Kaikkien aikojen paras pianisti

Liszt

Niin, kukakohan on paras klassisen musan pianisti?Itse pidän Cziffraa korkeassa arvossa.

30

5924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Clayderman

      Piste.

      • Tim

        Vähän tietenkin riippuu, millaisesta musiikista puhutaan. Kevyen musiikin tulkitsijana R. Clayderman on varmasti yksi parhaimmista, mutta klassisen musiikin tulkitsijaksi tuosta miehestä ei kyllä voi puhua samaan aikaan maailman huippujen kanssa.

        Klassisen musiikin tämän hetkistä parhaimmistoa edustaa mielestäni Grigory Sokolov, jonka tekniikka on täydellisyyttä hipovaa ja tulkinta taivaallista. Mies elää vain pianolle - kaikki muu on turhaa.. mahtavaa!!


      • Anonyymi
        Tim kirjoitti:

        Vähän tietenkin riippuu, millaisesta musiikista puhutaan. Kevyen musiikin tulkitsijana R. Clayderman on varmasti yksi parhaimmista, mutta klassisen musiikin tulkitsijaksi tuosta miehestä ei kyllä voi puhua samaan aikaan maailman huippujen kanssa.

        Klassisen musiikin tämän hetkistä parhaimmistoa edustaa mielestäni Grigory Sokolov, jonka tekniikka on täydellisyyttä hipovaa ja tulkinta taivaallista. Mies elää vain pianolle - kaikki muu on turhaa.. mahtavaa!!

        Kiitti vihjeestä!


    • K.L

      on aika kova.

      Sverd.

      varmaa kukaan ei oo kuullu, mut jätkän soitto on siis ihan tajutonta. Itse en tiedä pianon soitosta mitään, mutta sen kuulee, että tämä mies osaa soittaa ja hyvin

      soittaa bändissä nimeltä Arcturus.

      • Piano man

        Miten bändi nimeltä Arcturus liittyy klassiseen musiikkiin? Yleissivistyksessä puutteita... Ja Clayderman, musiikkia rahvaalle, ei kovin vaikeaa soittaa! Claydermanin soittamia lauluja voi opetella yhden päivässä. Itse heittäisin esille nimet Gould ja Barenboim. Lainatkaa tekin ummikot näiden levyjä! =) Ei pahalla.


    • Antonio V. Validi

      Oma ehdokkaani on Svjatoslav Richter. Perustelut olisivat liian pitkät. Mutta on monia muitakin, muta jos yhden saa vaan sanoa. Richter avasi mulle Ravelin sävelmaailman, ja sitten myös Bachin Das wohltemperierte Klavierin.

    • Gubben Noak

      Mitäs mieltä porukat olette nuoremman polven virtuoosista nimeltä Markku-Antero Hämäläinen (s. 1961)? Onko pelkkä tekninen virtuoosi vai onko takana syvempääkin pianon mestaruutta?

      Eikö nimi ole ollenkaan tuttu? Mitenkäs on sitten nimen kanadankielinen muoto Marc-André Hamelin?

      Eräällä internetin Hamelin-sivulla kysytään lukijoiden mielipidettä siitä, kenellä seuraavista virtuooseista on upein tekniikka:

      Svjatoslav Richter
      Martha Argerich
      György Cziffra
      Ivo Pogorelich
      Vladimir Horowitz
      Simon Barere

      Aikamoisia nimiä kaikki!

      • Lisää

        Murray Perahia, totaalihurmaaja
        Alfred Brendel, täydellinen tyylitaituri
        Angela Hewitt, syvällinen perfektionisti
        Matti Raekallio, yllättää aina
        Grigori Sokolov, ansaitsee kunniatohtoriutensa
        ja Gergely Bogany nousee lujaa (sori heittomerkit hakusessa)
        ja mihin listoilta on tippunut Emil Gilels?


      • Gubben Noak
        Lisää kirjoitti:

        Murray Perahia, totaalihurmaaja
        Alfred Brendel, täydellinen tyylitaituri
        Angela Hewitt, syvällinen perfektionisti
        Matti Raekallio, yllättää aina
        Grigori Sokolov, ansaitsee kunniatohtoriutensa
        ja Gergely Bogany nousee lujaa (sori heittomerkit hakusessa)
        ja mihin listoilta on tippunut Emil Gilels?

        Kyllä kai Emil Gilels mainittiin ihan Svjato Richterin rinnalla aikanaan! Molempia minulla on 70-luvun vinyyleinä kotona. "Das wohltemperierte" -albumi on Richteriltä.

        Livenä olen päässyt kuuntelemaan listasi nimistä sekä Grigori Sokolovia että Gergely Boganyitä. Upeita esityksiä! Arto Satukankaan resitaalissa istuin muutama vuosi takaperin. Parikymmentä vuotta sitten ("neukkuaikaan") olin Tallinnassa konsertissa, jonka pianosolistina toimi Dmitri Baškirov – hänelläkin oli siihen aikaan melkoisesti nimeä.


      • Kuulostelija

      • zäddäm

        Martan levytys Rahmaninovin kolmannesta on melkoisen tyrmäävä. Vertailu jonkin muun pianistin, vaikkapa konserttoa paljon soittaneen ja moneen kertaan levyttäneen Horowitzin kanssa, on sangen paljonpuhuva. Silkkana teknisenä suorituksena levytys on huikea (on syytä ottaa myös huomioon se, että kyseessä on live-taltiointi) ja se pesee ns. mennen, tullen ja palatessa kaikki Horowitzin levytykset tuosta konsertosta (mukaanlukien legendaarinen, 50-luvulla Fritz Reinerin kanssa tehty levytys). Sitäpaitsi Martta on tekstuurille uskollisempi kuin Horowitz. Siinä missä jälkimmäinen vetää teknisiä mutkia suoriksi saadakseen soittoonsa enemmän vaikutelmaa loistosta ja bravuurista, edellinen kykenee siihen muuttamatta nuotteja. Martta on kiltti tyttö: hän soittaa sen, mitä Rahmaninov nuotteihin kirjoitti.


      • zäddäm

        Vanhan polven hemmoista kannattaa muuten kuunnella Ignaz Friedmanin muutamaa harvaa olemassaolevaa levytystä. Se mies osasi soittaa kyllä melko vakuuttavasti...


      • Lisää opiskelua
        zäddäm kirjoitti:

        Vanhan polven hemmoista kannattaa muuten kuunnella Ignaz Friedmanin muutamaa harvaa olemassaolevaa levytystä. Se mies osasi soittaa kyllä melko vakuuttavasti...

        No vihdoin, sivistyksen ääniä...
        Eli tässä tulee oikea lista:
        Hofmann
        Rachmaninov
        Rosenthal
        Friedman
        Lhevinne
        Muut ovat koulupoikia.


      • Hämmentynyt
        Kuulostelija kirjoitti:

        "Markku-Antero Hämäläinen" alias Marc-André Hamelin on lehtitietojen mukaan tulossa Suomeen syksyllä. Löysinkin hänet HKO:n nettisivulta, osoitteesta
        http://www.hel.fi/scripts/konshaku2.pl?artisti=HAMELIN&kieli=0&haesaveltaja.x=25&haesaveltaja.y=8

        Saint-Saënsin konsertto on siis luvassa.

        Saman lehtijutun mukaan myös Angela Hewitt olisi ollut tulossa HKO:n vieraaksi syyskaudella. Hänen nimeään en jostain syystä löytänyt HKO:n sivustosta.

        Oikeasti?
        Ihmettelen, miten joku voi osata niin paljon, ja silti tehdä niin tienen vaikutuksen...


    • ponkes

      juu niin kyllä glenn gould säväyttää...=)

      • Piano man

        Olihan Glenn toisaalta aikamoinen hörhö: uitti käsiään tulikuumassa vedessä, käveli talvitakin kanssa kesäisin ja mittaili pulssiaan vartin välein etc., mutta sormet toimivat kuin Singer-ompelukone! =)


    • Unikko

      Murray Perahia viehättää kyllä mm. Bachin soitollaan. Eikä ihme - mies analysoi tarkkaan kontrapunktia, ja soittaa ja tulkitsee sen avulla. Mutta hänen Chopininsa ei kyllä minuun henk.koht. iske. Jotain puuttuu..

      Grigori Sokolov. Mies, jonka ihmeellisistä paksuista nakkisormista irtoaa kyllä ihmeellisen upeaa saundia.

      Mutta herra, joka osasi parhaiten soittaa Rahmaninovia, oli Sergei Rahmaninov itse. Kerrassaan käsittämättömiä ovat hänen soolopianoteoksensa hänen itsensä soittamana!

      Mutta kuka soittaa Domenico Scarlattia loistavimmin?

      • bushmaister

        Horowitz tietenkin!

        Kyllä suurien pianistien kastiin pitää aina lukea myös Byron Janis ( Horowitzin oppilas ), Daniel Barenboim, Alexei ljubimov Krystian Zimerman ja vaikkapa vielä Andas Shiff. Huikeita kaikki!


    • teppo keski-suomesta

      pianisti, entinen lapsitähti, Jevgeni Kissin. Kuunnelkaa esim. youtubesta hänen tulkintojaan Chopinista. Ei varmasti jää jälkeen siitä temposta, jolla Fryderyk halusi teoksiaan soitettavan.

    • Berezovsky! Mahtava kaikessa.

    • MozzartHead

      Kyllä Lemmy Kilmister on paras pianisti PISTE

    • dgdsgs

      Listz - sai ne ekat "pikku"pökätkin lavalle.

      Ja poikkeiksellinen, koska ei ollut homo

    • Hammerhand

      Bronfman. On ainakin lähellä flyygelin hajottamista.

    • T. Monk

      Bud Powell

    • Maestro75

      Cziffra on ainutlaatuinen, mielestäni täysin omassa luokassaan.

    • kkhukhkhu

      Jerry Lee Lewis osaa soittaa kännissä pianoa persuksillaan. Se on paras!

      Klassinen musiikki on roskaa.

    • Anonyymi

      Itse pidän paljon Khatia Bhuniathisvili

    • Anonyymi

      Yuja Wang

      • Anonyymi

        Myös minulta ääni Yuja Wangille. Mutta myös Igor Levitille.


    • Anonyymi

      Harri Kahlos tietysti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe