Varainsiirtovero ja "avaimet käteen talo"

Tiedonjanoinen

Valmistalomyyjä on vuokrannut kaupungilta tontin. Olen aloittamassa talon rakennuttamista tontille avaimet käteen -periaatteella. Joudunko maksamaan varainsiiroveroa 4 % talopaketin hinnasta?

Eri keskustelupalstoilla asiasta on monenlaisia vastauksia.

10

5961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa.

      Miksi ihmeessä pitäisi maksaa 4% varainsiirtoveroa talopaketista kun rakentaa vuokratontille?

      Varainsiirtovero maksetaan vain siinä tapauksessa jos ostat tontin ja vero maksetaan tontin ostohinnasta.

    • vuokratontilla olevan kiint...

      Siis jos ostat avaimet käteen -talon valmiina valmistalotoimittajalta, niin joudut maksamaan 4 % varainsiirtoveroa.

      Jos ostat talopaketin ja rakennutat sen itse valmiiksi, et joudu maksamaan varainsiirtoveroa.

      Varainsiirtoverohan maksetaan kiinteistökaupoista, eikä talopaketti ole mikään kiinteistö. Valmis talo sen sijaan on.

      • Tiedonjanoinen

        Asia ei ilmeisesti ole täysin selvä, joten pitänee käydä verotoimistossa.


      • paikkaansa

        Jos ostat talon esimerkiksi grynderiltä, jolloin omistajaa vaihtaa tontti ja valmis talo eli kiinteistö niin siinä tapauksessa joudut maksamaan 4% veroa. sehän on normaali kiiteistökauppa. Jos sen sijaan itse omistat tai olet vuokrannut tontin niin missään olosuhteissa sinun ei tarvitse maksaa 4% varainsiirotveroa.


      • TARRRR

        Jos ostaa Valmiin talon joka siis könöttää siinä tontilla kun kaupat tehdään, maksetaan siitä vero. Mutta jos rakentaa tai rakennuttaa (vaikka olisi avaimet käteen valmistalo!), ei joudu maksamaan talopaketin hinnasta varainsiirtoveroa. Vain tontin hinnasta jos se on oma.

        Meillä omakohtaista kokemusta. Rakennutettiin desingtalon valmistalo.


    • homma_

      Et maksa.

    • koko paskasta

      vero menee t.kokenut saman

    • sama homma

      kerrankin uusia uria aukova probleema täällä ikuisten pitkästä rakentavien pakettimiesten palstalla.

      Itse asiassa minä verottajan palveluksessa olevana en tiedä ihan tarkkaa vastausta tuohon.

      se riippuu siitä missä vaiheessa omistussuhde rakennukseen vaihtuu, rakennusaikana, vai vasta valmiin rakennusurakan jälkeen.

      myös vastuiden rajat vaikuttavat.

      joka verotoimistolla lienee kuitenkin selkeä ennakkotapaus asiasta, joten kehotan ottamaan yhteyttä verottajaan ja tekemään sopimuksen rakentajan kanssa sen mukaisesti, että vältä tuon turhan veron. Kun rakennus kuitenkin selkeäsi rakennetaan sinulle kannattaa myös byrokratian kiemurat ottaa selville, kyllä verottajalle ihan oikeasti on intressiä toimia sinun hyväksesi ja selvittää sinule paras sopimusvaihtoehto.

    • Sansku_

      Hei! Mietin itse tässä samaista asiaa niin onko kenelläkään tiedossa että onko tähän päivään mennessä tullut selkeää tietoa tähän liittyen?

    • jaakkonelonen

      Tuossa nimimerkki TARRRR vastaa ihan oikein ja eipä tuohon ole lisättävää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe