Sinistymän poisto

????

Saako puun sinistymää millään pois, esim. vetyperoksidilla?

9

12534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se peittyy

      ja erittäin hyvin nykyisin käytetyillä sinisillä maaleilla peitetään useimmiten sinistyneitä lautoja.

      • sinistynyt

      • ????
        sinistynyt kirjoitti:

        voithan kokeilla mitä tapahtuu esim.
        http://www.pajutex.fi/homeen_pesu_puusta.php

        mutta tuskin auttaa, sinistyminen on puunsisässä ei pinnalla...

        Homeenpoistoaine poistaa tehokkaasti homeen mutta ei sinistymiä kuten arvelitkin.

        Ennen kysymyksen kirjoittamista olin käynyt läpi vain päällimmäiset paneelit ja luulin koko nipun olevan pilalla, mutta onneksi suurin osa olikin yllättäen täysin virheettömiä. Kelpaavathan nuo muutkin johonkin kohteeseen värjättyinä. Sinistymähän ei edes heikennä puuta.

        Kaikesta huolimatta olisi mielenkiintoista tietää, jos jollakulla on kokemuksia sinistymien poistosta.


    • tpk_68

      Valkaisemalla tai muutoin kemikaaleilla ei sinistymää saa pois, kuin siinä tapauksessa, että sinistymää aiheuttava sienikasvusto ei ole edennyt pintaa syvemmälle.

      Sinistyneessä puussa sienikasvuston itiöt asettuvat "lepotilaan" mikäli olosuhteet eivät ole niille otolliset mutta aktivoituvat kyllä uudelleen mikäli lämpötila ja kosteus ovat passelit.

      Sinistymä kannattaa tietty yrittää poistaa ja käsitellä puu sen jälkeen suoja-aineella, joka ainakin estää (jos estää) sinistymisen tulevaisuudessa.

      Sinistymä ei siis ole hometta, jonka poistaminen on helppoa. Home on vain puun pinnassa, sinistymä usein syvälläkin puussa.

      • KLam

        Lähtee varmasti pois. Hypokloriittiliuos, jota myydään mm tuotemerkillä Siniveg. Oma hirsitalotoimitaja toimitti litran pullon, kun muutama hirsi oli ottanut kosteutta. samalla aineella lähtee myös tahrat käsittelemättömiltä puupinnoilta. käsitelty kohta on käsittelyn jälkeen hieman kellertävä, mutta väri tasoittuu äkkiä


      • sinistymät
        KLam kirjoitti:

        Lähtee varmasti pois. Hypokloriittiliuos, jota myydään mm tuotemerkillä Siniveg. Oma hirsitalotoimitaja toimitti litran pullon, kun muutama hirsi oli ottanut kosteutta. samalla aineella lähtee myös tahrat käsittelemättömiltä puupinnoilta. käsitelty kohta on käsittelyn jälkeen hieman kellertävä, mutta väri tasoittuu äkkiä

        Homeenpoistoaineita on turha kokeilla. Kovemmat konstit eli Tremax on aine jolla sinistymät lähtevät.


      • Maailmanmies
        KLam kirjoitti:

        Lähtee varmasti pois. Hypokloriittiliuos, jota myydään mm tuotemerkillä Siniveg. Oma hirsitalotoimitaja toimitti litran pullon, kun muutama hirsi oli ottanut kosteutta. samalla aineella lähtee myös tahrat käsittelemättömiltä puupinnoilta. käsitelty kohta on käsittelyn jälkeen hieman kellertävä, mutta väri tasoittuu äkkiä

        En löydä nyt (v. 2014) oikein mitään tietoa tästä SINIVEG-aineesta. Löytyykö apuja?


      • fangii
        Maailmanmies kirjoitti:

        En löydä nyt (v. 2014) oikein mitään tietoa tästä SINIVEG-aineesta. Löytyykö apuja?

        Kuuklettamalla Siniveg-tuotteesta ei löydy mitään, mutta Tremax löytyy - kokeile sitä.

        Kokemusta aineesta ei minulla ole, mutta kokeilemalla senkin teho selviää. Tosin uskoisin aineen vain vaalentavan sinistymän ja samalla puun värin, jolloin niiden välinen ero pysyy suunnilleen samanlaisena.

        Tehokkain tapa taitaa olla peittää sinistymä jollain värikäsittelyllä kuten vahauksella tai maalauksella. Onneksi sinistäjäsieni ei ole vaaraksi puurakenteille tai ihmisten terveydelle vaan on lähinnä kosmeettinen haitta - lisäksi se suojaa puuta muilta vahingollisimmilta sieniltä vieden niiltä elintilan.

        Vastoin yleistä luuloa home ei ole vain pinnassa vaan sen rihmasto on syvemmällä - mustat pilkut ja valkoinen höytyvä ovat vain sienen ulospäin näkyviä osia kuten metsässäkin poimittavat sienet ovat käytännössä vain lisääntymistarkoitukseen eli itiöiden tuottamista varten ja itse sieni on rihmasto laajalla alueella maan alla. Sienet eivät myöskään ole kasviksia vastoin yleistä käsitystä vaan oma ryhmänsä eli on siis kasvi-, eläin- ja sienikunta nykyisen luokituksen mukaan - ja näin sieniruoka ei ole kasvisruokaa vaikka usein sitä sellaisena tarjotaankin vegeille.

        Sinistäjäsieni on siis jopa hyödyllinen estäessään muiden sienien toiminnan näiden käyttäessä puun solukkoa ravinnokseen hajottaen sen lopulta kun taas sinistäjäsieni ei hajoita puun solukkoa vaan elää ilman kosteudesta ja ravinteista täyttäen puun solukon omalla rihmastollaan.


    • laivakissatiuku

      Oksaalihappo toimii hyvin ja on edullista. Hierrä pintaan kosteaa seosta anna vaikuttaa muutama tunti harjaa juuriharjalla ja pese vedellä pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe