AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / Web kassaohjelmisto

Web kassaohjelmisto

20 Vastausta 1 592 Lukukertaa
Eikö kukaan tosiaan tiedä yhtään koti-ulkomaista web-pohjaista kassaohjelmistoa?

Ilmeisesti suomalaiset kasöörit ja datamiket ja winhairit ja vastaavat harrastelijanörtit ovat yksinkertaisesti niin avuttomia ohjelmoimaan ettei he kyllä webpohjaista kassaa saa ikinä tehtyä.

Ei käyttökelpoinen

Eipä tuo näytä onnistunee isoiltakaan suomalaisilta alan yrityksiltä kuten Solteq:lta tai WinPOS:lta...

Syykin on selvä, miten integroit esim sirukortinlukijan selaimeen kun Microsoft ja tietoturvayritykset ovat tehneet kaikkensa ettei se onnistuisi.

Lisäksi vasteajat ovat väkisinkin web-pohjaisessa sovelluksessa ovat liian hitaat. Haluatko odotella kuittia joka kerta vähintään 10-20 sekuntia ?

Ja lopuksi, mitä sitten kun netti on syystä tai toisesta nurin, mites niitä kuitteja silloin tehdään ?

olet käsittääkseni

Minusta tuntuu, että väitteesti perustuu arvaukseen ja luuloon, ei niinkään tietämykseen ja kokemukseen. Eli mitä ilmeisemmin mainittuun osaamisvajeeseen, joka pienillä kassataloilla mitä ilmeisemmin on... vai?

"Syykin on selvä, miten integroit esim sirukortinlukijan selaimeen kun Microsoft ja tietoturvayritykset ovat tehneet kaikkensa ettei se onnistuisi."

> Mielestäni tämä mitä esität on täyttä humpuukia ja luulottelua. Miksi muka ei onnistuisi. Perusteet?

"Lisäksi vasteajat ovat väkisinkin web-pohjaisessa sovelluksessa ovat liian hitaat. Haluatko odotella kuittia joka kerta vähintään 10-20 sekuntia?"

> Miksi kuittia pitäisi muka odottaa niin kauan. Perusteet? Otetaan mikä tahansa toimiva verkkokauppa tai verkkosysteemi, niin vasteajat ovat kyllä riittävän lyhyet kun linjanopeus on riittävä. Mikä muka olisi erilailla kuitin tulostuksessa?

no täällähän

On tietäviä "koodaajia" ja muita jotka esittävät asioita faktoina ja tekevät sen puhtaasti musta tuntuu pohjalta. Tai sitten heillä oma lehmä on ojassa ja pahasti. Joskus tietysti tekniset knobbi viisastelut, esimerkiksi sirukortin liittäminen muka mahdotonta, oli ne kuinka metsässä tahansa, voivat hämätä tietämätöntä ostajaa.

Jos haluat internet/selain/web perustalle rakennetun kassajärjestelmän saat sen varmasti. Se että jos kysyt sitä yritykestä joka sellaista ei tee, tuskin myöskään suosittelee sellaista hankkimaan.

Koodaaja edustaa todennäköisesti tällaista pientä yhden kahden kolmen hengen kassatoimittajaa, joten hänen kommenteistaan ei kannata välittää. Hän ei tiedä mistä puhuu tai sitten hän bluffaa.

web-pohjaisia ei tehdä koska...

Olen kokeillut muita web pohjaisia sovelluksia (en kassajärjestelmiä) ja ongelmana on netin pätkiminen ja erilaiset standardit: yksi näkyi hyvin iexplorerissa, muttei näkynyt kunnolla firefoxissa. Pelkkää sotkua tuli vaan. Ei siis ihme että kotimaiset toimittajat eivät nettipohjaisiin panosta.

Älä luota

Hullu idea alunperinkin. Mikään verkossa toimiva ei ole varmaa. Kaikkein vähitenn laittaisin kassanhallinnan nettiin. Verkoilla on taipumus kaatuilla, jämähtää ja muuten vaan toimia hitaasti. Menisi hermot niin asiakkailta kuin itseltäsikin.

Jenkeissä

Kohta web kassoja tarjoaa jokainen pankki, että tiedoksi vaan. American express ja muut ovat jo julkaisseet ensimmäiset versionsa jota jakelevat ilmaiseksi. Muita maailmalla olevia ns. webpos ohjelmia ovat mm.
http://www.effortlesse.com/
http://www.squashpos.com/

Googleta itse lisää.

Idea ei ole hullu missään nimessä vaan suorastaan nerokas! Verkko on vakaampi päivä päivältä. Luulen että tämä tulee olemaan vedenjakaja joka erottaa "harrastelija" kassatalot "ammattimaisista taloista" lähivuosina.

lisää googletin

http://www.merchantos.com/
http://www.myhalo.com/
http://www.coresense.com/products/integratedenterprise/point_of_sale.html
http://keytechnologysolution.com/

[hakusana: web based pos]

ja joku vielä väittää että ei pysty tekemään. Pah!

googleta vielä

web based pos

mutta kuvahaulla niin saat ruutukuvia olemassa olevista systeemeistä

Yksi merkittävä ero

Jenkeissä ei tunneta koko EMV-käsitettä, siellä luottokorttien käsittely on edelleen täysin magneettiraitapohjaista.

Kaikki sertifioidut sirukortinlukijat keskustelevat tietokoneen kanssa COM-portin välityksellä, kerroppa miten selain laitetaan lukemaan/kirjoittamaan COM-porttiin ? (Tämä on sitä, mihin viittasin aiemmin että Microsoft on tehnyt kaikkensa ettei se onnistuisi).

Kuitin tulostaminen nyt periaatteessa onnistuu Windows:n kautta, jolloin selaimestakin kyllä saisi ainakin A4:lle kuitin tulostettua ongelmitta. Käytännössä siinäkin vain tilanne on se, että suoraan COM-porttiin tulostettaessa kuitin saa ulos huomattavasti nopeammin, ja tämä tuntuu kuitenkin olevan käyttäjille tärkeä ominaisuus.

Kysymys

Oletko aidosti tutkinut tuota webkassa asiaa?

Tarkoitan että kun heti tiesit tuoda esille kaksi kohtaa jotka on ensin ratkaistava. Eihän kassan tekemisessä selaimella toimivaksi sinällään ole sen kummempaa haastetta tai niin minä ainakin uskon.

Kysyisin vielä, pidätkö noita mainitsemiasi asioita ylitsepääsemättöminä tai mahdottomina kiertää?

Koodari on

mm. tuolta löytyy tietoja selaimen ja com portin yhdistämisestä;

http://www.activxperts.com/activcomport/howto/firefox/

Tajuaahan sen sokea reettakin

Että homman täytyy toimia myös M$:n selaimessa ennenkuin tuossa on minkään näköistä business järkeä.

web-pohjainen kassaohjelmisto

1. web-pohjainen kassaohjelmisto - onko tällä kysyntää - aikuisten oikeasti ???

2. Esim. Delphillä onnistuu ActiveX -komponentin teko - tällöin Delphi -formi näkyy osana webbisivua.
Tosin sellaisenaan homma toimii vain MS Internet Explorerissa, muissa selaimissa homman voi saada toimimaan, jos ko. selaimelle on tehty ActiveX:iä ajava lisäosa, ks. alempana ketjussa Firefoxista.

Itse jos tällaisen teen, niin testaan sen vain MS-IE:llä, jossa on sisäänrakennettu ActiveX -tuki. Toimivuus muilla selaimilla on omalla vastuullasi - turha valittaa minulle jos ei toimmi esim. Firefoxissa/Operassa...

Delphillä tehty ActiveX voi mainiosti käyttää COM -portteja, joten jos sirukortinlukijan käyttämä protpkolla on kunnolla dokumentoitu, niin homma saadaan kyllä toimimaan, mahdollinen puutteellinen dokumentointi voi sitten aiheuttaa isompia tai pienempiä ongelmia...

Herää kyllä kysymys: miksi ?

Esim. Delphillä tehty natiivi EXE on muistinkulutukseltaan ja luotettavuudeltaan huomattavasti parempi vaihtoehto kuin selainpohjainen ratkaisu. kaikissa selaimissa on muistinhallintabugeja, lisäksi ne ovat resurssisyöppöjä, eli tuhlaavat sekä RAM -muistia, että CPU -aikaa.

huom: natiivi Delphillä koodattu EXE voi toki ottaa suoran TCP/IP -yhteyden toiseen koneeseen joko omassa lähiverkossa tai internetin yli, jälkimmäisessä tapauksessa suosittelen VPN:n käyttöä tietoturvasyistä.

Selainpohjaisissa ratkaisuissa on aina tiettyjä tietoturvariskejä, sillä jos joku webbisivupohjainen malware toisessa selainikkunassa onnistuu murtamaan selaimen tietoturvan, se saattaa päästä käsiksi myös tuon ActiveX:n muistialueeseen vakoillen ja/tai muuttaen siellä olevia tietoja !

Teknisesti ottaen ActiveX on määrätyt erikoisehdot täyttävä DLL, joka on uudelleennimetty OCX -päätteiseksi.

Lisäksi ActiveX:iä voidaan jakaa pakattuina ja mahdollisesti digitaalisesti allekirjoitettuina CAB -modossa.

Lisäksi, selainpohjainen ratkaisu tai muukin hajautettu ratkaisu on sitten haavoittuva tietoliikennehäiriöiden aiheuttamille palvelukatkoksille. Ei ole mukava jättää myymättä, kun nettiyhteys on teknisen vian takia toimimaton.

Sama toki pätee muuhunkin internetiä suoraan hyödyntävään ratkaisuun. Toki esim. automaattinen varmuuskopiointi netin yli muualle voisi olla erittäin pätevä idea, kunhan se on tehty niin, että ohjelma osaa toimia paikallisesti ilmankin.

Jos haluat keskustella asiasta, nroni löytyy 2 klikkauksen takaa.

Jollekulle mukavalle sinkulle naisyrittäjälle voisi olla tarjolla muitakin synergiaetuja...

olisimmeko tuleva yrittäjäpari ?

Hyvä kysymys tuo miksi

Otetaan esimerkki kauppiaan näkökulmasta:

Ostatetaan Passeli, WinHari, KASÖÖRI, Datamike tms edullinen kassaohjelma, kustannukset ovat 150-400 euroa kertalaakina.

WebPOS, noissa jenkkiversioissa kk-hinnat ovat luokkaa $ 40 + $ 300 asennusta. Vertailua voi hakea kotimaasta, Netvisor taloushallinta (samaa putiikkia kuin Passeli btw) maksaa noin 100 € /kk.

Miksi kauppias haluaisi maksaa noita (huomattavasti) korkeampia kustannuksia, kun halvemmallakin pääsee. Lisäksi nuo halvemmat vaihtoehdot tuntuvat täällä käydyn keskustelun perusteella olevan luotettavampiakin.

Eli where's the beef ?

miksi muka

Mistä sait päähäsi, että webpohjainen on jotenkin automaattisesti kalliimpi?

Eikö WinHarissa, KASÖÖRIssä, Datamikessä ole ylläpitomaksuja? Millä nämä pienet talot elävät ja kehittävät ohjelmaa. Ei varmaan millään.

Webpos pihvi on:

1. Nopeampi ja helpompi asentaa / ottaa käyttöön
2. Halvempi - ei tarvitse vaihtaa rautaa
3. Ylläpito ja päivitys huolet jää pois
4. Toimivuus, varmuuskopiot etc palveluntarjoajan vastuulla
5. Käyttötuki voi olla reaaliaikainen
6. Reaaliaikaisuus toimipisteiden/varastojen välillä
7. Pääsy systeemiin mistä vain
8. Halvempi kun ei tarvitse ajaa paikan päälle korjaamaan / antamaan käyttötukea...

ps. Com porttia voi ohjata selaimella, eikä ole mikään amerikan-temppu

Ainakaan DataMike:ssa ja KASÖÖRI:ssä ei ole

mitään pakollisia kuppausmaksuja, Passelissa ne ovat vapaaehtoisia. Milläkö elävät ? En tiedä mutta tuntuvat pysyvän pystyssä ja tulevat joka kulmalla vastaan.

Noihin sinun pointteihisi:

1. Täytyy ne yrityksen perustiedot, tuotteet/asiakkaat jne luoda sinne WebPOS:nkin, sitä se suurin osa tuosta käyttöönotosta on kuitenkin. Normaalin Windows ohjelman asennus on muutama Next Next Next klikkaus. Ei kovin ylivoimaista...

2. Rauta pitää vaihtaa 3-5 vuoden välein joka tapauksessa, riippumatta siitä millainen kassaratkaisu on käytössä.

3. Samalla lailla saat sen WebPOS:n solmuun kuin ohjelmakin, ei siihen tarvita kuin konfigurointivirhe/käyttövirhe. Päivittäminen toki on WebPOS:ssa helpompaa sen myönnän.

4. Niin... Jos sinun pitää palauttaa varmuuskopio, tapahtuu se ehkä huomiseen mennessä. Omassa systeemissä voit tehdä sen heti.

5. Miksi se ei voisi olla sitä muutenkin ? Itse asiassa jotkin noista yllämainituista jopa tarjoavat sellaista.

6. Tämäkin on toteutettavissa ilman WebPOS ratkaisua

7. Onko tämä välttämättä hyvä asia ? Tietoturvamielessä voisi olla parempi että systeemiin pääsee vain sieltä mistä on tarkoitus.

8.Jos haluat opastusta ohjelman käytössä, kyllä sitä varten pitää silti ajaa paikan päälle. Etätukea voi antaa samalla lailla Web kuin muillekin ohjelmille. Jos kyseessä taas on laiterikko (esim kuittitulostimen poweri rikki) ei sitä hoida etänä kummassakaan tavassa.

Miinuspuolelle jää ainakin seuraavat:

1. Kallis kk-maksu vs kertalaakimaksu
2. Riippuvuus nettiyhteyden toimivuudesta
3. Selaimen tietoturvariskit

tarkennuspyyntö

Väite: "6. Reaaliaikaisuus toimipisteiden/varastojen välillä"

Vastaväite: "6. Tämäkin on toteutettavissa ilman WebPOS ratkaisua"

Öö, miten muka saan luotua reaaliaikaisen yhteyden yritykseen asennetusta kassasysteemistä johonkin toiseen tietojärjestelmään?

Reaaliaikainen yhteys...

... on toki toteutettavissa esim. Delphillä tehdyssä EXE -ohjelmassa suoraa TCP/IP -yhteyden käyttöä hyödyntäen. Olisi kannattanut lukea aiemmin tähän ketjuun kirjoittamani kommentti, jossa asiaa on selitetty.

Oman lähiverkon ulkopuolelle TCP/IP:tä käytettäessä ehdottomasti myös (tiedonsalaukseen perustuva) VPN, se on tietoturvan takia tarpeen (ethän halua rikollisia krakkereita sabotoimaan yrityksesi atk -pohjaista taloushallintajärjestelmää).

Reaaliaikaisuus onnistuu siis mainiosti ilman WebPossiakin, kunhan on lähiverkko (samassa toimipisteessä olevien tietokoneiden välillä) tai nettiyhteys (eri toimipisteiden välillä).

Toki, toimipisteestä toiseen tilanne on toki se, että jos nettiyhteys on nurin, eivät tiedot liiku.

Mutta tuohonkin on hyvä lääke: varayhteydeksi vaikkapa 3G -puhelin+datakaapeli, johon joko Saunalahden DataEtu128 tai sitten dna yritysGprs, joka nimestään huolimatta käsittääkseni sallii myös 3G -datan. Tarkista dna yritysasiakaspalvelusta.

Itse aion pian kokeilla Sony Ericsson K600i + dna YritysGPRS -yhdistelmää tuossa. Ericsson T65:llä homma on kokeiltu ja toimii, toki vain gprs -hitaudella, sillä T65 ei ole 3G -puhelin, mutta K600i on.

Pääkaupunkiseudulla pätevä on myös yhdistelmä:

Laajakaista: htv Welho -kaapelimodeemi.
Varayhteys: joko lankapuhelinliittymä + modeemi tai sitten ISDN + ISDN -datasovitin PC:lle.

ADSL:n kaveriksi en laittaisi lankapuhelinta/ISDN:ää, sillä nuo käyttävät samaa kaapelia, joten jos puhelinkaapeliin tulee vaurio, katkeaa pääyhteys ja varayhteys kerralla.

Mobiiliyhteytenä toimii toki GPRS:kin (tai Nokia-faneille edge) siellä, missä ei ole 3G -verkkoa. GPRS on hitaahko, mutta teknisesti täysin toimiva sekin. Jos siirettävät tietomärät ovat pieniä, ei GPRS:n hitauskaan välttämättä ole onhgelma. Toki 3G:llä saadaan lisäävauhtia, missä sellainen vain on saatavana.
> PHP Possu wrote:
> Tuossa olis: http://www.phppointofsale.com/

Mites ne EMV-maksukorttien käsittelyt tällaisessa PHP-kaupassa? Tai kenellekä soittaa jos kassa on vaan down?
Nämä on kriittisiä ja kinkkisiä tilanteita jos kassa seisoo, ja hikinen ittapäivän tai joulun ruuhka asiakasjonona odottaa kassalla.
 /   /  / Web kassaohjelmisto

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta