Leipäkone, vinkkejä ja muuta

Mahtava laite

Eli, hankittiimpa meille muutama kuukausi sitten lidlin leipäkone, kustannuserä oli 60 euroa.

On kyllä ollut loistava ostos, minä perheenisänä otin leipävastuun ja kone on toiminut loistavasti. Kaksikoukkuisena tuo laite tekee todella hyvät taikinat ja leivät on siistejä. Leivistä pieleen on mennyt vain yksi ja sekin ihan omaa tyhmyyttä kun unohdin pistää taikinakoukut kiinni...

Noh, enivei... Kysynkin että oletteko muut leipäkoneilijat kehitelleet omia reseptejä ja millaisia kikkoja käytätte leivänteossa? Perusreseptit tekee ihan ok. leipiä mutta parantamisen paikkoja on ollut ja kokeilujen perusteella seuraaviin johtopäätelmiin olen tullut:

Taikinan rakenne... Sopivinta taikina on silloin kun siitä tulee pallo ja se ei "rihmaudu". Yleensä kannattaa pistää hiukan liikaa vettä tai vähentää jauhojen määrää ja lisätä jauhoja pikkuhiljaa vaivauksen aikana kunnes se pallottuu eikä rihmaudu. Silloin koostumus on varmaankin paras mahdollinen.

Jauhot ja reseptit...

Korvaan perusreseptien vehnäjauhot sellaisella mixillä jossa on vehnäjauhoa puolet, neljäsosa durum-vehnäjauhoa ja loput esim ruisjauhoa, grahamia, leseseosta ja/tai jauhettua seesaminsiementä tai mitä tahansa vastaavaa. Tällöin leipiin tulee reippaasti lisää makua. Kunhan perusreseptin jauhoista suuri osa on edelleen vehnäjauhoa/durumia niin resepti onnistuu.

Sokerin sijasta pistän taikinaan siirappia vastaavan määrän. Hiiva tykkää enemmän siirapista.

Erityisen hyviä leipiä tulee jos pistää valmista ruisleipäseosta pikkuisen mukaan, puoli desiä riittää. Siinä on oma juurensa joka tekee ihmeitä leivälle...

Valkosipulileipä on kans jees, 5-6 kynttä murskataan tai pilkotaan pieneksi ja minkä tahansa normaalireseptin sekaan. Aivan tolkuttoman hyvää jos tykkää valkosipulista.

Tekemäni taikinat meinaa usein turvota vuoasta ulos joten teen pieniä leipiä useimmiten, silloin niistä tulee sopivia... :)

Kertokaapa kokemuksianne? Etenkin suomalaisen peruskaupan valikoimista löytyvien tuotteiden käyttö plussaa...

13

13202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herkullista tosiaan!

      Leipäkone on kyllä mahtava laite.Vuosia jo sillä leipää tehty, eikä kyllästymistä vielä ole tullut. Tässä sulle hyvä linkki, jos ei vielä ole jo tuttu:

      http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/reseptit/suolaiset_leivonnaiset/leipakoneleivat/

      Leipäkoneita on niin erilaisia, joten sen tarkempia ohjeita en tässä anna, mutta kokeilepas leivän maustamiseen esim.kuminaa tai oliiveja ihan pieneksi pilkottuna. Rusinaleipä on myös hyvää. Jauhojen suhteen teen samanlaisia sekoituksia kuin kerroit ja makeutuksena käytän joko hunajaa tai siirappia. Tuossa Myllynparas-sivustolla on tosi hyviä vinkkejä, joten kannattaa niitä sitten soveltaa myös omaan käyttöön.

    • .....

      Olen tähän asti leiponut leivät käsin, mutta alkoi kiinnostaa tuo kone. Onkohan Lidlissä vain satunnaisesti leipäkoneita? Tai mistä muualta voisi etsiä tuon hintaluokan konetta?

      Itse olen pistänyt vehnäleipään anista. On tosi hyvää. Valitettavasti vain jotkut Suomessa myytävät anislaadut eivät ole sellaisia, mistä pidän. Mutta etelästä kannattaa tuoda anista ja muitakin kuivattuja yrttejä. Ovat hyviä leivässä.

      • koneleipä

        Tuo Lidlin kone on halpa ja ihan sen hintaluokan masiinaa taitaa olla vaikea löytää. Mutta tarjouksia seuraamalla tai sitten jostain kirppikseltä saattaa löytyä halvallakin. Severin-merkkinen leipäkone oli muistaakseni 79€ elektroniikkaliikkeessä. Leipäkoneet on myyjän mukaan taas suosiossa, mutta valmistajia on vähän verrattuna edelliseen buumiin.


      • Olen katsellut että aina tuossa alkukesästä on leipäkoneita Lidlissä..itsekin sitä odottelin keväällä mutta sitten Citymarkettiin tuli Tefalin koneesta hyvä tarjous (79,-) joten ostin sen. En voi muuta kuin suositella ostamaan leipäkone, niin hyvä ostos se on. Itse teen sillä pitsataikinatkin, hillot sillä voi valmistaa myös. Voisin kuvitella että ensi kesään asti joudut odottamaan jos leipäkoneen Lidlistä haluat. Severiniä en suosittele, halpismerkki ja leipäkone kuitenkin joutuu aika raskaisiin hommiin. Nyt kyttäämään tarjouksia.


      • .....
        Suvisusanna1 kirjoitti:

        Olen katsellut että aina tuossa alkukesästä on leipäkoneita Lidlissä..itsekin sitä odottelin keväällä mutta sitten Citymarkettiin tuli Tefalin koneesta hyvä tarjous (79,-) joten ostin sen. En voi muuta kuin suositella ostamaan leipäkone, niin hyvä ostos se on. Itse teen sillä pitsataikinatkin, hillot sillä voi valmistaa myös. Voisin kuvitella että ensi kesään asti joudut odottamaan jos leipäkoneen Lidlistä haluat. Severiniä en suosittele, halpismerkki ja leipäkone kuitenkin joutuu aika raskaisiin hommiin. Nyt kyttäämään tarjouksia.

        Kiitos tiedoista. Täytyy tsekkailla.


      • Jakke777
        Suvisusanna1 kirjoitti:

        Olen katsellut että aina tuossa alkukesästä on leipäkoneita Lidlissä..itsekin sitä odottelin keväällä mutta sitten Citymarkettiin tuli Tefalin koneesta hyvä tarjous (79,-) joten ostin sen. En voi muuta kuin suositella ostamaan leipäkone, niin hyvä ostos se on. Itse teen sillä pitsataikinatkin, hillot sillä voi valmistaa myös. Voisin kuvitella että ensi kesään asti joudut odottamaan jos leipäkoneen Lidlistä haluat. Severiniä en suosittele, halpismerkki ja leipäkone kuitenkin joutuu aika raskaisiin hommiin. Nyt kyttäämään tarjouksia.

        ite ostin alkukesästä ton tefalin konneen.Koneesta lähti se pyörittäjä osa liitoksistaan jo toisella käyttökerralla,mutta saattoihan vaikuttaa asiaan että tein ruisjauhoista leipää tai yritin ...sain rahani takaisin,kun ei koneita enään ollut kaupan hyllyssä


      • kokki
        Suvisusanna1 kirjoitti:

        Olen katsellut että aina tuossa alkukesästä on leipäkoneita Lidlissä..itsekin sitä odottelin keväällä mutta sitten Citymarkettiin tuli Tefalin koneesta hyvä tarjous (79,-) joten ostin sen. En voi muuta kuin suositella ostamaan leipäkone, niin hyvä ostos se on. Itse teen sillä pitsataikinatkin, hillot sillä voi valmistaa myös. Voisin kuvitella että ensi kesään asti joudut odottamaan jos leipäkoneen Lidlistä haluat. Severiniä en suosittele, halpismerkki ja leipäkone kuitenkin joutuu aika raskaisiin hommiin. Nyt kyttäämään tarjouksia.

        Meillä on ollut Severinin leipäkone jo yli neljä vuotta ja hyvin on pelannut, tosin on yksinkertainen malli, ei ajastinta ja vain 3 ohjelmaa. Maksoi tarjouksessa 40 euro ja se summa on tullut monta monta kertaa takaisin!
        Sattumalta eksyin tänne kun etsin uutta koukkua koneeseen, vanhaa kun en löydä nyt mistään! Ehkä olen ajatuksissani heittänyt roskiin..?


    • suomiherkkuja

      ja porkkanaleipä tekee meillä kauppansa.

      • Oletko tehnyt tuolla Myllyn Parhaat-reseptillä? Näyttää ainakin ainesten mukaan herkulliselta. Samoin perunaleipä kuulostaa namilta. Meillä taas valkosipulimurskalla maustettu leipä on ehdoton suosikkini.


    • Karhurouva

      Moi,
      asun Italiassa ja ostin täällä noin vuosi sitten Lidlin leipäkoneen, kaksikoukkuisen joka maksoi 40e. On ollut todella hyvä kone, ehdottomasti suosittelen. Tässä on mm. erillinen paisto-ohjelma, joka on tosi hyvä, jos vaikka taikina ei meinaa nousta ja haluaa pitkittää nousuaikaa.
      Täällä on Lidlissä myynnissä myös leipäjauhosekoituksia (1,19e/kg) joista tulee uskomattoman hyviä leipiä - niissä kun on leivänjuuri ja hiiva mukana. Sellaista hapanlimpun makua, jota on vaikea muuten saavuttaa. Suomessa lienee vastaavia muissa kaupoissa.
      Käyn itse ko. kaupassa harvoin ja ostan aina 12 paketin valikoiman noita jauhoja mukaan. Seos on vähän turhan suolaista joten blandaan pikkasen muilla jauhoilla.

    • pistokikka

      Jos leipä nousee liikaa - yli - tökkää taikinaa kevyesti puutikulla, jotta se laskee hieman - ei kokonaan.

    • Anonyymi

      Onko joku onnistunut tekemään hapanleivän juureen pelkästään ruisjauhoista.
      Kestääkö kone?

    • Anonyymi

      Ei saa varaosia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe