessa, joten riski sairastua on suurempi!!

        Ihmettelen miksi ihmisillä on aina kovin negatiivinen asenne näillä keskustelupalstoilla.. Nytkin joku hyvää hyvyyttään halusi kertoa asiasta ja heti sai haukut pelottelusta.. Hyi teitä ihmisiä!!!


      • turistiripulini

        SB:n matkalla tänä kesänä, takana on toistakymmentä terveenä tehtyä lomamatkaa muihin Välimeren kohteisiin. En syönyt kanakebapia, en majoneesia enkä katukojuruokaa.


      • tarpeetonta
        JEPulis kirjoitti:

        Ei minun mielestäni ole yhtään turhaa että varotellaan ihmisiä!!! Tosiasia on että kaiken maailman taudit voi saada myös koti-Suomesta, mutta hygieniataso kyseisissä paikoissa ei kuitenkaan ole sama kuin Suomessa, joten riski sairastua on suurempi!!

        Ihmettelen miksi ihmisillä on aina kovin negatiivinen asenne näillä keskustelupalstoilla.. Nytkin joku hyvää hyvyyttään halusi kertoa asiasta ja heti sai haukut pelottelusta.. Hyi teitä ihmisiä!!!

        "Ei minun mielestäni ole yhtään turhaa että varotellaan ihmisiä!!!"

        Ei varoittelu olekaan turhaa, jos se kohdistuu oikeaan ja tarkasti määriteltyyn osoitteeseen.

        Turhaa ja yleensä selvää trollausta ovat taasen ne jutut, että meidän koko suku sai sanipiitsiltä salmonellan, pappa kuoli ja loputkin makaavat henkitoreissaan teholla.

        Kyllä matkalle lähtijöillä on yleensä sen varran tolkkua päässään, että kädet pestään kuten kotonakin vessakäyntien jälkeen, ennen ruokailua jne.

        Salmonella ja muut ruokaperäisten sairauksien aiheuttajan taasen ovat Suomessakin niin hyvin kätkeytyneessä muodossa ja yleensä ennalta arvaamattomissa ruoka-aineissa (kuten tässä taannoin porkkanassa), että eivät niitä "terveyden hoitajatkaan" kykene päältä päin ruoasta näkemään.

        Siksi on turhaa levitellä hysteriaa keskustelupalstoilla tuomitsemalla etukäteen ja ihan perstuntumalla jonkun maantieteellisen alueen sapuskat. Joka puolella maapalloa on samalla tavoin ruokaperäisiä uhkia terveydelle, ei sanipiitseillä ole niihin mitään yksinoikeutta.

        Joten malttia ruokamyrkytysten huuteluunkin. Oma käsitykseni nimittäin on, että paskataudit ja muut yrjöämiset johtuvat useimminkin sen vedetyn viinan määrästä jasen jälkivaikutuksista kuin ruoasta. Jälkimmäinenhän kun pakkaa unohtumaan juomisen tiimellyksessä.


    • käsidesinfiointinesteet

      Maitohappobakteereja kannattaa varata mukaan koko matkan ajaksi. Itse asiassa kuuri kannattaa aloittaa jo muutamaa päivää ennen reissua, niin tulee vähän suojaa jo etukäteen. Savett-pakkauksia ja/tai apteekin käsidesifiointiainetta mukaan ja sitä kannattaa myös käyttää! Bakteereja on joka paikassa, mutta omalla toiminnalla pystyy kyllä välttämään pöpöjä. Nimimerkki: herkkävatsainen

      • juuri näin

        Matkallani söin lähes kaikkea, mikä ei päässyt karkuun, silti säästyin ripulilta. Todella kannattaa kuitenkin ottaa ne maitobakteerit ja käsidesipyyhkeet mukaan kun syö. Varmuudeksi kannattaa varata myös esim. imodium ripulilääke ja napsia heti ohjeen mukaan jos vatsa parahtaa. Me ihmiset ollaan niin erilaisia, joten eipäs, joopas väittely on turhaa.Järki on loppupeleissä ihan käyttökelpoinen asia.En kotonakaan söisi auringonpaahteessa ollutta majoneesia tai kattotiilillä kypsennettyä kananpoikaa..onkohan se sitten sitä itsesuojeluvaistoa..mene ja tiedä


      • mummeli2

        Kannattaa siis muistaa käsihygienia.
        Maitohappobakteerit eivät varsinaisesti suojaa
        tartunnalta,vaan muuttavat suoliston bakteerikantaa.
        Aivan yhtä hyvä ja halvempi keino on syödä
        aamulla paikallista jugurttia kupillinen,hapanmaito
        tuote tuo "paikallista pöpökantaa" suolistoon ja
        näin ripuli jää tulematta.
        Salmonella tulee jos tulee,pitää vain yrittää
        muistaa:pese kädet usein,juo pullotettuja juomia,
        ei jäitä lasiin,katso,että kana on kypsää.Vältä
        jäätelöä ja majoneesia.
        Nykyisin on ihan hyvät käsidesiaineet ja myös
        pyyhkeinä saa.
        Hyvää matkaa kaikille,nauttikaa lomastanne.


      • Optimisti

        salmonellan Egyptin matkalla. Viisihenkisestä perheestä olin ainoa salmonellan saanut. Olen ravitsemuspuolen opettaja ja tiedän tasan hygieniasäännöt ja niitä noudatettiin. Oli mukana käsidesit ja asidofilukset.

        Mielestäni jo matkaa varatessa otan riskin; tulen takaisin terveenä tai sitten en. Matkailu kuitenkin avartaa, joten riski kannattaa ottaa.

        Mukavaa matkaa kaikille sen varanneille. Jos tuntuu, ettei uskalla lähteä tiettyyn maahan tai yleensä ulkomaille, parasta siunata itsensä, ettei salmonella tai ruokamyrkytys vaani vaikkapa seuraavien kotijuhlien voileipäkakussa.

        Siis: varovaisuutta mukaan ja ei kun nauttimaan uusista tuulista!!


    • kerta SB:llä

      takana eikä meillä ainakaan ole tullut sieltä mitään tautia..

    • salmonellan jälkeen niveltu...

      Kaksi vuotta sitten sain inglesistä salmonellan.Reissu ei ole päässyt unohtumaan yhtenäkään päivänä.Nimittäin siitä pitävät huolen pivittäiset nivelkivut.Sain salmonellan jäkeen kroonisen niveltulehdusen.Enkä ole apua, saanut kymmeniä kertoja lääkärillä.Onko kellään muulla samanlaista? Mistä lääkkeestä apu?Onko kukaan parantunut lopullisesti? Alan olla epätoivoinen!

    • ei enään koskaan sb

      Täysin runkkari paikka tuo SB. Varmaan lisäävät ruokiin laksatiiveja, että tulee kunnon varpus parvi ja on pakko lähteä syömään samaa paskaa uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe