Muistaako kukaan???

ms Kuutsalo

kyseistä laivaa? Haaksirikkoutui -50 luvulla Gotlannin edustalla, tiililastissa?
Omistaja mahdollisesti tuolloin Laivaosakeyhtiö Lahti??
Isäni oli aikoinaan töissä tuolla laivalla ennen laivan haaksirikkoa ja olisin kiitollinen kaikesta tiedosta liittyen tuohon laivaan.

32

5522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lanka

      Kirjassa suomalaisia laivaonnettomuuksia 1953-1973 sivu 90-91.Upposi 14.1.1966 tiililastissa matkalla Kolobrzegista Puolasta Holmsundiin.Oy Anelia Shipping Ltd.Alunperin omistaja Laiva Oy Lahti,Helsinki

      • ms Kuutsalo

        Tämäkin auttaa paljon, mutta jos jollakin on vielä tietoa ko. laivasta, olisin kiitollinen.
        Jos oikein olen käsittänyt isäni kertomuksista, he hakivat laivan aikoinaan uutena Rotterdamista -50 luvulla.


      • pystyssä....

        Vaikka olisikin kuvatunlainen, niin yleensä se on lastin siirtyminen , joka aiheuttaa onnettomuuden.


    • Bemis György

      ..... että puskija Finn/Baalticin onnettomuudesta hengissä selvinneen yliperämiehen isä selvisi Kuutsalon kaatumisesta hengissä. Hän taisi olla yliperämiehenä ko. aluksessa, joka oli Alander/Avomeri konsernin omistama.

      • Finnbird

        Yliperämies/merikapteeni joka sai varustamolta palkinnoksi päällikön jobin ms Ottoon.
        Henkilön sukunimi oli norjalainen ja kansalaisuus suomalainen. Jääköön nimi mainitsematta. Seilasin Kuutsalon uppoamisaikaan kyseisessä varustamossa perämiehenä. Kyseisen herran kanssa myös MS Otossa.


      • veli
        Finnbird kirjoitti:

        Yliperämies/merikapteeni joka sai varustamolta palkinnoksi päällikön jobin ms Ottoon.
        Henkilön sukunimi oli norjalainen ja kansalaisuus suomalainen. Jääköön nimi mainitsematta. Seilasin Kuutsalon uppoamisaikaan kyseisessä varustamossa perämiehenä. Kyseisen herran kanssa myös MS Otossa.

        oli kuutsalossa 60-luvun lopussa ennenkuin se upposi


      • Huijattu
        Finnbird kirjoitti:

        Yliperämies/merikapteeni joka sai varustamolta palkinnoksi päällikön jobin ms Ottoon.
        Henkilön sukunimi oli norjalainen ja kansalaisuus suomalainen. Jääköön nimi mainitsematta. Seilasin Kuutsalon uppoamisaikaan kyseisessä varustamossa perämiehenä. Kyseisen herran kanssa myös MS Otossa.

        Totta puhut veliseni,kysenen herra oli muistaakseni Raumalta ja nimi oli kutakuinkin jotain Bergskaug kirjoitettuna.
        Seilasin minäkin perämiehenä MS OTOSSA, kyseinen herra oli päällikkönä.Taisi olla vuosi -67 ja venälisille oltiin rahdattuna.


      • Hessu11

        Olin Otossa 1966-67 ja Luleåssa maksoin toukokuussa ulos ja läksin armeijaan


    • JTS

      MINUNKIN ISÄUKKO SEILASI KUUTSALOLLA,OLI KUULEMMA KIIKKERÄ PAATTI ALUSTA ASTI.OLIVAT KERRAN SUOMESSA JOUTUNEEN TULEMAAN HÄTÄSATAMAAN KOSKA TÄKKILASTI OLI SIIRTYNYT,MEINAS UPOTA JO SILLOIN KOKO LAIVA.ISÄUKKO OTTI ULOSMAKSUN VÄHÄN ENNEN KUIN KUUTSALO UPPOSI!!

      • ms Kuutsalo

        aikoinaan. Kiikkerä on ollut paatti ja tässä ei taidettais olla, jos isäukot olis ollu pidempään mukana matkassa.
        Kiitokset kaikille muisteloista ja hyvää kesän jatkoa! Saa toki muistella lisääkin, jos mieleen tulee...


    • SISAR LAIVASSA M/S OTTO

      m/s otossa 60-luvun alussa kuutsalon uponneen laivan kapteenin vahdissa. Oli rauhallinen mies ei paljon hötkyillyt.Muistaakseni Raumalta kotoisin.Joskus sentään keskusteltiin minun ollessa ruorissa.m/s otto oli myös kiikkerä laiva,mutta onneksi ei mitään käynnyt.Olisi kiva tietää myös m/s oton vaiheitä 60-luvun lopulta ja jatkosta.

      • oton tuttu

        otto brunila ja lahden laiva oy kuutsalon ja oton omistivat ja olihan siellä kipparina
        uinon jussikin


      • merivesi/laskuvesi

      • ms Kuutsalo
        merivesi/laskuvesi kirjoitti:

        skannaus touhut alkumetreillä, vielä tässä vaiheessa....


        http://www.aijaa.com/v.php?i=4859549.jpg

        Kiitos kuvasta! On tässä aikaa vierähtänyt, muuta kuvaa en sitten ole löytänytkään tuosta laivasta ja isäukolla itselläänkään ei ole kuvia. Täytynee näyttää isäukolle, kun vielä on elossa, josko hänelle tulisi muistoja mieleen nuoruusvuosilta.


      • kalevi.
        oton tuttu kirjoitti:

        otto brunila ja lahden laiva oy kuutsalon ja oton omistivat ja olihan siellä kipparina
        uinon jussikin

        olin itse kuutsalossa -62 kipparina sinisalo


      • Entinen Raumalainen

        Tosi asia.

        Veikko Pettinen Raumalta oli minun setäni.
        Hän oli M/S Kuutsalossa kipparina.

        Laiva upposi hirmuisessa lumimyrskyssä ja kovassa pakkasessa 14.1.1966 tiililastissa matkalla Kolobrzegista Puolasta Holmsundiin.
        Laivan omisti Oy Anelia Shipping Ltd. Alunperin omistaja Laiva Oy Lahti,Helsinki.

        Kapteeni ja 1. perämies hyppäsi viimeiseksi mereen jäiden läpija molemmat hukkuivat.
        Merikapteeni Pettisen vähaiset jäjjellä jääneet ruumiin osat löytyivät vasta seuraavana vuonna Gotlandin rannalta ja ainoa todiskappale oli hänen kihlsormuksensa jonka kalat eivät olleet syöneeet.
        Hän jätti vaimonsa Helmin ja 9 vuotiaan tyttärensä ilman isää.
        Terveisin Kurt Holger Grönberg


      • Anonyymi

        Veikko Pettisellä oli kaksi veljeä, olen toisen veljen tytär joten Veikko Pettinen oli minun setäni ja hänen tyttärensä on minun serkkuni. Ihmettelen kuinka Veikko voi olla sinun setäsi?
        Terveisin Ulla Pettinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikko Pettisellä oli kaksi veljeä, olen toisen veljen tytär joten Veikko Pettinen oli minun setäni ja hänen tyttärensä on minun serkkuni. Ihmettelen kuinka Veikko voi olla sinun setäsi?
        Terveisin Ulla Pettinen

        Hej Ulla.
        Kyllä vaan Veikko Pettinen oli minun setäni.
        Hän oli naimisissa Helmin kanssa, joka oli yksi minun äitini 6. sisaruksista.
        Veikko ja Helmi saivat 17.05.1956 yhden tyttären, Marja-Liisan.
        Marja-Liisa ON yksi minun 5. serkuistani, Helmin suvun puolelta.
        Ulla, sinä olet vastaavasti myös minun serkkuni, Veikon suvun puolelta.
        Onko sinun isäsi nimi Paavo (naimisissa Eilan kannsa), Eino tai Arto ?
        Voitko kirjoittaa jotakin Marja-Liisasta kun en vaan saa mitään yhteyttä häneen .


    • :-)

      Muistatkos kuinka me Nilsulla ennen ajettiin villiä vaan.......nyt ei ne nuoret,nyt ei ne nuoret, pääse ees seilaamaan :)

    • ;-)
    • Konemiehen poika

      Isäni oli hakemassa tuota laivaa uutena Hollanista Rotterdamista telakalta. Kar-Airin konella lensivät sinne Hollantiin ja jonkun lakon vuoksi laivan luovutus viivästyi ja koko porukka odotteli ms Kuutsalon valmistumista luovutukseen jonkun aikaa. Isäni työskenteli konehuoneessa tuolla laivalla 50-luvulla.

    • Elävä Petitarzan

      Jos isäsi oli siellä konehuoneessa, en ihmettele että oli ongelmia muutoinkin. Joivat siellä muutakin kuin vettä ja kovasti.

      • Entinen Raumalainen

        Kuule älä nyt ole noin vit.....nen,


      • huiskijeppis

        olin mt brennaressa,lähdimme puolasta,kuulimme kuutsalon meideikutsut,olimme visbyn edustalla hakkaamassa jäitä ,menattiin myös kaatua,kuutsalo ajo meidn ohitse ,muistaakseni kippari ja ciiffi meni mukana


    • SerikLund

      Muistan Kuutsalo oli tiililastissa ja tiilet palleteillä ja ilmeisesti hyvin hatarasti stuuvattuna, palettikasat kaatuivat ruumassa ja laivakin kaatui ja upposi. Näin minä muistan tapauksen. Kyllä se oli 1960-luvulla.

    • Tbr

      Olin itse mukana haaksirikossa 6 Tammikuuta 1966. Päällikkö ja I perämies hukkuivat muut 15 henkilöä pelastuivat pelastusveneellä.

      • Marjusu

        Muistatko tuliko tv-uutisissa mainintaa haaksirikosta? Isäpuoleni oli 60-luvulla jonkun laivan haaksirikossa mukana . Olen yrittänyt ottaa selville sitä. Ja tämä voisi täsmätä.


    • Anonyymi

      Olin laivan keittiössä apupoikana kun se upposi, menin laivan mukana pohjaan asti, ja täällä olen vieläkin, ei ole kun luut jäljellä. Kaloja kävi alussa napsimassa lihoja käsistä ja jaloista, mut nyt on hiljasempaa, jokunen rapu käy välillä luita rapsuttelemas. Mut ei tässä mitään, aika kuluu ihan mukavasti, kun edes joskus näkyy alusten pohjia ylhäällä, niitä on mukava katella. Terkkuja kaikille.

    • Anonyymi

      Minun serkkuni oli laivan konemestari. Oli juuri ennen uppoamista jäänyt vapaalle. Hänen moni vuotisia työkavereita kuoli. Muistan kun hän puhui asista kyynelsilmin.

    • Anonyymi

      Löysin vintiltä isäni päiväkirjan kesältä -65, kertoo m/s Kuutsalon matkasta Suomesta Norjan rannikkoa pitkin Venäjälle ja sieltä Lontooseen.
      Oma isäni oli tuolloin vielä koulupoika ja matkalla isänsä mukana, ammattiin tutustumassa. Isoisäni oli kapteeni ja isästäni tuli myöhemmin perämies. Asuivat tuolloin molemmat Raumalla. Kumpaakaan ei enää ole, ja jos jollain teistä olisi mitä tahansa kerrottavaa liittyen Kuutsaloon tai kenties isiini, olisin todella onnellinen.
      Antakaa merkki, jos vielä luette palstaa!

    • Anonyymi

      Olin Kuutsalon edesmenneen kapteenin tyttären, Marja-Liisan luokkakaveri Rauman Tyttölyseossa. Marja-Liisa muutti äitinsä kanssa Mikkeliin. Helmi-äiti kuoli vuosia sitten ja Marja-Liisa asuu Mikkelissä edelleen.

    • Anonyymi

      Näköjään tähän vanhaan aloittamaani viestiketjuun on tullut uudempiakin viestejä ihan tämän vuoden aikaan.
      Isäni, joka oli aikoinaan tuota ms Kuutsaloa hakemassakin Hollannista Rotterdamista keväällä v. 1955, ei itse enää näitä voi lukea, kun hän poistui keskuudestamme v. 2018 lokakuussa.
      Vaikka isäni olikin merimiehenä vain osan elämästään, oli hänelle rakkaita ne muistot meriltä ihan viimeisiin aikoihin saakka. Isäni lähti viimeiselle matkalleen kirkosta siunaustilaisuuden jälkeen Peppi Pitkätossun jäähyväislaulun saattamana.

      https://www.youtube.com/watch?v=_R4zwXlgQdE

      ms Kuutsalo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe