en osaa ajaa!!

just pääsin inssin läpi :::

Pääsin inssin läpi perjantaina ajokoulun autolla, helppo auto joka liikkuu jo pelkällä kytkimellä..kaikki meni hyvin kun auto oli niin hellppo ajaa ja ilmoitti korvakuulolta milloin vaihdetta pitää vaihtaa yms:)
sitten menin ajamaan meidän vanhalla autolla ja se ei sitten onnistunut ollenkaan!auto sammui ja tökki ja mikään ei onnistunut, olin huonompi kuin vastaaloittelija...!!!:O
sitten tuli tietty hirmu masis eikä autolla pääse nyt koskaan varmaan ajamaan kun en kerta osaa..vieressä istuva joutui ajamaan auton pois takaisin kotiin koska minä en osannut!
onko tämä normaalia? ihan erilainen auto!!!en varmaan koskaan opi ajamaan:(

21

15269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pege81

      Autokoulut käyttävät järjestään uusia ja hyväkuntoisia autoja. Monelle voikin tulla iso ongelma eteen, kun pitääkin lähteä ajamaan jotain vanhaa autoa, mistä puuttuu kaikki nykyautoista löytyvät hienoudet. Näiksi voi laskea ABS:n ja luistoneston. Eikä vanhemmissa autoissa välttämättä ole ohjaustehostintakaan, mikä tekee ohjaamisesta raskaamman. Ainoa vinkki minkä pystyn antamaan, niin ajamaan oppii vain ja ainoastaan ajamalla. Eli pää pystyyn, ja ratin taakse vaan. :)
      Ensin tietysti on hyvä oppia tuntemaan auto, millä on ajoon lähdössä. Kannattaa mennä harjoittelemaan sellaiselle tieosuudelle, missä liikennettä on vähän, ja siitä pikkuhiljaa siirtyä suuremmille teille, ja suurempiin nopeuksiin.

      • vastaus..

        Kannattaa jättää autoilut sellaisille ketkä sen taitaa ja joille se on luontaista, tosiaan autokoulun autoilla voi ajaa simpanssikin. Itse ajoin autokoulun monella autolla vanhoilla 86-94vm autoilla sekä aivan uusilla eikä koskaan ollut mitään ongelmia. Kaikille ei ole autoilua tarkoitettu kuten ei kaikista voi tulla muusikkoa koska se ei ole kaikille luontaista ja kaikki ei siihen pysty.


      • Pege81
        vastaus.. kirjoitti:

        Kannattaa jättää autoilut sellaisille ketkä sen taitaa ja joille se on luontaista, tosiaan autokoulun autoilla voi ajaa simpanssikin. Itse ajoin autokoulun monella autolla vanhoilla 86-94vm autoilla sekä aivan uusilla eikä koskaan ollut mitään ongelmia. Kaikille ei ole autoilua tarkoitettu kuten ei kaikista voi tulla muusikkoa koska se ei ole kaikille luontaista ja kaikki ei siihen pysty.

        Ei toi sun kommenttis kovin paljoo varmaankaan vala luottamusta alkuperäiseen viestin lähettäjään. Meitä on kaikenlaisia kuljettajia, joillekin ajaminen on itsestään selvyys, kun taas toiset joutuvat opettelemaan sitä hieman enemmän. Alkuperäisen viestin lähettäjä ei kertonut, millä autolla hän on itse ajanut, ja kohdannut em. ongelmat. Autokoulujen autot, kun ovat lähes aina muutaman vuoden ikäisiä, ja hyvin varusteltuja. Niin kokematon kuljettaja voikin olla ongelmissa, kun hänen pitääkin istahtaa jonkun esim. 80-luvun auton rattiin, mistä puuttuvat kaikki "hienoudet", mihin autokoulun autolla ajaessa on tottunut.


      • Kokemusta tästä
        Pege81 kirjoitti:

        Ei toi sun kommenttis kovin paljoo varmaankaan vala luottamusta alkuperäiseen viestin lähettäjään. Meitä on kaikenlaisia kuljettajia, joillekin ajaminen on itsestään selvyys, kun taas toiset joutuvat opettelemaan sitä hieman enemmän. Alkuperäisen viestin lähettäjä ei kertonut, millä autolla hän on itse ajanut, ja kohdannut em. ongelmat. Autokoulujen autot, kun ovat lähes aina muutaman vuoden ikäisiä, ja hyvin varusteltuja. Niin kokematon kuljettaja voikin olla ongelmissa, kun hänen pitääkin istahtaa jonkun esim. 80-luvun auton rattiin, mistä puuttuvat kaikki "hienoudet", mihin autokoulun autolla ajaessa on tottunut.

        Minä sain opetella auton käynnistämisetä lähtien kaiken uusiksi autokoulun jälkeen. Siellä ajeltiin juurikin pari vuotta vanhalla autolla, jossa oli kaikki mahdolliset hilavitkuttimet. Diisseli oli ja tosiaan liikkui vielä ilman kaasuakin eteenpäin.

        Oma autoni olikin sitten 23-vuotias kaasarivanhus, jossa ei ollut yhtään mitään hilavitkuttimia. Auton starttaamiseen sain jo ohjeita, kun se ei ihan pelkästään avainta kääntämällä käynnisty, kun on jo vanha ja kulunut. Kaasua unohdin aina painaa liikkelle lähtiessä ja auto sammahteli risteyksiin. Jo pelkkä parkkipaikalta lähtö tuntui alkuun haastavalta. Ei ollut mitään kierroslukumittareita eikä muutakaan. Korvakuulolla ja perstuntumalla opeteltiin. Vaihteiden vaihto oli hyvin nykivää. Kääntösäde oli ihan eri luokkaa ja rattia sai veivata "hartiavoimin". Myös jarruissa oli eroa kun yössä ja päivässä, verrattuna siihen autokoulun uutukaiseen.

        Puoli vuotta kuitenkin sinnikkäästi ajelin ja sitten alettiin jo tulemaan hyvin juttuun autovanhuksen kanssa. Ei sitä ajamista enää edes ajattele, kaikki tulee selkärangasta. Tuolla samalla vanhuksella olen nyt pari vuotta ajellut, eikä ole ollut mielessäkään vaihtaa pois. Kakkosvaiheessa piti taas autokoulun autoon totutella. Kytkin oli ihan erilainen, eikä jarrua voinut polkea ihan samalla tavalla kun omassa autossa :D

        Kokeneet ja monenlaisilla autoilla ajaneet kuljettajatkin sanovat aina, että jokainen auto on yksilö ja jokaisella autolla pitää ensin ajella varovasti, enneku tottuu siihen autoon ja sen käyttäytymiseen. Rohkeasti vaan rattiin ja ottaa alkuun rauhallisesti. Kyllä se auto siitä tutuksi tulee, mutta se tulee tutuksi vain ajamalla sillä.


    • -autokoululainen

      No mä oon vasta autokoulussa ja pähkäilen opinko koskaan ajamaan edes autokoulun hienolla autolla.
      Uskoisin kuitenkin ihan perstuntumalla, että varmastikin opit wanhemmallakin autolla ajamaan. Se vaan vaatii vähän harjoittelua, tsemppiä!

    • edes tunnustat

      moni ei tee sitäkään, vaikka kyll olis syytä, niinku tänkin vuoden murheellisista tilastoista voi lukee.

      Alkaa tuntua, ett autokoulutkin on omaksunu jo liikaa ton busines-ajattelun. Eli niiden tehtävä ei oo opettaa ihmisiä ajamaan, vaan saada heidät inssiajosta läpi ja rahat kassaan.

      Nehän on sanonu jo kauan, ett ei ajokortti osoita ajotaitoa, vaan ett sen jälkeen voi mennä liikenteeseen opetteleen...

      ja tolla sun kuvailemallas 'tasolla' se lie hengenvaarallista niin itelles kuin muille liikenteessä oleville.

      Toivottavasti jonkun sortin valvojat havahtuu ja pian!

    • alottelija myös

      Moi!

      Kuule elä masennu! Mullakin oli kivinen taival tuon ajamisen opettelussa.. Mullaki oli autokoulussa hyvä auto, joka liikku jo pelkällä kytkimellä eikä sitä saanu sammumaa risteyksiin tms. Auta armias kun kortin sain ja ajoin iskän autolla ja muillakin niin mulla alko vaan paniikki lisääntyä entisestään kun aloin pelätä sitä että auto sammu joka risteykseen ja liikennevaloihin ja hyvä jos edes sitte kerkesin aina liikennevaloista. Mä ajelin viikon ja sattu yhtä sun toista.. Pahinta oli kun muut liikenteessä olijat tietysti välillä hermostu jos joutuvat vähän ootteleen mun takia.. Se vaan lisäs paniikkia. Mä sitte masennuin koko touhusta ja pidin kuukauden tauon ajamisessa ja sitten päätin ottaa härkää sarvista ja tarttua rattiin..! Ja se kannatti. Kyllähän se auto sammu vielä joitain kertoja, mutta ei niin usein, koska en enää jännittänyt niin paljoa, niin se vain lähti jotenkin sujumaan.. Ehkä mun jalat oli sen verran rennommat ja aivot myös, että osasin aina sitten pitää sitä kytkintä sopivasti tuntumalla ja painaa kaasua. Millasia ongelmia sulla siinä ajamisessa on? Sammuuko auto vai mitä? Kerro ni mietitää yhes mitä asialle tehään! Mut elä luovuta :) Minä vaan päätin sen kuukauden tauon jälkeen että minä aion hallita autoja eikä ne mua!!..

    • Nimetön.

      Itse kävin autokoulun heti kun se oli mahdollista. Läpäsin inssin kolmannella kerralla. 2x oli vanha auto joka poistui inssin jälkeen käytöstä siinä oli jokin vika vaihteissa. Kolmannella kerralla oli uusi auto jolla oli mukava ajella. Nyt en ole päässyt ajamaan pitkään aikaan olen vajaa 30-vuotias pitäs kai ottaa ajotunteja joskus. Silloin autokoulun jälkeen pääsin ajamaan isän kaverin autolla mutta sitten kun se käyminen siellä jäi kun omaa autoa ei ole niin autolla ajokin jäi. Itselläni oli vaikeus niin itse autokoulussa kuin inssissäkin vaihtaa vaihdetta ja seurata samalla liikennettä. Jotkut autot on sitten olleet aika hankalia itselleni hankalin oli vanhempi saab merkkinen auto.

    • autokoulun jälkeen

      Mulla oli vähän samaa ongelmaa autokoulun jälkeen kun sulla. Kun olin just kortin saanu, niin porukoiden sillä uudemmalla autolla ajaminen kyl meni, mutta sitten sillä vanhemmalla ajaminen tökki. Täytyy sanoa, että siinä kans autoo se, että ajamalla oppii. Piti vain lähteä ajamaan sillä, ensin opettelemaan johonkin rauhallisemmalle paikalle.

      Sulle voisin antaa neuvoksi, että ota vaikka joku mukaan, kuka on enemmän ajanut, isä voi olla tuossa ihan hyvä, usein se on perheessä se, joka tietää jotain autoista. Tai sitten joku kaveri.

      • peltoautoilla????

        minä opettelin vanhalla minillä aikoinaan pelloilla ja yksityisteillä.Alku oli siinä kun faija puoli heitti avaimet sen mökillä ollessa mulle ja sanoi tossa kottero kokeile.Siitä se lähti aikamoisen törttöilyn jälkeen liikkeelle jo 10 vuotiaana.Autokoulu ja sen jälkeen ajo ei ongelmia paitsi sakkoja pukkasi pari kertaa 80 lätkällä ajaessa.


      • harjoittelemaan
        peltoautoilla???? kirjoitti:

        minä opettelin vanhalla minillä aikoinaan pelloilla ja yksityisteillä.Alku oli siinä kun faija puoli heitti avaimet sen mökillä ollessa mulle ja sanoi tossa kottero kokeile.Siitä se lähti aikamoisen törttöilyn jälkeen liikkeelle jo 10 vuotiaana.Autokoulu ja sen jälkeen ajo ei ongelmia paitsi sakkoja pukkasi pari kertaa 80 lätkällä ajaessa.

        Kaikista paras keino oppia ajamaan, on hommata jokin pienimoottorinen esim: 80-luvun auto, jolla sitten ajelee vaikka pellolla tai peltotiellä.
        Parhaiten oppii hallitsemaan autoa kun ei tarvii jännittää sitä ajamista.
        itselläni on ollut peltoautoja 13-vuotiaasta lähtien , eikä autokoulu ja liikenteessä ajaminen ole koskaan jännittänyt.


      • sinä ajelet
        harjoittelemaan kirjoitti:

        Kaikista paras keino oppia ajamaan, on hommata jokin pienimoottorinen esim: 80-luvun auto, jolla sitten ajelee vaikka pellolla tai peltotiellä.
        Parhaiten oppii hallitsemaan autoa kun ei tarvii jännittää sitä ajamista.
        itselläni on ollut peltoautoja 13-vuotiaasta lähtien , eikä autokoulu ja liikenteessä ajaminen ole koskaan jännittänyt.

        peltoautolla Helsingissä..


    • Aleksi

      Aja inssisi Dieselmoottorisella autolla. Sillä on parempi ajaa.

    • vasta opettelija

      Sama tilanne täälläkin. En tajua niitä kokeneita kuskeja jotka osoittavat mieltä vasta aloittavalle. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

      • ...

        Paitsi... Heh heh..


    • gffghfh

      Meikä sai automaatinki stögäämään että on meitä muitakin ;D

    • ~Snorkfröken~

      Itse kävin inssin viime huhtikuussa ja auto ostettiin vasta kesäkuun lopussa. Muutaman kerran ajelin, välillä tökki enemmän välillä vähemmän. Nyt en ole pariin kuukauteen ajanut ollenkaan (koulujutut ja yo-kirjoitukset on vieneet ajan). Nyt sitten pitäisi taas lähteä ratin taakse, ja suoraan sanoen kauhistuttaa ja hirvittää edes ajatus siitä. :/

    • hyrshysrhrsh

      Ihan normaali ongelma! Ei huolta!

      Olen nähnyt huippu-uuden auton hienouksineen ja sitten täysin sen vastakohdan. Auton koko, polkimet, vaihdekeppi, istuimet, säädöt, vilkut - kaikki erilaisia!

      Pitää vain ajaa. Siihen voidaan tarvita useitakin tunteja tien päällä, että siihen tottuu.

      Pääasia että liikennesäännöt olisivat hyvin hallussa. Harva on oikeasti täydellinen kuski - jopa ne tekevät virheitä liikenteessä, jotka ajavat autoa työkseen.

    • enolesovinistixd

      Joillekkin (lue = naisille) on tuo ajaminen vähän vaativampaa kuin toisille. Ihan hyvä taktiikka että menet johonkin suljetulle alueelle , ettet häiritse muiden matkantekoa.

    • 34443

      Autokoulut kilpailee näillä autoilla. Esim jos kaupungilssa on useampi koulu niin se vetää kaikkein parhaiten jolla on joku laatumerkki kaikilla herkuilla, ja jos jollakin on joku rpmu paska niin on todennäköisesti konkurssis ja aika nopiaa.

      • voi kiesus näit

        Auto nyt sattuu autokouluille olemaan yks markkinointi keino. Sit jos kaikilla olis vanhempi romu, te jaksaisitte valittaa kun on niin paskoja autoja. Kyllä te aina jonkun uuden syyn löydätte muualta kun ratin ja penkin välistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe