Paras taistelulaji/itsepuolustuslaji ?

aikuinen taistelija

Paljon kiistellään siitä mikä on paras taistelulaji ja siksipä minäkin haluan ottaa kantaa kyseiseen asiaan koska olen kuitenkin harrastanut useita kamppailulajeja ja jatkan edelleen.

Karatesta minulla on 14 vuoden kokemus (1.dan mustavyö) ja potkunyrkkeilyä ja nyrkkeilyä olen harrastanut nelisen vuotta.Krav Magaa olen harrastanut puolisen vuotta ja jatkuu edelleen.

Karaten tyylisuuntana on Wadoryu eikä näillä näkymin tule tyylisuuntaa vaihdettua.

Jokaisessa lajissa on hyvät ja huonot puolensa.Myös harrastamassani karatessa on paljonkin tekniikoita joita mielessäni kiroan miten typeriä ne ovat.Wadoryu karate ei ole mitään kilpakaratea joten se on hyvä mainita jo hyvissä ajoin juttuani.Mutta toki siellä kilpailuja järjestetään enkä ole ollenkaan niitäkään vastaan.Onhan harrastajia jotka sitä haluavat kokeilla.Itse olen aikoinaan valmentanut kilpailijoita ja menestystäkin tuli.Hyviä muistoja...

Olen tutustunut moniin kamppailulajeihin harrastamalla niitä sekä tutustumalla harjoituksiin.Eli näkemystä on siis karatesta,jujutsusta,krav magasta,nyrkkeilystä,potkunyrkkeilystä,aikidosta ja han moo doosta.Näistä kokeilemistani lajeista laittaisin "paremmuusjärjestykseen" seuraavat lajit:

1.Potkunyrkkeily/Nyrkkeily
2.Krav Maga
3.Karate

Ja eikös olekin outoa miksi laitan tuohon järjestykseen vaikka "päälajini" on karate jossa vielä 1.danin mustavyö.No syy on se että potkunyrkkeily ja nyrkkeily ovat fyysisesti erittäin raskaita ja tehokkaita lajeja.En väheksy muita lajeja mutta tämä on siis MINUN mielipiteeni.

Krav Maga on taas erittäin suoraviivainen ja ylimääräiset "kikkailut" on jätetty siitä pois.Ja Krav Magan suosio näkyy kasvavan ympäri maailman suoraviivaisuutensa takia.Ja hienoa tässä lajissa on myös se että siellä otetaan matsia joka on jokaisen kamppailulajin tärkeä osaalue.

Karate tulee kuin tuleekin omalla listallani "vasta" kolmanneksi.Syynä tähän on ehkä se että karatessa on paritekniikoita joita ei voi ymmärtää edes näin kauan kamppailulajeja harrastaneena henkilönä.En ala kertomaan sen tarkempia yksityiskohtia näistä paritekniikoista mutta "ihmeelliset" polvenväännöt nopeissa tilanteissa ei todellakaan toimi.

Aikido ja han moo do on myös "tuttuja" lajeja tutustuessani useaan otteeseen lajin harjoituksiin.Aikidoa pidän liian pehmeänä lajina mutta toki lajissa on omat hyvät puolensa.Han moo do on ehkä "pykälän" verran kovempi laji kuin aikido mutta liikaa potkuihin perustuva laji ei "sytytä" ainakaan minua.Tositilanteissa kun kädetkin ovat erittäin tärkeässä asemassa.Han moo do otteluita seuranneena ei voi olla nauramatta kun kädet on suurimmaksi osaksi lattiaa kohti.Kasvojen suojaus on kaiken a ja o.Mutta myös han moo do on muuten ihan hieno kamppailulaji muitten joukossa.Kunhan esitin oman mielipiteeni vain ja toivonkin että se herättää jonkunlaista keskustelua.Toivottavasti kuitenkin positiivisessa mielessä.

Listassani oli vain murtoosa kaikista kamppailulajeista mutta jotain tuostakin ottaa selvää ;).

86

14298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. dan

      Tuo tuntuisi olevan melko tyylisuuntakohtaista, nimittäin tuo toimivien ja toimimattomien tekniikoiden ero. Tai pitäisikö sanoa että seurakohtaista.

      Omassa seurassa harjoittelu keskittyy otteluun ja nimenomaan kovaan kontaktiin jossa kaikki on sallittua (poislukien nivusiin potkiminen ja nivelten hakkaaminen tai esim. raapiminen ja pureminen).

      Lisäksi tekniikka harjoitellaan paritekniikkana (noh tottakai on tekniikka osattava edes alkeellisesti ensin) heti kun se on mahdollista.

      Eli noin omasta puolestani voisin taas sanoa karatea melko käytännön läheiseksi, toki olen ollut muutamilla leireillä, joissa käytiin esimerkiksi seuran valmentajatutkinto läpi ja näillä leireillä kyllä eron huomasi. Vähemmistönä karateseuroissa kyllä oli kovemman kontaktin seurat, itse asiassa 11 seurasta 2 muuta harjoitteli kovemmalla kontaktilla.

      Kertonee jotain karaten ns. länsimaisesta harjoittelustakin? Jossakin mielessä hyvä asia, jossakin mielessä se heikentää "harjoittelijoiden terävintä kärkeä", siis sitä osaa jonka toivoisi käyvän myös kilpailuissa (sekä normaali että täyskontakti).

      Niin ja tyylisuunta oli shotokan. Shotokanista ovat katat ja harjoittelun perusta, muu on sitten kovempaa kontaktia. Pysyy mukavasti maan pinnalla kun menee kehään ottelemaan.

      Ja sitten eri lajeista. Mielestäni laji kuin laji on hyvä juttu. Olkoonpa sen nimi mikä tahansa. Tässäkin tulisi myös erottaa ns. harrastajat ja tosissaan harjoittelevat toisistaan. Eli pyrkiä järjestämään kullekin harjoittelijalle omanlaistaan harjoitusta. Isoissa seuroissa se on helppoa, sillä treenaajia on paljon, omassa se olisi mahdotonta.

      Tästä johtuen joskus harjoitusten on pakko olla kevyempiä kuin haluaisi (siis kevyemmällä kontaktilla), sillä vanhemmat ihmiset (joita onneksemme on mukana) eivät välttämättä hae samaa asiaa kuin me nuoremmat. Hyvä valmentaja tämän tiedostaa.

      Homma pitäisi kuitenkin toimia kahteen suuntaan; niille jotka haluavat kovempaa ottelua ja "paljon sekä laadukasta" tekniikka, tulisi sitä tarjota. Unohtamatta niitä, joille vaikkapa karate ei ole se ykkösjuttu elämässä, vaan tapa saada liikuntaa, ehkä luoda sosiaalisia suhteita treenien jälkeen, pitää yllä kuntoa, jne.

      Olisi ihanteellista seuran kannalta, mikäli se voisi järjestää ns. kuntokaraten (kuntonyrkkeilyn, kuntothainyrkkeilyn, tms.) ja sitten varsinaisen karatetreenin erikseen. Jotta jokainen voisi valita omanlaisensa harjoituksen.

      Monissa seuroissa näin ei ole ja ei voida yksinkertaisesti tarjota sitä mitä laji voisi pitää sisällään.

      Syitä on monia; vähäisimpiä ei ole se, että suhteettoman suuren osan nuorista lohkaisee "suosikkilajit"; jääkiekko, jalkapallo, jne.

      Pienemmillä paikkakunnilla tälläisen lajin (vaikkapa jalkapallon) ilmestyminen lajivalikoimaan saattaa jopa tappaa muut harrastemuodot. Sinänsä on sääli, että lahjakkaista nuorista (ja vanhemmista myös) niin suuren kakun vie joku potkupallo, kun muillakin lajeilla olisi paljon tarjottavaa.

    • HMD

      harrastan HMD:tä. Kun aloitin lajin, niin minulla oli kaksi vaihtoehtoa, joko porkunyrkkeily tai HMD. Valitsin HMD:n sen vuoksi, että päähänlyönti ei ole sallittua ja pidän mattotekniikoista ja heitoista. Vaikkakin ensivaikutelma HMD:ssä on potkupainotteinen, niin omasta mielestäni heitot, mattotekniikat, lukot, potkut ja lyönnit ovat aikalailla tasasuhteessa.

      HMD:ssä on se hyvä puoli, että joku toinen ottelija saattaa olla painottunut mattotekniikkaan ja lyönteihin ja toinen potkuihin tms. oman mieltymyksensä mukaan.

      Oli kyseessä sitten potkunyrkkeily tai HMD, niin potkut ovat lyönteihin verrattuna hitaita, joten otteluissa käytetään paljon lyöntejä. Tästä johtuen potkunyrkkeily on käytännössä suurelta osin nyrkkeilyä, tai ainakin mitä telvisiosta olen lukuisia potkunyrkkeilymatseja katsonut, niin todella harvoin jalka nousee!?

      Itse en pidä pääkontakstista, koska se tuntuu niin epäterveelliseltä, HMD:ssäkin vahinkoja sattuu ja lyönti saattaa päähän osua esim. toisen väistäessä väärään suuntaan.

      Kisoissa matsatessa kontakti on varsinkin korkeamissa painoluokissa tosi kova, kun kaksi isoa miestä käy täysillä toistensa päälle. Vaikka suojat on, niin kovan matsin jälkeen jalat ja kädet on noin viikon kipeät torjunnoista ja potkuista johtuen.

      HMD:ssä ei muutenkaan olisi kovin järkevää, että lyönti päähän olisi sallittu, koska lajissa käytettävät ns. cobra-hanskat on niin vähän pehmustetut, joten päähänlyönti sattuu toden teolla, eikä vain tärähdä.

      Jos joku epäilee HMD:n kontaktin kovuutta, niin jotakin se puhuu puolestaan, että esim. viimekisoista lähti ambulanssi neljä kertaa sairaalaan...

    • Mestari Hiamuru

      Kaikki hyviä lajeja, ei lajilla väliä, kunhan niissä on joku lyönti, matala potku ja torjunta. Hallintaotteilla yms ei tee mitään paitsi jos poliisi, vartija tai portsari tai joku muu.

      Opettele pari-kolme tekniikkaa hyvin niin pärjäät kadulla. Mieli on kaiken a ja o. Kyky saada itsensä transsiin silmänräpäyksessä kaiken avain. Jos osaat heittää vaikka etukäden rystylyönnin niin ettet viestitä aiettasi toiselle, niin se on kuin sulla olisi kädessäsi ladattu ase!

      Eihän koirakaan osaa kuin hypätä ja purra, silti kaikki pelkää koiraa. Koira osaa sulkea kaiken muun ulkopuolelle.

      Tosielämässä ei ole mitään valmiita toimintamalleja joiden mukaan toimia. Ei kannata aatella "Jee, tässä lajissa on tällänen kiva torjunta jota mä varmasti käytän jos te toinen tekis vaikka tollee, ja sit tee niinku tekis perään yhen toisen jutskan". Ei ne voimankäyttötilanteet mee kadulla minkään käsikirjotuksen mukaan.

      Ei elämä ole koskaan mustavalkoista sillee, että yhtenä hetkenä on rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto, ja sitte toisena hetkenä joku rosvo tulee etees, ottaa kamppailuasennon ja sanoo "taistele kanssani, kurja". Olemme koko ajan jossakin näiden ääripäiden välissä. pitää osata "lukea" tilannetta ja toisten aikeita.

      Jos Treenaat paljon ja tuut mestariksi niin sä voit käyttää kykyjäsi niin ettei sun edes tartte fyysisesti kajota pahiksiin, vaan voit karkottaa ne pelkästään katsomalla niitä pahasti.

      Lopeta Crap Maga, se on mun mielestä täysin ylimainostettu juttu. Pisteet kuitenkin siitä että se on hyvin tuotteistettu ja markkinoitu juttu.

      Potkunyrkkeily/Nyrkkeily ihan kiva jos tykkää kamppailu-urheilla, ja oppii niissä ottaa osumaa ja oppii lyämään hyvin.

      Karate riippuu niin paljon opesta ja seurasta, paha mennä sanomaan, mutta todennäk se on yleensä hyvä.

      Kovia ja ulkoisia lajeja sulla, ota lisäksi joku sisäinen laji kuten Tai-Zhi, ne täydentää toisiaan.

      Tai sit sä voit tehdä ihan niinku susta olis sillee kiva ja vaan nauraa mun neuvoille. Oma valinta, sen kanssa on elettävä.

      Haluatko enemmän kamppailulajia vai taistelulajia? Ne on kaksi ihan eri asiaa.

      • slava

        Paras laji ip-hommissa on korean originaali hapkido, krav maga tulee hyvänä kakkosena.
        Oma kokemukseni perustuu togakure ryu ninjitsuun jossa 1 dan, Amerikan kenpo karateen 1 dan, kodokan judo 1 dan kyokushinkai 1 kyu ja sokerina pohjalla hapkido 2 dan, krav magassa suoritin graduate kolmosen mutta aika ei enää riittänyt maga hommii.
        Korean hapkidossa on kaikki miä taistelulajissa tarvitaan ja vyökokeet ovat todella kovia, itse kävin ne koreassa ja siellä kontakti oli todellista, et selvinnyt dan kokeesta jos vastustajat olivat pystyssä ottelun jälkeen ja heitä oli useampi.
        Tekniikkaosuus sisälsi satoja heittoja ja lukkoja.
        Palataan asiaan esittelen originaali hapkidon vielä hesassa.


      • flammee
        slava kirjoitti:

        Paras laji ip-hommissa on korean originaali hapkido, krav maga tulee hyvänä kakkosena.
        Oma kokemukseni perustuu togakure ryu ninjitsuun jossa 1 dan, Amerikan kenpo karateen 1 dan, kodokan judo 1 dan kyokushinkai 1 kyu ja sokerina pohjalla hapkido 2 dan, krav magassa suoritin graduate kolmosen mutta aika ei enää riittänyt maga hommii.
        Korean hapkidossa on kaikki miä taistelulajissa tarvitaan ja vyökokeet ovat todella kovia, itse kävin ne koreassa ja siellä kontakti oli todellista, et selvinnyt dan kokeesta jos vastustajat olivat pystyssä ottelun jälkeen ja heitä oli useampi.
        Tekniikkaosuus sisälsi satoja heittoja ja lukkoja.
        Palataan asiaan esittelen originaali hapkidon vielä hesassa.

        Mee jo pois tai yritä keksiä ees vähä uskottavampia juttuja...


      • kung fu miäs

        Todella hyvää luettavaa! nautin joka sanasta.


      • kung fu miäs

        "Kovia ja ulkoisia lajeja sulla, ota lisäksi joku sisäinen laji kuten Tai-Zhi, ne täydentää toisiaan."

        tässä on yksi (ainoa) asia josta olen erimieltä.
        Ensinäkin tämä ulkoinen-sisäinen käsite on väärä, on vain eri tapoja tehdä asioita. Ainakin kiinalaisissa lajeissa tämä ulkoinen-sisäinen käsite tuli julkisuuteen joskus 1800 luvun lopussa, ennen sitä ei ollut olemassa mitään sellaista määritelmää. Ja vielä kaikenlisäksi se oli vain väärinkäsitys joka sitten lähti pyörimään niinkuin lumipallo lumessa ja nyt on kasvanu jo aika isoksi.

        Se että voisi ottaa esim. Tai chin jonkun toisen lajin kaveriksi siksi että se on "sisäistä" ei ole oikeen järkevää, se on ihan eri systeemi, ihan eri tapa tehdä asioita. Ei tai chi minun mielestäni täydennä mitään, se on oma itsenäinen taistelutyyli. Tietenkin jos nauttii taistelulajeista ja haluaa oppia paljon erilaisia systeemejä niin sitten, mutta yhtä hyvin voisit ottaa vaikka karaten kaveriksi muay thai, nekin ovat vain kaksi eri tapaa tehdä asioita.

        Itse harjoittelen Bajia, tai chitä ja vähä kokeilumielessä muay thaita. Voin kokemuksesta sanoa että koko "mindset" on ihan eri Tai Chissä kuin vaikka Bajissa, esim. kun tullaan lähikontaktiin vastustajan kanssa niin bajissa vain "räjähdetään" ja murskataan vastustaja, mutta tai chissä vähän niikuin "overwhelm" vastustaja, esim. niin että hänellä menee tasapaino ja ei pysty vastamaan sinun hyökkäykseen. (pyydän anteeksi rajoittunutta suomenkielen sanavarastoani)


      • Mestari Hiamuru
        kung fu miäs kirjoitti:

        "Kovia ja ulkoisia lajeja sulla, ota lisäksi joku sisäinen laji kuten Tai-Zhi, ne täydentää toisiaan."

        tässä on yksi (ainoa) asia josta olen erimieltä.
        Ensinäkin tämä ulkoinen-sisäinen käsite on väärä, on vain eri tapoja tehdä asioita. Ainakin kiinalaisissa lajeissa tämä ulkoinen-sisäinen käsite tuli julkisuuteen joskus 1800 luvun lopussa, ennen sitä ei ollut olemassa mitään sellaista määritelmää. Ja vielä kaikenlisäksi se oli vain väärinkäsitys joka sitten lähti pyörimään niinkuin lumipallo lumessa ja nyt on kasvanu jo aika isoksi.

        Se että voisi ottaa esim. Tai chin jonkun toisen lajin kaveriksi siksi että se on "sisäistä" ei ole oikeen järkevää, se on ihan eri systeemi, ihan eri tapa tehdä asioita. Ei tai chi minun mielestäni täydennä mitään, se on oma itsenäinen taistelutyyli. Tietenkin jos nauttii taistelulajeista ja haluaa oppia paljon erilaisia systeemejä niin sitten, mutta yhtä hyvin voisit ottaa vaikka karaten kaveriksi muay thai, nekin ovat vain kaksi eri tapaa tehdä asioita.

        Itse harjoittelen Bajia, tai chitä ja vähä kokeilumielessä muay thaita. Voin kokemuksesta sanoa että koko "mindset" on ihan eri Tai Chissä kuin vaikka Bajissa, esim. kun tullaan lähikontaktiin vastustajan kanssa niin bajissa vain "räjähdetään" ja murskataan vastustaja, mutta tai chissä vähän niikuin "overwhelm" vastustaja, esim. niin että hänellä menee tasapaino ja ei pysty vastamaan sinun hyökkäykseen. (pyydän anteeksi rajoittunutta suomenkielen sanavarastoani)

        Joo joo Tai-Chi on kyllä ihan oma hommansa, mutta yksi mitä siitä oppii hyvin on fajing (kirjoitetaanko noin?). Siis tämä juttu, mihin esim one inch punch perustuu. Tämä "ravistus" siis eli fajing.

        Fajingin omaksuminen jossain karatessa tai muussa ulkoisessa lajissa on vähän niin ja näin, opettajasta aika paljon kiinni. Sen kun osaa, niin saa karaten "koviin" lyönteihin ihan erilailla tehoa ja nopeutta.

        Pelkkä karate ja muu ulkoinen laji, niin jäät helposti tönköksi, jäykäksi ja hitaaksi. Ei mikään jäykkä voi olla nopee eikä vahva. Jäykkä murtuu ja kaatuu.

        Ei se tarkota, että sun pitäs valita käyttääkö esim karatea vai tai chitä kun tosipaikka koittaa, jos molempia oot treenannu. It's the artist, not the art.

        Vaikkapa 160cm ja 55kg ukko joka osaa fajingin ja chin käytön pystyy tuuppasemaan olkapäällään kumoon 110kg painoisen jätkän, jos sattuvat kadulla törmäämään toisiinsa. Pelkkä kehon jännittäminen ei tähän riitä, jännityksen ja rentouden aallon pitää kulkea kropassa just oikeella tavalla, muuten oot jäykkä ja sun yli kävellään. Pelkkä ulkoisen lajin harjoittelu ei tätä kai oikeen opeta, kun on niin paljon muuta mitä niissä harjoitetaan. Sisäisessä lajissa saat kytkettyä koko maapallon massan sun vartalos tueksi.

        Sisäiset lajit opettaa lisäksi semmosta sulavuutta, siirryt saumattomasti tilasta toiseen. Ulkoisissa lajeissa ollaan vähän niinku joku on-off -kytkin.

        Tekniikat sinänsä ihan ok ulkoisissa lajeissa, mutta sä saat niistä enemmän irti, jos opit liikkumisen periaatteet jossain sisäisessä lajissa, missä nämä periaatteet on kaiken perusta, ja opettelu alkaa niistä ja jatkuu kaiken aikaa.


      • kung fu miäs
        Mestari Hiamuru kirjoitti:

        Joo joo Tai-Chi on kyllä ihan oma hommansa, mutta yksi mitä siitä oppii hyvin on fajing (kirjoitetaanko noin?). Siis tämä juttu, mihin esim one inch punch perustuu. Tämä "ravistus" siis eli fajing.

        Fajingin omaksuminen jossain karatessa tai muussa ulkoisessa lajissa on vähän niin ja näin, opettajasta aika paljon kiinni. Sen kun osaa, niin saa karaten "koviin" lyönteihin ihan erilailla tehoa ja nopeutta.

        Pelkkä karate ja muu ulkoinen laji, niin jäät helposti tönköksi, jäykäksi ja hitaaksi. Ei mikään jäykkä voi olla nopee eikä vahva. Jäykkä murtuu ja kaatuu.

        Ei se tarkota, että sun pitäs valita käyttääkö esim karatea vai tai chitä kun tosipaikka koittaa, jos molempia oot treenannu. It's the artist, not the art.

        Vaikkapa 160cm ja 55kg ukko joka osaa fajingin ja chin käytön pystyy tuuppasemaan olkapäällään kumoon 110kg painoisen jätkän, jos sattuvat kadulla törmäämään toisiinsa. Pelkkä kehon jännittäminen ei tähän riitä, jännityksen ja rentouden aallon pitää kulkea kropassa just oikeella tavalla, muuten oot jäykkä ja sun yli kävellään. Pelkkä ulkoisen lajin harjoittelu ei tätä kai oikeen opeta, kun on niin paljon muuta mitä niissä harjoitetaan. Sisäisessä lajissa saat kytkettyä koko maapallon massan sun vartalos tueksi.

        Sisäiset lajit opettaa lisäksi semmosta sulavuutta, siirryt saumattomasti tilasta toiseen. Ulkoisissa lajeissa ollaan vähän niinku joku on-off -kytkin.

        Tekniikat sinänsä ihan ok ulkoisissa lajeissa, mutta sä saat niistä enemmän irti, jos opit liikkumisen periaatteet jossain sisäisessä lajissa, missä nämä periaatteet on kaiken perusta, ja opettelu alkaa niistä ja jatkuu kaiken aikaa.

        niin no tuossa oli kyllä järkeä. Tuon ylistämisen jälkeen herää kysymys että: miksi ollenkaan harjoitella ulkoista lajia?? Mutta mielestäni ulkoista lajia opetetaan huonosti jos siitä ei löydy tätä sulavuutta. Monissa ulkoisissa lajeissa tällänen fa jing tapainen voima tulee joka tapauksessa esiin pitkän harjoittelun jälkeen, esim. monilla nyrkkeilijöillä on tätä (Muhamed Ali jne.). Tätä sisäistä harjoittelua voi kyllä lisätä treeni rutiiniinsa ihan ilman että tarvii alkaa opettelemaan kokonaista uutta systeemiä. Qi Gongia on paljon erilaista jne.

        Tässä on hyvä kirja suositus niille jotka haluavat lisätä hiukan sisäistä treeniä "ulkoisiin" lajeihinsa: 'Xing Yi Nei Gong: Xing Yi health Maintenance and Internal Strength Development' by: Dan Miller ja Tim Cartmell. Kirja sisältää 16 yksinkertaista "sisäistä" harjoitusta joita voi käyttää lämmittelynä tai jälkivenyttelynä. Nämä 16 harjoitusta käy läpi koko kehon tehokkaasti ja kestää noin 20 min tehdä. Olen itse tehnyt näitä jonkin aikaa ja voin sanoa että kyllä tulee hyvä olo näiden jälkeen. Kirja sisältää myös paljon luettavaa näistä "sisäisistä" periaatteista, xing yi näkökulmasta kylläkin mutta ne ovat universaaleja joka tapauksessa. Myös xing yin seisova meditaatio harjoitus, san ti, on selitettynä. Tämä on hyvin tehokas tapa saada keho rentoutumaan ja siten saada tätä fa jing voimaa iskuihinsa.

        Eli jos joku haluaa lisätä sisäisiä harjoituksia treeniinsä ja saada lisää voimaa kehosta niin suosittelen että aloittaa seisonta meditaatiosta, san ti tai yi quanin zhang zhuania noin 20 min päivässä (pirun vaikeeta, multa kesti aika kauan että pystyin seisomaan 20 min), molemmista löytyy kirjallisuutta että ei tarvi mennä aloittamaan mitään uutta lajia näiden takia. Sitten jonkin ajan päästä jonkin tyyppistä liikkumista, esim. nuo 16 harjoitusta tai chen taiji silk reeling tyyppisiä harjoituksia. Nämä ovat vain harjoituksia että niitä voi oppia ihan hyvin kirjoista kunhan seuraa niitä periaatteita enemmän kuin kuvia. Fa Jing ei ole mikään erityinen tapa lyödä tai tekniikka, se on vain voima jota sisäisesti terve ja rentoutunut keho pystyy tuottamaan ja sen saavuttaa juuri hiukan oudon tuntuisilla harjoituksilla.


      • kung fu miäs
        Mestari Hiamuru kirjoitti:

        Joo joo Tai-Chi on kyllä ihan oma hommansa, mutta yksi mitä siitä oppii hyvin on fajing (kirjoitetaanko noin?). Siis tämä juttu, mihin esim one inch punch perustuu. Tämä "ravistus" siis eli fajing.

        Fajingin omaksuminen jossain karatessa tai muussa ulkoisessa lajissa on vähän niin ja näin, opettajasta aika paljon kiinni. Sen kun osaa, niin saa karaten "koviin" lyönteihin ihan erilailla tehoa ja nopeutta.

        Pelkkä karate ja muu ulkoinen laji, niin jäät helposti tönköksi, jäykäksi ja hitaaksi. Ei mikään jäykkä voi olla nopee eikä vahva. Jäykkä murtuu ja kaatuu.

        Ei se tarkota, että sun pitäs valita käyttääkö esim karatea vai tai chitä kun tosipaikka koittaa, jos molempia oot treenannu. It's the artist, not the art.

        Vaikkapa 160cm ja 55kg ukko joka osaa fajingin ja chin käytön pystyy tuuppasemaan olkapäällään kumoon 110kg painoisen jätkän, jos sattuvat kadulla törmäämään toisiinsa. Pelkkä kehon jännittäminen ei tähän riitä, jännityksen ja rentouden aallon pitää kulkea kropassa just oikeella tavalla, muuten oot jäykkä ja sun yli kävellään. Pelkkä ulkoisen lajin harjoittelu ei tätä kai oikeen opeta, kun on niin paljon muuta mitä niissä harjoitetaan. Sisäisessä lajissa saat kytkettyä koko maapallon massan sun vartalos tueksi.

        Sisäiset lajit opettaa lisäksi semmosta sulavuutta, siirryt saumattomasti tilasta toiseen. Ulkoisissa lajeissa ollaan vähän niinku joku on-off -kytkin.

        Tekniikat sinänsä ihan ok ulkoisissa lajeissa, mutta sä saat niistä enemmän irti, jos opit liikkumisen periaatteet jossain sisäisessä lajissa, missä nämä periaatteet on kaiken perusta, ja opettelu alkaa niistä ja jatkuu kaiken aikaa.

        saako kysyä että mitä Martial arts taustaa sinulla on?


      • ertfds

        voi vittu mitä paskaa.


      • teinitasioilla

        Huokaus. Kamppailulaji tarkoittaa taistelulajia. Kamppailu -sana tulee saksan "kampf" -sanasta, joka tarkoittaa taistelua. Kaikki kamppailulajit ovat taistelulajeja. IP -lajit ovat sitten erikseen.


    • Jakke

      ei muuta tarvitse vielä, kuin alasviennit ja mattopaini. eli subbaria sitten treenaamaan.

      • 3 dan

        Ikuinen kiista parhaasta lajista vaan jatkuu.
        Kaikki perustuu omakohtaisen kokemukseen ja kaikkia ei voi kokea koskaan.

        Muistakaa, että kaikki eivät ole näyttäneet kynsiään julkisuudessa. Kymmenen vuotta sitten suomessa ei puhuttu alasvienneistä ja mattopainista tehokkaimpana kamppailuversiona.
        Brasilian jujutsu oli kova pitkään Brasiliassa ja vasta myöhemmin tuli muun mailman tietoisuuteen.
        Mailmassa on edelleen suuria tuntemattomia jotka eivät kaipaa julkisuutta kuin oman lajinsa parissa.

        Kiinassa on kovia kamppailijoita ollut satoja vuosia, eikä heistä puhuta julkisuudessa, koska eivät ole kiinnostuneita sirkustouhuista.
        En tarkoittanut edellisellä yleisimpiä Kungfu tyylejä.

        Karate on laaja käsite jossa on paljon toisistaan eroavia tyylejä. Wadoryu on alunperin kehitetty helpommin opittavaksi yliopisto karateksi.
        Jos sitä verrataan esim. Kyukushin kai tyyliin niin puhutaan aivan eri asiasta.

        Han Moo Doo on niin nuori laji ettei siitä osaa sanoa vielä mitään. Lähes kaiki uuudet lajit kopiovat vanhoja lajeja ja tekevät monet tekniikat epärealistisesti. En tarkoittanut, että niin olisi HMD:ssa. En tunne lajia kovin hyvin.

        En laittaisi mitään lajeja paremmuusjäjestykseen jos puhutaan kampailusta ilman sääntöjä.
        Lopun ratkaisee ihmiset eivät lajit.
        On paljon hyviä lajeja, mutta paljon huonoja harrastajia.


      • kung fu miäs
        3 dan kirjoitti:

        Ikuinen kiista parhaasta lajista vaan jatkuu.
        Kaikki perustuu omakohtaisen kokemukseen ja kaikkia ei voi kokea koskaan.

        Muistakaa, että kaikki eivät ole näyttäneet kynsiään julkisuudessa. Kymmenen vuotta sitten suomessa ei puhuttu alasvienneistä ja mattopainista tehokkaimpana kamppailuversiona.
        Brasilian jujutsu oli kova pitkään Brasiliassa ja vasta myöhemmin tuli muun mailman tietoisuuteen.
        Mailmassa on edelleen suuria tuntemattomia jotka eivät kaipaa julkisuutta kuin oman lajinsa parissa.

        Kiinassa on kovia kamppailijoita ollut satoja vuosia, eikä heistä puhuta julkisuudessa, koska eivät ole kiinnostuneita sirkustouhuista.
        En tarkoittanut edellisellä yleisimpiä Kungfu tyylejä.

        Karate on laaja käsite jossa on paljon toisistaan eroavia tyylejä. Wadoryu on alunperin kehitetty helpommin opittavaksi yliopisto karateksi.
        Jos sitä verrataan esim. Kyukushin kai tyyliin niin puhutaan aivan eri asiasta.

        Han Moo Doo on niin nuori laji ettei siitä osaa sanoa vielä mitään. Lähes kaiki uuudet lajit kopiovat vanhoja lajeja ja tekevät monet tekniikat epärealistisesti. En tarkoittanut, että niin olisi HMD:ssa. En tunne lajia kovin hyvin.

        En laittaisi mitään lajeja paremmuusjäjestykseen jos puhutaan kampailusta ilman sääntöjä.
        Lopun ratkaisee ihmiset eivät lajit.
        On paljon hyviä lajeja, mutta paljon huonoja harrastajia.

        Taas todella hyvää luettavaa! Tämän forumin taso on kyllä noussut todella paljon.


      • Dragon
        3 dan kirjoitti:

        Ikuinen kiista parhaasta lajista vaan jatkuu.
        Kaikki perustuu omakohtaisen kokemukseen ja kaikkia ei voi kokea koskaan.

        Muistakaa, että kaikki eivät ole näyttäneet kynsiään julkisuudessa. Kymmenen vuotta sitten suomessa ei puhuttu alasvienneistä ja mattopainista tehokkaimpana kamppailuversiona.
        Brasilian jujutsu oli kova pitkään Brasiliassa ja vasta myöhemmin tuli muun mailman tietoisuuteen.
        Mailmassa on edelleen suuria tuntemattomia jotka eivät kaipaa julkisuutta kuin oman lajinsa parissa.

        Kiinassa on kovia kamppailijoita ollut satoja vuosia, eikä heistä puhuta julkisuudessa, koska eivät ole kiinnostuneita sirkustouhuista.
        En tarkoittanut edellisellä yleisimpiä Kungfu tyylejä.

        Karate on laaja käsite jossa on paljon toisistaan eroavia tyylejä. Wadoryu on alunperin kehitetty helpommin opittavaksi yliopisto karateksi.
        Jos sitä verrataan esim. Kyukushin kai tyyliin niin puhutaan aivan eri asiasta.

        Han Moo Doo on niin nuori laji ettei siitä osaa sanoa vielä mitään. Lähes kaiki uuudet lajit kopiovat vanhoja lajeja ja tekevät monet tekniikat epärealistisesti. En tarkoittanut, että niin olisi HMD:ssa. En tunne lajia kovin hyvin.

        En laittaisi mitään lajeja paremmuusjäjestykseen jos puhutaan kampailusta ilman sääntöjä.
        Lopun ratkaisee ihmiset eivät lajit.
        On paljon hyviä lajeja, mutta paljon huonoja harrastajia.

        Sulla on mies järkeä päässä.
        Huomaa että oot harjotellu muutaki ku nyrkkien hakkaamista säkkeihin ja mitseihin.

        Peace


    • Nyrkkeilijä

      nyrkkeily on aivan loistava laji!mun mielestä päihittää kaikki muut lajit...ja paini on toinen hyvä homma.joku sanoki tuossa että potkut on tosi hitaita.. lyönnit paljon nopeempia

      • kung fu miäs

        niin mutta potkulla pääsee pidemälle.


      • Caligula

        Kannattaa kattoa Mirko Filipovic "Cro Cop" nimisen ottelijan matseja. K1 ja Pride kehissä otellu. Tämän miehen matseista näkee miten tehokkaita potkut voi olla.


      • carenza

        En ole tuon kanssa samaa mieltä. Jos pystyy listimään kärpäsen sen laskeutuessa nyrkkeilysäkin päälle, niin pitäisi silloin kyllä nopeus potkuissakin riittää.


      • Saatanansnickers

        Niin ja sitten ollaan kuin kala kuivalla maalla matossa eikä pystytä hallitsemaan lukitsemaan vastustajaa.
        Itse suosittelen hokutoryu jujutsua koska se kattaa hyvin paljon kaiken lyöntitorjunnasta siihen kuinka käyttää kalashnikovia lyömäaseena.


    • Andy

      Paras laji riippuu siitä, mitä lajilta haluaa. Jos etsii sisäistä rauhaa ja harmoniaa, voivat aikido ja taiji olla parhaasta päästä, jos kovaa kilpaurheilua kannattaa kääntyä esim. potkunyrkkeilyn puoleen. Jos haluaa luotettavan itsepuolustustaidon, on ehkä krav maga tai jokin jujutsutyyli paikallaan.

      Siksi minusta ei voi sanoa, että jokin on paras laji, korkeintaan, että tämä on minulle paras lajin siihen ja siihen tarkoitukseen.

    • kamppailija

      typerää listata eri lajeja järjestykseen.
      joka lajista löytyy hyvät ja huonot puolensa.
      vaikka olet noin kauan harrastanut kamppailua
      niin etkö ole huomannut samaa.joka salilta
      löytyy kovia jätkiä missä olen ainakin itse
      käynyt.kamppailulajeja olen harrastanut 20 v.

    • kp

      Niin, olen samaa mieltä, että oma konkreettinen kokemus kamppailusta on edellytys, että saa tekniikat toimimaan ja yleensäkin tietää mistä on kyse. Vaikka esim. Aikido on hieno laji, niin juuri tuo kamppailemisen puuttuminen ei konkretisoi opittuja taitoja, joka saattaa johtaa siihen, että tehdäänkin tekniikat turhan kovina ja jäsenet särkyy.

    • gf438tj89

      Wing Chung on suunnattu oikeaan itsepuolustukseen eikä vaadi korkeita potkuja, että siltä suunnalta voi katsoa mikä sopii. Huomattavaa on, että myös pehmopuolustus löytyy siltä suunnalta ja ehkä aseitakin vastaan oppii jotain, tosin mikään laji ei toimi aseita vastaan vaan täytyy juosta karkuun tai käyttää asetta tai kättä/jalkaa ennen kuin se ehtii, tosin hyökkääjän aseen painaminen alas/sivuun -perusteiset tekniikat toimii joskus. Tomiki aikido on paras aikido muttei riitä koska lyönnit ja aseet on liian nopeita ja vaativia ja puolustustapa on väärä ja liian hidas. Nyrkkeily ym. kilpailulajit eivät ole oikeata taistelua, esim. nyrkkeilijä torjuu lyönnit naamallaan ja judoka että painija saavat turpaan.

      • gjfykjfyk

        Defendo..


      • takeda

        mielestäni yoshinkan aikido on kovinta aikidoa . ja mori shihan on todella kova jäbä . myös daito-ryu aikijujutsu on toimivaa ja äärimmäisen kivuliasta . ja molemmat siis itsepuolustuslajeja . ei oman egon kasvattajia.


    • do on laiffii

      Judo. Fysiikan ja älyn kannalta vaativa ja mielenkiintoinen laji. Jalkapallon jälkeen eniten rekisteröityneitä harrastajia kaikista maailman urheilulajeista, esimerkiksi euroopassa 2 miljoonaa olympialaisista haavelevaa judokaa pitää huolen siitä että lajin taso on pilvissä. Toisin sanoen huippujudoka ei ole mystiset opetukset unessa saanut sensei ;) vaan 11 kertaa viikossa treenaava huippu-urheilija. Osittain siitä johtuen tekniikat toimivat myös tatamin ulkopuolella, jos sillä on väliä, nähty MMA:ssa (Yoshida, Fedor, Parisyen...). Ehkä tärkeimpänä terve urheilumeininki ja vahva kisafokus, jotka pitää itsepuolustushörhöt poissa. Kisafokuksesta huolimatta lajia harrastetaan läpi elämän ja myös "jumppamielessä". Judossa on mukavia junnusta asti terveen itsetunnon hankkineita ihmisiä jotka eivät harrasta siksi että pelkäävät pimeitä paikkoja.

      Haastajalajit:
      Vapaapaini tuo rautaisen fysiikan, muttei ole yhtä monipuolinen tekniikaltaan ja harrastustyylin mahdollisuuksiltaan.

      Thainyrkkeily, hieno monipuolinen urheilulaji, mutta en tiedä 65 vuotiaita harrastajia.

    • Minä vain

      Monet lajit on hyviä, mutta harrastajat vain huonoja. Toki on niitäkin, mitkä ovat ristiriitaisia eli harjoitellaan väärin. Hyviä lajeja on kuitenkin paljon, mutta saman lajin nimellä voi olla huonoja kouluja. Olen nähnyt todella hyvää krav magaa ja taas todella huonoa. Samoin karatea joka lähtöön. Todella tasokasta ja todella ala-arvoista. Korelaisia lajeja usein dissataan itsepuolustus puolella ja hehkutetaan krav magaa. Karav maga on hyvä, mutta valitetavasti sitäkin on huonoa. Se on yleisnimi Israelissa kamppailulajeille ja sen alle mahtuu kaikenlaista, siellä lähes jokainen kamppailulajin opettaja on myös krav maga opettaja.
      Korealaisissa lajeissa homma on vielä kirjavampaa, koska levinneisyys on suurempi, mutta niissä on myös selkeästi eri tyylisuunnat. Yleisnimi hapkido kattaa aika suuren kirjon eri tyylejä. Eli nimen alle mahtuu täyttä paskaa ja sitten todella tasokasta menoa. On hyviä potkijoita, on perinteisiä aikidon tyylisiä ja urheilullisisa tyylejä. On uusia ja vanhoja. Koreassa on hyvin tasokkaita kouluja ja mailmalla kaikkea siltä väliltä. Mainostan yhtä tuntemaani korealaisperäistä hapkido tyyliä, jonka nimen alle mahtuu myös eri tasoisia kouluja. Toiset ovat hyviä juoksemaan ja toiset huonompia myös juoksussa, vaikka laji on sama. Juoksussakin on eri tyylejä, on , maastojuoksua, lyhyttä ja pitkää matkaa ja vaikka mitä. Ne on helpompi erottaa eri tyyleiksi. Tässä linkki minun makuuni itsepuolustuspainoitteisesta hapkidotyylistä, joka onmielestäni todella hyvä:

      http://www.youtube.com/watch?v=jXabenp27ds

    • Taido

      Taidoka pistää teidät hetkessä nippuun!
      Katsokaa vaikka youtubesta.

    • fastgun

      Pistooliammunta on paras, toiseksi paras on pikajuoksu, muut lajit tulee sitten perästä.

    • budoka1

      kyllä amerikan kenpo karate on paras. katsokaa vaikka grandmaster elvis presley 7 dan. mitkä liikkeet.

    • kiatadasag

      savolaisittain thaiboxing. nro1. sai minultakin jäsenet liikkumaan.

    • japimuay

      jomhoid kiatadisac

    • Totuuss

      Juoksu on paras itsepuolustuslaji

    • muut

      Nopea juoksu on paras itsepuolustuslaji

    • tgtgttgg

      Sinanju.

    • Ukkoaeiryöstetä

      Lajilla ei niinkään väliä. Fyysinen ja psyykkinen kunto, havintokyky. Tilanteen hallinta, poelottomuus, nopeus, riittävät torjuntataidot ja hyvä iskuvoima. Sanoo vanha patu. Monta ukkoa pudottanut pieni hintelä vanha äijä !!!!

    • aitoBlueteam

      titaanifistaus ja tuhansia katutaisteluita

      • aitoBlueteam

        nyt pakko muuttaa tämä anaalifistaukseksi

        rasvaa nyrkkiin ja menoksi


    • ikämiäs

      En mainitse lajia nimeltä, mutta jo alkeiskurssin alkupuolella yksi opettajista sanoi, että pitää harjoitella vuosia, ennen kuin liikkeet muuttuvat reaktioiksi yllättävissä tilanteissa. Itselle on tullut mieleen, että suurin osa tappeluista "kadulla" tapahtuu nakkikioskin jonossa, baarin pihalla tms. puolenyön jälkeen. Ei aamubussia odotellessa 7:ltä. Eli paikkoja joihin vuosia treenannut ihminen ei edes joudu. Vartijat, postinkantajat ym. ammatit ovat erikseen.

      • aitoBlueteam

        lets fist again tidutidu tidu


    • Konstaapeli911

      Itsepuolustuksen ajatuksen syvin ydin on siinä että pystyy puolustautumaan itseään vahvempaa ja kookkaampaa hyökkääjää vastaan. Mutta kuinka paljon isompaa vahvempaa?? entä jos siinä on taitoa tekniikkaa mukana esim budo taustaa .Vuosien vankila ja katutappelu tausta sekä kosolti pahaa tahtoa yhdistettynä sopivassa määrin päihteisiin.Entä jos olet itse pienikokoinen etkä omaa kovaa fyysistä kuntoa myöskään et omaa mainittavaa teknistä osaamista. Mikä neuvoksi?? Oma ehdotukseni on ennalta ehkäisevä strategia eli välttää paikkoja jossa voi joutua väkivallan uhriksi liikkuu vain näissä ajankohtina jolloin todenäkösyys on pienin. Välttää päihteitä ja ihmisiä jotka käyttävät niitä. Valitse seurasi harkitsevasti. Hankkii itsepuolustus välineen ampuma aseen veitsen summuttimen..... opetelee käyttämään sitä mahdolisimman harkitsevan tehokkaasti pidä sitä aina mukanasi

    • KungfuuMaan

      Ite harrastin Karate.a, lopulta tajusin että tartten muitakin selviytymiseen. mm Judo on hyvä, lisäksi Taekwondo oli herkkua, etenkin kilpatreenaaminen. Nyt oon myös sitä mieltä että nyrkkeily ennen kaikkea ja mahdollisesti woodendummy harjoittelu wingchun kungfua. Harjoittelu woodendummylla kovettaa käsivarsia, lisää reagointi aikaa ja käsillä tehtäviä suojauksia ja vastahyökkäyksiä.

      1.Nyrkkeily = nopea oppia, taidot kehittyy nopeasti...
      2.Wingchun = hyvät refleksit, joista nopeasti saa toisesta iskuja vaihdellessa hallintaotteita kuten hanmoodo/itsepuolustus, mut myös erittäin hyviä taktiikoita Judoa vastaan.
      3.Karate / Judo / Taekwondo = tarjoaa hyvin ovelia tekniikoita, vaatii sen ainakin 6-7 vuotta harjaantumiseen hyväksi.

      Siis suosittelen ihmiselle jolla ei paljon kamppailu kokemusta, kuntonyrkkeilyä.
      Kun kunto nousee, siihen wooden dummy harjoittelua.
      Potkiminen tyyliin thaiboxing, on erittäin vahingollista paitsi sinun polvelle, myös harjoittelu kaverin polville. Siksi jättäisin jalat jalkatyöhön, liikkumiselle.
      Nyrkkeilyn haittana ovat päähän tulevat iskut.

      • aitoBlueteam

        fistaamaan vaan


    • Ainoa_toimiva

      Ainoa todella toimiva ja ylivoimaisesti paras itsepuolustuslaji on yhtä tai vaikka kuinka monta vastustajaa vastaan.................... 110m aidat!

      • aitoBlueteam

        nyrkki peräosastossa on paha loikkia aitoja


    • aitoBlueteam

      joko fistaus on mainittu

      se on kunnon nyrkittelyä

    • Juustokeuhko

      Eiköhän se ole niin, että nuo "vinosilmien pahoinpitelylajit" ovat yhtä tyhjän kanssa jos itsepuolustuksesta puhutaan ?

      Huomattavasti tehokkaampaa on rojauttaa päällekarkaajaa vaikkapa pätkäistyllä haulikolla mahaan. Kaikki tuliaseet ovat tehokkaita, mutta tuossa poikkisahatussa haulikossa on plussana pelottava ulkonäkö ja vaikkapa kun kolmesta metristä ampuu hylkiötä naamaan niin siitä syntyneellä sotkulla on muihin häiriköihin rauhoittava vaikutus.

      • aitoBlueteam

        nyrkki peräosastossa on paha loikkia aitoja

        joko fistaus on mainittu

        se on kunnon nyrkittelyä


      • Analisoija

        Fistauksen voi torjua käyttämällä aina vaaratilanteissa anustappia eli ns. taksimiehen tulppaa.


    • tämäonvaanniinfaktaa

      Aloittaja on kaveri, joka osaa jokaisesta jotakin (vähän). Ongelma tulee nopeassa kamppailutilanteessa, jossa pitää ottaa paras tekniikka sekunnissa käyttöön. Nyt sitten kun aloittajalla on tuollainen sekamölö useasta lajista, hän ei ehdi reagoida ja makaa asfaltilla alta aikayksikön. Ja se joka hänet vetää nopeimmin katuun, on pelkkää nyrkkeilyä pitkään harrastanut kaveri.

    • leijonatotuus

      Rakkaus

    • SmithJaWesson

      Ruudin keksimisen jälkeen paras taistelulaji on ampuminen.

      Sittemmin ammukset ovat kasvaneet, aina ydinpommin asti. Mutta periaate on edelleen sama, paras tapa taistella vihollista vastaan on ampuminen.

      Tässä on esimerkki parhaasta tavasta voittaa taistelulajien mestari: https://m.youtube.com/watch?v=7YyBtMxZgQs

    • gaanvc

      Mikä se on se paras laji joka blokkaa nämä pimeästä lyömiset? Eikä se kenestäkään tee hyvää vaikka olisit harrastanut vuosia kamppailu/itsepuolustuslajeja, kadulla ei ensinkään. Meistä kun ei kaikista tuu Selänteitä vaikka reenattas 200v. T: dan

      • xhzhdzh

        Eiköhän se vapaaottelu ole juuri sitä varten rakennettu, että eri lajit voivat käydä koittaan keskenään.


    • fhzzfhzgch

      Kauheen huonosti pärjää käräjä / hovioikeudessa. Ihan sama mitä harrastatte kunhan pysytte poissa ikävyyksistä.

    • kökkdlöö

      Hyvä laji kehittää kuntoa ja edes auttaa luonnollisia refleksejä. Huono laji ja vielä huonommat harjoittelukaverit sekä surkea asenne heikentää tilanteista selviytymistä.

    • Fingers

      Paras laji on tietysti se, joka vastaa omia odotuksia, oli lajin nimi tai tyylisuunta mikä tahansa. Toiset tykkää mattipainista, toiset pystypainista, osa molemmista. Osa haluaa kilpailua, osa itsepuolustusta, osa henkisyyttä, osa kuntoilua, osa kaikkea. Jopa kutominen voi olla paras itsepuolustuskeino, ja varsinkin taistelutaito: Lyö vaan sukkapuikot kurkkuun tai silmiin. Pointti siis oli nyt, että ei lajin nimellä ja tyylisuunnalla ole väliä, kunhan se vastaa omia odotuksia, ja oma asenne on isossa roolissa. Jokaista lajia voi treenata täysillä (Kunhan varoo ylikuntoa) tai löysäillen tai sekä että.

      • Fistingthenightaway

        Mattipaini on kivaa. Matti päällä, alla ja kalukukkarossa.


    • Fingers

      Joo, piti sanoa mattopainia, ei mattipaini. Virheitä sattuu. Pointti varmaan tuli selväksi?

    • weggwrgr

      Kukaan lue näitä mutta toivottavasti olet lisännyt bjj/lukkopainin ok listalle :) kylmää on muuten juoksuhiekka ennen kuin onni sanoo hyvästit!

    • keijo.k5

      entiedä mikä on paras mut poikani alotti taekwondon 11v ja on nyt 15v alotti potkunyrkkeilyn.Ensin on varmaa parhain opetella potkimaan,kaikki luulee osaavas potkia,niin joku totesikin potkut on hitaita,niillä ei osu,mutta kun potkitaan 5-7 harjotusta viikossa/5 vuotta,niin osaakin jo potkia,joo taekwondon heikkous on kädet,niin sen takia otettiin lisäks potkunyrkkeily.Lyöminen on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa kuin potkimisen opettelu,sen takia mun mielestä järjestys hyvä!

      • Huomiotämä

        Suosittelisin lämpimästi että opettelisit ensin itse lyömään ennenkun tulet tänne kertomaan että lyöminen on helppoa. Toki voimattomia ja löysiä lyöntejä osaa tehdä lapsikin, mutta niistä ei ole hyötyä.
        Sen sijaan kannattaisi opetella oikea tekniikka, ajoitus ja lantionkäyttö lyömisessä.
        Mitä potkuihin tulee, kannattaa ottaa huomioon että täällä Suomessa varsinkin talvella on potkujen käyttäminen liukkaalla kadulla todella riskialtista. Kyllä, potkuihin voiman ja nopeuden saaminen on suhteellisen helppoa jos on edes vähän lajista tietoa, mutta se ei muuta sitä faktaa että potkut ovat silti hitaita ja äärettömän epäkäytännöllisiä liukkaalla alustalla etenkin.


    • Kaasu_komisario_palmu

      Paras itsepuolustus on hankkia pippurisumutin (oikeasti paprika) ja käyttää sitä yllättävästi eikä paljastaa uhkaajalle ennakkoon, että sinulla on kaasu.

      Katutappeluun joutuminen on kuitenkin sellainen asia, että paljailla nyrkeillä hutkiminen tekee pahaa jälkeä. Vaikka ei itse saisi turpaansa, mutta jos joku tulee ryntäistä kiinni ottamaan tai tuuppimaan ja nappaset nyrkillä kasvoihin joudut suurella todennäköisuudellä syytetyn penkille lopulta...ja pahimmassa tapauksessa sillä alkuperäisellä hyökkääjällä on pari hammasta mennyt tai muuta kivaa ja maksat sellaisesta ja paljon.

      Miksi siis liata nyrkkejä ja ottaa riskiä, että itselle sattuu jotain tai toiselle sattuu jotain.
      Uhkaavassa tilanteessa jos ei voi poistua paikalta, niin yllättävästi sumut silmille ja veks paikalta.

      Vaikka kiinni jäisitkin tai vaikka muuten vaan poliisia jäisit odottamaan, niin mietitään hetki: olet sumuttanut luvattomalla sumuttimella toista naamalle ja tilanne meni sillä ohi, ei pysyviä vammoja kellekään vs. turpaanlyöntikisa jossa voittajasta ei ole takuuta ja voi tulla vammoja ja maksettavaa.

      Syytetyn penkillä olet jokatapauksessa joten pienempi paha on pikku sakot maksaa kaasusta ja sen käytöstä. Tosin pitää vaan sen verran moraali taipua että hommaa laittomasti kaasun ja pitää sitä aina mukana.

      Mitäs mieltä olette tästä?ps. olipa miten kova jätkä tahansa niin kyllä se sen verran hetkeksi pysäyttää käverin kuin kaverin että pois kerkee lähtemään tai väistämänä sokkona hyökkäilyt.

    • Näkökulmaa_a

      Mun mielestäni se ei ole hirveesti lajista kiinni. Melkeinpä mikä tahansa kamppailulaji antaa sulle hyvät eväät itsepuolustukseen. Suurin osa on kiinni henkilön omista fyysisistä kyvyistä ja "pelisilmästä". Kokenut kamppailuharrastajakin lajista riippumatta saattaa hävitä todellisessa ip-tilanteessa jollekin kovalle katutappelijalle/ammattirikolliselle, jos ei kykene reagoimaan kunnolla todelliseen vaaratilanteeseen, vaan ns. jäätyy.

    • Kjjhjjhkhvjh

      Aikoinaan saman kysymyksen innoittamana kehitettiin UFC ja kaikkien yllätykseksi suht tuntematon laji dominoi häkkiä yli kymmenen vuotta. Laji oli brassi jujutsu...

    • Anonyymi

      Niin jos on joku saatanan iso bodari.. Sen koon ansiosta vaikea voittaa kun painaa vitusti, saatanan isot lihakset ja mietitään et pitkä.. ei ihan jokanen semmosta voitakkaan. Ja mieti jos häviät, se kun suuttuu ja alkaa lyömään naamaa niin sattuu x7 kun perus jannun lyönti, et ei ihan kuka vaan itsepuolustuslajeja harrastaja voitakkaan. Sit jos miettii et hyväkuntonen ja salilla käyvä, on lihaksia paljo mut ei mikää jättiläine hulk niin ihan vierekkäin sellasen voittaminen on vaikeaa. Miettii esim käytävällä, tai jossain missä on tavaroita ja ehkä ahdasta, ei ookkaa tilaa itsepuolustuslajeja harrastavan tehdä liikkeitänsä (karateka kusee kaikki muutenkin t: kokemus sil mustavyö). Vittuako itkette, riippuu tilanteesta ja paikasta. Kylmää sanosin et vaarallisempi on jättiläis hulk kun itsepuolustuslajeja harrastava.. ja se on fakta.. semmonenkin vastasa pienessä ahtaassa tilassa niin mitä luulet miten käy. painaa seinään niin lujaa et happi ei kulje ja alkaa pistään lättyyn. Mut ei tappelu oo missään nimes ratkasu. MUISTAKAA AINA VÄLTTÄÄ sellasta, kukaan ei voita siinä, harrastakaa mitä harrastatte, olkaa ittenne ja sellasta. Tappelussa ei saa mitään, vaan häviää.. ja jos oikeuteenki joutus tai jotain. Tai kuolis kun löi päänsä tai mitä vaan. Ja saatana muistakaa et se on itsepuolustuslaji, vittuako alatte leuhkimaan tai mitään. Ittellä tullu niin paljo vastaan näitä saatanan itsepuolustuslajeja harrastavia jotka vaan leuhkii JA AINA NIIN VALMIINA tappelemaan että, vähän jotain niin heti nyrkit pystysä.. mee nyrkkeily kehään tai jotain jos tekee mieli tapella. Idiootit haluaa tapella, kuka haluaa satuttaa toista vaikka toinen oliski mulkku tai idiootti. Seki on hauskaa kuinka ei koskaan oo saanu turpaan tai ees tapellu nyrkeillä, ja sit esitetään niin kovaa ja kovaa tappelijaa, se sattuu aiva vitusti ku nenämurtuu tai paikkoja murtuu tai mustasilmä tai näitä. Sellassia pitäs tinttasta kunnolla niin ne tietää mitä se tappelu on ja miltä se voi tuntuu jos häviää. Ja toinen ei välttämättä lopeta, alkaa hakkamaan naamaa vaikka oot tajuton tai mitä vaan, näitä löytyy kyllä. Tummia poikiaki alkaa olla siihenmalliin tääl suomesaki et ne vasta onki semmossia vitun säälittäviä tappelijoita. Hyvä jos ees on 1vs1 eikä 1vs4................ entiiä, muistakaa että älkää tapelko vaan tehkää sitä mistä tykkäätte ja siihen malliin. Se on hauskaa ja mukavaa, tappelu ei. Menkää nyrkkeilee jos tekee mieli tapella, sit kun murtuu nenä niin ainakin tietää miltä se oikeasti tuntuu ja kuinka pahasti siitä voi oikeasti käydä jos kadulla tappelis samalla tavalla, et voi olla etes nenän murtaminen on vain pieni asia kadulla. Vältätte tappelut ja itsepuolusutslajeja jos harrastaa niin saatana käytätte niitä vain sillo kun ei voi mitään enään ELI VIIMENEN KEINO.

    • Anonyymi

      Taekwondo, muay thai ja bjj

    • Anonyymi

      Sanoit että aikido on tuttu laji ja siinäkin on hyvät puolensa. Tuo vie valitettavasti uskottavuuden kaikelta muulta mitä sanot. Jokainen joka ymmärtää kamppailusta jotain tietää että aikido on hevonpaskaa.

    • Anonyymi

      Ei sellaisia olekaan. Sotilaatkin on naismaisesti valittamassa aikansa riittoisuutta jo. Sen sijaan sotakelpoiset julistetaan aikanaan.

    • Anonyymi

      ”Puhejudo” on paras kamppailulaji. Sitten tulevat ne joissa oikeasti otetaan kontaktia ja kamppaillaan joka lajitreenissä. Esimerkki, vertaa vaikka alle 21 vuotiaiden valtakunnallisella huipputasolla kilpailevaa judokaa, painijaa jne. saman tason hojohojo-ukkoon. Kummalla on sellainen fysiikka jo siellä 70-80 kiloisten painoluokissa, että mielellään välttäisit turhaa nojailua grillin takana. Itse, kun seurasin aikoinaan n. 14-16 vuotiaiden karatejunnuporukan ja saman ikäisten kisajudokoiden treenejä, niin ensimmäisenä pisti silmään kuinka paljon korkeammat vyöarvot noilla karetejunnuilla oli judokoihin verrattuna. Toiseksi vain muutama karateka olisi selvinnyt luovuttamatta judokoiden 15-20 minuutin alkulämmittelystä. Paras laji harrastaa on kuitenkin se, mikä on itselle hyvä, mutta kannattaa oikeasti muistaa ne realiteetit.

      • Anonyymi

        Loppu lause hyvä, realiteetit.
        Koska kaikki lajit on täyttä paskaa. Niillä ei ole enempää arvoa kuin sauvakävelyllä.
        Syykin on itsestäänselvyys: säännöt, tuomarit.
        Siksi kyynelkaasu naamaan kaverin potkiessa turvasaappaalla munille voittaa nössölajit. Piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppu lause hyvä, realiteetit.
        Koska kaikki lajit on täyttä paskaa. Niillä ei ole enempää arvoa kuin sauvakävelyllä.
        Syykin on itsestäänselvyys: säännöt, tuomarit.
        Siksi kyynelkaasu naamaan kaverin potkiessa turvasaappaalla munille voittaa nössölajit. Piste.

        Lähiösoturi luulee tietävänsä jotakin...
        Kilpailuissa on totta kai säännöt, mutta se ei tarkoita, että niitä noudatetaan tositilanteessa, jos joutuu itseään tai muita puolustamaan. Vai meinaatko ryöstäjän tai lähiösoturin iskiessä puistossa sinne ryntää myös tuomari paikalle ettei vaan rikota kisasääntöjä. Hahaha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähiösoturi luulee tietävänsä jotakin...
        Kilpailuissa on totta kai säännöt, mutta se ei tarkoita, että niitä noudatetaan tositilanteessa, jos joutuu itseään tai muita puolustamaan. Vai meinaatko ryöstäjän tai lähiösoturin iskiessä puistossa sinne ryntää myös tuomari paikalle ettei vaan rikota kisasääntöjä. Hahaha

        Ha ha ha. Ninja luulee osaavansa jotain. Vai luuletko että vuosien harjoittelut pyyhkiytyy hetkessä pois ja osaatkin ykskaks oikeasti satuttaa ilman sääntöjä.
        Elä harhoissa. Itket nyyhkien maassa ja luulet että kun taputat maahan niin lopetamme potkimisen. No ei tule tapahtumaan. Olet hauska ninjanressukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ha ha ha. Ninja luulee osaavansa jotain. Vai luuletko että vuosien harjoittelut pyyhkiytyy hetkessä pois ja osaatkin ykskaks oikeasti satuttaa ilman sääntöjä.
        Elä harhoissa. Itket nyyhkien maassa ja luulet että kun taputat maahan niin lopetamme potkimisen. No ei tule tapahtumaan. Olet hauska ninjanressukka.

        Vuosien harjoitteluun on helppo soveltaa vähän lisää kun tilanne vaatii. Ottelukokemus on kokemusta stressistä ja soveltamisesta. Vuosien harjoittelemattomuus täydellinen kokemattomuus minkäänlaisista kamppailutilanteista saattaa johtaa siihen että saatat jäätyä niin täydellisesti että se kyynelkaasukin jää taskuun.

        Otetaan vertaus. Jos on pakko kaahata liikenteen seassa autolla, kumpi pärjää paremmin. Rallikuski, joka ei ole harjoitellut liikenteessä kaahaamista, mutta on ajanut riskirajalla autolla kilpaa ammatikseen? Vai näppisnörtti, joka on pelannut kotona GTA:lla mutta ei koskaan ajanut oikeaa autoa tai jos on niin ei ainakaan ylinopeutta?

        Jos ei ole mitään kokenut eikä koskaan ottanut riskejä tai laittanut itseään peliin edes riskillä urheiltaessa, niin ei tiedä mitään. Tarinat väkivallasta ja nyyhkimisestä kuullostavat siltä että kirjoitat kädet hiessä asioista, joista sinulla ei ole mitään kokemusta ja joita pelkäät kuollaksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosien harjoitteluun on helppo soveltaa vähän lisää kun tilanne vaatii. Ottelukokemus on kokemusta stressistä ja soveltamisesta. Vuosien harjoittelemattomuus täydellinen kokemattomuus minkäänlaisista kamppailutilanteista saattaa johtaa siihen että saatat jäätyä niin täydellisesti että se kyynelkaasukin jää taskuun.

        Otetaan vertaus. Jos on pakko kaahata liikenteen seassa autolla, kumpi pärjää paremmin. Rallikuski, joka ei ole harjoitellut liikenteessä kaahaamista, mutta on ajanut riskirajalla autolla kilpaa ammatikseen? Vai näppisnörtti, joka on pelannut kotona GTA:lla mutta ei koskaan ajanut oikeaa autoa tai jos on niin ei ainakaan ylinopeutta?

        Jos ei ole mitään kokenut eikä koskaan ottanut riskejä tai laittanut itseään peliin edes riskillä urheiltaessa, niin ei tiedä mitään. Tarinat väkivallasta ja nyyhkimisestä kuullostavat siltä että kirjoitat kädet hiessä asioista, joista sinulla ei ole mitään kokemusta ja joita pelkäät kuollaksesi.

        No nyt, taidat itse olla se pelkuri. Sen verran hyvin osaat kertoa peloistasi.
        Mutta juu, ei muuta kun menet oikeasti koittamaan. Sillähän se selviää niin ei tarvitse täällä sinun puhua puppua.
        Aloitat kokeilusi vaikka Malmön slummista sieltä aseman kupeesta ja tule sitten kertomaan onnistumisesi.


    • Anonyymi

      Mistä alkaa itsepuolustus ja mihin se loppuu?

      • Anonyymi

        Itsepuolustus alkaa sanallisesta uhkailusta (laiton uhkaus), jolloinka uhkailun kohde pyrkii lähtemään tilanteesta. Jos pois lähtö ei auta vaan tilanne menee fyysiseksi, käytetään lievintä mahdollista toimivaa voimakeinoa. Ei pidä unohtaa äänenkäyttöä, eli irti-huutoa ja apua-huutoa. Se, mihin itsepuolustus loppuu, niin siihen kun vastarinta ei halua/pysty jatkamaan hyökkäystä. Eli esim. jos olet päässyt pakenemaan tai laittanut sen maahan. Eli kun hyökkääjästä ei ole välitöntä vaaraa sinulle eikä ympäristölle eikä itselleen.


      • Anonyymi

        Alkaa siitä kun puolustaudut ja loppuu siihen kun aloitat hyökkääjän pahoinpitelyn.


    • Pikajuoksu ja/tai parkour.

    • Anonyymi

      Karate on minun kokemukseni mukaan hyvä ja monipuolinen.

    • Anonyymi

      Oma mielipide että tyhmä saa olla jos harrastaa kamppailulajia jossa tulee päähän kohdistuneita iskuja ja vielä jos tekee työkseen sitä että tienaa että vetää turpiin toista tai toinen sinua:D toki muut kamppailulajit missä ei kohdistu iskuja päähän niin asia erikseen. Nähnyt muutami ihmisiä ketä harrastanu ja tehnyt työkseen esimerkiksi nyrkkeilyä ja äijjä on ihan tyhmä kun saapas kun saanut iskuja päähän. Kannattaa aina miettiä ensiksi mitä harrastaa ja terveyttä.

      • Anonyymi

        Et taida olla itse penaalin terävin kirjoituksesi perusteella. Oletko mahdollisesti nukkunut äidinkielentunnilla?


    • Anonyymi

      Itse en mitään kamppailulajia harrasta, mutta voisin väittää että paino tai nyrkkeily parhaimpia itsepuolustuksen. Tilanteita on kun nimenomaan jossain ahtaassa tilassa joku hullu vain käy käsiksi niin ei siinä mitään hienoja hyppypotku turtlesta aleta leikkimään. Omakin kokemus kun kahden lapseni kanssa (toinen rattaissa)olin viime kesänä kävelyllä ja eräs hullu juoppo vain nousi bussipysäkiltä ja tarttui kurkusta kiinni. Itse olin siinä tilanteessa tekemättä mitään enkä edes tiennyt mitä tekisin, onneksi tällä sekopäällä oli vähänkään järkevämpi kaveri myös bussipysäkillä joka huuteli että tule nyt helvettiin sieltä sillä on lapsia mukana... No siinä hetken odotellessa käsi kurkussa onneksi päästi irti ja palasi jatkamaan päiväänsä... Mutta tässäkin tilanteessa parhaaksi IP lajiksi näkisin painin tai nyrkkeilyn jos sellasista osaamista ois ollut. Silti tappelu omastakin mielestä se viimeinen vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Paini tai nyrkkeily on kilpalajeja joissa on hyvin tarkkaan rajattu tekniikat mitä saa käyttää.
        Ne ei oikestaan ole kovin hyviä itsepuolustuksen suhteen, varsinkaan nyrkkeily vaikka nyrkkeily lyöntilajina on ehdotonta huippua.

        Kysymys on itsepuolustuslajissa siitä miten harjoitellaan itsepulustustilanteita. Nyrkkeilyssä ja panissa näitä ei harjoitellaa ollenkaan.
        Kyky lyödä joltain hampaat sisään tai pudottaa toinen niskoilleen vain johtaa korvauksiin.

        Itsepuolustuksen paremmuus ei ole niinkään kiinni lajista vaan siitä miten harjoitellaan.
        Toki jotkin lajit, varsinkin kilpailuun orientoituneet jo sinällään rajoittavat keinovalikoimaa niihin mitä kilpailuisa saa käyttää. On sitten vetäjistä kiinni harjoitellaanko jotain muutakin.

        Jos lajin treeneissä ei opeteta ollenkaan lyömään tai potkimaan, niitä vastaan ei oikein voida harjoitellakaan. Sama pätee ns. mattotekniikoihin tai pystypainiin. Jos vain lyödään ja potkitaan ei voida harjoitella tilanteita kun vastapuoli käy kiinni eikä lyömään mahdu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe