Agility

chihun-omistaja

Voiko chihuahuan kanssa harrastaa agilityä? En ole vaan koskaan kuullut,että joku harrastaisi, muuta kuin eräässä jenkkilehden artikkelissa. Mietin vain kun tuo minut chihuni on "isokokoinen" (3kg) ja se tykkää juosta ym.
Ja noita näyttelyitäkin ollaan kierrelty jo sen verran paljon, että uusi harrastus olisi paikallaan. Mutta kun olen joskus jostain kuullut, että chihujen "rakenne" ei kestä jatkuvaa hyppimistä tai muuta vastaava...???

8

1771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PK-Collikoira

      En sitten tiedä miten hyvä chihu on agissa. Veikkaan ettei mitään voittajatyyppiä, mutta se nyt ei olekaan tärkeintä. Tärkeintä on hyvä kuntoilu ja aivojumppa.

      Googlella voipi ettiä tietoa, eräälläkin keskustelupalstalla joku kertoin mm. näin:

      »chihujen kanssa voi harrastaa tokoa ja agilitya siinä missä muidenkin koirien kanssa, kun vaan keksii oikeat motivointikeinot. ei ole siis niin itsepäinen rotu etteikö oppisi siinä missä muutkin.»

      Tällainen kuvakin löytyi:
      http://www.kolumbus.fi/chihuahua/cmagility.htm



      http://www.google.com/search?q=chihuahua agility&lr=lang_fi
      http://www.google.com/search?q=chihuahua agility

    • Luulisin että voi, mutta kisakoiraksi chihusta ei välttämättä ole.

      Koko on syytä ottaa huomioon, ja hyppyyttää esteitä jotka eivät ole liian korkeita chihullekkaan.

      Esim. A -esteen kanssa voi tulla ongelmia, jos esteen ne rimajutut jotka antavat pitoa, ovat mitoitettu suuremmille koirille, ja niistä ei silloin ole chihulle hyötyä.

      Harrastus kannattaa aloittaa hyvässä agilityseurassa jossa ohjaajat osaavat ottaa pienen koirasi koon tuomat vaatimukset huomioon.

    • chiwahawa

      Tiedän agilityä harrastavia chihuja ja jotkut ovat kilpailuissakin pärjänneet:) Eli siis treenaamaan vaan, mutta tietysti osaavan ohjaajan opastuksella!

    • MAANSA PARHAIMISTOA

      KYLLÄ VOI HARRASTAA AGILITYÄ. OMA VIENTI KASVATTINI ON UUDESSA KOTIMAASSAAN YKSI MAANSA PARHAITA AGILITYKOIRA JA ROTU ON CHIHUAHUA PAINOA NOIN KAKSI JA PUOLI KILOA.

      • . :)

        Tottahan toki! Eikä chihuahua ole huono siinä missä muutkaan koirat näissä lajeissa.
        Itselläni on 1,5 vuotias uros chihuahua ja juuri tällä hetkellä olemme agilityn jatkokurssilla.
        Chihuilla on joissain kaupungeissa ihan omat agilitykurssinsakin!
        Ja ystävistäni monet kisaavat chihuahuoidensa kanssa agilityssä ja hyvillä tuloksilla, voittojakin on tullut.
        Mekin harkitsemme syksyllä kisattaviin agilitykisoihin osallistumista.
        Ei muuta kun mukaan vaan! chihuahuat ovat fiksuja ja monesti terhakoita/vilkkaita, joten yleensä rakastavat radoilla juoksemista.
        Ainoa hankaluushan saattaa olla se että suuri osa chihuista on monesti vähän arempia, muttei sekään ole ongelma, keskittyminen saattaa vain olla alku kerroilla hieman hukassa (kokemusta on)..
        Yleensä hyvä herkku kyllä saa chihuahuan tekemään mitä vain, mutta esim.meillä hyvää herkkua ei ole löytynyt joten hyödynnämme naksutinta treeneissä. :>


    • ~y~

      Hei!
      Onko Helsingissä mitään agility paikkoja/tiloja joissa voisi harrastaa vapaasti agilityä koiransa kanssa??

    • Ronin "valmentaja"

      Kyllä. Hyvän kaverini chihuahua on mahtava agilityssä! Aloitimmekin vasta noin 2viikkoa sitten, mutta aktiivisen, monipuolisen harjoittelun avulla homma hoituu! Nyt pikkuinen hyppää jo 30cm esteitä menee 1m pituisia tunneleita, 56cm A-esteitä, keinuja, puomeja, pujottelukin sujuu kun kepeillä on noin 30cm välit. Rupesimme harrastamaan agilityä, koska koiraparka nylkytti, kierteli huonetta ja oli muutenkin yli aktiivinen. Agility oli Ronille selvä pelastus! Nyt Se käyttäytyy kuin kiltin koiran kuuluu. PS: Laita YouTube hakuun:Cute chihuahua agility!
      niin löydät paljon todistusaineistoa. :)

    • koirkoir

      Mä en kyllä ihan näin pian lähtisi noin korkeita esteitä hyppimään, agilityssa koiran on todella tärkeä oppia oikea hyppytekniikka (mikä ei siis tarkoita sitä, että koira hyppää esteen yli) ja tuon opettaminen ei käy hetkessä. Chihun tapauksessa alkuun 10-15cm korkeat rimat ovat ihan riitävät, 30cm on koiran kokoon nähden todella paljon, oma 40cm koira hyppäsi pitkään 30cm korkuisia (alkuun vieläkin matalampia) hyppyjä, kun opeteltiin oikeaa tekniikkaa. Kepeistä vie, kannattaa heti alusta asti opettaa koira normaalikokoisiin vleihin (60cm), jos haluaa jatkaa harrastusta, voi olla todella vaikea homma opettaa koira uusiksi, kun se pieni väli on jäänyt lihasmuistiin.

      Agility on oikeasti vaarallinen laji, loukkaantumisia ja jopa kuolemantapauksia on sattunut kun on tullut virhe, siksi on hyvä edetä rauhassa (omani on tippunut kontaktiesteiltä kun on suorittanut ne hutiloiden). Ja yleinen muistutus, agility ei ole sitä, että kokeillaan kuinka korkeiden esteiden yli koira pääsee, sitäkin oon nähty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe