IMUSOLMUKESYÖPÄ

POTILAAT!!

Hei! Kysyisin pari kysymystä koskien imusolmukesyöpää:
1)Minkä kokoinen pattisi oli
2)Muuttuiko patti taudin aikana
3)Oliko muita oireita (jos oli millaisia)
ja
4)Laittoiko lääkäri heti lisätutkimuksiin?

KIITOS jos joku viitsisi vastata!! Hyvää kesää:)

45

53380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janett

      1) Imusolmukesyöpä löytyi vatsan alueelta, joten näkyviä patteja ei ollut. Ultraäänessä suurimmat olivat kooltaan n. 12 - 18-senttisiä.
      2) Koko ajan kasvoivat. Mulla on hidaskasvuinen follikulaarinen lymfooma. Pikku hiljaa kasvoivat, joten oli vaikea tulkita miksikään sairaudeksi.
      3) Voimakas hikoilu kuuluu oireisiin. Olen viiskymppinen ja sain viime kesänä gynekologilta hikoiluun hormoonilaastaria. Pahin oire, joka kesti toista vuotta, oli nielemisvaikeudet. Luulin paniikiksi. Ruokatorven ympärillä oli lymfoomakasvainta, nyt on pienentynyt 3 hoidon jälkeen ja on enää 8 mm, joten toista vuotta kestäneet nielemisvaikeudet ovat ohi. Lisäksi vatsassa tuntui jotakin ylimääräistä, tykyttävää ja kiinteää.
      4) Sitten kun viimein sain mentyä lääkäriin ja kerrottua noista epämääräisistä oireista, sain lähetteen ultraäänitutkimukseen. Aika oli kahden viikon päästä lääkärissä käynnistä eli 4.4. Saman tien kun röntgenlääkäri totesi lymfooman, sain tk-lääkäriltä lähetteen keskussairaalaan ja olin pääsiäisen siellä. Otettiin koepalat. Koepalavastaus oli valmis 12.4. ja jo heti seuraavana päivänä aloitettiin eka sytostaattihoito. Hiukset alkoivat lähteä 13 päivää ekahoidon jälkeen. Nyt on hoitoja takana 4 ja mahdollisesti enää 2 edessä. Niin hyvin kasvaimet ovat pienentyneet.

      Lääkärit ovat koko ajan sanoneet, että tämä on hoidettavissa ole tauti. Tosin tämä laji on herkkä uusiutumaan, joten näiden hoitojen jälkeen annetaan vielä 2 vuoden ajan 2 kk välein vasta-aineitta, jolla remissiota pidennetään.

      En ole koko hoitojen aikana oksentanut kertaakaan, heikko olo on ja yleiskunto välillä nollassa. Välillä melkein normaali olo. Mutta kyllä nämä hoidot jaksaa kun ovat jo näin pitkällä.

      Mene heti lääkäriin, jos epäilet itselläsi imusolmukesyöpää, pääset peloistasi pois tai jos sinulla on sellainen, niin pääset heti aloittamaan hoidot.

      Tsemppiä!!

      • sivullinen*

        pahalta, mutta samalla optimistiselta! Kunpa kaikki sairaudet löydettäisiin ajoissa. Kunpa ihmiset kestäisivät hoitojen sivuvaikutukset.
        Kunpa elämä opettaisi, miten hyvin asiat on ( silloin kun ei ole sairauksia).
        Jaksamista kirjoittajalle ( itseasiassa molemmille).


      • ystävä hyvä
        sivullinen* kirjoitti:

        pahalta, mutta samalla optimistiselta! Kunpa kaikki sairaudet löydettäisiin ajoissa. Kunpa ihmiset kestäisivät hoitojen sivuvaikutukset.
        Kunpa elämä opettaisi, miten hyvin asiat on ( silloin kun ei ole sairauksia).
        Jaksamista kirjoittajalle ( itseasiassa molemmille).

        nyt täytyy vain elää päivä kerrallaan .(


      • ilman iloa

        kymmenen vuotta sitten ystävältäni poistetettiin kaulasta patti todettiin imusolmuke syöpä.on elänyt nämä vuodet ilman mitään oireita kokeissa on käynyt kaikki hyvin.mutta tänä kesänä kipeytyi olkapää,meni lääkäriin, tiettiin sairaus,otettiin kokeet,nyt se on myös luissa.toivoa ei ole.hänen aikansa on ehkä viikko.toukokuussa vielä naurettiin ja puhuttiin ensi kesän jutuista lasten kans.elämä ottaa ja elämä antaa.mutta on se vain raskasta hyväksyä.


    • Jenni-74

      1)Kainalossa,ollut patti oli kananmunan kokoinen ja kaulalla kummallakin puolella oli turvonneita imusolmukkeita.
      2)Nyt kun olen saanut 4kertaa ABVD sytostaatteja on oikealla puolella kaulassa enään herneen kokoinen patti ja PET-kuvauksen tulos oli et joitain jäämiä olisi vielä kehossa.
      3)Aivan kuin edellä on kuvattu hikoilua,tosin olen vasta 30:nen,niin en ihan vielä osannut mummo-tautia odottaa.Väsymys oli joka päiväistä ja täytyi nukkua jopa päivä-uniakin.Kutina,kuin olisi allerginen jollekkin pesu-aineelle raavin hullun lailla rintojen alta.
      4)Terveyskeskuslääkäri laittoi heti kun menin,niin samana päivänä sain soiton et pitäisi mennä hematologin pakeille eli 16.4 ja 7.5 sain ensimmäiset sytostaatit joita saan kahdenviikon välein.Sateista kesä iltaa kaikille.

      • tyyppi...

        Sellaista piti vielä kysyä, että mitä kokeita ottettiin ennen taudin toteamista? Kiitos jo tulleista vastauksista, lisää odotan:)


      • Jenni-74
        tyyppi... kirjoitti:

        Sellaista piti vielä kysyä, että mitä kokeita ottettiin ennen taudin toteamista? Kiitos jo tulleista vastauksista, lisää odotan:)

        Verikokeita ja keuhkokuvat,terveyskeskuslääkärin määräyksestä.Kerroin tarkasti oireista eli väsymys,hikoilu sekä kutina!
        Sitten hematologin toimesta otettiin luuytimestä näytteet,sekä laaja verenkuva ja kainalosta leikattiin koe pala.Varjo-aine kuvaus ja sen jälkeen odotusta pari viikkoa,jonka jälkeen sain puhelun jossa kerrottiin löydöksestä ja seuraava aika syöpä polille.Tsemppiä ja jatkoja sinulle.


      • kyllästynyt....

        Olen atoopikko, ja pienenä atopiani oli aika paha. Olen myös allerginen aika monille ruoka-aineille sekä kissalle, koiralle ja hevoselle. Lapsuuden jälkeen atopiani oli kuitenkin monta vuotta suhteellisen hyvässä kunnossa eikä oireillut kauheasti. Viime joulun alla löysin kaulastani oikealta puolelta turvonneen imusolmukkeen. Siinä vaiheessa en edes tiennyt mikä se oli ja huolestuin. En kuitenkaan ensin kertonut siitä mitään muille kuin kavereilleni. Luin netistä imusolmukesyöävästä ja olin peloissani, että jos minulla on se. Samoihin aikoihin ihoni alkoi mennä todella huonoon kuntoon ja kutista paljon. Kun kerroin epäilyistäni äidilleni, hän ei uskonut että voisi olla mikään syöpä, että atopia se vain oli pahempi. Iho oli pitkään todella paha, käytin yhden antibioottikuurin ja yhden sisäisen kortisonikuurin ihoon ja hetkellisesti se oli parempi. Mutta kun lopetin kuurin niin kutina ja ihottuma palasivat. Imusolmukkeita alkoi löytyä muualtakin, kuten nivusista ja leuan alta. Halusin että asiaa tutkittaisiin. Lääkäri otti verikokeet, mutta arvoissa ei näkynyt mitään hälyyttävää, ainoastaan tulehdusarvo oli hiukan korkea mutta normaalin rajoissa.
        Nyt viime aikoina kutina on tullut vielä pahemmaksi, enkä jaksa kohta tätä enää. Myöskin imusolmukkeet ovat edelleen suurentuneet ja löysin myös vasemmasta kainalosta sekä sisäreidestä patteja. Suurimmat patit koko kehossa ovat noin 2cm halkaisijaltaan. Ja niitä on siis kaulalla oikealla muutamia, molemmilla puolilla nivusissa ja sisäresissä sekä leuan alla ja kaulan yläosassa. Viime aikoina olen myös huomannut hikoilevani paljon. aina jos istun kauan paikallani, housuni ovat kosteat noustessani ylös. Myös polvitaipeet hikoavat jos istun polvet koukussa tjs. samoin kainalot.
        Voisiko joku asiantuteva henkilö kertoa, pitäisikö minun olla huolissani ja epäillä imusolmukesyöpää, vaikka ihotautilääkärit vakuuttelivat aikaisemmin että kutina ja imusolmukkeet johtuvat vain atopiastani? Kiitos paljon jos joku osaa auttaa!


      • kyllästynyt....
        kyllästynyt.... kirjoitti:

        Olen atoopikko, ja pienenä atopiani oli aika paha. Olen myös allerginen aika monille ruoka-aineille sekä kissalle, koiralle ja hevoselle. Lapsuuden jälkeen atopiani oli kuitenkin monta vuotta suhteellisen hyvässä kunnossa eikä oireillut kauheasti. Viime joulun alla löysin kaulastani oikealta puolelta turvonneen imusolmukkeen. Siinä vaiheessa en edes tiennyt mikä se oli ja huolestuin. En kuitenkaan ensin kertonut siitä mitään muille kuin kavereilleni. Luin netistä imusolmukesyöävästä ja olin peloissani, että jos minulla on se. Samoihin aikoihin ihoni alkoi mennä todella huonoon kuntoon ja kutista paljon. Kun kerroin epäilyistäni äidilleni, hän ei uskonut että voisi olla mikään syöpä, että atopia se vain oli pahempi. Iho oli pitkään todella paha, käytin yhden antibioottikuurin ja yhden sisäisen kortisonikuurin ihoon ja hetkellisesti se oli parempi. Mutta kun lopetin kuurin niin kutina ja ihottuma palasivat. Imusolmukkeita alkoi löytyä muualtakin, kuten nivusista ja leuan alta. Halusin että asiaa tutkittaisiin. Lääkäri otti verikokeet, mutta arvoissa ei näkynyt mitään hälyyttävää, ainoastaan tulehdusarvo oli hiukan korkea mutta normaalin rajoissa.
        Nyt viime aikoina kutina on tullut vielä pahemmaksi, enkä jaksa kohta tätä enää. Myöskin imusolmukkeet ovat edelleen suurentuneet ja löysin myös vasemmasta kainalosta sekä sisäreidestä patteja. Suurimmat patit koko kehossa ovat noin 2cm halkaisijaltaan. Ja niitä on siis kaulalla oikealla muutamia, molemmilla puolilla nivusissa ja sisäresissä sekä leuan alla ja kaulan yläosassa. Viime aikoina olen myös huomannut hikoilevani paljon. aina jos istun kauan paikallani, housuni ovat kosteat noustessani ylös. Myös polvitaipeet hikoavat jos istun polvet koukussa tjs. samoin kainalot.
        Voisiko joku asiantuteva henkilö kertoa, pitäisikö minun olla huolissani ja epäillä imusolmukesyöpää, vaikka ihotautilääkärit vakuuttelivat aikaisemmin että kutina ja imusolmukkeet johtuvat vain atopiastani? Kiitos paljon jos joku osaa auttaa!

        Niin ja olen siis 18-vuotias tyttö.


      • S. Yöpäläinen
        kyllästynyt.... kirjoitti:

        Olen atoopikko, ja pienenä atopiani oli aika paha. Olen myös allerginen aika monille ruoka-aineille sekä kissalle, koiralle ja hevoselle. Lapsuuden jälkeen atopiani oli kuitenkin monta vuotta suhteellisen hyvässä kunnossa eikä oireillut kauheasti. Viime joulun alla löysin kaulastani oikealta puolelta turvonneen imusolmukkeen. Siinä vaiheessa en edes tiennyt mikä se oli ja huolestuin. En kuitenkaan ensin kertonut siitä mitään muille kuin kavereilleni. Luin netistä imusolmukesyöävästä ja olin peloissani, että jos minulla on se. Samoihin aikoihin ihoni alkoi mennä todella huonoon kuntoon ja kutista paljon. Kun kerroin epäilyistäni äidilleni, hän ei uskonut että voisi olla mikään syöpä, että atopia se vain oli pahempi. Iho oli pitkään todella paha, käytin yhden antibioottikuurin ja yhden sisäisen kortisonikuurin ihoon ja hetkellisesti se oli parempi. Mutta kun lopetin kuurin niin kutina ja ihottuma palasivat. Imusolmukkeita alkoi löytyä muualtakin, kuten nivusista ja leuan alta. Halusin että asiaa tutkittaisiin. Lääkäri otti verikokeet, mutta arvoissa ei näkynyt mitään hälyyttävää, ainoastaan tulehdusarvo oli hiukan korkea mutta normaalin rajoissa.
        Nyt viime aikoina kutina on tullut vielä pahemmaksi, enkä jaksa kohta tätä enää. Myöskin imusolmukkeet ovat edelleen suurentuneet ja löysin myös vasemmasta kainalosta sekä sisäreidestä patteja. Suurimmat patit koko kehossa ovat noin 2cm halkaisijaltaan. Ja niitä on siis kaulalla oikealla muutamia, molemmilla puolilla nivusissa ja sisäresissä sekä leuan alla ja kaulan yläosassa. Viime aikoina olen myös huomannut hikoilevani paljon. aina jos istun kauan paikallani, housuni ovat kosteat noustessani ylös. Myös polvitaipeet hikoavat jos istun polvet koukussa tjs. samoin kainalot.
        Voisiko joku asiantuteva henkilö kertoa, pitäisikö minun olla huolissani ja epäillä imusolmukesyöpää, vaikka ihotautilääkärit vakuuttelivat aikaisemmin että kutina ja imusolmukkeet johtuvat vain atopiastani? Kiitos paljon jos joku osaa auttaa!

        Imusolmukesyöpä ei välttämättä näy verikokeissa juuri mitenkään. Itselläni olivat kaikki tutkitut veriarvot kutakuinkin normaaleja, ainoastaan senkka oli hieman koholla.
        Hikoilu (erityisesti öisin) voi olla yksi imusolmukesyövän oire. Jos imusolmukkeet ovat kasvaneet koko ajan ja suurentuneita imusolmukkeita on tullut lisää, menisin itse lääkäriin ja vaatisin parempia tutkimuksia. Pelkästä keuhkoröntgenkuvasta voisi selvitä jo melko paljon.


      • Joskus nopeasti...
        S. Yöpäläinen kirjoitti:

        Imusolmukesyöpä ei välttämättä näy verikokeissa juuri mitenkään. Itselläni olivat kaikki tutkitut veriarvot kutakuinkin normaaleja, ainoastaan senkka oli hieman koholla.
        Hikoilu (erityisesti öisin) voi olla yksi imusolmukesyövän oire. Jos imusolmukkeet ovat kasvaneet koko ajan ja suurentuneita imusolmukkeita on tullut lisää, menisin itse lääkäriin ja vaatisin parempia tutkimuksia. Pelkästä keuhkoröntgenkuvasta voisi selvitä jo melko paljon.

        Isälläni todettiin imusolmukesyöpä kesällä -11. Nukkui pois 02/12. Nopea ja kivuton oli lähtö.


      • Anonyymi
        Jenni-74 kirjoitti:

        Verikokeita ja keuhkokuvat,terveyskeskuslääkärin määräyksestä.Kerroin tarkasti oireista eli väsymys,hikoilu sekä kutina!
        Sitten hematologin toimesta otettiin luuytimestä näytteet,sekä laaja verenkuva ja kainalosta leikattiin koe pala.Varjo-aine kuvaus ja sen jälkeen odotusta pari viikkoa,jonka jälkeen sain puhelun jossa kerrottiin löydöksestä ja seuraava aika syöpä polille.Tsemppiä ja jatkoja sinulle.

        Hei minkälaisia olivat kutinan oireet , jos vastaaja voi vastata niin tietääkö joku toinen? Kiitos


    • ISOÄITI

      Hei tarvitsin tietoa löytyykö mistään tuki ryhmää imusolmuke syöpää sairastaville?
      vastauksesta erittäin kiitollinen. Läheinen on sairastaunut kyseiseiseiseen ja kuulema ei ole tuki seuraa aikuiselle ja se olisi nyt tarpeeksi,jotenka pyydän näin ollen apua jos joku voisi auttaa,anttaa vihjettä koska syöpä on jo levinnyt pahasti.Kiitos etu käteen.

      • Milla*

        Itse olen kanssa miettiny missä löytyisi tuki ryhmä imusolmukesyöpää sairastaville Pohjois-suomesta? Ku en ole saanu tuki henkilöä.


      • Anonyymi

        Nimimerkki "asiaan tutustunut", sinulla on varmaan esittää lääketieteellisiä todisteita, että ruokasooda olisi parantanut syövän?


    • Saraste
    • Patiton

      Mulla todettiin imusolmukesyöpä vuosi sitten. Oireet oli alhaiset valkosoluarvot 2.9 ja hb 110. (uupumus) Kaikki mahdolliset tutkimukset tehty, suurentuneita imusolmukkeita ei ole löytynyt mistään. Luuytimestä löytyi syöpäsoluja, joten sairaus rajottuu ainakin tällä hetkellä sinne. Tän kans pitää loppuelämä elää, parannuskeinoo ei ole. Sain biologista (täsmähoitoa) ja nyt sitten seuraillaan miten sairaus kehittyy. Lääkärin mukaan saattaa pysyä jopa vuosikymmeniä muuttumattomana.

    • Milla*

      Patiton, mitä imusolmukesyöpää sairastat? koska minullakaan ei ollut mitään patteja.

    • Patiton

      Pitkään kesti saada minkäänlaista diagnoosia, mut nyt se on diagnosoitu: lymfoplasmasytoidinen lymfooma tai pernan marginaalisolu-lymfooma. Lähinnä toi edellinen koska pernan suurentumista ei ole todettu.
      Mikä lymfooman muoto sulla on?
      Aika vähän törmää kohtalotovereihin :-)

    • Milla*

      Minulla on kans havinainen muoto Primaari mediastinaalinen suurten B-solulymfooma. Ja tiedän vain 2 kohtalotoveria. En oo itekkään törmänny ku muutamiin tapauksiin sun lymfooman oasalta.

    • Patiton

      Tampereella on Suomen Syöpäpotilaat ry:n järjestämä lymfoomapotilaiden päivä 14.4.2012 klo 9.30-16.00 (Tamperetalolla).
      Viimeinen ilmottautumispäivä 27.3.2012. Vielä ehtii... ilmottautumiset: Inka Talvitie puh. 044 515 7517 tai 09 1353 3230.
      Kannattaa tulla mukaan kuuntelemaan.

    • Milla*

      No voi harmi. Kyllä tulisin mutta asun täällä lapissa. :(

    • Stiina

      Milla...minäkin olen Lapista ja sairastanut imusolmukesyöpää nyt jo toista vuotta. Olen menossa kantasolusiirtoon, kun sytostaateista ei ollut apua. =(

    • Milla*

      Voi ei:( Toivotaan että kantasolusiirto auttaisi. Mun syöpä on remessiossa nytten. Maanantaina toinen 3kk kontrolli saa nyt nähdä miten käy. Ku ne aina pelottaa. Hoidetaanko sinua OYSssä?

    • dreadcvh

      Hui pelottaa. Epäilin ekan kerran joskus neljä vuotta sitten itelläni imusolmuksesyöpää. Löysin sillon kaulastani, oikeelta puolelta jonku oudon patin. Se oli sellanen irtonainen, liikkuva eikä se ollu yhtään kipee. En kuitenkaan uskaltanu kertoo löydöstäni kellekkään ja tähän päivään asti oon ollu elossa. Ajattelin että jos oon tähän asti selvinny nii ei se mikää syöpä ollu. Enkä tiä onks siä kaulas enää mitää erikoista, en oo uskaltanu kokeilla.
      Jokatapauksessa oon kärsiny paniikkihäiriöstä yms koska mulla tuli sellasia huimauskohtauksia esim kaupoissa yms. Mut oon monesti miettiny että ehkä mulla ei ookkaa paniikkihäiriöö vaan joku toinen sairaus joka aiheuttaa niit huimauksia ja sit oon siitä jotenki saanu pelon niitä huimauskohtauksia kohtaan ja sitä kautta ahdistunu ja ruvennu pelkään niitä tilanteita.
      Oon tosi väsyny ollu varsinki nykyää. Päivisinki väsyttää. En ota päiväunia tai mitään, mutta kuitenki väsyttää iha sairaasti. Ja nyt on ruvennu tuleen sellasia outoja "sydämmensykkeitä" joiden aikana vähän niinku pyörryttää tai jotain. Mut ehkä kuvittelen sen, tai sit mun sydämmessä on jotain vikaa ku oon syöny niiiin epäterveellisesti ihan älyttömän monta vuotta.
      Ja kaiken tän lisäks välillä öisin herään ihan hiestä märkänä. Vaikka menisin nukkuun vähän kylmissäni, niin jossain vaiheessa hikoilen, mut aamulla taas olo on normaali.
      Pelottaa, ahdistaa. Mulla on aika lääkärintarkastukseen huhtikuun puolella. Entä jos kuolen ennen sitä? Jos onki jotain vakavaa?

      • tohtori4

        irtonainen kaulalla on todnäk rasvapatti. stressi/jännitys/pelko aiheuttaa yöhikoilua, samoin roskaruoka, niis aikas mojovat suolapitoisuudet. alkoholin käyttö hikoiluttaa öisin. eli jätä roskaruoka pois, alkoholi pois, makeaa herkkua vain kohtuudella kerran viikossa, ei sipsejä, suolapähkinöitä. kahvia ja teetä ei enää klo 19 jälkeen. yöunet vähintään 7 tuntia. ja päiväunet aina kun mahdolista. joka päivä puoli tuntia tai mieluummin tunti ulkoilua. tietsikka kiinni reilu tunti ennen nukkumaanmenoa. tee ruokapäiväkirja, syö vähintään kolmen tunnin välein jotain. ja vähintään yksi normi kotiruoka-ateria. jos ei auta kuukauden sisään niin sit lekuriin.


      • joku43474

        Tiedän yhden, jolla oli aika samanlaisia oireita. Huimausta, sydämen tykytystä, väsymystä, jne.
        Sillä oli astma. Luultiin paniikkihäiriöks, mut ilmeisesti huimaus johtu siitä, ettei menny happee tarpeeks aivoihin, "sydämen tykytys" -tunne taas johtui siitä, että keuhkoputket aukes aina välillä ja meni kiinni(eli se oli siis oikeasti keuhkoissa se oire). Sille todettiin yleislääkärillä, ettei keuhkoissa mitään vikaa, mutta keuhkolääkäri huomas keuhkojen vinkumisen ja sai astmalääkkeet. Sen jälkeen vissiin noi oireet kadonnu.
        Käyhän keuhkolääkäriltä kysymässä, että onko sulla astma. Myös sydänfilmi kannattaa varmuudeks ottaa, kun noi oireet ny on aika lähellä sydäntä kuitenki, mut veikkaan, että sul on astma.


    • Hyvin huolestut

      voiko 12-13 vuotiaalla olla imusolmuke syöpä

      • ikävä kyllä

        Voi olla. Harvinaista, mutta mahdollista.


    • 13V PELOTTAAAA

      Mulla on oikealla puolella tuon "leuan" alla pieni patti. Näytin sitä vanhemmilleni ja äitipuoleni sanoi, että se on vain turvonnut imusolmuke kun on flunssa. siitä on n. 1-2kk ja vieläkin se patti sielä on. Siihen ei satu ja se on n. 1-2cm pitkä ja 2-4cm "syvä". Olen 13v. Jalassani on myös vauvasta asti ollut patti, mutta se on lääkärissä todettu luupatiksi. Kannattaako minun huolestua/ kertoa vanhemmilleni?

    • pelokas 16v

      Ongelma! Minulla oli 14 vuotta sitten kasvain (entiedä muuta) kaulassa ja se on leikattu pois. Joku 4 vuotta sitten kasvaimen luultiin uusiutuneen, koska kaulassani oli omituinen iso patti, joka tutkimusten edetessä selvisi kudosnesteeksi. Nyt 14 vuotta myöhemmin löysin kainalosta pari senttiä pitkän patin joka on ihon sisällä, ja on todella kipeä joskus. Onko mahdollista että kasvain on uusiutunut? En oo kertonu asiasta kuin parille kaverille...

    • t-solulymfooma

      Lapseni (10v) sairasti imusolmukesyövän..
      1. Patit kaulalla olivat läpimitaltaan noin 4-5cm luokkaa, mediastinumissa suurempia.
      2. Patteja tuli koko ajan lisää, pienempiä, kivikovia ja liikkumattomia. Lähinnä niskan alueelle.
      3. Muina oireina vain äänen käheys koska tuumorimassa oli kietoutunut henkitorven ympärille. Hän oli täynnä kasvainta keuhkojen välikarsinasta kaulalle, ja aina kallonpohjaan saakka. Veriarvot kunnossa (vain LD koholla), senkka, cerppi, leukkarit, kaikki kunnossa.
      4. Tiistaina sairaalaan, torstaina tuli jo ensimmäiset sytostaatit. Tauti oli hyvin aggressiivinen, kasvamet kasvoivat ihan silmissä suorastaan ja hengenlähtö (niihin tukehtuminen) oli lähellä.

      Nyt poika on terve ja ihana 13-vuotias veijari :)

    • h.uolestunut

      Hei!
      Minullakin on 2 pattia kaulassa, yksi poskessa ihan laukaluun alareunassa, ja yksi kainalossa. Eivät ole kovinkaa isoja. Olen 17-vuotias urheilevainen poika. Minulla on nuo 2 pattia heti leuan kärjen alla, toinen vähän isompi kuin toinen. Minulla oli noin 3 viikkoa sitten flunssa joten voisiko johtua siitä? Minulla on myös puskemassa viisauden hampaat ulos. Onko tämä syöpää vai joitain muuta? Pidän myös semmosta "leukakappaa" yöllä, koska leukani kasvaa vielä.

    • sivullinen1

      Hei oon 13v ja mulla on ollu jo toista kuukautta patteja tossa kaulalla ja leuan alla pelkään että mulla on syöpä ja kunto on laskenu mua väsyttää usein ja varmaan pitäs hakeutua lääkäriin

    • poika17

      Hei olen 17 ja minulla on patti kaulassa oikealla puolella siihen käy kipeää jos siihen painaa/koskee näytin sitä vanhemmilleni mutta he eivät uskoneet sen olevan mitään vakavaa ja patti on ollut nyt viikon eikä ole muuttunut mitenkään mitä tehdä ?

    • pelotti

      Lohdutukseksi, kaikki patit eivät ole syöpää. Itselleni ilmestyi aivan yht´äkkiä kaulalle pienen munan kokoinen patti, joka liikahteli sitä näpellessä. Siitä heti terkkariin, jossa lääkäri määräsi välittömästi Jorvin sairaalaan. Terkkarilääkäri oli jo konsultoinut, joten siellä oli jo leguri valmiina piikki pystyssä, jolla imaisi koko patin pois. Putkeen tuli hailakan punaista nestettä. Oli vain jotain kudosnestettä. Tästä tapahtumasta on jo vuosia eikä ole uusiutunut eikä ilmennyt mitään muutakaan outoa. Lääkäriin mars, jos patit arveluttavat.

    • h42h46y

      Mulla on pienehkö patti ollut vuosia oikealla kaulalla, trombosyytit kroonisesti koholla 420-520 , todella paha hiustenlähtö jo vuosia, olen nainen ja kohta kalju, tarvitsen peruukin, kylmä olo, kalpea, matala syke ja verenpaine, kilpirauhasessa todettu "kysta" ja imusolmuke vieressä, mutta ei ole biopsialla poissuljettu syöpää.
      Epäilen jotain pahaa trombosyyttien takia. mielipiteitä? Tulisiko vaatia biopsia?

      • iinaliisa

        Ketju on jo vanha, mutta kommentoin silti. Oireesi sopivat myös kilpirauhassyöpään. Itselläni on. Oletko käymyt kaulan magneetissa?


    • Huolestunut72

      Mulla on koko vatsan oikea puoli todella kipeä ja siinä tuntuu patteja, jotka painaessa on äärimmäisen kipeitä. Voiko ne olla imusolmukesyöpää? Olen muutenkin todella väsynyt, hikoilen ihan jumalattomasti (pääosin pää, kasvot)...

    • Ei kukaan

      Voiko tää hän kuolla????

      • 11+20

        Onko sinulla imusolmukesyöpä?


    • Ei kukaan

      Ehkä

    • Anonyymi

      Kaikki patit eivät ole syöpää. Esimerkiksi leuanaluksen patit johtuvat usein hampaan tai sen tukikudoksen tulehtumisesta. Kun hammas korjataan tai poistetaan, patti katoaa.

      Useimmiten lymfooma havaitaan rutiinitarkastuksessa verikokeista. Jos veriarvot ovat rankasti pielessä, se johtaa jatkotutkimuksiin, ultraan ja sitten PET kuvauksiin jne.

    • Anonyymi

      Minun Non-Hodgkin-tarinani:

      1) joulukuun alussa huomasin pienen peukalonpään kokoisen kovan patin reidessä. Ei kipeä, kiinteä, kasvoi koko ajan, muutti muotoaan, kuitenkin pitkulainen ja myöhemmin myös kyhmyinen
      2) tammikuun alussa ultraan, koko 5 cm x 3,5 cm, rasvanidus löytyi (normaali löydös imusolmukkeesta, terveessä imusolmukkeessa on aina rasvanidus) ja muoto oli vielä soikea, kuten imusolmukkeen kuuluukin olla. Tamikuun alussa kuitenkin istuminen jo mahdotonta, koska kivuton imusolmuke painoi femoraalihermoa/verisuonia, mikä aiheutti jalan puutumisen ja (hermo)kivun koko jalkaan ja erityisesti nivustaipeeseen. Mitään muita (yleis)oireita ei ollut. Sain lähetteen patin poistoon sen vuoksi, että se aiheutti hermokipua. Imusolmuke mainittiin ei-kiireellisessä lähetteessä vain tavalliseksi reaktiiviseksi (tulehduksellinen) imusolmukkeeksi.
      3) helmikuun lopussa jalasta poistettiin epämääräisen muotoinen massa, silloin oli mahdollista vain olla joko pitkällään tai seisoa, kipu oli yltynyt jo jatkuvaksi ja olin pystynyt nukkumaan vain pienissä pätkissä
      4) 3 viikon kuluttua tuli diagnoosiksi aggressiivinen imusolmukesyöpä (ihan normi, ei mikään extra-aggressiivinen kuten DH/TH), myöhemmin TT-ssä ei muita löydöksiä
      5) syöpähoidot aloitettiin maaliskuun lopussa, tukka tippui pois viikko ensimmäisen kemon jälkeen saman päivän aikana, elokuussa olin remissiossa (ja toivottavasti pysynkin)

      Eli: Oireettoman henkilön koko ajan kasvava kivuton imusolmuke on hälyyttävä merkki, vaikka imusolmukkeen rakenne ultrassa olisi yhä normaali (taudin edetessä rakenne kyllä muuttuu mm. rasvanidus häviää kokonaan ja muoto pyrkii muuttumaan pyöreäksi/pyöreämmäksi)

    • Anonyymi

      Mitä tutkimuksia pitää vaatia, jotta selviää onko kyseessä imusolmukesyöpä? Kyseessä siis patti reidessä. Patti on todettu tulehtuneeksi imusolmukkeeksi ultrassa. Mitä jatkotutkimuksia tulee siis vaatia imusolmukesyövän poissulkemiseksi?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe